Kövess:

2012. július 31., kedd

Miért kellene egy valódi magyar marketing?

Turisztikai elemzés 2. 

A nyári hónapok kitűnően alkalmasak a turisztika és gasztronómia elemzésére. Ám ezek jól leírják azt is milyen a kultúránk. A Balaton a legvonzóbb turisztikai régiónk, s Siófok a fővárosa. Hogyan építkezünk kommunikációban e kiemelt területen, hogyan építünk üzletet, milyen a PR, Marketing, Értékesítés útvonala? S vajon el lehet e jutni ezzel a valódi vevőszerzésig?

Városi PR

marketing tanácsadás
A legtöbb városi PR - ismertté tétel, bevonás egy történetbe, amivel egyetérthetünk, e történet folyamatos újraírása és folytatása - történészeknek szól. Az a kérdés, hogy soha senki nem tette fel magának a kérdést, hogy az ilyen mondatok:
 "Jelentősebb fejlődés az 1800-as években indult el a településen. 1810-től az Erdély-Adria gyorspostakocsi járat már érintette Siófokot, de önálló postamesterség csak 1867-től működött itt."  - mitől lenne érdekes egy turistának. 

Valójában semmitől, azonban, ha a történelmet turisztikai látványosságként prezentálják: pl. Minden szombaton ugyanúgy, mint 1810-ben megérkezik Siófok központi Posta Épületéhez - nyilván ki lesz a szponzor, a Magyar Posta Logisztikai üzletága - az  1810-óta ezen a napon érkező postakocsi. A szombaton érkezők csomagjait - főként ez a turisztikai hét váltó napja, s így rögtön élménnyel indul - a parton található Hotelekbe széthordja. Két állomás között a gyerekek őrzik a csomagokat. - S természetesen a szolgáltatás benne van az adott Hotelnek fizetett díjban, ők maguk ajánlják ki.

Gyakorlatilag egy város történetéből csak azt érdemes kiemelni, a középpontba állítani, amiből tudunk ma is sztorit építeni. Ugyanígy a "Kálvinista Róma", hacsak nincs egy Michelangelo szobor állandóan a Nagy Templomban vagy  a napba öltözött város, hacsak nincs minden épület aranyfóliába csomagolva, nem jelent semmit. Nyíregyházánál a Dal fővárosa, Nyírség fővárosa, a Föld órájának fővárosa számos fővárosra utaló kifejezést találunk most, ami egyszer földrajzi pozicionálás, egyszer kulturális, egyszer környezetvédelmi. A földrajzi nem pozicionál, csak elmondja hol vagyunk a térképen, a dal-hoz komoly zenei életet kell felmutatni folyamatosan, s minden kategóriában - a VIDOR bár legszínvonalasabb fesztiválja a városnak tematikus fesztivál, a humorral a középpontban - az utolsó cím  pedig időleges. 

Ezek mind az mutatják nincs meg az a központi történet, amit erősítenének egyes epizódok, célcsoportokra szabottan. A központi történet egyszerűbbé tenné a helyi turisztikai szolgáltatóknak is a saját PR-t és építkezést. Így lehetetlen a pozicionálás is. S ugyanez igaz a vállalati történetekre, a cégünket 1990-ben alapították, ezen és ezen a szakterületen dolgozik és célunk a vevők jó kiszolgálása. Ezzel sem lehet jól alapozni. Egy város történelmével könnyebb a dolgunk, egy cégéből nyilván nehezebb a jó sztorit felépíteni, de ha nincs meg a történet, nincs, aminek részese legyen a vevő, ha nincs meg az alap a jó PR-al, akkor máris nehéz vonzónak lenni és a megfelelő pozíciót elfoglalni a piacunkon.

Városi Marketing

Nincs meg a történet, ami után a megfelelő pozicionálást elvégezhetnénk, akkor hogyan marketingezünk. Igyekszünk mindent a kirakatba, a kínálatba tenni, ami csak van, ami az ágazatunkban elérhető: Siófok Petőfi Sétánya nem Magyarországon van. Ugyanis magyar feliratot alig találni, de van gyros, kebab, hamburger, játékterem, ahol csupa idegen, főként angol felirat villog: bar, gelateria, cocktail stb. Megengedhető e, még abban az esetben is, ha sok a külföldi vendég, hogy semmi magyar termék ne legyen, vagy csak elvétve ott a hazai piacon? Megengedhető e, hogy nincs arculat, hanem bármit igyekszünk a piacra juttatni, amiből pénz lehet? Természetesen, ha nincs meg a vezérvonal, a történet, a filozófia, akkor mindenfélével próbálkozunk, időszakosan.

marketing tanácsadás
Az arctalanság valószínűleg egyedül a tinédzsereknek fekszik, akik a sok villódzó fénytől még elhiszik, hogy itt valami történik. Pár felirat, ami ugye nem történet, de bárminek gondolhatom, akár mélyebb tartalmakat is belemagyarázhatok amit, egy tini elhisz. Ezeknek az elveknek az alapján, hány reklámfilmet láthatunk, villódzó képek, ahová be-beúszik egy-egy felirat. Hangulat és szlogen. Amennyiben nincsenek tízmillióink egy összehangolt kampányra, akkor felejtsük el, az ilyen típusú reklámot, mert nem segíti az értékesítésünk. Sőt magunkat andalítjuk el vele, hogy milyen ötletesen oldottunk meg egy reklámfeladatot, olyan a mi filmünk is, mint a multiké. Egyben azonban biztosak lehetünk, a vásárlóink nem fogják érteni mit akarunk, pár jó fotó és hangzatos fogalom, nem ad el.

A tinédzserek számára, ez a történet nélküli fényvilág azokat a márkákat fogja eladni, amit megfelelő PR-ral a külföldi nagy cégek jól felépítettek. Ételek, italok, zene - hamburger, cola, R'n'B. A magyar turisztika ezen a vonalon el is vérzett a siófoki sétányon, teret adva a külföldi termékeknek. A marketingben nálunk a kínálj minél többet elve érvényesül, sőt legyen nagyon széles termékvonalad, bízz minél többet érdekes, hangulatos fotókra, fogalmakat harsogó feliratokra! S a tudatosabban, tradícionálisabban építkező külföldiek elviszik a piacod nagy részét.

Városi Értékesítés

A marketingből nem jönnek a vevők, mert úgy próbáljuk átvinni az üzenetet, hogy szépnek és okosnak akarunk látszani, a PR-t teljesen mellőzve. Mivel nincs érdeklődő, ezért rámenősebbnek kell lennünk, s jobban ajánlgatni a portékánkat.Ennek a "teljesen felesleges" verziója, amikor kiáll valaki az üzlet elé szórólappal a kezében, s az arra járók felé nyújtja. Aki megszánja az értékesítőt az elvesz egy-egy lapot, de pár lépés múlva kidobja. Ez a nagy számok törvénye, szánalomból esetleg vesznek apróságokat tőlünk, vagy néha valakinek éppen nagyon kell, amit árulunk, s egyébként is vett volna belőle.

marketing tanácsadás
A következő szint a telemarketingesek, akik az utcán állnak, de már elég bátrak ahhoz, hogy meg is szólaljanak. "Ma este a koktél féláron." "A bárban karaoke is lesz!" Nem kérdeznek semmit, csak ajánlanak. Nem tudják, mit szeretnénk, egyszerűen elmondják milyen termékük van, mit kínálnak eladásra. A puszta kimondástól remélik, lesz éppen  olyan arra járó szomjas, vagy unatkozó vevő, akinek ennyi lökés is elég a vásárláshoz.

Reklámmal megspékelve, az értékesítő próbálja azokat az előnyöket, elemeket hangsúlyozni, ami a marketingben, reklámban megjelent. "Mi olyan koktélt készítünk, hogy a múltkor - mond egy celebet - ivott itt és hétig meg sem állt belőle. A mi koktélunk, ugyanis gyümölcsös, s eredeti lime rostot tartalmaz." A nem igazán ütős tartalmat turbózzák tovább, de a másik két versenytárshoz képest mégis nyerőbbnek tűnik a taktika, ha valóban költeni akarunk. Ám ha nem, akkor semmilyen érdeklődést nem kelt fel ez a módszer sem.

Összegzés

A helyi PR, a helyi vállalkozás PR-ja egyszerűen nem létezik. Rögtön ugrunk a marketingre, hangulatok, érzelmek, fogalmak sorolására és a minél szélesebb kínálatra, hogy valakit majd csak eltalálunk vele. Termékünk van eladó, s van amelyik még jó is, ha épp venni akar valaki. A teljes történet a turista szempontjából teljesen reménytelen. Nem akarunk kifejezetten semmit vásárolni, de ha már nyaralunk, akkor ha megéhezünk, vagy megszomjazunk, a gyerekeknek kell valamilyen program véletlenszerűen mégis költünk. Minden meggyőződés nélkül választunk, s utólag bosszankodunk, vagy igyekszünk elfogadtatni egymással a döntésünk, hogy ezért a pénzért ez nem is volt olyan rossz. Az alacsony árstratégia azért győz olykor, mert kisebbnek érezzük a kockázatot a kidobott pénz frontvonalán.

marketing tanácsadás
Így értékesítünk mi a turizmusban, egy kiemelt turisztikai régióban! S természetesen rengeteg gyöngyszemet lehetne még sorolni, ami tarkítja ezt: A négy csillagos hotel probléma megoldó ideje nagyon hosszú, az átadott információk rendkívül kevesek és időnként jön valaki, aki emiatt megpróbál valamit eladni, ugyanúgy, mint az utcai árus vagy bemondva egy terméket, vagy mondva pár előnyt is. Így végül a vendég azt érzi, hogy folyamatosan el akarnak neki adni, amiből köszöni, de legalább a nyaralás alatt nem kér.

Javaslom mindenkinek, hogy jól építse fel a PR, Marketing, Értékesítés vonalat, mert a piacán már van, aki éppen a potenciális vevőit viszi el, csak azért mert alaposabban építkezik, nem bíz mindent a termékre, pár szlogenre és arra, hogy jó dumájú az értékesítője!


0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések