Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2015. május 1., péntek

Mi történik, ha rosszul építed fel a kampányod? - Kádesi csata

Célok, eszközök és erőforrások


Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
A csata időpontjának pontos meghatározásában több elmélet létezik Krisztus előtt, 1274. májusára, más források szerint viszont 1296. májusára esett. Mindegyik forrás megegyezik azonban abban, hogy mindenképpen májusi az az nyár eleji csatáról van szó.

A helyszíne a Föníciai partok, Kádes városa volt. Ez a terület ma Szíria és Libanon határán fekszik. A harcoló felek: a támadó egyiptomi hadsereg II. Ramszesz fáraó vezetésével és a védekező Hettita Birodalom serege II. Muvatallis irányításával volt.

Összecsapó haderők, a becslések szerint mindkét oldalon 20 – 20 ezer katona harcolt, tehát egyik oldalon sem volt meghatározó erőfölény, ezért inkább olyan piaci versenyhelyzethez szolgálhat analógiaként, ahol körülbelül hasonló erőforrásokkal rendelkező cégek csapnak össze a vásárlók kegyeiért. Természetesen az egyik fél terepismerete jobb, ő már régóta bent van a piacon, míg a versenytársa az ellenfele kárára szeretné piaci pozícióit javítani. A piac elhódítása a konkurenciától ma is minden esetben elég drasztikus és agresszív cselekedet, bár az eredmények itt inkább a bevételek alakulásában lesznek tettenérhetőek.

A kor színvonalán használt legmagasabb technológia


Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
Valószínűleg ez volt a legnagyobb ütközet a történelem során, amelyet a harci szekerekre alapozva vívtak, mintegy 5000 ilyen jármű részvételével. Ebből 2000 darab kétszemélyes egyiptomi volt, 3000 darab pedig háromszemélyes hettita. Ezeken kívül több mint 38 000 gyalogos vett részt a hadjáratban, 18 000 egyiptomi és körülbelül 20 000 hettita. A csata kimenetelében tehát fontos szerepe volt a kor színvonalán álló legjobb hadi – kampány – eszközöknek a minél magasabb szintű, minél több tudással való begyakorolt használatának. Egy mai, a piacokért vívott ütközetben annak nem lesz esélye, aki nem használja a legmodernebb kampány eszközöket. Ma hírlevelek, PR cikkek, blog bejegyzések és Google és Facebook kampányok, valamint kidolgozott értékesítési forgatókönyvek nélkül nem boldogulsz. Így ha bármelyik is hiányzik egy cégben mielőtt harcba szállnál egy adott piac meghódításáért jó ha pótolod ezeket, különben esélyed sem lesz a konkurenciával szemben.

A kádesi csata Ramszesz leghíresebb csatája. Erre az összecsapásra már trónra lépése óta készült; emlékezett ugyanis az apja által ugyanitt vívott ütközetre, melyben ő maga is részt vett, és amely az egyiptomiak számára kedvezőtlen eredményt hozott. A vágy arra, hogy visszavágjon már régóta megvolt. A vágyak azonban önmagukban, kidolgozott tervek nélkül sem a háborúban, sem az üzletépítésben nem sok jóval kecsegtetnek.  A csata előtt a négy hadtestre (Amon, Ré, Ptah és Széth) osztott egyiptomi sereg letáborozott Kádestől délre. A szokásos terepfelderítés közben az őrök elfogtak két beduint, akik bevallották, hogy a hettitáktól szöktek el, mert félnek, attól, hogy az egyiptomiak velük együtt elpusztítják őket. Hűséget esküdtek Ramszesznek, és a védelméért cserébe elmondták, hogy a hettiták még mindig nagyjából 200 kilométerre járnak Kádestől, így nem érnek időben a város védelmére. Sőt a sereg már fáradt a meneteléstől és megálltak, s letáboroztak Halpa környékén, mert félnek megütközni vele. Ramszesz, elhitte, hogy a hettiták még csak Halpánál járnak, így azonnal elindult, hogy elfoglalja Kádest, nem tudván, hogy a két beduin valójában Muvatallisz kéme volt, akiket azért küldött, hogy félrevezessék az egyiptomiakat.

Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
A piac nagyságáról, a konkurens szolgáltatásairól érkező információkra sohasem szabad alapozni. Ezért fontos a megfelelő piackutatás, ami tartalmazza a saját statisztikánkat is, a magunk teljesítményéről, amivel igazán harcba szállhatunk. Ramszesz menetelése, fölényének tudatéban és túlzott magabiztosságában Kádes felé hadászatilag teljesen műkedvelői séta jellegű volt, annyira nélkülözött minden tervszerűséget. A hadsereg négy részre szakadt, hadtestei külön-külön, kapcsolat nélkül vonultak, mintha csak Egyiptom földjén járnának, s nem vették figyelembe, hogy ők a hódítók, ők akarnak új területeket meghódítani. A Ré és Ámon hadtestek Ramszesz parancsnoksága alatt álltak, a Ptah és Széth hadtesteket a folyó és erdők választották el tőlük, és ez utóbbi kettő még Sabtuna mellett vesztegelt, amikor Muvatallisz már akcióba lépett.


Muvatallisz seregei ugyanis valójában az Orontész folyó túlpartján, a kádesi hegyek mögött rejtőzött a király öccse, a későbbi III. Hattuszilisz király parancsnoksága alatt. Ramszesz serege ketté-, majd négyfelé válva közeledett Kádeshez, nem sejtve, hogy a város mögött Muvatallisz király várja őket seregével. Így Muvatallisz előtt állt az a páratlan lehetőség, hogy az egyiptomi hadsereget részenként számolja fel. A félretájékoztatott Ramszesz az igazságra csak két hettita futár elfogása után jött rá.

Változtatási lehetőségek csata és kampány közben


Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
Amennyiben csak a kampány közben eszmélsz rá a valódi adatokra és a piac fogadtatására, akkor már nagyon nehéz javítani a végső kimenetelén a kampányodnak. Sőt amennyiben rosszul tervezel és hamis célokat tűzöl ki, félrevezető adatok alapján, akkor még a piac valódi természetéről sem lesz visszajelzésed. Így sem a kommunikációdon nem tudsz később javítani, sem a terméked menedzselésén.

Ramszesz ebben a helyzetben azonnal futárokat küldött a leszakadt és az Orontész túlsó partján haladó Ptah és a Széth hadtesteknek, hogy mielőbb zárkózzanak fel; ám mielőtt a fáraó serege egyesülhetett volna, Muvatallisz mintegy 2500 harci kocsival támadást intézett a Ré hadtest ellen. Az élen járó Amon-hadtest már Kádes alatt volt és táborozásra készült, éppen azon a helyen, ahol reggel még Muvatallisz táborozott. A hettita sereg a nap folyamán Kádes alatt átkelt az Orontészen, majd Kádes felett újra átkelt rajta, így szembetalálta magát az egyiptomi haderő negyedét képező alakulattal. A Ré hadtestet a hettiták egy meglepetésszerű rohammal szinte teljesen elpusztították, Ramszesznek alig volt ideje hadrendbe állítani az Ámon hadtestet, hogy visszaverjék a hettitákat, míg meg nem érkezik az erősítés a folyón átkelő Ptah hadtesttől. A taktikai megvalósításának és teljes győzelemmel végződő győzelemnek úgy tűnt semmi sem állhat az útjában.

A saját dolgozók kiképzése


Muvatallisz számításait azonban saját hadserege húzta keresztül, amelyik az egyiptomi tábor elfoglalása után fosztogató hordává változtak.

Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
Amennyiben a pontos célokról az embereidnek nincsenek pontos adataik, már részcélok eléréséből is arra következtethetnek, hogy minden rendben és megvalósították, amit elvártál tőlük. Sok-sok cégnél mivel sem a vállalat küldetésével, sem a filozófiájával nincsenek tisztában a dolgozók, nehéz azonosulniuk a vezetéssel. Ugyanilyen módon, ha egy-egy kampány megvalósításában nincs pontosan betanítva számukra, hogy mik a feladataik, mit kell kommunikálniuk a vevő felé és mi a pontos cél, nem csupán az eladásban, hanem kommunikációban, a vevői igények feltárásában, akkor nem lehetséges elérni  egy cégben még a taktikai szintű részcélokat sem.

Az egyiptomiak visszavonultak, és noha maga Ramszesz kitüntette magát személyes bátorságával, - legalábbis az egyiptomi feliratok szerint, ez történt, s így talán ez volt minden idők első politikai PR-ja, amely egy kudarcra adott megnyugtató válaszokat – a valóságban azonban alig menekült meg a fogságba eséstől. Mivel nem sikerült a kitűzött taktikai célt megvalósítani a hettitáknak, így azt lehet mondani a csata döntetlenül végződött. A védekező és taktikusabb Hettiták azonban többet profitáltak az összecsapásból. A Hettita Birodalom ugyanis a csata utáni békében megszerezte a szíriai területek nagy részét, így Egyiptom rovására terjeszkedni tudott.

A rosszul kivitelezett kampánnyal, a nem megfelelő kommunikációval, a konkurens tevékenységének pontos feltérképezése nélkül a céged költségén sajnos mindig a konkurensek kampány munkáját végzed el. Megismertetsz a piaccal egy terméket, egy eljárást, egy szolgáltatást, sikerül is azt valamilyen módon rögzíteni a potenciális vásárlók tudatában, de még sem kapcsolják azt hozzád. Így a kampányod után, vagy ideje alatt lehet, hogy valóban igényt generálsz, de a vásárlók a pénzüket a konkurenciánál fogják elkölteni.

Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány

2015. április 28., kedd

A csaták = Kampányok „Az üzleti élet taktikai elemei”



a kampányok taktikája
A nyár már májussal kezdődően, az üzleti életben a taktikai elemek, a kampány szintű feladatok megoldásának, kibontásának biztosít terepet. Hogyan valósítsuk meg taktikai úton ezeket az üzleti elképzeléseket, a történelem csatái, fontos taktikai eseményei segítenek eligazodni ebben.

Az egyes híres csaták nyári időpontjainak megfelelően átnézzük melyek voltak azok májusi, júniusi, júliusi ütközetek, amelyek taktikai úton oldottak meg egyes problémákat. A háború és sport ugyanis analógiaként kitűnően szolgál az üzletépítéshez. A háborúk és a sport eredmények segítségével jól leírhatók, történetek keretébe foglalhatók, hogy hogyan lehet kijelölni stratégiai célokat, azok, hogyan valósíthatók meg, így hogyan építünk egy érthető és jól nyomon követhető történetet belőlük.

A stratégia célokban fontos szerepe van a taktikának, az egyes fontos csaták, hadjáratok megtervezésének kivitelezésének. A sportban egyes versenyek felépítésének, vagy egy bajnoki szezon és kupa sorozat megtervezésének. Ezek a részcélok valósíthatók meg taktikai úton, egy stratégia részeként.

nyári kampányok
A háborúkban, a jól megválasztott csata időpontok és helyszínek, a csata előtt kidolgozott adott eseményre szóló stratégia és az ahhoz rendelt harcmodor, egyes hadtestek kiválasztása, azok mozgása és összjátéka, az egyes váratlan momentumokra kidolgozott reakciók, az emberek képzettsége, az a tudás, amellyel a taktikai szintű feladatokat megoldják mind-mind, olyan tényező, ami jelentősen befolyásolja a csata végkimenetelét.

Taktikai úton megvalósított győzelmekre, csatákra, azonban, csak mint eseményekre emlékszünk többnyire. Egy-egy csata vezetőjének, tábornokának, csak akkor sikerült kitűnnie és fennmaradni a történelem emlékezetében, ha egyben kiváló stratéga is volt és hosszabb távú célok, hadjáratok, háborúk, politikai konfliktusok kezelésében is otthonosan mozgott.

nyári kampányok
A taktika önmagában sohasem elegendő a megfelelő eredményekhez, de megfelelő taktikai tudás nélkül viszont lehetetlen kibontani a stratégiát.  A magyar üzletépítésben elsősorban a taktikai szintű tudásanyagok használata és tanulása dominál, úgy mint marketing és értékesítés. Reméljük tanulmány sorozatunkkal mi is hozzájárulunk ennek elmélyítéséhez és segítjük a stratégiák, a stratégiai és PR gondolkodás felé való elmozdulást is.

2015. február 12., csütörtök

Louis Van Gaal futball filozófiája, amit te is hasznosíthatsz


Vízió és hosszú távú tervek

 

Ha belevágsz valamibe, van hozzá megfelelő Stratégiád! Van küldetésed, ami lendületet ad?

Mikor végre döntesz, akkor jó, ha tudod, milyen a jó stratégiai terv, min kell és mennyi idő alatt végig menned, hogy ne támassz irreális elvárásokat!

Louis Van Gaal
A sportban mindig jól lehet prezentálni a rövid távú terveket, ezért szeretik a párhuzamot a különböző sportágakkal az üzletemberek! Mit jelent például egy futball klub csapatnál a rövidtáv? Számokban kifejezve 4-5 év, ha igazán erős egy csapat, vagy sportoló, akkor 2-3 év! A nagy világversenyeket is ezért rendezik, sporttól függően ilyen ritmusban! Ez a rövidtáv, s akkor felteheted magadnak a kérdést, hogy Te tervezel ekkora időtávra? S gondoltad volna, hogy a rövidtáv az nem egy év, egy év alatt nem lehet komoly munkát elvégezni, csapatot építeni, piacokat megszerezni! Pontosan ezért érdekes Louis Van Gaal filozófiája, mert nagyon sok minden tanulható tőle az üzletépítéshez!

A szaktudását senki nem vitatja, most azonban különösen nagy figyelmet kap a tevékenysége, hogy átvette a Manchester United vezető edzőségét! De az indulásnál a nagy múltú egyesület sorban szenvedte el a kudarcokat! Ez vajon minden kezdet jellemzője?

Amennyiben ez így is van, ezen messze túl kelljen, hogy mutasson a víziód. Van Gaal szerint a víziódhoz, hozzá kell rendelned egy szerkezetet, amiben minden átlátható, megvalósítható! Milyen vízióid lehetnek, amely más embereket is megmozgat? Több bevétel? Jobb minőség? Állandó megbízások? Több vevő? Magasabb árrés? Ezek mennyire hoznak lázba téged! Nyilvánvalóan nagyon, ha a saját pénztárcádról van szó! Ám mennyire mozgat meg ez másokat? Milyen szerkezetet rendelsz hozzá? Nyilvánvalóan csakis teljesen lineáris megoldások juthatnak eszedbe! A lineáris gondolkodás legnagyobb problémája, hogy az olyan szerkezet, amiből világra szóló teljesítmények nem tudnak kikerülni. Több bevételhez – Több eladás – Több munka, vagy magasabb árrés A szerkezetben így minden változatlan marad, csak a mennyiségi mutatók mozdulnak el!
Egy futballedzőnél, mint Van Gaal, természetesen azt gondolod a vízió teljesen konkrét célokban jelentkezik! Vízió: Megnyerni a bajnokságot, a bajnokok ligáját, vagy a világbajnokságot! Mennyien akarják megnyerni a bajnokságot? Mennyien akarnak több bevételt? Nyilvánvaló, hogy ezek sem víziók! A vízió a teljes folyamatra kiterjed, Van Gaal-nál. A vízió mögött, pedig filozófia húzódik meg. Akinek van céges filozófiája, annál rendben lesznek az alapok, mert építi a saját történetét és PR-ját.


A vízió kapcsolata a filozófiával

 

Louis Van Gaal
A vízió, a filozófia és a szerkezet, amiben megvalósulnak mindezek szorosan összefüggnek! Ugyanúgy egy cégnél, mint a legjobb futballedzőknél!  Van Gaal ezt mondja a saját rendszeréről: "Ez inkább egy futballfilozófia, több mint egy egyszerű rendszer. Utóbbi, a szerkezet kérdése azon áll, vagy bukik, milyen játékosaid vannak. Az Ajaxszal 4-3-3-at, a Barcelonával 2-3-2-3-at, míg az AZ Alkmaarral 4-4-2-őt játszattam. Rugalmas vagyok. A filozófia viszont változatlan. Az edző a csapat sarokköve, ugyanakkor nyitott elmével kell rendelkezned, csakúgy, mint a játékosaidnak. Mindenkinek együtt kell dolgoznia a közös cél eléréséért." A 2014-es világbajnokságon a holland válogatott általában 3-5-2/5-3-2-ben állt föl. Napjaink Manchester United-jánál a három mozgékony védő előtt gyémánt alakban áll fel a középpálya, a csatársorban az ékkel, az ellenfél védelmét pedig vonalszélsők húzzák szét. Ami azonban sosem változik Van Gaal keze alatt, az a filozófiája, mindig attraktív és technikás támadójátékra törekszik, amelyben a taktika is kulcsfontosságú, és mindennek a megvalósításához olyan játékosokra van szüksége, akik pontosan megértik a pályán betöltendő szerepüket, és el is tudják azt játszani. Nála az emberek a szervezetben világos alapokra támaszkodnak.

A filozófiád összeköt a céloddal, biztos tudást ad, ahhoz, amit teszel, amiért követnek! „Úgy gondolom, hogy a filozófiám, igen a filozófia az, amely összekapcsolja a játékosokat az edzőkkel. A karrierem során rengeteg olyan labdarúgóm volt, akit lenyűgözött ez a megszokottól eltérő gondolkodás. S mindenkinek öröm, s nagyon jó érzés részt venni benne, mert ennél a filozófiánál mindig támadó-szellemiségről beszélünk. Emellett nem lehet elhanyagolni azonban, a technikai és a taktikai elemeket sem. A filozófiám azért követik a játékosok, mert segítségével megmutathatják a képességeiket, jobban, mint bármikor." A csapatépítésről, amiben kiteljesedik a filozófia: "Csapatként kell játszanod, nem pedig egyéniségekként. Pontosan ezért nézem mindig az összképet, majd a csapatatot, aztán pedig, hogy ki az általam megálmodott rendszerben az egyes pozíciókra a legmegfelelőbb játékos. Ha ez egy fiatal játékos, és képes elvégezni a kiadott munkát, akkor őt választom. Ha egy veterán labdarúgó, akkor sincs gond, az életkor nem számit." Van Gaal, ezért mindenhol a saját totális futballját játszatja, csak egyszerűen mindig több időbe telik, amíg a játékosok elsajátítják az alapelveit, és elkezdik érteni a módszereit. Persze, ha van rá módja, eleve a játékos keretet is úgy alakítja ki, hogy a megfelelő mentalitású focisták álljanak a rendelkezésére, ebbe pedig nem férnek bele az olyan öntörvényű sztárok, mint Rivaldo vagy Ibrahimovic, akik nem hajlandóak hallgatni rá.

A gondolatok ereje


Louis Van Gaal
Te rendelkezel megfelelő céges filozófiával, amit a Vevőid is ismernek, amit követnek tűzön-vízen át a munkatársaid, amiért tesznek mindennap? Mert filozófia nélkül csak robot és nem alkotás, az amit teszel! Sokszor azt hiszed, hogy neki könnyű, mert nagy költségvetésből dolgozik! A gondolat mindig több mint a tőkeerő! Van Gaal többször került olyan helyzetbe, hogy alacsony költségvetésből kellett gazdálkodnia, és mivel mindenhol szívesen merít az ifiből – a Barcelonában Puyolt, Xavit és Iniestát, a Bayernben Müllert, Badstubert és Alabát építette be az első csapatba – az se jelent számára problémát, ha csikócsapattal kell nekivágnia a legnagyobb megmérettetéseknek. Ennek a legkirívóbb példája természetesen az a BL-győztes Ajax, amelynek az átlagéletkora 23 év volt. Az Ajax, az ifiből éppen kinőtt csapatával már a bemutatkozó szezonjában megnyerte az UEFA-kupát, de első bajnoki címére három évet kellett várni, utána viszont azonnal jött még kettő – triplázásra a hatvanas évek óta nem volt képes az amszterdami klub – és közben persze, a Bajnokok Ligája-győzelem, 1995-ben Fabio Capello Milanja ellen, amely egy évvel azelőtt szedte ízekre Cruyff Barcelonáját. 

Így már első komolyabb munkájával bizonyította Van Gaal, hogy egy új filozófia, egy ehhez illesztett működési szerkezet, amelyben mindenki a képességei legjavát nyújtja több bármekkora költségvetésnél. Természetesen ennek meg lesz a piaci hozadéka is, de ez hosszútávon hoz majd extraprofitot, hiszen ennek az Ajaxnak a játékosai rendkívül kelendőek lettek a játékos piacon és a befektetéshez képest óriási haszonnal váltottak klubot.

Stratégiaváltások

 

Louis Van Gaal
Mikor stratégiát váltasz, akkor az eredmények szitálnak. Siker és bukás. Ez a természetes. Azonban, ha tartós eredményeket akarsz, akkor fel kell rázni a dolgokat időről, időre. A meglévő struktúrák egy idő után elmerevednek és bennük a teljesítmény is stagnál, majd fokozatosan csökken. Így a stratégiaváltással ezt a folyamatot felgyorsítod, így a sok kudarc és a látványos sikerek is sokkal intenzívebben jelentkeznek. A filozófiád az állandó, de egy ehhez igazított, a körülmények miatt állandóan változó struktúrában a kiválasztás folyamata, nem lehet emberfüggő, szimpátia alapú. Nem építhetsz, az emberek kiválasztásánál, akikkel együtt dolgozol a szimpátiára, mert időről időre mindenkinek hozzá kell járulni a probléma megoldásához.

Problémák, pedig a munkával folyamatosan felmerülnek és vállalkozóként is, számba kell venned mindig az esélyeidet, mint minden egyes futball csapatnak, minden mérkőzés előtt. Van Gaal-nál, - aki hű a saját filozófiájához, de egy új csapatnál, ezért mindig stratégiát kell váltania, új struktúrát építenie, új emberekkel, - ezért gyakorlatilag garantált a lassú kezdet, a gyengébb eredmények és a külső szemlélő számára nehezen értelmezhető produkciók.

S egy cég életében is ilyenek lesznek, a váltás után az első kampányok, aki visszatér azonban a régi megoldásokhoz sohasem fog a győztesek közé tartozni, a jelentős sikerekhez mindig jelentős változásokra van szükség.  Mikor valaki jogtalanul reklamál nálad, vagy szid téged, akkor fel se vedd. Légy kitartó! Sokszor sajnos nem érted, hogy az emberi rosszindulatba, felesleges és jogtalan reklamációkba, fenyegetőzésekbe sokan miért ölnek annyi energiát! Ezek az emberek, azonban nem tántoríthatnak el a célodtól, sőt még egy rossz napot sem okozhatnak neked! Ezeket a támadásokat fel se vedd!

Louis Van Gaal
Van Gaalnak, a Manchester United jelenlegi edzőjének az életében is sok ilyen nemtelen támadás volt, mert nincs hálatlanabb, ugyanakkor szenvedélyesebb, mint a futball drukker. Van Gaal életének legmeghatározóbb sikere első bajnoki címe az Ajaxszal 1994-ben volt. Felesége néhány hónappal azelőtt hunyt el, hosszú betegség után, így egyedül maradt két lányukkal. Noha méltósággal viselte a tragédiát – munkáján és csapata teljesítményén nem látszott meg, belül milyen küzdelmet vív –, abból az istenből többet nem kért, amely ilyen szenvedést juttatott osztályrészül kedvesének. Noha felesége nem érte meg első nagy szakmai sikerét, vigasztalhatta a tudat, hogy bajnok lett azzal a csapattal, amellyel menedzserként Johan Cruyff sem tudott aranyérmet szerezni. Az ellenfél drukkerei azonban ebben a helyzetben sem kímélték, egyetlen pillanatig sem. Az egyik Ajax meccsen a „Van Gaalnak rákos lotyója van” feliratú molinóval „szurkoltak”. Van Gaal az apját már tizenegy éves korában elveszítette, szigorú, vallásos nevelésben részesült, ez pedig alapvetően határozza meg karakterét. A fegyelem munkahelyén és otthon is kiemelt fontossággal bír számára.

