Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2012. június 16., szombat

Miért nem túl vonzó turisztikai célpont hazánk?

Nyári turisztikai elemzés 1. 


Június hóval elérünk az év feléhez, s már elég statisztikai adat áll mindenki rendelkezésére ahhoz, hogy elgondolkodjon a piacáról, termékeiről, a tovább lépési lehetőségekről. Korábbi bejegyzéseinkben próbáltuk egy-egy gondolat köré építeni a mondandók, most viszont egy pár tendenciát szeretnénk megosztani, néhány aktualitás kapcsán. Jön a nyaralási szezon és lezárult a futball klubszezon, mit tanulhatunk ebből?


marketing tanácsadás
1. Jön a nyaralási szezon: A turisztikai iparágat számos egymást váltó kormány stratégiaiként értelmezte. Nyilvánvalóan mind a tájak szépsége, mind a kulturális hagyományok, mind az egyre sebesebben fejlődő gasztronómia, az Európai mércével is rangosnak minősített Fesztiválok, predesztinálnak is minket erre. Sőt a pihenés fontos tényezője a hatékonyságnak, az a dolgozó, aki kipiheni magát, élményekkel töltődik fel, sokkal hatékonyabban dolgozik a nyaralás után, s az éves teljesítménye is növekszik. Azok a dolgozók, akik évek óta nem pihentek, nem nyaraltak, nem töltődtek élményekkel - ugyanúgy van ez mint a tanulással, ha nem sajátítanak el az iparágukkal, az üzletmenettel, értékesítéssel kapcsolatos új információkat - akkor egyszerűen kedvetlenné válnak, s megrekednek egy bizonyos szinten. Sem új élmények, sem a tudás nem motiválja őket.

A belföldi turizmus viszont láthatóan jelentősen beszűkült, - s a különböző kuponrendszerekben, csak féláron, vagyis áron alul lehet értékesíteni - hiszen jelentős társadalmi rétegeknek alakult át a gazdálkodása, a kiadási lista úgy épül fel - adók, hitelek, gáz, víz, villany, telefon, élelmiszer - s még sokszor a végére nem is jut elég pénz. Mezőgazdasági karakterű országként hihetetlen, de egyre több az éhező, s a parlagon heverő föld egyszerre. Viszont külföldi mezőgazdasági termékeket vásárolunk a boltokban, a jó minőségű magyar termékek minőségi szintje pedig sokszor romlik, mert a jó minőséget nem lehet egyszerűen kigazdálkodni. Ezért áll rá egyre több önkormányzat az öngondoskodásra, ami biztosítja az ott élőknek az alapvető létszükségletet, de a piacok kínálta lehetőségekből ki is zárja gyakran őket, ám az élet tisztelete fontosabb ma már a piaci tényezőknél. Sajnos ma emberek milliói nem tudják Magyarországon, hogy mit hoz a holnap, egyszer kicsit többet pihen, s akkor már teljesen tartalékok nélkül marad, s bármi jön betegség, javítási munkák, nincs mihez nyúlnia. Így természetesen a túlélésért folyó harcban magyarok milliói mondanak le a pihenésről, s ezzel párhuzamosan az emberi hatékonyság is csökken a munkahelyeken.

Minél több, valóban utazni vágyót elérve, - s akkor maradnak a külföldiek elsősorban - talán lehetne több munkát biztosítani idényjelleggel a turisztikában, s cserébe pihenést kaphatnának az itt élők, akiknek egyébként nem telik erre. Nyilvánvalóan mindenütt, olyan új üzleti modellek kellenek, amik segítik a túlélést, s mivel a pénzügyi források csak szivárognak, ezért olyan megoldások kellenének, ahol szellemi potenciállal, meglévő készletekkel lehetne részt venni. /Tudom, hogy a mi jogi szabályozásunk nem túlélő barát, - sőt a barát szót nem is ismeri, csak a vétkest - s ezt a bartert, így meg így büntetnék, de tegyük fel, hogy normálisan gondolkodó országban élünk, ami egyébként nem lenne olyan luxus, mint ahogy most tűnik./

marketing tanácsadás
Akkor marad az a stratégiai lehetőség, hogy próbáljuk kihasználni, hogy a nyugati jobban akar túlélni, sőt úgy akar túlélni, hogy közben nem  megy rá a jövője, ezért pihen. Akkor kell a jó marketing ahhoz, hogy vonzóvá tegyük az országot. S be kell szállni a turisztikai versenybe. A legfőbb versenytársak természetesen a környező országok, mert az ő hasonló földrajzi elhelyezkedésük, hasonló stratégiát sejtet. Milyen az ő marketingjük? A két leginkább prominenst nézzük meg ebből a szempontból: Ausztriát, ahol a világ élvonalába tartozik az életszínvonal és Horvátországot, ahol valóban főként a turizmusból élnek. Már itt lehet mondani, sőt mondják is a mentségeket keresők, hogy nekik könnyű, mert az egyiknek síelésre alkalmas hegyei, a másiknak fürdésre alkalmas tengere van, s akkor rögtön elfeledjük, hogy nekünk mik lehetnének az előnyeink? A hátrányokra koncentrálva már indulásnál vesztesek vagyunk, egy sokkal erőteljesebb kommunikációval viszont, ahol a valódi előnyeinket jól kommunikáljuk, már versenybe szállhatnánk. Mindhárom országnak van web és Facebook oldala, a legszembetűnőbb különbségeket az utóbbinál érhetjük tetten.

