Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2015. november 7., szombat

A hadsereg harca - A háború művészete VII.



Minden tervezést és gyakorlást követően készen kell állni a harcra. A harc természete mindig olyan, hogy pontosan kell tervezni és az egyes hadegységek mozgását, a küzdelem fortélyait, pedig pontosan be kell gyakorolni. Ebben az esetben nemcsak a hadvezér, de a hadsereg minden tagja várja a küzdelmet, ahol bizonyíthatja erejét. Azonban ha nem jó a harci szellem, akkor hiába minden terv és gyakorlás, a hadsereged harca súlyos veszteségeket okozhat.

 

„A csapatok harca tehát előnyökkel járhat, de a csapatok harca veszedelembe is dönthet. Ha az egész hadsereg bevetésével küzdünk az előnyökért, akkor nem érjük el célunkat. Ha meg a könnyen mozgó csapatok bevetésével küzdünk az előnyökért, akkor lemaradnak a szállítószekerek.”

A harc természete

Minden küzdelem, így a piaci célja is az előnyök elérése. Nem szabad azonban egyetlen előnyéért küzdeni, vagy egyetlen akcióban bízni. Amikor mindenkit egyetlen küzdelemben összpontosítunk, akkor sok más dolgunkat elhanyagoljuk, ami káros a többi tevékenységünkre. Amennyiben viszont csak csekély erőket mozgósítunk a fontos célok eléréséhez, akkor viszont nem tudjuk elérni azokat, így teljesen fölösleges küzdelembe bocsátkoznunk. Az adott cél eléréséhez jól kell felmérni az erőinket, és megfelelően kell csoportosítani azt. A tervezés és a gyakorlás, csak így tud célba érni.

„Ha ötven mérföldről próbálunk küzdeni az előnyökért, akkor is elveszíthetjük a fővezért, mert a seregnek csupán a fele ér célhoz; sőt, ha harminc mérföldről küzdünk előnyökért, akkor is csak a sereg kétharmad része ér célhoz.”

Az elérni kívánt cél távolságát jól kell felmérni. Sőt a fontos, stratégiai pontokhoz megfelelő erőforrásokat kell biztosítani. Minél távolabb vagyunk az elérni kívánt céltól, annál jobban ki kell dolgozni azokat a lépéseket, amivel célba érhetünk. Minél kisebb egységekre bontjuk a cél elérését, annál jobban tudjuk, hogy mikor melyik ponton milyen megoldásokra és mennyi emberre van szükségünk, azok megvalósításához. Lépésről lépésre érve a célhoz, ott már pontosan tudni fogja mindenki, hogy hogyan lehet elérni a kívánt előnyt, és hogyan lehet biztosítani, megvédeni az újabb támadásoktól az elért piaci pozíciót.

„Egyszer legyen gyors, akár a szélroham, máskor azonban nyugodt, akár az erdő; egyszer úgy törjön előre és úgy pusztítson, akár a tűzvész, máskor legyen mozdulatlan, akár a hegy; egyszer legyen kiismerhetetlen, akár a sötétség, máskor meg úgy mozogjon, mint a mennykőcsapás.”

Az üzletmenet ritmusa

Az üzletmenetedben is vannak periodicitások, van, amikor sürgősen plusz bevételekre van szükséged és van, amikor annak örülsz, hogy időben tudj teljesíteni minden vásárlást. Ezek más-más ritmust igényelnek a cégedtől. Ahogyan a sportban is és a harcászatban, akik mesterei a ritmusváltásnak, azok sokkal eredményesebbek tudnak lenni. Azok, akik ha kell a kitűzött cél eléréséig folyamatosan dolgoznak, és ha kell tudják lassítani a teljesítésre váró tételek listáját mindig pontosan használják ki a cégben rejlő erőt. Az erő és erőnlét fontosságáról egy cégben korábbi bejegyzésünkben már írtunk. Ehhez rendkívül fontos a történetépítés, a PR, ezeket bontja ki a megfelelő ritmusváltásokkal a taktikád. Azonban, ha ezek a ritmusváltások tőled teljesen függetlenek, mindig a külső körülmények diktálják, akkor felfog a sereged őrlődni a harcban. Nincs vezérfonal, nincs stratégia, ami vezetne és nincsenek megfelelő taktikáid a ritmusváltáshoz. Ahol a gyors pénzszerzés állandó árakció, ott a hosszú távú pozíciókat ássák alá, mivel később senki nem érez értéket a teljes áru termékekben.

„A beszédet nem hallhatja meg mindenki, ezért vezették be a bronzdobokat; a jeladást nem láthatja meg mindenki, ezért vezették be a jelzőzászlókat.”

A vállalatod bronzdobjai és jelzőzászlói, azok a kommunikációs csatornák, amiken keresztül folyamatosan jelet adsz az ügyfeleidnek, a potenciális vevőidnek. Azonban, ahogy a harcban a bronzdobok és zászlók jeleit is megtanítják a hadseregnek, hogy mindig pontosan tudják mit kell csinálni, ugyanígy fontos, hogy a kiválasztott csatornákat megfelelően használd. Mindegyik csatornának legyen külön célja, amit megértnek, akik ezen keresztül állnak kapcsolatban veled. A vevőid tudják, hogy mit várhatnak el, ha egy adott csatornán szólsz hozzájuk. A dolgozóid, pedig pontosan tudják, hogy mit kell tenniük, ha egy adott csatornán hirdetsz meg valamit a vevőidnek. Amennyiben a vevőid és a dolgozóid is értik és követik a kommunikációs csatornáid, akkor sokkal könnyebben fogsz célokat elérni a csatatéren.

„A bronzdobok és jelzőzászlók tehát arra valók, hogy velük egyesíteni tudjuk embereink fülét és szemét; és ha minden emberünket egyetlen célra tudjuk összpontosítani, akkor nem fordulhat elő, hogy csak a bátrak törnek előre, s nem fordulhat elő, hogy csak a gyávák vonulnak vissza.”

kommunikációs csatornák
Az emberek vélekedései általában tanult és szocializációs folyamatok eredményei. Ezeket a marketingben nagyrészt meghatározza még az úgynevezett „átmágnesezési folyamat” is. Ez azt jelenti, hogy a környezet, amiben élünk, az emberek, akik körülvesznek, azok véleményei és tettei nagyban befolyásolják, hogyan értünk meg valamit, hogyan tekintünk a világra. A sikeresebb földrajzi területeken élők, azért is sikeresebbek, mert jóval többen gondolkodnak a sikerben és az ahhoz vezető megoldási lehetőségekben. Minél sikeresebb egy-egy terület, ott annál inkább gondolkodnak hosszútávon, az az stratégiákban, minél szegényebb egy vidék annál inkább egészen rövidtávon, a túlélésen, az az pici taktikai manőverekben. Sokan úgy változtatják meg a gondolkodásukat, hogy földrajzi területet váltanak.

A legegyszerűbb példája ennek, amit néprajzosok, nyelvészek, filozófusok is észrevettek, hogy ha olyan vidékről származol, ahol tájszólásban beszélnek, hogyan változik ez meg, ha onnan elköltözöl. Ezt a tájszólást, amikor más nyelvi környezetbe kerülsz, igyekszel levetkőzni. Azonban, amikor hazalátogatsz a szülői házba, akkor azonnal az adott tájnyelvhez közelebbi lesz a dialektusod és ott jól ismert kifejezéseket használsz, ami máshol másnak nem mondana semmit. A földrajzi területváltás ily módon nagymértékben befolyásolja a kommunikációdat. Más kifejezéseket, más összefüggéseket használsz, és így máshogyan gondolkodsz is. A földrajzi területváltás nyilván a kevesebb energiát igénylő tett. Odamész, ahol eleve máshogyan gondolkodnak, és te is képes leszel máshogyan gondolkodni.

Ám a vezetőknek éppen az a feladatuk, hogy „kiegyenesítsék” a füleket, az adott helyen, ahol vannak, ott kezdjék el megváltoztatni a gondolkodásmódot. Ehhez van szükségük ezekre a csatornákra és azokra a gondolatokra, amiket ezeken keresztül közvetítenek a vevőik és dolgozóik felé. Ily módon leszel képes formálni a világot, ily módon tudsz figyelmet kivívni. Amennyiben mindig azt mondod, amit a közvélekedés igaznak tart, akkor ennek a közösségi szellemnek a szintjén maradsz. Tessék inkább megverni a bronzdobokat és meglengetni a harci zászlókat, tessék máshogy kommunikálni, mert ha a jövőben gondolkodsz, akár a gyermekeidében is, fontos, hogy más legyen a filozófiád, más legyen a nyelved, más legyen a kommunikációd, amivel embereket megszólítasz és harcba viszel. Azonnal másként tekintesz mindarra, amit teszel, ha másként kommunikálsz róla és sokkal jobban képes leszel te is, és a téged követő hadsereg is eredményeket elérni.

„Úgy van az, hogy reggel a bátorság még friss, napközben azonban elernyed, estére pedig kihuny. Ezért aki igazán ért a hadviseléshez, az elkerüli a friss bátorságot, de csapást mér a lankadtra és kihunyóra. Ez a bátorsággal való törődés.”

Mindenki pontosan tudja, mikor van leginkább energiái teljében és mikor fáradt. A kreatív és előre mutató feladatokat Te is és a munkatársaid is akkor végezzék el, amikor frissek. A rutin feladatok elvégzését mindig hagyd arra az időszakra, amikor érzed már fáradtabb vagy. Sose adj ki rutin feladatokat, akkor, amikor még mindenki friss, mert az emberek frissességét elölöd ezzel. Soha nem lehet olyan, ha jól irányítod a hadsereged, hogy a rutin feladatok sürgetőek legyenek.

S figyelj jól a vevőid frissességére is, amikor frissek, akkor a legkreatívabb ötleteidet, a legújabb gondolataidat, amitől követni fognak téged is át tudod adni nekik. A vásárlásban ma sokszor, mivel nincsenek megfelelően begyakorolva az értékesítési taktikák, ott vásárolnak a vevők, ahol elfáradnak. Ott költik el a pénzük, ahol már elfogy az ellenállásuk és sok idő és energia befektetése után meg akarják oldani a problémáikat. Azonban, ha igazán figyelsz a munkatársaidra és a Te hadseregedre, akkor könnyen kihasználod ugyan, amikor már belefárad a keresésbe a vevőd, ám sokkal harcedzettebb lesz mindenki, ha a saját frissességünk dönti el az üzletmenetünk alakulását.



S ne feledd a sok taktikai motívum csak mindig előzmény, az a kérdés éles helyzetben, hogyan alkalmazod azt. Így mindig a hadsereg harca, a vevővel való találkozás a legdöntőbb momentum, amihez, a fenti alapelveket mindig tartsd be, ha sikeres akarsz lenni.  

2015. október 14., szerda

Az üresség és a teltség elve - A háboró művészete VI.



A háború művészete
A munkavégzést is, mint az élet valamennyi eseményét is, ugyanolyan periódusok jellemzik. Vannak időszakok, amikor, minden sikerül és vannak időszakok, amikor semmi sem akar összejönni. Van, amikor csak lassan haladunk előre a feladatainkkal és van, amikor nagyon gyorsan elérjük a kitűzött célokat. Amennyiben ezeket a folyamatokat tökéletesen tudnánk szabályozni, úgy radikálisan megnövekedne az esélyünk a sikerre. A csatamezőkön és a sportpályákon, látványosan valósulnak meg ezek a dolgok. Nem véletlen, hogy a hadvezérek és a menedzserek, mindent megtesznek, azért, hogy minél inkább megtanítsák embereiknek, hogyan lehet elérni a jó periódusokat, amikből a sikerek erednek és hogyan lehet „felülni” ezekre a jó periódusokra, hogy tartósan fenn is maradjanak azok. A harcászatban Szun-Ce ezt az üresség és teltség elvével fogalmazta meg. 

„Általában úgy van, hogy aki előbb érkezik a csata helyére, s ott várja meg az ellenséget, az ereje teljében van, aki pedig később érkezik a csata helyére és sietve kénytelen felvenni a harcot, az máris kimerült. Aki tehát igazán ért a harchoz, az maga irányítja az ellenséget, s nem hagyja magát az ellenség által irányítani.”

A kampányolás művészete
Az időzítés és a gyorsaság ma már, mint többször leírtuk elengedhetetlen része a mai üzleti életnek. A kortárs, internetes technológiák segítségével már, akkor szem előtt kell lennünk, amikor a potenciális vásárlónkban megfogalmazódik a gondolat, amikor a problémájára megoldást keres. A harcászat tudománya is bizonyítja, hogy, aki előbb érkezik egy csata helyszínére, és ott jól választja ki a földrajzi pozíciókat, az már félig meg is nyerte a küzdelmet.

Amennyiben az üzletmenetből, a kommunikációból hiányoznak ezek a megelőző lépések, úgy mindig időhiányban szenvedünk, mindig szaladni kell az eredmények után. Annál pedig nincs fárasztóbb, mint, amikor mindig menetből, mindig valami problémát megoldva kell újabb eredményeket elérni, miközben azt látjuk, hogy versenytársaink mennyire kényelmesen tudják megoldani ugyanezt. Az, aki meghatározó, akar lenni a saját piaci közegében és nem, akar állandó ár és egyéb versenyben lenni a konkurenciával, az jobb, ha a gyorsaságra és a megfelelő időzítésre nagy figyelmet fordít. Kezdje el használni még ma azokat a technológiákat, amivel mindig a potenciális és már meglévő vásárlói szeme előtt lehet. Ezek nélkül ugyanis mindig rosszabb pozícióból kell küzdenie a versenytársaival.

„El kell hagyni azt a helyet, ahol gyors támadás várható, s gyorsan le kell csapni ott, ahol éppen nem várják.

Ezért jól támadni annyit jelent, hogy az ellenség nem tudja, hol védekezzék jól, védekezni, pedig annyit, hogy az ellenség nem tudja, hol támadjon.”

A háború művészete
A legfontosabb ma már, hogy az elért eredményeket, az elfoglalt piaci pozíciót, a megszerzett ügyfeleket mindenáron megtartsuk. Éppen, emiatt fontos, hogy azokra az esetekre, amikor ezeket a pozíciókat támadhatják a versenytársaink, pontosan kidolgozott taktikánk legyen. Olyan üzeneteket tudjunk küldeni azoknak, akikben felkeltettük az érdeklődést, ami nem engedi elcsábulni őket. A versenytársak ugyanis nem tudják blokkolni azokat a védekező lépéseket, amiket csak saját ügyfélkörünknek propagálunk. Azokra az üzenetekre, amik csakis a mi partnereinknek és vevőinknek szólnak, nem fognak tudni reagálni. Emiatt nagyon fontos, hogy folyamatosan gyűjtsük a vásárlóink email címeit, telefonszámait, a közösségi média oldalaink követőivé tegyük őket és a honlapunkra látogatók IP címet is elraktározzuk a kampányainkhoz. Ezek a technológiák ma már mind elérhetőek és gyorsan ki is dolgozhatóak. Vágj bele most, ha eddig még nem tetted ezt meg!

„Így ha én csatát akarok kezdeni, akkor építsen bármily magas sáncokat és ásson bármilyen mély árkokat az ellenség, elkerülhetetlenül harcba fog bocsátkozni velem, mert támadásom arra kényszeríti, hogy mentse magát (védekezzék). De ha én nem akarok harcba bocsátkozni, akkor kiválasztom a helyet, ahol védekezhetem, s az ellenségnek nem lesz módja csatát kezdeni velem, mert én elmozdítottam a számára megfelelő helyről.”

A védekezés legfontosabb szabályát, a saját személyre szabott kommunikációval, a saját média felületek megfelelő menedzselésével, így könnyen be tudjuk tartani. Mindig kommunikációs előnyben leszünk a konkurensekkel szemben, ha ezekre a lépésekre nagyon ügyelünk. Így a konkurensek támadásait mindig tudjuk majd blokkolni. Ellenben, ha látjuk, hogy valaki velünk szemben elmulasztja ezeket a lépéseket megtenni, akkor mi könnyedén megtámadhatjuk ajánlatainkkal azt a vevőkört, akinek a konkurensünk kommunikál. Sőt a jól felépített piacvédő technológiák, a megfelelő védekezés stabil alapot teremt a támadásnak is. Mi sokkal jobban ismerjük az adott típusú vevőkör szokásait, elvárásait, azokat a kommunikációs elemeket, amire reagálnak. Így a jól kidolgozott védekezési mechanizmusok lehetővé teszik, hogy a gondos taktika alapján felépített kampányainkkal megtámadjuk a számunkra vonzó célcsoportokat.

„Erről mondják, hogy a győzelmet cselekvésünk tudja biztosítani. Lehet az ellenségnek bármily sok katonája, mégis el lehet érni, hogy még csak ne is kerüljön sor küzdelemre.”

Az állandó cselekvés, a folyamatosság a kommunikációban, a taktikai, kampány motívumok alkalmazásában és azok csiszolásában, mind olyan lehetőségeket teremt számunkra, aminek a segítségével még a legnagyobb vetélytársakkal is szembe tudunk szállni az értékesítésben. Bátran tudunk, olyan egyedi célcsoportot, vagy termékkört választani a tapasztalatok és gyakorlat révén, aminek a segítségével ezeket a pontokat könnyedén meg tudjuk majd támadni, a siker reményében.

A háború művészete
„Hadseregünk formája hasonló legyen a vízhez. A víz formája olyan, hogy elkerüli a magasat és siet az alacsonyabban levő helyekre. A hadsereg formája olyan legyen, hogy kerülje el a teltséget és mérjen csapást az ürességre. A víz a földterülethez igazodik, úgy irányítja folyását; a hadsereg az ellenséghez igazodjék, úgy biztosítsa magának a győzelmet.”

A víz metafora pontosan megmutatja, hogyan kerüljük el a túlságosan telített piacokat, erős versennyel és hogyan találjunk, olyan új szegmenseket, amikben sikeresek lehetünk. Eleve kerülni kell, azokat a területeket, ahol túl nagy az árverseny és sok a konkurens. Olyan stratégiát kell e helyett kidolgoznunk, ami eltér az adott piaci szegmens szereplőitől. Meg kell alkotni azokat a stratégiai táblákat, amiknek a segítségével fel tudjuk tárni azokat az üres területeket, ahol jóval nagyobb a növekedés esélye.

Azonban a stratégia megvalósításához, nagyon pontosan fel kell építeni azokat a taktikai elemeket, amivel ezeket kibontod. A konkurenseid ugyanis, érzékelni fogják, ha valami újba kezdesz. A nagyon gyors információ áramlás miatt korunk legfontosabb szabályai, hogy nagyon gyorsan kell eredményeket elérned az újdonságaiddal, mert hamarosan másolni fogják őket. Amennyiben a piacod jellemző stratégiai pontjait sikerül, olyan módon módosítani, hogy mindenki más számára nagy nehézséget okoz a váltás, akkor a versenytársaidnak nagyon nehéz lesz igazodniuk hozzád. Ezért nagyon fontos ma a jó stratégia és az ezt kibontó pontosan begyakorolt taktika, a kampányok kivitelezése.

„Mert az öt elem közül egyik sem lehet állandó győztes, a négy évszak közül egyik sem maradhat meg örökre.”

A háború művészete
Pontosan a gyors információáramlás miatt, arra is fel kell készülnöd, hogy a korábban alkalmazott és jó eredményeket hozó kampányaid lecseréld, és gyorsan átalakítsd. A technikai, online eszközök ugyanis, amiket ma használsz, negyedévente változnak. Aki folyamatosan nem alkalmazza ezeket, és nem tudja kiaknázni az eszközök újdonságában lévő erőt, nem lesz képes a változásokkal lépést tartani. Ez pedig a piaci pozíciók gondos megőrzése miatt rendkívül fontos.

Nagyon fontos a számodra, bármivel is foglalkozz ezért, hogy mindig elkerüld azokat telített pontokat, amik nagy küzdelem árán sem jósolnak győzelmet, de közben valamennyi energiád kimerül. Keresd inkább azokat a lehetőségeket, ahol új területeket hódíthatsz meg, és így energiád teljében leszel. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy végre kidolgozd a stratégiád és az ahhoz tartozó taktikát, kampányokat és azt be is gyakoroltasd a te hadseregeddel.

2015. szeptember 20., vasárnap

Van Gaal, hogyan alkalmazza a nyári taktikai motívumokat




Manchester
A nyári időszak, amikor az új taktikai motívumokat begyakorolják a futball klubok is. S ilyenkor lehet a kitűzött célok megvalósításáért újabb lépéseket tenni, azzal, hogy a játékstratégiában megtalálható hiányosságokra, a hiány posztokra, vagy azokra a helyekre, ahol erősíteni szeretnénk, új játékosokat szerződtetnek a csapatba.  Van Gaal az első Manchester Unitedes nyarán, gyakorlatilag a nulláról kezdte el az új csapat építését. Pontosan ezért mérges is volt az amerikai túra miatt, mivel nem volt mit gyakorolni, hisz teljesen új játékrendet kellett építeni. Ebben az évben viszont már a stratégia részévé tette a nyári szezont, ahogyan azt kell, a taktikai szintű feladatok megoldására helyezve a hangsúlyt. A Manchester United ugyanis mindig a piacvezető szerepkörre tör, angol bajnok, kupagyőztes és Bajnokok Ligája győztes akar lenni. S ezeket a célokat kell megvalósítania minden stratégiájának.


Piacvezető pozíció


A piacvezető stratégiája a futballban is teljesen más, mint egy olyan csapaté, aki a piacon maradásért küzd, annak a jellegzetességeit leírtuk egy korábbi tanulmányban, a Hertha Bsc-vel kapcsolatban. Az angol bajnoki címhez a következővel kell kalkulálnia egy menedzsernek, a 2010/11-es szezon bajnokaként a Manchester United-nek 80 pontra volt szüksége; a 2011/12-es idényben a Manchester City 89 ponttal lett bajnok; majd 2012/13-ban a Manchester Unitednek szintén 89 pont kellett a bajnoki címhez; 2013/14-ben újból a Manchester City diadalmaskodott 86 ponttal, 2014/15-ben a Chelsea-nek ehhez 87 pontra volt szüksége. Amennyiben teljesen biztosra akar valaki menni, akkor az utóbbi öt év adatai alapján a legbiztosabb a 89 pont elérésének a célul kitűzése, a bajnoki cím elhódításához. Ehhez a rendelkezésre álló 38 mérkőzésből 29 győzelem és 2 döntetlen kell, az az 78%-os teljesítményre van szükség. Egy szezonban maximum 7 vereség fér bele és minden egyes döntetlen, ami a minimális 2 döntetlen felett van, ezeknek a vereségeknek a számát csökkenti. Emiatt nagyon fájó minden vereség és döntetlen a bajnok aspiránsnak, mert ennek a címnek az elérését csökkenti. Egy ilyen csapat nem kezdhet olyan gyengén, hogy már ősszel 3-4 vereséget begyűjt, mert akkor nem lesz esélye később, az egyre kiélezettebb versenyhelyzetben.    

Ennek felépítését milyen módon tudja segíteni a nyári taktikai időszak. A legfontosabb megvalósítandó cél a győzelmek maximalizálása, tehát a támadó alakzatok és formációk begyakorlása és ehhez a megfelelő emberek megtalálása. Ezzel párhuzamosan természetesen nagyon erős védelemmel is kell rendelkezni, hogy a vereségek számát lehessen minimalizálni, a védelemnek ugyanakkor komoly részt kell vállalnia a támadások építéséből is. Látható, hogy a piacvezető szerepkör megvalósítása nem is olyan egyszerű feladat, s nem csupán pénzkérdés, mert ma már sok pénzes csapat tör erre a címre.

A nyári taktika


Manchester United
A nyári Aon túrán a Manchester négy felkészülési mérkőzést játszott többek között a Barcelona és Paris Saint-Germain ellen. Van Gaal fő célja, hogy minden játékos játsszon 45 percet és ezt lehessen fokozni a turné előre haladtával. Ebben fontos szerepet tulajdonít annak, hogy sok fiatal is lehetőséget kapjon a bemutatkozásra. Az alábbiak szerint építette fel a fokozódó játékterhelést. "A Barcelona és a PSG  ellen játsszuk a harmadik és a negyedik mérkőzést és ezen a ponton már egyes játékosok 60 percet, míg mások 30 percet kapnak. S fontos látni azt is, hogy hol állunk ezekkel a csapatokkal szemben.” „Lehet azt mondani, hogy a Barcelona az előző szezonban mindent megnyert, de a számomra a legfontosabb mérkőzés az első mérkőzés lesz a Premier League-ben." Ebből a nyilatkozatból tökéletesen lehet tudni, itt még csak formációk begyakorlása és játékosok kipróbálása a cél. A legfontosabb, hogy a bajnokság indulásával nagyon magas és kiegyensúlyozott teljesítményt tudjon nyújtani az egész Manchester. A nyáron ehhez nagyon fontosak a megfelelő átigazolások is.

A 2105-ös átigazolások


Egy hosszú szezonban a több fronton eredményes csatát vívni akaró klub számára nagyon fontos, hogy megfelelően hosszú cserepaddal rendelkezzen, s ehhez szüksége van olyan játékosokra is, akik a rutinjukkal, akár a játék elején, vagy a akár a végén becserélve is tudnak változtatni az addigi taktikán. Így mindig kellenek rutinos játékosok és olyanok is, akiket hosszútávon lehet felépíteni, valamint olyanok is, akik éppen karrierjük csúcspontján vannak, így tud egészségesen működni a csapatépítés. Ily módon igazolta az új szerződéseket Van Gaal is. "Schweinsteiger nagy tapasztalattal rendelkezik már Európában, de Schneiderlin olyan játékos, aki tényleg lenyűgöző a számomra, ő minden alkalommal nagyon jól játszott a United ellen. Ő egy fizikailag nagyon erős játékos, aki képes megnyerni a párharcokat és tökéletesen megvalósítani a számára kijelölt célt.”

Manchester United
„Schweinsteiger nem játszott sokat a Bayern Münchenben tavaly, bár tudom, hogy megsérült. Ő egy legenda a Bayernben és a menedzserünk is sokat tud róla.” –kommentálták a Manchesternél házon belül az igazolást. S valóban éppen Van Gaal volt az a Bayern Münchennél, aki kitalálta Schweinsteiger számára a védekező középpályás szerepkört, amivel látványosan megnőtt a játékos értéke.

"A United szurkolói az elmúlt néhány évben nem értették, hogy miért nem írtak alá hozzánk középpályások, és most végre ezen a területen a legnagyobb a választék, ami fantasztikus probléma." - elemezték a Manchester szakértői az új helyzetet. S valóban ott van Michael Carrick, aki fantasztikus játékos és sokáig nem használták ki a képességeit a csapatnál rendesen. „Ő most 33 éves, de azt hiszem, még mindig fontos része a csapat által megvalósítandó tervnek. S ezeken a posztokon bevethető még Schneiderlin, Juan Mata, Ander Herrera és Marouane Fellaini is.”

A játékosokat bemutató sajtótájékoztatón Van Gaal, így értékelte az új igazolásokat. „Matteo Darmian, Morgan Schneiderlin és Bastian Schweinsteiger, büszke vagyok, hogy ez a trió a Manchester Unitedhez tartozik. Nagyon boldog vagyok, mert véleményem szerint, mindegyikük nagyon jó játékos." „S ott van még a legelső igazolásunk Memphis Depay is. Így ezek a transzferek sokkal jobbak, mint tavaly voltak. Az volt az elsődleges célom, hogy egyensúly legyen a középpályán és a középpályások között. Most így kétféle módon is összeállítható a középpályás sor. S Morgan Schneiderlin az a típusú játékos, aki jól illeszkedik a játékrendszerbe, és meg tudja valósítani a mi filozófiánk. A Manchester United csak olyan játékosokat vásárol, akik hozzá tudnak tenni ehhez a filozófiához. Mi nem vásárolunk csak a felvásárlás kedvéért. Minden játékos, aki itt ül, hozzájárul a fejlődésünkhöz."

Az olasz hátvédről Darmianról így beszélt Van Gaal: "Én mindig is szerettem volna egy olyan játékost, aki képes megvédeni a legfontosabb területeket hátul. Matteo nagyon jól helyezkedik, gyors és tud segíteni a játék felépítésében is." Schweinsteigerről, így beszélt: "Én nem csak azt nézem, hogy milyen tulajdonságai vannak egy futball játékosnak, de azt is, hogy ő, milyen, mint ember. Ő a tőle telhető legjobbat fogja nyújtani, ugyanúgy, ahogy a Bayern Münchenben.” Azonban Van Gaal, azt is elmondta, hogy egy olyan csapatban, mint a Manchester nincs senkinek sem garantált helye a csapatban, a következő szezonban.
"Tudja már mindenki, hogy meg kell harcolni a helyéért," -  s a holland így folytatta: "Senki nincs biztonságban, Schneiderlin-nek Schweinsteigerrel, Carrickkal és Blinddel kell harcolnia azért, hogy kik játszhatnak a középpálya közepén.” "Darmiannak pedig harcolnia kell Valencia-ával. S ezt Valencia is tudja. A nehézség ebben az, hogy ilyen szintű játékosoknál, ezt mindenkinek el kell fogadnia és én nagyon büszke vagyok rájuk, különösen Ed Woodwardra, ahogyan ehhez a versenyhez az előző szezonban is hozzáállt. "

S még az átigazolási szezon végéig keresett játékost Van Gaal, két konkrét pozícióra. "Igen, szükségünk van még egy gyors és kreatív játékosra, Di Maria ilyen típusú volt, most, hogy ő is elment, szükség van egy másik ilyen játékosra.” „S természetesen vannak problémák továbbra is a kapus poszttal." Ezekre a posztokra érkezett Sergio Romero kapus és Anthony Martial a támadó szekcióba. Az átigazolási időszakban erre 97,79 millió fontot költött a Manchester. S egy ilyen csapatnál a folyamatos hosszú távú építkezés miatt, a tartalékok szintjén is az új szerződésekkel, ifik beemelésével, kölcsönszerződések lejártával jelentős a mozgás.

Manchester United
Még az eladási oldalon 71,58 millió font bevételt realizált a csapat, amihez eladták Angel Di Mariát, aki nem tudott beilleszkedni a Manchester játékrendjébe, Chicharito-t, aki visszatérve a Real Madridból, ahol kölcsönben volt, megkapta a lehetőséget, de ahogy a Madridnál is, a döntő helyzetekben nem sikerült a lehetőségeit gólra váltani, sőt a Bajnokok Ligája palyoff meccsén, még egy tizenegyest is elhibázott, egy látványos elcsúszással. S azoktól a játékosoktól is elköszöntek, akik már túl vannak a pályájuk csúcsán és a Manchester megújulásához nem voltak képesek hozzájárulni az előző szezon teljesítménye alapján. Ilyenek voltak: Jonny Evans, Robin Van Persie, Nani és Rafael. S természetesen sok fiatalt kölcsönadtak, akik nem fértek be a keretbe, de a fejlődésükhöz fontos a folyamatos játék, ezek közül a legnagyobb név a 20 éves Adnan Januzaj, aki a Borussia Dortmundban játszik ilyen módon.  A transzferekre a bevétel és kiadás egyenlegét figyelembe véve 26,21 millió fontot költöttek, ami egy kisebb csapat, mint amilyen a Hertha Bsc valamennyi játékosa értékének a felét jelenti. A Manchester United játékos állományának értéke az átigazolási szezon után 264,08 millió fontra nőtt. Forrás: http://www.transfermarkt.co.uk/manchester-united/transfers/verein/985/saison_id/2015


A felkészülési mérkőzések mérlege


Louis Van Gaal, egyszerre volt elégedett és csalódott a San Jose Earthquakes elleni 3-1-es győzelemmel.  "Az első félidővel voltam elégedett. A játékosok teljesítették, amit szerettünk volna, a védekezés szervezett volt és sok lehetőséget dolgoztunk ki, 10 gólszerzési esélyünk volt az első félidőben – ez 4,5 percenkénti helyzet kidolgozást jelent, szemben a Hertha 7 percével - és két gólt szereztünk ezekből.” "A második félidőben, viszont már rosszul játszottunk, sok labdát elvesztettünk. Így mindig voltak olyan fenyegetések, amiket kiküszöbölhettünk volna. A pozícióink a középpályán sem voltak olyan jók, mint az első félidőben. "

A Barcelona elleni győzelem után így nyilatkozott: "Az egyensúly a csapatban a legfontosabb dolog. A Barcelona tavaly megnyerte a Bajnokok Ligáját, most nyertünk ellenünk, de volt ebben egy kis szerencse. Háromszor találtuk el még a kapufát, így elégedett voltam a teljesítményünkkel. A mérkőzés második felében, amikor a fiatalok bejöttek, akkor láttam, hogy ugyanazt a szellemiséget tudják képviselni, mint a többiek.” Fontos taktikai feladat volt, hogy Memphis Depay és Wayne Rooney játékát összekapcsolják. S ilyen szempontból volt jó ez a mérkőzés, mert a Barcelona nem tudott megbirkózni a fenyegető Depay és Rooney, kettőssel, sőt az utolsó 30 percre becserélt Adnan Januzaj szintén nagy veszélyt jelentett. A fiatal játékosokkal kiemelten foglalkozott Van Gaal: „Igen, én nagyon boldog vagyok a fiatalok miatt, mert ők sokkal agresszívabbak voltak, úgy játszottak, ahogy azt én mindig is szeretném. Ők a védekezés helyett, többet mentek előre, és néha rossz döntéseket hoztak, de akkor is hasznos volt a jelenlétük. Megadtuk nekik az esélyt és mi két gólt szereztünk a fiatalokkal, így nagyon boldog vagyok. "

Aztán a Paris Saint-Germain ellen beleszaladt az első vereségébe a Manchester, amit így értékelt a menedzser: „A vesztés soha sem élvezetes érzés, de van néhány pozitívum a Manchester United 2-0-s vereségében, itt Chicagóban.” A mester szerint egyéni hibák vezettek a United vereségéhez. Megerősödött Wayne Rooney és Memphis Depay közös játéka elöl, bár gólt nem szereztek, de a játék utolsó harmadában már látta bennük a sikeres közös jövőt. Pereira fejlődését és a fiatalokét emelte még ki a menedzser. Így összegezte a mérkőzést Van Gaal, "Igen, vesztettünk, de lehet, hogy ez jó is, mert tavaly mi mindent megnyertünk a turnén és aztán elvesztettük az első mérkőzésünket a Premier League-ben. Most már egy szélesebb játékos választék áll rendelkezésünkre és ezt ki tudom majd használni. Idén sokkal nagyobb önbizalommal tudunk neki vágni az idénynek.”



A piacvezetésre törő nyitó mérkőzése


Bizonyos szempontból a Manchester United piacvezető szerepét semmi nem veszélyezteti, ez pedig a mérkőzésekre kilátogatók száma. Ez az átlag nézőszám messze a legmagasabb Angliában és mindig 75.000 fő felett van. S ez David Moyes idején, egy teljesen eredménytelen évben sem változott meg.  Ez az állandó nézőszám és szurkolói elkötelezettség jelzi, hogy a hosszú távú stratégia és történetépítés milyen jól működik. A szezonnyitó mérkőzést is óriási várakozás előzte meg a Tottenhamm Hotspur ellen, ami most egy 1-0-s győzelemmel indult. Louis Van Gaal így beszélt a mérkőzésről: "Ez egy nagyon nehéz mérkőzés volt. Elkezdtük a versenyfutást a bajnoki címért egy győzelemmel itthon. Azt hiszem, az lesz a legfontosabb tényező ebben a szezonban, hogy ki nyer több idegenbeli mérkőzést majd, és azt hiszem, hogy mi leszünk azok, mert erre képesek vagyunk. Ma mindkét csapat nyerni akart, de számomra azért is volt különleges a mérkőzés, mert ma volt a születésnapom, és a gyerekeim és az unokáim is itt voltak, és ha veszítünk, akkor nem lett volna annyira kellemes napom. Így ezen a napon egy jó születésnapi partym lesz, ma este a kedvenc éttermemben. "


2015. szeptember 16., szerda

Egy kis csapat stratégiája a piacon maradáshoz – Dárdai Pál és a Hertha BSC



Hertha Bsc Berlin
A sport és a harcászat kitűnő metaforái az üzleti folyamatoknak, így az ezekhez a területekhez tartozó történetek nagyon szemléletesen tudják bemutatni az üzleti életben követhető stratégiákat. Bármely piaci területen, általában van két-három nagyobb piaci szereplő, ők rendszerint ezeknek a piacoknak több mint a felét birtokolják. S a megmaradó 20-45%-nyi piaci részesedésre nagyon sok cég, számtalan piaci szereplő pályázik. A nagyok árnyékában, milyen lehetőségei vannak egy kis cégnek. Erre lehet kiváló sport példa, a magyar Dárdai Pál vezetésével az elmúlt szezonban éppen csak bent maradó Hertha Bsc Berlin is. A Manchester United mellett, akiknél már az előző szezontól azt vizsgáljuk, hogy egy piacvezető, az egyik legnagyobb tudással rendelkező menedzserrel az élen, aki komoly taktikai tapasztalatokkal és az ehhez párosuló filozófiával rendelkezik, hogyan valósítja meg a hosszú távú stratégiáját, most azt is nyomon követjük, hogy egy kis csapat, hogyan birkózik meg azzal a feladattal, hogy egyáltalán megmaradhasson a piacon, vagy elinduljon a növekedés útján.

A tét megmaradni a piacon


A futball csapatok bevételeit nagymértékben meghatározza, hogy milyen ligában játszanak. A nézőszám, a TV jogok, a merchandising és a szövetségektől érkező díjak mind-mind radikálisan magasabbak, ha egy csapat rendszeresen az első osztályban játszik, mintha mondjuk lecsúszik a második ligába. A kiesés ellen küzdő kiscsapatok a Bundesligában sem elégedhetnek meg azonban azzal, hogy bent maradnak, hanem minőségi játékot kell produkálniuk azért, hogy minél többen kilátogassanak a mérkőzésekre, minél többször szerepelhessenek a TV-ben, a nagyobb csapatok ellen és minél több mezt és egyéb relikviát eladjanak. A Hertha Berlin az elmúlt évben a bent maradásért való küzdelemmel párhuzamosan egyre kisebb nézőszámokat tudott produkálni a kiábrándító játék miatt. A 2010/2011-es másodosztályú évadban átlagban 46.131 néző volt kíváncsi a mérkőzésekre a 74.400 férőhelyes stadionban. Ez a 2014/2015-ös első ligás utolsó szezonban átlagban csak 50.185-re emelkedett. Dárdai Pál, mint klub legenda, - játékosként ő szerepelt a legtöbbet a Hertha Bsc-ben - ezt a folyamatot is igyekezett megállítani. Egy ikonikus klubjátékos vezetésével zajló heroikus küzdelem a bent maradásért, a mutatott játék ellenére is megállította a nézőszám csökkenést, sőt az utolsó fordulókra az emelkedés is megindult. Ebben az évben azonban ez már önmagában kevés lesz ahhoz, hogy rendszeresen telt házzal játsszon a csapat.
 
A Bundesligában való bent maradás, mint elsődleges cél, konkrét számokban is mérhető egy klubnál. Nézzük meg 5 évre visszamenőleg, hogy egy olyan csapatnak, aki csak éppen bent maradt, milyen teljesítményt kellett nyújtania. Egy adott évben a piacon maradáshoz szükséges minimális teljesítményt, hasonlóan az üzleti piacokhoz, nagymértékben meghatározza a versenytársak teljesítménye is. Az utóbbi években ez a minimum az alábbiak szerint nézett ki: 2014/15 Hertha a bent maradáshoz elért pontszám 35; 2013/14 a Stuttgart 32 ponttal maradt bent; 2012/13 az Ausburgnak 33 pont kellett ehhez; 2011/12 a Hamburg 36 pontot teljesített és 2010/11-es szezonban a Wolfsburgnak 38 ponttal sikerült bent maradnia. Az utóbbi évek statisztikái azt mutatják, hogy a legoptimálisabb esetben 38 pontra, vagy annál 1-2 ponttal többre van szüksége egy Bundesliga együttesnek a bent maradáshoz.

Hertha Bsc
Ez egy év statisztikájára lebontva azt jelenti, hogy a 34 mérkőzésből, 12 győzelemre és 2 döntetlenre, az az minimum 38%-os teljesítményre van szükség. Természetesen minél kevesebb a győzelem, akkor a döntetlenek számát kell növelni, 11 győzelemnél, 5 döntetlenre van szükség, az az minden elszalasztott győzelmet 3 döntetlenre kell beváltani. A sikerhez márpedig elengedhetetlenek a győzelmek, ezt díjazza a ponttáblázat és a közönség is. Amennyiben egy csapat, mind a 34 mérkőzését döntetlennel teljesítené, vagyis azt mondhatjuk róla, hogy verhetetlen, akkor is rendkívüli veszélyben lenne a bent maradása.  A piacon maradáshoz mindig győzelmek kellenek.

A technikai megoldások kerülnek előtérbe egy kis csapatnál


Egy kisebb csapat hatékonyságát, tehát nagymértékben meghatározza, mennyi győzelmet tud elérni. A lehetőségek jóval kisebb százalékát tudja kihasználni, mint nagy vetélytársai. A kisebb cégeknél ez azt jelenti, hogy kevesebbszer kerül üzletkötési pozícióba és az ajánlatai is kevesebbszer érnek célba. Ehhez a rendelkezésre álló eszközökből kívánja kihozni a maximumot. Az építkezés, a csapat karakterének, arculatának kialakítása, a hatékonyság növelésével párhuzamos. Míg a nagy csapatok inkább építenek a hagyományaikra, a saját történetükre, egyedi stílusokra és az ehhez kapcsolódó filozófiára és stratégiára, a kisebb vetélytársaknál ezzel szemben, mindig a technikai megoldások értékelődnek fel. Ez óriási különbséget jelent egyébként a cégvezetésben és eredményességben is, hatékonysági szempontból ezért nagyon érdemes a stratégiai, történetépítési és PR területek tartós fejlesztésére koncentrálni, hogy ne újból és újból a megmaradás legyen a tét. 

A meglévő erőforrások alapján, a teljesítmények maximalizálására tett lépésekben fontos szerepet kap, még publikus módon is a technika. A nagy csapatok is ugyanúgy élnek ezekkel az eszközökkel, de ezt ők már nem tartják a kommunikáció homlokterében, mivel az előbb felsorolt tényezők ezeknél sokkal fontosabbak. Az egyik Dárdai által bevezetett ilyen technika, hogy az edzéseken és a felkészülési mérkőzéseken is használ egy innovatív eszközt, amely rögzíti a futballisták minden mozgását, ezzel pedig segít pontosabb képet adni az edzőknek, a labdarúgók állapotáról. Nemcsak a fizikai állapot mérhető fel így, hanem a mozgás irányokból és azok rendszerességéből, a szoftverek pontosabban meghatározhatják, hogy egy adott csapatrendszerben, milyen posztokon, pozíciókban lehet a leginkább bevetni és a mérkőzés melyik fázisában egy-egy játékost.

Hertha Bsc Berlin
A technikai megoldásoknál ugyanilyen fontos szerepe van, a saját teljesítmények fejlesztésének, a belső képzéseknek, amik szintén növelik az eredményességet. Dárdai letöltette játékosaival a Wyscout nevezetű programot, amelyen a futballisták a világ legszélesebb adatbázisát használhatják.  A programban több mint 30 ezer csapat és 273 ezer profi futballista adatlapja található, s az egészen egyszerű adatoktól kezdve a legbonyolultabb taktikai elemekig minden böngészhető a segítségével. Az applikációval videókat is megtekinthetnek a játékosok, és kielemezhetik ellenfelük erősségeit, valamint gyenge pontjait, sőt, még azt is megnézhetik, melyik csatár melyik pontját célozza meg legszívesebben a kapunak, vagy épp merre szereti elhúzni a labdát, ha a bal szélen száguld.

„Nemrég vezettük be az applikáció használatát a csapaton belül. Hatalmas segítség ez a mindennapokban. Egyetlen kattintás és mindent megtudhatsz egy játékosról. Így a futballistáim még hatékonyabban fel tudnak készülni az ellenfélből” – mondta Dárdai Pál.

A filozófia, ami nem az


A kis csapatoknál teljesen máshogy jelenik meg az eredmény kényszer, ez nem a játékból, a futballról alkotott filozófiából fakad közvetlenül, hanem önmagáért, a bent maradásért kell megvalósítani. Ez felülírja a filozófiai, stratégiai módon történő gondolkodást. Ezt Dárdai önmaga is elmondja, megerősítve ezt a tételt. „Az eredmény mindennél fontosabb. Az eredményességnél nincs jobb filozófia, nem hiszem, hogy kitaláltak már annál jobbat. Ehhez ki kell használni az ellenfelek gyengeségeit. A statisztika azt mutatja, nyolc lövésből lesz egy gól. Ezért nekünk 7 percenként kell kidolgozni egy támadást. S mindent meg fogunk tenni ehhez futásban és ütközésben.” A kijelölt teljesítmény megvalósításához nagyon pontosan le kell bontani a részfeladatokat, ami sokkal hatékonyabbá tehet mindent, de ugyanakkor frusztráló is lehet, mint minden időgazdálkodás. Mi történik, ha nem jönnek 7 percenként a támadások? Ez jobb teljesítményre, nagyobb erőbedobásra sarkall, vagy esetleg félelemmel tölt el, hogy a kitűzött célokat nem sikerül elérni?

Ezért minél többféle forgatókönyvet kell párhuzamosan kidolgozni ahhoz, hogy a részfeladatok is megvalósíthatóak legyenek. A tervezés fázisában is nagyon pontos és sokféle verzióra van szükség. Ráadásul ezeket az egyes verziókat be kell gyakorolni. A piacon maradásért is ugyanolyan tervszerűen kell küzdeni, mint a piacvezetésért. „Nem szerettem játékosként sem, ha meglepetések érnek. Edzőként sem szeretem. A magyar válogatott a kaputól 26 méterre védekezik, a Hertha két méterrel előrébb, mert a játékosok komfortjának ez felel meg a legjobban. A kapus is jól érzi magát, a mezőnyjátékosok is, mert stabilitást kapnak hátulról. A szélső védők, pedig besegítenek ehhez.”

Hertha Bsc Berlin
A pontos tervek kivitelezésénél, mivel ez emberek kezében van, mindig fontos a pszichológia is. A pszichológiai tényezőket is lehet azonban mennyiségi mutatókkal felülírni, ezzel csökkentve a negatív tényezőket. „A Hertha egy mérkőzésen futott 124 kilométert is, mert a küzdelem és a párharcok az alaptételei ennek a rendszernek. Másként nem megy. Nálam alaptétel a futás, az ütközés.” Ugyanilyen mennyiségi tétel lehet a cég életében a telefonálások száma, az ügyféltalálkozók, a kiadott ajánlatok száma. Ezek, olyan konkrétan megvalósítható elemek, amelyekből tudjuk, hogy idővel kijönnek az eredmények, s ha hosszú távon végezzük, a begyakorlás révén egyre jobbak lesznek a statisztikai mutatók is.

Ezt Dárdai így fogalmazza meg: „Ha mi nem fáradunk annyira, ha mentálisan rendben vagyunk, nincs pánik és stressz, és tiszta a fej, akkor van esély utolsó perces gólokra. Persze, én is szeretnék többet labdát birtokolva, szebben játszani, többet támadni, de ha ez nem megy, ha nem megfelelő erre a játékosállomány, akkor keretek közé szorítva kell teljesíteni.” S azért fontos az edző által kijelölt kereteket, előírásokat betartani, mert „a fegyelmezetlenség őrli a kondíciót és az agyat is.”

Az építkezéshez, stratégiai gondolkodáshoz kell a tanulás


A kis csapatok sem táncolhatnak azonban mindig borotvaélen, amennyire lehet maximalizálva a teljesítményt, de nem mozdulva el innen semmilyen irányba. Dárdai ezt is pontosan fogalmazza meg: „Én most tanulok. Mindennap tanulok. És amikor az előadásokon ülök, akkor rendszerezek magamban. Amiket ott hallok, azt forgatom magamban. Nem nézek ki a fejemből, hanem figyelek, analizálok.  Itthon túlzottan elmentünk az infrastruktúra felé.” Ahhoz, hogy valaki előre lépjen és még többet hozzon ki a lehetőségeiből, elengedhetetlen a tudás mélyítése, míg nálunk céges szinten is inkább jellemzőek az infrastrukturális beruházások, anélkül, hogy bármi változna.  Az infrastruktúrafejlesztés is fontos, de ez inkább kell, hogy kövesse a kitűzött stratégia célokat, semmint megfordítva, előbb fejlesztünk, ahhoz, hogy ne maradjunk le, s abban reménykedünk, ez majd meghozza a megfelelő célokat és lehetőségeket is. Ez így egy rendkívül költséges módszer, ami nem hoz el áttöréseket és jelentős eredményeket.

egy kis csapat stratégiája
Ennek a stratégiai gondolkodásnak az eléréséhez, természetesen a vezetők személyiségében kell radikális változásoknak végbemennie. A jobban teljesítő gazdaságokban, ez már fontos kérdés és egy-egy tulajdonos is ilyen típusú vezetőt keres, a végrehajtók helyett. Ezt Dárdai így fogalmazza meg „Egy ilyen edzői álláshoz Németországban nem lehet anélkül jutni, hogy az életvitelét, szemléletét ne tiszteljék az embernek. Ezért a szerencséért sokat tettem, mert amikor a 15 éveseknek megtartottam az első edzésemet, azt felvették. Ha ez a referencia dolog szóba került, nekem inkább az volt az. Látták az agilitásomat, hogyan dolgozom, mit miért teszünk. Egy edzés egy avatott szemlélőnek árulkodó, nem kell ott lenni a vonal mellett, minden szembetűnik a felvételről is.” A saját és céges PR-ban ma már rendkívül fontos, ezt is többször leírtam, hogy szemléletessé, átláthatóvá tegyük a dolgokat és ehhez remek eszköz a film, amit ma már bármilyen vállalkozás kitűnően alkalmazhat a saját cégében.

A terv megvalósítása: a munka és a visszacsatolás


A kidolgozott tervek megvalósításához elengedhetetlen a folyamatos munka és a dolgozók megfelelő állapota. „Figyelek rá, hogy mentálisan és fizikailag is felkészültek legyünk. Ehhez adjuk hozzá Rainer Widmayer [a másodedző] elemzéseit. Ha jól fel akarsz készülni, az azt jelenti, hogy sok ellenfelet kell megnézned. Sajnos otthon sem tudom szabályozni magam, és sok meccset megnézek az ellenfelekről.” Minden ellenfélre nagyon alaposan, pontos kutatásokkal kell felkészülni, mint ahogy minden egyes ügyfélnél ezt az alapos felkészülést kell követni.

Mindig a leggyengébb pontokat kell javítani a munka során, ahhoz, hogy egyre jobb teljesítményt érjünk el. Így a megalapozott kutatás és a gyenge pontok erősítése segíti az előrelépést. „A gyorsaságot. Gyors játékosokat keresünk. Ha egészében nézem a csapatot, rájövök, hogy ezen a ponton még szükségünk van előrelépésre. Megvan az akarat a futásra, megvan a fej megfelelő használata. Ezekre mind szükség van a Bundesligában. De hogy is volt mindez Robin Hooddal? Bújj ki a fa mögül, tüzelj gyorsan, és rejtőzz el újra. Fejjel sok mindent meg lehet oldani, ha nehezebb időket élünk, akkor is.” S ez a pont a gyorsaság, az, ami ma az üzleti életben is nagyon fontos. Aki kevesebb idő alatt több feladatot végez el pontosan, az sokkal hamarabb éri el a céljait.

Hertha Bsc Berlin
A nyári átigazolási szezon a futballkluboknál, pontosan a gyengeségek kijavítását célozza meg, valamint a hatékonyság növelésében segíthet. Ehhez természetesen a játékrendszerbe illeszkedő, a megfelelő posztokra olyan játékosok kellenek, akik javítani tudnak a játék minőségén, vagy valamilyen módon hiányszerepet töltenek be. A Hertha-hoz a nyári átigazolási szezonban 10 új játékos csatlakozott. Fizetni azonban csak két játékosért fizettek, összesen 4,76 millió fontot, a középpályára érkező középső középpályásért, Vladimir Daridaért és a védekező középpályás Niklas Starkért. A középpálya megerősítése mind a támadásszervezéshez, mind a védekezéshez, volt az a terület, amire igazán költöttek. A többi játékosból ketten ingyen csatlakoztak a csapathoz, háromnak lejárt a kölcsönadási szerződése a bérbevevő kluboknál és három játékost a Hertha utánpótlásából emeltek a nagy csapathoz. Míg a Herthától 8-an távoztak, ketten pénzért igazoltak el, ebből a saját nevelésű Nico Schulz-ot, akinek sok lehetőséget biztosított, szerette volna megtartani Dárdai, de ő inkább a Mönchenladbachot választotta. Négy játékos szabadon igazolható volt, kettőt pedig kölcsönadtak. Az átigazolási szezon mérlege, mindent figyelembe véve, a futball piacon nagyon szerénynek számító 1,51 milliós költést mutatott. Így Dárdai egy 28 fős kerettel dolgozik az évben, amelynek a piaci értéke 43,31 millió font. Forrás: http://www.transfermarkt.co.uk

Célok


Amíg a hatékonyság növelés a legfontosabb elem, amin dolgozunk, elsősorban csak rövid távú célokat tudunk kijelölni. Ehhez elsősorban sok taktikai szintű feladatot kell megvalósítani. Ezeket támogatják a technikai eszközök és minél apróbb részekre lebontott feladatok megvalósítása és az ahhoz kapcsolódó tervezési folyamatok. A stratégia célok követik ezeket, bár minden esetben jobb, ha stratégiai, hosszú távú célokban gondolkodunk, az ehhez kapcsolódó filozófiával és küldetéssel, mert az inkább lehetővé teszi a stabilitást.

Hertha Bsc Berlin
A Hertha rövid távú céljai, csak a német kupa szereplés tekintetében tartalmaz olyan elemet, amire egy hosszabb történetet lehet majd építeni. „Mindenekelőtt, negyven pontot kell szereznünk a bajnokságban – és a Német Kupában is jó lenne döntőt játszani. A stadion közelében élek, és minden évben elsétálok a döntőre a feleségemmel, a fiaimmal és az édesapámmal. Remek helyeink vannak a stadionban, de nagyon szép lenne lentről is átélni a kupadöntőt – még akkor is, ha netán nem nyerünk. Óriási ajándék lenne egy finálé a szurkolóinknak és a városunknak, ezt, mint motivációt, át kell éreznie a játékosainknak is.” – mondta a fiatal magyar vezetőedző.

A rész célokat, amivel a bent maradás elérhető, pedig így fogalmazta meg: „A négymeccses blokkok során változhatnak a célok attól függően, milyen ellenfelekkel találkozunk. Vannak olyan meccsek, amelyeket kötelező megnyernünk és vannak olyanok, amelyek elvesztése belefér egy ilyen hosszú szezonba.” Az az Dárdai négymérkőzéses ciklusokban gondolkodik, ezekben átlagosan öt pontot szeretne szerezni, tehát 32 mérkőzés után 40 pont a terv.  S ezzel a Hertha teljes mértékben elkerülné, hogy az utolsó két fordulóban még izgulnia kelljen, mint az előző szezonban.

Dárdai Pállal készített interjú forrása: http://ulloi129.hu/2015/03/27/dardai-az-eredmenyessegnel-nincs-jobb-filozofia/

2015. augusztus 12., szerda

Az erő és az erőnlét egy cégben - A háború művészete V.


5. AZ ERŐ


céges erő és erőnlét
A megfelelő erő és az erőnlét nemcsak a sportban, hanem az üzleti életben is fontos. Lehet ez fizikális, vagy mentális. Az erő, azonban az üzleti életben elsősorban a tudásból fakad. A tudás biztosítja azokat az előnyöket, amik erősebbé tesznek a versenytársakkal szemben. Az üzletben mindig azért kell hosszútávon gondolkodni, mert a kezdeti erőnél, - a nagyobb tőkeforrás, vagy jobb infrastrukturális háttér – sokkal többet jelent az erőnlét, ami csak hosszútávon érvényesül. Különösen így van ez egy olyan üzleti környezetben, ahol a technológia és vele együtt a paradigmaváltások is felgyorsulnak.

A történetépítés, a hosszú távú stratégia garantálja ugyanis számodra, hogy jobb legyen az erőnléted másoknál. Az egyes iparágak legerősebb márkái mind-mind több évtizedes múltra tekintenek vissza. Ez alatt az idő alatt alakították ki azokat a pozíciókat, amelyekhez konkrét szavakat, gondolatokat és jól leírható történeteket kapcsoltak. Ehhez az építkezéshez elengedhetetlen az erőnlét. Míg olyan piacokon, ahol a gyors technológiaváltás fontos, mint például a mobiltelefonok, ahol a 2000-es évek elejének piacvezetője a Nokia teljesen eltűnt és helyére legismertebbként az Apple került  - erős PR tevékenységgel, történetépítéssel, sok kalligrafikus elemmel – fontos az erőkoncentráció. A folyamatos építkezés után, formában tartva az erőnlétet, hirtelen kell és a megfelelő frontvonalon robbantani. Az rendelkezésre álló erőt jól kell összpontosítani, ahhoz, hogy eredményeket érj el. Az erőösszpontosítás révén elért eredmények, a megszerzett pozíciók megtartása viszont itt is már az erőnléten múlik. Milyen módon jelenik meg hát az erő, a háború művészetében?

céges erő és erőnlét
„Minden csatában egyenes támadással vehetjük fel az érintkezést az ellenséggel, de cselvetéssel győzünk. Ezért aki ért hozzá, hogyan alkalmazzon cselvetést, az (képességeiben) határtalan, mint az ég és föld [a természet], és kimeríthetetlen, akár a folyók és folyamok.”

Egy adott csatatéren, egy adott piacon, a versenytársak úgyis figyelik a tevékenységedet. S mivel figyelik, ezért pontosan képet kapnak mindarról, amit teszel és ahogyan teszed. A kommunikációd nemcsak a vevőiddel, de a konkurensekkel való érintkezést is elősegíti. Aki jelentősebb, a vevők által elvárt tartalommal és értékesítési tudással rendelkezik, pontosan ezért lesz képes, a másolható megoldások mögött, olyan egyedi értéket közvetíteni, ami nagyobb lehetőségeket biztosít. Amennyiben te vagy az, aki a gondolatai és ötletei révén az erősebb, úgy te fogod szolgáltatni azokat a mintákat, amit a konkurencia követni fog. Mindig mikor változtatsz az események folyásán, az alkalmazott megoldásokon, akkor az olyan lesz, mint a fontos taktikai cselvetés. Kimeríthetetlen és folyamatosan bővülő taktikai tudással kell rendelkezni ahhoz, hogy a stratégiád mindig megfelelő módon tud kibontani. Az erőnléted a stratégiádon múlik, a taktikád, pedig az erőn, ami a pillanatnyi formát is adja. A taktikai tudás fejlesztése segít abban, hogy a stratégiában rejlő előnyöket, mint a harci cselvetést ki tud használni.

céges erő és erőnlét
„A csatában erőt érvényesíteni csak két módszerrel lehet: cselvetéssel és közvetlen harccal; de a cselvetés és a közvetlen harc váltakoztatása annyiféle lehet, hogy nem győzzük kimeríteni. A cselvetés és a közvetlen harc egymásból kell hogy fakadjon, véget nem érő nagy körforgásban, s akkor (változataikat) ki is tudná kimeríteni!”

A közvetlen harc mindig a frontális támadás, amit többféle módon lehet kivitelezni. A rövid távú előnyök elérése, mint az ár akció, az egyet fizet többet vihet, vagy a plusz ajándék és szolgáltatások is lehet frontális támadás, de ezekkel hosszútávon csak veszíteni lehet, mert ezek roncsolják az erőnket, a forrásainkat.  A közvetlen támadás lehet új termék, vagy szolgáltatás, újra pozícionálás, vagy jelentősebb tartalom marketing és értékesítési kampány, amivel viszont hosszabb távon is megtarthatod az elért eredményeket. A cselvetés viszont, amikor új taktikát alkalmazol, amikor új tudásformákkal, a történeted újraírásával tudsz előrukkolni. Ehhez viszont folyamatosan kutatnod kell a lehetőségeket és bővíteni a tudásod. Így tudod a cégedben a közvetlen harcot és a cselvetést váltakoztatni.

céges erő és erőnlét
„Kavargásban és zűrzavarban felfordulást mutat a harc, de ez mégsem lehet igazi felfordulás. A gomolygásban és összevisszaságban formánk kerekké válhatik, de vereséget mégsem szenvedhetünk. A felfordulás a rendből keletkezik, a gyávaság a bátorságból születik, a gyengeség az erőből jön létre. A rend vagy felfordulás a számarányoktól függ, a bátorság vagy gyávaság az erőtől, erő és a gyengeség pedig a formától.”

A küzdelem, mivel a konkurensek lépéseit sem lehet pontosan kiszámítani, sokszor a vevők számára is átláthatatlanná teszik a piacot. Sokszor gondolhatod, ezért, te, aki közelről szemléled, hogy csak egyetlen tényező, például az ár, vagy erősebb marketing tevékenység dönt, de a pillanatnyi felfordulásban nem tudod, hogy melyik tényező mögött milyen stratégia, milyen rend húzódik meg. Ám ha van rend a mögött, amit teszel, akkor minden már csak a számarányoktól, a statisztikától függ. Kitartóan csinálod, ami mellett elkötelezted magad és mindig keresed a megújulást a rendelkezésre álló adatok alapján, akkor azok, amik ma még gyengeségeid és erőtlenség, abból később megfelelő formában erő lesz.

„Ezért aki ért hozzá, hogyan kell az ellenséget mozgásba hozni, az olyan formát mutat neki, hogy az ellenség feltétlenül követni kezdi, olyasmit nyújt neki, amit az ellenség feltétlenül meg akar ragadni, s előnyöket kínálva fel, úgy tudja mozgásba hozni (az ellenséget), hogy aztán leshelyen várhasson reá.”

céges erő és erőnlét
Amennyiben a piacodon az egyik véleményformálóvá válsz, akkor a konkurenseket mindig te fogod mozgásra, válaszreakciókra kényszeríteni. Így viszont mindig lehetőséged lesz arra, hogy olyan előnyöket találj, ami miatt újabb és újabb taktikai hátrányba kerülnek a versenytársaid. Nagyon fontos ugyanis, hogy a piacaidat sohase csak a saját képességeid, termékeid és szolgáltatásaidra alapozva ismerd, hanem pontos stratégiai tudásod legyen a piac teljes működéséről. Ismerned kell azokat a kulcstényezőket, amik a piaci szereplők tevékenységét meghatározzák. Ezeknek a kulcstényezőknek óriási a jelentősége, mert ezek azok, amik megrajzolják az adott piac stratégiai tábláját, amihez képest mindig változásokat tudsz előidézni.

„Ha erejükhöz mérten látja el őket feladatokkal, akkor emberei (oly könnyen mozognak majd) a csatában, ahogyan a fatörzs vagy a kő gurul (lefelé).”

A szervezetnek mindig rendkívül fontos szerepe van abban, hogy a változások, a stratégiai pontok módosítása és a taktika érvényesüljön. Igazi erőt és erőnlétet kizárólag a cég szervezetén keresztül lehet biztosítani. Épp emiatt fontos, hogy a rendszeresen váltogatott taktikai elemekben mindenki otthon legyen és elfogadja az ezzel együtt járó tanulási és változási képességeket. Ehhez le kell küzdeni a legfőbb szervezeti akadályokat.

céges erő és erőnlét
A szervezeten belüli ellenállás leküzdéséhez meg kell tanulni a fókuszpontos vezetést. Látni kell a szervezeten belül, milyen tényezőkre összpontosítsunk, azokat hogyan növeljük, s mely tényezőket, munkafázisokat építsünk le. Általában 4 akadályt kell leküzdeni ahhoz, hogy a stratégiai gondolkodást és az ehhez szükséges taktikák begyakorlását elérd. Az első a meglévő státuszok állandó módosítása, mint kognitív akadály, a hangadók, véleményformálók meggyőzése, vagy kiiktatása, mint politikai tényező, valamint az erőforrás és motivációs hiány.  

A kognitív, gondolkodásbeli akadályok legyőzése csak tanulással és gyakorlással lehetséges. A korlátozott erőforrásoknál a szervezeten belül is fontos, az erőforrások koncentrálása a nagy befolyással bíró tényezők javára. Az erőforrás hiányok ugyanis csak úgy ugorhatók át, ha az igazán fontos pontokon elérni kívánt eredmények javára csoportosítunk át mindent. A motivációs gátak átugrásához a véleményformálókra kell koncentrálni, olyan teljesítmény helyzetbe hozni őket, ahol jól láthatóvá válik, hogy a véleményvezér szerephez tartozik e megfelelő tudás és gyakorlat.

A végrehajtandó feladatokat minél kisebb egységekre kell bontani, hogy a szervezet önmagától is tudjon változni. A politikai akadályok leküzdéshez kell tudni módosítani a státuszokat, felemelni a tanulni vágyókat, újat akarókat és letaszítani, az ellenünk küzdőket, a változást akadályozókat. Ugyanis mindig szükség van arra, akár csak egy-egy taktikai motívum megváltoztatásához is, hogy állandóan megkérdőjelezzük a már kialakult hagyományos gondolkodásmódot. Egy ily módon vezetett szervezetben mindig lesz elegendő koncentrált erő és hosszú távú erőnlét a csaták megnyeréséhez.  

Népszerű bejegyzések