Amiért ilyen fiatalon elveszítette apját, később inkább igyekezett segíteni azon a tizenéves korosztályon, amelyik korban ő is magára maradt - sokszor ezért ad lehetőséget ifiknek, mert vele ezt soha senki nem tette meg. A Sparta Rotterdam színeiben játszott félprofiként, közben pedig tornatanárként dolgozott, jellemzően tanulási problémákkal küzdő gyerekek között. Imádta munkáját, sikeres volt és a diákok is szerették őt, a fiatalokkal, vagy a fiatalként gondolkodókkal ugyanis mindig könnyen megtalálta a közös hangot – edzőként is leginkább a fiatal játékosokkal és a rutinos, de nyitott gondolkodású labdarúgókkal tudja megértetni magát.

Tanulj és taníts!


Louis Van Gaal
Minden körülmények között, a veled azonosan gondolkodókkal találod meg a hangot és a megoldást egy-egy problémára. S így velük felül tudsz emelkedni minden nemtelen támadáson. Foglalkozz bármivel, elengedhetetlen az állandó fejlődéshez a dolgozók és vevők tanítása! Amennyiben nem tudsz ugyanis megértést kialakítani a dolgozóidban és a vevőidben: a filozófiád, a terméked és a folyamatok iránt, amiket menedzselsz, akkor rajtad kívül álló külső tényezők lesznek a meghatározóak! Olyan külső tényezők, mint a földrajzi elhelyezkedés, az ár, a politikai lobbik, az időjárás, az emberek hangulata, a véletlenek satöbbi.

Képzések, tanítás, a PR nélkül egyszerűen az iránt nincs benned tisztelet, amit teszel, mert megelégszel egy bizonyos tudásszinttel, és mégis így vársz el kimagasló eredményeket, márpedig rutinból a dolgaid nem fognak jól működni.  Hogyan néz ki a tudás továbbadása Van Gaal-nál, akinek olyan tanítványai voltak, mint Jose Mourinho, Pep Guardiola, Frank Reikard, Luis Enrique, a Koeman testvérek és a közel múltból Patrick Kluivert, vagy jelenleg Ryan Giggs! "Bizonyos szempontból nem az eredmény a fontos számomra, hanem a játék minősége. Mindig az az elsődleges célom, hogy a csapatom játékminősége javuljon. Ezt csak tanulással lehet elérni, arra pedig a fiatalok a legalkalmasabbak. A siker, a győzelem csak ennek a következménye!"

Louis Van Gaal
A napi munkáról, pedig a következőket mondja az edző legenda: "A játékosok tulajdonképpen olyanok, mint a gyerekek, így aztán nagy a hasonlóság az edzők és a tanárok munkája között. A különbség tulajdonképpen csak a kitűzött célokban van. Az iskolai munka célja az oktatás és a nevelés. De én egy teljesítményorientált állat vagyok, ezért is fordultam a profi sport felé. A teljesítménynövelés szerintem nem egy szitokszó, sőt szerintem abszolút pozitív, a tanulás pedig egy élethosszig tartó folyamat." "Néha azt gondolom, sokkal fontosabb számomra, hogy a csapataim szépen játsszák ezt a csodálatos játékot, igen, ez fontosabb még a győzelemnél is. Azt akarom, hogy a szurkolók emlékezzenek a csapataimra.!"

Ennek a tanító folyamatnak számos kiemelkedő eredménye van az AZ Alkmaar-ral akkor tudott bajnok lenni 2009-ben, miután kiszórhatta a problémás figurákat, és a játékosok elkezdtek tényleg mindent úgy csinálni, ahogy kérte tőlük – 28 év után ez volt első bajnokság, amelyet nem az Ajax, a Feyenoord vagy a PSV nyert meg. Van Gaal rakta le a mai Bayern alapjait, Arjen Robben leigazolásával, illetve Müllerék integrálásával, és azzal, hogy a szélről bevitte középre Bastian Schweinsteigert – így közvetve a mai német válogatott sikereihez is hozzájárult, megtalálva egy kulcsjátékos pontos szerepkörét.

Van Gaal nagyon tudatosan építi fel a tanulási folyamatokat, ehhez a csapataiban. Különböző szerepkörök és hozzáállás alapján osztályozza a játékosait. Vannak a "szellemileg orientált" játékosok, akik tudatosan meg tudják tanulni és használni a rájuk szabott feladatokat. Egy csapatban mindig vannak "érzelmi" szereplők, akiket egyéni motivációval lehet különleges teljesítményekre sarkallni. S a jó csapatban mindig vannak "kreatív" játékosok, akik magasabb szintre tudják emelni a tanultakat és ezzel harmóniát teremtenek a különböző csapatrészek között. Ez a három csoport, teljesen eltérő módon dolgozza fel az információt. Van Gaal, ezért a tanításban célcsoportonként dolgozza ki a kommunikációt. Max Reckers Van Gaal videó elemzője kifejtette, így a játékosok mindig a játék sikeres részeire koncentrálnak, mivel az edző víziója és filozófiája által átadott pozitív képhez ragaszkodnak. A pozitív kép segítségével az emberek sokkal könnyebben és a gyorsabban tanulnak.

Louis Van Gaal
Van Gaalnál a különbségek áthidalása miatt sok furcsa szabály van, de mindezt a kollektív cél érdekében hozza és ez a kollektív cél mozgatja külön-külön a játékosait. Így ha kiemel közülük valakit, annak különös jelentősége van. Emiatt fontos, hogy kit jelöl csapatkapitánynak, mert nála nem a csapattagok választanak belső vezetőt. "A kapitány választásnál elsősorban jellemtulajdonságokról van szó. Én választom a kapitányt, akinek több felelősséget adok a kezébe, ezért csodálnom kell őt a jelleméért, a személyiségéért. A kapitányaim vérbeli profik, ambiciózusak, és őszinte jellemmel rendelkeznek."

Kutasd folyamatosan azt a területet, amivel foglalkozol és az elért eredményekre tanítsd meg a közvetlen munkatársaid, majd rajtuk keresztül a vevőid! S biztosan emlékezni fognak rád és arra, amit teszel! A sikerhez hinned kell abban, amit csinálsz! Ehhez viszont folyamatosan mérni kell az eredményeket! Van Gaal-nál a következőképpen foglalhatjuk össze a sikerhez vezető folyamatot.

1.    Hit a felkészülésben és a tréningben.
2.    Előkészületek, tervezés - majd gyakorlás, elemzés, értékelés.
3.    Kikérni és hallgatni a szakemberek véleményére.
4.    Oktatás és terméktesztelés.

Nálad működnek ezek a mechanizmusok? Van céges filozófiád, ami táplálja a hitedet? Gondosan tervezel, vagy rutinból cselekszel? Folyamatosan gyakorolsz a területeden, s méred, elemzed az eredményeket? Mindent te csinálsz, vagy rendszeresen konzultálsz egy-egy terület szakértőjével? Folyamatosan oktatod a munkatársaid és a vásárlóid? Teszteled az értékesítés, kommunikáció eredményeit, s mindig újabb elemekkel bővíted? A siker nem állandó, hanem újra és újra meg kell küzdeni érte, ezért állandóan tanulni, fejlődni, mérni és tesztelni kell, amit csinálunk! Ha nincsenek meg ezek a lépések, akkor ismét külső tényezőkben bízhatsz, mint a véletlen, vagy a szerencse.

Egy saját területén profi szakember, mint Louis Van Gaal viszont nem ezt teszi!

Louis Van Gaal



2015. január 12., hétfő

A 2014-es brazíliai világbajnokság tanúságai

A 2014-es év legnagyobb érdeklődésre számot tartó eseménye a Brazíliai labdarúgó világbajnokság volt

Brazíliai futball VB
Ilyen erősen a figyelem központjában áll, - már régóta tudjuk - a labdarúgás, a világ egyik legnagyobb szórakoztató ipari üzlete. A benne dolgozók több tízezrei nagyon szép pénzeket kereshetnek, akár játékosként, akár egy-egy team tagjaként. Sok pénz van a fociban, mert a legnagyobb médiafigyelem közzéppontjában már nagyon régóta a labdarúgás áll. Más profi üzleti területekhez hasonlóan, nagyon sok érdekes tendencia olvasható ki a 2014-es VB történéseiből. Tendenciák, üzleti modellek, stratégiák és taktikák nagyon szép számmal jellenek meg a játékban és az ahhoz kötődő válogatottak munkájában.

A nemzeti identitás része a labdarúgó világbajnokság története


A nemzeti válogatottak, mindig saját hazájuk és legendás játékosaik történeteit írják tovább, sőt az elődöket a figyelem közzéppontjában tartani, csakis állandó jelenléttel és újításokkal lehet. A fociban csak ezzel tud valaki tovább írni egy-egy sztorit, ha megszakad ez a lánc, akkor előbb utóbb feledésbe merül az adott válogatott múltja is saját országa határain kívül. Természetesen bukkant fel az elsők között, számos helyen, még a VB előtt, a brazil futball történelem - a világ legsikeresebb válogatottjáról beszélünk - számos nevezetes epizódja. Sőt ezekhez a történetekhez egyfajta mítosz és meghatározott játéksítlus is kapcsolódott. Nincs brazil futball válogatott kimagasló egyéni játékos nélkül, aki szimbolizálja mindazt, ami a brazil foci. 2014-ben Neymar volt az. Technikás, látványos és támadószellemű, könnyed futball ezt az imázst hordozza a brazil futball válogatott, aminek az utódoknak is meg kell felelniük. 

brazil foci
S természetesen a rendező ország után, azok a csapatok képei, történetei következnek, akik már eredményesek voltk a világbajnokságokon és most ott is ott szerepelnek a tornán. MIndenki szeretne méltó lenni az elődökhöz, az egyetlen friss világbajnok a spanyolok, pedig szeretnék folytatni veretlenségi sorozatukat, amit immár a negyedik, nagy nemzetközi tornán tudnának megtenni. A nagyobb múlttal és történettel rendelkező válogatottak nagyobb figyelemmel rendelkeznek a torna kezdetéig, de a pályán már a múlt nem számít, itt már csak jól kidolgozott stratégiák, az elvégzett munka, a betanult taktikai elemek, az edzők hozzáértése és a játékosok tudása, mobilitása, állóképessége dominál.

Egy stratégia vége: a Spanyolok

trend változások

Amíg valaki piacvezető és újításai révén jelentős stratégiai előnyre tett szert, amit évek óta őriz, az joggal érezheti, hogy ha minden marad a régiben, ugyanazt játssza, mint eddig, akkor minden ugyanúgy is működik. Ez a tévhit magában hordozza a piac állandósága és az egyedi előnyök megőrzésének lehetőségébe vetett hitet. Ám a konkurensek sohasem így gondolkodnak, nem elégednek meg azzal, hogy a másodiktól lefelé kezdődő helyekért küzdjenek. Ez az, ami óriási óvatosságra kell, hogy intsen mindenkit, akik jelenleg gondtalan körülmények között élvezik a piacvezetők szerepkörét.

A konkurensek, ugyanis már évek óta azt kutatják, hogyan lehet megtalálni a spanyol stílus, a tiki-taka ellenszerét. Erre már többféle kísérlet, próbálkozás történt az azt megelőző 6-8 évben, ami egyre közelebb vitte a megoldáshoz, az ellenfeleket. Egy addig piacvezető, változásnélküli, így a különböző kihívásokra nem sok válasz lehetőséget alkalmazó sítlus találta magát szembe a konkurencia gondos elemzésével és egyszerre többféle taktikai újítást tartalmazó játékával. A spanyolok bukása és katasztrófális 1-5-ös veresége a nyitófordulójukban, újra megmutatta a piacvezetők gondolkodásában lévő hibákat és az új kihívásokra való reagálás képtelenségét.

A kiscsapatok, jó stratégiával rendkívül versenyképesek lesznek


Megfelelő stratégiai és taktikai ismeretekkel a jóval kisebb erőforrással rendelkező csapatok is beleszólnak a piaci változásfolyamatokba. Világméretű trend a tudásalapú társadalomban, ami a labdarúgásban is kiválóan tükröződik, hogy a tanulási és stratégia alkotási folyamatok révén a pici versenyek egyre kiélezettebbek és egyre több szereplősek lettek. A megfelelő tudás felépítése, az internet, a képzések és elemző szoftverek révén már bárki számára sokkal inkább hozzáférhető. A tudás elsajátítása a rászánt időn és energián múlik, a legújabb tendenciák nyomonkövetése a globális világban nagyon egyszerű. Az elit bajnokságok, legjobb csapatainak a teljesítményét folyamatosan nyomonkövethetjük a televíziókban, sőt szakértő kommentátorok segítenek eligazodni az újításokban. Megfelelő elemző szoftverek, pedig lehetővé teszik, hogy a képi anyagot egyszerűen feltöltve beléjük, máris pontos képet kapjunk arról a stratégiáról és taktikáról, amit egy-egy ilyen csapat követ. 

Ezért lett egyre fontosabb, hogy a kitűzött stratégiához, egyre többféle taktikai elemet, megvalósítási folyamatokat dolgozzanak ki a csapatok. Az, hogy mérkőzés közben tud valaki, játékrendszert és taktikát váltani ma már kötelező. Ilyen szempontból sok-sok kisország lepte meg az elkényelmesedett szimplán tradíció, vagy trendkövető nagycsapatokat. Chile, Kolumbia, Nigéria, Algéria, Costa Rica, Belgium, Egyesült Államok, Svájc mind-mind ebbe a vonulatba tartoznak, akikkel csak nagyon minimálisan számoltak, hogy egyáltalán túlélik a csoportkört. Az utánpótlás neveléssel kezdték és az ország legjobbb játékosaihoz illő, legmegfelelőbb stratégia kidolgozásával fejezték be a munkát a 2014-es világbajnokságon.

Costa Rica  válogatottja, a meglepetés csapat


tudásalapú társadalom és a foci
Ki gondolta volna a torna előtt, hogy ezt a csapatot a holland válogatott, majd csak tizenegyes rúgásokkal tudja búcsúztatni a negyeddöntőben? Costa Rica a világ egyik legvidámabb országa - a Gallup közvélemény-kutató intézet 2014. májusi jelentése szerint csak Paraguay, Panama, Guatemala, Nicaragua és Ecuador előzi meg a rangsorban.

A focicsoda a következetes utánpótlás képzéssel kezdődött. A megfelelő tudásszint, játékintelligencia és játékerő felépítése több éves munka, egy hosszú távú stratégia eredménye. Ezt mutatja az is, hogy már korosztályos szinten jelentős a verseny náluk. A 2014-es világbajnokságon szereplő válogatott keretbe mindössze ketten fértek be az utóbbi évek legnagyobb utánpótlás sikerét elért 2009-es vb-4. együttesből is, amely az U20-as világbajnokság helyosztóján éppen Magyarországtól kaptak ki büntetőkkel: Cristian Gamboa, illetve Marco Urena. 

Joggal tehetjük fel a kérdést, - hogy ebből az utánpótlás nemzedékből sokan később nem fejlődtek úgy, hogy megüssék a nagyválogatott színvonakát, de számos kortársuk megelőzve őket a versenyben, ott volt a világbajnokságon - a magyar válogatottban az akkori fiatalokból már senki sincs, de ahogy ők eltűntek a szemelől az sajnos nem azért van, mert tehetségesebb kortársaik később kiszorították őket. Nálunk a világbajnoki bronzérmes genráció is csak egy újabb elveszett nemzedék, a ránk jellemző itthoni igazi verseny hiányában.

Brazilok, ahol az identitás válság elmélyült


megújulás hiánya
A tradíció, a piacvezető szerepkör nem segít, ahogy az otthoni pálya előnye sem. A brazíl foci mítosza 1998-ban, amikor a franciák a döntőben egy sima hármassal verték őket, meginogni látszott, hisz már nem volt önmagában elég a kiváló képességű játékosok sora. Aztán a három R - Rivaldo, Ronaldinho, Ronaldo segítségével 2002-ben ismét felkapasztkodtak a csúcsra, hogy azóta rendre elvérezzenek a negyeddöntőkben, Franciaország, majd Hollandia ellen. A 2014-es landarúgó világbajnokság, ezért is volt rendkívül fontos a számukra, hogy mind az identitásukban, mind a labdarúgásban kivívott hegemóniájukban újra megerősödjenek. A végső sikerre az előző évi Konföderációs Kupa predesztinálta őket, ahol a döntőben simán verték a világbajnok spanyolokat. Ám, mint a spanyolokról kiderült, - akik belemerevedtek a saját dicsőségük alkotta képbe - ez nagyon csalóka képet festett a valódi erőviszonyokról.

Ahogyan a sikerek is hosszú távon épülnek fel, úgy a válság jelei is már akkor jelentkeznek, amikor még azt gondoljuk, hogy nincsen semmi baj. "Komoly programokra és folyamatosságra van szükség" - ezt írta le már 2011 decemberében az akkori brazil szövetségi kapitány, Luiz Antonio "Mano" Menezes, az ország egyik legelismertebb edzője a brazil labdarúgás állapotáról. Sokkal reálisabb önértékelést sürgetett, a múltba nézés és a brazil futball történeti mítosza helyett. Határozottan célozgatott rá, hogy a brazil futballfilozófia, az edzők elméleti felkészültsége lemaradt a világ mögött. A tudásalapú világban a korábbi pozíciós előnyök, amik számos tényezőből eredhetnek, mint múlt, az ismertség, jobb tőkeháttér, infrastruktúra és több figyelem, könnyen lemorzsolódhatnak, mert az állandó kihívásoknak, egy megváltozott tudásszintnek önmagukban nem képesek megfelelni.

A brazil válogatott, a hagyományoknak megfelelően még mindig erősen épít az egyéniségekre, mint ahogy az argentín is, de a 2014-es VB olykor 6-7 védős rendszere, már erős keretek közé szorította azt az argentinok esetében. Messi legjobb játékosnak járó trófeája, csak amolyan szépségtapasz, a masszív védelem falán, mert ez az egyéniség ebben a játékrendben, csak percekre villant meg. A brazilok egyéniségei közül Neymaré a legtündöklőbb név, s a negyeddöntős sérülése, az addig látható repedéseket, hirtelen óriási szakadékokká repesztette. Neymar és Silva szereplésével is a Chile ellen vívott nyolcaddöntő több volt, mint kínos, hisz a játék nagyrészében chile játékfelfogása érvényesült. A brazil válogatott két alapemberének a kiesése azonban végzetesen megroppantja az elődöntőre a csapatot, mivel egyiknek sincs megfelelő cseréje. S ez, - a megfelelő cserék hiánya - aligha független attól, hogy Menezes a képzésben, a felkészültségben már évekkel ezelőtt nagy lemaradást látott.

a felkészületlenség eredményei
A brazilok számára a hazai rendezésű világbajnokság, mint identitásképző elem, azért volt rendkívül fontos, mert a társadalom tömegeinek önbizalma, önértékelése kimondottan alacsony, ezért vált elsődleges fontosságúvá számukra a győzelem, a világbajnoki trófea. A németektől elszenvedett 7-1-es vereségnél nagyobb - a becsület gól benegedése, a németek nemes gesztusa csupán, Boateng már nem akrja teljesen kinyújtani a lábát, hogy hárítsa a lövést - tragédiát elképzelni sem lehetett volna. Az elődöntő viszont kiválóan megmutatta, a tudás és felkészültségbeli különbséget, ami egy évtizednyi munka gyümölcsét hozta a németeknek.

Brazília, mivel nem tudta tovább írni saját labdarúgó filozófiájának történetét, nem tudta azt a változó körülményekhez igazítani, nem újult meg az a tudásbázis, amin megtehetné ezt, ezért óriási válságba került. A hagyományos értelemben vett futballkultúrájuk, amint azt több elemző kimutatta már 1982 óta válságban van, ezután többször megpróbálták idegen filozófiák és stratégiák beépítését a sajátjukba, de az idegen elemekkel hosszú évek óta sikertelenek. A brazil foci legnagyobb problémája így az, hagyva elsorvadni saját történetüket, hogy teljesen elvesztette az identitását.

Németország negyedszer futball világbajnok

A németek hosszútávú stratégiát dolgoztak ki az elsőség megszerzésére. Ennek a stratégiai építkezésnek az első mérföldköve, a németországi világbajnokság volt 2006-ban, ahol győzelmmel - 3-1 Portugália ellen - sikerült megszerezni a bronzérmet, mint ahogy 2010-ben is övék volt a harmadik hely, ekkor Uruguayt verték 3-2-re. Az elődöntőben az olaszok verték őket 2-0-ra a hazai világbajnokságon, mintahogy a 2012-es labdarúgó európabajnokság elődöntőjében 2012-ben is, akkor 2-1-re. Egyetlenegyszer játszottak döntőt ebben az időszakban, a 2008-as európabajnokságon, ahol 1-0-ra kaptak ki a csúcsra akkor feljutó spanyoloktól. 

Németország - Algéria mérkőzés
2006 óta Joachim Löw szövetségi kapitánnyal építkezik a válogatott, s próbálja egyre nyerőbbé tenni a stratégiai és taktikai elemeket. Ennek legfontosabb pillére a pontos tervszerűség. Ennek egyik eleme volt a tökéletes logisztika és aklimatizálódás feltételeinek megteremtése Brazíliában. Ehhez a német kivitelezők építettek Campo Bahia-ban egy edzőkomplexumot, amit később szállodaként tudnak értékesíteni. Az edzőkozpont 45 perces útra volt a Porto Seguró-i repülőtértől, amelyet a Nationalelf a vb alatt az utazásokhoz hasznát. A jól felépített PR-nak köszönhetően az edzőkomplexum beruházása már a VB előtt megtérült, az értékesített mezekből. Így az épület szállodakéánt történő eladása, már valódi extra profit. A megépítését, a mérkőzések helyszínein bérelt szállások helyett az indokolta, hogy a nagy távolságok miatt, az utazási kimerültséget minimalizálják.

A felkészülését a csapatnak egy egyetemi kutatócsoport is segítette, akik egy óriási futball adatbázist építettek fel. Ebben minden csapatról és játékosról megfelelő mennyiségű adat állt rendelkezésre, ahhoz hogy a legmegfelőbben készülhessenek fel a következő ellenfélre. Így a stratégiájuk alapjait a következőképpen lehet megfogalmazni: saját játékstílus, filozófia építése, a meglévő játékelemek igazítása az ellenfél taktikájához, a legoptimálisabb logisztikai háttér, a legjobb erőnléti állapot eléréséhez. A saját játékfilozófia segít a játékosoknak pontosan megérteni a feladatukat, az egyes posztokon betöltött szerepeket, az ezekre a szerepkörökre való váltás elérése érdekében. A német válogatottnál nem okozott problémát ezért a játékos csere. A filozofiába illeszkedő játékelemek betanulása, rögzítése hosszú évek munkája. Ezután az elsajátított taktikai elemek igazítása az ellenfél játékmódjához akár már napi szinten kell, hogy tökéletesen megvalósuljon.

Ennek az alapos felkészülésnek köszönhetően az első meccsen a legnagyobb sztár, az aranylabdás Cristiano Ronaldo csapatát mossák le. A német játékfelfogáson látszódott, valamennyi mérkőzésen érezhető volt, hogy nem játszanak döntetlenre. A tizenegyeseket, amikhez már szerencse is kell igyekeztek elkerülni, - az ugyancsak jól felkészített hollandok épp ezen buktak el az argentinok elleni elődöntőben - amikor arra volt szükség a hosszabításban tudták fokozni a játéktempót addig, hogy végleg elfáradjanak az ellenfelek. Ezt a megalkuvásnélküliséget jól szemlélteti a algériaik elleni nyolcaddöntő is. A csapat mindenképpen döntésre akarta vinni még a rendes játékidőben a mérkőzést, a zárt védekezéssel felálló Algéria ellen.  Ehhez a csapat valamennyi játékosát bevetve rohamoztak, ami magában rejti a gyors kontrák veszélyét, ezért olyan játékrendre álltak át, amiben Neuer a kapus söprögetett, mert leszűkült a terület elöl. Neuer, ha olykor roppant veszélyesnek is tűnt, de kiválóan oldotta meg a söprögető feladatát.

Összefoglalásul

negyedszer világbajnok Németország

Ahogyan ma a piacok és rajta a konkurensek műdöknek, annak a 2014-es labdarúgó világbajnokság jól megmutatta a jellegzetességeit. A hosszú távú stratégiák elengedhetetlenek a sikerhez. A megfelelő tudás, az állandó megújulás, a varibialitás, amivel a változó körülményekhez és a konkurensekhez igazodunk szintén elengedhetetlenek a sikeres taktikai lépsekhez. Ott ahol nem igazodik a vállalati, csapat filozófia a körülményekhez, ahhol nem írják tovább azt a történetet, amivel valaki korábban kivívta a figyelmet, úgy hogy az identitást is megőrizze közben, ugyanakkor a tudásalapú társadalom kihívásainak is megfeleljen, ott a még látszólagos eredmények is súlyos válságot lepleznek. Érdemes hát az üzleti életben is tanulni a 2014-es labdarúgó világbajnokság tapasztalataiból mindenkinek.

2015. január 7., szerda

Mit ér a céged rendszeres kommunikáció nélkül?

Egy év, azonos időszakának kommunikációs vizsgálata



A számok pontosan megmutatják, miért van szükséged folyamatos kampányokra és kommunikációra!

Sokszor csak érzésből kampányol számtalan cég, vagy olyan adatokat vesz figyelembe, ami nem releváns a kommunikációra és annak hatására nézve. Elindít egy-egy kampányt valaki és azonnal várja az eredményeket, mikor sem őt, sem a szolgáltatásait nem ismerik. Mire bekerülne a köztudatba, mikor már kezdenék elfogadni szakértőként, akkor abbahagyja az addigi online kampányokat. Ehhez akár 1 év távlata is lehet kevés, de sajnos ennél már sokkal korábban leáll a legtöbb vállalkozás, mert azt gondolják, inkább megspóroljuk a reklám költségeket, hisz úgy sincs hatása.

Az alábbi Google Analytics kimutatás 2013 október eleje és november vége időszakát hasonlítja össze, - a közvetlenül karácsony elé eső fontos kampány időszakot - a 2014-es hasonló időszakkal. A kimutatásban szereplő cégek profiljai éppen olyanok, ami a karácsonyi ajándék piacon számos vevőt vonz. Jól láthatóak a kampányok, igazán kidolgozott és fizetett hirdetések nélküli "eredményei". 2013 hasonló időszakában Facebook és Adwords hirdetések futottak a cégnél. 2014-ben már egyik sem. Majd 28%-al csökkent a cég honlapját látogatók száma, ez 1411 potenciális vásárló. Gyakran hallom azt a rendszeres fizetett kommunikáció ellenérveként, hogy a hirdetésekből - még a kulcsszavasakból is, amikor konkrét dolgot keresve érkeznek egy adott honlapra - csak rossz minőségű vevők jönnek.

Kampányok és fizetett hirdetések nélkül romlott a látogatások minősége is, így az érdeklődés szintje is. Egy-egy látogató 2014-ben átlagban két oldallal kevesebbre volt kíváncsi a cég által kínált információkból. S a tisztán organikus találatokból érkezők visszafordulási arány 2014-ben sokkal nagyobb lett, 10%-al többen hagyták el azonnal a honlapot. Ezek nagyon magas számok, ha lineárisan történne mindez, akkor 28%-al kevesebb vevőről beszélünk és a boltba betérők 10%-al magasabb hányada azonnal vissza is fordul.


Ezt a látogatói minőségromlást jól mutatják a célszámok. Olyan mutatók, mint az online vásárlás, regisztráció, hírlevél feliratkozás, megnézett oldalak száma és az oldalon töltött idő.  Itt már a következetes kommunikáció hiányában 35%-os visszaesésről beszélünk. Az egyes mutatók még rosszabbak 650-szer néztek meg kevesebb oldalt a honlapon, mint tavaly. 554-szer töltöttek kevesebb időt, olvastak kevesebb tartalmat az oldalon. Az online rendelések száma a kifejezetten nagy értékű termékeknél, pedig 94%-al csökkent. "A spórolás látható, hogy milyen jelentős mértékben megtérült!" 

Ez a cég 2014 karácsonya előtt azt mondja: "Az embereknek egyre kevesebb a pénzük, már ilyenkor se költenek. Tavaly még jó volt, de egyre rosszabb lesz!" Ismerősek ezek a mondatok valahonnan?


Az erős konkurencia harcban csöndben maradni, öngyilkosság!


Az élet úgy hozta, hogy egy márka két hazai forgalmazójának is dolgoztam egymást követően. Az ok nagyon prózai, az első, nevezzük őt piacvezetőnek, úgy gondolta, hogy ő már elég jól működik ahhoz, hogy ne fizessen tovább másnak a kommunikációs, online kampányok kivitelezéséért, mert megoldja ő maga is. Ezután pár hónappal keresett meg a nemrég indult konkurens, hogy segítsek. Mindkét cég forgalma jelentősebb hányadát online értékesítésből, a webáruházán keresztül szerzi. 2013 nyarán indultunk el az újabb cég kampányaival, hát itt is kíváncsi voltam mi történt a karácsony előtti közvetlen időszakban, amikor szintén jelentős online vásárlókkal lehet számolni.


A Google Analytics fősorainál felül szerepelnek az új cég, míg egy sorral lejjebb a piacvezető adatai. Természetesen a fiókok neveit kitakartuk. A piacvezető hátradőlt és maga csinálta tovább a kampányait, - gyakorlatilag, ha kimerült a hirdetési egyenleg utalt rá, s frissítette a hirdetési szövegeket - míg a konkurensének mi kezdtük el kezelni az online hirdetéseit. Pontosan 1 éve pár hónappal a kampányok indítása után, majd 10-szeres volt a látogatói számkülönbség a piacvezető javára. 1694 honlap látogató állt szemben 12.044-el, ha tudja ezt a piacvezető biztosan csak kacag. 1 év alatt azonban míg ő hátradőlt a konkurens 152%-al növelte meg a látogatottságát, ugyanabban a vizsgált időszakban. Számokban ez 2581 új látogatóval többet jelentett, akik természetesen nem ekkor jelentek meg hirtelen a honlapon, hanem folyamatosan odaszoktak a kommunikációnak köszönhetően. Piacvezetőnk látogatói száma pedig 2479-el csökkent.


Mit mutat ez a kísértetiesen hasonló két szám, természetesen azt, hogy az adott piaci szegmens vevőköre stagnál. 1 éve és 2014-ben is körülbelül ugyanakkora mennyiségű látogató volt kíváncsi az adott márkakörre. Ez is jól mutatja, hogy míg valaki visszafogja a kommunikációt, valaki pedig komolyan gondolva folyamatosan végzi, ahhoz elkezdenek átvándorolni a vevők. Sőt a mutatók azt is jelzik, hogy a jobb minőségű vevők jelennek meg annál, aki folyamatosan ellátja őket információval. A piacvezetőnél, a honlapra látogatók esetében jelentősen nőtt a visszafordulási arány mégpedig 76,5%-al, a konkurensnél viszont csökkent mégpedig 19,6%-al. 


Az adott termékkör iránt érdeklődőkből a jobb vásárlók, a márkahűbbek megjelentek a konkurensnél, hisz őket nem elégíti ki nyilvánvalóan az, hogy minden nap van valamilyen termék eladó, sőt akciókkal is bombázzák őket. Az elért célok százalékos aránya ebből a szempontból még szembeötlőbb - megnézett oldal, olvasási idő, regisztráció, vásárlás - a konkurensnél a pár hónapnyi kampány után még semmilyen hatás nem mutatkozott 1 éve, még vevő se volt, így a célkonverziós mutató 0% volt. Mondhatta volna ügyfelünk, hogy 3 hónapnyi kampányköltséget csak kidobott az ablakon, és hagyjuk az egészet abba. Így azonban 1 évvel később nem tapasztalhatta volna meg, hogy a látogatók 40,7%-nál realizál valamilyen eredményt. A piacvezető célkonverziós mutatója 48,1-%-al csökkent, a honlap látogatók 20%-nál képes csak, valamilyen eredményt produkálni. Konkurense most kétszer jobb ennél.




Még beszédesebb a "termékem van eladó, jó áron, mert sokan ismernek és nálam vásárolnak," típusú kommunikáció hátulütője az olvasási időben. Sokan úgy gondolják, hogy 1-2 mondatos kommunikációs panelekkel és a jó árakkal, akcióknál nem kell több az embereknek. Sokszor elmondtam már ebben a típusú eladásban az a legborzasztóbb, hogy eleve lenézi a vevőjét és csak két lábon járó pénztárcát lát benne egy ilyen típusú cég. Szóval a piacvezetőt nem sikerült meggyőznöm arról, hogy jobb minőségű kommunikációra van szükség, hisz jöttek úgy is a vevők, maradt is ezen a jól kitaposott úton. Az induláskor a honlap látogatók, hogy megismerjék, vagy összehasonlítsák a két cég termékkínálatát és árait közel azonos időket töltöttek el. 4:06 másodperc a konkurensnél és 4:05 másodperc a piacvezetőnél.

2013-hoz képest 2014-ben radikálisan megváltozott a helyzet. Egyrészt az összehasonlítást sokan befejezték. Ők már döntöttek és tudták hol mit kaphatnak. A konkurens oldalán eltöltött idő is csökkent 3:49 másodpercre. A 17 másodpercnyi csökkenésben azonban már az is benne van, hogy a visszatérő vevők könnyebben kiismerik magukat az oldalon. Piacvezető olvasási ideje viszont 2:34 másodpercre csökkent, az az 91 másodperccel az az 1,5 perccel. Mára sikerült elérni, hogy csak olyan vevő nézelődik a honlapján, aki valóban egy adott terméknek csak az árára kíváncsi, ha megnézte, akkor vagy vesz, vagy nem vesz. 

Aki még mindig azon morfondírozik, hogy neki érdemese - foglalkozzon bármivel is, a PR-ra akkor is szüksége van - az online kommunikációban gondolkodni, az vágjon bele mielőbb, mert most épp a konkurense marketingjét végzi el. Lehet összehasonlító módon sokan megnézik az árait, s ha jók, akkor megkapja a piac legmacerásabb vevőit, miközben versenytársa megfelelő árréssel a jobb vevőknek adhat el.




Hogyan látja 1 év távlatából a világot piacvezető és konkurense? A piacvezető meg van róla győződve, hogy teljesen felesleges online kommunikálni és kampányolni. Hisz mindennap posztol a Facebookon és mindig utal a Googlenek is a hirdető fiókjába, ami azóta is azokkal a beállításokkal futhat, amit mi csináltunk neki és csak a hirdetések szövegén változtat, néha talán egy-egy kulcsszó limitjén. Szóval mindez felesleges, mert az embereknek egyre kevesebb a pénzük és csak egyre nyűgösebbek. Kevesebb bevételért most sokkal több befektetett energiával kell megdolgoznia.


A konkurense viszont azt mondja ma, hogy megéri kitartani az online kommunikáció mellett mindaddig míg nem jönnek az eredmények, mert a konkurensei úgyis belefáradnak egyszer és nem olyan kitartóak, mint ő. S ma azt látja, hogy van pénz az embereknél a kiemelt márkák megvásárlására is, sőt csupa kedves és hozzáértő vevővel találkozik, ami még szebbé teszi a munkáját.


Piacvezető válasza egészen természetes abban a közegben, amiben gondolkodik, erre a helyzetre. Mert mit is gondolhat? Nem jönnek az eredmények, akkor kevesebb a pénz a vevőknél, s már technikailag sem működhet olyan jól a honlapom, mint eddig, hisz állandóan változik a világ. Ezért 2015 elejére egy új honlapot készítettet több százezer forintért és várja, hogy az új dizájn, az új és több funkció - csupa technika vezérelt megoldás ugye - majd ismét elhozza a sok és jó vevőt.


Folyamatos kampánnyal milyen eredményeket érhetünk el hosszú távon?


S a tanulmány végén nézzünk meg valakit, aki folyamatosan kampányol már 3 éve és egyre újabb sikereket könyvelhet el, pedig az indulás első félévében még a kampányokra fordított költségeket is alig fedezte a bevétel. A lenti Google Analytics kimutatáson jól látható, hogy a 2013-as év hasonló időszakához képest az oldallátogatók száma 36%-al nőtt, vele párhuzamosan a megtekintett oldalak, információk, termékek száma 26%-al 116.830-ról 147.584-re. Itt is beszédesebb azonban a nagy számok mögött meghúzódó célérték mutató, ami 49,2%-al nőtt. Ez a webshopos értékesítésben 92,2%-os emelkedést hozott. Az az 2230 eladás helyett, az adott időszakban 4287 darab eladott tételről beszélhetünk. A webshop célértéke - amiben minden kommunikációs és értékesítési mutató benne van - a két hasonló időszakban így 1.048.610 forintról, 1.723.510 forintra nőtt az az 674.900 forinttal sikerült ugyanabban az időszakban 1 év távlatában növelni a kommunikációs értéket. Az ügyfél joggal lehet elégedett, de még sem azt gondolja, hogy több pénz lett hirtelen, valamilyen rajta kívül álló körülmények hatására az embereknél. Nem gondolja, mert pontos statisztikánk van a folyamatokról, amit lentebb a 3-dik ábra szemléltet.


Az E-kereskedelmi konverziós arány itt is 41,27%-al, nőtt ez a mutató is kísértetiesen hasonlít a fentebb, a két konkurens cégről szóló résznél olvasható, célkonverziós arány növekedéséhez. Jó kommunikációval egy ilyen arányú eredmény elérés, a honlapra látogatóknál nem lehetetlen. Ez először jelentkezhet más mutatókban, mint olvasási idő, megnézett oldal, de végül le fog csapódni az értékesítésben is. Az eladáshoz hasonlóan a tranzakciók, rendelés, befizetés száma is 95,1%-al nőtt. Ez a konkrét bevételben azt jelenti, hogy 831.559 forintról, 1.407.448 forintra nőtt a webshopos bevétel és a folyamatos kommunikáció jótékony hatása a boltban is érezhető emellett természetesen. Így a bevétel növekedés 1 év távlatában, egy hónapra levetítve 575.889 forintot mutat. A kommunikációs érték növekménye magasabb ennél, de ne feledjük a webshop mellett ott a bolti értékesítés is, ahol ez jelentkezik.

Ugyanakkor azt is látni lehet, az átlagos megrendelési érték 13,2%-al csökkent, az az egy-egy vevő kevesebbet költ ugyan a cégnél, de mivel a folyamatos kommunikációval sikerült növelni a vásárlók számát, így a bevételek jelentősen növekedhettek. Tegyük fel ezen a piacon, az adott cég és a konkurense is olyan beállítódottságú, hogy nem fogok én "hirdetésekre" költeni, nem kell ide mindenféle eredeti tartalom, "úgyis csak az árat nézik, meg, hogy azért jó dolgot kapjanak érte". Akkor természetesen, mivel láthatjuk, hogy stagnáló piacokról beszélhetünk, mindketten azt tapasztalnák meg, hogy csökken az értékesítés. Az ügyfelem értékesítése 13,2%-al csökkenne, a 95%-os bővülés helyett. Most viszont a kényelmes konkurensek kárára ugyan, de a saját vevőkörét sikerült jelentősen  növelni.



Így, ha ma valaki ma még mindig azon gondolkodik, hogy érdemes e egyáltalán az online kampányokra pénzt költenie, az ne gondolkodjon tovább, mert ha a konkurense lép, akkor neki egyre rosszabbul fog menni.

A folyamatos kommunikációhoz, tőlünk óriási segítséget kaphatsz az aktuális kínálatunkból. Egy év valamennyi kommunikációs gondját, velünk egyszerűen megoldhatod:

Népszerű bejegyzések