Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2012. október 10., szerda

Használható PR módszerek a hazai kis- és közép- vállalatoknak


Hogyan tudjuk a PR munkával segíteni, egy cég hosszú távú stratégiáját?


Az emberi lét elemzése, az idő dimenziójában, meggyőzően mutatta ki, hogy a megértés nem az egyén egyik viselkedésmódja, hanem a megértés az ember legfontosabb antropológia sajátossága. /Hans-Georg Gadamer/


A kortárs public relations, PR munka legfontosabb feladata éppen ezért, az óriási információs dömpingben, hogy megértést tudjunk kialakítani szolgáltatásunkkal és termékeinkkel kapcsolatban a vevőinkben. Megértés nélkül nincs közönségkapcsolat és nem tudjuk formálni a rólunk kialakított képet sem. Így bármilyen üzletépítési stratégia, még a monopol helyzetben lévő piacokon is rengeteg erőfeszítéssel sem tud megfelelő eredményeket hozni, ha a PR munka alapjait nem gondoljuk újra.

/Az alábbiakban pár vezérgondolatot emelünk ki, amellyel vállalkozások, szervezetek hosszú távú munkáját, pályán tartását tudjuk segíteni./

marketing tanácsadás

1. Új történetet kell létrehozni a termékkel szolgáltatással:

Mindennapi tapasztalatunk a kommunikációban, hogy Magyarországon általánosan a termék kínálat van az előtérben, s az ehhez kapcsolódó akciók. Sajnos egy sor partnerünket sem tudjuk lebeszélni erről. Ebben a szituációban az eladó, értékesítő vállalat minden szöveget, vagy vásárlóval történő beszélgetést haszontalannak érez, ha nincs valami konkrét üzleti ajánlat elhelyezve benne. Az ilyen típusú kommunikációs modellekből viszont egyszerűen annyit tudunk meg, hogy mi a kínálat és mi az ahhoz tartozó ár. S vannak szolgáltatók, akik rendszeres díjat szednek vevőiktől, de igazából üzenet csak akkor érkezik tőlük, ha valami oknál fogva késik a befizetésünk. Hosszú éveken keresztül rendszeresen fizetsz, aztán valami miatt 30 napnál hosszabb késésbe kerülsz, s ekkor jön az első személyes üzenet, mégpedig a szolgáltatás felfüggesztésének a lehetőségéről.

Ezzel ellentétben alig gondolják egy páran, hogy a termékükkel, szolgáltatásukkal, amit választottak többet kéne közölniük vevőikkel, mint a termékjellemzőket és a fizetési feltételeket, valamint az árat. A megértés kialakításához viszont szükségünk lenne a terméken, szolgáltatáson keresztül megfogalmazni a saját látásmódunkat, amiért mi ezeket ajánljuk a vásárlóknak és azt amit teszünk a vevőinkért, hogy ne csak árak és termékjellemzők egyhangú világát adjuk nekik. Legyen más az értékesítési filozófiája mi segítünk ebben!

marketing tanácsadás

2. Az igények kielégítése és a megfelelő haszon: 

Ezzel a típusú - jellemzők és árak - kommunikációval az lesz a probléma, hogy egyszerűen nem érzékeli senki a plusz gondolatot, a filozófiát a tevékenység mögött, egyszerűen, ha fellép egy szükséglet, egy igény, annak a kielégítése a cél a vevői oldalon, s az ehhez kapcsolódó haszon realizálása az eladóin. Mivel a gazdasági élet közös megértési tere, ebben a körben rajzolódik ki, így nem beszélhetünk távlatokról,  s nem beszélünk magas hozzáadott értékről sem. /Bár léteznek kategóriák az olcsótól a prémiumig, de ezek azonosítása is nehéz a hazai viszonylatban, mert ugyanaz a gyártó készít saját prémium terméket és szállít be olcsó „sajátmárkásnak” mondott árucikket is egyaránt az üzletláncoknak./ Emiatt a leegyszerűsített kommunikációs szisztéma miatt várja el a vevői oldal a termékek árainak leszállítását, s emiatt mivel eltűnik az árrés lassul le jelentősen a szolgáltatás, termékfejlesztés. A vásárlók, megértések kialakítása híján semmilyen szolgáltatás értékét nem tudják beazonosítani legyen az a leghétköznapibb, akár a víz, vagy az energia. Ezt természetesen jelentősen erősíti a média tevékenysége is, ahol folyamatosan az árváltozásokat ecsetelik, így a vevő egyedül az árak nyomasztó súlyát érzékeli.

A pénz mivel elsősorban gondolat és figyelem, a jó ötletek magasabb hozzáadott értéket képviselnek, emiatt kell a jó PR vezérelt stratégia, mert ma már a tudás visz mindent a fejlett világban, s a tőke jelentősége fokozatosan visszaszorul. A tudásból lesz a valódi érték, ha sikerül megértetni ezt a tudást és átadni másoknak. Napjainkban ezt a tudást sokszor egyszerűen a szakképzett munkaerő jelenti, akiket a külföldi országok egyszerűen elvisznek jelenleg tőlünk. S mi még mindig a tőkére koncentrálunk, holott a modern világ lényege, hogy alkotni akarunk, mert ez lesz érdekes mások számára is.  Az Apple 60.400 alkalmazottja 117 milliárd dollár bevételt termelt 2011-ben, 2.800.000 versenyszférában dolgozó magyar 114 milliárd dollárt termelt a magyar GDP számára. Az egyszerű statisztikai számokból is látszik, valószínűleg az Apple nem csupán mobiltelefont kívánt eladni, nagyon magas áron.

3. Legyél szakértő az adott területen:

A tudás, mint hozzáadott érték jelentősége miatt fontos, hogy kommunikációnk az adott területen nem szólhat a termék és szolgáltatás ismeretéről és az előállítás módjáról, vagy a folyamatok szervezéséről. Valljuk meg ez egy vevőt sem nagyon érdekel, sőt akár a recepteket is odaadhatjuk, mint a sztár chef-ek, a siker már nem ezen múlik. Tevékenységünk minél több emberben történő megértetése révén, akár receptek, módszerek átadásával is, a jó PR munkával lehetünk, mi a nyerők. Egy egyedi receptet is, ha egy főzőműsorban bemutat Gordon Ramsay, akkor is végül ő lesz milliomos belőle, s egy helyi étterem nem keres többet a recepttel, mint bármelyik más fogással. Minél többet kell tudnunk szakterületünkről, de ezt át is kell adnunk, meg kell értetnünk vásárlóinkkal amit teszünk, amit kínálunk mi is valójában. S ez egyedül a folyamatos PR munkával lehetséges. A mi legfontosabb feladatunk ezért a folyamatos kommunikáció biztosítása a vállalkozások számára.

