Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2016. augusztus 28., vasárnap

Az infokommunikáció és a technikai tudás


1§.  Az infokommunikáció elengedhetetlen része a mindennapoknak. Itt kell a tudást növelni!

info kommunikáció
Hány technikai eszközt használsz a mindennapokban? Hányféle szoftvert?

Mindhez kapcsolódik, valamilyen egyedi tudás, mert ez ma már a tudásalapú társadalom.  S a tudás jelenlegi állapota már megvalósítja mindazt, amit évtizedekkel ezelőtt jeleztek előre a filozófusok, tudósok. S ezért rendkívül fontos, hogy ezt a kommunikációs tudást minden tevékenységedben növeld és képezd ezen a területen magad!

Az a tudás, amely régen egy-egy tudományághoz kötődött ma már nem elég. Nem elég az orvosi, mérnöki, pedagógusi, matematikusi, programozói tudás önmagában, az infokommunikáció nélkül, mind terméketlen marad.

Ma már alapvetésnek számít az a kijelentés, ami felhívta a tudományos gondolkodás válságára a figyelmet: „Tudásállapota a legfejlettebb társadalmakban. A tudomány kezdettől fogva ütközött az elbeszélésekkel.

Ma már szembeötlően látható, hogy nincsen tudás, a megfelelően felépített történet és az ezek építéséhez alkalmazott kommunikációs technikák nélkül, amikkel termékké alakítod azt.

 2§. Ma a tudásformák közül, mintha a praktikus tudás lenne a legfontosabb.

Azok a technikai ismeretek, amikkel problémákat oldhatsz meg, a rendelkezésre álló eszközeiddel.

technikai tudás
Valójában, azonban ez nem így van. A tudás sohasem korlátozódott részproblémákra. A praktikus tudás, a módszerek, technikák, ezért nem tudnak sohasem összefüggő képet alkotni. Emiatt nem válnak folyton működővé a másolható módszerek.

„A tudomány nem korlátozódik hasznos szabályszerűségek megállapítására és az igazság keresésére, a maga játékszabályait legitimálni kell.”

Olyan egyedi, személyre szabott tudásra van szükséged, ami részévé válik, a Te történetednek, ami építi mindazt, amit teszel.


3§. Mindig olyan esettanulmányokat építenek a technikák köré, amelyek igazolják azt.


Az úgynevezett „nagy elbeszélések” struktúrája mindig azonos marad. A cél, hogy valamilyen módon igazolni lehessen egy állítás igazságát.

A tények és az adatok csoportosítása pontosan, ennek a vásárlásösztönzési elvnek az igazolására történik, önkéntelenül is.

tudás legitimálása
Ez nem rosszhiszeműség, egyszerűen a technikai tudás, amely másolható módszereket és típus megoldásokat teremt, annak az alapjellege ilyen. Igazolni kell a tudás működőképességét, ahhoz, hogy a módszer értékesíthető legyen.

Ennél sokkal jobb, ha egyéni személyre, szabott tudást építesz fel, az alapvető célkitűzéseidnek megfelelően.

Mi ilyen tudás megszerzését kínáljuk!

Ahelyett, hogy „olyan nagy elbeszélésekhez folyamodik, mint amilyen a szellem dialektikája, a jelentés hermeneutikája, a racionális, illetve a tevékeny szubjektum emancipációja vagy a jólét megteremtése.”

Ezekkel a látásmódokkal mindig csak a saját állítás igazság tartalmát igyekeznek igazolni az ily módon beszélők.

2016. augusztus 17., szerda

A 2016-os futball Európa bajnokság stratégiai és taktikai elemzése


 A 2014-es labdarúgó világbajnokság stratégiai öröksége


labdarúgó stratégia és taktika
Minden egyes korszakban alkalmazott sportstratégiák és taktikák, tökéletes lenyomatai az adott kornak. Így a nagy sport világesemények története, egyben jól leírja azt is, hogyan változott a stratégiai és a taktikai gondolkodásunk, az adott időszakban. A világ legnézettebb sporteseményei a futball tornák – ami, hogy 30 év után végre a mi válogatottunk is ott lehetett egy nagy nyári tornán, rávilágított arra, hogy Magyarországon, legyen bármilyen a politikai berendezkedés, a labdarúgás mégiscsak vallás – kiváló módon szemléltetik ezeket a változásokat.

Már a 2014-es labdarúgó világbajnokságon szembetűnő volt, hogy a spanyolok tiki-taka taktikai rendszerének leáldozása után, számos kisország vált egyszerre versenyképessé. Emiatt a piacvezető csapatoknak, a stratégiájuk megvalósításához számos, a konkurensektől függő taktikát kellett kialakítaniuk. Már nem létezett többé a „játsszuk a saját játékunkat” elv. Ezt kitűnően mutatta a brazil labdarúgó válogatott katasztrofális elődöntő béli 7-1-s veresége a németektől, amit a bronzért folyatott mérkőzésen a hollandok könnyed 3-0-s diadala tetőzött be. A futballban új korszak nyílt, ami egyeseknél saját történetükkel, tradícióiikkal szembeni identitás válságot is hozott.

A németek győzelmét éppen az hozta meg, hogy mind a futball stratégiák, mind a taktika területén képesek voltak a megújulásra. A német stratégia alapjait a következőképpen lehet megfogalmazni: saját játékstílus, filozófia építése, - ezzel a legjobb hagyományaikat sikerült újra írni, amit a tökéletes fizikai állapot és a végsőkig való küzdelem jellemez. Ezt jól mutatta a döntő béli és az Algéria elleni hosszabbításos győzelem is. Taktikában, pedig a meglévő játékelemek igazítása az ellenféléhez, így különböző variánsok használata, akár egy mérkőzésen belül is, amit a legoptimálisabb logisztikai háttér felépítése, a legjobb erőnléti állapot eléréséhez, tett többek között lehetővé.

Ezt a komoly kutatásokon és tudáson alapuló előnyt, úgy nézett ki az Európa bajnokságon sem fogja egyik válogatott sem behozni. A németek, ezért győzelmi reményekkel érkeztek a versenyre, aminek a házigazda franciák és a statisztikák alapján a spanyolok mellett, a legnagyobb esélyesei voltak. Azonban ma már azt a tudást, ami az előnyöket teremti, könnyen ki tudják elemezni, szoftverek, szakmai stábok segítségével. Így ha nem dolgozol folyamatosan az előnyök fenntartásán, akkor 2 év ma már a futballban is túl hosszú idő ahhoz, hogy ezek a versenyelőnyök ne olvadjanak el.


