Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2016. március 10., csütörtök

Amikor a filozófiát, gyors taktikai műveletekre kell váltani - az az a Van Gaal hatás

Van Gaal taktika
Louis Van Gaal, a Manchester United menedzsere
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
A Manchester United számára a bajnoki szezonnak és a bajnoki álmoknak, február 13-án lett vége. A Sundarlend ellen ugyanis begyűjtötték a 7-dik vereségüket is.  A szezon eleji írásunkban, már kiszámoltuk, hogy egy piacvezető, bajnoki címre törő csapat maximum 7 vereséget engedhet meg magának és a döntetlenek száma is minimális lehet, bár ebbe a versenytársak teljesítménye is iránymutató. Március elején 9 fordulóval a bajnokság vége előtt a Leicester Citynek 3, míg a Tottenham-nek 4 veresége van csak, így ebben az évben, ők azok, akik versenyben vannak az elsőségért. Ez a két csapat, aki még teljesíteni tudja a Premier League piacvezetőjével szembeni elvárásokat.

Féléves időtávban, ahogyan a Hertha BSC-nél, - mint, akik a kis csapatok stratégiáját követik - akartam megvizsgálni a Manchester United teljesítményét is, akik viszont a piacvezető szerepkörre áhítoznak. Azonban a menedzser Louis Van Gaal helyzete annyira kétségessé vált, hogy maradhat e továbbra is a kispadon, vagy elbocsátják, hogy kivártam hátha összegzést kell majd írnom.

A várakozáson aluli teljesítmény okai

Hiszen valóban, a Manchester United, a nevéhez, a múltjához és a bevételeihez képest rettenetes helyzetbe került. S általában a helyzetet leíró kép, a pályán mutatott játékban csúcsosodik ki, de ez számos más tényezőben nyilvánul meg igazán. Louis Van Gaal-t, akit a jellegzetes futball filozófiája miatt alkalmazott egy ekkora csapat, egyre inkább már csak konok makacssággal jellemzik, ahogy tovább vezeti az együttest. Van Gaal egyelőre, a közvélemény szerint nem tud Sir Alex Ferguson és David Gill örökébe lépni. S főként, azért, - mondják a kritikusok, mert nem látni a világos és koherens tervet a jövőre nézve, ami felé tartana a csapat.

Azonban a kirakatban lévő csapatteljesítmény mögött komoly intézményi válság húzódik. A Manchester Unitednél már Alex Ferguson ideje alatt megsértették az alapok gondozásának elveit, s ezen egy új filozófia a felszínen, nem tud komolyan segíteni és változtatni, sőt inkább az akkori hibák csapódnak le most. Ez természetesen elsősorban az utánpótlás nevelés kérdését jelenti. Rendkívül magas összegekért vásárolt és vásárol a Manchester, más futball kultúrákban, más szemléletben és filozófiával nevelt játékosokat. Azután ezekből a különböző filozófiai és futball kulturális alapokkal érkező, bár technikailag képzett játékosokból kellene egységet kovácsolni. A legtöbb nagycsapatnál, az utánpótlásképzésében már kisgyerekkortól azt a futballrendszert, az a látásmódot tanítják, amit az első számú csapat képvisel. Így ezekből az elkötelezett gyerekekből, a képzési rendszer segítségével, folyamatosan építve be a játékosokat a nagyok közé, a csapatnak lesz egy szilárd gerince, tartása, amit jól egészítenek ki az egyéb kulturális alapon álló igazolások.

A Manchesternél az elemzők szerint hiányzanak a megfelelő utánpótlást felderítő és menedzselő osztályok. A globális futball világában ma már minél fiatalabban igyekeznek a gyerekeket, a nagy csapatok a saját képzési rendszerükbe integrálni, különben lemaradnak a versenyben. Nincsenek meg a tehetséggondozásban a megfelelő, új adatelemzési technikák, állítólag a Unitednél, amivel hatékonyan lehet segíteni a fejlődést, vagy a kiválasztást. Nincsenek felépítve azok az időbeli ciklusok, amivel a 14 éves játékosok már láthatnák, hogy lesz minél jobb esélyük csatlakozni az első csapathoz. A mostani másodedzőt, Ryan Giggset is ilyen idős korban vitte a manchesteri akadémiára, ilyen típusú perspektívával Fergusson. Sir Alex Ferguson távozásának idején már ezek a problémák léteztek, már az utánpótlás nevelés nem volt képes támogatni a nagy csapatot, az utolsó még használható saját neveléseket Fergie élte fel, és elsősorban az ő hibája, hogy a pályája vége felé már nem gondolkodott a jövőben. S így Sir Alex már jóval kevésbé figyelt a háttér munkára. Ez óriási hiba volt egy tapasztalt menedzser részéről, hogy nem a klub, hanem csak a saját jövőjében gondolkodott, Így a távozása után a rendszer, mint egy kártyavár összeomlott, amit az erős és tekintélyt parancsoló személyisége Fergussonnak még valamennyire összetartott. Van Gaalnak ma így nem elég csupán a filozófiája mentén felépíteni a stratégiát, hanem az alapok újbóli rendberakása is az ő feladata, mint menedzsernek.

Louis Van Gaal filozófiájának, kellett volna megoldani mindent

Van Gaal márciusi kampánya
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
Ebből a szemszögből nézve egészen nyilvánvaló, hogy Louis Van Gaal-ra, mint menedzserre azért esett a választás, mert az egyike azoknak az edzőknek, akik bátran és következesen képesek beépíteni a fiatalokat a nagy csapathoz. Ezzel természetesen nemcsak az utánpótlást, de a megfelelő volumenű játékos értékesítést is biztosítva. Azonban Van Gaal is mindig, olyan helyeken dolgozott, ahol nagyon jól felépített volt az utánpótlás nevelés, így bátran tudott hozzányúlni a fiatalokhoz.  Így most az is tény, hogy ő is ugyanolyan érthetetlenül áll azelőtt, hogy mi történt, mint a többiek. S hiába igyekszik a filozófiája mentén egy játékrendszert kialakítani és abba beépíteni a játékosokat, - szerencsétlenségére, ugyanúgy, mint tavaly, idén is rendkívüli sérüléshullám akadályozza ebben – az nem tud átütő sikert hozni, anélkül az elköteleződés nélkül a játékosok részéről az anyaklub iránt, amit a sok saját nevelés jelentene az öltözőben. A nagy pénzen vett játékos, elsősorban a pénzért dolgozik és a szellemi elköteleződés kialakítása náluk sokkal bonyolultabb és keményebb feladat.

A megfelelő intézményi háttér nélkül, így már a piacvezető pozíciót célul kitűzni is lehetetlen feladatnak látszik. Van Gaal mégis küzd ezekért a célokért rendületlenül. Azonban számos mérkőzésen hiába van meg a labdabirtoklási fölény, hiába vannak a csatársorban a világ legdrágább csatárjai, a helyzetek nagy része kimarad. S nem lehet egy mérkőzésen sorban kihagyni helyzeteket, nem lehetséges, hogy 6-7-szer több helyzet kialakítás után sem kerül előnybe az együttes. Ez egyszerűen felőrli a támadó csapatot, s a masszív védekezés kevésbé tűnik fárasztónak ma a Manchester ellen, mert egy-két gyors kontrával azonnal halálra lehet sebezni őket.  Így a legtöbb csapatnál már kialakult a Manchester elleni taktika, meghagyva a területeket hagyják, hogy sokat fussanak, sokat birtokolják üresben a labdát. Arra kényszerítik a támadókat, hogy körbe passzolgassák, a védőfalat, az áttörések nélkül egyre jobban bizonytalanná téve őket. S ahogy telik az idő és nő a manchesterieken a mentális nyomás, akkor gyors akciókkal hajtanak, a sokszor egyetlen, de győztes gólra. A hátrányból, ha már rövid a játékidő, jelenleg nem igazán képesek fordítani a manchesteri focisták, pedig a nagy manchesteri legendák is erre inspirálnák őket.

Az azonban már igaz, hogy ebben a második évében a Van Gaal korszaknak, egységesebb lett taktikailag a Manchester United. A megértés a játékosok között már sokkal jobb, ez javítja a taktikai motívumok és játék modellek erejét. Ennek köszönhetően a játék már sokkal folyékonyabban zajlik a pályán. Már nincsenek annyira tanácstalan periódusok a mérkőzésekben, bár még a taktikai elemek nem hozták el az átütő sikert, de már használhatóak.  

taktikai motívumok
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
A Manchester United játékrendszere az 1-4-2-3-1-es felálláson alapul, amiben fontos tényező a szárnyakon, az óriási nyomás kifejtés. S ez a legtöbb hiba forrása is egyben, mert a felfutó védők miatt a szárnyakon elveszített labdák, vagy a beívelések után középen eladva azt, lehetőséget nyújtanak az ellenfeleknek a kontrákra. Éppen, ezért, amikor viszont védekezni kell és jelentős támadás, vagy offenzíva irányul a manchesteri kapura, akkor taktikai variánsként az 1-4-4-2-re kellene pontosan és gyorsan átállniuk. Így már a középpályán szűrni kellene tudni a kontrákat, de azon most még rendre átszaladnak az ellenfelek. A támadó jelleg, a nyomás gyakorlás, a több labdabirtoklás, a szerkezet váltás a védekezéshez, mind-mind attraktív futballt sejtet, azonban ezek az elemek még nem működnek igazán. Sok a kihagyott helyzet, sok a felesleges pontatlanság, a labdavesztés, és a visszarendeződés során is sok a hiba. Mindezek a tényezők okozzák a megfelelő filozófia ellenére is a Manchester United változó teljesítményét, és így állandóan a kirúgás réme fenyegeti Van Gaalt.

 Van Gaal tavaszi kampánya: gyors taktikai győzelmek, egymásután

Van Gaal minden esélyt igyekszik megragadni azonban a szezonban, ahhoz, hogy lássák megvalósulni az elképzeléseit. A tavalyi minimálisnak tekintett célkitűzés után, hogy a Bajnokok ligáját érő 4-dik helyet megszerezzék, a csapatnak nem sikerült tavaszra az egyenes kieséses rendszerbe kerülnie. A Wolfsburg köszöni szépen, mert a nyolcad döntőben a Gent, nem tanúsított túlzott ellenállást, így a csapat történetében először a nyolc közé jutottak. Az már komoly eredmény lett volna idén, bármi történik is mellette, ha Európa legjobb nyolc csapat közé visszakerül a Manchester United is.

sport taktika
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
Így most már az Európa Ligában kellene a címet megszerezni, amit sohasem nyert még meg egyrészt a Manchester, másrészt Van Gaal ezt az utat nevezte a könnyebbnek a Bajnokok ligájába jutáshoz, mint az angol bajnokságban elérni újra a negyedik helyet. Azonban még egy fordulóval ezelőtt a negyedik helyre is megcsillant a remény, hisz 1 pontra megközelítette a Manchester az Arsenal, majd a Watford elleni győzelemmel a Manchester City-t. Ezt követően azonban ismét kikapott a szokásos 1 góllal, a West Bromwichtól és ezzel ismét belátható látótávolságon kívül került a bajnoki célokat illetően. A március 20-ai Manchester City elleni mérkőzésen így már kötelező a győzelem, hogy újra felzárkózhassanak mögéjük és legyen esély az utolsó pillanatig legalább a negyedik helyre. Ehhez azonban még a bajnoki első és második helyezetett is meg kellene verniük.

Az Európa liga elhódítása sem tűnik azonban annyira egyszerűnek, mert a következő körben épp a Liverpool lesz a Manchesteriek ellenfele. S Jürgen Klopp és csapata számára is ugyanez a fenti két opció áll még rendelkezésre a szezon megmentésére. Egy mérkőzéssel kevesebbet játszva három ponttal állnak a Manchester mögött, akiket egy győzelemmel behozhatnának a bajnoki tabellán. S az Európa Liga a másik lehetőség a Liverpool tradíciójához illő eredményekre. Van Gaal számára harmadik lehetőségként még az angol FA kupa marad, - amit Alex Fergussonnak a majd harminc éves manchesteri időszaka alatt is csak ötször sikerült megnyernie, de a legutolsót 12 évvel ezelőtt. Ehhez a négy közé jutáshoz az bajnoki tabellán eggyel előttük álló Westham Unitedot kell kiütni a versenyből.

Így most Van Gaal és csapata számára létkérdés, hogy a közvetlen versenytársakkal megvívandó előttük álló 4 mérkőzésen, mint egy jól felépített kampányban, győzelmeket arassanak. A négy mérkőzés, három ellenfelére taktikai szinten maximálisan fel kell készülni és az eddig nem működő, de sokat gyakorolt taktikai elemeket muszáj aktivizálni.  Az ellenfelek játékában meg kell találni azokat a gyengeségeket, amik a Manchester előnyére válhatnak. Ez nem könnyű feladat, különösen úgy, hogy most a sok sérülés miatt, minden időknél több fiatal van a kulcsfontosságú mérkőzésekre készülő keretben.

Egy mérkőzés, ahol a filozófia tökéletesen megnyilvánult


tehetség gondozás
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
A bizakodásra azonban éppen a bajnok esélyesnek tartott, de az utolsó 3-4 mérkőzésével ezt elveszítő, Arsenal elleni teljesítmény adhat okot. Ezen a mérkőzésen teljes fényében ragyogott a Van Gaal-ra jellemző filozófia. A keretben, mint annak idején a kezdeteknél rengeteg fiatal volt. A cserepadon a Manchesternél csupa, olyan játékos ült, akiknek a neveit azelőtt sohasem hallottuk. S a fiatalok elköteleződése a klub iránt itt aztán teljes egészében aktiválta a legjobb képességeiket. Így bukkant fel a semmiből, mint anno Kluivert, az Ajaxnál, Rashford, aki az Európa liga mérkőzésen és az Arsenal ellen is 2-2 gólt lőtt, ezzel segítve győzelemhez és továbbjutáshoz a csapatát. Rashford azonban nem közvetlenül az utánpótlás nevelésből érkezett meg az első csapathoz, ezzel nem írva felül az alapokkal kapcsolatban korábban leírtakat. Rashford szó szerint az utcáról került pár éve a Manchester utánpótlás keretéhez. A Manchester United streetfutball közösségépítő programjában figyeltek fel a fiúra és onnan az utcai focisták tömegéből hívták meg az edzéseikre őt. Rashford olyan, valóban szegény körzetből származik, hogy eddig is kerékpárral járt az edzésekre és annyira fiatal, hogy az Arsenal utáni mérkőzést követően még a másnapi kémia dolgozatra kellett készülnie. S nincs nagyobb erő, mint egy ilyen játékos elköteleződése és lelkesedése, a neki lehetőséget adó klubnál, hogy több tízezer ember előtt játszhat élőben és több millióan követhetik a televíziókban.

Ezek a fiatal játékosok az Arsenal elleni mérkőzésen teljes erőbedobással, semmitől sem tartva, rendkívül agresszívan támadva, megmutatták mindazokat az erényeket, amit Louis Van Gaal filozófiája magában rejt. Azt a filozófiát, amit a különböző területekről érkező, képzett és tapasztalt játékosoknál sehogy sem sikerült ilyen erővel aktivizálni. A fiatal játékosokkal azonban még egy óriási probléma van, amitől, akár ebbe a rövid kampányidőszakba is beletörhet a Manchester bicskája, hogy hosszútávon még nem képesek fenntartani ezt a magas fokú teljesítményt.  S ez sajnos a három győzelem után a West Bromwich ellen már látható volt. Van Gaal számára óriási feladat, a rendelkezésre álló játékosokkal levezényelni ezt a 4 mérkőzésből álló kampányidőszakot.

A múlt és az idővel érkező eredmények mindent megszépítenek

A Manchester United legendás edzője Alex Fergusson sem kezdte a pályafutását ennél sokkal jobban a Manchesternél, azonban, az hogy a nyolcvanas években még kevésbé volt a rohanó a világ és hagyták dolgozni, kiteljesedni a vezetőt, s ez idővel meghozta az eredményeket, jókora előnyt jelentett.

Alex Fergusson  1986 novemberében vette át a Manchester United irányítását, tehát már jó két hónappal a szezon kezdés után, a kiesés ellen küzdve. Az 1986-87-es szezont a 11-dik helyen zárta a Manchester 56 pontot gyűjtve, az akkor lehetséges 84-ből a 22 csapatos mezőnyben. Fergusson második éve maga volt a csoda, ami segített abban, hogy bebetonozza székét,  az 1987-88-as szezonban már 81 pontot gyűjtve, az ekkor 21 csapatos bajnokságban 2-dik lett a United. A még most meglévő három front valamelyikén, de inkább kettőn, kellene Van Gaalnak is valami hasonló bravúrt felmutatnia, ahhoz, hogy a helyén maradjon. 

A Fergusson éra második évében ez a siker azonban a csapat erejét felemésztette, mert az 1988-89-es harmadik edzői évében ismét csak 11-dikek lettek 51 ponttal, a 20 csapatos bajnokságban. Ma ezt már egy edző nem élné túl, lásd Jose Mourinho esetét a Chelsea-nél. A következő szezonja Fergienek még ennél is borzasztóbb volt, akkor csak a 13-dikak lettek. Fergusson ötödik szezonjában 6-dik a United. Az az öt év alatt még csak egyetlen valamirevaló eredmény szerepelt a neve mellett. S ekkor húzta ki a slamasztikából egy FA kupa győzelem Fergussont.

Ez a kupa győzelem olyan lendületet adott a csapatnak, hogy a 1991-92-es szezonban sikerült ismét 2-diknak lenni, az újra 22 csapatos bajnokságban, mindössze 78 ponttal. Az adott évben nagyon kiélezett volt a verseny, sok azonos képességű csapattal. Míg végül Fergusson hetedik évében sikerült csak elérni az első bajnoki címet. S ezután lett, sok-sok fiatal saját nevelésű játékost beépítve a keretbe, mint David Beckham, Ryan Giggs, Paul Scholes, vagy a Neville testvérek, a 90-es évek legsikeresebb csapata a Manchester United.

Az, hogy Van Gaalnak lesz e ilyesmire lehetősége, az a 2016-os tavaszi kampány időszak után, már talán az első hónapban, márciusban ki fog derülni.

A Manchester United 2016. márciusi kampány időszakának mérlege

futball filozófia
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited

Van Gaal csapatának mindössze a szerény 50%-os teljesítményt sikerült felmutatnia, ezen a sorsdöntő négy mérkőzésen. Ez azt jelentette, hogy a Liverpool elleni idegenbeli 2-0-ás vereség és a West Ham United elleni otthoni kupanegyeddöntős 1-1-gyel, a problémák csak tovább terjedtek.

A Liverpool legyőzéséhez igazán attraktív,  látványos támadó futballra lett volna szükség, aminek a hiányától leginkább szenvedett egész szezonban a United. Ennek több oka is van, egyrészt a legtapasztaltabb támadója Wayne Rooney gyakran volt sérült, a fiatalok, pedig még nem tudtak megfelelő módon beilleszkedni a keretbe és felvenni egy top csapat ritmusát. Így az első mérkőzés hazai visszavágóján - ahol esélye sem volt a Unitednek, a gólszerzésre - remek nyitányt produkálva vezetett 1-0-ra a Manchester United. S már úgy nézett ki, hogy ezzel az előnnyel vonulnak a csapatok az öltözőbe és egy teljesen nyílt második félidő következik. Azonban az első félidő utolsó másodperceiben, - egy buta védelmi hibából, szinte a félpályától engedték több védő asszisztálásával, hogy a liverpooli csatár eljusson a kapuig - gólt kapott a hazai csapat. Ez, mivel ezután még 3 gólt kellett volna lőnie, - a leginkább a gólokkal adós manchesteri csapatnak - megpecsételte a United sorsát. A csapat lendületét, valamint hitét vesztette és a második félidő szalon döntetlenje tökéletesen megfelelt a Liverpool elvárásainak és könnyed tovább jutásának. Így a második legrangosabb európai kupában sem sikerül áprilisra talpon maradnia a Manchester Unitednek.

A West Ham United ellen is  odahaza sokáig az FA kupából való kiesés réme fenyegetett. Martial 83. percben szerzett egyenlítő találata jelentette, a negyeddöntő idegenbeli megismétlését. Így még az FA kupa frontján kecsegtet valamilyen esély kozmetikázni a szezont, ugyanis a legnagyobb klubok már mind kiestek a versenyből. Az idegenbeli rájátszás azonban még inkább kétségessé teszi a továbbjutást. Minderre nem tudott gyógyír lenni, hogy a városi rivális Manchester City felett aratott sovány győzelemmel (1-0), még lehet esélye a Bajnokok ligás indulást érő negyedik hely elérésére a csapatnak. A március második felének, mind a sportban, mind az üzleti életben rendkívül fontos időszakát, a két döntetlen, egy győzelem, egy verséggel, összesítésben 3 rúgott és 4 kapott góllal záró Manchester United teljesítménye semmiképpen sem top csapaté.

Bármilyen kampány, aminek a mutatói 50% körül mozognak és a teljesítményben emellett, mint itt a góloknál negatívumok jelentkeznek, sikertelennek kell minősíteni. Fontos, hogy lásd mely statisztikákra kell figyelni az üzleti életben, mert a futballban az eredmények és a látott játék miatt ezt jóval könnyebb beazonosítani. 50%-nál magasabb visszafordulási arány a honlapról, vagy egy online hirdetési kampánynál a kattintók több, mint fele kevés minősített időt tölt az oldaladon, a boltba betérők több, mint fele nem tudja éppen milyen akciód van, csak az árat nézi. A tervezett értékesítés fele sem valósult meg. Ezek a kampány sikertelensége mellett több dolgot is jeleznek, mint ahogy a Manchester United márciusi kampányában is lehetett érzékelni. Nem volt elég attraktív, amit kínáltál - a pályán mutatott játék unalmas és lelketlen volt. Az alkalmazott taktika nem volt megfelelően felépítve és begyakorolva - a kapu előtt megakadt a támadás, csupán a védőfalat passzolták körbe és beívelésekkel próbálkoztak, hiányoztak a kreatív megoldások. Nem érzékelik a vevőid a történetet, a filozófiát, amögött, amit csinálsz, így nem tudnak veled azonosulni - Van Gaal  futball filozófiáját, a labdabirtoklásról és támadásról néha nyomokban lehet csak felfedezni a játékban.

Ezekből az adatokból, azonban tovább kell építkezned és még felkészültebbnek kell lenned a következő márciusi kampány időszakra, mert a tavaszi kampányoknak, különösen a bevezető márciusinak mindig döntő szerepe van az egész évedet tekintve.  

Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited


2016. február 25., csütörtök

A közös tudás megteremtése a közösségekben



közösségépítés
A közösségi platformok a tudás létrehozására és megosztására jönnek létre. Ez több, mint egy költői hitvallás, a valódi és egységes közösségek mindig is ezen alapelvek mentén alakultak ki. Ma már ebben fontos szerep jut annak is, hogy hogyan használjuk fel a rendelkezésre álló technológiákat hozzá.

A technológiai fejlődés miatt a jövőben, egyre kevesebb lesz a fizikai kapcsolat az emberek között. Ebből kifolyólag a közösségépítésben ezt mindenképpen figyelembe kell venni és ennek mentén megtenni a  következő lépéseket.
 
- Az emberek csatlakozása egymáshoz, az információk mentén történik, aminél fontos csatlakozási pontokat képez a tudás. Ezekből pontokból teremtve meg a közösségi tudás virtuális portálját.

- A jól felépített és folyamatosan bővített tudás az a platform, amire a közösség épül.

- Az összefüggések, azonosságok a közösségen belül, hozzák létre azokat az összefonódásokat, amik a közösség szívét jelentik.

- Az összefüggéseket, az azonosságokat, az információforrások alkotják, teremtik, ezeknek a pontoknak az üzenetei, a közösség csatornáin keresztül jutnak el másokhoz.

A jövőben mindezek a tényezők ösztönzik és megkönnyítik az értékes kapcsolatokat. A közösségek így az összetartozás érzését erősítik, a kölcsönösség, kapcsolatok és a szociális hálózatok építése segítségével. Ez mindig meghaladja az egyéni felfedezések területét, mert a kohézió és a figyelem, az így létrejövő párbeszéd, újabb tudásterületeket teremt.

Hálózatok és hidak a közösségekben


tudásépítés a közösségekben
A közösség egyes tagjai közötti kapcsolatok hidakat képeznek, aminek a segítségével erőforrások alakulnak ki a közösség bevonásával. Az erőforrás az egész közösségi hálózat energiáiból, közös tevékenységéből ered. E közösségeken belül az információkhoz való hozzáférés még mindig a legfontosabb funkciók egyike. A mai társadalmi bajok, egyik oka éppen az elkülönítés, a hozzáférés hiánya, és annak képtelensége, bizonyos információkhoz, eszközökhöz és lehetőségekhez. Ez fosztja meg az emberek jórészt attól, hogy valóban részt vegyenek, és tevékeny részesei legyenek a társadalmi életnek. A szociálisan hátrányos helyzetűek számára pontosan a megfelelő, számukra fontos tudás létrehozása és az ehhez kapcsolódó információk eljuttatása, oly módon, hogy abból használható tudás és ne irreális elvárások szülessenek, hiányzik nagyon a közösségépítési stratégiákból számos helyen.

A tudás építésen és az információ áramláson keresztül is a legfontosabb szempontok az emberi kapcsolatok lesznek. A közösségek arra teremtenek lehetőséget, hogy megérintse a másikat a közös gondolkodás és legyen mihez kötnie az életét. A jó közösség ereje arra ösztönzi az egyént, a közös témákon keresztül, hogy átgondolja saját helyét a világban. A közösségek ily módon újra értékei lesznek az új társadalomnak, mert éppen a kiközösítések, elkülönítések ellen dolgoznak. A jól felépített közösségek, amikben folyamatosan épül a közös tudás, arra készteti minden egyes tagját, hogy gondolkodjanak, hogy szélesítsék a látásmódjuk.

Ezek a szempontok mind inspirálják az embereket és az elképzeléseik erejét megsokszorozza. S a közös gondolkodás szempontjai lebontanak más olyan tényezőket, amik az életben gátjai a közeledésnek, lebontja a demográfia, gazdasági, vallási határokat is. Egy 70 éves, katolikus kisnyugdíjas, azonos elveket vallhat a közösségen belül, egy új gazdag, ateista, 20 évessel is. A való életben enélkül, az azonos gondolatokra épülő tudás nélkül lehetetlen lenne, hogy közös programok, vagy eszmecserék történjenek, a korban és társadalmi helyzetben nagyon távol állók között. A közös gondolatok, így rendkívüli nyitottságot és elfogadó képességet teremtenek. A közösségépítés egyik stratégia célja ugyanis, a közösség tagjainak az egyedi fejlődése is.      


Egyén és közösség együttműködése

tudásépítés a közösségekben

Egy különleges blogot ma már könnyű egy közösségnek megalkotnia, ahol társszerző lehet mindenki, így építve a közös tudást. Ezen a honlapon mindenki létrehozhat saját blogbejegyzést a témához kapcsolódó gondolataival. Ezeket a bejegyzéseket mások tovább gondolhatják, tovább írhatják. A tovább írhatóság és a tovább építhetőség, fontos szempontjai egy mai értelemben jól működő közösségnek, szemben mondjuk a merev szabályok és előre leírt utasítások alapján működő „hagyományosnak” tekinthető társadalmi csoportulásokkal. Ahogy telik az idő, az érdeklődési kör alapján a csoportba belépők egyre jobban megismerik egymást. S így a közös megbeszélésekből nyert ihlet, még élénkebbé és lelkesebbé teszi őket. Az ily módon kialakuló közösségek létszáma rendszeresen folyamatosan nő, újabb embereket vonzva magukhoz. Lehet egyetlen személy is a közösség alapítója, generátora, de idővel minden egyes tagban kialakul az igénye arra, hogy folytassák a közösen elkezdett munkát és új célokat valósítsanak meg.

Társadalmunk ma már annyira heterogén, hogy az egyént számos téma iránti elköteleződés jellemezheti egyszerre, ami demográfiai és társadalmi alapon teljesen különböző lehet, a többi vele azonos ember érdeklődési területeitől. Így bárki egyéni elképzeléseinek és érdeklődési körének mentén egyszerre több közösség részese is lehet, ahol más-más típusú tudás építése folyik. Sok ilyen közösségben résztvevő véleménye, hogy megtanulják jobban átlátni az emberi kapcsolatok természetét, értékelni az új véleményeket. Ezek a tapasztalatok pedig a sablonos és sztereotip gondolkodásmód ellen dolgoznak, ami segíti az élet egyes folyamatainak az árnyaltabb és gazdagabb megértését.


A közösségépítés új perspektívái

tudásépítés a közösségekben
A közösségek egyfajta új perspektívát teremtenek az egyedi tudásukkal a hozzájuk tartozóknak. Ennek az egyedi tudásnak a segítségével, a közösség tagjainál az élet rövidségét is a bölcsesség érzése hatja át. A megteremtett bölcsesség által elért idősebb és fiatalabb gondolkodók is tudják, hogy a bölcsesség segítheti az embereket abban, hogy ellenállóbbak maradjanak a bizonytalanság idején is. A beszélgetés, a kommunikáció az alapja a közös bölcsességnek, ami a személyes bölcsességünket is meghatározza a mindennapi életünkben. A személyes, közösségi tudás alapján létrehozott bölcsesség inspirálja az elképzeléseket, és megerősít abban az egyént, hogy a jó beszélgetés valóban építő jellegű. S éppen a valódi, mélyen elgondolkodtató beszélgetésekből van kevesebb, a felszínesek, önigazolókkal: aktuális események, divatok, használati eszközök, élethelyzetekről, emberi kapcsolatokról szólókkal szemben. Ugyanakkor viszont ezeknek a beszédaktusoknak a megértése is sokkal árnyaltabb lenne, ha valódi közösségi beszédmód alkotja azt a tudást, azt a látásmódot, amivel hozzáállunk ezekhez a témákhoz, a bulvár írások, filmek, technikai jellegű, életvezetési tippek és tanácsok helyett.

A közösségi beszédmód révén, ami valódi tudásra épül, pontosan átgondoljuk és értelmezzük ezeket az élethelyzeteket, témákat és nem közhelyekhez, sablon gondolatokhoz nyúlunk, amiről azt gondoljuk, széles tömegek is megértenek. Sőt a gondolatainkkal már nem a széles arctalan, tömegnek, hanem az ismert és gondolatgazdag közösségnek kívánunk megfelelni.

Az ideális, ilyen módon működő és valóban inspiráló közösség létrehozása, gazdagabbá teszi az életünk. Ilyen közösséget teremteni, fenntartani és a kapcsolati hálót benne ápolni, azonban nem olyan egyszerű feladat. Mindez sok kihívással, sok munkával és a közösség megfelelő tagjainak gondos felkutatásával jár. Azonban erre kell törekednünk, a felszínes társadalmi kapcsolatok helyet, az élet, a művészetek, a sport, a tudomány, vagy az üzlet bármely területén, mert nemcsak gazdagabbá, de termékenyebbé is teszi a jó közösség az életünk.

2016. február 23., kedd

A közösségépítés napjainkban - Stratégiai alapok

Mit jelent ma a közösség? 

közösségépítés
A közösség építés már régóta kritikus koncepciója a társadalomtudományoknak. Ebben kulcsszerepet játszik a növekvő gazdasági egyenlőtlenség, a természeti és emberi katasztrófák, és a XXI. században megjelenő hadviselési módok, amelyek ma már éppen közösségeket és nem hadseregeket támadnak.

A közösség számára egy új fogalmi keretre van szükség mind az elmélet és a gyakorlat szempontjából. Újra kell gondolni a közösségeket a technológiai változások és a globalizáció, a világban zajló trendek szerint. A közösségek ugyanis mindig erőforrásokat hoznak létre, emiatt fontosak a közösségépítési stratégiák. Ma minden azt bizonyítja, hogy az egyre jobban terjedő menekült áradat, a szegény városi környékek, a törzsi népek, s ezen csoportok generálta jelentős problémák megoldása kulcsfontosságú. A nemzetközi vállalatok hatalma, valamint a közegészségügyi szervezetek súlyos erőforrás hiánya velük szemben, mind-mind azt bizonyítják, hogy az emberek önszerveződő csoportjai tudnak a leghatékonyabbak lenni, saját problémáik kezelésében. Így  ma nyugodt szívvel elmondható, hogy a helyi közösségek tartalmazzák azt a magot, ami a kívánatos jövőt rejti magában.

Ezért fontos segíteni a közösségeket mindenfelé, mert ők képesek újjáépíteni a gazdasági struktúrákat, ha megfelelő bennük a szellemi erő és összefogás. Pontosan ezért az egyik kulcskérdés a helyi közösségek, mert a megfelelően kidolgozott közösségi lehetőségek csökkentik a háztartások költségeit, csökkentik a függőséget másoktól és javítja a közvetlen környezet minőségét és elősegíti a közegészségügy fejlődését is.

A helyi közösségi stratégiák segítik az erőforrások felhasználási hatékonyságot. Igyekeznek a lakhatási lehetőségeket, az élhető környezetet az emberek minden korosztálya számára biztosítani. Sok helyen az állami és gazdasági apparátusokkal ellentétben, a jövedelmek, a versenyhelyzet mobilitását is sokkal jobban biztosítják. Ugyanakkor minden közösség számára fontos az egyediség, az egészséges és biztonságos környék. Egyre jobban összpontosítva a föld, valamint közvetlen környezetünk megőrzésére, értékeinek újrahasznosítására, ezeknek a feltétlen tiszteletére nevelve az utókort. Ezek a tényezők együttesen, mind-mind növelik a közösség erejét. Az erős fenntartható közösségek támogatása mind a városi, külvárosi és vidéki területeken, egyre fontosabb. Ezért van égető szükség az intelligens növekedési stratégiákra.

 Új koncepciók a közösségépítésben

közösségépítés
A közösség erőforrás, olyan erőforrás, amely táplálja a jó tervek megvalósítását, ezért van szükség néhány költséghatékony marketing stratégiára, hogy fel tudd építeni azt. A jól átgondolt stratégia, az ehhez párosuló taktikával szilárd eredményeket hoz. A kreatív marketing programok célja, hogy a közösségnek legyen saját története. Mindenki számára elfogadható célok és ehhez tisztázott alapfilozófia. Ma már fontos taktikai elemként, ehhez egyesíteniük kell magukban a közösségi média erejét és ezzel elérni a közösség bevonását a kezdeményezésekbe.

Ennek a kreatív koncepciónak a kialakításához, szükség van arra, hogy jobban megértsük a közösségek filozófiáját és céljait. Vajon mit is szeretnének pontosan a közösségek és mit tesznek azért, hogy elérjék a céljaik? Elég erős és innovatív gondolatok szükségesek ahhoz, hogy az érdekek mentén széthulló társadalomban, egy a fontos filozófiai alapokra épülő cselekvési tervek szülessenek. A közösségépítés, még ha az éppen a virtuális térben történik is, ugyanis csakis, a gyakorlatban nyer létjogosultságot, minden megvalósítatlan elmélet nem visz minket közelebb az eredményességhez.

Azonban elvitathatatlan az a tény, hogy kizárólag egy jól megalapozott tudásbázis segítheti a közösségépítést. Időszakos rendezvények vagy akciók nem szülnek erős közösségeket, így megfelelő erőforrásokat sem, ahhoz hogy elérjék a céljaik. A közös tudás, az azonos gondolkodás kialakítása, ezért nagyon fontos tényező a közösségépítésében. A közösségépítés kiinduló pontja mindig tudásalapú, az azonos gondolkodás, az ebből születő új tudásalakzatok az alapjai a mai közösségépítésnek. Erre a közös tudás felépítésére két esettanulmányt néztünk a nemzetközi gyakorlatból. Ezek jól megvilágítják, hogy a tudás felépítése és a közös gondolkodás kialakítása milyen eredményeket hoz.

Az olvasás közösségi élmény és nem magánügy


az olvasás közösségiélmény
Az olvasás, a tudásépítésben, mint minden stratégiában így a közösségek felépítésében is fontos szerepet játszik. Erre a már évszázadok óta legjobban működő példa, a Biblia olvasása sé értelmezése.Az olvasás a közös gondolkodás megteremtésének az alapja. A közösségépítésben, ha komoly tudásépítés helyett, szubjektív egyéni vélemények és csupán aktuális érdekek vezérlik a csoportot, sohasem valósul meg a közösségépítés. Az olvasás fontosságának a népszerűsítésében azonban éppen a könyvtáraknak kellene, elöljárniuk. Ennek innovatív példái a gyakorlatban nálunk még nagyon hiányoznak a nyilvános könyvtáraknál. Két híres holland példát említenénk meg innovatív közösségépítési koncepcióra, erről a területről. Az első példa az úgynevezett „Stalwart” – magyarul rendíthetetlennek lehetne fordítani - olvasók, amit Hans van Duijnhoven könyvtáros irányít.

A Stalwart olvasók nem egy hagyományos könyvklub, hanem a közösségi olvasás eszménye. Olyan könyvek gyűjteményét hozta létre a könyvtáros, amik önmagukban is segítik a közösségépítést. Minden tagnak, minden héten el kell olvasnia egy könyvet, de mindenki szabadon választhatja ki, hogy melyiket a gyűjteményből, nem mindenkinek kell olvasnia ugyanazt a könyvet. Egyszer egy hónapban, pedig összeül a közösségi olvasó csoport és megbeszélik az olvasott könyveket. A projekt 2012 szeptemberében indult, és egy évig tartott. Azonban, mivel nagyon pozitív volt az élmény, a csoport tagjai azóta is rendszeresen összejönnek. Egy közösen meghatározott témakörben történő gondolkodás, főként az emberi, közösségi dolgokról, ma olyan óriási hiánycikk, hogy már csak ementén is lehet erős és összetartó közösségeket építeni.

Az egyik új eleme a Stalwart olvasók közösségének, hogy tevékenységük túl nyúl a könyvtár határain is, már közösen látogatnak el színházi előadásokra is, természetesen, ha van kapcsolata valamelyik olvasott könyvvel. Az olvasás, a művelődés és gondolkodás szeretete hozott létre egy közösséget, akik nyitottak voltak arra, hogy ne magánügyként kezeljék az olvasás élményét, hanem megosszák azt másokkal is. Így az olvasásnál jóval többet kaptak, az együttgondolkodást egy, a vezető könyvtáros által meghatározott tartalmú, azonos szellemiségű könyvek között. Talán nem véleletlen, hogy mint történetet az ilyen közösségi könyvklubok működését, több hollywoodi film is beemelte a dramaturgiájába. S minden ilyen történetben az egyének, a közös olvasás és élmények révén jelentős változásokon mennek át.

Kortárs gondolatok és filozófia, a pozitívabb jövőképért


az olvasás közösséget épít

A második példa egy szintén innovatív közkönyvtári közösség, akik a "Bölcsesség a válság idején" nevet adták maguknak, Marina Polderman könyvtáros vezetésével. A könyvtáros vezetésével ebben a körben, munkanélküliek gyűltek össze, hogy 2013-ban hét hónapig beszéljenek át közösen a könyvtáros által kiválasztott könyveket. Az olvasás középpontjában a 21. századi filozófus Alain de Botton egyik könyve állt. Alain de Botton műve: A filozófia vigasza címen jelent meg magyarul.


Alain de Botton a könyvében komolyan vette és visszaállította jogaiba a régi görög filozófiaszemléletet. "Ahogy az orvostudománynak semmi haszna, ha a test betegségeit nem űzi el, ugyanúgy a filozófia is értelmetlen, ha a lelki fájdalmakat nem szünteti meg" - jelentette ki Epikurosz, az ókori bölcselő. Kései utóda ennek szellemében, vizsgált meg hat olyan boldogtalanságforrást, amely mindannyiunk számára ismerős - népszerűtlenség, pénztelenség, csalódások, fogyatékosságok, szívfájdalmak, nehézségek - és hat szellemes, szórakoztató, közérthető és mégis mélyenszántó esszében megvizsgálta, miképpen meríthetünk vigaszt ezekre a bajokra Szókratész, Epikurosz, Seneca, Montaigne, Schopenhauer és Nietzsche gondolataiból. A filozófia vigasza afféle mai "boldogságra vezérlő kalauz", amely rendkívül ironikus módon kezeli a csináld-magad könyveket, ez a mű is mintegy receptgyűjteményt ad a boldogtalanság elkerüléséhez.

Nyilvánvalóan a könyvnek, mint alapműnek, ami a boldogtalanság felszámolásáról szól, fontos mondanivalója volt a munkanélküliek számára.  A szövegek értelmezése segítette őket abban, hogy újból aktívvá váljanak és változzon az önbecsülésük. Ez a történet is mutatja, hogy bármilyen közösségnek, még az alulképzetteknek és elesetteknek is a könyvek segítségével, ma a 21. században, is lehetősége van az igazán jó dolgok megőrzésére és továbbadására.

A könyvtárak, azért is jó példa, mert az a feladatuk, hogy javítsanak a társadalom helyzetén, megkönnyítsék a tudás létrehozását a közösségekben. Ahogyan minden valódi közösség, az azonos tudásra épül és annak továbbgondolására és továbbadására. Pontosan, emiatt az már teljesen lényegtelen, hogy egy gondolat köré, mekkora közösséget teremtünk. Vannak, egész picik, mint a példában említett olvasóközösségek és lehetnek egészen nagyok is, akik mondjuk valamilyen vallás követői közé tartoznak. Egyik csoportosulás sem tud életképes lenni az közösség alapjait képező gondolkodás megújítása nélkül.

2016. január 27., szerda

Mit jelent a tervszerűség féltávon, a Hertha BSc-nél?


Az eredményességhez, természetesen folyamatosan ellenőrizni kell azt, hogy hol tartasz a terveid végrehajtásában. Szezonnyitó tanulmányukban leírtuk, hogy egy kis csapat, mint a Hertha Bsc elsősorban arra építheti tervét, ha meg akar maradni a piacán, hogy minél jobban kiaknázza, a jól betanulható taktikai motívumokban rejlő lehetőségeket, és minél kisebb részegységekre bontja a feladatokat, amik garantálják a cél elérését.

Dárdai Pál ehhez 4 mérkőzéses szakaszokban gondolkodott, ahol 4 fordulóként kell 5 pontot gyűjtenie. Így a 32-dik fordulóra 40 ponttal elérhető a biztos bent maradás. A hatékonyság növeléséhez számos a munkáját segítő technikai eszközt is alkalmazott. A taktika megerősítésével és az alapos tervezéssel, már a második félév nyitányára sikerült elérni a Herthá-nak, hogy a hátralévő 16 fordulóból elég 3 mérkőzést nyernie a 40 pont eléréséhez. Az utolsó bent maradó pozícióhoz statisztikailag 12 győzelemre és 2 döntetlenre van szükség, ilyen szempontból viszont már csak 2 győzelemre van az év eleji tervben kitűzött cél.

Amikor egy terv elkezd működni és hozza az eredményeket, akkor menet közben természetesen újabb célokat tűzünk ki, hiszen időben már jóval korábban érezzük, hogy a tervünk megvalósítható, így még inkább el kezd körvonalazódni az a stratégia, ami jellemzi az új Hertha Bsc-t is. Ehhez a tervhez így teljesen nyugodtan, minden görcsösség nélkül lehet új taktikai elemeket betanulni, ami még versenyképesebbé teszi a csapatot. A sikerességnél ugyanis nincs semmi vonzóbb, nincs semmi, ami jobban eltökélté tenné külön-külön minden játékos akaratát. Ezért tapasztalható a téli átigazolási szezonban is soha nem látott kereslet a magyar labdarúgók iránt, mert a válogatott szerepelni fog a nyári Európa bajnokságon. Minden magyar játékost vásárló klub, ebben a pillanatban joggal bízhat abban, hogy a magyar játékosok értéke a nyári torna után jelentősen meg fog nőni, így most jó befektetésnek számít a leigazolásuk.

A tervszerűség megváltoztat


Már a szezonnyitásnál elmondta Dárdai, hogy míg az előző szezonban kizárólag a túlélés volt a cél. Azóta viszont új filozófia mentén haladnak, és így már képes fejlődni a csapat. Az előző, „menekülő” szezonban, még csak a védelem stabilizálása sikerült, most viszont már a rövid passzokra épülő játéknak, a megerősített támadósorral kezd arculata lenni. Sőt sikerült Dárdainak kialakítani egy olyan játékrendszert, amihez meg vannak a megfelelő emberei. Sok időbe és tervszerű, egymásra épülő lépésekre volt szükség, hogy lefektessék a sikeresség alapjait a Herthanál, de mára versenyképesek lettek, amit az eredményeik is bizonyítanak.

Valamennyi szakértő úgy látja, hogy a siker kulcsa Dárdai Pál és az ő tervszerűsége. Emiatt is választották meg az év labdarúgó edzőjének Németországban. A tervek megvalósításában következetesen szigorú a játékosaival, de megadja nekik azt a szabadságot, amivel a kemény teljesítmény meghozza az eredményét és munka örömét is.

Az egyik kulcsa a sikernek, a futómennyiségben rejlik. A herthás, cseh Vladimir Darida lett futómennyiség tekintetében az első, a Bundesliga játékosok rangsorában. A futó átlaga 13 kilométer meccsenként, és ezzel kell a lépést tartania a többi játékosnak is.

A kiscsapatok bevételének egyik kulcsa, mint a szezonnyitó tanulmányban elmondtuk, hogy minél több látogatót vonzanak ki a mérkőzésekre és legyen olyan karaktere a játékuknak, amivel mivel többször jelennek meg a televíziós élőközvetítésekben. A Hertha ilyen szempontból is óriásit lépett előre, jelentősen növekedett a nézőszám és a vártnál jóval többször került a képernyőkre. Ezzel párhuzamosan a klub adósság szintje határozottan csökkent. Az összes kötelezettség összege 15,9 millió euró volt, amit sikerült a bankoknak teljes egészében visszafizetni. A tervszerűség idővel mindig jövedelmezőségbe fordul.


Mutatók, statisztikák


A Hertha az úgynevezett nagy klubok a bajnokságban még mindig kis csapat. Kikapott a Dortmund-tól (1: 3), a Wolfsburg-tól (0: 2), a Schalkétól (1: 2) és a Bayern Münchentől (0: 2) egyaránt. S csak az szezon vége felé, ott is a második félidőben fordítva, sikerült otthon győznie a Bayer Leverkusen ellen (2: 1).

A sikerek inkább a stabilitásban gyökereznek, aminek a mentalitás, a hit az alapja. Egy csapat, amely úgy néz ki papíron, hogy maximum a tabella közepének elérésére lehet esélye, a focipályán ezzel szemben mindig úgy viselkedik, mint a győztes alakulatok. Ezt segítik az időben pontosan lebontott feladatok. A 7 percenként kötelező, minimum egy támadás vezetése. Nem gól lövés, nem labdabirtoklás, hanem annak a mentalitásnak a kialakítása, hogy meghatározott időintervallumonként legyen támadásvezetés, mert ez majd úgyis meghozza az eredményeket.

A Hertha 18 mérkőzésen 26 gólt lőtt, a meccsenkénti gól átlaga a szerény 1,4 mutatójú, a jelenleg mögötte álló M’Gladbach-nál ez majdnem 2. A Hertha lőtt a legkevesebbet kapura a mezőnyben, a támadás vezetések gyakran nem zárulnak még kapura lőtt lövéssel sem, de ugyanakkor ez páratlan hatékonysággal társul, a második legjobb lövések pontosságát illetően a német klubok között a csapat. A kevés gól lövés általában a masszív védelem jele, a Hertha rendelkezik a második legkevesebb védekező hibával a bajnokságban.


A változó célok


Hertha sikere megmutatta egy csapat képes bármit elérni, ha rálép a tervszerűség útjára. Azt is bebizonyította, hogy a győzni akarás nem korlátozódik egy adott taktikára - függetlenül attól, hogy övék-e a több labdabirtoklás, vagy az ellenfélé, akkor is a három pontért játszanak. Ez a beállítottság, hogy labdabirtoklás nélkül is szervezettek maradnak, és nem vágják csak úgy ki a mezőnybe a labdákat, csökkenti a hibák számát és esélyt ad az ellentámadásra.

A Hertha célja most már egyértelműen az, hogy a szezon végére is megmutassa, hogy a játék kultúrájuk képes fejlődni és mindig tudnak rajta valamit javítani. Amennyiben a szezon végéig, akár csak az előzetes terveknek megfelelően tudják gyűjteni a pontokat, az az 4 meccsenként a kitűzött 5 pontot, a hátralévő 16 fordulóban az 20 pontot jelent, akkor már meg vannak azok a fontos alapok, amikre a továbbiakban lehet építeni. S emellett még mindig ott lebeg az edző és a játékosok előtt, a már év elején kitűzött legnagyobb cél, hogy Berlinben ott legyenek a német kupa döntőjében, amire a mostani sorsolás szerint minden esélyük meg van, mert az elődöntőig elég sima útjuk lesz. Az elődöntő mérkőzésén, pedig ez a mentalitás és az addig továbbfejlődő játékkultúra, a tervszerűség, hogy mire elég? Az a mérkőzés napján majd kiderül. Ám az már most félévkor elmondható, hogy Dárdai Pál terve a Hertha Bsc-vel megvalósul.  

2016. január 15., péntek

Miért nem működnek már önmagukban az ajánlások?





Az ajánlások már régóta nem működnek, különösen nem 2016-ban. A legelégedettebb vevők a legjobb reklámunk. Azonban ez csak akkor igaz, ha be tudjuk őket vonni a kommunikációnkba. Ez két dolgot feltételez, hogy valóban minőségi, amit csinálunk és ez valóban elégedett vásárlókat szül, s van jól felépített kommunikációnk, amibe be tudjuk vonni őket.

A válság éveiben, az ajánlás és csoport hatására történő döntés teljes egészében megváltozott. Ezeket a jellemzőket már egy cikkben korábban összegyűjtöttük. Pár friss történetet mondanék csak el arra, hogy miért nem lehet az ajánlásra hagyatkozni és miért nagyon fontos az ajánlórendszerünkhöz a rendszeres kommunikációt felépíteni.

Segít-e az ajánlás, ha konkrét problémád van?


ajánlás
Nekem úgy indult az év első munkanapja, hogy megállt alattam az autó, de teljesen. Egy buszmegálló elejére sikerült csak lehúzódnom, - miközben lassítás nélkül nyomultak mögöttem a reggeli csúcsforgalomban - onnan se ide, se oda. A buszsofőrök már a következő két percben, igen alpári kifejezések keretében álltak meg mellettem, amíg azt se volt időm megnézni, hogy milyen hibát jelez a műszerfal. Ez az azonnali dühös reagálás bizonyos helyzetekre, mindenfajta gondolkodás nélkül, sajnos eléggé jellemző a társadalmunkra. Különösen úgy érthetetlenek ezek a reakciók, hogy az óvodába tartva álltunk meg és mögöttem a 6 éves fiam ült, aki szintén meghallgatta a pallérozott tanácsokat. Kértem két buszra várakozó utas segítségét, hogy toljanak már valamivel arrébb. Természetesen ezután azonnal hívtam a szervizt, ahová járni szoktam, és akikkel már dolgoztam együtt.

A műhelyvezető mondta, hogy küld egy ismerős autómentőt, 15-20 perc és ott van – ez az autómentős, tehát főleg a szerviz ajánlásaiból dolgozik. Megköszöntem mondtam 10 percre vagyok az óvodától és mivel mínusz 8 fok van, a gyerekkel elsétálok oda, ha közben megjönne az autómentő, kérem, várjon meg. A visszafelé úton egy 5 percre az autótól csörgött a telefon, hogy itt az autómentő, megörültem, hogy ilyen gyorsan megoldódik a dolog: 5 perc mondtam és visszaérek. Végig a műhelyvezetővel beszéltem, megbízva az ő ajánlásában, aki a biztonság kedvéért, ha netalán késne, sms-ben is elküldte az autómentős telefonszámát. Mire oda értem az autóhoz, sehol nem volt senki. Nem értettem a dolgot. Felhívtam az autómentőst, aki közölte, hogy mit képzelek én, ő nem ér rá várni, neki máshol is dolga van, - ekkor körülbelül még csak 1 kilométerre, az az 1 percnyire lehetett tőlem – s ő nem fordul vissza. Egy másik helyen, majd ha elintézte a dolgát körülbelül egy óra múlva visszajön. Az hogy a gyereket vittem el az oviba, hogy ne fagyoskodjon, az őt nem érdekli. A nagy hidegben, mivel fűtésem se volt már, ez a várakozási idő nem tűnt igazán jó alternatívának és ebben a szorult helyzetben, hogy egy totál ismeretlen legorombít különösen nem esett jól.

Fogtam és beütöttem a telefonom keresőjébe, hogy „autómentő”. Olyan találatot választottam, ahol volt Google hirdetés. Egy dologban biztos voltam, hogy, aki költ a kommunikációra, az máshogy áll a vevője problémáihoz. Így is volt, akit felhívtam céget, annál azonnal mondta a munkatárs, hogy épp lerak egy autót, de ahogy tud siet, félóra és ott van nálam. Mennyire volt ez megnyugtató számomra az akkori helyzetben, különösen az előbbi ajánlott szolgáltatóhoz képest? Le sem lehet írni a különbséget. A műhelybe érve elmondtam a vezetőnek, milyen nem épp vevőbarát módon viselkedett az ajánlott autómentős. Ezek után a műhelyvezető háromszor is meggondolja, hogy ajánlja-e ezt az embert, mert őrá és az üzletükre vet rossz fényt a viselkedése. Ráadásul erről a szolgáltatóról semmilyen információt nem találni a neten, ő ilyen beszédmód mellett nem is érzi szükségét, hogy kommunikációban legyen bárkivel.

Még akkor is, ha tudod, hogy az ajánlás segít, óvatos vagy!


ajánlás
Pontosan ezért nagyon óvatos már az ajánlással bárki is, mert fél attól, hogy minden jóindulata ellenére, az adott esetben rossz fényt fog rá vetni ez az ajánlás. Még akkor is így van ez, ha tudod, hogy biztosan sokat segítenél ezzel valakinek. Egyszer egy alapítvány kért meg, hogy segítsek már nekik támogatót keresni, van egy termék, amit rendszeresen és nagy mennyiségben használnak, és ha ehhez jobb feltételek mellett tudnának hozzá jutni, akkor az nekik nagy segítség lenne. Ezt a terméket házhoz is kell vinni nekik, mert nincs saját szállító járművük. Az egyik partnerem épp ilyen termékekkel foglalkozott, bár inkább a prémium kategóriával, nem a legolcsóbbakat árulta, amit akkor az alapítvány rendszeresen vásárolt.

Sajnos az alapítványoknál sincsen jól felépítve a szponzori rendszer, cserébe természetesen egy logót tud kitenni a honlapra, ami valljuk be ma már semmit sem ér. Ezeket a szponzor helyeket, ma inkább logó temetőnek hívják. A partnerem, a rám való tekintettel, mivel ezeket az embereket nem is ismerte, olyan ajánlatot adott, hogy a prémium termék az olcsóhoz képest csak pár száz forinttal kerüljön többe. Az árrését szinte teljesen lenullázta, annyit hagyott rajta, hogy a kiszállításért ne neki kelljen még fizetnie. S mondta, hogy mivel ez prémium kategóriás, jóval kevesebb fog fogyni belőle, tehát hosszabb ideig kitart a termék és ritkábban kell rendelni belőle, ezzel is sokat fognak spórolni.

Ezeket az információkat én örömmel továbbítottam az alapítványnak, hogy milyen jó ajánlatot sikerült nekik szerezni, amivel az üzleti partneremnek, majd azért én tartozom valamilyen szívességgel. A választ már biztosan tudod, azt mondták, hogy ez drágább, mint az előző – pár száz forintról beszélünk - és nem biztos, hogy ebből kevesebb kell, ezt ők nem hiszik el. Így maradnak a régi beszállítónál. Legközelebb, ha ilyen segítséget kér tőlem valaki, legfeljebb cég nevet fogok mondani, hogy ott kinél érdeklődhet, mert miért alkudozzak másnak, ha utána ő élből elutasítja az ajánlatot.

Csak a jól felépített és rendszeres kommunikáció segíti az ajánlást!


S pontosan ezek miatt a történetek miatt nem működnek az ajánlások, mert neked is, az ismerősödnek is és mindenkinek vannak, ilyen ajánlásos történetei. Sok olyan van már, amire nem is emlékszünk, de a pszichénk megőrizte azt, így inkább nem adunk ma már ajánlást. Amikor ajánl is valaki, csak amolyan semmit mondó módon teszi, mert mit is mondana a vevőnk, a mi termékünkről és szolgáltatásunkról. Itt általában, mivel nincs felépítve az ajánló és kommunikációs rendszer, olyan kommunikációs paneleket használnak az ajánlóink, hogy: megbízhatóak, olcsók, jó minőség, segítőkészek, korrektek voltak – s a végén hozzáteszi, próbáld ki, vagy keresd meg őket. S itt mit fog csinálni az, aki az ajánlást kapta, még azután is, ha megnézte, amit tőled vett az ajánló. Befogja ütni a cég nevét az internetre.

Miután az ajánlás alapján rád keresnek, akkor tudsz majd kommunikációba kerülni az ajánlott személlyel, ha rendszeresen és változatosan kommunikálsz. Annyit mindenki megtesz, hogy utána néz, annak, amit az ismerős mondott. Sőt az ajánlónak is megkönnyíted, hogy mit mondjon rólad, mert ezeken a kommunikációs paneleken túl, sokkal konkrétabb lesz az ajánlás, ha rendszeres a kommunikációd. Például: „most keresd meg őket, mert minden évben 3 cégnek, jókora támogatással elvállalják az egész éves kommunikációt megtervezését és kivitelezését”.

ajánlás
S ezután, ha látja, az, akinek ajánlottak, hogy miket és milyen tartalmakat osztasz meg gyakran másokkal, akkor megnyugszik, hogy ez valóban egy jó ajánlás lehet. Sőt, ha kifejezetten felépítesz egy olyan ajánló rendszert, ahol csak annyit kell tennie a vevődnek, hogy „figyelj, átküldök egy emailt róluk, ahol mindent megtudsz és azonnal ajánlatot is kérhetsz”.  Akkor egyrészt az ajánlóidnak tudsz az ajánlások után egyedi bónuszokat adni, - a beépített nyomkövető kódok segítségével - amivel növelheted az ő költéseiket, valamint sokkal elkötelezettebbé és könnyebbé teszed számukra az ajánlást. Előtte ők is, úgyis megnézik a landoló oldal tartalmát, mikor elküldik az emailt, ahová irányítod az ajánlásra érkező vevőket, így az ott lévő tartalmakat fogják kommunikálni az ajánlóid, és az új vevőd amikor látni fogja ezt az oldalt, ugyanazokkal a megerősítő mondatokkal találkozik, amit az ismerős már mondott neki

Az ajánlásod kulcsa, a rendszeres kommunikáció!


Rendszeres és jól felépített kommunikáció nélkül, ugyanis az ajánlás kétélű fegyver marad, ha alkalmanként jól működik, akkor jönnek belőle a vevők, ez jól felépítve azonban még sokkal többet hozhatna neked. Ám csak egyszer ne sikerüljön valami tökéletesen, és ha nincs olyan kommunikáció, ami kezelje ezt, akkor ez a megbántott vevő valamennyi ismerősének el fogja mondani, hogyan járt veled, mint ahogy én most több ezer embernek leírtam, hogy jártam az autómentőssel. Amikor ajánlást kapsz erre a szolgáltatásra, előbb csekkold le a neten. Sőt most én inkább azt javaslom, ha ilyen helyzetbe kerülsz legközelebb, inkább nézd meg, ki hirdeti ezt a szolgáltatást a neten és abból válassz, mert az ajánlásra nem sok garancia van. Amennyiben egy szolgáltató, a magáról közzétett tartalmak alapján szimpatikus és mások is őt ajánlották, akkor már nyugodt lehetsz a döntésedben.




Népszerű bejegyzések