marketing tanácsadás

 4. A célcsoportod elvárásait és gondolkodásmódját ismerd meg:

A megértetés kialakításához azonban ismernünk kell vásárlóink látásmódját, viselkedését. Emiatt fontos, hogy minél több információt gyűjtsünk arról, hogy mi érdekli őket, mi az, amit megértenek abból, amit közlünk velük. A Google emiatt fejlesztette ki az Analytics szoftverét, hogy tudjuk milyen fogalmakra, honnan érkeztek látogatóink a weboldalunkra, ott mennyi időt, töltöttek és mit néztek meg legtöbbször. Ebből pontosan látjuk, hogy célközönségünk mennyire és mit ért abból, amit mi csinálunk, vagy egyszerűen oda téved, vagy egy  ügyet intéz el rajta keresztül gyorsan. A rögzített tartalmak legnagyobb veszélye, hogy az időben egyszer, általában a honlap készítés időpontjában megfogalmaztuk valamit, ami az időben nem változott, s új tartalmakkal sem bővülünk, ami az alap történetünk, alap fogalmaink újra írná. Általában előre leírjuk, s eldöntjük mi, hogy úgy sem olvasnak az emberek, kevesen nézik az oldalt, pedig időben ez csak akkor tud bővülni az olvasók és ügyfelek, vásárlók tábora, ha mi magunk teszünk ezért. S a célközönségünk változó látásmódjának megfelelőn mindig újra tudjuk fogalmazni magunk. Ahogyan most a válság közepén a legfontosabb feladat, hogy segítsük mások túlélését!

5.  A megértésre építve, szolgáltass új látásmódot, megoldásokat:

A vásárlókban kialakított tevékenységgel kapcsolatos megértés létrejötte után már minden lehetőségünk meg van rá, hogy tovább építsük a történetünk. Folyamatosan tovább kell építeni a történetünk, hisz a saját tudásunk is folyamatosan bővíteni kell és ezzel mindig új perspektívába helyezni azt amit csinálunk. A vásárlóinkat pedig mindig tovább kell vinni ezen az úton! Vajon kinek lesz több vevője, akit a tudása miatt követnek és egyre magasabb értékű termékek, szolgáltatások felé visz minket, vagy akinek ugyanilyen rendszerességgel újul az akciós kínálata?

marketing tanácsadás

6. Minden fogalmat, ami a termékedhez, szolgáltatásodhoz kötődik tisztázz:

Ahhoz, hogy követni tudjanak minket rendkívül fontos a termékünkhöz, szolgáltatásunkhoz kötődő fogalmak folyamatos tisztázása, megértetése. A szakzsargonra sokan úgy gondolnak, hogy egy szakma képviselő mind azonos tudással rendelkeznek az adott fogalomról. Amennyiben járt már önöknél bármilyen kisiparos, akinek a munkáját egy másik folytatta később, vagy javította azt, tudhatja, hogy ők sohasem értenének egyet. Az időben korábbi munkavégzőkről mindig megtudjuk, hogy az előző mester mekkorát tévedett, rosszul tudták és rosszul tájékoztattak minket ennek a problémának a megoldásáról. Miért értené környezetünk, vevőink a fogalmakat? - amivel dolgozunk, ha még egy azonos szakma dolgozói között sem lehet benne egyetértésre jutni. Sőt bármilyen meglepő még olyan alapfogalmakról is, mint a víz, az asztal, a hő, a húsleves, jó ha közöljük, hogy mi mit gondolunk, mert számtalanszor találkoztam már azzal, amikor egy cégvezető azt mondja egy hétköznapi termékről, hogy de hát mindenki tudja ez milyen. Igen ám, csak hogy mi mit értünk rajta és az adott szituációban mi a pontos jelentése és ez milyen viszonyban áll a vevő problémájával senki soha nem mondja el. Akkor miért is kéne nekem onnan vásárolni, ahol bizonytalannak érzem magam egy sor ponttal kapcsolatban, ha lehetőségem lesz rá mástól veszem, meg az adott terméket, mert ezzel a céggel így nem fogok tudni egyetérteni.

marketing tanácsadás

7.  Pozicionáld magad, vagy pozicionáld át magad:

A modern pozicionálás így egyrészt a mi tudásunkra épít, azt igyekszik meghatározni, de ezzel együtt igyekszik kizárni másokat, a konkurenciát. Egyrészt meg kell határozni önmagunkat és a cégünket és kell, hogy viszonyítani tudjanak másokhoz. A megértés kialakítása nélkül a vásárló egyetlen dolgot tud majd csak összehasonlítani az árakat, s ha ott nem a mi javunkra dől el a verseny, akkor sajnáljuk igazán, hogy lemondtunk a PR munkáról.

marketing tanácsadás

8. Személyesség, a PR arca:

Ahhoz, hogy azonosulni tudjunk egy céggel, annak termékeivel, szolgáltatásaival kell egy jól felépített történet, amiben követnek. Történeteket könnyebben követnek az emberek, mint fogalmakat és termékpalettát. A történetbe kell beépíteni ezek tisztázását, mert az értékesítés nem oly módon tudomány, mint egy egyetemi előadás. Történetnek, pedig a megértés egyes fejezeteit kell kínálnia, de ahhoz, hogy az azonosulás jóval mélyebb lehessen kell a céget képviselő személy, vagy személyek, akikkel egyetérthetünk, akik közvetítik felénk a tudást, akik személyes története erősíti a választásunk. Steve Jobs mély szegénységből így építette fel az Apple-t. Nagyon sokan tudtak azonosulni a sorsával, az értékekkel, amit képvisel és a céggel, amit megjelenített.

marketing tanácsadás

9.   Alakítsd ki a saját PR naptárad:

Mindenben kell a rend, kellenek azok a ciklusok, amik meghatározzák az ember életét is. Az idő nem lehet külső tényező, ami csak telik és mi mindig megpróbáljuk ugyanazt kommunikálni és ugyanúgy. Jól működő PR-ral építettek fel vallásokat és hoztak létre egyházi ünnepeket, ahogy kiváló PR-al építettek fel országokat és hoztak létre állami ünnepeket. Minden cég életében is van ciklikusság, amire építve jó előre tudathatja vevőivel, hogy mikor mit kíván eladni. Nem aktuális akciók vannak, hanem előre bejelentett PR események. Az Apple iPhone 5-jére már jó előre milliók jelentkeztek, s még a legtöbb vállalat vevő gondokkal küzd a válságban az Apple legfőbb gondja, hogy kielégítse a vevői igényeket. Több millió azonnali készpénzes vevője van, mert máshogy nem jutsz hozzá a jó előre beharangozott időpontban piacra vitt termékhez. 
 
marketing tanácsadás

10.  Mivel időbeli a PR, fontos a folyamatosság:

Már ezekből a pontokból is jól látszik, hogy a PR elsősorban időbeli folyamat és nem azonnali hatású, mint egy reklám kampány. A legtöbb cég azonban most is azonnali eredményeket vár kampányaitól. Az időben építkezőknek azonban van céljuk ami felé haladnak és folyamatosan építik azt. Ők jól tudják, hogy a reklámnak az azonnali értékesítésnek csak akkor lesz hatása, ha felépítik hozzá a PR, Marketing, Hirdetési szisztéma útvonalát. Monopolhelyzetben lévő vállalatoknál ugyanilyen fontos az elégedett, jól informált vevő, hogy kevesebb kintlévőségi gondjai legyenek. Az időben lehet csak építkezni, így rendkívül fontos a folyamatosság az állandó változások miatt, amiben a vevőink ha követnek útmutatást várnak tőlünk.

11. A történetnek tükrözni kell az aktuális állapotokat:

Épp emiatt szolgáltatásainknak termékeinknek, gondolatainknak mindig tükröznie kell az aktuális állapotokat. Tudnunk kell válaszokat adni a legújabb kihívásokra, hisz ezért a tudás miatt hallgatnak ránk és értik meg mások, amit mondunk. Jelenleg így mindenki legfontosabb feladata megfogalmazni és megvalósítani, hogy a válság túlélésében, hogyan tud segíteni másokat.

marketing tanácsadás

12.  Építs közösséget, akikre számíthatsz:

Így rendkívül fontos megérteni, hogy vevőink a jelenlegi helyzetben több, mint állandó bevételi forrás, s ezért is a fogyasztói társadalmat követő üzleti modellek sokkal jobban építenek a közösség erejére. Nem véletlen a Facebook tőzsdére kerülésének ez év elejei időpontja sem, ők is pontosan tudják, hogyan kell a PR segítségével építkezni, s a megfelelő időzítéssel dolgozni. Amennyiben olyan közösséget építünk, akik megértenek minket és akikre számíthatunk, akkor biztosan tudhatjuk, hogy hosszútávon tudunk építkezni, s bármilyen körülmények között képesek leszünk fejlődni. A megértés irányítása, a gondolatok sikerre vitele csakis a PR-ral lehetséges. A válság egyenlőre csak mélyül, de hiába bármennyi marketing, reklám nem érünk el megfelelő eredményeket, mert nincsenek meg azok az alapok, amit csak a PR-al tudunk megteremteni, pedig jól látható, hogy hosszú távú építkezésre van szükségünk.

2012. szeptember 7., péntek

Egy új üzleti modellé a jövő, s ez a MESH!

Lisa Gansky könyvében egy új paradigma váltásra hívja fel a figyelmünket, amit minden üzleti életben dolgozónak érdemes szem előtt tartani. A fogyasztói társadalom birtoklás világát, a megosztás, a MESH modell váltja fel.

Biztosan mindenki tapasztalta már az üzleti életben, hogy rendkívüli kilengéseket mutat jelenleg a kereslet. Vannak jobb időszakaink, amikor nem győzzük kiszolgálni a vevőket és jönnek a teljesen csöndes napok. Ez a kiszámíthatatlan mini ciklikusság, a Káosz eredménye. Mivel káosz van a gazdaságban, ezért aztán sokszor tanácstalan az ember, hogy mi lenne a legjobb ötlet a folyamatos kereslet, a biztonság eléréséhez.

marketing tanácsadás
Koppenhága, mindenki számára elérhető pihenő és fürdőző terület
A régi üzleti modellek már nem működőképesek, hiszen egy olyan fogyasztói társadalomra épültek, ahol a birtoklásé volt a vezető szerep. A birtoklásért hajlandók voltunk virtuális pénzeket, hiteleket is alkalmazni, abban  a hitben, hogy a fogyasztás egyenletesen és folyamatosan növelhető. A fogyasztói társadalomnak, magának a fogyasztásnak sajnos nincs filozófiája, így a paradigmaváltás nemcsak gazdasági, hanem kommunikációs válságot is magával hozott. Hozzászoktunk, ahhoz, hogy az előnyök, árak hangsúlyozása a nyerő. Elég pár szlogen és fotó - hiszen a fogyasztói ember nem olvas - ahhoz, hogy értékesíteni tudjunk. Most radikálisan két feladat áll előttünk az üzletei modelljeink újra gondolása és a kommunikáció gyökeres megváltoztatása, feltöltése megfelelő tartalmakkal, termékek, szolgáltatások, előnyök és árak sorolása helyett.

A Lisa Gansky által vázolt MESH modell alapvetően az internet és informatikai struktúra kihasználásával működik. Ez ugyanis lehetővé teszi a mini ciklusokban rejlő lehetőségek tesztelését, azokra egy egyedi modell kidolgozását. Így gyorsan és könnyen alakítható ki az új modellnek megfelelő központ bárhol a világon, különösebb infrastrukturális beruházás nélkül. Az értékesítés kicsiben is elég, majd akkor indul el igazán, amikor már vannak teszteredményeink.

marketing tanácsadás
A megosztásra épülő autóhasználat a ZipCar
A MESH modellben a birtoklás helyett - ami megannyi tragédia, bedőlt hitelek, elszegényedés oka - itt az értékláncon megosztható termékeké a vezető szerep. A helyi szolgáltatást és viszont szolgáltatást érdekessé és fontossá teszik, hiszen megosztani dolgokat, termékeket, szolgáltatásokat csakis azok tudnak, akik egymás közvetlen környezetében élnek. Így a globalizációban, a helyi, lokális gazdaságok szerepe megerősödik. Mivel ez legközvetlenebbül a helyi közösség érdekeit szolgálja, ezért híveik elsősorban a közösségi hálón terjednek.

Az információs hálózatok által lehetővé tett egyedi bérleti megállapodások, éppen.azért sikeresek, mert az érintettek hajlandók megosztani a tulajdonukat. Az ideális MESH termék, amit ritkán használnak és sokba kerül. A kommunikációban ebben a modellben arra építenek elsősorban, hogy a  válság bizalmatlanságot szült a régi márkák és modellek iránt. Így az emberek hajlandók új márkát kipróbálni. A szolgáltatást és a termék struktúrát az azonos célcsoportnak kínálható sorokra kell kidolgozni. Így a használat révén nem egy vevőre teszünk szert, mint a birtoklásban, hanem az ügyfeleink bizalmi körében lévő családtagjaival, barátaival is kapcsolatba léphetünk.

Hogyan tegyük az információt részletesebbé és értékesebbé?

A technikai lehetőségek ma már mérsékelik a vállalatok indításának pénzbeli és időbeli korlátait. A termékek, szolgáltatások pontos bemutatása, a rendszer használatára való tanítás a legfontosabb kommunikációs követelmények. Ezután a használókból a közösség építés, az ami folyamatos kommunikációt igényel. A MESH addig működik, míg folyamatosan terjed a hír, fenntartjuk az érdeklődést és jelentős költségek megtakarításával  állandó vásárlókra, megosztókra teszünk szert.

Korábban az embereket arra szoktatták az eladók, hogy ne javíttassák meg az elromlott dolgaikat, hanem dobják ki és vegyenek újat. A tulajdonlásra épülő modell alapelve, az adj el minél többet! Amint az eladások esni kezdenek abban a pillanatban problémák sora gyűrűzik végig a rendszeren. Ezt egyetlen módon lehet orvosolni újra kell az eladásokat növelni, vagy csődbe lehet menni. A MESH-ben viszont a termék struktúra: tartós és rugalmas modulokból épül fel, javítható és környezetbarát elemekkel. Itt a minél több ember általi folyamatosan használaton van a hangsúly, az egymás közötti megosztáson.

marketing tanácsadás
Big Lunch Anglia, ebédelj együtt a szomszédokkal
Még ma is hihetetlen reklámköltségekkel óriás cégek igyekeznek elhitetni, hogy a tegnapi márkák örökre szólnak. Közben mivel emberek milliói szenvednek a birtoklás árától, kezdenek el azon gondolkodni, hogy felesleges a két autó - Annyi játék - Ekkora ház -- Sokkal emberibb értékek kora jön el. Természetesen nem akar senki lemondani az élet élvezéséről, nem fogja csökkenteni a kialakult igényszintjét, de más megoldásokat keres annak fenntarthatóságához.

A válság bizalmatlanságot szül. Így most újra átgondoljuk mi értékes a számunkra. Miközben az információs hálózatok miatt jobb és személyre szabottabb szolgáltatások alakíthatók ki. Sőt itt a birtoklás előtt biztosított a kipróbálás lehetősége. Az új kommunikációs modellekben már nem az a fontos, hogy minél több információt megtartsak magamnak, bennfentes tippeket, amikkel versenyelőnyre tehetek szert, hanem éppen a tudás, az információk megosztása a cél, amit mi is követünk.

Nevelj sokat tudókat! Ez a MESH alapvető jelszava. Ebbe beletartozik az a nyitottság: is, hogy bemutatjuk mi hogyan készül. A bizalom felépítéséhez, annak megtartásához, ugyanis miért lennének titkaink egy termék, vagy szolgáltatásról, sőt éppen az a célunk, hogy minél több mindenkit megtanítsunk arra, amit tudunk, hogy használja ezeknek az elveknek az alapján működő termékünket.

marketing tanácsadás
Művészeti alkotások finanszírozása KissKissBankBank
A legfontosabb feladat, így a paradigmaváltás idején, hogy keressünk egy piaci rést, még mielőtt valaki más megteszi. Személyre szabott tervezést biztosítsunk mindenkinek. A tudásunkat osszuk meg másokkal, mert így ők is hozzájárulhatnak annak építéséhez. Ilyenek a nyílt forráskódú szoftverek például. A legnagyobb internetes szolgáltatók is beépítik már az üzleti rendszerükbe a MESH stratégiát, a Google és a Facebook, fejlesztők millióinak ad lehetőséget, hogy hozzáférjenek alkalmazásokhoz, program kódokhoz, azért hogy a legjobb megoldásokkal bővüljön a termék palettájuk A Microsoft programjainak építésében, fejlesztésében volt programozónk révén mi is részt vettünk.

A MESH stratégia már számos magyar vállalkozásnál is megjelent. Az első fecske az "Oszkár" Telekocsi volt, amely arra épít, hogy sokan egyedül utaznak autóikban, akár nagyobb távolságokra is, ami jelentős költség. Azonban, ha valaki egy városból ugyanoda tart, mint az autó tulajdonosa, akkor miért ne lehetne mindkettejüknek haszna ebből. Az autó tulajdonos költséget takarít meg, az utas pedig a tömegközlekedés áráért, vagy annál olcsóbban, kényelmesebben és gyorsabban elérheti úti célját. Magam már többször szállítottam így utasokat, mikor egyedül mentem autóval valahová és igazán jól működik, Szimpatikus, intelligens utasok - hiszen az utazás lebonyolítás internetes rendszereken keresztül történik - voltak az útitársaim, akikkel jót beszélgetve telt az utazás és a benzin költségek kétharmadát megspóroltam.

marketing tanácsadás
Oszkár, oszd meg az autódat másokkal
Már működik az országban a gyerekjátékok bérlése is, tudjuk, hogy a gyereknek minden játék addig érdekes, amíg új, így viszonylag gyorsan kell újabb és újabb játékokat vásárolni, ezzel csökkentve a lakásban a helyet. A játék kölcsönzés alacsony áron teszi lehetővé, hogy amint a gyerek megun egy játékot újat hozzunk neki, anélkül, hogy ez jelentősebb kiadásokkal járna. Már Facebook hirdetésekben látható itthon is, az a modell, ami külföldön működik, hogy átutazóknak, nyaralóknak adják ki a házuk emberek, vagy biztosítanak nekik "kanapé" bérlést. Így a saját bevételeiket növelik, az utazók, világjárók költségeit, amiben mindig a szállás a legmagasabb tétel, pedig jelentősen csökkentik.

Jól látható, hogy a MESH modell egyre több helyen bukkan fel és érhető el már itthon is, aminek azért van jelentősége, mert jelentősen csökkenti minden rendszer használó költségét és erősebb közösségeket épít ki. S a közösség szolgáltatójaként megbecsülést és fixbevételeket jelent az üzleti modell alkalmazójának. Eladásra épülő vállalatok is használhatnak MESH stratégiát, hogy megismertessék a termékeiket, ahogy azt a Google és Facebook teszi. Sőt inkább használniuk kell, mi is azért vezettük be, hogy akár már havi 15 ezer forinttól, feladatoktól függően vállaljuk át cégek kommunikációs munkájából azokat az elemeket, amikre ahhoz, hogy szem előtt legyen valaki mindenképp szüksége van, de rendkívül sok időt elvesz. Így elsősorban online felületek honlapok, Facebook oldalak folyamatos frissítését, megfelelő tartalommal való feltöltését, kampányok kidolgozását, hírlevelek, blogbejegyzések elkészítését oldjuk meg, a legkorszerűbb kommunikációs elvárásoknak megfelelően.  Ehhez havonta egy konzultációval tudjuk biztosítani az eredmények mérését, a visszacsatolást, a mini vásárlói ciklusok elemzését.

marketing tanácsadás
Stratégiai gondolkodásunkból már nem nélkülözhetjük a MESH modell ismeretét. A versenytárs gyenge pontjain ugyanis könnyen építhetünk MESH modellt. Ám akár szoros partneri kapcsolatokat is kialakíthatunk, úgy hogy megosztjuk az erőforrásokat és az információkat. Széles elosztásra épülő ellátási láncon, pedig el kezdjük a rendszert használó közösség felépítését.

Eljött a paradigmaváltás korszaka. Legyünk allergiások a stagnálásra, építsünk új üzleti modelleket.



2012. augusztus 30., csütörtök

Hogyan építhetünk fel vezető márkát? /A Kistücsök Sztori/

Turisztikai elemzés 3.


Csapody Balázs (Kistücsök)
Gyerekkoromban a karácsony a vidámságról és a testvéreimmel együtt folytatott rosszalkodásokról szólt. Emlékszem, sokszor féltek szüleim attól, hogy hancúrozásaink eredményeként magunka rántjuk a karácsonyfát. Mindig a legmagasabbra felaggatott szaloncukrot szúrtam ki magamnak és addig nem nyugodtam, amíg nem lett az enyém. Nagy csatákat vívtam a tűlevelekkel. A karácsonyi vacsora nem volt túl kreatív, mindig ugyanaz a menü került az asztalra, de nagymamám csomboros (paprika nélküli) töltött káposztájának íze a mai napig a számban van.




A márka pályán tartása


Amikor felépül egy márka, amit már jól ismernek, amit már a "balatoni étterem"-ként pozicionáltak, mert maga a fogalom lett a Kistücsök, amihez másokat mérnek, a PR munkának, a történetünknek nincs vége.. Ez az építkezés nem kevés idő és nem kevés kutatás, munka, de ez biztosítja a hosszú távú fejlődést. Így lehet a legbiztosabb lábakon állni, bármilyen körülmények között. Itt azonban a munka nem ér véget, a márka pályán tartásához, a benne rejlő lehetőségek kiaknázáshoz elengedhetetlen a folyamatos termékfejlesztés, PR és marketing munka. Ezzel a kis tanulmánnyal a PR-hoz én magam is igyekszem hozzájárulni, mert a nyáron, amikor az étteremben jártunk a színes vendégsereg - TV2 Mokka stábja, a Showder Klub humoristái, egyetemisták, gyermekes családok, vállalkozók és külföldiek - egyaránt a Kistücsök történetre szavaztak egy szokványos hétköznap kora délután. S tudom, hogy nem mellékes a szolgáltatáshoz kapcsolódó ár sem, de egy gyerek menüért, két előételért, két főfogásért, három desszertért, két almaléért és két ásványvízért, valamint kétszer félliter házi szörpért, mindössze 15 ezer forintot fizettünk. Ugyanannyit, mint bármelyik másik balatoni étteremben és az élmény és a történet, aminek viszont a részeseivé váltunk, ennél sokkal több.

Ahhoz, hogy rangot vívjunk ki magunknak a piacunkon nem kell a legjobbnak lenni. A következetes PR munkával,  az általunk képviselt értékek hangsúlyozásával, a tevékenységünk, szolgáltatásunk tartalmának pontos megismertetésével, arra megtanítva a vásárlóinkat - mindez lehetséges. Olyan megértést és egyetértést alakítunk ki a saját jól felépített történetünk révén vevőinkben, partnereinkben, aminek a segítségével még ha nem is a mi termékünk a legjobb, de mégis a legjobbak lehetünk a piacunkon. Természetesen a kiváló minőség is elengedhetetlen, de nem kell minden áron jobbnak lenni mindenkinél, elég másnak. 

marketing tanácsadás
Balatonszemesen a Kistücsök Étterem története erre kitűnő példa. Az autópályáról Szemesnél letérve gyakorlatilag ugyanolyan távolságra van a Kistücsök, mint a Chateau Visz. A Chateau Visz már volt Magyarország legjobb étterme, mégis ha valaki a Balatonra megy nyaralni, akkor azt mondják a Kistücsköt ne hagyd ki, a Chateau Visz-ről meg csak a jól tájékozott gasztro turisták tudnak. Hogyan épült fel a Kistücsök márka?

Az Indulás - Jó ha létezik egy tradíció, amit folytatsz


A tulajdonos Csapody Balázs 1992-ben vette át üzemeltetésre a helyet, ahol már több, mint 100 éve fogadó volt. Kezdetben Postakocsi fogadónak hívták, az ’50-es években nevezték el “Kistücsöknek”. Az üzemeltetés kezdetétől 5 év telt el, míg saját tulajdonba került az étterem. Az alap koncepció kidolgozásához természetesen kell valami a közvetlen környezettől eltérő filozófia, erről így írnak az étterem honlapján: "Egy világlátott vendégemnek köszönhetően, akivel azóta is szoros barátságot ápolok, egyre intenzívebben kezdett el érdekelni, hogy mi történik a külföld éttermeiben. Rengeteget beszélgettünk, később elkezdtünk kulináris "tanulmányutakra" járni. Kitárult a világ, az élményeknek, tapasztalatoknak és nemzetközi példáknak köszönhetően pedig lassan pontosan kialakult bennem, hogy milyen vendéglőt vizionálok. Ennek megvalósításában vitathatatlanul nagy szerepe van Jahni László konyhafőnöknek és az étterem egész csapatának, nélkülük nem tartanánk ott, ahol ma vagyunk."

A  Kistücsök tulajdonosának figyelmét egy külső szemlélő irányította a fejlődés szempontjából fontos kritériumokra. Ezután ennek az új filozófiának nem az élből való elutasítása történt - ezt nálunk nem lehet, a mi vevőkörünk nem kíváncsi erre, ez biztos túl sok pénzbe kerül - hanem a terület szisztematikus kutatása, annak hazai viszonyokra történő adaptálása kezdődött el. Ebben a tulajdonos segítségére volt konyhafőnöke, aki megértette a vezető szándékát, aztán neki is sikerült elfogadtatni a személyzettel ezt a gondolkodásmódot, egy másfajta gasztronómiai irányt. A belső PR munka után, amikor mindenki elfogadta és megértette a vállalkozás célkitűzéseit, jöhetett a célcsoportokkal az elképzelések megértetése, az új szolgáltatási kör mibenlétének megtanítása.

Csináld azt, amit senki más nem mer


marketing tanácsadás
Töltött Káposzta
A balatoni és általában a magyar vendéglátósokhoz képest is más rendszerben kezdtek dolgozni. Rájuk nem vonatkozott a balatoni szezon, nem a nyáron akarták a bevételek nagy részét elérni -  az olcsó alapanyag és nagy mennyiség különösebb gondolkodást nem igénylő módszerével - a Kistücsökbe  bármikor be lehet térni. Az első 6-8 évben, amit megkerestek nyáron, javarészt elvitte a szezonon túli időszak. Nem esküvőznek, nem csoportoznak, sosincs kitéve a “zártkörű rendezvény” tábla. Hosszabb távon egy klasszikus fogadót szeretnének még ma is csinálni, mint régen, ahol meg is lehet szállni. A gasztro koncepció  fontos része, hogy a helyi termelőktől, környékbeli szállítóktól vásároljanak alapanyagokat, húsokat, zöldségnövényeket. Ugyanattól a családtól veszik a salátát évek óta. E mellett természetesen az éttermi csapat is régi, kipróbált helyiekből áll.

 
"Az évek során kialakult egy gasztronómiai képem arról, hogy mik azok az éttermek, amiket szeretek. Sokat utazom külföldre, szeretek inspirálódni és itthon megvalósítani dolgokat. Azt látom, hogy Magyarországon nagyon kevés jó kisvendéglő van. Ezek olyan helyek, amit gyakorlatilag egy család üzemeltet, Portugáliában rengeteg ilyen hely van, itthon kevés. Mi is sokat fejlődtünk, de nálunk inkább “csúcséttermek” vannak, hiányzik még az erős középosztály." - vallja Csapody Balázs tulajdonos. A balatoni tömegturizmus elkényeztette a helyi vendéglátókat. A korábbi biztos és jelentős forgalom nem tette őket érdekeltté abban, hogy szakmailag fejlődjenek. Az igazi vendéglős szemlélet, így még mindig nem indult meg.

Ezzel szemben a Kistücsök számára rendkívül fontos, hogy magyar ételeket, főleg balatoniakat értelmezzenek, fogalmazzanak újra. Kétféle típusú étellel találkozni náluk, a hagyományos magyar fogásokkal, mint a borjúpaprikás galuskával, ami 20 éve az étlapon van és a kísérletezőbb jellegű ételekkel. A szezonalitásnak megfelelően változik a közel 40 fogásból álló étlap, aminek az ételeiről a pincérek pontos felvilágosítást nyújtanak, orientálják a vendégek figyelmét. Egy-egy fogás kikísérletezése nem ér véget a konyhában, hanem annak kommunikációját, a fogás történetét, készítési módját megtanítják, megmutatják a pincéreknek, akik így biztosan beszélnek azokról.


marketing tanácsadás
Az étterem régi belső kialakítása
A pincérek mindig átadják a vendégeknek a fogásokról való tudást, a túrós csusza tésztáját reggel gyúrták és kivéve a lobogó tűzből a szalonnával együtt a kemencébe tették, hogy jó ropogós legyen, a friss házi túróval és tejföllel. A kovászos uborka leves, valódi magyar találmány, a "magyar gazpaccho", a kovászos uborka kenyérrel, uborkalével összeturmixolva készül és sült szalonnából kis kocka habokat készítettek hozzá levesbetétnek. Magas technológiai tudás sült szalonnából habot csinálni. S ezeket a kis epizódokat a vendégek szívesen tovább adják, hogy mások is rácsodálkozzanak. Minden fogás egy-egy epizód, amit a szájpropaganda visz tovább. S minden termék egy-egy epizódként a teljes Kistücsök sztorit építi tovább.

A teljes történet építését, mindig mások mondják tovább: epizódonként a vendégek és fejezetenként a média. Érdemes nyomon követni az ország legjelentősebb gasztro portáljánál a Dining Guide-nál ez hogyan történik. A Dining Guide 25 cikkében szerepel valamilyen módon a Kistücsök, többnyire önálló róluk szóló cikkel, de sokszor, mint referenciapont: a kiváló vidéki étterem kategóriában, sokszor hozzájuk viszonyítanak másokat.


A jó történet másokat is érdekel

1. Kistücsök 2008-11-20 10:35:41
Jól ciripel

A „biztató fénysugár a magyar gasztronómia borús egén”  típusú közhely és képzavar használata jelen esetben mégis a legkifejezőbb fordulat arra, hogy megfelelően jellemezhessük a balatonszemesi étterem kimagasló teljesítményét.
 

Az étteremben már kezdetektől a szakmai tudásra, a szakmai ismeretek folyamatos bővítésére és az így szerzett tudás gyakorlatban történő megvalósítására törekedtek. Fokozatosan kísérleteztek, csiszoltak a termékeiken. Másutt a sorrend úgy történik, hogy teremtenek egy frissen, dizájnosan berendezett éttermet, majd felépítenek egy étlapot, amit megpróbálnak eladni. S fontos szempont és kényszerhelyzet is egyben, hogy a fogásokon megfelelő legyen az árrés, ami kitermeli a havi költségeket. Így nagyon sokat költenek az étteremre és a fogásokon próbálják ezt a külcsínt behozni. 

 


2. Kistücsök étterem
2008-11-19 17:17:39
Ted Aprajev jegyzetel

Hogyan lesz a karfiolból, akaratán kívül főszereplő? Mert hát valljuk meg, hogy a kimódolt konyhaművészet eddig nem osztott túlzottan hálás szerepeket e zöldségnek, a kulinária mostohája, kiközösített, alig használt mellékszereplője, csak statisztaként vehetett részt a nagy kompozíciókban.

Nincsenek kétségeim, hogy a Kistücsök kitűnő konyhai stábja bővében van még kreatív tartaléknak és megoldja a dolgot.

marketing tanácsadás
A szokatlan megoldások mindig vonzóak, ha hagyományos és egyébként alapvetően nem költséges alapanyagokból sikerül újat kreálni, akkor a vásárlót meglepik vele, s jóval többet hajlandó költeni rá, mint egy sima rántott karfiolra. A tudás és kreativitás teszi lehetővé, hogy többet hozzunk ki dolgokból, s magasabb árréssel értékesíthessünk.


3. A tányér, amely megér egy kirándulást 2009-04-22 23:49:53
 Füstölt pisztráng sóska salátával a Kistücsökben

A balatonszemesi Kistücsök mindig jó ok egy kiruccanásra, ezért a fogásért azonban bármikor elindulunk.

A fogások és az étlap szerkezet miatt, - ami a "hagyományos" konyha kedvelőinek is kínál  új köntösbe bújtatott élményeket és az újításokat, kísérleteket kedvelőknek is friss gondolatokat, fogásokat egyaránt - a Kistücsök egy teljesen új kategóriába került. Nem egy balatoni étterem lett, ahol érdemes enni, hanem turisztikai célpont. A Kistücsökbe érdemes elmenni kirándulni, akár egy ebédre is, s ha jó az idő még a Balatonban is érdemes fürödni.

4. Kistücsök 2009-07-02 12:21:18
Házias és modern

Rejtélyes külső – lehetne víkendház vagy akár vidéki postahivatal is –, kiábrándító belső – lambéria, rossz világítás, alkalmatlan bokszok, amelyek padjairól csak óriások érik el kényelmesen az asztalt. Az étlap megérkezése után azonban már nem marad kétség, ez bizony étterem, ráadásul egy nagyon komolyan vett étterem.
marketing tanácsadás
A megújult étterem belső
Kizárólag a termékfejlesztés és a történet építés, az alapfilozófia megvalósítása a döntő, még a 17. évben is. Teljes felújításon 2011-ben, majd 20 évesen esett át az étterem, de ekkor már az alapok kitűnően működtek, mindenki ismerte a Kistücsköt, s erre már lehetett jelentősebb beruházásokat építeni. A megújulással természetesen nőtt a férőhelyek száma is. A fokozatos építkezés és minőség párosának fontos eleme, hogy mindig csak annyi ügyfelet vállaljunk, amennyit nagy biztonsággal jó minőségben kiszolgálunk.


5. Jahni László 2009-04-28 14:47:50

Induljunk a kályhától! - interjú Jahni Lászlóval, a Kistücsök séfjével 

"A hagyományok megőrzése és bővítése mellett az egyik legfontosabb a folyamatos fejlődés. Ha az ember egy kicsit odafigyel, kellően szereti a szakmáját, akkor saját magát is tudja fejleszteni, direkt külső hatások nélkül."

A jó PR munkához feltétlenül kell az ember, arcok nélkül, akiket lehet azonosítani a céggel lehetetlen márkát építeni. A Kistücsök különösen szerencsés ily módon, mert éttermeket  általában a séfekkel építenek fel és a tulajdonos csak befektető. Itt azonban a tulajdonos-séf páros mindkét tagja vállalja a részét a PR munkából. Turisztikáról, koncepcióról, éttermi trendekről, tervekről a tulajdonos Csapody Balázs beszél. Fogásokról, technikáról, konyhaművészetről pedig a séf Jahni László.   Ám sokszor mindkettejük véleményére egyaránt kíváncsiak.

6. Top séfek karácsonya 2009-12-20 21:21:41

Személyes emlékek, karácsonyi sütési-főzési tippek hazánk vezető séfjeitől.

marketing tanácsadás
Csapody Balázs és Jahni László
Jahni László (Kistücsök) A mi családunknál régebben karácsonyra lett időzítve a disznóvágás. Édesanyám testvére volt a böllér (igazából unokatestvére), a feleségével vitték a munka oroszlánrészét, csodálatra méltó precizitással és pontossággal. Mi, a családban lévő gyerekek mindig ott lábatlankodtunk, próbáltunk segíteni, igyekeztünk valami fontosat tenni (tartottuk a vérnek az edényt, sütöttük a zsírt, kevertük a kolbásznak–hurkának valót). Mindkettőjüknek ez volt a szakmája is, szívesen emlékszem vissza ezekre az időkre. Jó lett volna tanulni tőlük. Sajnos ideje korán eltávoztak közülünk, de karácsonykor jólesik emlegetni őket a szüleimmel.

/
A tanulmányhoz az interneten elérhető cikkeket, kritikákat használtunk fel, a fotókat és a filmet, pedig a Kistücsök honlapjáról, köszönet érte minden szerzőnek, aki az étterem történetét írással, képpel, filmmel dokumentálta./

2012. július 31., kedd

Miért kellene egy valódi magyar marketing?

Turisztikai elemzés 2. 

A nyári hónapok kitűnően alkalmasak a turisztika és gasztronómia elemzésére. Ám ezek jól leírják azt is milyen a kultúránk. A Balaton a legvonzóbb turisztikai régiónk, s Siófok a fővárosa. Hogyan építkezünk kommunikációban e kiemelt területen, hogyan építünk üzletet, milyen a PR, Marketing, Értékesítés útvonala? S vajon el lehet e jutni ezzel a valódi vevőszerzésig?

Városi PR

marketing tanácsadás
A legtöbb városi PR - ismertté tétel, bevonás egy történetbe, amivel egyetérthetünk, e történet folyamatos újraírása és folytatása - történészeknek szól. Az a kérdés, hogy soha senki nem tette fel magának a kérdést, hogy az ilyen mondatok:
 "Jelentősebb fejlődés az 1800-as években indult el a településen. 1810-től az Erdély-Adria gyorspostakocsi járat már érintette Siófokot, de önálló postamesterség csak 1867-től működött itt."  - mitől lenne érdekes egy turistának. 

Valójában semmitől, azonban, ha a történelmet turisztikai látványosságként prezentálják: pl. Minden szombaton ugyanúgy, mint 1810-ben megérkezik Siófok központi Posta Épületéhez - nyilván ki lesz a szponzor, a Magyar Posta Logisztikai üzletága - az  1810-óta ezen a napon érkező postakocsi. A szombaton érkezők csomagjait - főként ez a turisztikai hét váltó napja, s így rögtön élménnyel indul - a parton található Hotelekbe széthordja. Két állomás között a gyerekek őrzik a csomagokat. - S természetesen a szolgáltatás benne van az adott Hotelnek fizetett díjban, ők maguk ajánlják ki.

Gyakorlatilag egy város történetéből csak azt érdemes kiemelni, a középpontba állítani, amiből tudunk ma is sztorit építeni. Ugyanígy a "Kálvinista Róma", hacsak nincs egy Michelangelo szobor állandóan a Nagy Templomban vagy  a napba öltözött város, hacsak nincs minden épület aranyfóliába csomagolva, nem jelent semmit. Nyíregyházánál a Dal fővárosa, Nyírség fővárosa, a Föld órájának fővárosa számos fővárosra utaló kifejezést találunk most, ami egyszer földrajzi pozicionálás, egyszer kulturális, egyszer környezetvédelmi. A földrajzi nem pozicionál, csak elmondja hol vagyunk a térképen, a dal-hoz komoly zenei életet kell felmutatni folyamatosan, s minden kategóriában - a VIDOR bár legszínvonalasabb fesztiválja a városnak tematikus fesztivál, a humorral a középpontban - az utolsó cím  pedig időleges. 

Ezek mind az mutatják nincs meg az a központi történet, amit erősítenének egyes epizódok, célcsoportokra szabottan. A központi történet egyszerűbbé tenné a helyi turisztikai szolgáltatóknak is a saját PR-t és építkezést. Így lehetetlen a pozicionálás is. S ugyanez igaz a vállalati történetekre, a cégünket 1990-ben alapították, ezen és ezen a szakterületen dolgozik és célunk a vevők jó kiszolgálása. Ezzel sem lehet jól alapozni. Egy város történelmével könnyebb a dolgunk, egy cégéből nyilván nehezebb a jó sztorit felépíteni, de ha nincs meg a történet, nincs, aminek részese legyen a vevő, ha nincs meg az alap a jó PR-al, akkor máris nehéz vonzónak lenni és a megfelelő pozíciót elfoglalni a piacunkon.

Városi Marketing

Nincs meg a történet, ami után a megfelelő pozicionálást elvégezhetnénk, akkor hogyan marketingezünk. Igyekszünk mindent a kirakatba, a kínálatba tenni, ami csak van, ami az ágazatunkban elérhető: Siófok Petőfi Sétánya nem Magyarországon van. Ugyanis magyar feliratot alig találni, de van gyros, kebab, hamburger, játékterem, ahol csupa idegen, főként angol felirat villog: bar, gelateria, cocktail stb. Megengedhető e, még abban az esetben is, ha sok a külföldi vendég, hogy semmi magyar termék ne legyen, vagy csak elvétve ott a hazai piacon? Megengedhető e, hogy nincs arculat, hanem bármit igyekszünk a piacra juttatni, amiből pénz lehet? Természetesen, ha nincs meg a vezérvonal, a történet, a filozófia, akkor mindenfélével próbálkozunk, időszakosan.

marketing tanácsadás
Az arctalanság valószínűleg egyedül a tinédzsereknek fekszik, akik a sok villódzó fénytől még elhiszik, hogy itt valami történik. Pár felirat, ami ugye nem történet, de bárminek gondolhatom, akár mélyebb tartalmakat is belemagyarázhatok amit, egy tini elhisz. Ezeknek az elveknek az alapján, hány reklámfilmet láthatunk, villódzó képek, ahová be-beúszik egy-egy felirat. Hangulat és szlogen. Amennyiben nincsenek tízmillióink egy összehangolt kampányra, akkor felejtsük el, az ilyen típusú reklámot, mert nem segíti az értékesítésünk. Sőt magunkat andalítjuk el vele, hogy milyen ötletesen oldottunk meg egy reklámfeladatot, olyan a mi filmünk is, mint a multiké. Egyben azonban biztosak lehetünk, a vásárlóink nem fogják érteni mit akarunk, pár jó fotó és hangzatos fogalom, nem ad el.

A tinédzserek számára, ez a történet nélküli fényvilág azokat a márkákat fogja eladni, amit megfelelő PR-ral a külföldi nagy cégek jól felépítettek. Ételek, italok, zene - hamburger, cola, R'n'B. A magyar turisztika ezen a vonalon el is vérzett a siófoki sétányon, teret adva a külföldi termékeknek. A marketingben nálunk a kínálj minél többet elve érvényesül, sőt legyen nagyon széles termékvonalad, bízz minél többet érdekes, hangulatos fotókra, fogalmakat harsogó feliratokra! S a tudatosabban, tradícionálisabban építkező külföldiek elviszik a piacod nagy részét.

Városi Értékesítés

A marketingből nem jönnek a vevők, mert úgy próbáljuk átvinni az üzenetet, hogy szépnek és okosnak akarunk látszani, a PR-t teljesen mellőzve. Mivel nincs érdeklődő, ezért rámenősebbnek kell lennünk, s jobban ajánlgatni a portékánkat.Ennek a "teljesen felesleges" verziója, amikor kiáll valaki az üzlet elé szórólappal a kezében, s az arra járók felé nyújtja. Aki megszánja az értékesítőt az elvesz egy-egy lapot, de pár lépés múlva kidobja. Ez a nagy számok törvénye, szánalomból esetleg vesznek apróságokat tőlünk, vagy néha valakinek éppen nagyon kell, amit árulunk, s egyébként is vett volna belőle.

marketing tanácsadás
A következő szint a telemarketingesek, akik az utcán állnak, de már elég bátrak ahhoz, hogy meg is szólaljanak. "Ma este a koktél féláron." "A bárban karaoke is lesz!" Nem kérdeznek semmit, csak ajánlanak. Nem tudják, mit szeretnénk, egyszerűen elmondják milyen termékük van, mit kínálnak eladásra. A puszta kimondástól remélik, lesz éppen  olyan arra járó szomjas, vagy unatkozó vevő, akinek ennyi lökés is elég a vásárláshoz.

Reklámmal megspékelve, az értékesítő próbálja azokat az előnyöket, elemeket hangsúlyozni, ami a marketingben, reklámban megjelent. "Mi olyan koktélt készítünk, hogy a múltkor - mond egy celebet - ivott itt és hétig meg sem állt belőle. A mi koktélunk, ugyanis gyümölcsös, s eredeti lime rostot tartalmaz." A nem igazán ütős tartalmat turbózzák tovább, de a másik két versenytárshoz képest mégis nyerőbbnek tűnik a taktika, ha valóban költeni akarunk. Ám ha nem, akkor semmilyen érdeklődést nem kelt fel ez a módszer sem.

Összegzés

A helyi PR, a helyi vállalkozás PR-ja egyszerűen nem létezik. Rögtön ugrunk a marketingre, hangulatok, érzelmek, fogalmak sorolására és a minél szélesebb kínálatra, hogy valakit majd csak eltalálunk vele. Termékünk van eladó, s van amelyik még jó is, ha épp venni akar valaki. A teljes történet a turista szempontjából teljesen reménytelen. Nem akarunk kifejezetten semmit vásárolni, de ha már nyaralunk, akkor ha megéhezünk, vagy megszomjazunk, a gyerekeknek kell valamilyen program véletlenszerűen mégis költünk. Minden meggyőződés nélkül választunk, s utólag bosszankodunk, vagy igyekszünk elfogadtatni egymással a döntésünk, hogy ezért a pénzért ez nem is volt olyan rossz. Az alacsony árstratégia azért győz olykor, mert kisebbnek érezzük a kockázatot a kidobott pénz frontvonalán.

marketing tanácsadás
Így értékesítünk mi a turizmusban, egy kiemelt turisztikai régióban! S természetesen rengeteg gyöngyszemet lehetne még sorolni, ami tarkítja ezt: A négy csillagos hotel probléma megoldó ideje nagyon hosszú, az átadott információk rendkívül kevesek és időnként jön valaki, aki emiatt megpróbál valamit eladni, ugyanúgy, mint az utcai árus vagy bemondva egy terméket, vagy mondva pár előnyt is. Így végül a vendég azt érzi, hogy folyamatosan el akarnak neki adni, amiből köszöni, de legalább a nyaralás alatt nem kér.

Javaslom mindenkinek, hogy jól építse fel a PR, Marketing, Értékesítés vonalat, mert a piacán már van, aki éppen a potenciális vevőit viszi el, csak azért mert alaposabban építkezik, nem bíz mindent a termékre, pár szlogenre és arra, hogy jó dumájú az értékesítője!


Népszerű bejegyzések