A PR szerepe
A PR szerepe sokkal meghatározóbb, mint azt gondolnánk, azonban sokszor már a fogalom, a meghatározás szintén elveszítjük az esélyét annak, hogy milyen jelentősége lenne valójában, ennek a mi üzletmenetünkben, üzleti kommunikációnkban.
A public relations menedzsmenti, irányítási tevékenység. A public
relations célja elérni az egyének, a szervezetek és környezetük közötti
kölcsönös megértést és létrehozni a kölcsönös előnyökön alapuló
kapcsolatokat, a kétirányú kommunikáció útján.
A PR szerepe a fogalmakon túl
Ez csupán egy fogalmi meghatározás a PR-ra, de több is létezik, mivel nem nagy valószínűséggel ettől senki nem tudja elképzelni, hogyan is működik a Public Relation és miért van neki éppen szüksége rá?
Magát a fogalmat is importáltuk, így nem is tudjuk magyarítani. A közönségkapcsolatokra mi szüksége van egy kis vállalkozásnak, akinek vevőkre van szüksége és nem nézelődőkre, amilyen tevékenységet a közönség szóhoz inkább tudunk kapcsolni.
A kölcsönös megértés kialakítása, pedig bonyolult hermeneutikai folyamat. S melyik értékesítő olvasna ugyan Gadamert, hogy jártas legyen a hermeneutikában?
Ám azt minden értékesítő tudja minél több egyetértést tud kialakítani a vevőjével, annál inkább közeledik az üzletkötés. Ezt egy sor tréningen megtanítják, ahogy a "kifogáskezelést is".
Azonban ennek mindig valamifajta győzelem a célja a vevő felett, - s nem a megértés - meggyőzni a mi célunkról, befolyásolni, olyan mértékben a vevőt, hogy hajlandó legyen üzletet kötni.
Azonban az értékesítési szövegek sokszor túlzottan direktek ahhoz, hogy valódi kapcsolat alakulhasson ki a potenciális vásárló és az értékesítő között. Sőt a kommunikáció a visszacsatolások ellenére is túlzottan egyirányú. Ezek a típusú szövegek így ma már nem is vonzóak, sőt kifejezetten taszítanak sokakat.
- Kedves vevő a telefonban említette, hogy szüksége lenne a "csodás termékünkre"?
- Igen, így van keresek egy megoldást, az én "aktuális problémámra".
- A cégünk piacvezető a "csodás termékek piacán". Biztosan ránk keresett az interneten, mielőtt érkeztem.
- Természetesen megnéztem a honlapjukat.
- Akkor láthatta, hogy most éppen milyen akciónk van, az ön által is keresett termékre?
- Igen láttam, hogy vannak akcióik.........
- Emiatt jöttem Önhöz, mert most a "csodás terméket" 35%-os kedvezménnyel veheti meg. Jól hangzik?
- Igen jól hangzik, de ........
Szóval sikerült az üzletkötőnknek rengeteg egyetértést kialakítani a vevőben, de mekkora esélye van ezután arra, hogy bármit is eladjon. A felvezetés még lehet általános csevej valami általános témáról, amolyan "ismerkedés" gyanánt vagy pár kérdés az üzletmenetre, csak azért, hogy majd a kifogáskezelésnél a vevő ellen lehessen fordítani az elmondottakat. Emlékszik azt mondta, lehetne hatékonyabb munka, hát a "csodás termék" ebben segít.
A dramaturgia rendszerint még ma is, majd mindig ugyanúgy épül fel, függetlenül a vevő igényeitől és elképzeléseitől. Sajnos még az online felületeken, hírlevelekben is nehéz ettől a berögzült mechanizmustól elszakítani az értékesíteni kívánó cégeket.