Online megjelenések:

Austria: Turisztikai Honlap Ausztria és Facebook turisztikai oldal 17.927 Rajongó. 

marketing tanácsadás
A turizmusban itt teljes mértékben érvényesül az a koncepció, hogy bárki kiveheti belőle a részét, s haszonra, plusz bevételekre tehet belőle szert. Egyetemista koromban, amikor gyalog átkeltem az Alpokon, egy hegyi kis falu szélén, ami mellett elvezetett a gyalog út, a családi háznál anyuka két gyermekét hintáztatta éppen, de kint volt a tábla, hogy vendéglőként is várja az arra járókat. Megálltunk, leültünk a fa alatt álló asztalnál és pillanatok alatt előttünk volt az étlap, s legalább 10 féle ételből lehetett választani. Mi kiválasztottuk, ki-ki amit szeretne és az anyuka bement a házba, míg a gyerekek tovább játszottak az udvaron. Félóra alatt elkészült a két fogás, Magyarországon a legjobb éttermek sebessége van csak ilyen, amit jóízűen megettünk, kifizettünk és tovább sétáltunk. Teljesen  valószínű, hogy a 3000 méterhez közeli gyalogutakon, nincs jelentős forgalom, s szinte minden ház kínált ott, ilyen plusz szolgáltatást, amivel külön bevételre tehet szert. A szolgáltatás, amit nyújtottak mégis gyors volt és teljesen vevőbarát. A turisztikai szolgáltatásokra itt nemcsak úgy készülnek, hogy amikor jelentősebb a kereslet, hanem úgy, hogy bármikor elérhető legyen. Kell valami, ami az állandó bevételt biztosítja, - ez jellemzően az állattartás, s a közvetlen környezetnek nyújtott szolgáltatások - de kell, olyan terület is, ami extra bevételeket hoz, s így teljes biztonságban meg lehet élni. S Ausztriában minden ott élőnek a turizmus jelenti az extra profitot. Ez minden gazdasági területre igaz, hogy kellenek az állandó bevételeket biztosító üzletágak és az extra profitot termelők, s a turizmus idény jellegéből adódóan, erre az iparágra különösen igaz.

Horvátország: Turisztikai Honlap Horvátország és: Facebook oldal 648.921 Rajongó

marketing tanácsadás
Nagyon fontos Horvátországban a vendég, a turista, ezért a kommunikációban mindent megtesznek azért, hogy vonzó legyen az országuk. A legprofibb Facebook oldal a három közül az övék, Betthoven IX. szimfóniájának zárótételére szerkesztett imázs filmmel. S még több kis filmmel, ami az egyes régiókat mutatja be. Most például az előszezonban, minden horvát futball mérkőzést felhasználnak az EB-n az újabb és újabb promócióra. Szóval a futball csapat is éppen tesz azért, hogy Horvátország turisztikai célpont legyen, mert ők profin felhasználnak minden alkalmat a vevő csalogatásra, s profin készítenek el hozzá minden eszközt, amit állandóan naprakészen tartanak. Így a legtöbb követője természetesen ennek az oldalnak van és ha valaki választani fog ezeknek a megjelenéseknek alapján, akkor az első Horvátország, a második Ausztria lesz A harmadiknak meg már nincs esélye, mert a vevő csak két dolog közül tud választani, harmadik lehetőségnél, inkább új kategóriát keres, amivel a problémáját megoldja.


Magyarország: Turisztikai Honlap és a Facebook oldal 5117 Rajongó 


marketing tanácsadás
A Facebook alapprofilja már több mint két hónapja megváltozott, a magyar oldalon mégis az ott használt alkalmazások ikonjai találhatók, amiket már rég lehetett volna módosítani, olyan az oldal, mint az a felújítás alatt álló terület, ahol mindenütt lóg a falból a kábel. A magyarországi Facebook oldalon a legtöbb film, amolyan amatőr felvételnek hat, - ilyen van az osztrák oldalon is, amit rajongók készítettek, de mellette van profi YouTube csatorna is. Az idővonalon a Macskafogó film teljes verziója lett közzétéve angolul, június közepének erre a hétvégéjéére. Valamivel lejjebb a Compact Disco, Európában leszerepelt száma található, a klip nyitányában Middle East felirattal - s akkor ne csodálkozzunk, ha nem tudják hol vagyunk.

A legprofibb imázsfilm az oldalon az, amely az Európai Unió magyarországi ülésére készült, ahol bemutatják, hogy mennyi mindent találtak ki magyar tudósok, emberek és adtak a világnak, a golyóstolltól kezdve a szép nőkig. A dolog szépséghibája, hogy a legtöbb feltaláló nem idehaza alkotta meg a klipben szereplő találmányt, s Magyarország egyik legnagyobb problémája éppen az, hogy nincsen önálló piacképes terméke, hanem bérmunkában gyárt dolgokat, sok a félig feldolgozott termék, vagy a nyersanyagnak minősülő. Idehaza a kereskedelemben is főként külföldi termékeket értékesítenek. Így már ott is tartunk, hogy megértjük, miért nincs igazi árrés és fejlődés, mert nincs nagy hozzáadott érték a piaci termékekhez, szolgáltatásokhoz. A lányainknak köszönhetően, pedig szexturisztikai célpontja lettünk számos országnak, vagy exportőrei, mert a nők szépek és szintén olcsók, olcsó, mint minden más, amit csinálunk.  

marketing tanácsadás
2. Bajnokok Ligája döntő: A bajnokok ligája döntőjére a legolcsóbb jegyek 600.000 forintba kerültek - ennyi a magyar vállalkozások nagy részében még éves szinten sem fordítódik a PR-ra, marketingre, az értékesítés fejlesztésére összesen. Voltak ismerősök, akik kint jártak Münchenben ezen a szombaton és részesültek a döntő hangulatából. Bár a mérkőzésre nem jutottak el, de lelkesen mesélték, hogy milyen profi módon működnek Münchenben a szolgáltatások, mennyire más világ az, mint a miénk. Sosem szerettem a túlzott rajongást, azért mert külföldön valami más, - nyilván kevesen olvasnak ezen a látásmódon változtatni tudó utazási regényt is, mondjuk Italo Calvinot, vagy Esterházy Pétert, talán jobb, mint egy utazási prospektus - inkább annak vagyok a híve, hogy új nézőpontokat, eltanulható fejlesztéseket kell keresni, mint a középkorban a mesterembereknek. Az, hogy kint más, de mindent ugyanúgy csinálunk tovább, ez nem jelent semmit, akkor már érdemesebb utifilmet nézni, mint utazni.

Megdöbbentő viszont a legtöbb esetben, egy külföldre utazó magyarnak, hogy egy szolgáltatást végig gondolnak az elejétől a végéig, még egy "egyszerű" erdei kirándulást is: a turistaút München mellett, - ahol az ismerősök jártak - egy pisztrángos tóba torkollik, ahol egy épületben ott vannak a kihelyezett horgász felszerelések; hogy élvezni lehessen a szép tájat és a horgászatot. A fogás utánra megtalálható a halpucoláshoz minden eszköz, késkészlet, alumínium asztal, mosó, a felesleges belsőségek tárolására alkalmas kuka, ha el akarja vinni a vendég a halat, akkor ehhez szükséges zacskó és jég, ha ott akarja megsütni, akkor grill, vagy nyárs. Az első, ami meglepetést okoz, hogy nem lopják el ezeket, az eszközöket, hanem megtisztítva a helyükön maradnak, s várják a következő vándort. A második, hogy mindenről gondoskodnak, nem kell óriási csomagokkal, hátizsákokkal neki vágni kirándulni a vándornak, hanem komplett szolgáltatást kapnak a túra mellé. A harmadik a szolgáltatás ára, mert csupán a pisztrángért kell fizetni, semmit a plusszokért, s a hal ára épp annyi, mint Magyarországon.

marketing tanácsadás
3. Aliianz Aréna és az 1938-as sísánc: A Müncheni Allianz Aréna világító falait, amin különböző reklámok futhatnak, s más-más színekben pompázhat, magyar vállalkozók készítették. Jól emlékszem rá, amikor országos körinterjú sorozatunk keretei között, a cég ügyvezetője mutatta a terveket, s beszélt a technológiáról, amit ehhez kidolgoztak, s hogy mennyire egyedülálló. Éppen ezek a piaci lehetőségeink, nagyon egyedi dolgokat, prémium termékeket készíteni bizonyos szegmensekben. Aki csak tévében  is látja a Stadionról készült felvételeket,  azt mondja elképesztő. Ugyanakkor ez a látványos elem még mindig csak egy részmunka volt a teljes építkezésen, de a stadion jellegzetes megkülönböztető jegye, amiről nem is tudni, hogy magyarok csinálták.  A stadiont biztosan több évtizedre, vagy legalább egy évszázadra tervezték. Hisz ott van Münchenben az 1938-ban épült sísánc is, amit olyan technológiával építettek, hogy még ma is megállja a helyét és használható. Hiába volt a náci hatalom totálisan diktatórikus és kirekesztő, azt még sem engedték meg, hogy a beruházásokból kilopják az anyagot. Amit építettek azt úgy tették, hogy évszázadok visszahangozzák, s nem, csak "a garancia időt kibírja valahogy" alapon.

Mi képesek vagyunk, olyan egyedi fejlesztésekben részt venni, mint az Allianz Aréna ledfala, ugyanakkor amit idehaza létrehozunk, javarészt az állandó javítás fázisában van. S az a borzasztó, hogy ezek a javítási fázisok sokkal hosszabbra nyúlnak, mint maga a kivitelezés. Elkészítenek valamit egy év alatt és aztán 4-5 évig mindig újítanak rajta egy-egy területet. Hogyan lehetséges, hogy az építőipar csúcstechnológiáját jelentő kivitelezésekben veszünk részt külföldön, de az idehaza készült vakolat az első esőre elkezd peregni, a három  éve felújított tető cserepeit cserélni kell, mert már mállik. Amennyiben csak azt nézzük valami mennyire olcsó, vagy mekkora a kötelező visszatérítés összege és ezért még a szakmánk alapelveit, saját tudásunkat is hajlandók vagyunk feláldozni, akkor mi sohasem a jövőnek építünk, hanem a múltnak. Mások újabb és újabb a jövőbe mutató terveket álmodnak meg, mi pedig még mindig a tíz éves dolgainkat foltozgatjuk.

Mit kéne most tenni?

marketing tanácsadás
Vonzó országnak kellene lennünk nemcsak a külföldiek, de a magunk számára is, hogy ne azt éljük meg, hogy egyre többen mennek nyugatra, mert ott jobban biztonságban érzik maguk és családjukat, mint a szülőföldön. Inkább vállalnak sokkal alacsonyabb státuszú munkát kint, mert még onnan is van perspektíva jövőkép, ami itt egyre jobban olvad. Minden erőfeszítés hatására is egyre kevesebb a vásárlóerő, s egyre többen néznek szembe azzal, hogy bár dolgoznának, többet adnának hozzá hazájuk fejlődéséhez, de nincs rá lehetőségük. A teljesítményünk egy jobban, életszerűbben, jövőt építően felépülő nyugati struktúrában pedig azt mutatja, hogy képesek lennénk jóval többre is mi magyarok. Ám a korrupció, a saját termékek hiánya, a rosszul felépített szolgáltatási rendszerek, a múltbeli adósságok törlesztése, az építkezés helyett, mind-mind romboló zsákutcákba visznek. Ennek megváltoztatásában pedig mindenkinek részt kell végre vennie, együtt, közösen ki-ki a saját területén, munkájából a legtöbbet kihozva. S nem külön-külön, mert a szervezettség, a hatékonyság és az együttműködő képesség magasabb foka miatt állnak a németek például nyerésre. Ám ne feledjük gazdagságuk a európai perifériákon elszenvedett veszteségekből származik. Így a területi kiegyenlítődés elvét figyelembe véve, most finanszírozniuk kell ezeket a régiókat, ahonnan az olcsó munkaerő, termékek révén jelentős megtakarításokra tettek szert. Így vetődik fel a vezetésükkel, az Európai Egyesült Államok gondolata. A jelenleg változó, forrongó és újjá épülő világban pedig már más szerepet kellene játszanunk.

"Az igazi öröm az életben:  ha egy általunk hatalmasnak tartott cél szolgálatába szegődünk; ha a természet ereje lesz belőlünk, ahelyett, hogy lázas, önző, beteges és panaszkodó fajankóvá válnánk, aki siralmaiban azt fájlalja, a világ nem hajlandó magát csak az ő boldogításának szentelni.

Úgy vélem, életem az egész közösségé és ameddig csak élek, megtiszteltetés számomra, hogy minden tőlem telhetőt megtegyek érte. Azt akarom, hogy halálom napjára energiáim mind elégjenek, mivel minél keményebben dolgozom, annál többet élhetek.

Én az életnek magának örülök. Az élet nekem nem gyorsan ellobbanó gyertya. Inkább ragyogó fáklyának mondanám, amit a kezemben tarthatok egy pillanatra, és azt akarom, hogy a lehető legfényesebben égjen, amikor átnyújtom az eljövendő nemzedékeknek."

/George Bernard Shaw/

2012. május 13., vasárnap

Facebook Részvény kibocsátás

Az online hirdetési piac, mint befektetés


Itt az idő, május hónap, amikor a Facebook kibocsájtja a részvényeit, amiből most rajtunk keresztül Ön is vásárolhat, részesülhet a sikertörténetből, sőt céges Facebook oldalát is tovább fejlesztjük, s ajándék Facebook Hirdetéseket kap mellé. 1 millió forintot meghaladó befektetései után kapja ajándékba az egyedi plusz szolgáltatásokat, a minimális befektetési összeg 250 ezer forint. Így velünk két módon részesülhet a világ legnagyobb technológiai részvény kibocsátásából, egyrészt a részvényeivel jelentős árfolyam nyeresége lehet, s gyakorlatilag a hirdetések révén, a befektetett pénzösszeget visszanyeri. Kettős haszon.

üzleti tanácsadó
A részleteket taglaló írásunkban lejjebb láthatja, hogy milyen árfolyam nyereségeket értek el azok, akik 2004-ben például Google részvényeket vásároltak, mára meg 7-szerezték a pénzük 8 év alatt, az Ebay-el pedig 14 év alatt meg 42-szerezték. A Facebook évi bevételnövekedése 88%, folyamatosan fejlesztik a mobilalkalmazásokat, amivel tovább növelik bevételeiket. Így a várható nyereség a korábbi tendenciákat is túlhaladhatja. 

Ma még Magyarországon mindenki keresi az online hirdetésekben rejlő legjobb lehetőségeket. Egy óriási előnyük azonban már ma is elvitathatatlan, lényegesen olcsóbb, mint bármilyen más reklám, és sokkal pontosabban elérhető vele a célcsoportunk. A Facebook stratégia egyik fontos tényezője az  online hirdetési piacnak a várható felfutása, ami a következő  néhány évben meg is duplázódhat iparági előrejelzések szerint. 

Ezek fényében mivel mi az online marketingjében is segítünk, két fontos pozíciót tud megszerezni, bevezetési árfolyamon vásárolhat és minél előbb épít ki megfelelő pozíciókat  az online hirdetési piacon, annál olcsóbban, s hosszútávon kitűnő megtérülési és bevétel-növekedési mutatókkal szerezhet vevőket termékeinek, szolgáltatásainak. Jelentkezzen a lehetőségért! A részvénykibocsátással kapcsolatos részletek lejjebb olvashatók!


A kibocsátás

üzleti tanácsadó
o A világ legnagyobb közösségi hálózatát (social network) létrehozó és üzemeltető  Facebook Inc. első jelentős nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtja végre, várhatóan májusban, vagy június elején. A hírek szerint 125 millió részvényt értékesítenek.

o A kibocsátás után a részvényeket bevezetik az amerikai Nasdaq kereskedésébe, ticker kódja FB lesz.

o Az értékesítésről hivatalos menetrendet még nem közölt a társaság, de az eddigi kiszivárgott (nem hivatalos) információk szerint az értékesítés május 7-én indulhatna, míg a kibocsátási árat május 16-17. körül a piac is megismerhetné, a tőzsdei kereskedés pedig 1 nappal később kezdődne.

o Az IPO-ból származó bevétel 5 Milliárd dollár is lehet, ami így minden idők legnagyobb amerikai technológiai IPO-ja lesz. A Facebook piaci kapitalizációja pedig várhatóan 100 Milliárd dollár körül alakulhat.

o Hivatalos kibocsátási ár hiányában a piaci szakértők a részvények speciális, nagybefektetőknek elérhető zárt kereskedési rendszereken keresztül eladott részvénycsomagok ára alapján kalkulálnak, ez alapján 40-50 dolláros ársávról olvasni az amerikai szaksajtóban.

o A részvénykibocsátás vezető szervezői a Morgan Stanley, a JPMorgan, a Goldman Sachs, a Bank of America, a Barclays, és az Allen & Company lesznek, míg egy közel 25 bankból álló konzorcium végzi a tranzakcióval kapcsolatos tanácsadást.


A Facebook, mint vállalat


üzleti tanácsadó
o A Facebook a világ legnagyobb és legismertebb közösségi hálózata.

o A társaság havi aktív felhasználóinak száma 901 millióra nőtt a 2012. március végi adatok alapján, ami 33%-os bővülés az előző évi 680 millióról.

o A 526 milliós napi átlagos aktív felhasználói szám  41%-os bővülésnek felel meg év/év alapon.

o A Facebook mobil alkalmazásait átlagosan 488 millióan használják havonta, a 2012 I. negyedév végi adatok alapján.

o A Facebook több mint 125 Milliárd baráti kapcsolatot tart nyilván.

o A társaság felhasználói naponta 3,2 Milliárd alkalommal „lájkolnak” és kommentelnek a legfrissebb gyorsjelentés alapján, valamint 300 millió fényképet osztanak meg a barátaikkal.

o A hirdetési bevételek pl. a 2009-es 764 millió $-ról 2011.év végére 3711 millió dollárra nőttek, míg a fizetett szolgáltatásokból és egyéb jutalékból származó bevételek a 2009-es 13 millió dollárról 3 év alatt 557
millió dollárra ugrott.

o A felhasználók régiónkénti eloszlása is folyamatosan diverzifikálódik, a legfrissebb adatok szerint, már szinte négy egyenlő részre oszlik (Észak-Amerika, Európa, Ázsia, és Egyéb).

A Facebook piaci lehetőségei

Lehetőségek a hirdetési piacon


üzleti tanácsadó
A Facebook olyan lehetőségeket kínál, melyek a korábbiaknál nagyobb relevanciát és fogyasztói bevonódást idéznek elő, így a hirdetők jobban elérhetik céljaikat. Az elérés, relevancia, a közösségi kapcsolatok és a „bevonódás” együttesével a Facebook a hirdetők számára fejlettebb eszközöket ad a márka ismertség és márka kapcsolódás létrehozására, és új módszerekkel képes rövid időn belül keresletet támasztani olyan fogyasztók részéről, akikben a vásárlási szándék már létezik.

A közösségi hálón történő hirdetés egyre inkább fejlődésben lévő piaci lehetőség. A Facebook úgy látja, hogy a legtöbb hirdető még mindig kutatja és tanulja a legjobb módszereket arra, miként használja a Facebook-ot értékesebb, közösségi hirdetési célokra.

Lehetőségek a fizetések terén

A Facebook bevétel szerkezetének megoszlása 

Amikor a Facebook fizetési infrastruktúráját használó fejlesztőkőtől a felhasználók virtuális és digitális árukat vásárolnak, a társaság jutalékot kap a tranzakció értékéből. Jelenleg a fizetési tranzakció szinte kizárólag a közösségi játékok felhasználói és fejlesztői között történnek. Iparági források szerint a virtuális áruk globális piaca a 2007-es 2 Milliárd dollárról 2010-re 7 Milliárd dollárra nőtt, és 2014-re és már 15 Milliárrd dollár lehet. A mai állapot szerint a Facebook-os játékok esetében kötelezővé teszik a fizetés rendszerük integrálását is, és elképzelhető, hogy ezt a jövőben kiterjesztik más felhasználásokra is.

Stratégia


A Facebook úgy véli, hogy a nyitottabb és erősebben összekapcsolt világot létrehozni szándékozó küldetésük korai időszakában vannak. Komoly lehetőséget látnak a felhasználók, a fejlesztők és a hirdetők számára kínált értékek növelésében.

A Facebook stratégiájának fő  elemei:

üzleti tanácsadó

o A globális felhasználói közösség bővítése: Minden régióban a növekedésre összpontosítanak, beleértve az olyan nagy, de viszonylag mérsékelt penetrációjú piacokat, mint Brazília, Németország, Japán, Oroszország és Dél-Korea.

o A felhasználói bevonódást növelő  közösségi termékek fejlesztése: Olyan fejlesztéseket részesítenek előnyben, mely szerintük bevonódást növel interaktív kapcsolatokat hoz létre a felhasználóik, a fejlesztőik és a hirdetőik között a Facebook-on, az internet más oldalain és a mobil eszközökön. Jelentős fejlesztéseket terveznek fő  termékeikben, mint pl. hírek, fotók és csoportok, valamint új termékekbe (pl. „Timeline” és „Ticker”).

o A legkiválóbb felhasználói élmény kínálása: Melynek érdekében folyamatosan fejlesztik a közösségi csatornák optimalizációját célzó termékeket és technológiákat, valós időben hatalmas mennyiségű információt elemeznek és rendszereznek annak érdekében, hogy minden felhasználó a leghasznosabb tartalmat kaphassa.

o Kiváló felhasználói élmények mobil eszközökre is: Jelentős forrást szánnak a mobil alkalmazások további fejlesztésére. Együttműködnek a mobil iparág gyártóival, fejlesztőivel, operációs rendszer tervezőivel és a mobil szolgáltatókkal, hogy javítsák a Facebook kínálta élményt és egyre több ember számára tegyék elérhetővé.

o A fejlesztőket képessé tenni, hogy a Facebook platformon kiváló közösségi felhasználásokat alkossanak: A társaság folytatni kívánja azokat a befektetéseket, melyekkel még személyre szabottabb és közösségibb
termékeket hozhatnak létre a Facebook-on, az internet más oldalain és a mobil eszközökön. A Facebook tervezi a fizetési rendszer továbbfejlesztését, hogy a felhasználók és a fejlesztők számára még kényelmesebb legyen.

o Fejlettebb hirdetési termékek kínálata a hirdetők és felhasználók számára: A társaság hirdetési stratégiájának a középpontjában az a meggyőződés áll, hogy a közösségi, releváns és a Facebook más tartalmaiba jól integrált hirdetések növelik a felhasználói élményt és a hirdetők számára vonzó eredményt kínálnak. Hirdetőik számára újabb termékeket kívánnak tervezni és továbbra is egyensúlyt keresnek a pénzügyi szempontok és a felhasználói élmény optimalizálása iránti elkötelezettség

Összegzés, árazás

üzleti tanácsadó
o A Facebook-é lesz minden idők legnagyobb technológiai részvénykibocsátása (várhatóan 5 Milliárd $) az amerikai tőzsdén, a többi iparágban is eddig csupán három vállalat - AT&T: 10,6 Mrd $ (2004), GM: 18,1 Mrd $ (2010), Visa: 19,7 Mrd $ (2008) - hajtott végre nagyobb IPO-t.

o A társaság az elmúlt néhány évben szinte minden eredménysoron jelentős növekedést tudott felmutatni, ami az a 2011. év végi adatok szerint az árbevétel esetében 88%-os, az üzemi eredmény vonatkozásában 74%-os, míg a nettó eredménysoron 65%-os bővülést jelent év/év alapon.

o A további növekedés kulcsa az online hirdetési piacnak a várható felfutása lehet, ami a következő  néhány évben meg is duplázódhat iparági előrejelzések szerint (Magna Global.)

o A Facebook egy felhasználóra jutó árbevétele (12 havi gördülő) a legfrissebb adatok alapján 4,5$-ra emelkedett, de még így is jelentős tér van a növekedés előtt, miután jócskán elmarad az iparág többi szereplőjétől (Zynga: 4,8$, Linkedin: 8,6$, Groupon: 8,9$, eBay: 24,3$).


üzleti tanácsadó

2012. április 19., csütörtök

Legyen az üzleti élet Barcelonája!


marketing tanácsadás
A siker eléréséhez gyakran hoznak példákat, motivációt a sportéletből, de mindenki tudja, hogy a sportteljesítmény mögött is rengeteg munka van. A sportban piacvezetőnek lenni ugyanolyan nehéz, s nem elég hozzá a sok pénz. A labdarúgásban még ma, - egy hét alatt sok minden eldőlhet - mindenki szerint a Barcelona a piacvezető. Azonban hosszú évekig a sikersorozat előtt, szinte semmilyen címet nem nyert. S mindig van éppen válságban lévő sztárklub, amibe évek óta ölik a pénzt, még sem tud elérni megfelelő eredményeket. S mindig van meglepetés csapat, aki a nagyok töredék költségvetéséből tud jobb eredményeket elérni, mint egy nagy egyesület.

A kis csapat számára nem lehet megnyugvás, hogy mi úgy sem rúgunk labdába, hisz az ott dolgozók is ugyanúgy sikerre vágynak. S a csapatból kell kihozni a legjobb teljesítményt, 20 sztár nem csapat, s megfelelő stratégia nélkül senki nem tud eredményeket elérni egy eleve korlátozott piacon. Egy labdarúgó bajnokságban az elérhető pontok száma korlátozott egy 20 csapatos bajnokságban, ahol a Barcelona játszik maximum 114 pont érhető el. Ehhez azonban mindenkitől meg kéne szerezni a 3 pontot, totálisan lehetetlen uralni a piacot, de az sem jósolható meg előre, hogy a piacvezetéshez hány pont szükséges.  Mindenki mindig fejleszt, törekszik a jobb megoldásokra, a jobb munkaerő „megszerzésére”. Mindig ki jön valami újítással, valami új stratégiával az ellenfél.

marketing tanácsadás
Mi lenne, ha minden egyes évben másokhoz, külső körülményekhez szabná egy csapat a tevékenységét? Beárazná, hogy a Real Madrid szerintem 80 pontra képes, ezért mi 81-re hajtunk. Ebben a mezőnyben lehetetlen összegyűjteni 90 pontnál többet, tehát ha 80%-os lesz a teljesítményünk, akkor 72 pontunk lehet. S még vállon is veregethetik magukat, mert a 80%-os teljesítmény az igen rendkívüli. Jelenleg a Bajnokok Ligájában a Chelsea védelme, olyan, hogy nem lehet nekik gólt rúgni. Csupa olyan dolgot tennének, mert a piac korlátozott – a megszerezhető pontok száma véges – amit ma a magyar vállalkozók többségétől hallani. Előre tudják, hogy nem lehet eladni, mert nincs az embereknél pénz, de ráadásul emiatt nem is érdemes semmit csinálni, hisz úgyis vesztes a helyzet. Nincs elég tőke ahhoz, hogy új termékekkel, szolgáltatásokkal álljunk elő. Maximálisan megteszünk mindent, amit tudunk az értékesítésért, hisz ennél többet nem lehet, de még sincs eredménye.

Három fontos dolog van, amit piacvezetőként meg lehet tanulni a Barcelonától! Legyen saját arculata egy csapatnak, amin folyamatosan mérkőzésről mérkőzésre dolgozik – nem két meccsen, két hirdetéssel, két próbálkozással, hanem – hétről hétre. Az arculathoz kell egy jó stratégia, egy terv, amihez tartva magunk bármi történjen is, szilárdan hiszünk abban, hogy megváltoztathatjuk a helyzetünket. A legtöbb mérkőzés, a legkiélezettebb csaták a 90. perc után dőlnek el. Ahhoz azonban, hogy a 92. percben legyen esélyünk nyerni, 91 percen keresztül keményen kell dolgozni. Lehetséges, hogy a válságban is még csak a második félidő elején járunk, de keményen kell dolgozni még jó 40 percet, hogy egyáltalán legyen esélyünk nyerni.

Hogyan építsünk ehhez stratégiát a Barcelona mintájára?

Mi a Barcelona taktikája, amivel kibontja ezt a stratégiát?


1. Labdabirtoklás

marketing tanácsadás
Valószínűleg a legfontosabb eleme a Barcelona játékának. Az alaptaktikához korábban is hozzátartozott, hogy igyekeztek megbecsülni a labdát, sokáig járatták, azonban Guardiola ezt szinte a végletekig megköveteli. Szerinte a cél az, hogy minden meccsen 65-70 százalékban náluk legyen a labda, amit jellemzően sikerül is teljesíteni: az elmúlt idényben a spanyol bajnokságban a Barca átlagban 72 százalékban birtokolta a labdát, a mostaniban pedig ugyanez a szám 70.
Ennek kettős célja van: ha náluk van a labda, az ellenfél biztosan nem szerez gólt, másrészt az ellenfél sokkal gyorsabban elfárad a hiábavaló labdakergetésben. Hogy ezt mennyire komolyan veszik, bizonyítja, hogy a védők is csak a lehető legritkább esetben vágják ki céltalanul a labdát, még a legszorongatottabb helyzetben is próbálnak passzolni, még Víctor Valdés kapus is.

A kezdeményezés legyen nálunk


Mindig legyen nálunk a labda, az irányítás a kezdeményes lehetősége. Ehhez tudnunk kell irányítani a vevők, a potenciális vásárlók figyelmét. Mindig legyenek, olyan kampányaink, folyamatos híradásaink, amik ha nem is eredményeznek vásárlást azonnal, de közelebb visznek a 90. perchez, ahol eldönthetjük a mérkőzést. Ez lesz a pont, ahol a vevő nálunk költi el a pénzét, nem a 60.-dik, 75.-dik percben, hanem csak később. Mivel mi irányítjuk a kommunikációt, ezért mindig a versenytársaknak kell reagálni, amennyiben változnak a külső körülmények, s mi birtokoljuk a figyelmet, sokkal könnyebb lesz ritmust váltani.


2. Letámadás

marketing tanácsadás
Ezzel a módszerrel sok együttes él, a Barcelonánál azonban tökéletesen működik, a csapat abban a pillanatban letámad, amint elveszítette a labdát. Guardiola szerint az ellenfél játékosa akkor a legsebezhetőbb, amikor labdát szerzett, figyelme ugyanis megoszlik a becsúszás vagy szerelés miatt, ami ráadásul extra energiát vesz ki belőle. Éppen ezért a lehető leggyorsabban meg kell próbálni visszaszerezni tőle a labdát, mielőtt átlátná a játékhelyzetet. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a letámadást ne csak egy vagy két játékos végezze: mindenkinek csatlakoznia kell, aki a labda közelében van.

Azonnal reagáljunk a piac változásaira, sőt menjünk elébe

Sokan várnak a trendfordulásra piacaikon, s bíznak benne, amint fordul a trend ők is azonnal lépnek, s kiveszik belőle a részüket. Ám, aki elébe megy a trendeknek, lendületből érkezik, az már el is vitte előlünk a lehetőséget, mielőtt mi léphettünk volna. A válság hatására egyre rövidebb ciklusok működnek, egy adott hónapban, vagy kettőben lehet nagyon jó a forgalom, de ugyanilyen váratlanul három hónapra le is ülhet Szóval, amint érkezik lehet, hogy tovább is áll a trend, mire észrevenné, hogy profitálhat belőle, olyankor kezd el marketingezni, az értékesítésre áldozni, amikor már késő. Aki mindig támadja a piacát, azelőtt megnyílnak a lehetőségek, egy-egy helyzetet képes lesz kihasználni, ami szintén a győzelemre segíti. Azok, akik pedig várják, hogy kialakul egy helyzet, csodálkoznak, hogy mekkora hátrányban vannak azokkal szemben, akik folyamatosan támadnak, s helyzeteket dolgoznak ki.


3. Az öt másodperces szabály

marketing tanácsadás
A letámadás azonban nem tart sokáig, egészen pontosan csak öt másodpercig. Ha ennyi idő alatt nem sikerül megszerezni a labdát, akkor a Barcelona rögtön visszaáll egy körülbelül 25-30-méteres sávba, ekkora a távolság a legelső ember (rendszerint Messi) illetve a leghátsó között. Az ellenfélnek ezen a rendkívül kompakt falon kellene átjutnia. A csapat játékosai igyekeznek közel helyezkedni egymáshoz (főleg a középpályások), és együtt mozogni. Johan Cruyff szerint a Barca azért tudja mindig olyan gyorsan visszaszerezni a labdát, mert a játékosoknak csak ritkán kell tíz méternél többet futni, vagy ennél hosszabban passzolni.

Ismerjük határainkat

Az előző szabály miatt, hogy azonnal reagáljunk, már nem elég ugyanazt az üzenetet sulykolni, nem elég az előnyöket hangsúlyozni. Egy-egy kampány szóljon csak az adott időszaknak – legyenek támadás variációk – egy kampány, ha nem is sikerült, maradjon meg a fegyvertárban, s később teszteljük más célcsoporton. Nem engedhetjük meg, hogy lehetőségeink elpazaroljuk, de legyünk képesek gyorsan új variációkkal előállni. Lehet épp öt másodpercnyi, amíg jól megy, ekkor megsokszorozni az erőinket, a hatékonyságot. Számos helyen találkozom azzal a panasszal, hogy míg pangás van a dolgozók, a csapat hozzászokik egy alacsony fordulatszámhoz, s mikor érkezik a trend, amikor sebességet kell váltani egyszerűen már képtelenek erre. Az idő nyúlásával, pedig a nyereség apad. Szóval gyorsan váltani, kísérletezni, de ha nem jön az eredmény, akkor is legyen egy alapszisztéma, amire visszaállunk, ami nem öli ki a tettvágyat.  


4. Labdaszerzés

marketing tanácsadás
Persze a kritikus öt másodperc után is próbál labdát szerezni a Barcelona, de nem kezd ötletszerű letámadásba. Xaviék pontosan tudják, melyek azok a pillanatok, amikor érdemes kilépni az előző pontban említett falból. Az egyik lehetőség, mikor az ellenfél játékosa labdakezelési hibát vét, ilyenkor a hozzá legközelebb álló barcás azonnal letámadja, a többiek pedig követik.
Egy másik lehetőség, ha az ellenfél labdás embere a saját kapuja felé fordul. Ilyenkor leszűkülnek a lehetőségei, amit Guardiola szerint ki kell használni. Ha nem is veszik el tőle a labdát, akkor is csak hátrafelé passzolhat, vagyis a Barcelona területet nyer.

Pontosan kell ismerni a lehetőséget

Míg mindenki a kapu felé fordul hátra, leszűkítve a saját lehetőségeit, nekünk támadásba kell lendülni. Ne beszélgessen sokat olyanokkal, akik régóta hátrafelé fordulva játszanak, nincs pénz, nem lehet mit tenni, ő is hogy járt, bezárta a boltot. Ők nem viszik győzelemre a mérkőzését, ne nézzen híradókat, olvasson, olyan újságokat, amelyek az öngólra játszatják a csapatát. Fel kell ismernie, amikor lépni kell, ha tudja, hogy évtizedek óta, - még ha tavaly nem is így volt - hogy a piaca júniusban élénkül, s körülbelül szeptember végéig működik optimálisan, akkor már májusban futnia kell a kampányainak, értékesítési találkozóinak, amit gondosan megtervezett október végéig, mert amikor jön a munka már nem lesz erre ideje. S mi történik, ha menet közben kell váltania, az akkor is sok energiát igényel, s egészen biztos, hogy ezekben a hónapokban kell megtermelnie bevételének a 75%-át. A lehetőséget fel kell ismerni, s azonnal meg kell ragadnia, s ez általában, mivel a piac korlátozott, a versenytársak hibáinál a lehetséges a leginkább.


5. A 3-1 szabály

marketing tanácsadás
Azért olykor az ellenfél közel kerül a Barcelona tizenhatosához, ilyenkor jön az, amit az edző Olaszországban tanult. Guardiola több mint két évet játszott a Serie A-ban, és az ott tapasztaltakból is építkezik. Ha az ellenféltől valaki megközelíti a Barca tizenhatosát, életbe lép a 3-1 szabály: a hozzá legközelebb álló hátvéd megpróbálja szerelni, miközben három társa igyekszik őket körbevenni mintegy háromméteres távolságban. Ezzel kettős védővonalat húznak az ellenfél köré.

Együttműködés

A válság miatt a lehetőségek beszűkültek, ezért ahány területen csak lehet, vegye körül magát partnerekkel, akik egyes feladatokat sokkal hatékonyabban, precízebben oldanak meg, mint a cégéből bárki. Ne vegyen fel olyan feladatra munkaerőt, amit távmunkában, akár a töredékéért megoldhat egy erre szakosodott specialista. Építsen ki partner marketinget, amivel egy potenciális vevő valamennyi igényét ki tudja szolgálni. Egyetlen vevőt szolgáljon ki 3 cég, s Ön csak azt a munkát végezze el, amin a legtöbb haszna van, a többit bízza másra. Tudja meg, milyen igényei vannak még a vevőjének, amire ajánlhat partner céget. Ha mind így működnek, akkor a vevőszerzés mindannyijuknak sokkal egyszerűbb lesz.


6. Nincs kontra

marketing tanácsadás
A legtöbb csapat a labdaszerzés után igyekszik a lehető leggyorsabban támadást indítani. Sok edző szerint a labdát elveszítő csapat általában rendezetlen, ezért egy gyors kontrával könnyebb helyzetbe kerülni. Guardiola azonban nem így gondolkodik: szerinte a labdát szerző játékos kifejezetten sebezhető (lásd a kettes pontot), a legjobb tehát, ha a lehető leggyorsabban passzol.
A labdaszerzéssel megtette a dolgát, utána semmi különlegeset nem kell tennie. A Barca-drukkerek néha a hajukat tépik, hogy a csapat miért nem kontráz - itt a magyarázat. Az egyetlen kivétel, ha a Barca az ellenfél tizenhatosánál szerez labdát, ez esetben irány a kapu.

Ne száguldjon vakon előre, de növelje cége sebességét

A legkritikusabb pont, mivel mindenki úgy érzi, hogy döntési, s reakció képessége elég gyors, de a válság jelentősen lassított ezeken a területeken. Egy megszerzett munka után nem lehet hátradőlni, azonnal le kell gyártani a terméket, a munkát el kell végezni. A jövő hónapra ígért vásárlás, a két hónap múlva elkezdődő beruházás nem létezik, az nem termel bevételt. Amint meg van a labda, a lehetőség építkezni kell belőle, tovább kell vinni a folyamatot, s nem előre vágni a labdát, ami lehet nem ér célba. A lehetőségekből építsen hosszú távú kapcsolatot, s legyen, olyan partner, aki bár gyors, de az építkezésben az, s nem a munka összecsapásában, a pénzhajhászásban, mert nincs kontra, csak gyors, de pontos építkezés.


7. Az egy másodperces szabály

marketing tanácsadás
Egyetlen csapat sem alkalmazza a fenti módszereket, ami hátrányt is jelent a Barcelonának, amennyiben sokkal nehezebb beépíteni a csapatba az új igazolásokat. Még a világklasszisok közül sem mindenki tudja elfogadni, vagy alkalmazni ezt a futballfilozófiát, elég, ha csak Zlatan Ibrahimovicra gondolunk.
A klub korábbi ügyvezetője, Joan Oliver az egész rendszert az egy másodperces szabályban foglalta össze: ha egy játékosnak egy másodpercnél tovább kell gondolkodnia azon, hogy a társa merre mozog, hová érdemes passzolni, mi a következő lépés, akkor az az akció sikertelen lesz. Éppen ezért élveznek előnyt Guardiola számára azok, akik a La Masiában tanulták a sportág alapjait: számukra ez a stílus a természetes. Ezért épült be gyorsan a csapatba Sergio Busquets, Pedro vagy Thiago Alcántara, és ezért szorgalmazta ennyire Guardiola Fabregas visszahozását.

Ne gondolkodjon sokat, cselekedjen

Mivel pontosan felépíti a stratégiáját, amiben mi segítünk, így a megfelelő feladatokra meg vannak a megfelelő emberei, a kevésbé hatékony pontokra, pedig a partnerei. Így gondolkodnia nem a pályán, mérkőzés közben kell, hanem csak a stratégia, s taktika – arculat és kampányok kidolgozásakor. A pályán állandóan lépni kell, s ezt csak megfelelő stratégiával tudja megtenni, soha nem fordulhat vissza a kapu felé. Piacaink elég korlátozottak lettek, az elérhető pontszámok maximalizáltak, s csakis kizárólag a versenytársaktól lehet pontot rabolni, amennyiben nem dolgozik ezen folyamatosan, akkor nem éri meg a 90. percet, ahol a mérkőzések eldőlnek.

marketing tanácsadás


Népszerű bejegyzések