Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2016. március 11., péntek

Bagdad bevétele - szervezd újjá a stratégiád


Újjá szervezés, stratégiai gondolkodás


Bagdad bevétele
Minden piacon és csatatéren vannak olyan stratégiailag fontos pontok, amiket muszáj birtokolnod ahhoz, hogy eredményes legyél. Ma már az internet világában ilyen az állandó és folyamatos kapcsolat a vevőiddel, ahogy igyekszel birtokolni, vagy szem előtt lenni azokra a kulcsszavakra, amelyek a cégedhez kötődnek. Egy-egy ilyen pozíció birtoklása a harcmezőkön sokkal egyszerűbb, mint az üzleti piacokon. Azonban, abból, ahogyan ezeket a pontokat elfoglalják a nagy hadvezérek, sokat tanulhatunk ahhoz, hogy az üzleti életben, mi is megfelelően tudjuk kontrollálni ezeket a pontokat.

1916. április 29-én a brit-indiai hadsereg Kútnál szenvedett vereséget. Ennek hatására a teljes brit-indiai hadsereget átszervezték; s 1916. augusztus 28-án Frederick Stanley Maude-t nevezték ki, annak az élére. Az új tábornok hamar felismerte a hadsereg hiányosságait és meglátta azokat a problémákat, amelyek a mezopotámiai hadszíntéren állomásozó egységeket jellemezte. Óriási hangsúlyt fektetett az ellátás és utánpótlás biztosításának megteremtésére, a kommunikációs vonalak, az infrastruktúra kiépítésére, mind a szárazföldön, elsősorban a vasútvonalak segítségével, mind a folyókon. Emellett fejlesztette az egészségügyi ellátást, így kezelve a gyakori járványok hatásait és természetesen újjászervezte a hadsereget is.

Ahhoz, hogy eredményes légy sohasem elég egyetlen ponton változtatni. A legjobb, ha a stratégiádat tudod újragondolni és áttervezni, módosítani az eredményesség szempontjai szerint. A taktikán csak javítani tudsz hatékonysági szempontok szerint, ezért több a stratégia, amelyben a taktika is benne foglaltatik. Sajnos azonban a stratégiai szintű elképzelések nagyon sok mindenkinél hiányoznak, a taktika újragondolására viszont folyamatosan szükség van. Azonban, ahhoz, hogy a taktikád is működőképes legyen, először alaposan be kell gyakorolni és csak ezután tudsz majd bizonyos elemein módosítani. Begyakorlás és rendszeres használat nélkül a taktika sem létezik, csupán kísérletek vannak.

Hosszú távon a stratégia, rövid távon a taktika érvényesül


Bagdad bevétele
Az eredményesség érdekében a brit hadsereg struktúrájának átalakítására novemberben került sor. Ez óriási humánerőforrással való gazdálkodást jelentett, körülbelül 150.000 ember, a céloknak megfelelő átcsoportosítását foglalta magában. Ebből 50.000 olyan katona volt, akiket a taktikai eredmények érdekében már a téli offenzívában bevetettek. Ennek kezdetét decemberre tűzték ki, és a hadművelet végső célja Bagdad elfoglalása volt. A török csapategységek helyzete, eközben, mióta a tavasszal győztek, a nyár óta semmit sem változott.

Amikor valaki egy-egy győzelem, vagy fontos pozíciók birtokában megül a babérjain és hagyja, hogy addig a versenytársak folyamatosan dolgoznak, egyre nagyobb veszélyek elé néz. A versenytársaknak ilyenkor mindig van módja alaposan feltérképezni minket és újabb módszereket kidolgozni, vagy mint jelen példákban teljesen átstrukturálnia magát.

A Tigris bal partján lévő török állások ellen indított hadműveletek, a megújult brit hadsereg számára azonnal sikeresek voltak. Sőt a Hai folyó vidékét is megszerezték, ami döntő jelentőségű volt a hadsereg utánpótlásának biztosításához. A következő célpont, haladva előre a stratégiailag fontos pozíciók megszerzésében a Khadairi Kanyarulat bevétele volt. Itt két hét közelharc után sikerült csak felszámolni az erős török védelmet. A brit sereg északra nyomulását Kút irányába, ekkora már egyre erősebb török ellentámadás akadályozta. Február 13-án az óvatlan török sereget azonban, a Dahra Kanyarulatnál bekerítették. A kanyarulat megszerzésével a brit-indiai hadsereg uralta már a Tigris jobb partját egészen Kútig. Ezt követően már csak Kút és a túlparton Sanniyat városának bevétele volt soron, hogy a teljes területet visszaszerezzék a britek, amit előző év tavaszán elvesztettek. A pontos taktikai manővereknek köszönhetően, az elszigetelt kúti helyőrség mindössze 2500 emberrel rendelkezett. Így ők jobbnak látták a menekülést, mintsem várva az esetleges segítségre, a fontos pozíció védelmét.

Általános tapasztalat az üzleti életben is, hogy míg a versenytársaknak megengedjük, hogy a stratégiájukat kibontsák, a megfelelő taktikai lépések segítségével, addig mi egyre jobban elbizonytalanodunk. Ennek oka lehet a stratégia, vagy a megfelelő taktikai lépések biztos tudásának hiánya. Így olyan lépéseket próbálunk ki, amelyek költségesek, és közben olyan pozíciókat hagyunk veszni, amik fontosak. Ilyen lépések szoktak lenni a piacvesztéssel szembesülve, az árcsökkentés, az árakciók növekedése, teljesen új honlap készítése, új reklámok kipróbálása, az értékesítők lecserélése, a termék és szolgáltatás minőségének csökkentése. Ezek a lépések azonban, mint ahogyan a török helyőrség is elhagyta Kút városát, csak egyre inkább növelik a bajt.

Amikor végleg átengedjük a terepet másoknak

 
Bagdad bevétele
Kút elfoglalása után, február 25-én, a menekülő ellenség nyomában, a brit-indiai hadsereg már nyugodtan vonulhatott tovább Bagdad irányába. A hadihajók a Tigris folyón, a Marshall tábornok vezette gyalogság és lovasság pedig a szárazföldön haladt előre. A Tigrisen előrehaladó brit flottillát a török tüzérség igyekezett folyamatosan támadni, majd a tüzérségi zárótüzek után, a török naszádok is megindították a folyón az ellentámadást. A folyami összecsapásból végül a lendületben lévő brit hadihajók kerültek ki győztesen. A szárazföldön az ellenség üldözése február 27-én, félúton Bagdad felé szakadt meg, 80 kilométerre Kúttól. Ezen a hosszú vonalon, a tovább haladáshoz ugyanis előbb meg kellett szervezni a brit hadsereg hátországának és utánpótlásainak a védelmét. A törököktől megszerzett élelmiszer és eszköz készletekre, számos prédára vadászó szabad csapat is, már jóval kevesebb kockázatot vállalva szintén szemet vetett.

