Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2015. május 2., szombat

Piaci pozíciók támadása, erőforrás hátrányból - Gorlicei áttörés

Gorlicei áttörés, fontos pozíciók elfoglalása a piacodon

 
A csatára Galícia tartományban, Gorlice helyiség mellett, 1915. május 2-5. között került sor. Gorlice ma Lengyelország déli részén fekszik, közel a szlovák-lengyel határhoz.

lövészárok
Amikor az első világháborúról kezdenek beszélni, akkor szinte mindenkinek ugyanazt a képet vésték a fejébe a történelem mesélői, ami rendre megjelenik a képzeletünkben. Végtelenül hosszú állóháború, ahol éveken keresztül alig változott a frontvonal, a katonák a lövészárkokban üldögéltek, ahonnan időnként rohamra indultak.

Sajnos a mai piacok számtalan szereplőjét szintén ilyen stratégia jellemez. Sokan beletörődnek a piaci helyzetükbe, s csak időként hajtanak végre kampányokat, ezzel is bizonyítva azok sikertelenségét. Azonban ez a stratégia, mindig csak a piacvezetőnek kedvez, aki kényelmesen, időnként blokkolva egy-egy kampányt lefölözi a hasznot előled. Azonban, amikor végre valaki úgy gondolja, hogy vannak olyan pozíciók a piacvezetők állásaiban is, amiket érdemes támadni a nagyobb haszon reményében és belevág egy ennek megfelelő kampányba, akkor folyamatos munkával komoly versenyelőnyöket érhet el és növelheti bevételeit. Ezekre az akciókra a májustól, augusztus végéig tartó nyári időszak mindig alkalmas, mert picit mindenki belenyugszik abba, hogy itt a nyár, a meleg és ezzel kell foglalkozni, nem az üzlettel. Így, aki ilyenkor tenni akar, az őszre már komoly előnyökkel fordulhat neki az évzárásnak.

Az első világháború még egy éve sem tartott, amikor 1915 tavaszára a központi hatalmakat már a végső vereség fenyegette. Nyugaton a franciák megállították a német támadásokat, Lengyelországban, pedig az oroszok óriási erőkkel fenyegették a Német Birodalmat. Mindezek mellett a Monarchia óriási veszteségeket szenvedett el, amikor a keleti front déli szakaszán 1915. március 22-én féléves küzdelem után át kellett engednie Przemysl erődjét is az oroszoknak. A veszteség, azonban azért annyi előnnyel járt, hogy a Monarchia ellentámadásait nem az oroszok számára kedvező terepen kellett indítsa. Gorlice így kiváló terepet jelentett ahhoz, hogy akár kisebb erőforrásokkal is lehessen, egy jól megtervezett hadművelettel jelentősebb előnyöket elérni.
   
Német parancsnokság Gorlicénél
A Gorlicénél harcoló feleknél sem beszélhetünk azonos feltételekről, mint a piacvezetők és az őket támadók esetében sem, az egyik oldalon August von Mackensen tábornok vezette osztrák – német - magyar csapatok álltak, míg velük szemben a Radko Dimitriev tábornok vezette orosz cári csapatok sorakoztak fel. Az erőviszonyokat jól szemléltetik a számok, az oroszok 357 ezer fővel képviseltették magukat, míg az osztrák – német - magyar haderő összlétszáma 191 ezer volt. A nálad kétszer nagyobb céggel szembeszállni, akinek a kommunikációra valószínűleg háromszor annyi pénze van, mondhatod, hogy őrültség. Nézzük meg, mit tanulhatunk ehhez, a gorlicei áttörésből!

 

A csata kidolgozásának lépései


Az egész hadművelet nem tartott tovább 3 napnál, viszont ezalatt rengeteg fontos esemény zajlott le. Egy jól megtervezett hadművelet, kampány is pontosan tartalmaz minden fontos lépést és az elérni kívánt eredményeket is, ahhoz, hogy a taktikát megfelelően végre tudd hajtani. Az nem terv, s nem kell hozzá hadvezér sem, hogy féláron eladunk háromszor annyit, s így, ha mondjuk kiemelkedő 30%-os árréssel dolgozol, akkor háromszor annyi munkával és sok stresszel értékesítesz annyit, mintha okosan növelted volna az adott időszakban a felével az értékesítésed. Ezekben a „féláras” kampányokban előbb utóbb elfáradsz, s amikor kimerülsz a versenytársaid könnyebben és nagyobb árréssel tudnak értékesíteni majd. Sőt a jobb vevőket, akik nemcsak az ár miatt vásárolnak is ők fogják megszerezni. 

A kampány előkészítés – támadás május 2-án


 a keleti frontvonal az I. világháborúban
A terv szerint az offenzívát a német főerők kezdeményezték, ezt a balszárny biztosította, mialatt a jobbszárny feladata Przemysl visszafoglalása volt. A támadást, május 2-án reggel hat órától négyórás tüzérségi előkészítés vezette be, a 11. hadsereg áttörési szakaszán 700 löveg és aknavető lőtt szakadatlanul az orosz állásokra.

Egy kampány nem a semmiből születik, hanem a folyamatos előkészítés eredményeként tudsz csak igazán kampányolni. A folyamatos PR munkád, a történetépítést követő tartalomszolgáltatás, amivel sok információt átadsz, amivel sok értékes tudást megosztasz, ez készíti elő a marketingedet. A marketingben  folyamatosan előkészíted a piacra lépést és csak ezután következhet a nagyon törékeny reklám, a tüzérségi sortüzek, ami az értékesítés előfutára. Amennyiben azonnal rohamra indulsz, leviszed az árakat és meghirdeted, olyan mintha kézifegyverekkel futnál bele egy ágyúsortűzbe, lehet, hogy túléled, de azért nem lesz kellemes. Ezt a taktikát hagyd az ellenfeleidre, s amikor látod, hogy kifáradtak, akkor jöhet a te valódi sortüzed, a jól felépített kampányod.

A német és az osztrák-magyar gyalogság tíz órakor indult rohamra. Gorlice mellett sikerült áttörést elérni, elsöpörve a gyalogsági fölény révén az orosz állásokat. Még aznap estére az áttörés a Małastów és Gromnik közötti 40 km-es szakaszon az orosz első állás mélységéig mindenütt sikerrel járt. Ugye látod az időintervallumokat, az értékesítés temporalitását. A gondos előkészítés után, egy majd 8 órás rohammal sikerül eredményeket elérni, amiben minden csapattest összehangoltan részt vett. Gondold meg mi lett volna, ha a hetedik órában abbahagyják a rohamot. Mennyi felesleges áldozat lett volna eredmények nélkül! A jól megtervezett munka ellenére is, a csata első szakaszában csak részeredményeket sikerült elérni. Még ha mindenki pontosan ismeri is a cégedben a kampány forgatókönyvet és pontosan megtanulta az értékesítési mondatokat, akkor sem jönnek azonnal az eredmények. Sose feledd a döntő és átütő eredmények a kampányod végén lesznek.

A kitűzött piaci pozíció megszerzése - május 3. Przemyśl elfoglalása


Przemyśl elfoglalása
Igen sok vérbe került, míg végre május 3-án német segítséggel sikerült Przemyślt visszafoglalni és ezzel az arcvonal jelentékeny részét a San folyón túlra szorítani. Igaz, hogy az orosz veszteség még nagyobb volt. Nyikolaj Ivanov négy serege május havában 412 000 halottat, sebesültet és foglyot vesztett. Viszont veszteségeit pótolni tudta, mert 15 hadosztálynyi erősítést kapott.

A kampányod egy terméket, egy szolgáltatást kíván értékesíteni, amiből mindig lesznek, vagy azonosak, vagy helyettesítő termékek a piacodon. Jól kell kalkulálnod az adott termék kampányszerű értékesítésével, a többiek hasonló termékeinek a rovására. Határozd meg a célcsoportot, akit ez a termék érdekelhet, s határozd meg, hogy miért tudod döntésre sarkallni őket most. Nyilván a sok árakciós kampány csupán másolat, csak az állóháborút, a változatlan viszonyokat fogja megerősíteni. S jól kell felmérned az erőforrásaidat, a taktikádat, ha tudod, hogy az ellenfeled erőforrásai esetleg lehetővé tesznek nagyobb kedvezményt is, jóval több csatornán folyó kommunikációt, nehogy a konkurensek marketingjét erősítsd a kampányoddal. Egy adott termék forgalmának a visszaesésére, amit te éppen promótálsz, biztos, hogy reagálni fognak az ellenfelek.

A 15 hadosztálynyi utánpótlás segítségével az oroszok újabb viszonylag nagy harcértékű sereggel állhattak fel. Ivanov még Przemyśl elvesztése után is bizakodott abban, hogy a monarchia seregeit Lemberg előtt megállíthatja. Ezért, hogy biztosítsa az áttörés megállítását jól felkészült Lemberg védelmére. Az Ivanov vezette sereg két szárnya nem hátrált, hanem szilárdan tartotta magát: nyugaton a San alsó folyása mentén, ahol a főherceg serege hasztalan kísérelte meg az átkelést, és keleten a Dnyeszter és a Prut között is. Az oroszok mindkét területen jól felkészültek a védelemre. Volt rá idejük, mert a Monarchiának és a Német Birodalomnak pótolnia kellett veszteségeket és az elvesztett hadianyagot.

Amennyiben a konkurenciád elég felkészült, akkor a marketing tervében mindig lesz forgatókönyv a versenytársak ismert akcióinak a blokkolására. Az árakció a legkiismerhetőbb, így a legkönnyebben blokkolható. Ezért fontos, hogy a kampányod sikerességéhez, kell tartalékokkal rendelkezned, amivel még időben növelheted annak intenzitását és a reklám kiadásokat. A reklám ugyanis, mivel nem stratégia a kommunikációd legtörékenyebb része. Pusztán reklámokkal, ezért nem érdemes kampányba fognod.

Egy kampány zárása - május 4. az áttörés vége


magyar hadsereg a keleti fronton
Május 4-én az orosz második védőöv, és a 15–20 km mélységben erődített védelmi állások illetve, harmadik állás elfoglalásával az áttörés befejeződött. A győzelmet hivatalosan az osztrák-magyar és német csapatok érték el, viszont ezért, hatalmas veszteségekkel fizettek.

Egy kampány eredményei, lehet elsőre csak a hosszú távú stratégiád alapozzák meg. Egy kampány sohasem haszontalan, még ha vannak veszteségeid is közben. Egy kampány viszont csakis akkor lehet az üzleti életben sikeres, ha utána folytatod a folyamatos kommunikációs munkát. Amennyiben megragadsz egy kampány után a kedvezmények és ajándék osztogatás szintjén, akkor viszont csak a „lövészárkot” építed tovább. Számos cégnél látni, hogy a kommunikációja megáll a termékjellemzők és az árakciók ismételgetésének szintjén. S ez a kommunikáció, akkor olyan lesz, mint a legyek ellen bevetett harcigáz. Idővel a legyek, a bogarak hozzászoknak a mérgekhez és mindig újabb és erősebb dózisra van szükséged ahhoz, hogy valamilyen eredményt elérj. Ezért fontos, hogy mindig értékeld a kampányod eredményeit és csakis ezek alapján, hosszú és pontos előkészítéssel vágj bele a következőbe.

 

Milyen módon mérd a taktikai sikereket? – A csata következményei


I. világháborús fotók
A háromnapos offenzíva után a cári csapatok elvesztették a reményét annak, hogy a Monarchiát gyorsan békekötésre kényszerítik. Ráadásul az áttörés sikerén felbuzdulva, június 17-én – egy újabb, gorlicei méretű veszteségeket okozó frontáttörés után – Nyikolajevics főherceg egész Lengyelországot ki kellett, hogy ürítse. A két szövetséges a győzelem révén fellélegezhetett, az orosz veszély messze került központi területeitől.

A konkrét eredmények mindig a vevőknél elért kommunikációs pozíciók. Amennyiben sikerül a vásárlók fejében elérned, hogy valamilyen formában emlékezzenek a kampány üzenetedre, és azt hozzád kössék, akkor a stratégiád kibontásában újabb eredményeket értél el. Az árbevétel növekedés egy kampányban, csak arra jó, hogy levegőhöz juss. Mivel azonban a jól kivitelezett kampánnyal piaci pozíciókat, új vevőket szerezhetsz egy terméknél, vagy termékcsoportnál, ezért a folyamatos kommunikációval egy újabb kampányban még jobb eredményeid születhetnek majd. Sose feledd a kampányok mindig csak taktikai elemek, amelyek közelebb visznek a stratégiád megvalósításához. A kampányban elért eredményeket mindig így értékeld és ne csupán a bevétel, vagy a profit mértékében, mert akkor kérész életűek lesznek a sikereid.

2015. május 1., péntek

Mi történik, ha rosszul építed fel a kampányod? - Kádesi csata

Célok, eszközök és erőforrások


Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
A csata időpontjának pontos meghatározásában több elmélet létezik Krisztus előtt, 1274. májusára, más források szerint viszont 1296. májusára esett. Mindegyik forrás megegyezik azonban abban, hogy mindenképpen májusi az az nyár eleji csatáról van szó.

A helyszíne a Föníciai partok, Kádes városa volt. Ez a terület ma Szíria és Libanon határán fekszik. A harcoló felek: a támadó egyiptomi hadsereg II. Ramszesz fáraó vezetésével és a védekező Hettita Birodalom serege II. Muvatallis irányításával volt.

Összecsapó haderők, a becslések szerint mindkét oldalon 20 – 20 ezer katona harcolt, tehát egyik oldalon sem volt meghatározó erőfölény, ezért inkább olyan piaci versenyhelyzethez szolgálhat analógiaként, ahol körülbelül hasonló erőforrásokkal rendelkező cégek csapnak össze a vásárlók kegyeiért. Természetesen az egyik fél terepismerete jobb, ő már régóta bent van a piacon, míg a versenytársa az ellenfele kárára szeretné piaci pozícióit javítani. A piac elhódítása a konkurenciától ma is minden esetben elég drasztikus és agresszív cselekedet, bár az eredmények itt inkább a bevételek alakulásában lesznek tettenérhetőek.

A kor színvonalán használt legmagasabb technológia


Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
Valószínűleg ez volt a legnagyobb ütközet a történelem során, amelyet a harci szekerekre alapozva vívtak, mintegy 5000 ilyen jármű részvételével. Ebből 2000 darab kétszemélyes egyiptomi volt, 3000 darab pedig háromszemélyes hettita. Ezeken kívül több mint 38 000 gyalogos vett részt a hadjáratban, 18 000 egyiptomi és körülbelül 20 000 hettita. A csata kimenetelében tehát fontos szerepe volt a kor színvonalán álló legjobb hadi – kampány – eszközöknek a minél magasabb szintű, minél több tudással való begyakorolt használatának. Egy mai, a piacokért vívott ütközetben annak nem lesz esélye, aki nem használja a legmodernebb kampány eszközöket. Ma hírlevelek, PR cikkek, blog bejegyzések és Google és Facebook kampányok, valamint kidolgozott értékesítési forgatókönyvek nélkül nem boldogulsz. Így ha bármelyik is hiányzik egy cégben mielőtt harcba szállnál egy adott piac meghódításáért jó ha pótolod ezeket, különben esélyed sem lesz a konkurenciával szemben.

A kádesi csata Ramszesz leghíresebb csatája. Erre az összecsapásra már trónra lépése óta készült; emlékezett ugyanis az apja által ugyanitt vívott ütközetre, melyben ő maga is részt vett, és amely az egyiptomiak számára kedvezőtlen eredményt hozott. A vágy arra, hogy visszavágjon már régóta megvolt. A vágyak azonban önmagukban, kidolgozott tervek nélkül sem a háborúban, sem az üzletépítésben nem sok jóval kecsegtetnek.  A csata előtt a négy hadtestre (Amon, Ré, Ptah és Széth) osztott egyiptomi sereg letáborozott Kádestől délre. A szokásos terepfelderítés közben az őrök elfogtak két beduint, akik bevallották, hogy a hettitáktól szöktek el, mert félnek, attól, hogy az egyiptomiak velük együtt elpusztítják őket. Hűséget esküdtek Ramszesznek, és a védelméért cserébe elmondták, hogy a hettiták még mindig nagyjából 200 kilométerre járnak Kádestől, így nem érnek időben a város védelmére. Sőt a sereg már fáradt a meneteléstől és megálltak, s letáboroztak Halpa környékén, mert félnek megütközni vele. Ramszesz, elhitte, hogy a hettiták még csak Halpánál járnak, így azonnal elindult, hogy elfoglalja Kádest, nem tudván, hogy a két beduin valójában Muvatallisz kéme volt, akiket azért küldött, hogy félrevezessék az egyiptomiakat.

Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
A piac nagyságáról, a konkurens szolgáltatásairól érkező információkra sohasem szabad alapozni. Ezért fontos a megfelelő piackutatás, ami tartalmazza a saját statisztikánkat is, a magunk teljesítményéről, amivel igazán harcba szállhatunk. Ramszesz menetelése, fölényének tudatéban és túlzott magabiztosságában Kádes felé hadászatilag teljesen műkedvelői séta jellegű volt, annyira nélkülözött minden tervszerűséget. A hadsereg négy részre szakadt, hadtestei külön-külön, kapcsolat nélkül vonultak, mintha csak Egyiptom földjén járnának, s nem vették figyelembe, hogy ők a hódítók, ők akarnak új területeket meghódítani. A Ré és Ámon hadtestek Ramszesz parancsnoksága alatt álltak, a Ptah és Széth hadtesteket a folyó és erdők választották el tőlük, és ez utóbbi kettő még Sabtuna mellett vesztegelt, amikor Muvatallisz már akcióba lépett.


Muvatallisz seregei ugyanis valójában az Orontész folyó túlpartján, a kádesi hegyek mögött rejtőzött a király öccse, a későbbi III. Hattuszilisz király parancsnoksága alatt. Ramszesz serege ketté-, majd négyfelé válva közeledett Kádeshez, nem sejtve, hogy a város mögött Muvatallisz király várja őket seregével. Így Muvatallisz előtt állt az a páratlan lehetőség, hogy az egyiptomi hadsereget részenként számolja fel. A félretájékoztatott Ramszesz az igazságra csak két hettita futár elfogása után jött rá.

Változtatási lehetőségek csata és kampány közben


Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
Amennyiben csak a kampány közben eszmélsz rá a valódi adatokra és a piac fogadtatására, akkor már nagyon nehéz javítani a végső kimenetelén a kampányodnak. Sőt amennyiben rosszul tervezel és hamis célokat tűzöl ki, félrevezető adatok alapján, akkor még a piac valódi természetéről sem lesz visszajelzésed. Így sem a kommunikációdon nem tudsz később javítani, sem a terméked menedzselésén.

Ramszesz ebben a helyzetben azonnal futárokat küldött a leszakadt és az Orontész túlsó partján haladó Ptah és a Széth hadtesteknek, hogy mielőbb zárkózzanak fel; ám mielőtt a fáraó serege egyesülhetett volna, Muvatallisz mintegy 2500 harci kocsival támadást intézett a Ré hadtest ellen. Az élen járó Amon-hadtest már Kádes alatt volt és táborozásra készült, éppen azon a helyen, ahol reggel még Muvatallisz táborozott. A hettita sereg a nap folyamán Kádes alatt átkelt az Orontészen, majd Kádes felett újra átkelt rajta, így szembetalálta magát az egyiptomi haderő negyedét képező alakulattal. A Ré hadtestet a hettiták egy meglepetésszerű rohammal szinte teljesen elpusztították, Ramszesznek alig volt ideje hadrendbe állítani az Ámon hadtestet, hogy visszaverjék a hettitákat, míg meg nem érkezik az erősítés a folyón átkelő Ptah hadtesttől. A taktikai megvalósításának és teljes győzelemmel végződő győzelemnek úgy tűnt semmi sem állhat az útjában.

A saját dolgozók kiképzése


Muvatallisz számításait azonban saját hadserege húzta keresztül, amelyik az egyiptomi tábor elfoglalása után fosztogató hordává változtak.

Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány
Amennyiben a pontos célokról az embereidnek nincsenek pontos adataik, már részcélok eléréséből is arra következtethetnek, hogy minden rendben és megvalósították, amit elvártál tőlük. Sok-sok cégnél mivel sem a vállalat küldetésével, sem a filozófiájával nincsenek tisztában a dolgozók, nehéz azonosulniuk a vezetéssel. Ugyanilyen módon, ha egy-egy kampány megvalósításában nincs pontosan betanítva számukra, hogy mik a feladataik, mit kell kommunikálniuk a vevő felé és mi a pontos cél, nem csupán az eladásban, hanem kommunikációban, a vevői igények feltárásában, akkor nem lehetséges elérni  egy cégben még a taktikai szintű részcélokat sem.

Az egyiptomiak visszavonultak, és noha maga Ramszesz kitüntette magát személyes bátorságával, - legalábbis az egyiptomi feliratok szerint, ez történt, s így talán ez volt minden idők első politikai PR-ja, amely egy kudarcra adott megnyugtató válaszokat – a valóságban azonban alig menekült meg a fogságba eséstől. Mivel nem sikerült a kitűzött taktikai célt megvalósítani a hettitáknak, így azt lehet mondani a csata döntetlenül végződött. A védekező és taktikusabb Hettiták azonban többet profitáltak az összecsapásból. A Hettita Birodalom ugyanis a csata utáni békében megszerezte a szíriai területek nagy részét, így Egyiptom rovására terjeszkedni tudott.

A rosszul kivitelezett kampánnyal, a nem megfelelő kommunikációval, a konkurens tevékenységének pontos feltérképezése nélkül a céged költségén sajnos mindig a konkurensek kampány munkáját végzed el. Megismertetsz a piaccal egy terméket, egy eljárást, egy szolgáltatást, sikerül is azt valamilyen módon rögzíteni a potenciális vásárlók tudatában, de még sem kapcsolják azt hozzád. Így a kampányod után, vagy ideje alatt lehet, hogy valóban igényt generálsz, de a vásárlók a pénzüket a konkurenciánál fogják elkölteni.

Kádesi csata, téves információk alapján készült kampány

2015. április 28., kedd

A csaták = Kampányok „Az üzleti élet taktikai elemei”



a kampányok taktikája
A nyár már májussal kezdődően, az üzleti életben a taktikai elemek, a kampány szintű feladatok megoldásának, kibontásának biztosít terepet. Hogyan valósítsuk meg taktikai úton ezeket az üzleti elképzeléseket, a történelem csatái, fontos taktikai eseményei segítenek eligazodni ebben.

Az egyes híres csaták nyári időpontjainak megfelelően átnézzük melyek voltak azok májusi, júniusi, júliusi ütközetek, amelyek taktikai úton oldottak meg egyes problémákat. A háború és sport ugyanis analógiaként kitűnően szolgál az üzletépítéshez. A háborúk és a sport eredmények segítségével jól leírhatók, történetek keretébe foglalhatók, hogy hogyan lehet kijelölni stratégiai célokat, azok, hogyan valósíthatók meg, így hogyan építünk egy érthető és jól nyomon követhető történetet belőlük.

A stratégia célokban fontos szerepe van a taktikának, az egyes fontos csaták, hadjáratok megtervezésének kivitelezésének. A sportban egyes versenyek felépítésének, vagy egy bajnoki szezon és kupa sorozat megtervezésének. Ezek a részcélok valósíthatók meg taktikai úton, egy stratégia részeként.

nyári kampányok
A háborúkban, a jól megválasztott csata időpontok és helyszínek, a csata előtt kidolgozott adott eseményre szóló stratégia és az ahhoz rendelt harcmodor, egyes hadtestek kiválasztása, azok mozgása és összjátéka, az egyes váratlan momentumokra kidolgozott reakciók, az emberek képzettsége, az a tudás, amellyel a taktikai szintű feladatokat megoldják mind-mind, olyan tényező, ami jelentősen befolyásolja a csata végkimenetelét.

Taktikai úton megvalósított győzelmekre, csatákra, azonban, csak mint eseményekre emlékszünk többnyire. Egy-egy csata vezetőjének, tábornokának, csak akkor sikerült kitűnnie és fennmaradni a történelem emlékezetében, ha egyben kiváló stratéga is volt és hosszabb távú célok, hadjáratok, háborúk, politikai konfliktusok kezelésében is otthonosan mozgott.

nyári kampányok
A taktika önmagában sohasem elegendő a megfelelő eredményekhez, de megfelelő taktikai tudás nélkül viszont lehetetlen kibontani a stratégiát.  A magyar üzletépítésben elsősorban a taktikai szintű tudásanyagok használata és tanulása dominál, úgy mint marketing és értékesítés. Reméljük tanulmány sorozatunkkal mi is hozzájárulunk ennek elmélyítéséhez és segítjük a stratégiák, a stratégiai és PR gondolkodás felé való elmozdulást is.

2015. február 12., csütörtök

Louis Van Gaal futball filozófiája, amit te is hasznosíthatsz


Vízió és hosszú távú tervek

 

Ha belevágsz valamibe, van hozzá megfelelő Stratégiád! Van küldetésed, ami lendületet ad?

Mikor végre döntesz, akkor jó, ha tudod, milyen a jó stratégiai terv, min kell és mennyi idő alatt végig menned, hogy ne támassz irreális elvárásokat!

Louis Van Gaal
A sportban mindig jól lehet prezentálni a rövid távú terveket, ezért szeretik a párhuzamot a különböző sportágakkal az üzletemberek! Mit jelent például egy futball klub csapatnál a rövidtáv? Számokban kifejezve 4-5 év, ha igazán erős egy csapat, vagy sportoló, akkor 2-3 év! A nagy világversenyeket is ezért rendezik, sporttól függően ilyen ritmusban! Ez a rövidtáv, s akkor felteheted magadnak a kérdést, hogy Te tervezel ekkora időtávra? S gondoltad volna, hogy a rövidtáv az nem egy év, egy év alatt nem lehet komoly munkát elvégezni, csapatot építeni, piacokat megszerezni! Pontosan ezért érdekes Louis Van Gaal filozófiája, mert nagyon sok minden tanulható tőle az üzletépítéshez!

A szaktudását senki nem vitatja, most azonban különösen nagy figyelmet kap a tevékenysége, hogy átvette a Manchester United vezető edzőségét! De az indulásnál a nagy múltú egyesület sorban szenvedte el a kudarcokat! Ez vajon minden kezdet jellemzője?

Amennyiben ez így is van, ezen messze túl kelljen, hogy mutasson a víziód. Van Gaal szerint a víziódhoz, hozzá kell rendelned egy szerkezetet, amiben minden átlátható, megvalósítható! Milyen vízióid lehetnek, amely más embereket is megmozgat? Több bevétel? Jobb minőség? Állandó megbízások? Több vevő? Magasabb árrés? Ezek mennyire hoznak lázba téged! Nyilvánvalóan nagyon, ha a saját pénztárcádról van szó! Ám mennyire mozgat meg ez másokat? Milyen szerkezetet rendelsz hozzá? Nyilvánvalóan csakis teljesen lineáris megoldások juthatnak eszedbe! A lineáris gondolkodás legnagyobb problémája, hogy az olyan szerkezet, amiből világra szóló teljesítmények nem tudnak kikerülni. Több bevételhez – Több eladás – Több munka, vagy magasabb árrés A szerkezetben így minden változatlan marad, csak a mennyiségi mutatók mozdulnak el!
Egy futballedzőnél, mint Van Gaal, természetesen azt gondolod a vízió teljesen konkrét célokban jelentkezik! Vízió: Megnyerni a bajnokságot, a bajnokok ligáját, vagy a világbajnokságot! Mennyien akarják megnyerni a bajnokságot? Mennyien akarnak több bevételt? Nyilvánvaló, hogy ezek sem víziók! A vízió a teljes folyamatra kiterjed, Van Gaal-nál. A vízió mögött, pedig filozófia húzódik meg. Akinek van céges filozófiája, annál rendben lesznek az alapok, mert építi a saját történetét és PR-ját.


A vízió kapcsolata a filozófiával

 

Louis Van Gaal
A vízió, a filozófia és a szerkezet, amiben megvalósulnak mindezek szorosan összefüggnek! Ugyanúgy egy cégnél, mint a legjobb futballedzőknél!  Van Gaal ezt mondja a saját rendszeréről: "Ez inkább egy futballfilozófia, több mint egy egyszerű rendszer. Utóbbi, a szerkezet kérdése azon áll, vagy bukik, milyen játékosaid vannak. Az Ajaxszal 4-3-3-at, a Barcelonával 2-3-2-3-at, míg az AZ Alkmaarral 4-4-2-őt játszattam. Rugalmas vagyok. A filozófia viszont változatlan. Az edző a csapat sarokköve, ugyanakkor nyitott elmével kell rendelkezned, csakúgy, mint a játékosaidnak. Mindenkinek együtt kell dolgoznia a közös cél eléréséért." A 2014-es világbajnokságon a holland válogatott általában 3-5-2/5-3-2-ben állt föl. Napjaink Manchester United-jánál a három mozgékony védő előtt gyémánt alakban áll fel a középpálya, a csatársorban az ékkel, az ellenfél védelmét pedig vonalszélsők húzzák szét. Ami azonban sosem változik Van Gaal keze alatt, az a filozófiája, mindig attraktív és technikás támadójátékra törekszik, amelyben a taktika is kulcsfontosságú, és mindennek a megvalósításához olyan játékosokra van szüksége, akik pontosan megértik a pályán betöltendő szerepüket, és el is tudják azt játszani. Nála az emberek a szervezetben világos alapokra támaszkodnak.

A filozófiád összeköt a céloddal, biztos tudást ad, ahhoz, amit teszel, amiért követnek! „Úgy gondolom, hogy a filozófiám, igen a filozófia az, amely összekapcsolja a játékosokat az edzőkkel. A karrierem során rengeteg olyan labdarúgóm volt, akit lenyűgözött ez a megszokottól eltérő gondolkodás. S mindenkinek öröm, s nagyon jó érzés részt venni benne, mert ennél a filozófiánál mindig támadó-szellemiségről beszélünk. Emellett nem lehet elhanyagolni azonban, a technikai és a taktikai elemeket sem. A filozófiám azért követik a játékosok, mert segítségével megmutathatják a képességeiket, jobban, mint bármikor." A csapatépítésről, amiben kiteljesedik a filozófia: "Csapatként kell játszanod, nem pedig egyéniségekként. Pontosan ezért nézem mindig az összképet, majd a csapatatot, aztán pedig, hogy ki az általam megálmodott rendszerben az egyes pozíciókra a legmegfelelőbb játékos. Ha ez egy fiatal játékos, és képes elvégezni a kiadott munkát, akkor őt választom. Ha egy veterán labdarúgó, akkor sincs gond, az életkor nem számit." Van Gaal, ezért mindenhol a saját totális futballját játszatja, csak egyszerűen mindig több időbe telik, amíg a játékosok elsajátítják az alapelveit, és elkezdik érteni a módszereit. Persze, ha van rá módja, eleve a játékos keretet is úgy alakítja ki, hogy a megfelelő mentalitású focisták álljanak a rendelkezésére, ebbe pedig nem férnek bele az olyan öntörvényű sztárok, mint Rivaldo vagy Ibrahimovic, akik nem hajlandóak hallgatni rá.

A gondolatok ereje


Louis Van Gaal
Te rendelkezel megfelelő céges filozófiával, amit a Vevőid is ismernek, amit követnek tűzön-vízen át a munkatársaid, amiért tesznek mindennap? Mert filozófia nélkül csak robot és nem alkotás, az amit teszel! Sokszor azt hiszed, hogy neki könnyű, mert nagy költségvetésből dolgozik! A gondolat mindig több mint a tőkeerő! Van Gaal többször került olyan helyzetbe, hogy alacsony költségvetésből kellett gazdálkodnia, és mivel mindenhol szívesen merít az ifiből – a Barcelonában Puyolt, Xavit és Iniestát, a Bayernben Müllert, Badstubert és Alabát építette be az első csapatba – az se jelent számára problémát, ha csikócsapattal kell nekivágnia a legnagyobb megmérettetéseknek. Ennek a legkirívóbb példája természetesen az a BL-győztes Ajax, amelynek az átlagéletkora 23 év volt. Az Ajax, az ifiből éppen kinőtt csapatával már a bemutatkozó szezonjában megnyerte az UEFA-kupát, de első bajnoki címére három évet kellett várni, utána viszont azonnal jött még kettő – triplázásra a hatvanas évek óta nem volt képes az amszterdami klub – és közben persze, a Bajnokok Ligája-győzelem, 1995-ben Fabio Capello Milanja ellen, amely egy évvel azelőtt szedte ízekre Cruyff Barcelonáját. 

Így már első komolyabb munkájával bizonyította Van Gaal, hogy egy új filozófia, egy ehhez illesztett működési szerkezet, amelyben mindenki a képességei legjavát nyújtja több bármekkora költségvetésnél. Természetesen ennek meg lesz a piaci hozadéka is, de ez hosszútávon hoz majd extraprofitot, hiszen ennek az Ajaxnak a játékosai rendkívül kelendőek lettek a játékos piacon és a befektetéshez képest óriási haszonnal váltottak klubot.

Stratégiaváltások

 

Louis Van Gaal
Mikor stratégiát váltasz, akkor az eredmények szitálnak. Siker és bukás. Ez a természetes. Azonban, ha tartós eredményeket akarsz, akkor fel kell rázni a dolgokat időről, időre. A meglévő struktúrák egy idő után elmerevednek és bennük a teljesítmény is stagnál, majd fokozatosan csökken. Így a stratégiaváltással ezt a folyamatot felgyorsítod, így a sok kudarc és a látványos sikerek is sokkal intenzívebben jelentkeznek. A filozófiád az állandó, de egy ehhez igazított, a körülmények miatt állandóan változó struktúrában a kiválasztás folyamata, nem lehet emberfüggő, szimpátia alapú. Nem építhetsz, az emberek kiválasztásánál, akikkel együtt dolgozol a szimpátiára, mert időről időre mindenkinek hozzá kell járulni a probléma megoldásához.

Problémák, pedig a munkával folyamatosan felmerülnek és vállalkozóként is, számba kell venned mindig az esélyeidet, mint minden egyes futball csapatnak, minden mérkőzés előtt. Van Gaal-nál, - aki hű a saját filozófiájához, de egy új csapatnál, ezért mindig stratégiát kell váltania, új struktúrát építenie, új emberekkel, - ezért gyakorlatilag garantált a lassú kezdet, a gyengébb eredmények és a külső szemlélő számára nehezen értelmezhető produkciók.

S egy cég életében is ilyenek lesznek, a váltás után az első kampányok, aki visszatér azonban a régi megoldásokhoz sohasem fog a győztesek közé tartozni, a jelentős sikerekhez mindig jelentős változásokra van szükség.  Mikor valaki jogtalanul reklamál nálad, vagy szid téged, akkor fel se vedd. Légy kitartó! Sokszor sajnos nem érted, hogy az emberi rosszindulatba, felesleges és jogtalan reklamációkba, fenyegetőzésekbe sokan miért ölnek annyi energiát! Ezek az emberek, azonban nem tántoríthatnak el a célodtól, sőt még egy rossz napot sem okozhatnak neked! Ezeket a támadásokat fel se vedd!

Louis Van Gaal
Van Gaalnak, a Manchester United jelenlegi edzőjének az életében is sok ilyen nemtelen támadás volt, mert nincs hálatlanabb, ugyanakkor szenvedélyesebb, mint a futball drukker. Van Gaal életének legmeghatározóbb sikere első bajnoki címe az Ajaxszal 1994-ben volt. Felesége néhány hónappal azelőtt hunyt el, hosszú betegség után, így egyedül maradt két lányukkal. Noha méltósággal viselte a tragédiát – munkáján és csapata teljesítményén nem látszott meg, belül milyen küzdelmet vív –, abból az istenből többet nem kért, amely ilyen szenvedést juttatott osztályrészül kedvesének. Noha felesége nem érte meg első nagy szakmai sikerét, vigasztalhatta a tudat, hogy bajnok lett azzal a csapattal, amellyel menedzserként Johan Cruyff sem tudott aranyérmet szerezni. Az ellenfél drukkerei azonban ebben a helyzetben sem kímélték, egyetlen pillanatig sem. Az egyik Ajax meccsen a „Van Gaalnak rákos lotyója van” feliratú molinóval „szurkoltak”. Van Gaal az apját már tizenegy éves korában elveszítette, szigorú, vallásos nevelésben részesült, ez pedig alapvetően határozza meg karakterét. A fegyelem munkahelyén és otthon is kiemelt fontossággal bír számára.

Amiért ilyen fiatalon elveszítette apját, később inkább igyekezett segíteni azon a tizenéves korosztályon, amelyik korban ő is magára maradt - sokszor ezért ad lehetőséget ifiknek, mert vele ezt soha senki nem tette meg. A Sparta Rotterdam színeiben játszott félprofiként, közben pedig tornatanárként dolgozott, jellemzően tanulási problémákkal küzdő gyerekek között. Imádta munkáját, sikeres volt és a diákok is szerették őt, a fiatalokkal, vagy a fiatalként gondolkodókkal ugyanis mindig könnyen megtalálta a közös hangot – edzőként is leginkább a fiatal játékosokkal és a rutinos, de nyitott gondolkodású labdarúgókkal tudja megértetni magát.

Tanulj és taníts!


Louis Van Gaal
Minden körülmények között, a veled azonosan gondolkodókkal találod meg a hangot és a megoldást egy-egy problémára. S így velük felül tudsz emelkedni minden nemtelen támadáson. Foglalkozz bármivel, elengedhetetlen az állandó fejlődéshez a dolgozók és vevők tanítása! Amennyiben nem tudsz ugyanis megértést kialakítani a dolgozóidban és a vevőidben: a filozófiád, a terméked és a folyamatok iránt, amiket menedzselsz, akkor rajtad kívül álló külső tényezők lesznek a meghatározóak! Olyan külső tényezők, mint a földrajzi elhelyezkedés, az ár, a politikai lobbik, az időjárás, az emberek hangulata, a véletlenek satöbbi.

Képzések, tanítás, a PR nélkül egyszerűen az iránt nincs benned tisztelet, amit teszel, mert megelégszel egy bizonyos tudásszinttel, és mégis így vársz el kimagasló eredményeket, márpedig rutinból a dolgaid nem fognak jól működni.  Hogyan néz ki a tudás továbbadása Van Gaal-nál, akinek olyan tanítványai voltak, mint Jose Mourinho, Pep Guardiola, Frank Reikard, Luis Enrique, a Koeman testvérek és a közel múltból Patrick Kluivert, vagy jelenleg Ryan Giggs! "Bizonyos szempontból nem az eredmény a fontos számomra, hanem a játék minősége. Mindig az az elsődleges célom, hogy a csapatom játékminősége javuljon. Ezt csak tanulással lehet elérni, arra pedig a fiatalok a legalkalmasabbak. A siker, a győzelem csak ennek a következménye!"

Louis Van Gaal
A napi munkáról, pedig a következőket mondja az edző legenda: "A játékosok tulajdonképpen olyanok, mint a gyerekek, így aztán nagy a hasonlóság az edzők és a tanárok munkája között. A különbség tulajdonképpen csak a kitűzött célokban van. Az iskolai munka célja az oktatás és a nevelés. De én egy teljesítményorientált állat vagyok, ezért is fordultam a profi sport felé. A teljesítménynövelés szerintem nem egy szitokszó, sőt szerintem abszolút pozitív, a tanulás pedig egy élethosszig tartó folyamat." "Néha azt gondolom, sokkal fontosabb számomra, hogy a csapataim szépen játsszák ezt a csodálatos játékot, igen, ez fontosabb még a győzelemnél is. Azt akarom, hogy a szurkolók emlékezzenek a csapataimra.!"

Ennek a tanító folyamatnak számos kiemelkedő eredménye van az AZ Alkmaar-ral akkor tudott bajnok lenni 2009-ben, miután kiszórhatta a problémás figurákat, és a játékosok elkezdtek tényleg mindent úgy csinálni, ahogy kérte tőlük – 28 év után ez volt első bajnokság, amelyet nem az Ajax, a Feyenoord vagy a PSV nyert meg. Van Gaal rakta le a mai Bayern alapjait, Arjen Robben leigazolásával, illetve Müllerék integrálásával, és azzal, hogy a szélről bevitte középre Bastian Schweinsteigert – így közvetve a mai német válogatott sikereihez is hozzájárult, megtalálva egy kulcsjátékos pontos szerepkörét.

Van Gaal nagyon tudatosan építi fel a tanulási folyamatokat, ehhez a csapataiban. Különböző szerepkörök és hozzáállás alapján osztályozza a játékosait. Vannak a "szellemileg orientált" játékosok, akik tudatosan meg tudják tanulni és használni a rájuk szabott feladatokat. Egy csapatban mindig vannak "érzelmi" szereplők, akiket egyéni motivációval lehet különleges teljesítményekre sarkallni. S a jó csapatban mindig vannak "kreatív" játékosok, akik magasabb szintre tudják emelni a tanultakat és ezzel harmóniát teremtenek a különböző csapatrészek között. Ez a három csoport, teljesen eltérő módon dolgozza fel az információt. Van Gaal, ezért a tanításban célcsoportonként dolgozza ki a kommunikációt. Max Reckers Van Gaal videó elemzője kifejtette, így a játékosok mindig a játék sikeres részeire koncentrálnak, mivel az edző víziója és filozófiája által átadott pozitív képhez ragaszkodnak. A pozitív kép segítségével az emberek sokkal könnyebben és a gyorsabban tanulnak.

Louis Van Gaal
Van Gaalnál a különbségek áthidalása miatt sok furcsa szabály van, de mindezt a kollektív cél érdekében hozza és ez a kollektív cél mozgatja külön-külön a játékosait. Így ha kiemel közülük valakit, annak különös jelentősége van. Emiatt fontos, hogy kit jelöl csapatkapitánynak, mert nála nem a csapattagok választanak belső vezetőt. "A kapitány választásnál elsősorban jellemtulajdonságokról van szó. Én választom a kapitányt, akinek több felelősséget adok a kezébe, ezért csodálnom kell őt a jelleméért, a személyiségéért. A kapitányaim vérbeli profik, ambiciózusak, és őszinte jellemmel rendelkeznek."

Kutasd folyamatosan azt a területet, amivel foglalkozol és az elért eredményekre tanítsd meg a közvetlen munkatársaid, majd rajtuk keresztül a vevőid! S biztosan emlékezni fognak rád és arra, amit teszel! A sikerhez hinned kell abban, amit csinálsz! Ehhez viszont folyamatosan mérni kell az eredményeket! Van Gaal-nál a következőképpen foglalhatjuk össze a sikerhez vezető folyamatot.

1.    Hit a felkészülésben és a tréningben.
2.    Előkészületek, tervezés - majd gyakorlás, elemzés, értékelés.
3.    Kikérni és hallgatni a szakemberek véleményére.
4.    Oktatás és terméktesztelés.

Nálad működnek ezek a mechanizmusok? Van céges filozófiád, ami táplálja a hitedet? Gondosan tervezel, vagy rutinból cselekszel? Folyamatosan gyakorolsz a területeden, s méred, elemzed az eredményeket? Mindent te csinálsz, vagy rendszeresen konzultálsz egy-egy terület szakértőjével? Folyamatosan oktatod a munkatársaid és a vásárlóid? Teszteled az értékesítés, kommunikáció eredményeit, s mindig újabb elemekkel bővíted? A siker nem állandó, hanem újra és újra meg kell küzdeni érte, ezért állandóan tanulni, fejlődni, mérni és tesztelni kell, amit csinálunk! Ha nincsenek meg ezek a lépések, akkor ismét külső tényezőkben bízhatsz, mint a véletlen, vagy a szerencse.

Egy saját területén profi szakember, mint Louis Van Gaal viszont nem ezt teszi!

Louis Van Gaal



Népszerű bejegyzések