Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2013. február 21., csütörtök

Az értékesítés temporalitása

Az értékesítésig vezető útvonalban az egyes elemek sorrendjének kitüntetett szerepe van. Ezek az egyes pontok a PR, a Marketing, a Reklám és az Értékesítés, azonban ezek a pontok mind más-más időbeli dimenzióval rendelkeznek.

Az időtlenség 

értékesítés

A leghosszabb és időben a leghatékonyabb a PR. Megismertetni cégünket és termékeinket a vásárlókkal folyamatos történet építést jelent. A PR-ral fogalmazzuk meg célkitűzéseink, filozófiánk, társadalmi szerepvállalásunk, építünk fel egy történetet. Ennek fényében, természetesen egy jól felépített PR, egy jól kidolgozott tovább vihető történet a vállalkozásban, a minket követők, a céget utódlók számára is folytatható lesz. Ez lehet egy kis családi vállalkozás, amely csak egy generációra tekint vissza, vagy lehet már évszázadok óta fennálló naggyá nőtt üzlet is.


Aki regényt ír, nagy regényt, több szereplővel, több szálon futó cselekménnyel annak ez évek munkájába kerül. Az igazi klasszikus és világhírű regények, akár tíz évnyi munkába is kerültek, mire elkészültek. A sikerért, a jól működő cselekményért meg kell küzdeni, a nyelvvel, a történettel, de a vállalkozás építéssel ugyanígy. A PR munka pontosan ilyen. Induláskor kitűzünk egy célt, megfogalmazzuk alapvetéseinket és ezeken dolgozunk, alakítunk. A PR eredménye az ismertség, a beazonosíthatóság és, hogy a szakterületünkön tőlünk várnak és kérnek megoldást az emberek. Mi ugyanis a történet építésünkkel és azzal, hogy pontosan igyekszünk megfogalmazni a szolgáltatásaink, termékeink funkcióit, hasznát, felhasználhatóságát, ezekre megtanítjuk a vevőink, valóban sokat teszünk a probléma megoldásért és a megértetéséért. 

PR munka nélkül nincs egy vállalkozásban élet, nincsenek célok, ami felé tartunk, mert történet nélkül, filozófia nélkül nincs perspektívánk. Bár a PR hosszú idő, de amennyiben nem teremtjük meg az alapokat, akkor elveszítjük a legfontosabb idő dimenziót, az örökkévalóságot. A PR a stratégiánk.

Évek, negyedévek


Marketing és az idő
A marketing munka ezzel szemben pontosan körbehatárolható időben, az üzletépítésben. Több év fejlesztési és kommunikációs tervét tudjuk meghatározni egy jó marketing tervvel. Piaci pozíciók elérését, újítások bevezetését, az azokhoz kapcsolódó célokkal. Érdemes Marketing tervünket több évre előre megfogalmazni, hogy láthassuk hol tartunk éppen, s ha a PR-ban kijelölt cél irányváltást igényel, akkor azt időben meg is tudjuk tenni a taktika terepén a marketingben.

A marketing idejét kisebb egységekre is bonthatjuk, de a következetes marketing munka eredményességéhez érdemes minimum szezonokban, két három hónapban gondolkodni. Hiszen az aktuális célok megvalósításához, hogy időben hozzon eredményeket meghatározott számú és típusú üzenetet kell eljuttatni a célcsoportunknak. Ezt egyetlen, még ha tökéletesen kiválasztott is, csatornán, kommunikációs elemmel nem tudjuk megoldani. Ehhez szükségesek a szezonálisan jól felépített kampányok. Sokszor egy kampányon belül többféleképpen megfogalmazott üzenettel, ami ennek ellenére ugyanazt a kampány célt szolgálja.

A legoptimálisabb ha több éves, s ezen belül évekre lebontott marketing tervünk van. Éves marketing tervnek azonban szükségszerűen lennie kell. Éves promóciók meghatározásával, kampány időszakokkal. Sőt a kampány időszakokat, hasonló üzenetekkel évről, évre meg kell ismételni, hogy legyen egy időbeli rend, amihez hozzá szoknak vevőink. Természetes az év végi hajrá, de ugyanilyen természetes az év eleji bevezetés és az első tavaszi kampány időszak is. A marketing fogja keretbe egy év tevékenységét, célkitűzéseit, kisebb idő egységekre tagolva.

Ebben a hónapban, ezen a héten


Reklám és az idő
A reklám már jóval rövidebb időszakokban egy kampányon belül, egy hónapban, egy adott héten működik,  A reklám, amennyiben igazodik a nagyobb időegységekhez, akkor az imázs reklám a PR-hoz, a termék ismertetés a marketinghez, az akció az értékesítéshez tartozik. Ám minden esetben rövid időn belül fejti ki hatását. Az imázs reklám növeli az ismertséget egy bizonyos célcsoportban, a termékbemutató több érdeklődést generál, míg az akció magasabb értékesítési volument.

A reklámoknak pontosan ezért kell az időben korábban felépített folyamatok hatását megnövelni. A reklámok elsősorban pozicionálni tudnak minket. Sok az akció, sok a kedvezmény, alacsony az ár, akkor mindig megfogják várni akcióinkat. Sok az újítás, magasabb az ár, de korlátozott az elérés, akkor követni fognak és várják, hogy vásárolhassanak az új termékünkből. A reklámban pozicionáló üzeneteinkben, még ha nincs is konkrétan megfogalmazva mindig van egy időbeli korlát is, ami lehet a készlet erejéig, eddig a napig, de mindenképpen tartalmazza azt az időbeli behatároltságot, ami a reklám hatása. 

Most

Értékesítés és az idő
Az értékesítés az mindig most, vagy elad az ember, vagy nem. Az értékesítésnek nincs időbelisége, a lehet, hogy üzlet lesz belőle esetében nem történt értékesítés. Ezt a találkozót, email váltást, telefont nem számolhatjuk be a bevételeink közé. A majd még gondolkodom rajta, megbeszélem a kollégámmal, feleségemmel, férjemmel, unokaöcsémmel, mert ő ért hozzá,  azt jelenti, hogy nincs üzlet. Amennyiben olyan problémáról van szó, amit azonnal kezelni akar a vevőnk, akkor ez konkrétan azt jelenti, hogy másnál fogja elkölteni a pénzét és nekünk nem sikerült a vételig vezető kommunikációs úton végig vinni őt. A bizalom puzzle-ből valami hiányzik, nincs PR, nem tudja igazából kik vagyunk, miért érdemes minket választani. Nincs marketing, nem tudja pontosan mit is árulunk, mennyivel más az, mint a konkurenciáé, s nem is találkozik ebben a kategóriában rendszeresen az üzenetünkkel. Nincs reklám, nem tudja mi az aktualitása, meddig tart az a kedvezmény, amit kínálunk. S végül az értékesítésben nem derítettük ki a valódi igényeket és nem kínáltunk rá megoldást.

Amennyiben nem rögtön megoldásra váró problémáról van szó, még valóban gondolkodik, még megnéz más ajánlatokat, az se baj, ha csak félév múlva sikerül megoldást találnia, akkor viszont az értékesítésig vezető, időben hosszabb távokat képviselő kommunikációs fázisra kell visszalépni. Kellenek olyan reklámok, amivel, ha más hasonló termékeket, szolgáltatásokat keres, akkor találkozik a mi kínálatunkkal is. /Erre tökéletes megoldás a Google Remarketing./ Kellenek kampányok, amivel lekötjük a figyelmét, amit nyomon követ, ha két hónap múlva lesz egy aktuális kampányunk, amivel elérjük a vevőt, akkor lehet, hogy 6 hónapról hajlandó lesz 3 hónapra lecsökkenteni a megoldási időt.S kell a PR, hogy mások jókat mondjanak rólunk és legyen történetünk, amit követhet a vevőnk, ami vonzóvá tehet minket. Amennyiben nem történik értékesítés fel kell tudnunk kínálni, egy a kommunikációs láncon korábbi fázis követését a vevőnek.

Az üzlet Temporalitása


PR, Marketing, Reklám
A magyar vállalkozó sokszor a mostban van, most kell eladni, mert különben baj lesz. Ez a gazdasági ciklusok természetéből kifolyólag, például egy válság időszakban természetes is, de ha közben elfelejti az értékesítésig vezető kommunikációs utat felépíteni, temporálni az üzletépítést, akkor mindig a mostban ragad és a vállalkozás egy örök mókuskerék lesz.

2013. január 8., kedd

A tudásalapú világ felé

Újra kell értelmezni az alapokat

tudásalapú világ
Gondolkodásunk alapjait a hellén-keresztény kultúrkör határozza meg, mindkettőben van egy alap kettősség, amit egy olyan évfordulón, amikor órási paradigma váltáson megy át a világ érdemes újra gondolni. Az episztémé a tudás és a techné, a technika fogalmi kettőssége Szókratésztől ered. Szókratész alaptevékenységének tekintette, hogy a gondolatok megszületésénél bábáskodik - ezzel erősítve meg saját maga identitását, mert az anyja bábaasszony volt. S mivel világunk egyre inkább tudásalapúvá válik, a fogyasztói társadalom technika vezérelte alapjaival szemben, e kettősségben máshová helyeződik a hangsúly. Ma már annyi eszköz áll a rendelkezésünkre, hogy sokkal inkább a gondolatok szülik a legnagyobb nyereséget,  amelyeket megfelelő PR alapokon, hosszú távú stratégiát kidolgozva menedzselnek, semmint önmagukban az eszközök. Így tud az Apple, ahogy korábbi blog bejegyzésünkben leírtuk, magasabb értéket előállítani jóval kevesebb emberrel, mint Magyarország. Mit jelent az üzletépítésben a technika?

Techné, technika általános ismeretekkel

Hazánk inkább technika vezérelt, vagy még egyszerűbben megfogalmazva "Old meg magad ország!". Az alap tevékenységeinken túl minél több feladatot mi magunk igyekszünk megoldani, ahelyett, hogy szakemberekre bíznánk azt. A háztartásokból jól tudjuk, hogy mi vagyunk az ezermesterek országa, mert miért fizetnénk valamiért, ha azt én magam is meg tudom oldani. Megszámlálhatatlan feladat létezik egy háztartásban is, amire ugyanúgy kevés az idő, mint mindenre az életben: a festéstől, a víz szerelésen át, az autógumi cseréig, a belső építészettől kezdve, a családi fotózásig, az utazás szervezéstől, az öngyógyításon át a befektetések kiválasztásáig, de az életmód tanácsadástól, az összeesküvés elméletekig mindenben otthon vagyunk. S ez nem azt jelenti nálunk, hogy van egy hozzáállásunk, egy világlátásunk, - az is van, többnyire a pesszimizmust emlegetik - aminek mentén rendezzük, megoldjuk az élet problémáit, hanem mi konkrét technikai lépések sorát ismerjük a probléma megoldásokra. Ennek naprakészsége természetesen nem lehet egységes minden területen, de mégis csináljuk, ahogy gondoljuk, tanultuk, hallottuk, vagy ahogy az ismerős, szomszéd mondja.

PR, Marketing és a tudás felépítése
A következő lépcsőfok, amikor rájövünk, hogy a technika, egy problémára adandó válasz,  - ha piszkos a fal, ki kell festeni - önmagában nem elég, s ekkor elkezdünk utána járni mélyebben a megoldásnak. A legkézenfekvőbb tanácsadás az ingyenes tartalmak az interneten. Amennyiben valamit időszakosan és hobbi szinten csinálunk ez valóban tökéletes megoldás is. Arra lesz elegendő információnk, hogy jobban oldjunk meg a problémákat, már a festésnél tudunk valamit az anyaghasználatról, anyag és felület viszonyáról és az ecsetkezelésről. Azonban, ha igazán használható tudásra vágyunk, akkor kiderül, hogy folyamatosan és szisztematikusan foglalkozni kell a tudás elsajátításával és pénzt költeni a tudás megszerzésére. S ekkor el kezdjük a legolcsóbban beszerezhető tudásanyagokkal.

S mivel a háztartásokban így működünk, a gazdasági, politika, társadalmi életben sem lesz másképp nagy százalékban. Így olyan lesz a politikánk, amiről valóban sokan gondolhatják úgy, hogy még hobbi szinten is lennének jobb ötleteik, s olyan lesz a gazdasági életünk is, ahol a gondolatok, tudás helyett sokszor a technikára építünk. Mindenki a saját iparágában, szakterületén jól ismeri ezeket a technikai megoldásokat. Mi a kommunikációban tudjuk, mivel az ehhez használható legtöbb szoftver kezelőfelülete könnyen hozzáférhető, s ott tényleg össze is lehet kattintgatni valamit, - akár Google Adwords kampánynál, akár a Facebooknál, akár fotó szerkesztésben, akár honlapkészítésben - mivel a technika olyan, hogy elindul, s működik valami a szoftver használattól, úgy véljük, hogy a probléma megoldódott. A technika üzemel, a probléma kezelve van.

PR és tudásalapú társadalmak
Tudásalapú társadalmak IT dolgozók, szabadalmak alapján
Saját szakterületén pontosan tudja mindenki, a csináld magad, mennyi problémát, plusz költséget, hatékonytalanságot és kárt termel. A technika vezérelt alapok, mint a vevőszerzésben a reklám, amíg volt kereslet feladtunk egy hirdetést, s jöttek a vevők, ma már nem elég. Egyrészt fel kell építeni az értékesítésig vezető kommunikációs útvonalat, másrészt a reklámra létre kell hozni valamilyen cégünknek megfelelő hirdetési szisztémát. Ugyanezek a problémák jellemzik a termékgyártást, a különféle szolgáltatásokat és a kereskedelmet is. Nem elég kitenni, hogy áru van eladó, nem elég ha valakit megbízunk, hogy készítsen egy honlapot, amit frissítgetünk, vagy valahol közzéteszünk egy hirdetést, amit ott ráadásul el is készítenek nekünk! Miért nem elég ma már ez, mert a technikai eszközöket készítők, gyártósorokat, elektronikus berendezéseket, honlapokat, szoftvereket, hirdetéseket, olyanok mint a fegyverkovácsok, háborúba nem mehetünk fegyverek nélkül, de fegyverkovácsok még soha egyetlen csatát sem nyertek meg. Térjünk hát vissza oda ahol a tudás az első, mert a világ jobban prosperáló felén a tudásalapú gazdaságé a vezető szerep.

Speciális, állandóan frissülő tudás

Még a technika tudás elérése is, a meg tudod te is oldani, csakis az adott területre jellemző tudás építésével és pontos tervezésével lehetséges. A tudásépítésben, a hobbi információ gyűjtés helyett, a folyamatos önképzésre és a tudás használatára van szükség. Itt már mérlegelni kell, hogy mely terület lesz az, amelyben ily módon elmélyed valaki és cége profiljához, tevékenységéhez leginkább kötődik. Mely területek azok, amelyeket egy-egy kollégára rá lehet bízni, amely szorosan kötődik mindennapi munkájához. A kolléga által fejlesztett tudás viszont csak akkor válik termelő erővé, ha sikerül tovább adni, be kell azt építeni a cég ügymenetébe különben semmit sem ér. Ezeket a különböző tudásformákat aztán össze kell hangolni és beépíteni a cég PR, Marketing tervébe és Értékesítési Kézikönyvébe, hogy használható legyen. 

PR és a tudás birtoklása
A tudásalapú társadalomban az összefüggések feltárása, arra új rendszer építése, a működés pontos mérése és a visszacsatolás elengedhetetlen. Így lesz naprakész valóban tudás vezérelt rendszerünk. A tudásalapú világ alapvetése a minél kevesebb energia és tőke igény, erre írtunk példákat a MESH modellel kapcsolatban. A legnagyobb világcégek pontosan emiatt a tudást birtokolják és amit csak  lehet kulcsrakész módon, franchise-ban működtetnek. Ilyen franchise a Coca-Cola  is,  de az amerikai profi ligák is franchise-ban működnek. A másik megoldás a márkanév építése, a márkanévhez kötődő tudás és kommunikáció birtokba vétele. A Nike-é csupán a tervező és a kommunikációs részleg, nem építenek gyárakat, a termék-előállítást olcsón megoldják a Távol-Keleten, és sok divat márka pont ugyanígy működik, óriási árréssel. Ebben az esetben az a fontos, hogy a termék fejlesztésben és a termékről kialakított képben legyünk specialisták, a gyártást majd megoldják az elvárásaink szerint mások.

Speciális termékeket, szolgáltatásokat is pontosan emiatt terjesztenek fogyasztói, vagy értékesítői hálózatban. Ez nem jelenti azt, hogy minden MLM rendszerben megfelelő a tudás és megfelelően kidolgozott a rendszer, pontosan emiatt vannak itt is, amelyek tradicionálisan jól működnek, s vannak amelyek feltűnnek és gyorsan el is tűnnek. Általában a gyorsan eltűnők is azt gondolják, hogy az MLM is csak egy eladás technika, s pontosan emiatt nincsenek meg a megfelelő üzletépítési alapok, a kulcsrakész rendszer, amit tovább lehet adni. Franchise-ban és MLM-ben is az működik, ami rendszer függő és nem ember függő. A tudás, tehát önmagában nem elég, hanem mindenki számára használható tudást kell belőle készíteni.

S éppen az átadható tudás, az értékesíthető tudás alapján működik a világ, ez hoz bőséget. A meg nem értett zseni, az át nem adott tudás viszont semmit sem ér. Emiatt nem elég a jó ötlet, nem elég a kiváló termék, szükséges a róla való folyamatos és jó kommunikáció. A tudást, ezért veszik körül csupán technikai elemek, hogy könnyebben átadható legyen. Pontosan emiatt követi a stratégiát a taktika, PR-t, a marketing.

A tudásalapú vállalkozás gyorsabb, mint a technika vezérelt

PR és tudás alapon gyorsabb egy vállalkozás
Amennyiben túl sok az operatív feladat, a megoldásra váró részlet, a döntésképtelenségi, vagy dönteni nem merés helyzete a vállalkozásban, úgy az  technika vezérelt, a techné van túlsúlyban az episztémé helyett. Amennyiben vállalkozásunk termelékenysége csökken a vezető távollétében, úgy az ember és technika függő cég. Mindig valakinek az aktuális technikai megoldásaitól függ, hogy történik e előre lépés. Ezeknél a technika vezérelt cégeknél ráadásul az idő is sokkal jobban nyúlik. Egy-egy döntés után is mire megvalósul egy új elképzelés, sokkal több időbe kerül a megvalósítás, pontosan amiatt, mert olyan területre tévednek, amiről nincs technikai ismeret.

Az átadott tudás alapján működő vállalkozás franchise-olható, hálózattá alakítható, másrészt itt pontosan kidolgozottak a tudás alapú technikai lépések, amiket követni kell és döntéseket eredményeznek, mind az eladónál, mind a vevőnél. Ilyen lépés sorozat, hogy mikor mit mondanak egy gyors étteremben 1. Köszönés - mosoly: Üdvözöljük Éttermünkben! 2. Aktuális ajánlatunkat kéri, vagy  van valami kedvenc fogása - aztán később X.-dik lépés: lehet nagy adag? X+1: Milyen szószt kér hozzá? s máris növelték az értékesítés mértékét. Ezek hosszú évek alatt kiérlelt technikák, amik egy biztos tudás alapra épülnek, nincs hosszú termékvonal, nincsenek minőségi kilengések a termékben. Azonban ezekben a rendszerekben mindent pontosan mérnek, s ha csökkenne az eladási statisztika azonnal kísérleteznének egy termékkel, új dizájnnal, új mondattal, mert nem engedhető meg, hogy technika függő legyen a rendszer, s az eladások attól váljanak függővé, hogy éppen milyen napot fog ki valaki. Lehet fanyalogva mondani, hogy itt robotok dolgoznak, de meg kell nézni milyen a PR, milyen a társadalmi szerepvállalás ezeknél a vállalatoknál és mekkora lehet az árrés, ha bármikor pótolható egy kilépő munkatárs, mert itt a 23 lépés az eladásban, amit szóról szóra meg kell tanulni és alkalmazni. Egy ily módon felépített cégben a változásokra sokkal könnyebb reagálni.

PR és a tudás épít stratégiát
A tudásalapú vállalkozásban a vezetőknek több idejük lesz és nyugodtabban foglalkozhatnak a stratégiával, az egyedi tudás elmélyítésével, míg technika vezérelt versenytársaik többet rohannak, többször változtatnak a technikán, mert nem jönnek az eredmények.

A válságra, a káoszra nem lehet reagálni pusztán technikai lépésekkel, mert a káosz a káoszt nem kioltja, hanem növeli. Ezért időben is változó eredmények születnek, mert technikailag megoldhatatlan, ha nincs rend, ha nincs terv, hogy hogyan reagáljunk. Egyszer kipróbáljuk ezt, aztán kipróbáljuk azt, pedig mindenki közös érdeke, hogy a tudásalapú világ felé lépkedjünk,  s ne a mások által már meghaladott tudásformákat, mint elkopott technika alkalmazzuk.   

 

2012. december 14., péntek

A Bajnokok Ligája felépítése a PR segítségével

A Bajnokok ligája évről évre a legnépszerűbb sportesemény


Egy dolog egészen biztos a sport életben, hogy a legjövedelmezőbb, a legnézettebb sportesemény minden évben a Bajnokok Ligája. Ezt ugyanis évről évre milliárdok követik nyomon a tévék előtt és fizetnek érte milliárdokat szurkolók és szponzorok tömegei. Minden évben lebonyolítják és minden évben biztos a siker. Nem négy évente van, nem időnként népszerű, hanem folyamatosan évről évre. Ez egyáltalán nem véletlen, hisz ezt a sorozatot is a PR segítségével építették fel. Az első jelentősebb nemzetközi labdarúgó esemény a futball világbajnokság volt, amit 1928-ban született ötlet alapján, először 1930-ban rendeztek meg, ehhez képest a Bajnokok Ligája elődje a BEK, csak 1955-ben indult.
A tornán elsősorban az európai országok bajnokcsapatai vehettek rész, de volt rá példa amikor egy országból több csapat is játszhatott, például, ha valaki megnyerte a kupát, de hazája bajnokságát nem. Ahogy négy évente a nemzetek válogatottjai csaptak össze, úgy itt egy országot az előző évi nemzeti bajnok képviselhette a sorozatban. Egy helyi csapathoz sokkal több apró történet köti a szurkolókat, mint egy nemzeti válogatotthoz. Egy város, vagy városrész csapata sokkal inkább beágyazódik a helyi kultúrába, így sokkal intenzívebb kötődést és történet ismeretet jelent a szurkolóknak, mint a válogatott szereplések. A csapatom története igazán ott teljesedik ki, ha a nemzetet képviseli a BEK-ben. Egy helyi csapat hatása, így sikerei révén még az ország más területeire is kiterjed, ha sikerrel küzd a bajnokok nemzetközi tornáján. A klubcsapattal, sokkal több mód nyílik a legendák képződésére. A válogatottban is egy kiváló játékos, mindig az anya egyesületét is képviseli.
 
Az erősebb kötődés egy-egy helyi csapat iránt, amelynek lehetősége van a nemzetek harcában szerepelni, inkább teszi elérhetővé szélesebb vásárló tömeg számára, hogy pénzt költsön el a futballban, mint egy világesemény. Egy világbajnokság a reklámhoz hasonlóan időben korlátozott. Mivel rövid ideig tart és korlátozott az élő mérkőzéseken résztvevők száma és játékidőben is jóval kevesebb, mint egy teljes szezonon át tartó torna, ezért kisebb bevételt is generál. Ez a bevétel is a piac kevés résztvevőjénél csapódik le, főként a jogdíj tulajdonos FIFA-nál. Addig a bajnokcsapatok versenyeztetése, sok mindenki számára jelenthet bevételt, eladások, szponzorráció, a nemzetközi labdarúgó szövetség központi támogatása révén. Míg a világ- és Európa bajnokság egyetlen nagy üzlet, addig a bajnokok tornája olyan, mint egy franchise hálózat. Sokan követik a technológiát, használják a márka elemeket, így közösen végzik a márkaépítését, mégis mindenki kiválóan profitál belőle. Ehhez azonban több lépcsőn át vezetett az út.


Történetek és személyiségek sokasága


A labdarúgásnak mindig voltak legendás alakjai, a legendás alakok a legjobb csapatokhoz, a bajnokokhoz kötődtek. Minden csapatnak meg van a saját története, a saját legendás játékosai, amelyeknél külön fejezet a bajnokok kupájában való részvétel. Ezek a legfontosabb fejezetek egy klub életében, így sok ezer történet építi a központi történetvezetést, ami a bajnokcsapatok harcáról szól. A történet, a legendás Real Madriddal indul, e csapat tagja volt Puskás Ferenc is 1958-tól 1966-ig. Még 39-es évesen a 1966-os végső győzelmet hozó BEK sorozatban is játszott, 3 mérkőzésen szerzett 5 góljával, a megfiatalított Real Madrid gólkirálya volt a BEK-ben. S aztán lehetne sorolni a legendás játékosokat és csapatokat sorban, megannyi történet, amit a szurkolók ismernek, újból felidéznek és tovább mondanak. A kiváló PR alapja, hogy olyan történeteket hozunk létre, amelyeket tovább tudnak mondani, színezni. Vajon mi lenne a focival, ha a legtöbb mai is működő vállalkozáshoz hasonló történetei lennének, ami egyben az ajánló rendszerük, a hírük továbbadásának az alapja. S ha ezeknél a csapatoknál csak a következő kifejezéseké lenne többnyire a főszerep: megbízhatóak, jól játszanak, megérte a meccsre kimenni, ajánlom nézd meg te is őket. Valószínűleg konganának a stadionok az ürességtől és nem mozogna annyi pénz a futballban.
 
 


Azonban, ahhoz hogy valóban jövedelmező legyen egy ilyen sorozat meg kell alapozni a PR-ral. Adottak a történetek, a továbbmondhatóság, ám a torna szervezői is érzékelték, hogy a nemzetenként az egy csapat, az kevés, de bajnok mégis csak egy van. Így létrehozták a KEK-et Kupagyőztesek Európa Kupája 1960-ban és az UEFA Kupát, amely szintén 1955-ben indul Vásárvárosok Kupája néven korlátozottabb részt vevőkkel. Ez az úgynevezett termékvonal bővítés, az elképzelés szerint így jóval több embert és csapatot lehet elérni, így logikusan több lesz a bevétel is. A legnagyobb figyelem azonban mindig is a BEK-et övezte, így a két kisebb testvér másod és harmad rangú eseménynek számított, ezért sohasem rendelkeztek olyan jó mutatókkal, mint ahogy a Cherry Coke sem a Coca-Cola-hoz képest. Az elsőkre mindig jobban kíváncsiak az emberek, mint a másodikra, harmadikra. A Bajnokok ligájának létrehozása 1992/93-ban gyakorlatilag a széles termékvonal ellen tett első lépés volt, ami természetesen megváltoztatta a technológiát is.

Filozófia és  technológia


Korábban minden hazai és nemzetközi kupában egyenes kieséses rendszerben működtek, így természetesen kevesebb mérkőzés rendezésére volt mód. Sőt egy-egy csapat a nemzetközi porondon, akár két mérkőzés alatt elvérezhetett, így nem írta a bajnokok történetét és korlátozottak voltak a bevételi lehetőségek is. Az UEFA ezért bevezette a korábban csak világversenyeken használt csoportküzdelmeket, amivel izgalmasabbá, nem utolsó sorban pedig még nagyobb üzletté tette az addig egyenes kieséssel működő legnagyobb európai kupasorozatot. A technológia a statisztikai adatoknak megfelelően természetesen folyamatosan csiszolódik, de a legmarkánsabb változást, a mérkőzések számának és bevételek maximalizálásnak elérését, mint célt fogja mindig szem előtt tartani. 