- Általános csevegés
- Cégbemutató
- Termék prezentáció
- Árajánlat
- Kifogáskezelés
- Lezárás - vagy üzletkötéssel vagy halogatással vagy elutasítással
A PR feladatok elvégzése segíti az értékesítést
Mennyivel több esélye lenne üzletkötőnknek, ha lett volna valódi PR tevékenysége a cégének, s neki magának is és így fogadja őt a potenciális vevő:
"Örülök, hogy itt van és időt szakított rám, sokat hallottam már magáról, meg a szolgáltatásaikról. Időnként elolvasom azt is, amit az interneten publikálnak. Nagyon sok érdekes dolog van benne, bár szerintem ezek jó része ma nálunk megvalósíthatatlan, de az igazán érdekelne, hogy ......"
A PR pontosan arra való, hogy ismerjenek, s tudják, értsék mi az, amit csinálsz és arra legyenek kíváncsiak mások az ő problémájukon hogyan tudnál segíteni. A PR felépítése ezért azt a tevékenységet jelenti, ahol egy cég vagy szervezet meghatározza, hogyan kommunikáljon tudatosan a környezetével.
S ezen a kommunikáción keresztül, hogyan alakítson ki megértést és ezen keresztül bizalmat a cég és termékei iránt.
A PR feladata szerepe, a tevékenységedben
A PR munkával ugyanis eléred, hogy bízzanak benned és tudják jó partnert választottak az elképzeléseikhez. A PR-ral megkülönbözteted magad mindenki mástól. A PR a legjobb pozicionálási stratégia. A PR hosszútávú stratégia, mert a PR-ral egy történetet építesz.
A történeted pedig segít abban, hogy az emberek könnyen és érthetően továbbadják a jó híredet. A PR segítségével átváltoztatod a vevőidet, hogy a tevékenységed szószólói, nagykövetei legyenek.
S erre az online, a közösségi média világában már minden egyes embernek meg van a lehetősége. Ahogyan a rossz hír keltésének is. Emiatt kell a kiváló PR munka és az inspiráló történetek építése.
S miért kell történetet építened a jó PR munkához?
Mindenki, akik ki akarta vívni az emberek figyelmét történeteket használt. Aiszóposz és Jézus ösztönösen tudták, amit egy elismert neuro-fizológus professzor jelentett ki: hogy az emberi agyban a legősibb idegpálya a mesék iránt fogékony.
Ezért is van a PR, a történet építés minden előtt, bármit is szeretnél az üzeneteiddel elérni. A történetek uralják az életünket.
A történetek segítenek megérteni a lényeget, velük válik aktívvá az emberi képzelet, egyszerre hallunk és látunk velük.
Csukás István azt mondja: "Hatéves korig sokat kell mesélni nekik, mert a gyerekek a mesén
keresztül tudják meghódítani a világot. Nyolc-tízévesen már rövidebb
realisztikus történeteket adhatunk nekik, kiskamasz korukban pedig
jöhetnek a kalandos-indiános könyvek.
Ami kimarad, azt soha többet nem
lehet pótolni." Ma már a gyerekek sok mindent készen kapnak a TV és internet korában. Részletesen megrajzolva, pontosan kidolgozva, anélkül, hogy el kellene képzelniük. A legősibb idegpályát teljes használaton kívül helyezve, sok problémájuk lesz később felnőttként a megértéssel a gyerekeknek. A világ egyes elemei közötti összefüggéseket sem tudják felismerni.
S ugyanez igaz az üzleti életben is. Történet nélkül nem tudnak elhelyezni a világban, nem tudják miért lenne érdemes követni azokat a dolgokat, amik hozzád köthetők. S egy leszel abban az információs halmazban, ahol termék tulajdonságok és árak keringenek.
S ugyanez igaz az üzleti életben is. Történet nélkül nem tudnak elhelyezni a világban, nem tudják miért lenne érdemes követni azokat a dolgokat, amik hozzád köthetők. S egy leszel abban az információs halmazban, ahol termék tulajdonságok és árak keringenek.
Amiből néha kiemel valaki, mint a Mátrix című filmben, néha kiemelnek egy-egy ember elemet, vagy ha erősen marketingezel, akkor többen, többször emelnek ki. Azonban ez örökké energia emésztő és idegőrlő munka marad. Így egyenes út van a saját magad által épített taposómalomhoz kikövezve.
A PR feladata szerepe, a tevékenységedben
Amikor azonban elkezdted a munkád, a vállalkozásod, akkor annál egy jóval szebb történet szerepelt a képzeletedben, mint amit sokszor valójában elérsz. Nem az, hogy amit eladsz, abból fedezd a kiadásaid, s ha elég ügyes vagy, akkor több lesz a bevételed, a profitod, s így több kiadást tudsz fedezni. Sőt amennyiben elég jól megy a vállakozás, akkor annál látványosabban fedezheted a fogyasztási szükségleteidet.
Alapvetően nem ez az ember célja, nem ez a munkád és nem ez a vállalkozásod története. Ezek a dolgok nem is beszélhetőek el, csupán külsőségekben tudnak megnyilvánulni.
Alapvetően nem ez az ember célja, nem ez a munkád és nem ez a vállalkozásod története. Ezek a dolgok nem is beszélhetőek el, csupán külsőségekben tudnak megnyilvánulni.
Azért becsüljük a művészeket, feltalálókat, nagy sportolókat, mert egy-egy területen a látásmódjukkal, azzal, amit képviselnek új fénybe helyezik a dolgokat, segítenek sokkal jobban megérteni azt.
Miért ne lehetnél azon a területen, amivel te foglalkozol, az egyik olyan ember, akire érdemes figyelni, aki új fénybe helyezi mindazt, amit csinál? Miért ne lehetne a sok egyforma történet között végre a tiéd olyan, amire érdemes figyelni? Miért ne lehetne valóban jó a PR-od?
Mit adsz tovább azzal amit most csinálsz a vevőidnek, a munkatársaidnak, a gyermekeidnek, a világnak? Mégis szinte mindenki lemond a PR-ról, nem ismeri a PR szerepét. Legyen ez a PR munka belső, vagy külső, szinte sehol sem foglalkoznak vele.
Mit adsz tovább azzal amit most csinálsz a vevőidnek, a munkatársaidnak, a gyermekeidnek, a világnak? Mégis szinte mindenki lemond a PR-ról, nem ismeri a PR szerepét. Legyen ez a PR munka belső, vagy külső, szinte sehol sem foglalkoznak vele.
Szinte minden üzleti vállalkozás a bizalmát a marketingbe, a reklámba, az értékesítésbe helyezi, mert majd abból jön a bevétel. S ha ez egyre nehezebb, ez egyre költségesebb, akkor a körülmények, a konkurencia, a rossz alkalmazottak, meg sok hasonló dolog lesz a probléma.
Azonban a sok-sok év alatt, a sok marketing munkával, akcióval még sem sikerült valahogy kialakítani olyan figyelmet, ami folyamatosan fenntartható az ügyfelekben, ha változnak a körülmények, akkor is hozzám kötődjenek.
Ezért ne mondj le arról, ami a legemberibb, legősibb tulajdonságod!
Ezért ne mondj le arról, hogy értékes dolgokat teremts az életben!
Ezért ne mondj le arról, hogy mások majd követhessenek az úton!
Ezért ne mondj le arról, ami a legemberibb, legősibb tulajdonságod!
Ezért ne mondj le arról, hogy értékes dolgokat teremts az életben!
Ezért ne mondj le arról, hogy mások majd követhessenek az úton!
- Határozd meg a PR szerepét a cégedben.
- Építsd fel a PR alapokat. Dolgozz folyamatosan a PR feladatokon, a történeted építésén.
- Építsd fel az értékesítésig vezető utat, hogy azzal valóban értéket adhass át az embereknek!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése