Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2015. január 7., szerda

Mit ér a céged rendszeres kommunikáció nélkül?

Egy év, azonos időszakának kommunikációs vizsgálata



A számok pontosan megmutatják, miért van szükséged folyamatos kampányokra és kommunikációra!

Sokszor csak érzésből kampányol számtalan cég, vagy olyan adatokat vesz figyelembe, ami nem releváns a kommunikációra és annak hatására nézve. Elindít egy-egy kampányt valaki és azonnal várja az eredményeket, mikor sem őt, sem a szolgáltatásait nem ismerik. Mire bekerülne a köztudatba, mikor már kezdenék elfogadni szakértőként, akkor abbahagyja az addigi online kampányokat. Ehhez akár 1 év távlata is lehet kevés, de sajnos ennél már sokkal korábban leáll a legtöbb vállalkozás, mert azt gondolják, inkább megspóroljuk a reklám költségeket, hisz úgy sincs hatása.

Az alábbi Google Analytics kimutatás 2013 október eleje és november vége időszakát hasonlítja össze, - a közvetlenül karácsony elé eső fontos kampány időszakot - a 2014-es hasonló időszakkal. A kimutatásban szereplő cégek profiljai éppen olyanok, ami a karácsonyi ajándék piacon számos vevőt vonz. Jól láthatóak a kampányok, igazán kidolgozott és fizetett hirdetések nélküli "eredményei". 2013 hasonló időszakában Facebook és Adwords hirdetések futottak a cégnél. 2014-ben már egyik sem. Majd 28%-al csökkent a cég honlapját látogatók száma, ez 1411 potenciális vásárló. Gyakran hallom azt a rendszeres fizetett kommunikáció ellenérveként, hogy a hirdetésekből - még a kulcsszavasakból is, amikor konkrét dolgot keresve érkeznek egy adott honlapra - csak rossz minőségű vevők jönnek.

Kampányok és fizetett hirdetések nélkül romlott a látogatások minősége is, így az érdeklődés szintje is. Egy-egy látogató 2014-ben átlagban két oldallal kevesebbre volt kíváncsi a cég által kínált információkból. S a tisztán organikus találatokból érkezők visszafordulási arány 2014-ben sokkal nagyobb lett, 10%-al többen hagyták el azonnal a honlapot. Ezek nagyon magas számok, ha lineárisan történne mindez, akkor 28%-al kevesebb vevőről beszélünk és a boltba betérők 10%-al magasabb hányada azonnal vissza is fordul.


Ezt a látogatói minőségromlást jól mutatják a célszámok. Olyan mutatók, mint az online vásárlás, regisztráció, hírlevél feliratkozás, megnézett oldalak száma és az oldalon töltött idő.  Itt már a következetes kommunikáció hiányában 35%-os visszaesésről beszélünk. Az egyes mutatók még rosszabbak 650-szer néztek meg kevesebb oldalt a honlapon, mint tavaly. 554-szer töltöttek kevesebb időt, olvastak kevesebb tartalmat az oldalon. Az online rendelések száma a kifejezetten nagy értékű termékeknél, pedig 94%-al csökkent. "A spórolás látható, hogy milyen jelentős mértékben megtérült!" 

Ez a cég 2014 karácsonya előtt azt mondja: "Az embereknek egyre kevesebb a pénzük, már ilyenkor se költenek. Tavaly még jó volt, de egyre rosszabb lesz!" Ismerősek ezek a mondatok valahonnan?


Az erős konkurencia harcban csöndben maradni, öngyilkosság!


Az élet úgy hozta, hogy egy márka két hazai forgalmazójának is dolgoztam egymást követően. Az ok nagyon prózai, az első, nevezzük őt piacvezetőnek, úgy gondolta, hogy ő már elég jól működik ahhoz, hogy ne fizessen tovább másnak a kommunikációs, online kampányok kivitelezéséért, mert megoldja ő maga is. Ezután pár hónappal keresett meg a nemrég indult konkurens, hogy segítsek. Mindkét cég forgalma jelentősebb hányadát online értékesítésből, a webáruházán keresztül szerzi. 2013 nyarán indultunk el az újabb cég kampányaival, hát itt is kíváncsi voltam mi történt a karácsony előtti közvetlen időszakban, amikor szintén jelentős online vásárlókkal lehet számolni.


A Google Analytics fősorainál felül szerepelnek az új cég, míg egy sorral lejjebb a piacvezető adatai. Természetesen a fiókok neveit kitakartuk. A piacvezető hátradőlt és maga csinálta tovább a kampányait, - gyakorlatilag, ha kimerült a hirdetési egyenleg utalt rá, s frissítette a hirdetési szövegeket - míg a konkurensének mi kezdtük el kezelni az online hirdetéseit. Pontosan 1 éve pár hónappal a kampányok indítása után, majd 10-szeres volt a látogatói számkülönbség a piacvezető javára. 1694 honlap látogató állt szemben 12.044-el, ha tudja ezt a piacvezető biztosan csak kacag. 1 év alatt azonban míg ő hátradőlt a konkurens 152%-al növelte meg a látogatottságát, ugyanabban a vizsgált időszakban. Számokban ez 2581 új látogatóval többet jelentett, akik természetesen nem ekkor jelentek meg hirtelen a honlapon, hanem folyamatosan odaszoktak a kommunikációnak köszönhetően. Piacvezetőnk látogatói száma pedig 2479-el csökkent.


Mit mutat ez a kísértetiesen hasonló két szám, természetesen azt, hogy az adott piaci szegmens vevőköre stagnál. 1 éve és 2014-ben is körülbelül ugyanakkora mennyiségű látogató volt kíváncsi az adott márkakörre. Ez is jól mutatja, hogy míg valaki visszafogja a kommunikációt, valaki pedig komolyan gondolva folyamatosan végzi, ahhoz elkezdenek átvándorolni a vevők. Sőt a mutatók azt is jelzik, hogy a jobb minőségű vevők jelennek meg annál, aki folyamatosan ellátja őket információval. A piacvezetőnél, a honlapra látogatók esetében jelentősen nőtt a visszafordulási arány mégpedig 76,5%-al, a konkurensnél viszont csökkent mégpedig 19,6%-al. 


Az adott termékkör iránt érdeklődőkből a jobb vásárlók, a márkahűbbek megjelentek a konkurensnél, hisz őket nem elégíti ki nyilvánvalóan az, hogy minden nap van valamilyen termék eladó, sőt akciókkal is bombázzák őket. Az elért célok százalékos aránya ebből a szempontból még szembeötlőbb - megnézett oldal, olvasási idő, regisztráció, vásárlás - a konkurensnél a pár hónapnyi kampány után még semmilyen hatás nem mutatkozott 1 éve, még vevő se volt, így a célkonverziós mutató 0% volt. Mondhatta volna ügyfelünk, hogy 3 hónapnyi kampányköltséget csak kidobott az ablakon, és hagyjuk az egészet abba. Így azonban 1 évvel később nem tapasztalhatta volna meg, hogy a látogatók 40,7%-nál realizál valamilyen eredményt. A piacvezető célkonverziós mutatója 48,1-%-al csökkent, a honlap látogatók 20%-nál képes csak, valamilyen eredményt produkálni. Konkurense most kétszer jobb ennél.




Még beszédesebb a "termékem van eladó, jó áron, mert sokan ismernek és nálam vásárolnak," típusú kommunikáció hátulütője az olvasási időben. Sokan úgy gondolják, hogy 1-2 mondatos kommunikációs panelekkel és a jó árakkal, akcióknál nem kell több az embereknek. Sokszor elmondtam már ebben a típusú eladásban az a legborzasztóbb, hogy eleve lenézi a vevőjét és csak két lábon járó pénztárcát lát benne egy ilyen típusú cég. Szóval a piacvezetőt nem sikerült meggyőznöm arról, hogy jobb minőségű kommunikációra van szükség, hisz jöttek úgy is a vevők, maradt is ezen a jól kitaposott úton. Az induláskor a honlap látogatók, hogy megismerjék, vagy összehasonlítsák a két cég termékkínálatát és árait közel azonos időket töltöttek el. 4:06 másodperc a konkurensnél és 4:05 másodperc a piacvezetőnél.

2013-hoz képest 2014-ben radikálisan megváltozott a helyzet. Egyrészt az összehasonlítást sokan befejezték. Ők már döntöttek és tudták hol mit kaphatnak. A konkurens oldalán eltöltött idő is csökkent 3:49 másodpercre. A 17 másodpercnyi csökkenésben azonban már az is benne van, hogy a visszatérő vevők könnyebben kiismerik magukat az oldalon. Piacvezető olvasási ideje viszont 2:34 másodpercre csökkent, az az 91 másodperccel az az 1,5 perccel. Mára sikerült elérni, hogy csak olyan vevő nézelődik a honlapján, aki valóban egy adott terméknek csak az árára kíváncsi, ha megnézte, akkor vagy vesz, vagy nem vesz. 

Aki még mindig azon morfondírozik, hogy neki érdemese - foglalkozzon bármivel is, a PR-ra akkor is szüksége van - az online kommunikációban gondolkodni, az vágjon bele mielőbb, mert most épp a konkurense marketingjét végzi el. Lehet összehasonlító módon sokan megnézik az árait, s ha jók, akkor megkapja a piac legmacerásabb vevőit, miközben versenytársa megfelelő árréssel a jobb vevőknek adhat el.




Hogyan látja 1 év távlatából a világot piacvezető és konkurense? A piacvezető meg van róla győződve, hogy teljesen felesleges online kommunikálni és kampányolni. Hisz mindennap posztol a Facebookon és mindig utal a Googlenek is a hirdető fiókjába, ami azóta is azokkal a beállításokkal futhat, amit mi csináltunk neki és csak a hirdetések szövegén változtat, néha talán egy-egy kulcsszó limitjén. Szóval mindez felesleges, mert az embereknek egyre kevesebb a pénzük és csak egyre nyűgösebbek. Kevesebb bevételért most sokkal több befektetett energiával kell megdolgoznia.


A konkurense viszont azt mondja ma, hogy megéri kitartani az online kommunikáció mellett mindaddig míg nem jönnek az eredmények, mert a konkurensei úgyis belefáradnak egyszer és nem olyan kitartóak, mint ő. S ma azt látja, hogy van pénz az embereknél a kiemelt márkák megvásárlására is, sőt csupa kedves és hozzáértő vevővel találkozik, ami még szebbé teszi a munkáját.


Piacvezető válasza egészen természetes abban a közegben, amiben gondolkodik, erre a helyzetre. Mert mit is gondolhat? Nem jönnek az eredmények, akkor kevesebb a pénz a vevőknél, s már technikailag sem működhet olyan jól a honlapom, mint eddig, hisz állandóan változik a világ. Ezért 2015 elejére egy új honlapot készítettet több százezer forintért és várja, hogy az új dizájn, az új és több funkció - csupa technika vezérelt megoldás ugye - majd ismét elhozza a sok és jó vevőt.


Folyamatos kampánnyal milyen eredményeket érhetünk el hosszú távon?


S a tanulmány végén nézzünk meg valakit, aki folyamatosan kampányol már 3 éve és egyre újabb sikereket könyvelhet el, pedig az indulás első félévében még a kampányokra fordított költségeket is alig fedezte a bevétel. A lenti Google Analytics kimutatáson jól látható, hogy a 2013-as év hasonló időszakához képest az oldallátogatók száma 36%-al nőtt, vele párhuzamosan a megtekintett oldalak, információk, termékek száma 26%-al 116.830-ról 147.584-re. Itt is beszédesebb azonban a nagy számok mögött meghúzódó célérték mutató, ami 49,2%-al nőtt. Ez a webshopos értékesítésben 92,2%-os emelkedést hozott. Az az 2230 eladás helyett, az adott időszakban 4287 darab eladott tételről beszélhetünk. A webshop célértéke - amiben minden kommunikációs és értékesítési mutató benne van - a két hasonló időszakban így 1.048.610 forintról, 1.723.510 forintra nőtt az az 674.900 forinttal sikerült ugyanabban az időszakban 1 év távlatában növelni a kommunikációs értéket. Az ügyfél joggal lehet elégedett, de még sem azt gondolja, hogy több pénz lett hirtelen, valamilyen rajta kívül álló körülmények hatására az embereknél. Nem gondolja, mert pontos statisztikánk van a folyamatokról, amit lentebb a 3-dik ábra szemléltet.


Az E-kereskedelmi konverziós arány itt is 41,27%-al, nőtt ez a mutató is kísértetiesen hasonlít a fentebb, a két konkurens cégről szóló résznél olvasható, célkonverziós arány növekedéséhez. Jó kommunikációval egy ilyen arányú eredmény elérés, a honlapra látogatóknál nem lehetetlen. Ez először jelentkezhet más mutatókban, mint olvasási idő, megnézett oldal, de végül le fog csapódni az értékesítésben is. Az eladáshoz hasonlóan a tranzakciók, rendelés, befizetés száma is 95,1%-al nőtt. Ez a konkrét bevételben azt jelenti, hogy 831.559 forintról, 1.407.448 forintra nőtt a webshopos bevétel és a folyamatos kommunikáció jótékony hatása a boltban is érezhető emellett természetesen. Így a bevétel növekedés 1 év távlatában, egy hónapra levetítve 575.889 forintot mutat. A kommunikációs érték növekménye magasabb ennél, de ne feledjük a webshop mellett ott a bolti értékesítés is, ahol ez jelentkezik.

Ugyanakkor azt is látni lehet, az átlagos megrendelési érték 13,2%-al csökkent, az az egy-egy vevő kevesebbet költ ugyan a cégnél, de mivel a folyamatos kommunikációval sikerült növelni a vásárlók számát, így a bevételek jelentősen növekedhettek. Tegyük fel ezen a piacon, az adott cég és a konkurense is olyan beállítódottságú, hogy nem fogok én "hirdetésekre" költeni, nem kell ide mindenféle eredeti tartalom, "úgyis csak az árat nézik, meg, hogy azért jó dolgot kapjanak érte". Akkor természetesen, mivel láthatjuk, hogy stagnáló piacokról beszélhetünk, mindketten azt tapasztalnák meg, hogy csökken az értékesítés. Az ügyfelem értékesítése 13,2%-al csökkenne, a 95%-os bővülés helyett. Most viszont a kényelmes konkurensek kárára ugyan, de a saját vevőkörét sikerült jelentősen  növelni.



Így, ha ma valaki ma még mindig azon gondolkodik, hogy érdemes e egyáltalán az online kampányokra pénzt költenie, az ne gondolkodjon tovább, mert ha a konkurense lép, akkor neki egyre rosszabbul fog menni.

A folyamatos kommunikációhoz, tőlünk óriási segítséget kaphatsz az aktuális kínálatunkból. Egy év valamennyi kommunikációs gondját, velünk egyszerűen megoldhatod:

2014. november 2., vasárnap

Mi egy év rendje? Amit már a középkorban is tanítottak!

Tervezd meg az éved!


Az időben pontosan kidolgozott stratégiáknak óriási jelentősége volt évszázadokon keresztül az ember életében. Azon, hogy követi e vagy sem ezt a stratégiát valaki, sokszor az életben maradása múlt. Ezen állt, vagy bukott, hogy lesz e elegendő élelme, és sikerül-e elkerülni a halálos betegségeket. 

Az egész élete volt e stratégia tétje, és mégis folyamatosan évszázadokon keresztül tanították az embereknek, ennek a stratégiának, ennek az időbeli rendnek a követését. S ezek az alapvetések ugyanúgy igazak ma is, ha célokat akarunk elérni, s ugyanez igaz az üzleti életre is. Az üzletben, ha nem dolgozzuk ki és nem tanítjuk folyamatosan dolgozóinkat és vevőinket a stratégiánk követésére, ha nem dolgozzuk ki a stratégia kibontásának időbeli rendjét, akkor bizony mi is bajba kerülhetünk előbb vagy utóbb. 

Ám hogyan is nézett ki a stratégia, amit időben követnie kellett évszázadokon keresztül az embereknek? Mennyire pontosan dolgozták azt ki a vezetőik?


Nehéz olyan embereket magunk elé képzelni, akik közvetlenebbül és erősebben kapcsolódnának a természethez és a kozmikus világhoz, mint amilyenek a mi parasztőseink voltak.

stratégia és idő

Ők aztán igazán közelről ismerték a jó és rossz termés közötti különbséget. A ritka bőséget és a sokkalta gyakoribb kemény nélkülözést, az esőzések okozta áradást és az aszályt, a villámlást és a jégverést, az éhséget és a fagyot, a betegségeket és a járványokat, a bármely életkorban beköszöntő halált, az élve és halva születetteket emberek és állatok történeteit.

bő termés és a stratégia
Hogy is ne érezték volna úgy,hogy részei az őket mindenünnen körülvevő természetnek, s hogy teljességgel és közvetlenül tőle függ egész létük, és miért is érezték volna elszigeteltnek magukat a világmindenségben?

Az emberek valaha szerzett leghétköznapibb tapasztalatai közé tartoznak a természet adta szabályos ütemet követő időbeli lefolyások - legyen az akár a naponta ismétlődő reggel-dél-este-éjszaka, vagy akár az évszakok váltakozása tavasz-nyár-ősz- tél szerint.

Ezt az időbeni mozgást képezték le és ábrázolták az állatövi csillagjegyek segítségével. Még száz évvel ezelőtt sem olvasott napilapokat és képes folyóiratokat a parasztember, ám jártukban-keltükben sok helyütt találkoztak ezekkel a jelekkel. Mivel őseink közül csak igen kevesen tudtak olvasni, a jeleknek és szimbólumoknak sokkal nagyobb jelentőségük volt, mint manapság. Mindenki, aki megakart értetni az emberekkel valamit, a képes nyelvet használta. 

Mai is ez a képes nyelv irányít sokakat, reklámok formájában


vadászat és srtatégia
Hogyan alkalmazták ezt a képes nyelvet a  középkortól kezdve tanításra, egy meghatározott stratégia követésére? 

Már a román kori templomok bejárata felett, ott trónolt a "pogány" 12 állatövi jegy, amivel az idő rendjét lehetett közvetíteni az emberek felé. Voltak órák, amelyeknek olyan számlapot készítettek, amelyen a tizenkét órát jelképező számok és a tizenkét csillagjegy békés egymás mellettiségben, együttesen alkotják az idő kerekét.

S ha azt megnézve az ősök közül valaki még mindig nem fogta volna fel, hogy nem ő, nem az ember uralja az időt, hanem a nálánál hatalmasabb halál és a mulandóság, annak a fejébe háromszorosan is beleverték a számlap körüli alakzatokkal: a  Nagy Kaszással, aki az órákat üti, a szemeket pergető homokórával  és a halálra félreérthetetlenül utaló koponyával. Ezek mind-mind arra intették az embert, hogy ossza be az idejét.

Az utcán látható jeleken kívül, egy évente megújuló kiadvány segítette a tanítást

Annak idején viszonylag nagy volt az elterjedtsége és a példányszáma a kalendáriumoknak, különösen az "egyszerű emberek" számára készített kiadványoknak. Ezek a naptárak rendszerint csak néhány lapot számláltak. Minden hónapnak meg volt a saját rubrikája, s minden napnak a maga sorsa. Az aznapi szent neve mellett, csak néhány jel volt látható, melyeknek a "nap kiválasztását" kellett megkönnyíteniük. Voltak például különböző keresztek és lóherelevelek, fel- és lefelé nyíló, avagy csukott ollók, jobbra vagy balra mutató ujjak. Ezek a jelek arra hívták fel a figyelmet, hogy az adott nap alkalmas-e, avagy alkalmatlan valamely tevékenység elvégzésére, például a gabona elvetésére vagy a répaültetésére, de ugyanígy a favágásra, vagy hajnyírásra, az érvágásra a csecsemők elválasztására és még sok egyébre.

téli bevételszerzés
E nyomtatott kalendárium-jelképek között az állatövi jegyeknek szintúgy kiemelkedő szerepük volt. Nincs olyan oldal, ahol ne szerepeltek volna többször is. Ily módon mindjárt a hónap megnevezése után, egymás mellett következett a megfelelő csillagjegy szimbóluma és a szóban forgó hónapban elvégzendő legfontosabb mezőgazdasági munka  ábrázolása. Mindent a helyes időben kellett elvégezni: a fákat a Kos jegyében, márciusban kellett megmetszeni, az őszi vetésre a Mérleg jegyében kellet sort keríteni, a birkákat a Rák jegyében, júniusban kellett nyírni, a széna lekaszálása és a kalászosok aratása az Oroszlán és Szűz jegyében, júliusban és augusztusban következett, a szüret pedig a Skorpió jegyében, októberben.

Régi képzetek nyomán így állt mindez már a kalendárium kiadások első évtizedeiben. Úgy volt kialakítva az emberek élete, hogy mindig volt vagy a szomszédnál, vagy a borbélynál egy kalendárium, amiből tájékozódhattak. Ám, hogy jól a fejükbe véssék az embereknek az idő rendjét, vásárba, vagy templomba menet is mindenütt találkoztak ezekkel a szimbólumokkal.

Amit teszel harmonizál a világgal, amiben élsz

munka és stratégia
A kicsiben a nagy és a nagyban a kicsi megfelelésnek alaptétele önmagában törvényként működött évszázadokon keresztül, s közöttük feltétlen kölcsönös befolyás működött. Pontosan ezért, ha valaki követte az előre kidolgozott életvezetési stratégiákat, fontos szerepet töltött be a világ rendjében. Így nem csak az olyan elképzelések születtek könnyűszerrel, hogy egyik, vagy másik csillagképnek befolyása van a megfelelő emberi szervre, hogy bizonyos évszakokban vagy a hónap egy meghatározott napján fejti ki hatását, hanem épp ilyen természetességgel és a kalendáriumokban rögzítve adták a mindennapi cselekvések mikéntjét előíró normák és szabályok sokaságát. Így azokat a tevékenységeket, amelyeknél valamilyen növekedés elérése volt a cél, például a vetést, a palántázást, ágak szemzését, a növő holdnál kellett elvégezni. 

Sokan gondolhatják azt, hogy mennyi babonás szokást rögzítettek és követtek így az emberek. Nyilvánvaló, hogy egy-egy tanításból babona lett, holott nem is ez volt az elsődleges célja a tanításnak, hanem a minél biztosabb túlélés a nehéz körülmények között. Azonban még ha félreértettek is sok-sok tanítást, akkor is mivel volt egy előre kidolgozott stratégia, amit követni kellett sokkal biztosabban érték el az emberek a céljaik, mint enélkül.

Pontosan ezért nem szabad lemondani a stratégia tervezésről és annak tanításáról, követéséről, mert így sokkal biztosabban haladunk előre és sokkal inkább leszünk harmóniában a világgal, amiben élünk.

A cikk alapjául szolgáló forrásanyag: 

Arthur E. Imhof:  Elveszített világok (Hogyan gyűrték le eleink a mindennapokat - és miért boldogulunk mi ezzel oly nehezen)

2014. június 14., szombat

Miért ne focizz mezítláb? S miért fordulj mielőbb, a legoptimálisabb szakértőhöz!

Sokszor a terveid egészen banális dolgok akadályozzák meg. Sokszor kénytelen vagy engedni ezeknek a banális kényszerítő körülményeknek, de mindig lehet belőle tanulni is valamit.

magyar procedúra
Mivel közelgett a labdarúgó világbajnokság, úgy gondoltam kimegyek az udvarra focizni a fiaimmal, a szép zöld fűben. Mivel rekkenő hőség volt, így azt gondoltam először, hogy mezítláb dugom a lábam a sportcipőbe. Miután belemelegedtünk a játékba, már a cipőt is levettem. Végül győzött a túlerő és a kapuméret különbség. Egy éppen csak 7 és egy 4 éves játékos ellen, ha a kapud két méter, az övék pedig 50 centiméter és a pálya elég keskeny, s nincs helyed lefutni őket, s így gyakran elakad bennük a labda, akkor nincs esélyed. Annyira tetszett nekik a játék, s annyira közelgett a foci VB, hogy másnap megismételtük. Ez volt az erőnléti tréningje, a hétvégi, országos ifjúsági rapid sakk versenynek, ahol az éppen két hete 7 éves fiam szállt harcba a bajnoki címért. Az ellenfelek között a kiemelteknek több, mint 1 év és 4 hónapnyi előnye volt. Így fontos, hogy a fiam legalább fizikálisan tartsa a versenyt, ha ők már sakk tanulásban minimum 16 hónapnyi, lejátszott mérkőzésekben, pedig több mint 100 parti előnyben vannak.

A sakkverseny igen megterhelő a szülőnek, többnyire két napon keresztül reggel 9-től délután 18 óráig állsz a melegben, a zárt bőrcipődben. Az ebédidőben ülsz csak egy kicsit. Így nem is csoda ha azt érzed, hogy egyre jobban viszketnek a lábujjaid. Nem furcsállod még azt sem, mikor este zuhanyzol, hogy piros foltok jelentek meg a nagy lábujjaidon. A viszketést, vakarással orvoslod. Másnap jönnek az egyéni sakk verseny záró fordulói és a csapatbajnokság nyitó mérkőzései. Ugyanúgy állsz a cipődben, miközben már nemcsak viszket, de égnek is a lábujjaid. Este mikor ránézel már látod nagy a baj, a piros foltok terjednek a lábadon és van ahol szét is nyílt a bőr. Ez biztos, hogy bőrgomba, annyit láttad már a TV reklámokban, hogy rögtön felismered. Nem baj, mivel erre is van a házipatikában megfelelő szer, olyan is amivel áztatni kell és krém is, amivel estére bekenheted a lábad. 

Van egy problémád és milyen válasz jut rá rögtön az eszedbe, egy olyan, amit nagyon erős marketinggel már nagyon sokszor hallottál. Ha nem is épp ahhoz a termékhez nyúlsz, amit a legtöbbször hallottál reklámozni, de egy hasonlóhoz. Az első válasz önkéntelenül mindig az, amit a legtöbbször látsz, hallasz a TV-ben, rádióban, az interneten.

A kúra azonban nem segített, egyre jobban terjedtek a piros foltok és egyre több helyütt repedt ki a bőr. Akkor nézzük meg az interneten, hogyan lehet kezelni egy ilyen betegséget. Természeteszesen rákeresünk, a képtalálatokra is a témában, hogy megerősítsen, ez valóban bőrgomba. A legjobbak mindig a természetes megoldások, gyógymódok. Kettő ilyet nézünk ki: az egyik azt  javasolja, ha repedezik a bőr, akkor 5 teafiltert főzzünk ki 1 liter vízben és abba áztassuk a lábunk. A másik a sebek gyógyítására egy olyan módszert javasol, amely szerint szódabikarbóna és víz elegyéből készítsünk krémet. Ezzel a házi krémmel dörzsöljük be a lábat, majd alaposan öblítsük le. Így érezni fogjuk a tisztító hatást. Én azonban csak a növekvő égést és viszketést éreztem. S azt láttam, hogy egyre több víz szivárog a sebekből.

magyar procedúra
Jön a következő fázis, amikor megkérdezzük az ismerősöket, mert már ők is láttak ilyen esetet, hogy mit tegyünk. Javaslatok: áztassuk kamilla teába, kenjük körömvirágkrémmel, üljünk ki a napra, mert a napfény jót tesz neki, sőt adnak kölcsön biotron lámpát is, mert az is jót tesz. Aki kérte megmutattam neki és ő elmondja kinél látott már ilyet, ami ilyen vörös, vizes dagadás, az orbánc, vagy fekély. Így készüljek arra, hogy többet nem ehetek semmilyen sertéshúst, meg füstölt húsokat sem. A kamillás áztatásig, körömvirágkrémig jutok és az ismerősök tanácsai alapján el kezdek rettegni Ám egyre jobban dagad és vörösödik a lábam, ezért muszáj orvoshoz menni. A legegyszerűbb bejutni egy magánrendelőbe, de mivel korábban már jártam ilyen helyen, tudom, hogy két hetente visszahív majd kontrollra a doktor, amikor felírja a következő adag gyógyszert, alkalmanként 5000 forintért. A vér profi, aki profitorientált, a minél többszöri találkozóban érdekelt, mert azután kapja a pénzét. Így ad abszurdum sokkal kevesebbe kerül a gyógyszer, amit felír, mint a konzultáció, s nem tudod, hogy valóban ennyi időbe kerül e a kezelés, ahány alkalmat ő jónak lát.

Szerencsére, a helyi bőrgyógyászati klinikára már emailben is lehet időpontot kérni, így írok gyorsan egy mailt, hogy szeretnék menni. Másnap délelőtt kilenc körül érkezik válasz, - istenem milyen gyorsak, ez szívderítő - hogy egy délelőtt menjek be az ambulanciára, ott majd megnézik. S ekkor már nem értem, hogy miért írjak emailt egy általános információért, de az ambuláns rendelés 16:00-ig van, ezért még 1-2 dolgot elintézek és elindulok. Délkörül érek ki a klinikára, már erősen bicegve - a parkolás a környéken mindenütt fizetős, minél közelebb állsz meg a kiválasztott szakellátó intézményhez, annál drágább. A betegfelvételen közlik, hogy még 20 beteg vár a sorára, így ma már nem adnak ki új sorszámot. Holnap reggel 7-től van sorszám osztás menjek vissza akkor. S ha addig romlik az állapotom mit tegyek? - kérdem. Akkor menjek az orvosi ügyeletre.

Este mivel már hihetetlen méretűre dagad a lábam és egyre lilább - így felrémlik a gyors vég is, irány az ügyelet. Most végre egészen közel kerültem egy szakértőhöz. A doktornő megnézi és elszörnyülködik, hogy mire vártam eddig. Mondom az első munkanap írtam mailt, ma kaptam választ, hogy menjek be a bőrgyógyászatra,  ahol már nem fogadtak, csak holnap reggel. Igen, ennek ők a szakértői - mondja. Oda kell majd visszamenni, előbb a háziorvoshoz beutalóért, aztán vissza. Ebből kenetet kell venni, ezt majd kitenyésztik és valószínűleg befektetnek. Ez biztos, hogy fertőző, mert ahol megvakartam mindenütt pirosodik, s terjed. Ő most leír egy cetlire pár szert, ami recept nélkül kapható a patikában, azzal fertőtlenítsem a sebeket és vegyek egy gyógyszert, ami mérsékli az allergiás reakciókat! Háziorvosi beutalóra nincs szükség mondom, mert ma már voltam a bőrgyógyászaton. Ha így gondolom, akkor menjek vissza anélkül reggel, de ők úgy tudják, hogy szükség van rá.

Már sehogy se bírom, 5:30-kor kelek, hogy én legyek az első. 6:40-kor ott állok a sorszámért, vagyis inkább szenvedek, mert állni alig bírok. Reggelre ugyan csökkent a duzzadás, de ahogy gyalogoltam valamennyit, már ismét nagyon dagadt. Mire megkapom a sorszámom, mögöttem már hosszú sor van.  Én vagyok az 1-es tulajdonosa. A rendelő ajtaja előtt a tapasztalt 2-estől megtudom, hogy hiába van kiírva 8 óra a rendelés kezdésére, majd csak vizit után, az az 9 vagy 9:30 magasságába kezdenek. Leülök hát az ajtó elé várni. Szerencsétlenségemre mellém ül, egy szintén alacsony sorszámú beteg, aki megtisztelte a beköszöntő nyarat azzal, hogy nem mosakodott. Állni nem bírok, máshová ülni sem, minden hely foglalt, hát ezt is el kell viselni, mert szép a nyár Sok a vevő, kevés a kiszolgáló, a magyar egészségügy emberhiánnyal küzd. Míg várakozol, a többi betegtől minden szörnyű betegségleírást és fájdalmas kezelés történetét megkapod. Nekem már mindegy, mit csinálnak velem, szúrásokra, dörzsölésre, nyomásokra mindenre felkészülök, csak jussak be.

magyar procedúra
8:40 körül szólítanak, végre bent vagyok. Végre egy igazi szakértőnél, aki mond valami használhatót is. Az asszisztens levágja a kötést, mert anélkül már a szandálba se tudtam volna bedugni a lábam. Az asszisztens kimossa a sebeket és oda jön a szőke hajú doktornő, aki egyetlen pillantást vet a lábamra. S tudod mi volt az első kérdése? Mezítláb érintkezett valamilyen növénnyel? Mondom igen, mezítláb fociztam a fiaimmal, a fűben! Ő már mondja is, hogy mit keverjen az asszisztens milyen krémet, s írja a kezelési lapot. Mi ez? - kérdem. Lehet tudni mi a bajom? Valamilyen virág pollen került a bőre alá és attól van ez a sebesedés, - mondja - meg attól, hogy feláztatta és annak a terjedése látszik a lábán. 

Felírt egy krémet és egy gyógyszert, a lábaimat polcoljam fel, hogy ne vizesedjen, s ettől a kezeléstől egy hét alatt elmúlik az egész, ha nem, csak abban az esetben kell visszamenni. Kötözzem, amíg vizesedik, ne érje fény, naponta egyszer mossam le, de ne áztassam.  Átadják a kezelési papírt, amin láthatom a kezelés árát, sebkezelés, kötözés és a tanácsadás 1678 forint. A gyógyszertárban persze több, mint 5000 forintot költök, mert egy konkrét termék nálunk mindig drágább, mint a korrekt tanácsadás. S már estére érzem, ahogy enyhül a fájdalmam, s már attól viszketek mindenütt, hogy gyógyulnak a sebeim.

Mi is történt valójában? Mit csinált a bőrgyógyász, aki egy nap 40 embert lát el, ezért nagyon gyorsan kell megoldásokat találnia? Ezt hívják úgy, mint a sakkban, motívum felismerésnek. Annyi ilyen típusú problémával, sebbel találkozott már, hogy egy pillantás alatt fel tudja mérni mi a legjobb megoldás!

Most mondhatod, hogy mekkora ostoba egy ember vagyok, de az a helyzet, hogy ha van egy problémád ebben az országban, ugyanezen a procedúrán mész végig. 

1. Kipróbálom, megoldásként, amit már sokat hallottam. Veszek is hozzá eszközöket.

2. Megnézem a megoldási lehetőségeket az interneten. Ezeket elkezdem kipróbálni.

3. Megkérdezem az ismerősöket, hogy ők mit javasolnak. Ezekből is kipróbálok párat.

4. Méregdrága szakértőhöz fordulok, aki lassan és minden másodpercét felszámolva dolgozik.

5. Olyan szakértőhöz fordulok, akiről gyorsan kiderül, hogy ért hozzá. A megfelelő időráfordítással a probléma megoldásra kerül.

Amennyiben meg akarod kímélni magad a legtöbb problémától, a felesleges időráfordítástól keress megfelelő szakértőt legelőször is. A legtöbb jól működő gazdaság, így prosperál: mindent a megfelelő szakértők csinálnak. Ez a leghatékonyabb, a legkevesebb időráfordítással működő, kellemetlenségektől megóvó rendszer.

Amikor a céges kommunikáció felépítésénél, vagy az online marketingben, hirdetések kezelésében problémába ütközöl, akkor kérlek keress azonnal minket és ne menj végig ezen a procedúrán. Mi már annyi motívumot, hibás módszereket és átverést láttunk ezeken a területeken, hogy könnyen megtaláljuk a megfelelő megoldást!


Népszerű bejegyzések