A PR szerepe
A PR szerepe sokkal meghatározóbb, mint azt gondolnánk, azonban sokszor már a fogalom, a meghatározás szintén elveszítjük az esélyét annak, hogy milyen jelentősége lenne valójában, ennek a mi üzletmenetünkben, üzleti kommunikációnkban.
A public relations menedzsmenti, irányítási tevékenység. A public
relations célja elérni az egyének, a szervezetek és környezetük közötti
kölcsönös megértést és létrehozni a kölcsönös előnyökön alapuló
kapcsolatokat, a kétirányú kommunikáció útján.
A PR szerepe a fogalmakon túl
Ez csupán egy fogalmi meghatározás a PR-ra, de több is létezik, mivel nem nagy valószínűséggel ettől senki nem tudja elképzelni, hogyan is működik a Public Relation és miért van neki éppen szüksége rá?
Magát a fogalmat is importáltuk, így nem is tudjuk magyarítani. A közönségkapcsolatokra mi szüksége van egy kis vállalkozásnak, akinek vevőkre van szüksége és nem nézelődőkre, amilyen tevékenységet a közönség szóhoz inkább tudunk kapcsolni.
A kölcsönös megértés kialakítása, pedig bonyolult hermeneutikai folyamat. S melyik értékesítő olvasna ugyan Gadamert, hogy jártas legyen a hermeneutikában?
Ám azt minden értékesítő tudja minél több egyetértést tud kialakítani a vevőjével, annál inkább közeledik az üzletkötés. Ezt egy sor tréningen megtanítják, ahogy a "kifogáskezelést is".
Azonban ennek mindig valamifajta győzelem a célja a vevő felett, - s nem a megértés - meggyőzni a mi célunkról, befolyásolni, olyan mértékben a vevőt, hogy hajlandó legyen üzletet kötni.
Azonban az értékesítési szövegek sokszor túlzottan direktek ahhoz, hogy valódi kapcsolat alakulhasson ki a potenciális vásárló és az értékesítő között. Sőt a kommunikáció a visszacsatolások ellenére is túlzottan egyirányú. Ezek a típusú szövegek így ma már nem is vonzóak, sőt kifejezetten taszítanak sokakat.
- Kedves vevő a telefonban említette, hogy szüksége lenne a "csodás termékünkre"?
- Igen, így van keresek egy megoldást, az én "aktuális problémámra".
- A cégünk piacvezető a "csodás termékek piacán". Biztosan ránk keresett az interneten, mielőtt érkeztem.
- Természetesen megnéztem a honlapjukat.
- Akkor láthatta, hogy most éppen milyen akciónk van, az ön által is keresett termékre?
- Igen láttam, hogy vannak akcióik.........
- Emiatt jöttem Önhöz, mert most a "csodás terméket" 35%-os kedvezménnyel veheti meg. Jól hangzik?
- Igen jól hangzik, de ........
Szóval sikerült az üzletkötőnknek rengeteg egyetértést kialakítani a vevőben, de mekkora esélye van ezután arra, hogy bármit is eladjon. A felvezetés még lehet általános csevej valami általános témáról, amolyan "ismerkedés" gyanánt vagy pár kérdés az üzletmenetre, csak azért, hogy majd a kifogáskezelésnél a vevő ellen lehessen fordítani az elmondottakat. Emlékszik azt mondta, lehetne hatékonyabb munka, hát a "csodás termék" ebben segít.
A dramaturgia rendszerint még ma is, majd mindig ugyanúgy épül fel, függetlenül a vevő igényeitől és elképzeléseitől. Sajnos még az online felületeken, hírlevelekben is nehéz ettől a berögzült mechanizmustól elszakítani az értékesíteni kívánó cégeket.
- Általános csevegés
- Cégbemutató
- Termék prezentáció
- Árajánlat
- Kifogáskezelés
- Lezárás - vagy üzletkötéssel vagy halogatással vagy elutasítással
A PR feladatok elvégzése segíti az értékesítést
Mennyivel több esélye lenne üzletkötőnknek, ha lett volna valódi PR tevékenysége a cégének, s neki magának is és így fogadja őt a potenciális vevő:
"Örülök, hogy itt van és időt szakított rám, sokat hallottam már magáról, meg a szolgáltatásaikról. Időnként elolvasom azt is, amit az interneten publikálnak. Nagyon sok érdekes dolog van benne, bár szerintem ezek jó része ma nálunk megvalósíthatatlan, de az igazán érdekelne, hogy ......"

S ezen a kommunikáción keresztül, hogyan alakítson ki megértést és ezen keresztül bizalmat a cég és termékei iránt.
A PR feladata szerepe, a tevékenységedben
A PR munkával ugyanis eléred, hogy bízzanak benned és tudják jó partnert választottak az elképzeléseikhez. A PR-ral megkülönbözteted magad mindenki mástól. A PR a legjobb pozicionálási stratégia. A PR hosszútávú stratégia, mert a PR-ral egy történetet építesz.
A történeted pedig segít abban, hogy az emberek könnyen és érthetően továbbadják a jó híredet. A PR segítségével átváltoztatod a vevőidet, hogy a tevékenységed szószólói, nagykövetei legyenek.
S erre az online, a közösségi média világában már minden egyes embernek meg van a lehetősége. Ahogyan a rossz hír keltésének is. Emiatt kell a kiváló PR munka és az inspiráló történetek építése.
S miért kell történetet építened a jó PR munkához?
Mindenki, akik ki akarta vívni az emberek figyelmét történeteket használt. Aiszóposz és Jézus ösztönösen tudták, amit egy elismert neuro-fizológus professzor jelentett ki: hogy az emberi agyban a legősibb idegpálya a mesék iránt fogékony.
Ezért is van a PR, a történet építés minden előtt, bármit is szeretnél az üzeneteiddel elérni. A történetek uralják az életünket.
A történetek segítenek megérteni a lényeget, velük válik aktívvá az emberi képzelet, egyszerre hallunk és látunk velük.
Csukás István azt mondja: "Hatéves korig sokat kell mesélni nekik, mert a gyerekek a mesén
keresztül tudják meghódítani a világot. Nyolc-tízévesen már rövidebb
realisztikus történeteket adhatunk nekik, kiskamasz korukban pedig
jöhetnek a kalandos-indiános könyvek.
Ami kimarad, azt soha többet nem
lehet pótolni." Ma már a gyerekek sok mindent készen kapnak a TV és internet korában. Részletesen megrajzolva, pontosan kidolgozva, anélkül, hogy el kellene képzelniük. A legősibb idegpályát teljes használaton kívül helyezve, sok problémájuk lesz később felnőttként a megértéssel a gyerekeknek. A világ egyes elemei közötti összefüggéseket sem tudják felismerni.
S ugyanez igaz az üzleti életben is. Történet nélkül nem tudnak elhelyezni a világban, nem tudják miért lenne érdemes követni azokat a dolgokat, amik hozzád köthetők. S egy leszel abban az információs halmazban, ahol termék tulajdonságok és árak keringenek.

Amiből néha kiemel valaki, mint a Mátrix című filmben, néha kiemelnek egy-egy ember elemet, vagy ha erősen marketingezel, akkor többen, többször emelnek ki. Azonban ez örökké energia emésztő és idegőrlő munka marad. Így egyenes út van a saját magad által épített taposómalomhoz kikövezve.
A PR feladata szerepe, a tevékenységedben
Amikor azonban elkezdted a munkád, a vállalkozásod, akkor annál egy jóval szebb történet szerepelt a képzeletedben, mint amit sokszor valójában elérsz. Nem az, hogy amit eladsz, abból fedezd a kiadásaid, s ha elég ügyes vagy, akkor több lesz a bevételed, a profitod, s így több kiadást tudsz fedezni. Sőt amennyiben elég jól megy a vállakozás, akkor annál látványosabban fedezheted a fogyasztási szükségleteidet.
Alapvetően nem ez az ember célja, nem ez a munkád és nem ez a vállalkozásod története. Ezek a dolgok nem is beszélhetőek el, csupán külsőségekben tudnak megnyilvánulni.
Alapvetően nem ez az ember célja, nem ez a munkád és nem ez a vállalkozásod története. Ezek a dolgok nem is beszélhetőek el, csupán külsőségekben tudnak megnyilvánulni.
Azért becsüljük a művészeket, feltalálókat, nagy sportolókat, mert egy-egy területen a látásmódjukkal, azzal, amit képviselnek új fénybe helyezik a dolgokat, segítenek sokkal jobban megérteni azt.
Miért ne lehetnél azon a területen, amivel te foglalkozol, az egyik olyan ember, akire érdemes figyelni, aki új fénybe helyezi mindazt, amit csinál? Miért ne lehetne a sok egyforma történet között végre a tiéd olyan, amire érdemes figyelni? Miért ne lehetne valóban jó a PR-od?
Mit adsz tovább azzal amit most csinálsz a vevőidnek, a munkatársaidnak, a gyermekeidnek, a világnak? Mégis szinte mindenki lemond a PR-ról, nem ismeri a PR szerepét. Legyen ez a PR munka belső, vagy külső, szinte sehol sem foglalkoznak vele.
Mit adsz tovább azzal amit most csinálsz a vevőidnek, a munkatársaidnak, a gyermekeidnek, a világnak? Mégis szinte mindenki lemond a PR-ról, nem ismeri a PR szerepét. Legyen ez a PR munka belső, vagy külső, szinte sehol sem foglalkoznak vele.
Szinte minden üzleti vállalkozás a bizalmát a marketingbe, a reklámba, az értékesítésbe helyezi, mert majd abból jön a bevétel. S ha ez egyre nehezebb, ez egyre költségesebb, akkor a körülmények, a konkurencia, a rossz alkalmazottak, meg sok hasonló dolog lesz a probléma.
Azonban a sok-sok év alatt, a sok marketing munkával, akcióval még sem sikerült valahogy kialakítani olyan figyelmet, ami folyamatosan fenntartható az ügyfelekben, ha változnak a körülmények, akkor is hozzám kötődjenek.
Ezért ne mondj le arról, ami a legemberibb, legősibb tulajdonságod!
Ezért ne mondj le arról, hogy értékes dolgokat teremts az életben!
Ezért ne mondj le arról, hogy mások majd követhessenek az úton!

Ezért ne mondj le arról, hogy értékes dolgokat teremts az életben!
Ezért ne mondj le arról, hogy mások majd követhessenek az úton!
- Határozd meg a PR szerepét a cégedben.
- Építsd fel a PR alapokat. Dolgozz folyamatosan a PR feladatokon, a történeted építésén.
- Építsd fel az értékesítésig vezető utat, hogy azzal valóban értéket adhass át az embereknek!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése