Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2014. november 2., vasárnap

Mi egy év rendje? Amit már a középkorban is tanítottak!

Tervezd meg az éved!


Az időben pontosan kidolgozott stratégiáknak óriási jelentősége volt évszázadokon keresztül az ember életében. Azon, hogy követi e vagy sem ezt a stratégiát valaki, sokszor az életben maradása múlt. Ezen állt, vagy bukott, hogy lesz e elegendő élelme, és sikerül-e elkerülni a halálos betegségeket. 

Az egész élete volt e stratégia tétje, és mégis folyamatosan évszázadokon keresztül tanították az embereknek, ennek a stratégiának, ennek az időbeli rendnek a követését. S ezek az alapvetések ugyanúgy igazak ma is, ha célokat akarunk elérni, s ugyanez igaz az üzleti életre is. Az üzletben, ha nem dolgozzuk ki és nem tanítjuk folyamatosan dolgozóinkat és vevőinket a stratégiánk követésére, ha nem dolgozzuk ki a stratégia kibontásának időbeli rendjét, akkor bizony mi is bajba kerülhetünk előbb vagy utóbb. 

Ám hogyan is nézett ki a stratégia, amit időben követnie kellett évszázadokon keresztül az embereknek? Mennyire pontosan dolgozták azt ki a vezetőik?


Nehéz olyan embereket magunk elé képzelni, akik közvetlenebbül és erősebben kapcsolódnának a természethez és a kozmikus világhoz, mint amilyenek a mi parasztőseink voltak.

stratégia és idő

Ők aztán igazán közelről ismerték a jó és rossz termés közötti különbséget. A ritka bőséget és a sokkalta gyakoribb kemény nélkülözést, az esőzések okozta áradást és az aszályt, a villámlást és a jégverést, az éhséget és a fagyot, a betegségeket és a járványokat, a bármely életkorban beköszöntő halált, az élve és halva születetteket emberek és állatok történeteit.

bő termés és a stratégia
Hogy is ne érezték volna úgy,hogy részei az őket mindenünnen körülvevő természetnek, s hogy teljességgel és közvetlenül tőle függ egész létük, és miért is érezték volna elszigeteltnek magukat a világmindenségben?

Az emberek valaha szerzett leghétköznapibb tapasztalatai közé tartoznak a természet adta szabályos ütemet követő időbeli lefolyások - legyen az akár a naponta ismétlődő reggel-dél-este-éjszaka, vagy akár az évszakok váltakozása tavasz-nyár-ősz- tél szerint.

Ezt az időbeni mozgást képezték le és ábrázolták az állatövi csillagjegyek segítségével. Még száz évvel ezelőtt sem olvasott napilapokat és képes folyóiratokat a parasztember, ám jártukban-keltükben sok helyütt találkoztak ezekkel a jelekkel. Mivel őseink közül csak igen kevesen tudtak olvasni, a jeleknek és szimbólumoknak sokkal nagyobb jelentőségük volt, mint manapság. Mindenki, aki megakart értetni az emberekkel valamit, a képes nyelvet használta. 

Mai is ez a képes nyelv irányít sokakat, reklámok formájában


vadászat és srtatégia
Hogyan alkalmazták ezt a képes nyelvet a  középkortól kezdve tanításra, egy meghatározott stratégia követésére? 

Már a román kori templomok bejárata felett, ott trónolt a "pogány" 12 állatövi jegy, amivel az idő rendjét lehetett közvetíteni az emberek felé. Voltak órák, amelyeknek olyan számlapot készítettek, amelyen a tizenkét órát jelképező számok és a tizenkét csillagjegy békés egymás mellettiségben, együttesen alkotják az idő kerekét.

S ha azt megnézve az ősök közül valaki még mindig nem fogta volna fel, hogy nem ő, nem az ember uralja az időt, hanem a nálánál hatalmasabb halál és a mulandóság, annak a fejébe háromszorosan is beleverték a számlap körüli alakzatokkal: a  Nagy Kaszással, aki az órákat üti, a szemeket pergető homokórával  és a halálra félreérthetetlenül utaló koponyával. Ezek mind-mind arra intették az embert, hogy ossza be az idejét.

Az utcán látható jeleken kívül, egy évente megújuló kiadvány segítette a tanítást

Annak idején viszonylag nagy volt az elterjedtsége és a példányszáma a kalendáriumoknak, különösen az "egyszerű emberek" számára készített kiadványoknak. Ezek a naptárak rendszerint csak néhány lapot számláltak. Minden hónapnak meg volt a saját rubrikája, s minden napnak a maga sorsa. Az aznapi szent neve mellett, csak néhány jel volt látható, melyeknek a "nap kiválasztását" kellett megkönnyíteniük. Voltak például különböző keresztek és lóherelevelek, fel- és lefelé nyíló, avagy csukott ollók, jobbra vagy balra mutató ujjak. Ezek a jelek arra hívták fel a figyelmet, hogy az adott nap alkalmas-e, avagy alkalmatlan valamely tevékenység elvégzésére, például a gabona elvetésére vagy a répaültetésére, de ugyanígy a favágásra, vagy hajnyírásra, az érvágásra a csecsemők elválasztására és még sok egyébre.

téli bevételszerzés
E nyomtatott kalendárium-jelképek között az állatövi jegyeknek szintúgy kiemelkedő szerepük volt. Nincs olyan oldal, ahol ne szerepeltek volna többször is. Ily módon mindjárt a hónap megnevezése után, egymás mellett következett a megfelelő csillagjegy szimbóluma és a szóban forgó hónapban elvégzendő legfontosabb mezőgazdasági munka  ábrázolása. Mindent a helyes időben kellett elvégezni: a fákat a Kos jegyében, márciusban kellett megmetszeni, az őszi vetésre a Mérleg jegyében kellet sort keríteni, a birkákat a Rák jegyében, júniusban kellett nyírni, a széna lekaszálása és a kalászosok aratása az Oroszlán és Szűz jegyében, júliusban és augusztusban következett, a szüret pedig a Skorpió jegyében, októberben.

Régi képzetek nyomán így állt mindez már a kalendárium kiadások első évtizedeiben. Úgy volt kialakítva az emberek élete, hogy mindig volt vagy a szomszédnál, vagy a borbélynál egy kalendárium, amiből tájékozódhattak. Ám, hogy jól a fejükbe véssék az embereknek az idő rendjét, vásárba, vagy templomba menet is mindenütt találkoztak ezekkel a szimbólumokkal.

Amit teszel harmonizál a világgal, amiben élsz

munka és stratégia
A kicsiben a nagy és a nagyban a kicsi megfelelésnek alaptétele önmagában törvényként működött évszázadokon keresztül, s közöttük feltétlen kölcsönös befolyás működött. Pontosan ezért, ha valaki követte az előre kidolgozott életvezetési stratégiákat, fontos szerepet töltött be a világ rendjében. Így nem csak az olyan elképzelések születtek könnyűszerrel, hogy egyik, vagy másik csillagképnek befolyása van a megfelelő emberi szervre, hogy bizonyos évszakokban vagy a hónap egy meghatározott napján fejti ki hatását, hanem épp ilyen természetességgel és a kalendáriumokban rögzítve adták a mindennapi cselekvések mikéntjét előíró normák és szabályok sokaságát. Így azokat a tevékenységeket, amelyeknél valamilyen növekedés elérése volt a cél, például a vetést, a palántázást, ágak szemzését, a növő holdnál kellett elvégezni. 

Sokan gondolhatják azt, hogy mennyi babonás szokást rögzítettek és követtek így az emberek. Nyilvánvaló, hogy egy-egy tanításból babona lett, holott nem is ez volt az elsődleges célja a tanításnak, hanem a minél biztosabb túlélés a nehéz körülmények között. Azonban még ha félreértettek is sok-sok tanítást, akkor is mivel volt egy előre kidolgozott stratégia, amit követni kellett sokkal biztosabban érték el az emberek a céljaik, mint enélkül.

Pontosan ezért nem szabad lemondani a stratégia tervezésről és annak tanításáról, követéséről, mert így sokkal biztosabban haladunk előre és sokkal inkább leszünk harmóniában a világgal, amiben élünk.

A cikk alapjául szolgáló forrásanyag: 

Arthur E. Imhof:  Elveszített világok (Hogyan gyűrték le eleink a mindennapokat - és miért boldogulunk mi ezzel oly nehezen)

2014. június 14., szombat

Miért ne focizz mezítláb? S miért fordulj mielőbb, a legoptimálisabb szakértőhöz!

Sokszor a terveid egészen banális dolgok akadályozzák meg. Sokszor kénytelen vagy engedni ezeknek a banális kényszerítő körülményeknek, de mindig lehet belőle tanulni is valamit.

magyar procedúra
Mivel közelgett a labdarúgó világbajnokság, úgy gondoltam kimegyek az udvarra focizni a fiaimmal, a szép zöld fűben. Mivel rekkenő hőség volt, így azt gondoltam először, hogy mezítláb dugom a lábam a sportcipőbe. Miután belemelegedtünk a játékba, már a cipőt is levettem. Végül győzött a túlerő és a kapuméret különbség. Egy éppen csak 7 és egy 4 éves játékos ellen, ha a kapud két méter, az övék pedig 50 centiméter és a pálya elég keskeny, s nincs helyed lefutni őket, s így gyakran elakad bennük a labda, akkor nincs esélyed. Annyira tetszett nekik a játék, s annyira közelgett a foci VB, hogy másnap megismételtük. Ez volt az erőnléti tréningje, a hétvégi, országos ifjúsági rapid sakk versenynek, ahol az éppen két hete 7 éves fiam szállt harcba a bajnoki címért. Az ellenfelek között a kiemelteknek több, mint 1 év és 4 hónapnyi előnye volt. Így fontos, hogy a fiam legalább fizikálisan tartsa a versenyt, ha ők már sakk tanulásban minimum 16 hónapnyi, lejátszott mérkőzésekben, pedig több mint 100 parti előnyben vannak.

A sakkverseny igen megterhelő a szülőnek, többnyire két napon keresztül reggel 9-től délután 18 óráig állsz a melegben, a zárt bőrcipődben. Az ebédidőben ülsz csak egy kicsit. Így nem is csoda ha azt érzed, hogy egyre jobban viszketnek a lábujjaid. Nem furcsállod még azt sem, mikor este zuhanyzol, hogy piros foltok jelentek meg a nagy lábujjaidon. A viszketést, vakarással orvoslod. Másnap jönnek az egyéni sakk verseny záró fordulói és a csapatbajnokság nyitó mérkőzései. Ugyanúgy állsz a cipődben, miközben már nemcsak viszket, de égnek is a lábujjaid. Este mikor ránézel már látod nagy a baj, a piros foltok terjednek a lábadon és van ahol szét is nyílt a bőr. Ez biztos, hogy bőrgomba, annyit láttad már a TV reklámokban, hogy rögtön felismered. Nem baj, mivel erre is van a házipatikában megfelelő szer, olyan is amivel áztatni kell és krém is, amivel estére bekenheted a lábad. 

Van egy problémád és milyen válasz jut rá rögtön az eszedbe, egy olyan, amit nagyon erős marketinggel már nagyon sokszor hallottál. Ha nem is épp ahhoz a termékhez nyúlsz, amit a legtöbbször hallottál reklámozni, de egy hasonlóhoz. Az első válasz önkéntelenül mindig az, amit a legtöbbször látsz, hallasz a TV-ben, rádióban, az interneten.

A kúra azonban nem segített, egyre jobban terjedtek a piros foltok és egyre több helyütt repedt ki a bőr. Akkor nézzük meg az interneten, hogyan lehet kezelni egy ilyen betegséget. Természeteszesen rákeresünk, a képtalálatokra is a témában, hogy megerősítsen, ez valóban bőrgomba. A legjobbak mindig a természetes megoldások, gyógymódok. Kettő ilyet nézünk ki: az egyik azt  javasolja, ha repedezik a bőr, akkor 5 teafiltert főzzünk ki 1 liter vízben és abba áztassuk a lábunk. A másik a sebek gyógyítására egy olyan módszert javasol, amely szerint szódabikarbóna és víz elegyéből készítsünk krémet. Ezzel a házi krémmel dörzsöljük be a lábat, majd alaposan öblítsük le. Így érezni fogjuk a tisztító hatást. Én azonban csak a növekvő égést és viszketést éreztem. S azt láttam, hogy egyre több víz szivárog a sebekből.

magyar procedúra
Jön a következő fázis, amikor megkérdezzük az ismerősöket, mert már ők is láttak ilyen esetet, hogy mit tegyünk. Javaslatok: áztassuk kamilla teába, kenjük körömvirágkrémmel, üljünk ki a napra, mert a napfény jót tesz neki, sőt adnak kölcsön biotron lámpát is, mert az is jót tesz. Aki kérte megmutattam neki és ő elmondja kinél látott már ilyet, ami ilyen vörös, vizes dagadás, az orbánc, vagy fekély. Így készüljek arra, hogy többet nem ehetek semmilyen sertéshúst, meg füstölt húsokat sem. A kamillás áztatásig, körömvirágkrémig jutok és az ismerősök tanácsai alapján el kezdek rettegni Ám egyre jobban dagad és vörösödik a lábam, ezért muszáj orvoshoz menni. A legegyszerűbb bejutni egy magánrendelőbe, de mivel korábban már jártam ilyen helyen, tudom, hogy két hetente visszahív majd kontrollra a doktor, amikor felírja a következő adag gyógyszert, alkalmanként 5000 forintért. A vér profi, aki profitorientált, a minél többszöri találkozóban érdekelt, mert azután kapja a pénzét. Így ad abszurdum sokkal kevesebbe kerül a gyógyszer, amit felír, mint a konzultáció, s nem tudod, hogy valóban ennyi időbe kerül e a kezelés, ahány alkalmat ő jónak lát.

Szerencsére, a helyi bőrgyógyászati klinikára már emailben is lehet időpontot kérni, így írok gyorsan egy mailt, hogy szeretnék menni. Másnap délelőtt kilenc körül érkezik válasz, - istenem milyen gyorsak, ez szívderítő - hogy egy délelőtt menjek be az ambulanciára, ott majd megnézik. S ekkor már nem értem, hogy miért írjak emailt egy általános információért, de az ambuláns rendelés 16:00-ig van, ezért még 1-2 dolgot elintézek és elindulok. Délkörül érek ki a klinikára, már erősen bicegve - a parkolás a környéken mindenütt fizetős, minél közelebb állsz meg a kiválasztott szakellátó intézményhez, annál drágább. A betegfelvételen közlik, hogy még 20 beteg vár a sorára, így ma már nem adnak ki új sorszámot. Holnap reggel 7-től van sorszám osztás menjek vissza akkor. S ha addig romlik az állapotom mit tegyek? - kérdem. Akkor menjek az orvosi ügyeletre.

Este mivel már hihetetlen méretűre dagad a lábam és egyre lilább - így felrémlik a gyors vég is, irány az ügyelet. Most végre egészen közel kerültem egy szakértőhöz. A doktornő megnézi és elszörnyülködik, hogy mire vártam eddig. Mondom az első munkanap írtam mailt, ma kaptam választ, hogy menjek be a bőrgyógyászatra,  ahol már nem fogadtak, csak holnap reggel. Igen, ennek ők a szakértői - mondja. Oda kell majd visszamenni, előbb a háziorvoshoz beutalóért, aztán vissza. Ebből kenetet kell venni, ezt majd kitenyésztik és valószínűleg befektetnek. Ez biztos, hogy fertőző, mert ahol megvakartam mindenütt pirosodik, s terjed. Ő most leír egy cetlire pár szert, ami recept nélkül kapható a patikában, azzal fertőtlenítsem a sebeket és vegyek egy gyógyszert, ami mérsékli az allergiás reakciókat! Háziorvosi beutalóra nincs szükség mondom, mert ma már voltam a bőrgyógyászaton. Ha így gondolom, akkor menjek vissza anélkül reggel, de ők úgy tudják, hogy szükség van rá.

Már sehogy se bírom, 5:30-kor kelek, hogy én legyek az első. 6:40-kor ott állok a sorszámért, vagyis inkább szenvedek, mert állni alig bírok. Reggelre ugyan csökkent a duzzadás, de ahogy gyalogoltam valamennyit, már ismét nagyon dagadt. Mire megkapom a sorszámom, mögöttem már hosszú sor van.  Én vagyok az 1-es tulajdonosa. A rendelő ajtaja előtt a tapasztalt 2-estől megtudom, hogy hiába van kiírva 8 óra a rendelés kezdésére, majd csak vizit után, az az 9 vagy 9:30 magasságába kezdenek. Leülök hát az ajtó elé várni. Szerencsétlenségemre mellém ül, egy szintén alacsony sorszámú beteg, aki megtisztelte a beköszöntő nyarat azzal, hogy nem mosakodott. Állni nem bírok, máshová ülni sem, minden hely foglalt, hát ezt is el kell viselni, mert szép a nyár Sok a vevő, kevés a kiszolgáló, a magyar egészségügy emberhiánnyal küzd. Míg várakozol, a többi betegtől minden szörnyű betegségleírást és fájdalmas kezelés történetét megkapod. Nekem már mindegy, mit csinálnak velem, szúrásokra, dörzsölésre, nyomásokra mindenre felkészülök, csak jussak be.

magyar procedúra
8:40 körül szólítanak, végre bent vagyok. Végre egy igazi szakértőnél, aki mond valami használhatót is. Az asszisztens levágja a kötést, mert anélkül már a szandálba se tudtam volna bedugni a lábam. Az asszisztens kimossa a sebeket és oda jön a szőke hajú doktornő, aki egyetlen pillantást vet a lábamra. S tudod mi volt az első kérdése? Mezítláb érintkezett valamilyen növénnyel? Mondom igen, mezítláb fociztam a fiaimmal, a fűben! Ő már mondja is, hogy mit keverjen az asszisztens milyen krémet, s írja a kezelési lapot. Mi ez? - kérdem. Lehet tudni mi a bajom? Valamilyen virág pollen került a bőre alá és attól van ez a sebesedés, - mondja - meg attól, hogy feláztatta és annak a terjedése látszik a lábán. 

Felírt egy krémet és egy gyógyszert, a lábaimat polcoljam fel, hogy ne vizesedjen, s ettől a kezeléstől egy hét alatt elmúlik az egész, ha nem, csak abban az esetben kell visszamenni. Kötözzem, amíg vizesedik, ne érje fény, naponta egyszer mossam le, de ne áztassam.  Átadják a kezelési papírt, amin láthatom a kezelés árát, sebkezelés, kötözés és a tanácsadás 1678 forint. A gyógyszertárban persze több, mint 5000 forintot költök, mert egy konkrét termék nálunk mindig drágább, mint a korrekt tanácsadás. S már estére érzem, ahogy enyhül a fájdalmam, s már attól viszketek mindenütt, hogy gyógyulnak a sebeim.

Mi is történt valójában? Mit csinált a bőrgyógyász, aki egy nap 40 embert lát el, ezért nagyon gyorsan kell megoldásokat találnia? Ezt hívják úgy, mint a sakkban, motívum felismerésnek. Annyi ilyen típusú problémával, sebbel találkozott már, hogy egy pillantás alatt fel tudja mérni mi a legjobb megoldás!

Most mondhatod, hogy mekkora ostoba egy ember vagyok, de az a helyzet, hogy ha van egy problémád ebben az országban, ugyanezen a procedúrán mész végig. 

1. Kipróbálom, megoldásként, amit már sokat hallottam. Veszek is hozzá eszközöket.

2. Megnézem a megoldási lehetőségeket az interneten. Ezeket elkezdem kipróbálni.

3. Megkérdezem az ismerősöket, hogy ők mit javasolnak. Ezekből is kipróbálok párat.

4. Méregdrága szakértőhöz fordulok, aki lassan és minden másodpercét felszámolva dolgozik.

5. Olyan szakértőhöz fordulok, akiről gyorsan kiderül, hogy ért hozzá. A megfelelő időráfordítással a probléma megoldásra kerül.

Amennyiben meg akarod kímélni magad a legtöbb problémától, a felesleges időráfordítástól keress megfelelő szakértőt legelőször is. A legtöbb jól működő gazdaság, így prosperál: mindent a megfelelő szakértők csinálnak. Ez a leghatékonyabb, a legkevesebb időráfordítással működő, kellemetlenségektől megóvó rendszer.

Amikor a céges kommunikáció felépítésénél, vagy az online marketingben, hirdetések kezelésében problémába ütközöl, akkor kérlek keress azonnal minket és ne menj végig ezen a procedúrán. Mi már annyi motívumot, hibás módszereket és átverést láttunk ezeken a területeken, hogy könnyen megtaláljuk a megfelelő megoldást!


2014. június 5., csütörtök

A csend nem kommunikáció

kommunikáció nélkül
Mit jelent a csend? A csendről mindig valami ember nélküli táj jut az eszünkbe. A csendből hiányzik az ember! Az ember nélküli táj bármilyen szép is, mégis üresnek tűnik. A csendben a végtelen szomorúság jelenik meg. Bár hallani vélsz apró neszeket, természeti zajokat, de emberi hang nélkül a csend vesz körül. Az üzleti életben, de az élet más területein is, ha nem kommunikálsz, akkor ember nélkülivé, az az vevő nélkülivé válsz. 


A csendben lassan jön a hanyatlás, aztán a pusztulás. Amennyiben szerencséd van, a csendben is tudsz vegetálni. Ha egy időre te választod a csendet, akkor biztosan gondolkodsz és dolgozol valamin.Vagy csak hagyod, hogy a csend körbe öleljen és szemlélődsz, de nem vagy tevékeny.

vevőszerzés
Olyan sokszor mondják hogy felesleges beszélni, mert nem jön több vevő. Felesleges beszélni, mert ha sok mindenkihez akarsz szólni az pénzbe kerül. Ha a sokakhoz való szólás pénzbe kerül, akkor az kidobott pénz. A vevők felé folytatott beszéd kidobott pénz, mert úgyis azt nézik mi a legolcsóbb. Kidobott pénz, mert a vevők úgyis oda mennek, akiknek temérdek pénze van reklámra. A multik szippantják el az összes vevőt. Felesleges beszélni, mert az embereknek nincs elég pénzük. Akiknek van pénzük, azokkal a vevőkkel meg úgyis sok baj van. Azt hiszik, mert van pénzük, nekik többet lehet és olyan üzletet akarnak kötni, ami nekem már nem éri meg.

Akkor mi a valódi különbség a beszéd, az üzleti kommunikációs és a csend között? Ezt sohasem tudod meg, csak ha kipróbálod. Sokan a hosszú csendek után néha megszólalnak. Csinálnak egy kampányt egy hónapig, míg előtte félévig csendben voltak. Aztán félévig megint hallgatnak. Hat hónapnyi csend után megint úgy érzik kellene csinálni újból valamit, akkor megint megszólalnak. Vajon ha egy üres, ember nélküli tájban kiabálsz, ki hallja meg? Sokáig kell kiabálnod, míg valakihez eljut a hangod! Sőt el kell indulnod, oda ahol még több ember van, hogy meghallják, ha beszélsz.

Az igazi különbség csak akkor mérhető, ha vállalkozol rá, hogy hosszabb csönd után folyamatosan beszélsz és az eredményeket rögzíted. A hosszú csönd után viszont több időre van szükséged, hogy meghalljanak, mert kiürült körötted a táj. Kétszer annyi ideig kell beszélned, mint ahogy csöndben voltál. Egy aránylik a kettőhöz. Aztán ha látod a különbséget, akkor tudod pontosan mi a különbség a folyamatos beszéd és a csend között. 

2013. karácsonya óta, az az több mint 7 hónapja nem kommunikáltam semmilyen online és hirdetési csatornán. Augusztus 10-től, a következő év nyaráig az az újabb 10 hónapig, ez majd 1,5 év tetszhalott állapot is csak szórványosan kampányolok, ahogy azt nagyon sokan teszik Magyarországon. S csak 2015 júniusában kezdek intenzív kampányba, hogy lássuk  a markáns különbséget. Kimentettem a statisztikai adatokat, az elmúlt időszakról, majd jó egy év múlva újra megteszem, s akkor látni fogjuk mi a különbség a csend és a beszéd között.

a csendben nincs kommunikáció
 

2013. július 22., hétfő

Sakk, mint a stratégiai gondolkodás és az üzlet fejlesztője

Sakk és a stratégia

Sakk stratégia és PR
Az üzletépítést, az üzleti sikereket analógiaként gyakran hasonlítják nagy sport teljesítményekhez. Hogyan sikerült egy jól működő csapatot felépíteni, aki sikert sikerre halmoz a piacon - ennek analógiája lehet egy jól működő sportcsapat. A kitartásra, s a teljesítmény maximalizálására mindig kitűnő példa lehet olyan tett, sportesemény, amely jelentős erőkifejtéssel jár. Az üzlet fejlesztésre és a pontos gazdálkodásra, a tervszerű építkezésre, a kitűnő időzítésre, mivel ez mégis leginkább szellemi tevékenység, azonban egy szellemi sport a sakk a legjobb analógia. A sakk, amely igazából csakis a PR által, jól felépített történetek révén létezhet.

A kiemelkedő sakkozókhoz kötődő legendák azok, amelyek széles körben elterjedhetnek, sokszor már maguk a történetek is elvesznek, csak a PR által megalkotott alapfogalmak kapcsolódnak egy-egy névhez. Garri Kaszparov volt a legfiatalabb és leghosszabb ideig világbajnok a sakkozás történetében. A Kaszparov névhez így a páratlan intelligenciát, a hosszú éveken keresztül megőrzött csúcsteljesítményt és magát a sakkot kötjük. Ha valaki jól sakkozik, akkor azt mondjuk neki "Mi leszel te, Garri Kaszparov?" Ugyanaz játszódik itt le, mint egyes terméktípusoknál, ahol már nem egy terméket mondunk, például margarint, hanem egy konkrét márkát helyette: "Hozz Rama-t is!" Ez a beazonosíthatóság mutatja, hogy a sakkozó személye mögött húzódó PR jól működött. Sőt olyan reklámfilmek után kutatva, amiben sakkozó szerepel szintén csak Garri Kaszparovra lelünk igazán. S róla talán még azt is tudjuk, hogy sakkozott a világ legnagyobb teljesítményű komputerével, s legyőzte azt. Ez is a történet, a mítosz része, az emberi gondolkodás Kaszparov képében győzedelmeskedett a gépeken. S az emberi tudást, intelligenciát nem lehet plasztikusabban ábrázolni, mint a sakkal.

Sakk stratégia és PR
Azonban, mivel az emberi gondolkodás sokrétűségére és sok más bonyolult összetevőre épül a sakk, ezért amikor helyzetbe kerül a labdarúgó pályán egy csatár, azt jól érzékelheti mindenki, de azt amikor egy kombináció segítségével 6-7 lépés múlva matt következik, csak nagyon kevesen veszik észre. Ráadásul egy kvalifikált sakkmérkőzés, akár 7 órát is eltarthat, ami hála a technikának, ma már interneten is követhető. Ám ki az, aki árgus szemekkel ül a gép előtt, s jó húsz percet vár, míg végül sötéttel megtolnak egy gyalogot? Azonban az üzletépítés sem olyan, hogy egy jól eltalált lövéssel azonnal eredményt lehetne elérni, győzelmet lehetne kiharcolni, A hosszas gondolkodás után jól megtolt gyalog, majd a végjátékban lehet a győzelmünk kulcsa. Addig azonban még rengeteg dolgot kell tennünk, hogy ezt a kis előnyt győzelemre váltsuk, hisz közben a versenytársak sem alszanak, hanem gondolkodnak azon, hogy részükről mi lenne a jó lépés.

A sakk látásmódja


A sakk sajátos látásmódja az állások értékelésén és megítélésén alapszik. S minden egyes értékesítésnél, minden egyes akciónál, új termék és szolgáltatás bevezetésénél szükségünk van erre a látásmódra. Jól kell árat kalkulálni, hogy az adott termékkörön megfelelő árrés legyen a "fejlődéshez" - a sakk megnyitások egyik fontos eleme a tisztek fejlődése - jól  kell kommunikálni ahhoz, hogy üzenetünk eljusson potenciális vevőinkhez, meglévő partnereinkhez. Az anyag, az idő és a tér elemeivel ugyanúgy számolnunk kell, mint a sakkozónak. A sakkozás és annak tanulása közben ez a látásmód beépül a sakkozni tudó ember egyre gazdagodó személyiségébe. A sakk révén egy válsághelyzet megoldásának javaslata, - egy fenyegetés kivédése - a leggazdaságosabb és legésszerűbb megoldásokat sugallja, így a tanulmányozása kitűnő befektetés a jövőbe. Alapkérdés, hogy a cégeknek és az egyénnek mekkora erőforrás befektetésével kell megküzdeniük a válsághelyzettel? Milyen időbeli ütemezés segíti a legjobb lépések megtételét? Az erőforrások mozgósítása válsághelyzetben nehezebb, mint békeidőkben, az időintervallumok pedig hosszabbra nyúlnak egy-egy jó megoldás, lépés megtalálásához.. A sakk látásmódja, a sakk szabályai, stratégiai és taktikai gondolkodásmódja, amely megfelel az üzletépítés időbeli kibontásának sokat segíthet ebben. 

A sakk stratégiai szemléletének alkalmazásához, viszont a sakk alapjainak az elsajátítására van szükség. S mint az élet minden területén itt is óriási mennyiségben nőtt a feldolgozásra váró információ, ahhoz, hogy komoly eredményeket érjünk el. dr. Emanuel Lasker idején - a XX. század elején - még 200 óra elegendő volt erre. Ma már bármiben az élvonalba emelkedni hosszú és fáradtságos munka, ami rengeteg tanulással, lejátszott partival, sok üzleti tervvel, akcióval lehetséges csak. A megnyitások száma és variációi egyre bővülnek, amikre fel kell készülni.

Sakk stratégia és PR
A sakkozók több ezer, a mesterek már több tízezer „jelentéssel bíró sémát” tudnak megjegyezni. A kiemelkedő üzleti és politikai vezetők, vagy művészek sajátossága éppen abban rejlik, mint a sakk nemzetközi nagymestereié, több tízezer jelentéssel bíró sémát tudnak megjegyezni és a megfelelő helyzetben alkalmazni. Ez adja az alapját a problémák megoldásának. A rejtett tudás előhívása, mozgósítása képezi a humán erőforrások tartalékát is. A mozgósítás jelentősége válsághelyzetben is nő és a gyors reagálás, tudatosítás, gazdaságos és gyors döntéshozatal képessége a sakk tanulása révén fejleszthető, mint ahogy fejlődik az állás, pozíció megítélés és értékelés is. A sakk épp ezért eredetileg tanítási segédeszköz volt, és időről időre újra betöltötte ezt a szerepét. Indiában egykor harcosok oktatására szolgált, a középkori Európában fontos alapköve volt a lovagok képzésének. Segítségével – anélkül, hogy magát az éles helyzetet át kellett volna élni – alaposan ki lehetett ismerni a harc természetét. Sokat tanít a sakk arról is, hogy a cél elérését meg kell tervezni. Nincs esély a győzelemre, ha az embernek nincs hosszú távú (stratégia) és rövid távú terve (taktika), amelyek persze rugalmasan alakulnak az ellenfél lépéseitől, avagy a körülményektől függően. Taktika nélkül légvárakat építünk, stratégia nélkül pedig csupán spontán döntéseket hozunk. 

A világos és sötét bábuknak csak a legelső lépésére 400 megoldás kínálkozik. A világos második lépésére már 5362 lehetséges variáció használható, a sötét erre adott válaszával pedig 71.850-re nő a változatok száma. Néhány lépés teljesen átfordíthatja a sorsot jóból rosszba, vagy fordítva. Az ember tehát szabad akarattal cselekszik a sakktáblán, de tettei matematikai pontosságú ellenhatásokat szülnek. A sakk révén a tiszta versenyhelyzettel szembesülünk és a fair játékkal, a szabályok azonos betartásával. Lehet persze azt is, hogy továbbra is a kezdettől fogva könyörtelen versenyre, könyöklésre és törtetésre szocializálunk; a kivételezésre, és arra, hogy a tekintélyszemélyek önkénye ítél elevenek és holtak fölött. Ennek ma Magyarországon még lehet az az ideológiája, hogy ezzel az életre nevelünk, de ne csodálkozzon senki, ha a végén, a minket követő nemzedéktől azt kapjuk vissza, amire neveltük őket, mert aki ebből a rendszerből kikerül, az felnőve is ugyanígy fog viselkedni.

A sakk és az üzlet

Hogyan épül fel időben egy sakk játszma, milyen tudás kell az egyes részek megvalósításához? S milyen analógia fedezhető fel benne az üzletépítéssel?


Sakk stratégia és PR
Megnyitás: A centrum elfoglalása, a tisztek fejlesztése és a Király védelembe helyezése, ezek a megnyitás legfontosabb szabályai.

A tisztek fejlesztése - A kiváló termék az, amivel pozíciót tudunk elfoglalni a piacon. A kiváló termék tulajdonságai nemcsak a minőségi jellemzőkben nyilvánul meg, hanem a termékhez kötődő szolgáltatásokban, az egyes jellemzők egymáshoz való viszonyában. Hiába egy prémium termék, ha az árusító hely lerobbant, a személyzet alul informált, nem segítőkész és nem tudunk semmi plusz szolgáltatást a termék mellé helyezni. A fejlesztésben benne van mindaz, ami a termékhez kötődik, ha ebben tudunk többet nyújtani a versenytársaknál, kiszolgálás, információk, használati útmutató, gyakori problémamegoldások, garancia, a termékhez kapcsolt egyéb értékesítési termék, akkor máris előnyösebb a pozíciónk, így jobbak a kilátásaink a vevő meghódítására.

A centrum elfoglalása -  Az az harc a vevők fejében vívott helyekért, amennyiben sikerül a cégünk nevét és a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat a vevőfejében előtérben, a centrumban tartani, jóval könnyebb lesz az értékesítés. A centrum megszerzéséért rendkívül erős a harc, pontosan emiatt nem mondhatunk le a PR munkáról, mert nélküle nem tudunk a centrumba kerülni. A centrum ellenőrzése nélkül - túl kevés vevő fejében él a szolgáltatásunk - rendkívül kedvezőtlen pozíciókból kell küzdenünk, ami jelentős anyagi hátrányt, sok felesleges energiát és költséget eredményez.

A Király védelme - A termék, szolgáltatások kidolgozása, az ezekhez kapcsolódó árak, olyan stratégiát kell kövessenek, ami segíti a hosszú távú működésünket. Rövid távú értékesítési előnyök, a király körüli védelmi pontok megerősítésének hiánya, végül vereségbe torkollhat. Az előnytelen üzletek a vevőnek is csak rövid távon jók, mert gyengítik a hosszú távú, minőségi működést, így egyre rosszabb minőségű és egyre olcsóbb szolgáltatásokat vesz meg vásárlónk is, ami végül is az ő életkörülményeit is rombolja. Árverseny helyett, ezért inkább a plusz szolgáltatásokra az erős centrumra és a jó ütemű fejlődésre, termékfejlesztésre, tanulási, tanítási folyamtokra helyezzük a hangsúlyt. A versenytársak szempontjából is van a sakknak egy óriási tanúsága, a kapkodó, túl gyorsan megfontolás nélkül lépők, akciózókkal nem szabad egy ritmusban működni, mert a mi játékunk, üzletünk minősége is hozzá romlik az övékhez.


Középjáték:


A kivívott pozíciók, a jó termékek és szolgáltatások fejlesztése után, ha biztonságossá tettük a működést, akkor jöhet a középjáték, amikor a megnyitásban elért előnyöket, kell tovább fokoznunk. Nézzük ezeknek a sakk szabályait, amiknek analógiáit a stratégiai szempontból jól felépített játszmákban és az üzletvezetésben is megtaláljuk.

Harc a sakktábla közepének birtoklásáért - Amennyiben sikerül a centrumban, a vevő fejében elfoglalni a helyünket, elég hatékony volt a PR munka, akkor ezeket az eredményeket fokozni kell. A PR-nak folyamtatossá és következetessé kell válnia, s akkor hogy növeljük a centrumra gyakorolt nyomást jöhet a marketing, s annak részeként a reklám. Tudnunk kell pozícionálni magunk, élni a kivívott pozíciókkal, s időhiány miatt nem veszíthetünk lépést az ellenféllel szemben, lehetetlen a kommunikációt szüneteltetni, inkább annak ütemezését, típusait kell átgondolni, semmint átengedni az irányítást a másiknak. Tempó hátrányban nehéz fordítani és állandóan futunk a pénzünk után. 

Jobb gyalogszerkezet létesítése - Látszólag a gyalog a leggyengébb játékos hadseregünkben, mégis a gyengébb gyalogszerkezettel, a végjátékban minden rámehet erre, amit addig szépen felépítettünk. Így már a játszma közben gondosan ügyelnünk kell a gyalogokra, mert nincs végjáték gyalog nélkül, belőlük mindig marad a játszma végére. Így az üzletben is fontos a harmonikus fejlődés, meg kell keresnünk a leggyengébb pontjainkat, amiket folyamatosan fejleszteni kell. Akkor leszünk igazán eredményesek, ha kiegyensúlyozott a teljesítményünk. Amennyiben lassú a cégünk, akkor a gyorsaságot fejlesszük, ha bizonyos pontokon nem elvárt a minőség, akkor azon dolgozzunk, ha túl költségesek a folyamatok, azon csökkentsünk! Azoknak a pontoknak a megoldását pedig, amelyek túl sok energiát emésztenek fel, azokat inkább szervezzük ki specialistáknak, ők jóval hatékonyabban fogják megoldani, mint mi bármikor tennénk.


Sakk stratégia és PR
Állásod folyamatos javítása, az ellenfél akadályozása, gyengítése - Természetesen semmi nincs, amit ne lehetne még jobbá tenni, ez igaz mind a szolgáltatásunkra, mind a termékeinkre. Épp ahogyan a gyengeségeken javítani kell a stabilitás érdekében, ugyanúgy az előnyöket is növelni kell. Csak így lesz lépéselőnyünk a versenytársakhoz képest. S természetesen ezeket a fejlesztéseket, előre lépéseket folyamatosan kommunikálni is kell, különben, ha csak a tízezredik vevő után áll össze a vásárlókban a kép, akkor már ezek az előnyök semmit sem érnek.

Mozgékonyság, aktivitás megőrzése, az ellenfél korlátozása ugyanebben - Épp a mozgékonyságunk, hogy szem előtt vagyunk, mindig azon dolgozunk, hogy minél minőségibb és sokoldalúbb legyen a szolgáltatásunk jelenti a versenyelőnyt. Ehhez kell a folyamatos marketing, amin szintén állandóan változtatni kell tudnunk, hogy ne legyen kiismerhető, ne tudják másolni, vagy könnyen reagálni rá a versenytársak. 

Fenyegetések és kényszerítések létrehozása, az ellenfél fenyegetéseinek hárítása - Amennyiben jól ütemezett az üzletpolitikánk, mindig képesek leszünk, valamilyen taktikai elem megvalósítására, ami a stratégiánkat szolgálja. Egy jól megszervezett akció, az adott termékkörben, olyan fenyegetés, amely vevőket csábíthat el a konkurenciától. Egy olyan akcióra, ami viszont tőlünk vihet el vevőket, azonnal reagálni kell. A sakkban úgy mondják ezt olyan típusú lépéseket kell tenni, ami támadó és a védekezést is segíti egyben. Az állandó árakciózás, azért válik nehézkessé, mert túl kicsi lesz a repertoárunk, amiből a marketingben dolgozunk, s pontosan emiatt válunk sebezhetővé. Az ellenfél ilyen típusú fenyegetéseire, pedig csak még alacsonyabb árral tudunk reagálni, ami szintén vereségbe sodorhat minket.

Előny megtartása, fokozása, vagy harc a kiegyenlítésért - Amennyiben mind a hibák kiküszöbölése, mind az előnyök építése, a folyamatos PR és a széles repertoáron alapuló marketing működik, úgy képesek leszünk egyre biztosabb és stabilabb pozíciót elérni a piacunkon, vagy csökkenteni a hátrányunkat versenytársainkkal szemben.



Végjáték:  Az orosz sakkiskola erőssége a végjáték oktatásban rejlik, ezzel kezdik, az egyes figurák lépéseinek tanítása után. A végjáték kitűnően fejleszti a játékos technikáját, azt mondják itt tapasztalja meg igazán a sakkozó az egyes figurák erejét és értékét. Az üzleti életben, pontosan ilyen pont az üzletkötés. Az üzletkötésnek ismerni kell a szabályait, ismerni kell a végjátéktípusokat, tudnunk kell kiket akarunk a vevőink között tudni. Vannak vevőtípusok, akik nem érik meg az óriási energia befektetést, azoknak ajánljunk inkább döntetlent és koncentráljunk a következő partira. A következő játékban,.ahol ismerjük a nekünk megfelelő vevőtípust, megtalálva a tényleges problémát, kezelni tudjuk a félelmeit és ő kész a megfelelő árat adni termékünkért, szolgáltatásunkért, akkor ott tudnunk kell lezárni az üzletet és begyűjteni az érte járó 1 pontot. A sakkban, mint az üzletben is nagyon fontos, hogy minél több versenyen vegyünk részt - természetesen a játékerőnknek megfelelőn - így tudunk minél több ÉLŐ pontot gyűjteni, az üzletben minél nagyobb bevételre szert tenni.
 
A sakkban éppen az a csodálatos, hogy már egészen kisgyermekkortól részletes és pontos statisztikát vezetnek a teljesítményekről. Ennek segítségével pontosan mérhető a fejlődés és meg vannak az egyes szinteknek megfelelő állomások is, amik mutatják jó úton járunk.  A legtöbb cégnél nincs ilyen statisztika - az online működésünkbe, a honlap, online kommunikáció teljesítményének mérésébe viszont gyorsan telepíthető egy ilyen - enélkül a cégek sokszor nem tudják éppen hol járnak, min kellene javítani. Sokszor a körülmények és nem a mi teljesítményünk lesz így a meghatározó, mert nincsenek adatok ahhoz, hogy javítani tudjunk az egyes pontokon. Ám ha van statisztikánk jó tudnunk, hogy a világbajnok teljesítményekhez, talán nem is kell, olyan emberfeletti erőfeszítés, mint azt csak úgy egyébként, magunktól gondolnánk. Távolról a nagy sikerek túl elérhetetlennek látszanak, pedig igazából csak a tervszerűség valósul meg bennük következetesen.


Sakk stratégia és PRA sakk világranglista jelenlegi vezetője Magnus Carlsen, az övéhez hasonló magas ÉLŐ pontszámmal még soha senki nem rendelkezett. Ennek a magas teljesítménynek egy nagy titka van más sakkozókhoz képest. Magnus minden eddigi sakkozónál több versenyen vesz részt, többször mérettetti meg magát, így nagyobb mérkőzés számmal a háta mögött, hiába 23 éves, több tapasztalatra tett szert és több pontot tudott gyűjteni, mint versenytársai. Abszolút nem fél a vereségtől és egy versenyen, ha kikap már teljes erőbedobással tud koncentrálni a következő parti megnyerésére. Ezzel a teljesítménnyel ő az aktuális világbajnok Anand kihívója és novemberben, akár a világbajnoki címet is begyűjtheti. Milyen a világranglista vezető, világbajnoki jelölt statisztikája a sakkban? Az eddigi partijainak az 51%-ában döntetlent ért el, mondhatjuk úgyis nem jutott sok küzdelem után sem dűlőre az ügyfelekkel, nem született a tárgyalásokból üzlet. A vereségek száma viszont alacsony, mindössze 12%-nyi az olyan parti, amikor elveszítette ügyfelét, az egy előnyösebb ajánlatért átpártolt máshová. A győzelmek százalékos aránya pedig 37%. 37%-os győzelmi rátával lehet a sakkban világranglista vezetőnek lenni! Akkor viszont mitől félnénk az üzleti életben is, ilyen mutatókkal már mi is nemzetközi csúcsteljesítményre vagyunk képesek. Csalóka mindig, amikor egy-egy kampánytól rögtön azt várjuk, hogy megtöbbszörözik a bevételünket, mert ez még csak a kezdő lépés. Azonban végig kell menni a teljes folyamaton: a megnyitáson, középjátékon és jól befejezni a végjátékot. Hát hajrá üzletkötésre, üzletépítésre fel, hasznosítsuk a sakk filozófiát az üzleti életben is! S mivel ennyi analógia van az üzlettel, amivel semmilyen más sportág nem büszkélkedhet, mert azok elsősorban nem szellemi természetűek, így hát a támogatásra méltó területek közé kérem mindenki emelje be a sakkot is.

A sakkban, akár a fiadtól is tanulhatsz

sakk támogatás, sakk szponzorálás
A fiam, Gergely tanulása közben sajátítottam el mindezt a tudást a sakkról, amelyik játékról 2013. áprilisa előtt azt sem tudtam igazán, hogy eszik- e, vagy isszák. A fiam 2012 októberében kezdett el járni ovi sakkra, a lépéseket azóta ismerte meg igazán, majd az ezt követő február óta, pedig külön sakkra. Ekkor mondták először rá azt, hogy tehetséges. Áprilisban voltunk az első versenyeken, még öt évesen, május végén töltötte be a hatot. S a sakkban is ugyanaz a helyzet, mint bármiben a világon, ahol piacképes tudást akarsz építeni. Ahhoz, hogy egy kisgyerek fejlődése is töretlen legyen, hogy nemzetközi szinten tudjon kiválóan teljesíteni, ahhoz kell a minőségi képzés, a minőségi versenyek. S ehhez kellenek a megfelelő támogatók, mert a világ élvonalával lépést tartani csak így lehet. A megfelelő PR nélkül semmi sem épül fel, egy karrier sem és a cégek kiváló megítélése sem. Azonban, hogy ez a történet hová fut ki, azt nem tudni előre. A sportkarrier és a képességfejlesztés két különálló dolog. Azonban, hacsak a stratégiai gondolkodást és látásmódot segíti is a sakkozás, már akkor is megéri sakkozni.


2013. március 17., vasárnap

Tavaszi Hadjárat, mit tanulhatunk belőle az üzletépítéshez

  Hasznosítsd a tavaszi hadjárat stratégiáját a kampányaidhoz



1849. márciusában a Tavaszi Hadjárat nagyon későn indult el, gyakorlatilag a fősereg támadása szempontjából az egész március elvesztegetett hónapnak tűnik.


A magyar támadás késedelmének elsődleges oka a fővezéri poszt körül kialakult válság, Görgei Artúr csak március 31-én került a seregek élére. Holott ezalatt az idő alatt Windisch-Grätz teljes bizonytalanságban volt a magyar csapatok hollétét és erejét illetően. Ez az időben való késedelem rányomta bélyegét a hadjáratra, bár az végül is sikeres lett, de teljes háború szempontjából a lassú reakciók végzetesnek bizonyultak.

Az üzletben sem lehetséges, megfelelő vezető, vezető gondolat és stratégia nélkül eredményt elérni, az időbeni késlekedés a lassú reakciók, pedig habár rövid távon ilyen módon is érhetünk el eredményeket, a hosszú távú stratégiánk alapjaiban rengeti meg. A jó időzítéshez azonban mindig készenlétben kell állni a megfelelő lehetőség előtt, lendületből sokkal könnyebb a győzelem, mintha csak egy kínálkozó alkalom birtokában kezdünk el erőt gyűjteni. Aki gyorsabb az fog nyerni a piacon, mert ő lesz csak képes kihasználni a megcsillanó lehetőségeket.

Tavaszi Hadjárat PR elemzés
Míg a magyarországi főseregek késlekedtek ezalatt Erdélyben a szép győzelmek és a súlyos vereségek csaknem hetente váltogatták egymást, mióta a lengyel származású Bem József lett az erdélyi magyar haderő főparancsnoka. Az erdélyi hadműveletek igazából a váltakozó sikerek mentén március 22-ig tartottak, amikorra Bemnek sikerül kiszorítania az ellenfél utolsó seregtestét is Erdélyből, és megindult a Bánság felszabadítására. Miután Bem Urban seregeinek visszaverésével volt elfoglalva, Puchner Medgyesnél a visszamaradt magyar seregekre támadt, és az ütközet az ő győzelmével ért véget, a magyarok pedig Segesvár felé voltak kénytelenek visszavonulni. Bem ekkor teljesen váratlanul arra az elhatározásra jutott, hogy Medgyes irányában kitör, és egyenesen Nagyszebent támadja meg, amit Grigorij Jakovlevics Szkarjatyin ezredes 2200 fős csapata védett. A második nagyszebeni ütközet  magyar győzelemmel zárult. A vereség sokkolta a császári és cári csapatokat, amelyek fokozatosan kiszorultak Erdélyből. Március 25-re Erdély az Érchegység, a gyulafehérvári és dévai vár kivételével magyar kézre került.

Vannak szakterületek, amelyeken egyes emberek hozzáértése és kvalitásai megkérdőjelezhetetlenek, ez azonban nem jelenti a tévedhetetlenséget az azt, hogy mindig csak nyerni fognak. Az igazán tapasztalt és harcedzett szakértők rengeteg vereséget és rossz döntést is elkönyvelnek a győzelmek száma mellett, amelyek még nem is kell, hogy túlsúlyban legyenek csak a győzelmek hatása kell erősebbé váljon a vereségekénél. Az óvatosak viszont csak látszólag lesznek sikeresek, mert ők araszolnak azokhoz képest, akik egy vereség tapasztalatát, egy jóval nagyobb győzelem erejére váltják fel.

A hadjárat első szakasza 


Tavaszi Hadjárat PR elemzés
Görgey haditerve a császári csapatok bekerítésére irányult, a terv szerint a négy hadtestnek április 7-én egyesült támadást kellett intéznie a császári csapatok ellen, és siker esetén a főerőket elvágták volna Pesttől. A haditerv azonban rendkívül kockázatos volt, hiszen amennyiben Windisch-Grätz tudomására jut, hogy a Hatvan környéki csapatok nem a magyarok fő serege, akkor könnyen szétzúzhatja az ott állomásozókat. Sőt ezután az osztrákok lesznek azok, akik könnyedén bekeríthetik a magyar csapatokat, illetve azonnal Debrecen ellen vonulhatnak, minden komolyabb ellenállás nélkül. A tervet elősegítette, hogy Windisch-Grätz március közepétől nem kapott megbízható jelentést a magyar fősereg hollétéről és mozgásairól, ezért szétszórta csapatait, melyeknek így túl nagy arcvonalon kellett volna harcolniuk az összpontosított magyar sereg ellen.

Megfelelő piaci adatok, statisztikák hiányában, érzésekre, mások világlátására és negatív tapasztalataira épített információk mind-mind, olyan tényezők, amelyek elveszik a tisztánlátás és így a győzelem esélyét. A Google analitikája pontosan emiatt rendkívüli segítség a vállalkozások munkájában, hiszen nagyvállalati szintű elemzéseket kínál, hogy valódi statisztikák birtokában győzelemre játszhassunk. Természetesen a felderítésnek, piackutatásnak ára van, azonban ha a főhadiszálláson, a hozzánk elszivárgó hírek birtokában kívánunk küzdeni, akkor az a rendkívüli kockázat, amit Görgei vállalt, az eltörpül a mi vállalkozásunk rizikójához képest, megfelelő adatok hiányában.

A Komárom - Pest - Gödöllő - Vác vonalon a császári csapatok minden eshetőségre felkészültek, azonban túl nagy, mintegy 54 km hosszú és 30 km mély arcvonalat vettek föl, melyet egy nap alatt sem lehetett teljesen összevonni. Görgei április 5-én előrenyomulást rendelt el, amelynek értelmében a VII. hadtestnek Aszódot és Bagot kell elfoglalnia. A III. hadtestnek Kókán át Isaszegre, az I.-nek Isaszegre, balszárnyának Pécelre, míg a II.-nak Dány és Zsámbok térségébe kellett eljutnia. Ez jó elhelyezkedést, könnyen összpontosítható csapatokat és kis (22×22 km-es) arcvonalat eredményezett.

Minél inkább azokra a területekre tudjuk összpontosítani erőinket, ahol a győzelem esélye nagyobb, annál inkább sikeresek lehetünk. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő termék és szolgáltatás portfólió. Minél szélesebb egy termékvonal, annál sebezhetőbbek vagyunk és kevésbé jövedelmező lesz vállalkozásunk. A széles termékvonalak helyett viszont, új kategóriákat, új márkákat érdemes építeni, egyedi PR-ral és marketinggel.

Az isaszegi csata


Tavaszi Hadjárat PR elemzés
Április 6-án a magyar csapatok a számukra kijelölt helyekre értek és Isaszeg térségében elkezdődtek összecsapások, melyekben Damjanich, Klapka és Aulich hadtestei vettek részt. A kezdetben támadó Klapka az ellene fellépő túlerő miatt teljesen visszavonult, így magára hagyta a segítségére érkezett Damjanichot, aki azonban megtartotta állásait. A támadásba lendülő Damjanich jobb szárnya hadműveleteinek biztosítását Gáspár VII. hadtestétől várta, aki azonban nem értesült a fejleményekről, ezért – az eredeti haditervhez ragaszkodva – bár a csata javában folyt továbbra is tétlenül várt. Ezt kihasználva Windisch-Grätz csapatai – Schlik hadosztályával együtt – oldalba támadták Damjanichot, aki így súlyos veszteségek árán visszavonulni kényszerült. A csata sorsa ezzel a visszavonulással, ekkor teljesen eldöntöttnek látszott, az osztrákok megsemmisítő csapásra készülhettek.

Minél nagyobb és erősebb a nyomás, ha annál inkább visszahúzódunk, annál inkább gyorsítjuk a vereségünket. Ahhoz, hogy sikeresek legyünk kell a külső támogatás minden tevékenységünkhöz, ezek elmaradása esetén, viszont erőforrásaink vészesen apadni kezdenek és nem lesz erőnk a harc folytatásához. A stratégia mindig hosszú távú, ennek kibontása csupán a taktika, amennyiben változnak a körülmények az eredeti stratégiához ragaszkodjunk, de ne legyünk restek módosítani a taktikán, különben az a vesztünket okozza. Mi éppen ezért, olyan támogatást és erősítést kínálunk kampányainkkal, amelyek ezeket a célokat segítik.

Görgei azonban délután 3 óra körül megérkezett a csatatérre, és rendezte a sorokat: Aulichot előreküldte, Klapkát meggyőzte, hogy visszavonulás helyett támadjon. Közben téves hírt kapott arról, hogy Gáspár is támadásba lendült a jobbszárnyon. Ekkor úgy látta, a győzelem lehetséges, erről tájékoztatta az egyre reménytelenebb helyzetben lévő Damjanichot is, aki ezért 11-ig kitartott és harcolt Schlik ellen, az Aulich által küldött segítséggel együtt. Hiába volt azonban 10 zászlóalja Schlik 5 zászlóaljával szemben, a gyalogság kötelékei nagyon felbomlottak, és nem lehetett őket rohamra sorakoztatni, illetve Schlik lovassága és tüzérsége kétszeres fölényben volt. Közben a balszárnyon 7 óra fele Klapka és Aulich bevette Isaszeget és messzire űzte az ellenséget. Windisch-Grätz este 9 óra körül visszavonulást rendelt el, mert attól tartott, hogy a balszárnyon elvágják Pesttől. Ekkor Klapka és Aulich Damjanich segítségére siettek, aki így késő este végül le tudta győzni Schliket. Így végül a kezdetben kétséges kimenetelű isaszegi csata magyar győzelemmel ért véget.

Egy vezető a legkétségesebb pillanatokban is tudja mit kell tennie és erről képes meggyőzni másokat is. Sőt, ha olyan követőkre talál, akik a legkétségesebb pillanatokban is kitartanak, akkor igazából nem veszíthet. Legyen bármennyivel több és jobb eszköze, pénzügyi forrása az ellenfélnek,  ha kitartunk az elképzelésünk mellett, mert hiszünk a működőképességében, amihez elvhű társakra lelünk, akkor az akadályokat, ellenfeleket leküzdve el tudjuk érni a célunk. A Tavaszi Hadjárat legdicsőbb csatájában pedig a hitetlenség, a rossz taktikához való ragaszkodás ellenére is a kitartás és összefogás győzelemre vitte a magyar csapatokat.

A hadjárat második szakasza, az új haditerv 


Tavaszi Hadjárat PR elemzés
A győztes isaszegi csata után az új haditervet Görgei április 7-én dolgozta ki. Ennek lényege szintén egy átkarolási hadművelet, de ezúttal valóban észak felől, Vácon, Léván át Komárom irányába. A fősereg vonul északra, Pest előterében a II. hadtest és a VII. hadtest Kmety-hadosztálya marad. A cél Komárom felmentése és ezzel a Pest-Budára összpontosított császári hadak bekerítése. Közben a pesti seregek elterelő támadásokat indítanak azt a látszatot keltve, hogy Görgei valódi célja Pest bevétele. Komárom felszabadításával, a bekerítés elkerülése végett a császáriak kénytelenek lettek volna feladni a fővárost és Bécs felé menekülni. A terv ismét azt a kockázatot rejtette magában, hogy amennyiben kiderül, hogy Pest előtt csak kisebb csapatok maradtak, azokat a császáriak elsöpörhették volna és így fordított bekerítés áll elő. A terv kivitelét elősegíti, hogy a császáriak felvidéki hadaikat is Pestre összpontosították. A komáromi csatát, Görgei és Kossuth a szabadságharc legfontosabb csatájának nevezte. Ez a csata jelentős hatással volt Magyarország sorsára, ezután hívták be ugyanis a cári Oroszország hadseregét. A Görgei vezette magyar haderő 24 000 főből állt, míg az osztrák hadseregnek 30 000 katonája volt Schlik vezérlete alatt. 

Egy sikeres hadművelet, kampány sokkal bátrabbá teszi annak kivitelezőit, ezután már annak tudatában merünk cselekedni, hogy ha egyszer sikerült, akkor sikerülni fog másodjára, harmadjára is. A bátorság mindig a pontos tervezésből és a bátor végrehajtásból ered, ezután már sokkal inkább felhívja viszont magára a figyelmét az a cég, aki nem egyszer a szerencsének köszönve, hanem többször hajt végre sikeres akciókat. Így természetesen több versenytársa lesz, de több vevője is.

Budavár bevétele 


Buda vára már az 1686-os ostrom során sem számított modernnek, 1848-ra pedig végképp elavulttá vált. Nem voltak közvetlen megrohanást akadályozó védművei, rendes önálló vízellátása, és a környező magaslatokról be lehetett lőni a várba. Mindezen fogyatékosságok ellenére hozzáértő és elszánt védők kezében csak rendes ostrommal volt bevehető. Komárom felmentése és a császári királyi csapatok kiűzése után Buda ostroma tűnt a szabadságharc legkönnyebb győzelmének, mind a szabad főváros jelentette politikai népszerűséget, mind a várban található készletek megkaparintása által elérhető katonai eredményeket figyelembe véve.  Görgei 1849. május 4-én felszólította a védőket a megadásra, és becsületes hadifogságot kínált cserébe. Közben Görgei elrendelte a Naphegyen egy réstörő és egy leszerelő ütegállás kiépítését.

Május 16-án az ostromlövegek megkezdték a falak lövését, és sikerült rést nyitniuk a falon. Görgei május 17-éről 18-ára virradó éjjel erőszakos felderítést rendelt el, amely kellő eredmények mellett rohamba mehet át, azonban a támadás kudarcba fulladt, a rés nem volt elég nagy, a honvédek létrái rövidek voltak és a terep is akadályozta őket a mozgásban. A kudarc után Görgei elrendelte, hogy éjjelente 4-4 század nyugtalanítsa a védőket. A döntő roham május 21-én hajnali három órakor indult, miután valamennyi löveg össztüzet adott a várra. A rés ellen az I. hadtest csapatai indultak támadásba, a II. hadtest délről, a III. hadtest északról támadott, Kmety pedig a vízvédművet foglalta el. A támadás nehezen indult, de később a magyarok sikeresen behatoltak a várba. A vár reggel hétkor már az ostromlók kezén volt és Hentzi is elesett a védelem során. Az összecsapásban 368 magyar lelte halálát, és kb. 700-an sebesültek meg.
 
Nincs látszólag könnyű győzelem, ha azt gondoljuk, hogy valamit egyszerűen és gyorsan fogunk megoldani, többnyire ott fog minket a legnagyobb időveszteség érni, ami lelassít minket és csökkenti a profit termelő képességünket. Egy hónap túl hosszú idő ahhoz, hogy egyetlen probléma megoldásának szenteljük, mert vele párhuzamosan számos másik keletkezik. S míg egyetlen probléma köti le a figyelmünk, addig olyan kínálkozó lehetőségeket szalasztunk el, amelyek a valódi győzelmet hordozzák magukban. A mindenki számára népszerűnek tűnő megoldások pedig valószínűleg kevésbé hatékonyak, pontosan azért, mert mindenki ismeri.

A hadjárat mérlege 


Tavaszi Hadjárat PR elemzés
A tavaszi hadjárat során a magyar fél mindegyik hadszíntéren létszámhátrányból képes volt megverni a császári hadakat, és az akaratát rá tudta kényszeríteni az ellenségre. A főhadszíntéren elért sikerekben jelentős szerepe volt a magyar hadvezetés rugalmasságának, és a különböző seregtestek többnyire jól összehangolt munkájának. Ehhez képest a császári alakulatok létszámbeli fölényük ellenére csak annyit voltak képesek elérni, hogy a döntő vereséget állandó visszavonulással mindannyiszor elkerüljék. A sikeres tavaszi hadjárat biztosította az ország erőforrásait a kormányzat és a hadsereg számára, ami megteremtette a lehetőséget az ellenállás sikeres folytatására, a politikai önállósodásra, és az időt a felkészüléshez egy újabb hadjáratra. A tavaszi hadjárat után a császári fél joggal tartotta aggasztónak a helyzetét: ha a magyar seregeknek rendelkezésre állt volna néhány hónap, semmi sem indokolta volna, hogy a Rábától Bécsig ne történjék ugyanaz, mint ami a Tiszától Győrig.
       
Egy ügyes stratégiával és az erre kidolgozott rövid távú taktikával, egy kampány időszakban is elérhetünk szép eredményeket. Ki tudunk vívni olyan piaci pozíciót és figyelmet, amelyet jól hasznosítva, időben feldolgozva, hosszabb távon is profitálhatunk belőle. Ahhoz azonban, hogy egy-egy kampány eredményeit élvezhessük szükségünk van a folyamatos és rendszeres szakma specifikus kommunikációra. Amennyiben csak olyan dolgok kötik le a figyelmünk, amit mások népszerűnek mondanak – mint Budavár ostroma – addig hosszú távon, akár veszteségeket is szenvedhetünk, mint ahogy a tavaszi hadjárat lehetőséget kínált arra, hogy egy Bécs ellen irányuló támadással már ekkor kiharcolható legyen a kiegyezés, s nem kellett volna rá várni 14 évet. A jelenlegi információ dömping mellett, a döntési mechanizmusok lelassultak, mert nehéz pontosan emiatt van szükségünk az aktív kampányokra, hiszen ha mi is lassulunk mindenki mással együtt, akkor csak súlyos veszteségek árán tudunk tovább lépni.

Népszerű bejegyzések