A történetek adottak, a filozófia, amely a legjobb csapatok tornájaként aposztrofálja magát, oly módon változott, hogy  el kezdték az egyes nemzeti bajnokságokat súlyozni. A második és harmadik helyezettekből is elsőt faragva így. Egy kis ország bajnokának lenni ugyanis nem ugyanaz, mint a világ legjobb bajnokságában harmadik helyet elérni. A bajnokok kifejezést, mint fogalmat újra tisztázták, van bajnokság, ahol még a negyedik hely is a selejtezőben való indulást tesz lehetővé, így egy kisebb bajnokság győztese bebizonyíthatja, hogy egy nívósabb bajnokság negyedikénél jobb. Amennyiben ez nem sikerül, úgy ez a negyedik helyezett teljes joggal lehet tagja az elit körnek. Így lehetőség nyílt arra, hogy a nagyobb történeteket hordozó, így több pénzt is vonzó csapatok legyenek a tagjai az elit körnek.




A lebonyolítás naptárát is folyamatosan formálták, nem ám, hogy majd, ha süt a nap játszunk. Márciusban már van kedvük költeni a szurkolóknak, s akkor majd beindulunk, addig pihenünk. Nem, ma már a lebonyolítás nyárelőn elkezdődik, a kisebb piacok számára érdekessé téve a tornát. Aztán a csoport küzdelmek egészen december közepéig eltartanak. S az egyenes kieséses rendszer február közepétől indul. S hogy itt is megfelelő sűrűség alakuljon ki a mérkőzés számban, nem egyszerre tartanak minden mérkőzést, hanem az első forduló mérkőzéseit 4 játéknapra osztják szét, s már a csoportköröknél is bevezették a kedd, szerdai játéknapot, a korábbi szerdaival szemben. Így jóval több játéknap és közvetíthető, nézhető mérkőzés születik a naptárban. A március pedig a visszavágók mérkőzéseié. A május végi döntő, pedig minden bajnokságok zárása után kerül megrendezésre. S a döntőnél még egy fontos lépést tettek 2011-ben, szerdáról szombatra tették át azt, így többen nézik és többen költenek a mérkőzésekre és azok nézésére, mivel hétvégére esik.



Folyamatos kommunikáció, folyamatos márka építés

S természetesen a bajnokok ligája így egész évben folyamatoson zajlik. Saját készítésű tévés magazinok mélyítik a márkát. Road Show-kat szerveznek a kupa bemutatására, hogy minden piacot elérjenek. A promócióban a Bajnokok Ligája korábbi sztárjai vesznek részt. A személyesség sok száz futballistán keresztül valósul meg, akik maguk is építik a történetet. Segítenek megérteni a technológiát, a fogalmakat, a neves edzők magyarázatai, amivel egy-egy fordulót értékelnek. S a lebonyolításhoz kialakított naptár sem engedi, hogy elfelejtsük az eseményt. A bajnokok ligája sorozat mindig a sorsolásokkal indul és időszakosan újabb és újabb sorsolások tartják izgalomban a holtszezont.


Nincsenek véletlenek még a futball üzletben sem, PR szemlélet nélkül jóval kisebb jövedelmezőségű lenne a Bajnokok Ligája. Mondhatták volna az UEFA emberei és a klub csapatok vezetői, hogy igen ez így jó, egy nemzet, egy csapat, szerdai játéknap, szeptembertől-november közepéig, majd március közepétől május végégig. Végül is ez a futball szezon, ezen kívül nincs értelme semmit csinálni. Az emberek meg megszokták, hogy hétvégén hazai bajnoki, hét közepén két hetente nemzetközi meccs, ha jönnek jönnek, ha költenek költenek, ez így van jól. Majd mindenki meghirdeti a maga mérkőzését, minek költenénk márkaépítésre, meg kommunikációra, aki szereti a csapatát, aki szereti a focit úgyis jönni fog. Szerencsére a Bajnokok Ligáját PR alapokon építették fel, igaz kellett hozzá majd hatvan év, de mindig egyre jobban működött és egyre jövedelmezőbbé vált. PR nélkül, márkaépítés nélkül, időszakos eladási stratégiával még ma is egy lenne a sok kupa közül, amit a baráti körök néznek, a saját csapatokra koncentrálva.
 



Népszerű bejegyzések