Kövess:

Legutóbbi bejegyzések

2018. január 9., kedd

Nagy Sándor a hóditó stratégiája - A stratégiai tervezés


Tanuld meg a stratégiai tervezést!


A stratégiai gondolkodás tanulható, csak a megfelelő látásmódot kell kialakítani ehhez. Az uralkodókat gyermekkoruktól erre igyekeztek megtanítani. Ez olyan képességet jelent, amely segít felismerni a valódi előnyöket és olyan gondolkodást, amely képes megvalósítani azokat a terveket, ami az előnyök kiaknázását, vagy a hátrányok lefaragását segíti.

stratégiai látásmódra való képzés
Nagy Sándornak, apja Philipposz éppen, ezért különös gonddal választott tanító mestereket. Közülük a vezető szerep a filozófus Arisztotelészé volt, aki úgy vállalta el az oktatást, ha cserébe a király újjá építteti lerombolt szülővárosát. Miezában Arisztotelész Alexandrosznak és társainak orvostudományt, filozófiát, etikát, vallási ismereteket, logikát és művészeteket tanított.

Arisztotelész oktatásának köszönhetően Nagy Sándort, már kora gyermekkorától lenyűgözte a költészet, különösen a homéroszi eposzok, de érdeklődött a költészet más műfajai és a dráma iránt is. Állítólag kívülről tudta Euripidész darabjait, és jól ismerte az idézetek szövegkörnyezetét.

A leginkább Homérosz Iliásza állt közel a szívéhez, amelynek Arisztotelésztől kapott, jegyzetekkel ellátott példányát magával vitte keleti hadjárataira is. A legenda szerint éjszaka tőrével együtt párnája alatt tartotta ezt a könyvet, amelyet a katonai erények és ismeretek legfontosabb forrásának tartott. A képzésének ez a része, azért rendkívül fontos, mert a stratégiát, ami vezet, célt jelöl ki és másokat is magával ragad, nyelvileg kell tudni pontosan megfogalmazni. Az a stratégia, amit, ha megosztanak másokkal nem érthető és nincs meg az a hatása, mint azoknak a művészeti ágaknak, amelyeknek az anyaga a nyelv, akkor az nem elég jó stratégia. Emiatt nevelte arra Arisztotelész Alexandroszt, hogy a tanulás iránti vágya és tudásszomja a felnőtté válásával cseppet se hagyjon alább. A gondolkodás is a nyelvet használja, ha nem edzi valaki az értelmét jó minőségű szövegekkel, akkor a gondolkodás képessége is zsákutcába jut. Egy ember így csak a megszokott, ismert, a közvélekedés által elfogadott utakat képes bejárni. S ezen az úton nincs mód alkotni, nincs mód a stratégiai gondolkodásra.


A nyelvi gazdagságon túl, légy szakértő valamiben!


A leendő uralkodó a leginkább azonban a fegyverekkel való bánásban emelkedett ki: kardforgatásban, gerelyhajításban és íjászatban. Olyan gyorsan tudott futni, hogy indulhatott volna az olimpiai játékokon is. Ő azonban megvetést érzett a profi sportolók iránt, és lealacsonyítónak érezte volna, ha velük kellett volna versenyeznie.
Diáktársai közül sok barátot szerzett, akik később a hadvezérei lettek.

Ezek a képességei és az olvasottsága együtt kiválóan segítette a saját történetének az építését. A legnagyobb „irodalmi” hősök mintájára tervezte meg minden egyes cselekedetét. Alexandrosz a későbbiekben tudatosan, úgy is viselkedett, mint Héraklész és Akhilleusz egyenes ági leszármazottja, és szívesen tulajdonított magának e hősöket idéző jellemvonásokat. Így az ifjú trónörökös jellemzésére, a görög irodalomból bőven találhattak méltatói megfelelő jelzőket, analógiákat, amivel az emberek azonosíthatták. Olyan ismert szöveg és történeti elemekből építkezett, ami a kora emberének egészen nyilvánvaló volt, hogy a kiemelkedő hősök sajátossága.

Ma a túlkommunikált, sokféle elmélet és a populáris kultúra elemeivel átitatott, fogyasztói korban sokkal nehezebb ez az egyértelmű pozícionálás. Emiatt fontos a megkülönböztető jegyeink hangsúlyozása, olyan jól azonosítható üzleti modell, kommunikáció kidolgozása, amivel felismernek minket.


A balkáni hadjárat, a stratégiai előny megtalálása


macedón haderő fejlesztések
A macedónok számára rendkívül fontos volt, hogy az északi barbár törzsekkel szemben biztosítsák a védelmüket. Philipposz rendre vezetett ellenük hadjáratokat, hogy fenntarthassa a békét. Ezek kitűnő alkalmat adtak fiának arra, hogy begyakorolhassa a harcászatban szerzett elméleti és gyakorlati képességeit. A hadjáratokban Alexandrosz taktikai újításaival, előrelátó tervezésével, gyorsaságával és pszichológiai hadviselésével mind páratlan rátermettségét bizonyította.

Alexandrosz apja fontosnak tartotta, hogy megújítsa a macedón hadsereget, ezzel biztosítva hatalmát a külső támadások ellen. Philipposz a hatalomra kerülésekor az ország védelmét szerette volna megerősíteni, hisz a környező országok mindegyike szívesen kapott volna területeket belőle. Az első hódítások célja is a természetes védelmi vonalak kitolása volt, olyan területekre, főként hegyvonulatok, amik könnyebben védhetők. A görögség belső viszályai és a saját katonai reformjai tették lehetővé, hogy később már jövedelmező területek elfoglalásával, még inkább finanszírozni tudja a haderő fejlesztéseket. Folyamatos bevételekre volt szüksége ugyanis, elsősorban bányaterületekről ahhoz, hogy a hadsereg állandó fizetését biztosítsa. Hiszen a katonák havi fizetést kaptak a rendszeres gyakorlásért. A hadjáratok során, pedig jutalmakat a megszerzett kincsből és előre lépési lehetőségeket. Ez az emberek számára biztosított motivációs bázis tette lehetővé, hogy a katonai újítások és a sok gyakorlás révén megszerzett magasabb szintű tudás, valóban egy nagy birodalom alapjait tegye le. Philipposz tragédiája az lett és azért fia neve maradt fenn, mert mire összefogta a görögséget – szövetségek, békekötések, hadjáratok – segítségével a perzsák ellen, épp a perzsák elleni hadjárat előtt meggyilkolták. Így a hosszú évek során kidolgozott katonai rendszert Sándor tudta tökélyre fejleszteni és vele a világot meghódítani.

Lovasság


gyors hadtestek reformja
Philiposz elsősorban a görög mintákat fejlesztette tovább, amiben fontos szerepe volt annak, hogy harcászati tudására Thébában tett szert. Emiatt elsősorban a phalanx harcmodor és annak új szintre emelése maradt meg az emlékezetben, pedig ez csak egyike volt az újításainak. A korabeli hadseregekben és így volt ez egészen a XX. századig, a gépek megjelenéséig, a lovasságé volt a főszerep. Létszámuk kevesebb volt, de sokkal mozgékonyabbak és lendületesebbek, különösen a zárt phalanxhoz képest. A lovasság általában a gyors vágta után minél nagyobb felületen, széthúzva a vonalakat igyekezett áttörni az ellenséges – többnyire phalanx – harcvonalakon. Az alakzat, mintegy egy elnyújtott téglalap úgy nézett ki.

Philipposz a lovasságnál ezt a formációt, háromszögre és gyémánt alakzatra változtatta. A lovasokat úgy rendezve el, hogy egyetlen pontra tudjanak erőteljes csapást mérni, ezzel vágva ketté az ellenséges haderőt. Roham esetén a lovasság sebességét növelte, hogy ebben az alakzatban, mindig az elől lovagló vezetőt kellett figyelni, s mindenkinek az egységben őt kellett követni. Az alakzat szétnyújtásával, gyakorlatilag minden harcosnak külön-külön kellett döntést hozni arról, hogy melyik ponton, kire rohan rá. Itt mivel ez a döntés a vezető kezébe került, a többi lovasnak csak végre kellett hajtania a kitűzött pont elleni támadást. A makedón lovasság hajlított, szablyához hasonló kardokat használt e harcmodorhoz, amelyet könnyen lehetett forgatni az alakja miatt.

A macedón phalanx


macedón gyalogság
A phalanx görög szó eredeti jelentése: csoport, közösség. A görögség körében már régóta meg volt a hagyománya ennek a katonai egységnek. Ennek a munkáját igyekeztek tökélyre fejleszteni a meglévő eszközökkel, de azok megújításán nem igazán gondolkodtak el. A phalanxot a dárdások vonalba állításával és egymáshoz tömörítésével hozták létre. 8–16 sor mélységű, akár másfél kilométer hosszúságú is lehetett. Az elöl levőket a többiek nyomták hátulról, az első 3 sor harcolt, ők voltak lándzsatávolságban, így ott nagyobb eséllyel haltak meg a harcosok. Minél fegyelmezettebb és összehangoltabb mozgású volt egy phalanx, annál sikeresebben törte meg az előtte lévő ellenség csatarendjét.

A makedón phalanx egy egészen új típust képviselt. A régi görög phalanxban rövid lándzsákat használtak és nagy, viszonylag nehéz pajzsokat, amelyek a közelharcban jó védelmet biztosítottak. Philipposz megreformálta ezt a harcmodort, méghozzá úgy, hogy a pajzsok méretét és súlyát csökkentette, ezzel szemben hosszabb lándzsákat alkalmazott, így az ellenséget még távolabb lehetett tartani.

A kézitusában használt kardok is mások voltak. A hagyományos görög phalanxnál a kardok rövid tőrszerű fegyverek voltak, inkább másodlagos szerepük volt, ha esetleg szét esett, vagy áttört az ellenségen a phalanx. A közelharcban a görgök csak ezt a rövid kardot használták az ellenség ledöfésére. A macedónok viszont hosszabb kardokat alkalmaztak, azonkívül sokkal gyakorlottabbak voltak a vívásban, mint a görög zsoldosok. A görög rövid kardok nem is voltak alkalmasak a vívásra, inkább csak vagdalózni, ütni lehetett velük.

S a phalanx harcosok legjobbjaiból, a szárnyakra hátra vonva egy-egy elit egységet is létrehozott Phillipposz. Ezek a harcosok különösen ügyesek voltak és sokkal mozgékonyabbak társaiknál. A két szárnyról gyorsan felfejlődve átkaroló hadműveleteket tudtak végezni, vagy a meggyengült ellenséges pontokra, résekre támadni. Így alakítva ki erőfölényt a kritikus pontokon. Az ő harci felszerelésük is speciális volt, kisebb lándzsával, de nagyobb pajzsokkal voltak felszerelve, ezen kívül kardot is hordtak.

A macedón taktika


A macedónok az egyes csapategységek fejlesztéséhez, a speciális alakulatok összedolgozásához és hatékonyságának növeléséhez alkották meg a saját rendszerüket. A macedón harcmodor leghatékonyabb rendszerét üllő és kalapácsnak nevezték. Ez a csatatéren a következőképpen működött. A lassan előre mozgó phalanx állította meg az ellenséges haderőt, ők voltak az üllő. A mozgékony lovasság, pedig valamelyik szárnyon kerülve hátulról, mint egy kalapács a másik irányból csapott le az ellenségre. Ahogy lehetőség nyílt rá az elit egységek, mint egy satu az üllőre szorították az ellenséget, amíg a kalapács ütések, a lovasrohamok végleg fel nem morzsolták azokat.

görög belháborúk
Ez a merőben új rendszer kiválóan debütált a khairóneiai csatában, ahol a görög szövetséges hadak ellen szállt harcba Philipposz, oldalán az egyik szárny vezéreként fiával Alexandrosszal. A csata terepviszonyaitól és az ellenség haderejétől függően mindig volt a macedón hadseregnek egy védekező és egy támadó szárnya. A hadtestek a csatában, a macedónoknál sohasem egyenes vonalú mozgást végeztek, hanem ferde vonalút. Így azokon áttörni nehezebb volt, mert nem tört, hanem hajolt az alakzat, hanem ennek a mozgásnak köszönhetően az ellenség csapása közben is bekerítő, átkaroló mozgást tudott végezni. Folyamatosan szorítva az üllőre az ellenséget.

Az összecsapás során a görög erők egyik szárnyát az athéniak alkották, míg a másikat harcászatilag jobban képzett thébaiak. Philipposz jobb oldalt támadt az athéniaknak, majd mikor azok visszaverték a rohamot, visszavonult. Ennek a „cselnek” bedőltek az athéniak, ők lendültek támadásba a makedón gyalogság ellen. A jobb szárny előre mozgásával, a vízszintes síkban elhelyezkedő görög hadtestek között azonban rés nyílt. Ekkor az így keletkezett résben Alexandrosz lovassága ék alakzatban berobogott, és a thébaiak hátába támadt. Ahogy ez megtörtént Philipposz megállította a visszavonulást, és újra az athéniak ellen fordult.  S amint a görög seregek előtt és mögött is macedónok voltak, az üllő és a kalapács iszonyatos munkába kezdett.

A csata a macedónok megsemmisítő erejű győzelmével végződött. Itt mutatkozott meg, hogy még egy elit falanx is legyőzhető lovassági támadással, amire addig még nem volt példa. Egy új nagyhatalom, egy új hadászati rendszer született meg ekkor.


Mi is akkor a stratégia?


Ez mind szép és jó gondolhatod, de nekem se gyalogságom, se lovasságom, se elit katonai alakulataim és még háborúzni se akarok, akkor hogyan hasznosíthatok én ebből valami ma is alkalmazható tudást. Nagy Sándor és apjának a stratégiai célja egy erős macedón hatalom volt. Első lépésként a saját területeiken, majd innen kilépve a külső területek meghódítása. A stabilitás és a piacbővítés mindenki számára egyformán fontos, bármivel foglalkozzék is.

Több alapelv nyilvánul meg ebben a rendszerben, ami fölött végül is, többek közözött filozófusok bábáskodtak.

1.    Minden stratégiai tervezés és megvalósítás alapja a folyamatos képzés. Egy adott területen többlet, vagy egyedi tudásra szert tenni.

2.    Következő lépésben a saját erősségeid és vetélytársak gyengeségeinek a mentén kell felismerned mik lehetnek a versenyelőnyök a piacodon. Az ilyen típusú lényeglátás kialakítása és az ehhez kapcsolódó folyamatos tervezés csakis rendszeres kampányokkal, azok tapasztalataival – hadjáratok – lehetséges.  

3.    Ez a tudás hozzásegít ahhoz, hogy a sokak áltat használt eszközöket – itt phalanx, lovasság – megújítsd.  A te szakterületeden melyek ezek az eszközök, amiket mindenki ugyanúgy használ és csak ugyanúgy ért meg, erre neked kell rájönni. Ehhez van szükséged a folyamatos képzésre, ennek mentén pedig a munkatársak, dolgozók betanítására, az új taktikai elemek megismertetésére.

4.    A képzés és újítások révén megszerzett, részterületeken kialakított előnyök önmagukban nem elegendőek, ezek működtetéséhez egy rendszerre van szükséged – a macedónoknál ez volt a kalapács és üllő harcmodor.

Ily módon a stratégia nem lesz más, mint az a képesség, hogy a valódi és egyedi erősségeink felismerjük. A célunk ezeknek a képességeknek a fejlesztése.  Aztán ezen fejlesztések mentén felépülő tudás segítségével a piaci rések megtalálása és ezek meghódítására, a hatékonyan működő rendszerek kidolgozása.


A gordiuszi csomó


A történet szintjén, – mert minden lényeges elméleti elem történetbe foglalható, a könnyebb és mélyebb megértés érdekében -  Nagy Sándornak erről a stratégiai lényeglátásáról szól a gordiuszi csomó története.

A phrügiaiaknak nem volt királyuk, ezért Phrügia ősi fővárosának, Telmisszosznak a jósa úgy döntött, hogy aki először lép a városba az legyen a király. Egy Gordiasz nevű parasztembert ért ez a szerencse, akinek sorsát korábban egy Zeusztól kapott isteni jel, egy a szekerére szálló sas is megjövendölte. Amint belépett a városba, a papok megválasztották királynak. Hálája jeléül Gordiasz fia, Midasz, a szekeret a phrügiai istennek ajánlotta fel. A szekér jármát pedig egy tekervényes, somfaháncsból font csomóval illesztette a rúdhoz úgy, hogy a kötél végeit a csomó belsejébe rejtette. A legenda úgy szólt, hogy az, aki képes kibontani a gordiuszi csomót az lesz Ázsia ura.

legenda Nagy Sándorról
Számtalan próbatevő érkezett a városba, akik mind megpróbáltak valamilyen módon a kezükkel hozzáférni a kiszáradt és megmerevedett csomó kezdő pontjához, hogy kihúzzák azt. Valamit kicsomózni, azt jelenti, hogy megtalálni azt a szálat a bogban, amely mozgatható és ennek mentén eljutni a kezdő, vagy végpontokhoz.  Az az minden próbálkozó így gondolkodott, mert ha valamit, többnyire egy kötelet kiakartak csomózni, az így működött. Megkeresték a laza, mozdítható szálat, aminek a mozgatása után a csomó újabb és újabb darabjai lazultak meg, míg a teljes bog ki nem oldódott. Ez a gondolkodásmód nem működött, mert az elszáradt háncsszálak egymásra feszültek és nem mozdultak. Ennek ellenére Alexandroszig minden próbatevő ezzel igyekezett célt elérni.

Alexandrosz azonnal, pár mozdulat után felismerte, hogy egyik szál sem mozdítható meg érdemben. Az ilyen áthatolhatatlan terepakadályokat, pedig egyszerűen elszokták vágni. Így elővette a kardját és pár suhintással levágta a csomót. Erre mondhatják, hogy nyilván így könnyű, de előtte még sem jutott senkinek az eszébe. Alexandrosz azért cselekedett így, mert máshogy gondolkodott, mint a többiek.


Miért tartják Nagy Sándort a világ egyik legnagyobb stratégájának?


Nagy Sándor stratégiailag mindig tökéletesen mérte fel a helyzetet. A háborúkban pontosan tudta, hogy mikor és hová kell vezényelnie a seregeit. Ahogyan a csatákban is tudta, mikor melyik csapategységet és hogyan kell bevetni. Tudta, mert mindig az ellenség stratégiailag gyengébb pontjaira mért csapással nyert. Ennek felismerése, a csaták előtti terepviszonyok és az ellenség felállt harcrendjének tanulmányozása mindig a lényeglátását dicsérte.

Nagy Sándor Dareiosz ellen
Amikor a csatatéren változott a helyzet, akkor gyors felfogóképességének és kidolgozott taktikai érzékének megfelelően mindig tudta, hogy mit érdemes változtatni az eredményességhez. Ennek köszönhetően Nagy Sándor a majd két évtizedes, a harcmezőkön eltöltött idő alatt sohasem kapott ki. Ma egy sport edző ilyen teljesítménnyel a közszereplések középpontjában lenne. Természetesen ma az információs korban pontosan, azért van még nagyobb szükség a stratégiai gondolkodásmódra, mert a sportban is, de mindenütt másutt az újításokat, a taktikákat nagyon gyorsan ki tudják elemezni és ezek ellen egy rendszert kidolgozni, vagy a kevésbé kreatívak egyszerűen lemásolni. Így főként a csapatsportokban jól látható, hogy egy-egy világesemény 4-4 éves ciklusában gondolkodva is nehéz a címvédés. A taktikai elemek sokkal gyorsabban kopnak, ezért az állandó stratégiánk mentén, mindig szükség van azok megújítására.

Bár Alexandroszt a céljai elérésében az apjától örökölt hadi gépezet, - az apja is míg kidolgozta a működő rendszert, kénytelen volt egy pár vereséget elkönyvelni - a hihetetlenül jól képzett és megújított macedón hadsereg segítette. Emelett Sándor saját képességei, amelyeket folytonosan fejlesztett, hogy végül ösztönösen érezze, mikor kell támadni vagy visszavonulni, a világtörténelem egyik legnagyobb stratégájává tette.

A taktikai területeken – ez a te marketinged - valójában kevés újdonságot hozott.  Az apja által kidolgozott rendszeren nagyon keveset módosított az évek során, csak átvett néhány keleti (perzsa-szkíta-indiai) elemet. S az elfoglalt területeken is elkezdte az új alattvalók képzését a macedón katonai metodológia szerint. Ezzel bővíttette a rendelkezésre álló erőket. Sohasem cselekedet váratlanul, az ütközetei előre kidolgozott tervek szerint zajlottak. A tervezést mindennél előbbre valónak tartotta és a csatákban ezek tökéletes kidolgozására, végrehajtására törekedett. Ennek köszönhető, hogy a csatáiban még a kritikus helyzetekben is kézben tartotta a dolgokat. A csapatai így mindig gépi pontossággal számolták fel az ellenfeleket.

Ezt a stratégiai tudást, az erre való nevelést, mivel fiatalon, 32 évesen elhunyt – tüdőgyulladástól súlyosbított maláriában, amit az állandó harcok miatt rendkívül igénybe vett szervezet nem tudott legyőzni – nem tudta továbbadni. Ő maga nem volt annyira előrelátó, mint az apja, aki a fia kiskorától való különleges nevelésével tette lehetővé, hogy az akkor ismert világ ura legyen.  Azonban a stratégia gondolkodás fontosságára, hogy azon folyamatosan dolgozni kell, az egész életével még ma is rámutat.

2017. január 4., szerda

Üzleti terv



Milyen szempontok szerint írj üzleti tervet?


üzleti tervezés
Akár kezdő vagy növekvő üzleti vállalkozásról van szó, kell, hogy legyen üzleti terve. A terv biztosítja az ütemezést, ez jelöli ki a célokat, ez biztosítja, hogy lépésről-lépésre bárki el tudja érni a kívánt sikert. Az nem kérdés, hogy kell írni egy üzleti tervet, az viszont nagy dilemma, hogyan kell megírni egy üzleti tervet. Olyan üzleti tervet, ami nem elmélet, hanem valóban a cég előre jutását, sikerét segíti.

Az üzleti terv alapvetően válaszokat kell, hogy tartalmazzon egy sor átfogó és alapvető üzleti kérdésre. Az első és legfontosabb kérdés: mi az üzleti vállalkozás célja? Mit szeretne elérni? Másképp megfogalmazva, mit akarunk, hogyan nézzen ki a vállalkozásunk három, öt vagy akár 10, esetleg még ennél is több év múlva? Milyen szintű bevételekre és a nyereségre van szükségünk ehhez? Hány munkatárssal, alkalmazottal vagy alvállalkozóval valósítjuk meg ezt? Hány helyen, milyen földrajzi területen szolgáltatunk? S amikor elkezdünk ezeken az alapvetéseken gondolkodni jönnek egymásután a kérdések, amikre mind választ kell adnunk az üzleti tervünkben!

Az üzleti tervben válaszokat kell adni ezekre a kérdésekre rövidebb időszakaszok, különösen egy év távlatában. Egy év távlatában, azért mert ilyen időtávban tudjuk a stratégiánkat kibontó, taktika elemeket meghatározni. Egy év statisztikái alapján, tudunk a lépéseken évről-évre az üzleti tervünk átvizsgálásakor módosítani és javítani rajtuk. Azaz, tudnunk kell, hogy milyen az üzleti céljainak vannak a folyó évben, és mit kell, ahhoz elérni, hogy azt mondjuk végül „ez az év sikeres volt.”


Egy üzleti terv részei


üzleti tervezés
A válaszok megtalálásához az üzleti tervezést, természetesen több fejezetre kell bontanunk. A legfőbb területek a következők:

Saját magunk elemzése: milyen termékeket, / vagy szolgáltatásokat nyújt most és / mit fog fejleszteni és kínálni a jövőben a cégünk? Milyen főbb jellemzői vannak a szolgáltatásainknak, miken és hogyan kellene javítani?

Ágazati elemzés: mekkora a / piacunk (aink), és hogyan változnak azok? Milyen trendek vannak hatással rájuk, és ezek a tendenciák mit jelentenek a számunkra majd a jövőben?

Versenytársak elemzése: határozzuk meg pontosan, hogy kik a versenytársaink, és mik a legfontosabb erősségeik és gyengeségeik? Milyen területeken van versenyelőnyük, hogyan tudjuk csökkenteni azt? Milyen területeken van előnyünk, hogyan tudjuk megőrizni, vagy növelni ezt? 
   
Ügyfél Elemzés: kik a megcélzott vásárlóink? Milyen demográfiai és/vagy pszicho gráfiai profilokkal rendelkeznek? Mik az ők igényei?

Marketing terv: hogyan fogjuk rendszeresen elérni a meglévő és leendő ügyfeleinket? Milyen promóciós taktikát és marketing csatornákat fogunk ehhez használni? Hogyan fogjuk beárazni a termékeket és / vagy a szolgáltatásokat? Milyen legyen a saját márkánk pozicionálása? Milyen megkülönböztető jegyekre fókuszáljunk a kommunikációban?    

Irányítás: kikből áll a jelenlegi csapatod, és az egyes tagjai hogyan fejlődhetnek? Milyen tanácsadókat alkalmazol a tevékenységedhez és hogyan kívánod ezt bővíteni, módosítani?

Cselekvési terv: Melyek lesznek azok a mérföldkövek, amiket el szeretnél érni, ahhoz, hogy ott tarts az év végén, ahol eltervezted? Milyen irányokba kell tovább lépni, hogy az öt éves terved megvalósuljon?

Pénzügyi terv: Milyen a cég likviditása? Hogyan valósul ez meg ebben az évben? Mennyi a külső finanszírozás, (adott esetben) mit kell ennek csökkentéséhez tennie a vállalatnak? Mely területeken fogsz plusz forrásokat befektetni? Mik a tervezett bevételek és a nyereség az elkövetkező 1-5 évben? Milyen eszközöket kell beszerezni ebben az évben és/vagy a távlati jövőben?


Az üzleti tervben, legalább minden fenti kérdésre válaszolj!


üzleti tervezés

Ez a nyolc kulcsfontosságú terület átvizsgálása, ezek átgondolása, újra tervezése fogja meghatározni a konkrét üzleti célokat, évről-évre, amíg a víziód el nem éred, a küldetésed meg nem valósítod. Azt is segít megválaszolni a részkérdéseket, ha írsz egy Összefoglalót az üzleti tervedhez, ami a garanciákat tartalmazza arra vonatkozóan, hogy az üzleti terv sikerülni fog.


Sok olyan tényező van, ami garantálja, hogy a terved sikerülni fog. Ez lehet, a vezetés, az irányítás minősége. Lehet valami egyedülálló technológia és / vagy partneri, kapcsolat a kivitelezésben. A legfontosabb, azonban mindig az, hogy legyen valami egyedi, jól megkülönböztethető abban, amit csinálunk, legyünk bármekkorák is. Csakis a megkülönböztető jegyekre fókuszálva érhető el, hogy a versenytársaknak ne legyen túl egyszerű utánozni minket és ellopni az ügyfeleket, ezzel csökkentve a piaci részesedésünk.

A legjobb, ha ilyenkor év elején ez alapján – rászánsz pár napotés átgondolsz sok mindent és megírod az üzleti terved. Amennyiben már van üzleti terved, akkor érdemes újra átgondolni, frissíteni azt.

A taktikai területeket, mint a marketing, vagy a cselekvési terv érdemes új motívumokkal bővíteni, a kevésbé produktív kampányokat lecserélni. Ehhez indulásként elég, ha a fent vázolt kérdésekre válaszokat keresel. Maga a gondolkodás, ami végül az írásban teljesedik ki lesz az a hajtóerő, ami segít elérni a célokat. Az üzleti tervet így bármikor elővehetjük módosíthatunk rajta, mert az olyan, mint hajósnak az iránytű, az visz minket a céljaink felé. Az üzleti tervben így ki fog rajzolódni az a stratégia, amitől sikeressé válunk. Ehhez jól olvasható és formázható, írható kell legyen az üzleti tervünk. Nincs annál nagyobb öröm ugyanis, mint ahogy a  terveinkből egy virágzó üzlet születik.

2016. december 31., szombat

Kémek alkalmazása - A háború művészete XIII.



online mérőeszközök
Ma már rengeteg eszköz áll a rendelkezésedre, ahhoz, hogy kiismerd a vevőid szokásait, elvárásait. S az online alkalmazható eszközök, még különösebb erőfeszítést sem igényelnek. Egyszerűen telepíthető szoftverek mondják meg a tartalmaidról, hogy mennyire tartották relevánsnak azt, azok, akik meglátogatták a honlapod. Hírlevélküldő szoftverek segítségével tudhatod meg, hogy melyik leveledre reagáltak jobban, melyik hozott több érdeklődést. Hirdető szoftverek segítenek megtalálni a vásárlóid. Ma már inkább a sok szoftver kínálta statisztikák értelmezése, értékelése, ami kihívás elé állít. A jól értelmezett statisztikák és az ez alapján meghozott döntések, a Te posztmodern kémhálózatod valódi eredményei.

A kölcsönös védekezés eltarthat több esztendeig, s nagyon meg kell küzdeni a győzelem egyetlen napjáért.

A versenytársak kommunikációs tevékenységét is folyamatosan nyomon kell követned, ahhoz, hogy lásd milyen irányokba érdemes mozognod. Mi az, amivel megkülönböztetheted magad tőlük. Melyek azok a dolgok, amiket Te nem akarsz követni és mik azok a támadások, amiket blokkolni kell.

Ezért a bölcs fejedelem és a kiváló hadvezér úgy indít háborút és úgy arat győzelmet az ellenség felett, úgy szerez tehát érdemdús tetteket, amelyek révén kiemelkedik a sokaságból, hogy mindent igyekszik előre tudni.

online mérőeszközök
Minél hosszabb távú és pontosabb terveid vannak, annál jobban képes leszel irányítani a piaci tevékenységed. Minél jobban tanulmányozod mások kommunikációs stratégiáját, minél jobban megújítod azok működő elemeit és minél inkább eltávolodsz a sokszor látott megoldásoktól, annál jobban fogod látni, hogy milyen hatásai lesznek a tevékenységednek.

Ezt az előre-tudást nem lehet a szellemektől megszerezni, nem lehet sem más dolgok mintájára levont következtetések, sem számítgatások útján megszerezni; az ellenség helyzetének ismeretét mindig emberektől kell megszereznünk.

A megfelelő hadvezetői tudás, a kommunikációs tudás nem másolható. Így a tudás nem lehet módszerek és technikák gyűjteménye. A tudás nem alapulhat pusztán statisztikai adatokon. A tudás a megfelelő párbeszédekben, interakciókban, amelynek része mindenféle kommunikációs tevékenységünk alakul ki. Így annál mélyebb tudásra tudunk szert tenni, minél több emberrel állunk kommunikációban.

Kémeket alkalmazunk tehát, mégpedig ötfélét. Vannak megtelepedett kémek, vannak belső kémek, vannak visszatérő kémek, vannak a halál kémei, s vannak az élet kémei.

A különböző típusú embereknek megfelelően, különféle kommunikációs alakzatokat, taktikai motívumokat fogunk követni. Ezek azonban állandó mozgásban, újra írásban vannak, mert az életben nem laboratóriumi körülmények között, hanem folytonos párbeszédben születnek a megfelelő döntések.

Megtelepedett kém az, akit az (ellenséges) vidék lakosaiból választunk ki és fogadunk szolgálatunkba; belső kém az, akit (az ellenség) hivatalnokai közül választunk ki és fogadunk szolgálatunkba; visszatérő kém az, akit az ellenség kémei közül választunk ki és fogadunk szolgálatunkba; a halál kéme az, aki a külvilágot megtévesztve folytatja tevékenységét, s a mi kémeinknek is hamis híreket ad tudtára, az ellenség kémeinek is hamis híreket ad tovább; végül az élet kéme az, aki (az ellenségtől) hírekkel tér vissza. Ezért a hadsereg minden dolga közül a kémekkel tartsuk fenn a legszorosabb kapcsolatot, senki ne kapjon busásabb jutalmat a kémeinknél, s ne legyen titkosabb dolog, mint kémeink szolgálata.

online mérőeszközök
Ma már a legbiztosabb információkat anélkül meg tudjuk kapni, hogy a kémek a versenytársaknál kellene, hogy dolgozzanak. Az ellenséges vidék lakói, a célcsoportunk meghatározása, ma már a kortárs hirdető rendszerekkel egészen egyszerű. Már vannak vevőink, honlap látogatóink, akkor a statisztikát szolgáltató szoftverek könnyedén profilozzák azokat és hoznak létre a vevőinkéhez hasonló célcsoportokat.

Hirdetőként sokkal több adat áll rendelkezésünkre a versenytársakról, hiszen akkor az általuk követett kulcsszavak és licitálási módszerekről egyszerűen tudunk kimutatásokat kapni. S így pontosan láthatjuk, nekünk milyen stratégiát, milyen költségekkel kell ahhoz követnünk, hogy megelőzhessük őket a célcsoportjainknál. Így az általuk követett hirdetési struktúrákból, szolgáltatójuk által kiszivárogtatott adatok nélkül is tudjuk, hogy mi a teendőnk.

A visszatérő kémet, ma már remarketingnek hívják. A Google Adwords hirdető fiókunk megjegyezi a honlap látogatóink IP címét, - így amíg döntés helyzetben van, amíg tovább keres a vevő - újabb számára releváns üzenetekkel tudjuk magunk mellé állítani. Az a kém, aki a külvilág elől rejtve dolgozik nekünk, a mi feliratkozó listánkon szereplők, akiknek olyan üzeneteket és annyiszor tudunk küldeni mások elől rejtve, amennyiszer jónak gondoljuk. A pontos adatokat szolgáltató kém, pedig azok a szoftverek, amik megmutatják nekünk azokat a tevékenységeket, amit az online felületeinken végeznek az emberek. Ezekből kiindulva tudunk igazán hatékonyak lenni.

Bizony, finom érzék, nagyon finom érzék kell hozzá, de a kémek alkalmazásáról sohasem szabad lemondani.

Ma már pontosan ezért a statisztikai adatok megértése, azok pontos elemzése és ezek alapján azoknak a lépéseknek a sora, amit meg kell tennünk a meghatározó. Havonta ellenőrizzük a statisztikai adatainkat, ahhoz, hogy tudjuk a következő hónapban mik a legfontosabb tennivalóink.

2016. december 20., kedd

Tűzzel való támadás - A háború művészete XII.




taktika
A céljaink eléréséhez tűzbe kell hozni másokat. Tűzbe kell hozni azokat, akikkel együttműködünk azon, hogy elérjük a kitűzött célokat. S tűzbe kell hozni a vevőinket is, hogy nálunk vásárolják meg, amire szükségük van. A tűz folyamatos táplálást igényel. Ne akarj rövidtávon, s azonnal felégetni mindent magad körül, hanem a tűz melegére és látványára gondolj. Akikben ég a tűz, azok megbízható munkatársaid és jó vevőid lesznek.

Tűzgyújtáshoz megfelelő eszközök szükségesek; tűz támasztásához megfelelő idő kell, tűz gerjesztéséhez pedig megfelelő nap. Az idő akkor megfelelő, ha az időjárás száraz; a nap akkor megfelelő, amikor a Hold a Szita, a Fal, a Szárny vagy a Keresztrúd csillagképében van.

taktika
A tűzgyújtáshoz a kommunikáció a legmegfelelőbb eszköz. Ezt folyamatosan kell végezned, különben nem adsz időt és teret a megértésnek. Nem találod meg azokat ízlésű embereket, akiket valóban lángra lobbant a mondanivalód. A kommunikációs trendek, a vásárlói szokások állandó mozgásban vannak, így a változásokat kihasználva, szükséged van a jó időzítésre. Így lesznek kampányaid, amik tökéletesen célba találnak, de ez nem azt jelenti, hogy ez más körülmények között is ugyanúgy működik. Nem tudsz minden pillanatban ugyanolyan erős hatást elérni. Ezek amplitúdóját, ritmusát tudod csökkenteni megfelelő tapasztalattal és kommunikációs tudással.

Minden hadseregnek feltétlenül ismernie kell a tűz alkalmazásának öt változatát, s tudni kell védekezni is ellene. Mert nyilvánvaló, hogy a tűz nagy segítséget nyújthat a támadáshoz, mint ahogy erős az a segítség is, amelyet támadáskor a víz nyújthat. Vízzel szét lehet zúzni az ellenséges sereget, tűzzel azonban meg is lehet hódítani.

taktika
Alapelemek, amelyek segítenek abban, hogy hívekre és egyben követőkre lelj, nem a szokványos megoldásokban, a sablon kommunikációban rejlenek. Tégy a szíved, a filozófiád szerint. Írd le azokat a mondatokat, amiknek érzed a mélyebb értelmét. Kommunikálj úgy, amitől érzed, hogy növekszik a tudásod. Oszd meg másokkal az utat, amíg rátalálsz, azokra a vezérgondolatokra, amikben otthonosan mozogsz, amit tudsz vállalni és szívesen közvetíted másoknak. Így már ott lesz benned a parázs, amitől mások is lángra gyúlhatnak. A tűzzel lehet hódítani.

Keresd azokat a történeteket, megoldásokat, amik téged is lángra lobbantanak és abból merítkezz. Többféle módját, többféle területét meg kell találnod, annak, hogy híven képviseld, amit csinálsz. Vannak akciók, amelyek, mint árvíz söpörnek végig a piacokon, amik, ha elvonulnak egyvalakinek jelentős nyereséget hozhatnak, míg másoknak károkat. Ismerned kell a módját, ahogy ellenállj ennek és csak módjával használd a romboló vizet, de mindig tápláld a tüzet, amitől más leszel, amitől különbözöl.


taktika

Népszerű bejegyzések