A megszerzett pozíció védelme, az elért eredmények megerősítése mindig nagyon fontos feladat. Nem szabad, addig növelnünk a támadást, fokozni a reklám tevékenységet, amíg nem állandósítjuk a meglévő előnyünket. Amíg oly módon próbálunk meg növekedni, hogy csak alkalmi sikerünk van az új piaci szegmensben, addig számos olyan piaci rés keletkezik, amire sok más kisebb versenytárs is szemet vethet. Így később már nem lesz elegendő az elért piaci pozíció megőrzése, hanem számos egyéb piaci területet is védeni kell, vagy egyszerűen le kell róla mondanunk, mert nem tudjuk gazdaságosan megtartani a különböző gerillákkal szemben. A brit hadseregben ezt ismerte fel Stanley Maude, hogy ha nem akarnak állandó részsikereket, egy év múlva lehetőséget teremtve a törököknek a visszavágásra, akkor minden megszerzett földrajzi pozíciót a harctéren, gondosan meg kell őrizni. A pozíciók megőrzéséhez fontos az utánpótlás megoldása, ami korábban az egyik gyenge pontja volt a hadseregnek és minden harcoló, ellenséges alakulat jelentős korlátozása. Így megfelelő erőforrásokkal és megfelelő felkészültséggel a sikerek tartósak lesznek.

A közel egy hetes harcmentes időszak, azonban lehetőséget biztosított Halil Kut pasa számára, hogy új stratégiát dolgozzon ki Bagdad védelmére. Így nekünk lehetőségünk nyílik a támadó és a védekező stratégiák és a bennük rejlő taktikai motívumok összehasonlítására.  A törökök tudták, hogy könnyen védhető és nehezen támadható támaszpontokra van szükségük. S most volt is idejük a várostól délre, a Tigris mindkét oldalán védelmi állásokat kiépíteni. A török utóvéd lövészárkokban húzódott meg. Az ellenség támadását az is nehezítette, hogy pontos helyzetüket a homok és porvihar miatt lehetetlen volt meghatározni.

Védekező stratégia, vagy támadó stratégia?


A védekezés legfontosabb szabálya, hogy olyan pozícióid legyenek, amit két, de akár háromszoros túlerővel szemben is védeni tudsz. A harcászatban, ezért van óriási jelentősége a megfelelő hadszíntér kiválasztásának, de az üzleti életben a piaci szegmens és célcsoportnak is. Ezért fontos, hogy legyenek olyan termékeid, szolgáltatásaid, kommunikációs csatornáid, amiket csakis nagyon nagy erőforrások igénybevételével lehet megtámadni. Termék, amik az adott piaci szegmensben, földrajzi területen évek óta benne van a vásárlók fejében és a Te cégedhez kötődnek. Jól működő és rendszeresen karban tartott kommunikációs csatornák, amivel az állandó ügyfeleket eléred, vagy az újakat rendszeresen megszólítod. Ezek nélkül bizony állandóan veszélyben vagy és kétes harcban állsz.

Bagdad előtt ezeket a védelmi vonalakat március 7-én érték el az első brit-indiai csapatok, mintegy 10 kilométerre a város előtt. A nap folyamán a tüzérség és a flottilla azonnal elkezdte támadni a török állásokat. Létszámban nem volt nagy a török utóvéd, de a tüzérségük rendkívül jól védekezett és így a gyalogság számára fontos pontonhidak felállítása is rendre meghiúsult. A britek ugyanis felismerték, hogy az erős védelem ellen frontális támadással, még óriási létszámfölényben is csak súlyos veszteségek árán van esélyük. Ezért a taktikájukat arra építették, hogy kikerülik ezeket az erős védelmi pontokat. Ezt kell neked is tenned az erős védelem ellen a piacodon. Új kategóriát, hasonló piaci szegmenset teremteni, felépíteni egy kommunikációs csatornát, amin közvetlenül eléred a vásárlóid. Észre kell venned a konkurens erősségében a gyengeséget és határozott oldaltámadással, olyan helyen nyitni frontot, ahol arra ő nem számít. Ez mindig a támadó stratégia szabálya, a védekezővel szemben.

Március 8-án sikerült végre, a tüzérségi ellen-tűzben egy hidat felvonni a briteknek, amin Cobbe gyalogsága át tudott jutni a Tigris jobb partjára. Amint elkészült a híd és meg tudták kerülni a védelmi vonalakat, a csata gyakorlatilag el is dőlt. A híd segítségével ugyanis már másnapra be is vettek egy kisebb török helyőrségeket. 10-én a továbbnyomuló gyalogságot és a lovasságot a törökök újból tűz alá vették, de a korábban megszerzett térelőny már lehetőséget biztosított újabb két pontonhíd felállítására, amin a többi csapategység is megkezdte az átkelést. A part menti török védelmi pontokat a túlerő birtokában már gyorsan felszámolták. S a védelmi pontok felszámolásával egy időben a brit gyalogság elérte a bagdadi vasútállomást. A brit előrenyomulást látva és a védelmi pontok sorozatos felszámolását érzékelve, március 10-11-e éjjelén Halil Kut elrendelte Bagdad védelmének feladását. 11-én reggel 6 órákkor a város megadását követően Maude tábornok serege élén bevonult Bagdadba.

Kövesd a bevált stratégiai módszereket


Bagdad bevétele
A győzelemmel Maude tábornok természetesen nem dőlt hátra, hanem ugyanazt a stratégiát folytatta, amit az utánpótlás vonalak kiépítésénél már megtett: biztosította az elért pozíció védelmét. Míg mások gratuláltak neki, addig a tábornok a helyzet megszilárdítására összepontosított. Seregeivel tovább nyomult előre, nem szorulva a város falai közé és így sikerült a törököket északkeleti, északi és nyugati irányba visszaszorítania a Dijála, a Tigris és az Eufrátesz mentén. A Bagdad körüli szervezési munkákban Maude segítségére volt, hogy a lakosság nagy része látva a felkészültségét és a tervszerűséget a munkájában, támogatta és felszabadítóként tekintett rá.

Miközben Maude tábornok a nyár nagy részében a Bagdad körüli állásuk biztosításán, kommunikációs vonalaik kiépítésén, a helyi ellátás megszervezésén és az infrastruktúra továbbfejlesztésén dolgozott - július végére többek között kiépült a létfontosságú Kút–Bagdad vasútvonal - addig Halil Kut pasa szárnyaszegett 6. hadseregével visszavonult és új főhadiszállást rendezett be Moszulban

Kövesd te is a tervszerűségben, a stratégiai gondolkodásban és az ehhez alkalmazott taktikai motívumok felhasználásában, Maude tábornok példáját és bármilyen piaci pozíciót nyugodtan megtámadhatsz a piacodon!  

2016. március 10., csütörtök

Amikor a filozófiát, gyors taktikai műveletekre kell váltani - az az a Van Gaal hatás

Van Gaal taktika
Louis Van Gaal, a Manchester United menedzsere
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
A Manchester United számára a bajnoki szezonnak és a bajnoki álmoknak, február 13-án lett vége. A Sundarlend ellen ugyanis begyűjtötték a 7-dik vereségüket is.  A szezon eleji írásunkban, már kiszámoltuk, hogy egy piacvezető, bajnoki címre törő csapat maximum 7 vereséget engedhet meg magának és a döntetlenek száma is minimális lehet, bár ebbe a versenytársak teljesítménye is iránymutató. Március elején 9 fordulóval a bajnokság vége előtt a Leicester Citynek 3, míg a Tottenham-nek 4 veresége van csak, így ebben az évben, ők azok, akik versenyben vannak az elsőségért. Ez a két csapat, aki még teljesíteni tudja a Premier League piacvezetőjével szembeni elvárásokat.

Féléves időtávban, ahogyan a Hertha BSC-nél, - mint, akik a kis csapatok stratégiáját követik - akartam megvizsgálni a Manchester United teljesítményét is, akik viszont a piacvezető szerepkörre áhítoznak. Azonban a menedzser Louis Van Gaal helyzete annyira kétségessé vált, hogy maradhat e továbbra is a kispadon, vagy elbocsátják, hogy kivártam hátha összegzést kell majd írnom.

A várakozáson aluli teljesítmény okai

Hiszen valóban, a Manchester United, a nevéhez, a múltjához és a bevételeihez képest rettenetes helyzetbe került. S általában a helyzetet leíró kép, a pályán mutatott játékban csúcsosodik ki, de ez számos más tényezőben nyilvánul meg igazán. Louis Van Gaal-t, akit a jellegzetes futball filozófiája miatt alkalmazott egy ekkora csapat, egyre inkább már csak konok makacssággal jellemzik, ahogy tovább vezeti az együttest. Van Gaal egyelőre, a közvélemény szerint nem tud Sir Alex Ferguson és David Gill örökébe lépni. S főként, azért, - mondják a kritikusok, mert nem látni a világos és koherens tervet a jövőre nézve, ami felé tartana a csapat.

Azonban a kirakatban lévő csapatteljesítmény mögött komoly intézményi válság húzódik. A Manchester Unitednél már Alex Ferguson ideje alatt megsértették az alapok gondozásának elveit, s ezen egy új filozófia a felszínen, nem tud komolyan segíteni és változtatni, sőt inkább az akkori hibák csapódnak le most. Ez természetesen elsősorban az utánpótlás nevelés kérdését jelenti. Rendkívül magas összegekért vásárolt és vásárol a Manchester, más futball kultúrákban, más szemléletben és filozófiával nevelt játékosokat. Azután ezekből a különböző filozófiai és futball kulturális alapokkal érkező, bár technikailag képzett játékosokból kellene egységet kovácsolni. A legtöbb nagycsapatnál, az utánpótlásképzésében már kisgyerekkortól azt a futballrendszert, az a látásmódot tanítják, amit az első számú csapat képvisel. Így ezekből az elkötelezett gyerekekből, a képzési rendszer segítségével, folyamatosan építve be a játékosokat a nagyok közé, a csapatnak lesz egy szilárd gerince, tartása, amit jól egészítenek ki az egyéb kulturális alapon álló igazolások.

A Manchesternél az elemzők szerint hiányzanak a megfelelő utánpótlást felderítő és menedzselő osztályok. A globális futball világában ma már minél fiatalabban igyekeznek a gyerekeket, a nagy csapatok a saját képzési rendszerükbe integrálni, különben lemaradnak a versenyben. Nincsenek meg a tehetséggondozásban a megfelelő, új adatelemzési technikák, állítólag a Unitednél, amivel hatékonyan lehet segíteni a fejlődést, vagy a kiválasztást. Nincsenek felépítve azok az időbeli ciklusok, amivel a 14 éves játékosok már láthatnák, hogy lesz minél jobb esélyük csatlakozni az első csapathoz. A mostani másodedzőt, Ryan Giggset is ilyen idős korban vitte a manchesteri akadémiára, ilyen típusú perspektívával Fergusson. Sir Alex Ferguson távozásának idején már ezek a problémák léteztek, már az utánpótlás nevelés nem volt képes támogatni a nagy csapatot, az utolsó még használható saját neveléseket Fergie élte fel, és elsősorban az ő hibája, hogy a pályája vége felé már nem gondolkodott a jövőben. S így Sir Alex már jóval kevésbé figyelt a háttér munkára. Ez óriási hiba volt egy tapasztalt menedzser részéről, hogy nem a klub, hanem csak a saját jövőjében gondolkodott, Így a távozása után a rendszer, mint egy kártyavár összeomlott, amit az erős és tekintélyt parancsoló személyisége Fergussonnak még valamennyire összetartott. Van Gaalnak ma így nem elég csupán a filozófiája mentén felépíteni a stratégiát, hanem az alapok újbóli rendberakása is az ő feladata, mint menedzsernek.

Louis Van Gaal filozófiájának, kellett volna megoldani mindent

Van Gaal márciusi kampánya
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
Ebből a szemszögből nézve egészen nyilvánvaló, hogy Louis Van Gaal-ra, mint menedzserre azért esett a választás, mert az egyike azoknak az edzőknek, akik bátran és következesen képesek beépíteni a fiatalokat a nagy csapathoz. Ezzel természetesen nemcsak az utánpótlást, de a megfelelő volumenű játékos értékesítést is biztosítva. Azonban Van Gaal is mindig, olyan helyeken dolgozott, ahol nagyon jól felépített volt az utánpótlás nevelés, így bátran tudott hozzányúlni a fiatalokhoz.  Így most az is tény, hogy ő is ugyanolyan érthetetlenül áll azelőtt, hogy mi történt, mint a többiek. S hiába igyekszik a filozófiája mentén egy játékrendszert kialakítani és abba beépíteni a játékosokat, - szerencsétlenségére, ugyanúgy, mint tavaly, idén is rendkívüli sérüléshullám akadályozza ebben – az nem tud átütő sikert hozni, anélkül az elköteleződés nélkül a játékosok részéről az anyaklub iránt, amit a sok saját nevelés jelentene az öltözőben. A nagy pénzen vett játékos, elsősorban a pénzért dolgozik és a szellemi elköteleződés kialakítása náluk sokkal bonyolultabb és keményebb feladat.

A megfelelő intézményi háttér nélkül, így már a piacvezető pozíciót célul kitűzni is lehetetlen feladatnak látszik. Van Gaal mégis küzd ezekért a célokért rendületlenül. Azonban számos mérkőzésen hiába van meg a labdabirtoklási fölény, hiába vannak a csatársorban a világ legdrágább csatárjai, a helyzetek nagy része kimarad. S nem lehet egy mérkőzésen sorban kihagyni helyzeteket, nem lehetséges, hogy 6-7-szer több helyzet kialakítás után sem kerül előnybe az együttes. Ez egyszerűen felőrli a támadó csapatot, s a masszív védekezés kevésbé tűnik fárasztónak ma a Manchester ellen, mert egy-két gyors kontrával azonnal halálra lehet sebezni őket.  Így a legtöbb csapatnál már kialakult a Manchester elleni taktika, meghagyva a területeket hagyják, hogy sokat fussanak, sokat birtokolják üresben a labdát. Arra kényszerítik a támadókat, hogy körbe passzolgassák, a védőfalat, az áttörések nélkül egyre jobban bizonytalanná téve őket. S ahogy telik az idő és nő a manchesterieken a mentális nyomás, akkor gyors akciókkal hajtanak, a sokszor egyetlen, de győztes gólra. A hátrányból, ha már rövid a játékidő, jelenleg nem igazán képesek fordítani a manchesteri focisták, pedig a nagy manchesteri legendák is erre inspirálnák őket.

Az azonban már igaz, hogy ebben a második évében a Van Gaal korszaknak, egységesebb lett taktikailag a Manchester United. A megértés a játékosok között már sokkal jobb, ez javítja a taktikai motívumok és játék modellek erejét. Ennek köszönhetően a játék már sokkal folyékonyabban zajlik a pályán. Már nincsenek annyira tanácstalan periódusok a mérkőzésekben, bár még a taktikai elemek nem hozták el az átütő sikert, de már használhatóak.  

taktikai motívumok
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
A Manchester United játékrendszere az 1-4-2-3-1-es felálláson alapul, amiben fontos tényező a szárnyakon, az óriási nyomás kifejtés. S ez a legtöbb hiba forrása is egyben, mert a felfutó védők miatt a szárnyakon elveszített labdák, vagy a beívelések után középen eladva azt, lehetőséget nyújtanak az ellenfeleknek a kontrákra. Éppen, ezért, amikor viszont védekezni kell és jelentős támadás, vagy offenzíva irányul a manchesteri kapura, akkor taktikai variánsként az 1-4-4-2-re kellene pontosan és gyorsan átállniuk. Így már a középpályán szűrni kellene tudni a kontrákat, de azon most még rendre átszaladnak az ellenfelek. A támadó jelleg, a nyomás gyakorlás, a több labdabirtoklás, a szerkezet váltás a védekezéshez, mind-mind attraktív futballt sejtet, azonban ezek az elemek még nem működnek igazán. Sok a kihagyott helyzet, sok a felesleges pontatlanság, a labdavesztés, és a visszarendeződés során is sok a hiba. Mindezek a tényezők okozzák a megfelelő filozófia ellenére is a Manchester United változó teljesítményét, és így állandóan a kirúgás réme fenyegeti Van Gaalt.

 Van Gaal tavaszi kampánya: gyors taktikai győzelmek, egymásután

Van Gaal minden esélyt igyekszik megragadni azonban a szezonban, ahhoz, hogy lássák megvalósulni az elképzeléseit. A tavalyi minimálisnak tekintett célkitűzés után, hogy a Bajnokok ligáját érő 4-dik helyet megszerezzék, a csapatnak nem sikerült tavaszra az egyenes kieséses rendszerbe kerülnie. A Wolfsburg köszöni szépen, mert a nyolcad döntőben a Gent, nem tanúsított túlzott ellenállást, így a csapat történetében először a nyolc közé jutottak. Az már komoly eredmény lett volna idén, bármi történik is mellette, ha Európa legjobb nyolc csapat közé visszakerül a Manchester United is.

sport taktika
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
Így most már az Európa Ligában kellene a címet megszerezni, amit sohasem nyert még meg egyrészt a Manchester, másrészt Van Gaal ezt az utat nevezte a könnyebbnek a Bajnokok ligájába jutáshoz, mint az angol bajnokságban elérni újra a negyedik helyet. Azonban még egy fordulóval ezelőtt a negyedik helyre is megcsillant a remény, hisz 1 pontra megközelítette a Manchester az Arsenal, majd a Watford elleni győzelemmel a Manchester City-t. Ezt követően azonban ismét kikapott a szokásos 1 góllal, a West Bromwichtól és ezzel ismét belátható látótávolságon kívül került a bajnoki célokat illetően. A március 20-ai Manchester City elleni mérkőzésen így már kötelező a győzelem, hogy újra felzárkózhassanak mögéjük és legyen esély az utolsó pillanatig legalább a negyedik helyre. Ehhez azonban még a bajnoki első és második helyezetett is meg kellene verniük.

Az Európa liga elhódítása sem tűnik azonban annyira egyszerűnek, mert a következő körben épp a Liverpool lesz a Manchesteriek ellenfele. S Jürgen Klopp és csapata számára is ugyanez a fenti két opció áll még rendelkezésre a szezon megmentésére. Egy mérkőzéssel kevesebbet játszva három ponttal állnak a Manchester mögött, akiket egy győzelemmel behozhatnának a bajnoki tabellán. S az Európa Liga a másik lehetőség a Liverpool tradíciójához illő eredményekre. Van Gaal számára harmadik lehetőségként még az angol FA kupa marad, - amit Alex Fergussonnak a majd harminc éves manchesteri időszaka alatt is csak ötször sikerült megnyernie, de a legutolsót 12 évvel ezelőtt. Ehhez a négy közé jutáshoz az bajnoki tabellán eggyel előttük álló Westham Unitedot kell kiütni a versenyből.

Így most Van Gaal és csapata számára létkérdés, hogy a közvetlen versenytársakkal megvívandó előttük álló 4 mérkőzésen, mint egy jól felépített kampányban, győzelmeket arassanak. A négy mérkőzés, három ellenfelére taktikai szinten maximálisan fel kell készülni és az eddig nem működő, de sokat gyakorolt taktikai elemeket muszáj aktivizálni.  Az ellenfelek játékában meg kell találni azokat a gyengeségeket, amik a Manchester előnyére válhatnak. Ez nem könnyű feladat, különösen úgy, hogy most a sok sérülés miatt, minden időknél több fiatal van a kulcsfontosságú mérkőzésekre készülő keretben.

Egy mérkőzés, ahol a filozófia tökéletesen megnyilvánult


tehetség gondozás
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited
A bizakodásra azonban éppen a bajnok esélyesnek tartott, de az utolsó 3-4 mérkőzésével ezt elveszítő, Arsenal elleni teljesítmény adhat okot. Ezen a mérkőzésen teljes fényében ragyogott a Van Gaal-ra jellemző filozófia. A keretben, mint annak idején a kezdeteknél rengeteg fiatal volt. A cserepadon a Manchesternél csupa, olyan játékos ült, akiknek a neveit azelőtt sohasem hallottuk. S a fiatalok elköteleződése a klub iránt itt aztán teljes egészében aktiválta a legjobb képességeiket. Így bukkant fel a semmiből, mint anno Kluivert, az Ajaxnál, Rashford, aki az Európa liga mérkőzésen és az Arsenal ellen is 2-2 gólt lőtt, ezzel segítve győzelemhez és továbbjutáshoz a csapatát. Rashford azonban nem közvetlenül az utánpótlás nevelésből érkezett meg az első csapathoz, ezzel nem írva felül az alapokkal kapcsolatban korábban leírtakat. Rashford szó szerint az utcáról került pár éve a Manchester utánpótlás keretéhez. A Manchester United streetfutball közösségépítő programjában figyeltek fel a fiúra és onnan az utcai focisták tömegéből hívták meg az edzéseikre őt. Rashford olyan, valóban szegény körzetből származik, hogy eddig is kerékpárral járt az edzésekre és annyira fiatal, hogy az Arsenal utáni mérkőzést követően még a másnapi kémia dolgozatra kellett készülnie. S nincs nagyobb erő, mint egy ilyen játékos elköteleződése és lelkesedése, a neki lehetőséget adó klubnál, hogy több tízezer ember előtt játszhat élőben és több millióan követhetik a televíziókban.

Ezek a fiatal játékosok az Arsenal elleni mérkőzésen teljes erőbedobással, semmitől sem tartva, rendkívül agresszívan támadva, megmutatták mindazokat az erényeket, amit Louis Van Gaal filozófiája magában rejt. Azt a filozófiát, amit a különböző területekről érkező, képzett és tapasztalt játékosoknál sehogy sem sikerült ilyen erővel aktivizálni. A fiatal játékosokkal azonban még egy óriási probléma van, amitől, akár ebbe a rövid kampányidőszakba is beletörhet a Manchester bicskája, hogy hosszútávon még nem képesek fenntartani ezt a magas fokú teljesítményt.  S ez sajnos a három győzelem után a West Bromwich ellen már látható volt. Van Gaal számára óriási feladat, a rendelkezésre álló játékosokkal levezényelni ezt a 4 mérkőzésből álló kampányidőszakot.

A múlt és az idővel érkező eredmények mindent megszépítenek

A Manchester United legendás edzője Alex Fergusson sem kezdte a pályafutását ennél sokkal jobban a Manchesternél, azonban, az hogy a nyolcvanas években még kevésbé volt a rohanó a világ és hagyták dolgozni, kiteljesedni a vezetőt, s ez idővel meghozta az eredményeket, jókora előnyt jelentett.

Alex Fergusson  1986 novemberében vette át a Manchester United irányítását, tehát már jó két hónappal a szezon kezdés után, a kiesés ellen küzdve. Az 1986-87-es szezont a 11-dik helyen zárta a Manchester 56 pontot gyűjtve, az akkor lehetséges 84-ből a 22 csapatos mezőnyben. Fergusson második éve maga volt a csoda, ami segített abban, hogy bebetonozza székét,  az 1987-88-as szezonban már 81 pontot gyűjtve, az ekkor 21 csapatos bajnokságban 2-dik lett a United. A még most meglévő három front valamelyikén, de inkább kettőn, kellene Van Gaalnak is valami hasonló bravúrt felmutatnia, ahhoz, hogy a helyén maradjon. 

A Fergusson éra második évében ez a siker azonban a csapat erejét felemésztette, mert az 1988-89-es harmadik edzői évében ismét csak 11-dikek lettek 51 ponttal, a 20 csapatos bajnokságban. Ma ezt már egy edző nem élné túl, lásd Jose Mourinho esetét a Chelsea-nél. A következő szezonja Fergienek még ennél is borzasztóbb volt, akkor csak a 13-dikak lettek. Fergusson ötödik szezonjában 6-dik a United. Az az öt év alatt még csak egyetlen valamirevaló eredmény szerepelt a neve mellett. S ekkor húzta ki a slamasztikából egy FA kupa győzelem Fergussont.

Ez a kupa győzelem olyan lendületet adott a csapatnak, hogy a 1991-92-es szezonban sikerült ismét 2-diknak lenni, az újra 22 csapatos bajnokságban, mindössze 78 ponttal. Az adott évben nagyon kiélezett volt a verseny, sok azonos képességű csapattal. Míg végül Fergusson hetedik évében sikerült csak elérni az első bajnoki címet. S ezután lett, sok-sok fiatal saját nevelésű játékost beépítve a keretbe, mint David Beckham, Ryan Giggs, Paul Scholes, vagy a Neville testvérek, a 90-es évek legsikeresebb csapata a Manchester United.

Az, hogy Van Gaalnak lesz e ilyesmire lehetősége, az a 2016-os tavaszi kampány időszak után, már talán az első hónapban, márciusban ki fog derülni.

A Manchester United 2016. márciusi kampány időszakának mérlege

futball filozófia
Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited

Van Gaal csapatának mindössze a szerény 50%-os teljesítményt sikerült felmutatnia, ezen a sorsdöntő négy mérkőzésen. Ez azt jelentette, hogy a Liverpool elleni idegenbeli 2-0-ás vereség és a West Ham United elleni otthoni kupanegyeddöntős 1-1-gyel, a problémák csak tovább terjedtek.

A Liverpool legyőzéséhez igazán attraktív,  látványos támadó futballra lett volna szükség, aminek a hiányától leginkább szenvedett egész szezonban a United. Ennek több oka is van, egyrészt a legtapasztaltabb támadója Wayne Rooney gyakran volt sérült, a fiatalok, pedig még nem tudtak megfelelő módon beilleszkedni a keretbe és felvenni egy top csapat ritmusát. Így az első mérkőzés hazai visszavágóján - ahol esélye sem volt a Unitednek, a gólszerzésre - remek nyitányt produkálva vezetett 1-0-ra a Manchester United. S már úgy nézett ki, hogy ezzel az előnnyel vonulnak a csapatok az öltözőbe és egy teljesen nyílt második félidő következik. Azonban az első félidő utolsó másodperceiben, - egy buta védelmi hibából, szinte a félpályától engedték több védő asszisztálásával, hogy a liverpooli csatár eljusson a kapuig - gólt kapott a hazai csapat. Ez, mivel ezután még 3 gólt kellett volna lőnie, - a leginkább a gólokkal adós manchesteri csapatnak - megpecsételte a United sorsát. A csapat lendületét, valamint hitét vesztette és a második félidő szalon döntetlenje tökéletesen megfelelt a Liverpool elvárásainak és könnyed tovább jutásának. Így a második legrangosabb európai kupában sem sikerül áprilisra talpon maradnia a Manchester Unitednek.

A West Ham United ellen is  odahaza sokáig az FA kupából való kiesés réme fenyegetett. Martial 83. percben szerzett egyenlítő találata jelentette, a negyeddöntő idegenbeli megismétlését. Így még az FA kupa frontján kecsegtet valamilyen esély kozmetikázni a szezont, ugyanis a legnagyobb klubok már mind kiestek a versenyből. Az idegenbeli rájátszás azonban még inkább kétségessé teszi a továbbjutást. Minderre nem tudott gyógyír lenni, hogy a városi rivális Manchester City felett aratott sovány győzelemmel (1-0), még lehet esélye a Bajnokok ligás indulást érő negyedik hely elérésére a csapatnak. A március második felének, mind a sportban, mind az üzleti életben rendkívül fontos időszakát, a két döntetlen, egy győzelem, egy verséggel, összesítésben 3 rúgott és 4 kapott góllal záró Manchester United teljesítménye semmiképpen sem top csapaté.

Bármilyen kampány, aminek a mutatói 50% körül mozognak és a teljesítményben emellett, mint itt a góloknál negatívumok jelentkeznek, sikertelennek kell minősíteni. Fontos, hogy lásd mely statisztikákra kell figyelni az üzleti életben, mert a futballban az eredmények és a látott játék miatt ezt jóval könnyebb beazonosítani. 50%-nál magasabb visszafordulási arány a honlapról, vagy egy online hirdetési kampánynál a kattintók több, mint fele kevés minősített időt tölt az oldaladon, a boltba betérők több, mint fele nem tudja éppen milyen akciód van, csak az árat nézi. A tervezett értékesítés fele sem valósult meg. Ezek a kampány sikertelensége mellett több dolgot is jeleznek, mint ahogy a Manchester United márciusi kampányában is lehetett érzékelni. Nem volt elég attraktív, amit kínáltál - a pályán mutatott játék unalmas és lelketlen volt. Az alkalmazott taktika nem volt megfelelően felépítve és begyakorolva - a kapu előtt megakadt a támadás, csupán a védőfalat passzolták körbe és beívelésekkel próbálkoztak, hiányoztak a kreatív megoldások. Nem érzékelik a vevőid a történetet, a filozófiát, amögött, amit csinálsz, így nem tudnak veled azonosulni - Van Gaal  futball filozófiáját, a labdabirtoklásról és támadásról néha nyomokban lehet csak felfedezni a játékban.

Ezekből az adatokból, azonban tovább kell építkezned és még felkészültebbnek kell lenned a következő márciusi kampány időszakra, mert a tavaszi kampányoknak, különösen a bevezető márciusinak mindig döntő szerepe van az egész évedet tekintve.  

Forrás: https://www.facebook.com/manchesterunited


2016. február 25., csütörtök

A közös tudás megteremtése a közösségekben



közösségépítés
A közösségi platformok a tudás létrehozására és megosztására jönnek létre. Ez több, mint egy költői hitvallás, a valódi és egységes közösségek mindig is ezen alapelvek mentén alakultak ki. Ma már ebben fontos szerep jut annak is, hogy hogyan használjuk fel a rendelkezésre álló technológiákat hozzá.

A technológiai fejlődés miatt a jövőben, egyre kevesebb lesz a fizikai kapcsolat az emberek között. Ebből kifolyólag a közösségépítésben ezt mindenképpen figyelembe kell venni és ennek mentén megtenni a  következő lépéseket.
 
- Az emberek csatlakozása egymáshoz, az információk mentén történik, aminél fontos csatlakozási pontokat képez a tudás. Ezekből pontokból teremtve meg a közösségi tudás virtuális portálját.

- A jól felépített és folyamatosan bővített tudás az a platform, amire a közösség épül.

- Az összefüggések, azonosságok a közösségen belül, hozzák létre azokat az összefonódásokat, amik a közösség szívét jelentik.

- Az összefüggéseket, az azonosságokat, az információforrások alkotják, teremtik, ezeknek a pontoknak az üzenetei, a közösség csatornáin keresztül jutnak el másokhoz.

A jövőben mindezek a tényezők ösztönzik és megkönnyítik az értékes kapcsolatokat. A közösségek így az összetartozás érzését erősítik, a kölcsönösség, kapcsolatok és a szociális hálózatok építése segítségével. Ez mindig meghaladja az egyéni felfedezések területét, mert a kohézió és a figyelem, az így létrejövő párbeszéd, újabb tudásterületeket teremt.

Hálózatok és hidak a közösségekben


tudásépítés a közösségekben
A közösség egyes tagjai közötti kapcsolatok hidakat képeznek, aminek a segítségével erőforrások alakulnak ki a közösség bevonásával. Az erőforrás az egész közösségi hálózat energiáiból, közös tevékenységéből ered. E közösségeken belül az információkhoz való hozzáférés még mindig a legfontosabb funkciók egyike. A mai társadalmi bajok, egyik oka éppen az elkülönítés, a hozzáférés hiánya, és annak képtelensége, bizonyos információkhoz, eszközökhöz és lehetőségekhez. Ez fosztja meg az emberek jórészt attól, hogy valóban részt vegyenek, és tevékeny részesei legyenek a társadalmi életnek. A szociálisan hátrányos helyzetűek számára pontosan a megfelelő, számukra fontos tudás létrehozása és az ehhez kapcsolódó információk eljuttatása, oly módon, hogy abból használható tudás és ne irreális elvárások szülessenek, hiányzik nagyon a közösségépítési stratégiákból számos helyen.

A tudás építésen és az információ áramláson keresztül is a legfontosabb szempontok az emberi kapcsolatok lesznek. A közösségek arra teremtenek lehetőséget, hogy megérintse a másikat a közös gondolkodás és legyen mihez kötnie az életét. A jó közösség ereje arra ösztönzi az egyént, a közös témákon keresztül, hogy átgondolja saját helyét a világban. A közösségek ily módon újra értékei lesznek az új társadalomnak, mert éppen a kiközösítések, elkülönítések ellen dolgoznak. A jól felépített közösségek, amikben folyamatosan épül a közös tudás, arra készteti minden egyes tagját, hogy gondolkodjanak, hogy szélesítsék a látásmódjuk.

Ezek a szempontok mind inspirálják az embereket és az elképzeléseik erejét megsokszorozza. S a közös gondolkodás szempontjai lebontanak más olyan tényezőket, amik az életben gátjai a közeledésnek, lebontja a demográfia, gazdasági, vallási határokat is. Egy 70 éves, katolikus kisnyugdíjas, azonos elveket vallhat a közösségen belül, egy új gazdag, ateista, 20 évessel is. A való életben enélkül, az azonos gondolatokra épülő tudás nélkül lehetetlen lenne, hogy közös programok, vagy eszmecserék történjenek, a korban és társadalmi helyzetben nagyon távol állók között. A közös gondolatok, így rendkívüli nyitottságot és elfogadó képességet teremtenek. A közösségépítés egyik stratégia célja ugyanis, a közösség tagjainak az egyedi fejlődése is.      


Egyén és közösség együttműködése

tudásépítés a közösségekben

Egy különleges blogot ma már könnyű egy közösségnek megalkotnia, ahol társszerző lehet mindenki, így építve a közös tudást. Ezen a honlapon mindenki létrehozhat saját blogbejegyzést a témához kapcsolódó gondolataival. Ezeket a bejegyzéseket mások tovább gondolhatják, tovább írhatják. A tovább írhatóság és a tovább építhetőség, fontos szempontjai egy mai értelemben jól működő közösségnek, szemben mondjuk a merev szabályok és előre leírt utasítások alapján működő „hagyományosnak” tekinthető társadalmi csoportulásokkal. Ahogy telik az idő, az érdeklődési kör alapján a csoportba belépők egyre jobban megismerik egymást. S így a közös megbeszélésekből nyert ihlet, még élénkebbé és lelkesebbé teszi őket. Az ily módon kialakuló közösségek létszáma rendszeresen folyamatosan nő, újabb embereket vonzva magukhoz. Lehet egyetlen személy is a közösség alapítója, generátora, de idővel minden egyes tagban kialakul az igénye arra, hogy folytassák a közösen elkezdett munkát és új célokat valósítsanak meg.

Társadalmunk ma már annyira heterogén, hogy az egyént számos téma iránti elköteleződés jellemezheti egyszerre, ami demográfiai és társadalmi alapon teljesen különböző lehet, a többi vele azonos ember érdeklődési területeitől. Így bárki egyéni elképzeléseinek és érdeklődési körének mentén egyszerre több közösség részese is lehet, ahol más-más típusú tudás építése folyik. Sok ilyen közösségben résztvevő véleménye, hogy megtanulják jobban átlátni az emberi kapcsolatok természetét, értékelni az új véleményeket. Ezek a tapasztalatok pedig a sablonos és sztereotip gondolkodásmód ellen dolgoznak, ami segíti az élet egyes folyamatainak az árnyaltabb és gazdagabb megértését.


A közösségépítés új perspektívái

tudásépítés a közösségekben
A közösségek egyfajta új perspektívát teremtenek az egyedi tudásukkal a hozzájuk tartozóknak. Ennek az egyedi tudásnak a segítségével, a közösség tagjainál az élet rövidségét is a bölcsesség érzése hatja át. A megteremtett bölcsesség által elért idősebb és fiatalabb gondolkodók is tudják, hogy a bölcsesség segítheti az embereket abban, hogy ellenállóbbak maradjanak a bizonytalanság idején is. A beszélgetés, a kommunikáció az alapja a közös bölcsességnek, ami a személyes bölcsességünket is meghatározza a mindennapi életünkben. A személyes, közösségi tudás alapján létrehozott bölcsesség inspirálja az elképzeléseket, és megerősít abban az egyént, hogy a jó beszélgetés valóban építő jellegű. S éppen a valódi, mélyen elgondolkodtató beszélgetésekből van kevesebb, a felszínesek, önigazolókkal: aktuális események, divatok, használati eszközök, élethelyzetekről, emberi kapcsolatokról szólókkal szemben. Ugyanakkor viszont ezeknek a beszédaktusoknak a megértése is sokkal árnyaltabb lenne, ha valódi közösségi beszédmód alkotja azt a tudást, azt a látásmódot, amivel hozzáállunk ezekhez a témákhoz, a bulvár írások, filmek, technikai jellegű, életvezetési tippek és tanácsok helyett.

A közösségi beszédmód révén, ami valódi tudásra épül, pontosan átgondoljuk és értelmezzük ezeket az élethelyzeteket, témákat és nem közhelyekhez, sablon gondolatokhoz nyúlunk, amiről azt gondoljuk, széles tömegek is megértenek. Sőt a gondolatainkkal már nem a széles arctalan, tömegnek, hanem az ismert és gondolatgazdag közösségnek kívánunk megfelelni.

Az ideális, ilyen módon működő és valóban inspiráló közösség létrehozása, gazdagabbá teszi az életünk. Ilyen közösséget teremteni, fenntartani és a kapcsolati hálót benne ápolni, azonban nem olyan egyszerű feladat. Mindez sok kihívással, sok munkával és a közösség megfelelő tagjainak gondos felkutatásával jár. Azonban erre kell törekednünk, a felszínes társadalmi kapcsolatok helyet, az élet, a művészetek, a sport, a tudomány, vagy az üzlet bármely területén, mert nemcsak gazdagabbá, de termékenyebbé is teszi a jó közösség az életünk.

2016. február 23., kedd

A közösségépítés napjainkban - Stratégiai alapok

Mit jelent ma a közösség? 

közösségépítés
A közösség építés már régóta kritikus koncepciója a társadalomtudományoknak. Ebben kulcsszerepet játszik a növekvő gazdasági egyenlőtlenség, a természeti és emberi katasztrófák, és a XXI. században megjelenő hadviselési módok, amelyek ma már éppen közösségeket és nem hadseregeket támadnak.

A közösség számára egy új fogalmi keretre van szükség mind az elmélet és a gyakorlat szempontjából. Újra kell gondolni a közösségeket a technológiai változások és a globalizáció, a világban zajló trendek szerint. A közösségek ugyanis mindig erőforrásokat hoznak létre, emiatt fontosak a közösségépítési stratégiák. Ma minden azt bizonyítja, hogy az egyre jobban terjedő menekült áradat, a szegény városi környékek, a törzsi népek, s ezen csoportok generálta jelentős problémák megoldása kulcsfontosságú. A nemzetközi vállalatok hatalma, valamint a közegészségügyi szervezetek súlyos erőforrás hiánya velük szemben, mind-mind azt bizonyítják, hogy az emberek önszerveződő csoportjai tudnak a leghatékonyabbak lenni, saját problémáik kezelésében. Így  ma nyugodt szívvel elmondható, hogy a helyi közösségek tartalmazzák azt a magot, ami a kívánatos jövőt rejti magában.

Ezért fontos segíteni a közösségeket mindenfelé, mert ők képesek újjáépíteni a gazdasági struktúrákat, ha megfelelő bennük a szellemi erő és összefogás. Pontosan ezért az egyik kulcskérdés a helyi közösségek, mert a megfelelően kidolgozott közösségi lehetőségek csökkentik a háztartások költségeit, csökkentik a függőséget másoktól és javítja a közvetlen környezet minőségét és elősegíti a közegészségügy fejlődését is.

A helyi közösségi stratégiák segítik az erőforrások felhasználási hatékonyságot. Igyekeznek a lakhatási lehetőségeket, az élhető környezetet az emberek minden korosztálya számára biztosítani. Sok helyen az állami és gazdasági apparátusokkal ellentétben, a jövedelmek, a versenyhelyzet mobilitását is sokkal jobban biztosítják. Ugyanakkor minden közösség számára fontos az egyediség, az egészséges és biztonságos környék. Egyre jobban összpontosítva a föld, valamint közvetlen környezetünk megőrzésére, értékeinek újrahasznosítására, ezeknek a feltétlen tiszteletére nevelve az utókort. Ezek a tényezők együttesen, mind-mind növelik a közösség erejét. Az erős fenntartható közösségek támogatása mind a városi, külvárosi és vidéki területeken, egyre fontosabb. Ezért van égető szükség az intelligens növekedési stratégiákra.

 Új koncepciók a közösségépítésben

közösségépítés
A közösség erőforrás, olyan erőforrás, amely táplálja a jó tervek megvalósítását, ezért van szükség néhány költséghatékony marketing stratégiára, hogy fel tudd építeni azt. A jól átgondolt stratégia, az ehhez párosuló taktikával szilárd eredményeket hoz. A kreatív marketing programok célja, hogy a közösségnek legyen saját története. Mindenki számára elfogadható célok és ehhez tisztázott alapfilozófia. Ma már fontos taktikai elemként, ehhez egyesíteniük kell magukban a közösségi média erejét és ezzel elérni a közösség bevonását a kezdeményezésekbe.

Ennek a kreatív koncepciónak a kialakításához, szükség van arra, hogy jobban megértsük a közösségek filozófiáját és céljait. Vajon mit is szeretnének pontosan a közösségek és mit tesznek azért, hogy elérjék a céljaik? Elég erős és innovatív gondolatok szükségesek ahhoz, hogy az érdekek mentén széthulló társadalomban, egy a fontos filozófiai alapokra épülő cselekvési tervek szülessenek. A közösségépítés, még ha az éppen a virtuális térben történik is, ugyanis csakis, a gyakorlatban nyer létjogosultságot, minden megvalósítatlan elmélet nem visz minket közelebb az eredményességhez.

Azonban elvitathatatlan az a tény, hogy kizárólag egy jól megalapozott tudásbázis segítheti a közösségépítést. Időszakos rendezvények vagy akciók nem szülnek erős közösségeket, így megfelelő erőforrásokat sem, ahhoz hogy elérjék a céljaik. A közös tudás, az azonos gondolkodás kialakítása, ezért nagyon fontos tényező a közösségépítésében. A közösségépítés kiinduló pontja mindig tudásalapú, az azonos gondolkodás, az ebből születő új tudásalakzatok az alapjai a mai közösségépítésnek. Erre a közös tudás felépítésére két esettanulmányt néztünk a nemzetközi gyakorlatból. Ezek jól megvilágítják, hogy a tudás felépítése és a közös gondolkodás kialakítása milyen eredményeket hoz.

Az olvasás közösségi élmény és nem magánügy


az olvasás közösségiélmény
Az olvasás, a tudásépítésben, mint minden stratégiában így a közösségek felépítésében is fontos szerepet játszik. Erre a már évszázadok óta legjobban működő példa, a Biblia olvasása sé értelmezése.Az olvasás a közös gondolkodás megteremtésének az alapja. A közösségépítésben, ha komoly tudásépítés helyett, szubjektív egyéni vélemények és csupán aktuális érdekek vezérlik a csoportot, sohasem valósul meg a közösségépítés. Az olvasás fontosságának a népszerűsítésében azonban éppen a könyvtáraknak kellene, elöljárniuk. Ennek innovatív példái a gyakorlatban nálunk még nagyon hiányoznak a nyilvános könyvtáraknál. Két híres holland példát említenénk meg innovatív közösségépítési koncepcióra, erről a területről. Az első példa az úgynevezett „Stalwart” – magyarul rendíthetetlennek lehetne fordítani - olvasók, amit Hans van Duijnhoven könyvtáros irányít.

A Stalwart olvasók nem egy hagyományos könyvklub, hanem a közösségi olvasás eszménye. Olyan könyvek gyűjteményét hozta létre a könyvtáros, amik önmagukban is segítik a közösségépítést. Minden tagnak, minden héten el kell olvasnia egy könyvet, de mindenki szabadon választhatja ki, hogy melyiket a gyűjteményből, nem mindenkinek kell olvasnia ugyanazt a könyvet. Egyszer egy hónapban, pedig összeül a közösségi olvasó csoport és megbeszélik az olvasott könyveket. A projekt 2012 szeptemberében indult, és egy évig tartott. Azonban, mivel nagyon pozitív volt az élmény, a csoport tagjai azóta is rendszeresen összejönnek. Egy közösen meghatározott témakörben történő gondolkodás, főként az emberi, közösségi dolgokról, ma olyan óriási hiánycikk, hogy már csak ementén is lehet erős és összetartó közösségeket építeni.

Az egyik új eleme a Stalwart olvasók közösségének, hogy tevékenységük túl nyúl a könyvtár határain is, már közösen látogatnak el színházi előadásokra is, természetesen, ha van kapcsolata valamelyik olvasott könyvvel. Az olvasás, a művelődés és gondolkodás szeretete hozott létre egy közösséget, akik nyitottak voltak arra, hogy ne magánügyként kezeljék az olvasás élményét, hanem megosszák azt másokkal is. Így az olvasásnál jóval többet kaptak, az együttgondolkodást egy, a vezető könyvtáros által meghatározott tartalmú, azonos szellemiségű könyvek között. Talán nem véleletlen, hogy mint történetet az ilyen közösségi könyvklubok működését, több hollywoodi film is beemelte a dramaturgiájába. S minden ilyen történetben az egyének, a közös olvasás és élmények révén jelentős változásokon mennek át.

Kortárs gondolatok és filozófia, a pozitívabb jövőképért


az olvasás közösséget épít

A második példa egy szintén innovatív közkönyvtári közösség, akik a "Bölcsesség a válság idején" nevet adták maguknak, Marina Polderman könyvtáros vezetésével. A könyvtáros vezetésével ebben a körben, munkanélküliek gyűltek össze, hogy 2013-ban hét hónapig beszéljenek át közösen a könyvtáros által kiválasztott könyveket. Az olvasás középpontjában a 21. századi filozófus Alain de Botton egyik könyve állt. Alain de Botton műve: A filozófia vigasza címen jelent meg magyarul.


Alain de Botton a könyvében komolyan vette és visszaállította jogaiba a régi görög filozófiaszemléletet. "Ahogy az orvostudománynak semmi haszna, ha a test betegségeit nem űzi el, ugyanúgy a filozófia is értelmetlen, ha a lelki fájdalmakat nem szünteti meg" - jelentette ki Epikurosz, az ókori bölcselő. Kései utóda ennek szellemében, vizsgált meg hat olyan boldogtalanságforrást, amely mindannyiunk számára ismerős - népszerűtlenség, pénztelenség, csalódások, fogyatékosságok, szívfájdalmak, nehézségek - és hat szellemes, szórakoztató, közérthető és mégis mélyenszántó esszében megvizsgálta, miképpen meríthetünk vigaszt ezekre a bajokra Szókratész, Epikurosz, Seneca, Montaigne, Schopenhauer és Nietzsche gondolataiból. A filozófia vigasza afféle mai "boldogságra vezérlő kalauz", amely rendkívül ironikus módon kezeli a csináld-magad könyveket, ez a mű is mintegy receptgyűjteményt ad a boldogtalanság elkerüléséhez.

Nyilvánvalóan a könyvnek, mint alapműnek, ami a boldogtalanság felszámolásáról szól, fontos mondanivalója volt a munkanélküliek számára.  A szövegek értelmezése segítette őket abban, hogy újból aktívvá váljanak és változzon az önbecsülésük. Ez a történet is mutatja, hogy bármilyen közösségnek, még az alulképzetteknek és elesetteknek is a könyvek segítségével, ma a 21. században, is lehetősége van az igazán jó dolgok megőrzésére és továbbadására.

A könyvtárak, azért is jó példa, mert az a feladatuk, hogy javítsanak a társadalom helyzetén, megkönnyítsék a tudás létrehozását a közösségekben. Ahogyan minden valódi közösség, az azonos tudásra épül és annak továbbgondolására és továbbadására. Pontosan, emiatt az már teljesen lényegtelen, hogy egy gondolat köré, mekkora közösséget teremtünk. Vannak, egész picik, mint a példában említett olvasóközösségek és lehetnek egészen nagyok is, akik mondjuk valamilyen vallás követői közé tartoznak. Egyik csoportosulás sem tud életképes lenni az közösség alapjait képező gondolkodás megújítása nélkül.

Népszerű bejegyzések