A taktika változása


taktikai felállás
A németek egyik előnyét, hogy a taktikát az egyes csapatokra szabva, más-más stílusban és elképzelésekkel tudtak játszani mérkőzésről mérkőzésre, mindenki más is megtanulta. Ennek köszönhetően sokszor az ellenfél taktikájának kioltására, elrontására törekedtek a csapatok. Elsősorban a hibákat kihasználva igyekeztek, az ellenfél játékmódjára reagálni az együttesek. Így igazán nagy különbségű győzelmek is csak súlyos taktikai hibák sorozatából születtek. Inkább hibázott többet egy csapat, mintsem játszotta túl a másik őket. A magyar válogatott kiesése is a nyolcad döntőben jól mutatja ezt. Egy szabadrúgásnál elkövetett hiba miatt a belgák gyorsan vezetést szereztek. Így olyan játékra kényszerültünk, amit korábban nem játszottunk, túlságosan kinyíltunk és már fizikálisan sem bírtuk a rendszeresen magas szinten játszó játékosok, 3 naponta tétmérkőzéseken történő terhelését. A 2016-os Európa-bajnokság fő jellemzője, a biztonsági megoldásokon alapuló, türelmes játék volt, amely az ellenfél hibáinak kihasználását célozta, nem pedig a hibák kikényszerítését vagy az önálló kezdeményezést részesítette előnyben.


Európa braziljai


Míg a világbajnokság súlyos identitás válságot hozott a braziloknál, amit azóta sem tudtak kiheverni a 2016-os Copa American már a csoportkörben kiestek, addig Európa braziljai a portugálok, az eredményesség érdekében újra írták ezeket a hagyományokat. Ezért nagyon fontos a saját történetünk, ami a portugáloknál egy játékosban Cristiano Ronaldoban testesül meg igazán. A saját történetünk, identitásunk mindig olyan vezérfonal, amivel tudjuk magunk pozícionálni a piacon, s fenn tudjuk tartani a figyelmet. Mindig érdekes, hogyan módosul ez a pozíció, hogyan írjuk újra ezt a történetet.

emblematikus figura
Fotó forrása: indianexpress.com
Cristiano Ronaldo a gyors, kreatív, látványos támadó futball portugál ikonja. Valljuk be Messi nem tudja ily módon megtestesíteni ugyanezt az argentin stílust, mint annak idején Maradona, hiányzik belőle hozzá, bármilyen jó játékos is, valami karizma. Messi alárendeli ugyan magát a csapat érdekeknek és sokszor ezt hozzák fel nála pozitívumként, de a válogatott béli kudarcok sora bizonyítja, hogy egy csapaton belül nagyon fontos vezéregyéniséggé kellene válnia, ami a Barcelona sok szuper sztárja között, mint felelősség eloszlik. A Barcelonában, ha nem megy az egyik csatár sztárnak éppen, akkor még mindig lehet számítani rá, hogy mások a csapatból majd megoldják ezt a feladatot. Cristiano Ronaldo viszont pontosan, jól felépítve testesíti meg ezt a szerepkört a csapataiban, amit az EB is bizonyított. A döntőben a korai sérülése után, a második félidő hajrájában visszatérve a kispadhoz, amolyan másodkapitányként tüzelte a csapatot, vagy a lengyelek elleni büntetőpárbajban ő volt, aki meggyőzte egyik játékostársát arról, hogy ő is legyen az első öt rúgó egyike. A Cristiano által megtestesített portugál foci azonban igazán csak a magyarok elleni csoportmérkőzésen csillogott. Ennek parádés példája a sarkazós gólja, ami miatt a portugálok Európa braziljai. Ugyanakkor a magyarok ellen játszott mérkőzés volt az, ami a portugál tradíciókat segítette újra értelmezni.

A hagyományos portugál erények a gyorsaság, a labdabiztosság, a kreativitás, nem hoztak sok eredményt a csoportkörben. Az tökéletes védekező futballt játszó Izlandnak, sikerült egyenlítenie, s nem tudta győzelemre váltani a mezőnyfölényt a portugál csapat. Ausztria ellen is hasonló volt a helyzet és az is pech volt, hogy Ronaldo a legnagyobb esélyüket, a 11-est kihagyta. A magyar csapat elleni győzelem az utolsó körben már kényszer volt, hogy ne fenyegesse őket a kiesés veszélye. Ennek megfelelően is játszottak és ez mutatott rá a fő gyengeségeikre. A portugálok, ahogy dominálni igyekeztek a mérkőzésen, rések nyíltak a védelemben, amit a magyarok távoli átlövésekkel, a végén gyors kontrákkal igyekeztek kihasználni. Az EB leggólgazdagabb mérkőzése 3-3 mutatta meg a portugál erényeket is, Cristiano két látványos és nagy sebességen, lendületből végrehajtott góljaival. A másik csoportmérkőzés a végén lehetővé tette, hogy már a döntetlen is elég legyen a tovább jutáshoz. Azonban a kieséses rendszerben már teljesen más szellemű, más felfogású portugál csapat játszott, ezután a mérkőzés után. A megreformált védelem és az ellenfél játékmódját elrontani, annak hibáit kihasználni igyekvő játékmód, mutatta az egyik új portugál erényt. Ezek az erények természetesen egyrészt az edző felkészültségét, tudását, másrészt a játékosok tanulékonyságát dicséri.

Napjaink stratégiai és taktikai elvárásai


A kortárs labdarúgás és így az üzleti élet is a gyors tanulási és reagálási képességet várja el, az eredményesség érdekében. A portugálok a nyolcad döntőre átálltak a fegyelmezett csapatmunkára, a kreatív és támadó szellemű középályát átváltották, az átjárhatatlan középpályára. A céljuk elsősorban a középpálya közepének elfoglalása volt – mint a sakkban a centrum uralása - az első fázisban. A középálya uralásával a szélek felé terelték a játékot, hisz láthattuk, hogy az oldalsó beívelések a felállt védelmek ellen ritkán hoztak eredményt a labdarúgó tornán.

portugál futball
Fotó forrása: www.totalsportek.com

A portugálok ezzel, inkább a kis csapatok stratégiáját kezdte el alkalmazni a kiesés rendszerben, a dominanciára törő nagyok helyett. Az egyes csapatrészek között, mint az izlandiaknál gyakorlatilag nem volt hely, a játékosok egy körülbelül 10-12 méteres sávban helyezkedtek el, mindig a labda oldalára tolódva. A technikailag magasan képzett, labdabiztos portugálokat, így sem csellel, sem passzal nem lehetett átjátszani. S így az ellenfélnek a felállt fal ellen – amit szintén sok kis csapatnál láthattunk - akár kétszer-háromszor is át kell forgatnia keresztlabdákkal a játékot a két szabadon hagyott szél között. A beíveléseknél ugyanakkor arra kell számítania az ellenfélnek, hogy az eladott labdákból a szélvész gyors portugálok, azonnal kontrázni fognak, mint a magyarok ellen, a belgák. Szintén a magyarok belgák elleni, 4-0-s veresége mutatta meg, hogy a kinyílt védelmek, ahol területe van a gyors támadóknak az öngyilkossággal érnek fel.

A portugáloknak így sikerült olyan rendszert kialakítani, amiben a csapat gyengeségei rejtve maradnak, az erényeik pedig, amint lehetőség adódik rá, akkor érvényesülni tudnak. A legfőbb erősségük, az lett, hogy megpróbálják kihasználni az ellenfél esetleges hibáit. Míg a németek a brazíliai VB-n ezt az ellenfélhez alkalmazott taktikát, a játék dominancia jegyében igyekeztek alkalmazni, addig a portugálok már megelégedettek azzal, hogy az ellenfél hibáira építsenek. S az ellenfelek még a döntőben hazai pályán játszó franciák sem tudtak semmilyen működő taktikát kitalálni a portugál retesz ellen. Nem beszélve arról, hogy a franciák szintén hasonló játékmóddal múlták felül az elődöntőben domináns játékot mutató németeket, méghozzá 2-0-val.

Az új stratégia korszak a gyors reagáló képességre és az ellenfelek hibáira épít, a tökéletes biztonságot szem előtt tartva. Ahhoz azonban, hogy ez ne egy kis csapat, hanem egy Európa bajnok együttes stratégiája és ennek fényében alkalmazott taktikája legyen, szükség volt a játékosok magas képzettségi szintjére, ami a győzelmeket jelentette. S ez a magas technika képzettség még a hosszabbítás után következő 11-es rúgásokra is magabiztosságot kölcsönöz a játékosoknak.

kortárs stratégiák és taktikák
Így az üzleti életben is a gyors reagáló képesség, a konkurensek lépéseire adott megfelelő válaszok és a magas egyéni képzettség kell, hogy jellemző legyen. A magyar csapat a szövetségi kapitány Bernd Storck személyében, - aki Dárdai Pál a kis csapatokra jellemző stabil védekezés, terület leszűkítés taktikáját építette tovább - megfelelő tudású vezető, ahhoz, hogy ezeket alkalmazni tudja. Jól látható volt a magyar csapaton, hogy milyen módon alkalmazkodik a különböző játékmódokhoz, játékhelyzetekhez, azonban a játékosok képzettsége, a versenyhelyzetekhez szokott terhelés hiányzik ehhez. A kieséses szakaszban pontosan ez a különbség rajzolódott ki az egy mérkőzéssel korábban még döntetlent játszó portugálok és közöttünk. Míg a mi játékosaink jobban elfáradtak, a magasszintű terheltségben, csökkent a koncentráció, több volt az egyéni hiba, addig a portugálok éppen emiatt emelkedtek ki, mert jobban bírták a többszöri hosszabbításos helyzeteket egyénileg.

Ezt a képességet, hogy egy versenyhelyzetben minél jobban teljesítsünk, még több energiát mozgósítsunk, csakis oly módon lehet elérni, ha folyamatosan ilyen szinten versenyzünk. Emiatt lenne fontos, amit a szövetségi kapitányunk is elmond, ha a játékosok jobb és rendszeres játéklehetőséget biztosító klubokban játszanának és a magyar klubcsapatok a nyári kampányidőszak közepére, augusztusra nem fejeznék be a nemzetközi kupa szerepléseiket. A cégek számára, pedig rendkívül fontos tanúság, hogy folyamatos kampányokkal, a nyári taktikai időszakra jellemző gyorsan változó, többféle lehetőséget kipróbáló kampányokkal kell jártasságot szerezni, ahhoz, hogy a kortárs stratégiai és taktikai rendszerek világában eredményesek legyünk.

2016. július 29., péntek

Egy kis csapat, cég problémái – a Hertha Bsc 2015/16-os szezonja



Rövidtávú, taktikai célok


taktika
Bayern München - Hertha Bsc
Forrás: https://www.facebook.com/herthabsc

A Hertha 2015/16-os szezonbeli stratégiáját a kis csapatokra jellemző jegyek határozták meg. A stratégia végső célja, a bent maradás a Bundesligában és ennek megfelelően a taktikai repertoárt felépíteni. A könnyebb megvalósíthatóság érdekében, a bajnoki idényt egészen kis szakaszokra osztották. Ezek a kisebb részcélok ugyanis taktikailag sokkal jobban felépíthetők. A taktika, amely kibontja a stratégiát, a 4 meccsenként 5 pont szerzésére épült.

Rövid távú jól belátható szakaszokra osztani a teljes tervet, hogy a 32 fordulóra elérjék a bent maradáshoz szükséges 40 pontot, ez tipikusan kis csapatok stratégiája. A nagy klubok stratégiája mindig a győzelmek maximalizálásra épül. S a Hertha célja az volt, hogy amennyiben bírják a szezon végéig erővel, úgy a 34-dik fordulót 40-44 pont között zárhatják. A bajnokság végére a Hertha 50 pontot gyűjtött, így a maximális elvárásokat is túlszárnyalva. A szezon első felében a terv jó része teljesült, ugyanis az év végén 32 pontnál jártak 17 forduló után. Sőt a 24-dik fordulóban aratott az Eintrach Frankfurt felett aratott győzelemmel már 42 ponton állt és a dobogó harmadik fokán az együttes.

Amennyiben az utolsó 10 fordulóban is tudták volna tartani a kis szakaszokra épülő taktikai tervet, akkor 42 pontról a 2x4+2-es szakaszban 52-55 pontig juthatta volna. Ehhez képest is csak minimálisan teljesítettek alul az utolsó szakaszban, az 50 pont abszolút reális eredmény. Amennyiben a zárlatban is tartotta volna a kis szakaszokra előírt tervet a Hertha, akkor ezzel a teljesítménnyel biztos Európa Liga résztvevő lett volna és harcban lett volna a Bajnokok ligája selejtezős helyéért. A 7-dik hely azonban, szintén Európa Liga selejtezős helyet ér és meg van az esély az európai porondra, piacra való kilépésre is. Egy kis csapat számára, akinek a saját piacán a megmaradás a tét, óriási siker, ha kijut a nemzetközi piacokra.

Versenyhelyzetben a pszichés tényezők dominálnak


verseny analitika
Dárdai Pál
Forrás: https://www.facebook.com/herthabsc
A tervek szerint ez egy reális eredmény, ám menet közben, bizonyos szakaszokban jobban kellett volna teljesíteniük, a taktika szerint. Ekkor azonban a pszichológiai tényezők döntővé váltak. A Hertha a 16-diktól a 20-dik fordulóig a harmadik helyen állt, majd a 22-től a 29-dik ismét a dobogó harmadik fokán állt. Majd a szezon zárásaként a 30-tól a 34-dik mélyrepülésbe kezdett, és be kellett érnie a 7-dik helyezéssel. Igaz ebből az öt fordulóból kétszer élcsapattal Bayern München, Leverkusen és végül közvetlen vetélytársukkal a Mainz-zal találkoztak. S már a szezon elején sem voltak jó mutatói a Herthának a legjobbak ellen, s a szezon végére - míg a Wolfsburg elleni döntetlen és Shalkne és a Köln legyőzése a dobogó harmadik fokán tartotta – az első felvonásbeli élcsapatok ellen aratott két győzelemből, a végére két vereség lett a Bayern és Leverkusen ellen. Majd a Mainz elleni döntetlen is a riválisnak volt elegendő ahhoz, hogy maga mögött tartsa a Hertha-t. Ez is a kis csapatok, kis cégek egyik gyengesége, hogy a piac meghatározó szereplői ellen, vagy nincs egyáltalán, vagy nem működőképes a versenystratégiája.

Ameddig csak saját magunkra összpontosítunk, a közvetlen vevőinkre, addig még többé-kevésbé működnek az automatizmusaink. Amikor azonban már az előre lépéshez a versenystratégiát is be kell kapcsolni, akkor nagyon sok új tényező van, amivel számolni kell. Azonban a kis csapatok és cégek számára is az ekkor fellépő pszichikai teher jelenti a legnagyobb veszélyt. Hosszú távon a kicsik nem tudják fenntartani ugyanazt a minőséget, az intenzitást a dolgok kivitelezésében. S amikor egy sokkal egyenletesebben - mind a felkészültségben, mind a kommunikációban, mind a taktikában – működő ellenféllel találkozunk, akkor hirtelen romlani kezd a megszokott teljesítmény. S amennyiben a legfőbb tervünk, piaci szegmensünk mellett, már más piaci területekre is elkezdünk fókuszálni, úgy a fő tervünk, pozíciónk szenved kárt. A Herthanak ilyen volt a német kupa, amiben egészen az elődöntőig jutottak, ráadásul otthon tudtak játszani a Dortmund ellen, akikkel szemben a bajnokságban jó egy hónappal korábban döntetlent értek el.

Az új piacokra való kilépés akadályai


taktika
Hertha Bsc - Dortmund német kupa elődöntő
Forrás: https://www.facebook.com/herthabsc
A Dortmund elleni elődöntőre április 20-án került sor, s ezután volt még 4 forduló a bajnokságból. A Dortmund egy héttel korábban hihetetlen mérkőzésen esett ki korábbi edzője Jürgen Klop új csapata ellen az Európa Liga negyeddöntőjében. A Dortmund kétszer is vezetett két góllal 2:0-ra, majd 3:1-re és innen kapott ki 4:3-ra, ami a kiesését jelentette. Így arra, hogy valamit is nyerjenek az évadban, egyedül a német kupa maradt. S az extra motiváltság, a pszichés tényezők, a javukra döntötte el a mérkőzést, sima 3:0-val, annak ellenére, hogy a Hertha otthon játszott. A kis csapatok taktikáját itt már nem sikerült megvalósítani. Egy kis csapat a nagyok ellen a stabil védekezésre épít, hagyja dominálni ellenfelét, inkább csak reagál annak játékmódjára és a gyors kontrákban bízik. Gól nélkül, az egyenes kiesése szakaszban el lehet jutni a tizenegyesekig, s ott már a szerencse a kicsiket is segítheti. A sors fintora, hogy a német kupadöntőben, ezzel a kis csapatokra jellemző taktikával állt ki a Dortmund a Bayern München ellen és sikerült is eljutnia a 11-sekig, azonban ott végül alulmaradt a bajorokkal szemben.

Odahaza a vágyott kupadöntő előszobájában, olyan vereséget szenvedett a Hertha, ami jól mutatta a felsőház és az azt üldözők közötti különbséget. Annyira koncentráltak fejben, mint lehetőségre a Hertha játékosok a kupára, hogy ezt megelőzően kikaptak a Hoffeinhemtől, amivel a dobogós helyről a 4-dikre csúsztak. A kupa elődöntő után pedig zsinórban  3 vereség jött, amivel egyre hátrább kerültek, míg az utolsó fordulóbeli döntetlennel a 7-dik helyen álltak meg. Pontosan ez ugyanis a kis csapatok számára a legnagyobb veszély, amit nagyobb versenytársaik már jól kezelnek. Egyszerre több fronton kell helyt állni, ahhoz, hogy eredményes legyen egy sport évad. A 7-dik hellyel az Európa Liga selejtezőjével, viszont még egy újabb piac a nemzetközi nyílt meg a Hertha Bsc ellőtt. Ezt az előrelépést, ami minden kis csapatnak inkább a visszaesést jelenti, mert erőforrásokkal nem bírják a több piacos versenyt, hogyan tudja kezelni a klub és edzője Dárdai Pál, a 2016/17-es évadban kiderül.
szurkolói elkötelezettség
Forrás: https://www.facebook.com/herthabsc

2016. május 19., csütörtök

A kilenc változás - A háború művészete VIII.


előnyök és hátrányok

A dolgok, az események, a tudás, amire a világ épül, állandó változásban van köröttünk. Nagyon fontos kijelölni azokat a területeket, amelyeken mindig naprakészek szeretnénk lenni. Túl sok ilyen területet nem érdemes meghatározni. Érdemes nagyobb és kisebb körökben gondolkodni, amikbe besoroljuk ezeket a számunkra nagyon fontos területeket. Érdemes ebben követni a Háború művészetének a javaslatait. Legyen 3 fő terület, amin kiemelkedő tudásra kívánunk szert tenni, majd legyen másik három, ahol az alapos tájékozottságot jelöljük ki és végül még három, amit jól értünk. Ezekből a területekből az első háromban állandóan képeznünk kell magunk és kutatnunk kell az adott területeket, hogy az élvonalhoz tartozzunk. A következő általunk kiválasztott három területről is folyamatosan kell olvasnunk, s a maradék háromban már elegendő, ha az adott terület szakértőivel értekezünk, vagy időnként átfutjuk ezeken a területeken az éppen bekövetkező változásokat. A kilenc változás tanát, amit a háborúban is alkalmaztak, így tudod a magadévá tenni, ahhoz, hogy ütőképes legyen az, amit csinálsz, amivel foglalkozol. Ehhez kell igazítanod a stratégiád és a taktikád.

 

Ma már ugyanis a tudásalapú társadalomban számos terület átfedésbe kerülhet és azok alkalmazásához, annyi technikai jellegű megoldás állhat a rendelkezésre, amiknek a használata is fontos, hogy ha nincsenek pontosan meghatározva ezek a területek, vagy időszakosan kijelölve ezeken belül prioritások, akkor végérvényesen lemaradunk a versenyben.

 

Így a bölcs (hadvezér) megfontoltsága mindig összeköti egymással az előnyt és a hátrányt. Ha az előnyökhöz mindig hozzászámítjuk (a hátrányokat is), akkor vállalkozásaink sikerében megbízhatunk; s ha a hátrányokhoz mindig hozzászámítjuk (az előnyöket is), akkor minden szerencsétlenséget el tudunk hárítani.

előnyök és hátrányok
Az előnyök, amikkel rendelkezünk, azokat kell a legmesszemenőbbekig megerősíteni. Ezen előnyök erőssége, az egyediség, valami különleges minőség, újítás, vagy az átfogó tudás, adja azokat a történetünket és kommunikációnkat képező elemeket, amiket állandóan hangsúlyozhatunk és kidomboríthatunk. Ahhoz, hogy az erősségeinkben megtartsuk a versenyelőnyöket, mindig dolgoznunk kell rajta és állandóan jobbítani, még erősebbé tenni azokat. Azok a területek, amik a gyengeségeinket alkotják, szintén rendszeres törődést igényelnek, ahhoz, hogy az előnyeink még jobban érvényesüljenek.

Az a rövidtávfutó, aki rendkívül gyors, sokkal gyorsabb, mint a versenytársai, de sohasem nyer versenyt, mert túlságosan rossz a rajtja és csökkenti is az erőkifejtését az a frusztráció, hogy túl sokan vannak előtte a rajt után, mit kell, hogy tegyen? A logikus válasz az lenne, hogy dolgozzon állandóan a rajtján és akkor minden versenyt meg fog nyerni, ha a rajtnál nem ragad be. Azonban az élet törvényszerűségei nem lineárisak és alapvetően nem ok-okozati módon kezelhetőek, hanem sokkal inkább halmazszerűek. Ez azt jelenti, hogy egyetlen hátrány kezelése sem hozza el a megoldást, hanem minden, ami a képességeink halmazát jelenti egyforma törődést igényel.

Amennyiben a rövidtávfutónk ezután csak a rajt javításával foglalkozna, akkor egy idő után valóban remekül rajtolna. Azonban mivel alap sajátosságait tekintve nem ez a legnagyobb erőssége, mindig lesz olyan versenyző, aki jobban fog tudni rajtolni nála. Hiábavaló lenne minden erejét a rajt javítására fordítani, mert ezzel sem nyerne sohasem versenyeket. A rajtolás esetében a rövidtávfutónk legfőbb feladata a hátrány minimalizálása lesz. Emellett kezelnie kell a stresszt, ami a hátrányból származik, amit a verseny elején elszenved és még inkább növelni legfőbb erősségét a gyorsaságot, hogy mihamarabb befogja a jobban rajtoló ellenfeleket. A verseny nyeréséhez szükséges halmaz minden egyes elemén alakítania kell a győzelemhez.

előnyök és hátrányok
Minél inkább elfogadja a futó, hogy a rajt után lesznek versenytársak előtte és minél inkább tudatában lesz az erejének, a gyorsaságának, amivel ezt a hátrányt ledolgozza, annál inkább eredményessé válik. Ezekből az elemekből fog nála egyedi módon felépülni a futás stratégiája, ami egy sor taktikai elemből áll. A rajtolásnál be kell gyakorolni a rajtot a szélső pályákról, a rajtolást középről, rajtolást a közvetlen versenytárs mellől, vagy attól távolabb. Meg kell tanulnia kezelni, a rajt után bekövetkező feladatokat, arra az esetre, ha a rajt után még sem lenne előtte senki, ha a rajt után egyetlen versenyző, vagy ha annál több áll előtte. Ennek megfelelően tudnia kell résztávokra osztani a célig hátralévő utat. Tudnia kell, hogy hol és hogyan kell gyorsítani, vagy kitörni ahhoz, - kamatoztatva legfőbb erényét a gyorsaságot - hogy a rajt utáni hátrányt az egyes távokon ledolgozza, és elsőként érjen a célba. Az adott versenyeken figyelembe kell vennie ugyanakkor a versenytársak stratégiáját is és ezekhez is alkalmazkodni kell, hogy ne érjék meglepetések. A versenyben ugyanis mindig mindenki igyekszik javítani a teljesítményén, és ehhez mérten meghatározni a stratégiáját. Ezeket a versenytársak által generált állandó változásokat is figyelembe kell venni.

A hátrányok és előnyök, valamint a versenytársak felmérése és azokból a stratégia kidolgozása, fogják alkotni azokat a változásokat, amik lehetővé teszi, hogy egyre előrébb jussunk a céljaink felé. Ezeknek az elemeknek a kezelése komplex módon, a hátrányok csökkentése és az előnyök növelése fogja alkotni az alapstratégiát. A stratégia végső célja minél több verseny megnyerése. Ezen belül természetesen súlyozni kell, hogy melyek a kiemelkedő versenyek és melyek tartoznak a felkészülés időszakába. A taktika fogja kibontani a stratégiánkat, amivel minden egyes a stratégiai halmazban szereplő elemet begyakorlunk. A rajt taktikai repertoárjából kell elővenni, az adott helyzetnek – időjárási viszonyok, fizikai, koncentrációs állapot - és rajt pozíciónak megfelelőt. Az egyes résztávokon alkalmazott gyorsítási, vagy hirtelen ritmusváltások technikájából a versenytársak pozícióinak megfelelőt kell előhúzni, automatikusan. Minden változás a komplex stratégia, az előnyök és hátrányok, a versenytársak és az adott helyzetben alkalmazható taktikák függvénye lesz.

A hadviselésnek törvénye legyen tehát: soha ne bízzuk magunkat arra, hogy (az ellenség) nem érkezik meg, hanem kövessünk el mindent, hogy készen álljunk fogadására; soha ne bízzuk magunkat arra, hogy (az ellenség) nem támad meg bennünket, hanem kövessünk el mindent, hogy ne is legyen módja megtámadni bennünket.

előnyök és hátrányok
A mindenkori stratégiai gondolkodásban, ami a változásokra adott reakcióinkat rejti magában fokozottan figyelni kell a versenytársakra. A versenytársak megfelelő elemzése nélkül nem érhetőek el eredmények. A stratégiánk legfontosabb feladata, hogy mindenkor készen álljunk a versenytársak által létrehozott változások kezelésére. Nem engedhetjük meg, hogy ne legyen stratégiánk, ami segíti a versenyt, és hogy ne legyenek meg a stratégiát kibontó taktikai elemeink, a megfelelő módon begyakorolva, amelyek segítségével pontosan tudjuk, hogy mit kell tennünk.

Így a hadvezérre öt veszedelem leselkedik. Ha biztosra veszi a halálát, valóban megölhetik; ha mindenképpen élni akar, könnyen fogságba esik; ha gyorsan méregbe gurul, hamarabb előfordul, hogy tiszteletlenül bánnak vele; ha túlságosan kényes a tisztességére, könnyebben megszégyenítik; ha túlságosan szereti az embereket, azok sok gondot okozhatnak neki.

stratégiai és taktikai tudás
A stratégia és a taktika segít valóban a megfelelő módon megítélni az egyes helyzeteket és az egyes részterületeken elért eredményeket. A pusztán saját megérzéseinkre és tapasztalatainkra alapozott tudás ma már nem elegendő a sikerhez. Az intuitív érzéseinket, a jól begyakorolt taktikánál semmi sem segíti jobban. A kampányok és taktikai tudás híján kevésbé értjük a minket körbevevő folyamatokat és jobban ki vagyunk szolgáltatva a környezeti változásoknak. A tapasztalataink ereje, pedig kizárólag a stratégiában és a történetben, amit ennek mentén építünk, rejlik majd.

2016. március 17., csütörtök

A tavaszi ébredés hadművelet – Légy aktív márciusban!



tavaszi ébredés hadművelet
A II. világháborúban a csaták, már jóval hosszabb ideig tartottak. A leningrádi csata majd 7 hónapon keresztül húzódott. A II. világháborúban, nem csak a technikai eszközöknek, hanem már a vezetők, hadosztályparancsnokok és a kiképzési rendszernek köszönhetően is, egy-egy csata megnyeréséhez nem volt elegendő a jobb taktikai tudás. Míg a történelem korábbi korszakaiban egy-egy háború, hadjárat megszervezése igényelt több stratégiai tudást, addigra a XIX század második felére, a XX. századra pedig teljes egészében, már egyetlen csata sem volt megoldható jól begyakorolt taktikai elemekkel.

Már nemcsak a terület kiválasztás, az egyes hadosztályok mozgatása, az egyes egységek tudásának pontos ismerete és az ellenfél manővereinek blokkolása jelentette a győzelemhez vezető utat. Itt már a technikai eszközök használata, a minél precízebb időzítések, a hadmozdulatok összehangolása, az egyes egységek között, az ellenfél teljes hadseregének manővereiben felfedezhető törvényszerűségek és célok megállapítása, kellett az eredményességhez.

Ahogyan ma is, az üzleti életben is egyre bonyolultabb és összehangoltabb, tervszerű műveletekre van szükség ahhoz, hogy a saját piacainkon komolyabb eredményeket érjünk el. Ma már nem elég egyetlen és rendszeresen ismétlődő árakció, ahhoz, hogy a versenytársakkal szemben előnyünk legyen. S nem elég ez ahhoz sem, hogy minél több, számunkra minél inkább jövedelmező vevőt vonjunk magunkhoz. Nem tudunk megfelelően fejlődni, ha nem tudjuk a mai kor követelményeinek megfelelően a kampányainkat levezényelni, az abban kijelölt célokat elérni, úgy hogy a konkurensek ne tudják azt egyszerűen másolni és az új és a régi vevők számára elég vonzó legyen.   

Összpontosítsd az erőt egyetlen frontvonalon


A tavaszi ébredés hadművelet 1945. március 6-16. között Magyarországon, a Velencei tó és Balaton közti területen zajlott. Az egyik oldalon a hitleri Németország hadserege állt, a csatában Josef „Sepp” Dietrich  tábornok vezetésével. Az ellenfelük, az ekkor már a keleti fronton jelentős előrenyomulást elérő szovjet hadsereg, Fjodor Tolbuhin marsall irányításával.

 Az 1944-es év végi ardenneki áttörés részleges sikereket hozott a németeknek. Az áttörés sikerült, de januárra a támadás kifulladt és a frontvonal megmerevedett. Egyre inkább szembesülnie kellett azzal a némethadvezetésnek, hogy két fronton is képtelenek megfelelő ellenállást kifejteni. A sikeres áttörést vezető 6. SS páncélos hadsereg parancsnoka, Josef (Sepp) Dietrich 1945. január 22-én kapta a parancsot, hogy haladéktalanul kezdje meg az áttelepülést Magyarországra.

tavaszi ébredés hadművelet
A Tavaszi ébredés hadművelet Hitler elképzelése szerint három fázisban szorította volna ki az oroszokat Magyarországról; első lépésben a német hadseregcsoport a Balatontól kiindulva Dunaújváros és Baja között kitör a Dunához, kettévágva ezzel a 2. és a 3. ukrán frontot, és hídfőállásokat foglal el a túlparton.

Második fázisban, így már két irányból délről és nyugatról támadva tudják majd visszafoglalni Budapestet. Utána a terv szerint, a győzelemtől magához térő német haderő még Debrecent és az Alföldet is visszafoglalná.

Ehhez valamennyi erőforrást mozgósították, a terv olyan nagyszabású volt, hogy a második világháború történetében a legnagyobb tömegben, itt vetették be a legerősebb harckocsikat, a mindenki által retteget Királytigriseket. A páncélos hadseregben a személyi feltételek is adottak voltak a terv sikeres megvalósításához. A kötelékbe nagyon sok tapasztalt, magasan képzett, elit katona tartozott.

Ez is mutatja, hogy a tavaszi ébredés hadműveletnek a németek számára óriási jelentősége volt, szerették volna még a német nyelvterületeken kívül megállítani és visszaverni a szovjet előrenyomulást. A német hadsereg stratégiai célkitűzései, azonban ekkorra már teljesen megváltoztak, nem számos új terület megszerzésében gondolkodtak, hanem már abban, hogy a több frontos harcban, a háború indításakor elért gyors előnyöket és elfoglalt területeket meg tudják még tartani. Az volt már a tét, hogy egyáltalán megmaradjon abból valami, amit a háború kirobbantásakor célul kitűztek.

Minden erős kampány terv arra épít, hogy egyetlen ponton összpontosítsa az erőforrásokat.  Nem széles termékvonallal, nem több párhuzamos kommunikációval, hanem egyetlen termékre, termékkörre összpontosítva, a marketing erőforrásokat, a mögé állítva igyekszik előnyt elérni. Minél több tudás halmozódik fel egy ilyen kampány mögött, minél több, olyan emberünk van, aki megérti az adott taktikai motívumok lényegét és jól elsajátítja azt, annál nagyobb az esély a sikerességre. Fontos, hogy az ebben a taktikában rejlő erőket, hogy egy adott időszak, egyetlen jól körülhatárolt kampányt enged meg, mindenki megértse a cégnél. A rendszeres árakciók, pedig pontosan ezeket a jól elkülöníthető körvonalakat szüntetik meg a kampányaink számára, ezért rendkívül kerülendők.

Álmok, a valódi megtervezett és kidolgozott célok helyett


tavaszi ébredés hadművelet
A németek látszólag mindenben megfeleltek azoknak a törvényszerűségeknek, amit a kampányainktól, hadműveleteinktől elvárhatunk. Azonban, ha csak a saját erősségeinkre koncentrálunk és a túlzott stratégiai elvárásokban, a gyors taktikai csapások erejében feltétel nélkül megbízunk, akkor ez jól mutatja, milyen hibákat követhetünk el. A biztosnak ígért taktikai és marketing módszerek csapdája mindig ugyanaz. Elhiszem, hogy létezik egy univerzális módszer, amit gondolkodás nélkül másolhatok. Itt csak a termékeket kell behelyettesíteni a kampányba, a módszerbe. A lépések megtanulhatók és gyors sikerre válthatóak. Létezik, olyan technikai fölény, eszközökben, szoftverekben, ami garantálja nekem az előnyt a versenytársakhoz képest. Létezik, olyan speciális többlet tudás, ami önmagától vonzóvá válik a piacainkon. Minden olyan lépés, a taktikai megvalósítások, a technikai fölény és a gyors hadműveletek felé, ami lemond a gondolkodásról, a rendszeres taktikai eszköztár megújításáról, hosszú távon kudarcot szenved. S pontosan, ezért nélkülözhetetlen a következetes, rendszeres kommunikáció, mert különben a versenytársak tevékenységére nem tudunk reagálni, azokat nem tudjuk számba venni a saját kampányainknál.

A tavaszi ébredés hadműveletben, ennek a kulcsfontosságú célnak az eléréshez, a németek részéről az ellenség megállítása és előnyök megőrzése, míg a szovjetek részéről a konkurens megsemmisítése, óriási erőket mozgósítottak.  A szovjetek 465 ezer katonával és 400 harckocsival támadták a Dunántúl északi részét, míg a németek 431 ezer katonával védekeztek és indítottak ellentámadást, a teljes tartalékuk összevonásával, mintegy 900 harckocsival. Ez is mutatja, hogy a németek mindent egy lapra tettek fel, valamennyi tartalékot mozgósítottak, hogy az erőfölényt, ami mindig is elvárás a harcban, biztosítani tudják. Valamennyivel kevesebb katonájuk volt a gyalogságban, de ezt ellensúlyozta a jobban képzett harckocsizók tömege. Technikailag az övék volt a fölény és lélektanilag az az erő, amit a már nincs visszaút, csak a győzelem pszichológiája jelent.
 

A tavaszi kampányok, törvényszerűségei


Adott volt tehát a németek részéről mind a technikai, mind a képzettségbeli előny. Ennek szellemében hogyan is valósították meg a tavaszi hadjáratukat, a sorsdöntő kampányukat? A támadás első szakaszát az 1945. március 6-án hajnali négy órakor heves tüzérségi zárótűz jelentette, amely megfélemlíteni, zavart okozni és utat nyitni volt hivatott egyben. Az ütegek, mintegy félórás zárótüze után indult el az ellenséges vonalak ellen a harckocsik áradata.

Az ellenállást a szovjetek részéről megnehezítette, hogy az ő nehezebb tankjaik, a sáros talajon alig tudtak helyzetet változtatni. A szovjeteket, azonban ezeknek a taktikai hátrányoknak az ellenére sem érte váratlanul a német támadás. A felderítés már napokkal korábban jelezte az erős német csapatösszevonásokat. Tolbuhin marsall terve, így egyetlen dologra összpontosított, hogy valahogyan sikerüljön elérnie, a német támadás kifulladjon. Tudta, ha megtörik a németek lendületét, akkor már könnyebb lesz ellentámadásba átmenni és az orosz harci gyakorlatban, hadtörténetben rengeteg taktikai motívum létezett az ellenfél erejének lassú felmorzsolására.

Épp, ezért probléma a kampányok szolga-hű másolása, mert olyan területekre tévedünk ezzel, ahol az első megvalósítóknak az iparágunkban, a konkurenciának jelentős előnye lesz. Bármilyen ponton módosítunk is, bárhol igyekszünk újítani, az alapterv sémája nem teszi lehetővé, hogy jelentős eltéréseket érzékeljenek a vevőink. S mivel nem saját, jól átgondolt tervekről van szó, ezért több ponton hiba csúszhat már a tervezésbe is.

tavaszi ébredés hadművelet
A németeknél viszont a jól kidolgozott tervek két ponton hibáztak nagyon. Mivel csak a saját terv megvalósítására koncentráltak, ezért nem vették kellően figyelembe a terepviszonyokat és a lehetséges ellenséges hadműveleteket. A látványos német harckocsi felvonulás akkor szembesült csak a különösen nehéz terepviszonyokkal, amikor a Párduc és Királytigris harckocsik elhagyták a műutakat. A hótól és esőtől felázott süppedékes talajon, azonban hiába a jóval könnyebb német páncélosok, azok is hamar megbénultak. Az offenzívát az tény önmagában kezdte hatástalanná tenni, hogy egész nap nem tudtak két kilométernél nagyobb távolságot megtenni. Március 7-én, amikor valamit javult az idő a németeknek, akkor sikerült elfoglalni Kálozt, és Soponya déli részéig haladtak, bekerítve ezzel a támadás erejét tompítani nem tudó szovjet csapatokat. Március 12-én a német tankoknak sikerült Simontornyától nyugatra átkelni a Sión és két kilométer széles hídfőt építettek ki.

A délről támadó 2. páncélos hadsereg viszont elakadt a támadásával, március 6. és 15. között alig 10 kilométert tudtak megtenni a tervben számukra kijelölt frontvonalon. Így Kaposvárt, már nem tudták elérni. Március 14-én a németek még át tudtak kelni Ozoránál a Sión, azonban ekkorra a támadás lendülete az elmúlt 9 napban kifulladt, a vártnál sokkal lassabb kivitelezés miatt.

A gyors eredmények várása a folyamatos, majd a kampányt megelőző fokozott előkészítés nélkül, mindig hiú ábránd. Időszakosan belevágni egy-egy akcióba, minden előkészítés nélkül és majd ettől várni az eredmények jobbra fordulását, míg ha időnként sikerül is – ahogy a németeknek időlegesen az ardennekben – csak szerencse és körülmények összejátszásának a véletlene lehet. A legtöbb ilyen kampányt, már röviddel az indulás után leállítanak és soha többet nem igyekeznek javítva rajta, újra átgondolni és tervezni. Ráadásul minden egyes ilyen taktikai lépés eredményeit gondosan fel kell jegyezni és ezek segítségével megvalósítani, majd az újratervezést. A németek a második világháborúban szinte végig, villám hadtervekben gondolkodtak és ezeknek a taktikai lépéseknek a megvalósítására képezték az embereket, ehhez alakították ki a technikai előnyöket.  Azonban, arra már nem volt sem terveik, sem taktikai lépéseik, ha nem lendületből, hanem folyamatos harcból kell előnyöket elérni.

 

Egy adott piacon a kampányaid, mindig befolyásolják a konkurensek


Emiatt is teljesen mindegy ma már, hogy mi mit is gondolunk önmagunkban a kampányokról, a rendszeres kommunikációról, mert a konkurensek lépései a piaci tevékenységet nagymértékben meghatározzák. Amennyiben tétlenkednek a konkurensek, nekünk aktívvá kell válni. Amennyiben ők aktívak, mi nem maradhatunk le mögöttük.

tavaszi ébredés hadművelet
A tavaszi ébredés hadművelet esetében is a Vörös Hadsereg 2. ukrán frontjától átcsoportosított egységekkel megerősített szovjet erők, érzékelték, hogy a várt áttörés meghiúsulása miatt, a németek olyan problémákkal szembesültek, amire nem voltak felkészülve és a 90 kilométeres frontszakaszon megindították az ellentámadásukat.

A Királytigrisek közül számtalan harckocsi, a kijelölt támadási útvonalon kiszabadíthatatlanul, süllyedt bele a sárba. Itt bosszulta meg magát a Hitler parancsa miatt túl gyorsan összeállított hadműveleti terv, mert a felvonulási terep talajviszonyainak feltérképezésére nem maradt megfelelő idő. A helyi viszonyokat jól ismerő magyar tisztek figyelmeztetéseit, egyszerűen figyelmen kívül hagyta a saját tervében feltétlenül hívő német parancsnokság.

Drága árat fizettek a pontatlanságokért, mert 116 páncélost vesztettek, Királytigriseket és Párducokat egyaránt. S ezek zömét nem is a szovjet páncélelhárítás lőtte ki, hanem egyszerűen beleragadtak a sárba. A szovjet ellentámadás részeként, amikor Székesfehérvár elesett, már a bekerítés réme fenyegette a páncélos hadsereg alakulatait.

A fölényt biztosító technikai erő nem működött és a jól képzett személyzet többlet tudását sem tudták hasznosítani a németek. A visszavonuló német páncélos katonák a sárba süllyedt harckocsikat egyszerűen felrobbantották, hogy ne kerüljön az ellenség kezére. Így a gondatlan előkészítés miatt a német saját tartalékaikat élték fel teljesen.

A szovjetek veszteségei is súlyosak voltak. Míg elsődleges céljuk a lendületmegtörése volt és a német harckocsik mozgását igyekeztek akadályozni, olyan terepen tartva őket, ahol nem tudják a tankokban rejlő lehetőséget kibontani, addig 75 szovjet harckocsit és 45 rohamlöveget vesztettek.

A szovjetek azonban könnyedén pótolták a technikai veszteségüket, a németek számára viszont, a több mint száz első osztályú közepes és nehéz harckocsi elvesztése pótolhatatlan volt a háború további részére. Ezek a harckocsik később nagyon hiányoztak Németország védelméből.

Ekkor már nemhogy az áttörés, de az ellenfél feltartóztatása is kudarcot vallott, Várpalota térségében. A visszavonulási esélyek is egyre jobban beszűkültek. A 6. SS páncélos hadsereg elit egységei ekkor olyan manőverbe fogtak, amire a háborúban még nem volt példa. Megkezdték a visszavonulást az egyre szűkülő, földrajzi folyosón keresztül.

Az a tény, ha rendszeresen hanyagoljuk a kampányok megvalósítását és nem gyakoroljuk be az ehhez szükséges taktikát, akkor egyre távolabb kerülünk a bennük rejlő lehetőségektől. Ez azt vonja maga után, hogy folyamatosan pazaroljuk az erőforrásainkat és egyre kevésbé vágunk bele újabb kampánytevékenységbe. Elsősorban minden egyes újabb kampány csak kísérlet lesz, és nem mélyülünk el eléggé benne. A kísérletek kétélűek, ha sikerül próbáljuk másolni őket és az ismétléssel egyre kevesebb erejük lesz. Amennyiben pedig sikertelenek, akkor egyre kevésbé hiszünk, abban, hogy érdemes ezen dolgozni. A kísérletek pazarolják az erőnket és csökkentik a tudás iránti vágyunkat is. 

tavaszi ébredés hadművelet

Népszerű bejegyzések