Kövess:

A PR szerepe

A public relations menedzsmenti, irányítási tevékenység. A public relations célja elérni az egyének, a szervezetek és környezetük közötti kölcsönös megértést és létrehozni a kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatokat, a kétirányú kommunikáció útján.

Ez csupán egy fogalmi meghatározás a PR-ra, de nagy valószínűséggel ettől senki nem tudja elképzelni, hogyan is működik a Public Relation és miért van neki éppen szüksége rá? 

a PR képzelet
Magát a fogalmat is importáltuk, így nem is tudjuk magyarítani. A közönségkapcsolatokra mi szüksége van egy kis vállalkozásnak, akinek vevőkre van szüksége és nem nézelődőkre, amilyen tevékenységet a közönség szóhoz inkább tudunk kapcsolni. A kölcsönös megértés kialakítása, pedig bonyolult hermeneutikai folyamat. S melyik értékesítő olvasna ugyan Gadamert, hogy jártas legyen a hermeneutikában? Ám azt minden értékesítő tudja minél több egyetértést tud kialakítani a vevőjével, annál inkább közeledik az üzletkötés.


- Ma nagyon szép idő van ugye?
- Igen ma süt a nap.
- Azért ez a nagy meleg megvisel bennünket?
- Hát mit mondjak, izzadok rendesen.
- Ilyenkor esik igazán jól egy hideg ital, nem igaz?
- Szívesen meginnék egy sört, az már biztos. Sajnos azonban kocsival vagyok.
- Bizony a sör az jó dolog, de egy friss limonádé is megteszi.
- Igen az is jó. Mondja már miért jött? Mit is árul maga?

Szóval sikerült az üzletkötőnknek rengeteg megértést kialakítani a vevőben, de mekkora esélye van ezután arra, hogy bármit is eladjon. A dramaturgia, ezt követően: Cég bemutató, Termék prezentáció, vagy az elsőt el is hagyhatjuk, hiszen már szimpatikus vagyok neki, mert jó az idő.

Mennyivel több esélye lenne üzletkötőnknek, ha lett volna PR-ja és így fogadja őt a vevő:

Örülök, hogy itt van, sokat hallottam már magáról, meg a szolgáltatásaikról. Néha elolvasom azt is, amit az interneten publikálnak. Nagyon sok érdekes dolog van benne, bár szerintem ezek jó része ma nálunk megvalósíthatatlan, de az igazán érdekelne, hogy ......

A PR pontosan arra való, hogy ismerjenek, s tudják, értsék mi az, amit csinálsz és arra legyenek kíváncsiak mások az ő problémájukon hogyan tudnál segíteni. A PR-ral eléred, hogy bízzanak benned és tudják jó partnert választottak az elképzeléseikhez. A PR-ral megkülönbözteted magad mindenki mástól. A PR a legjobb pozicionálási stratégia. A PR hosszútávú stratégia, a PR-ral egy történetet építesz.

S miért kell történetet építened?

a PR történet építés
Mindenki, akik ki akarta vívni az emberek figyelmét történeteket használt. Aiszóposz és Jézus ösztönösen tudták, amit egy elismert neuro-fizológus professzor jelentett ki: hogy az emberi agyban a legősibb idegpálya a mesék iránt fogékony. Ezért is van a PR, a történet építés minden előtt, bármit is szeretnél üzeneteddel elérni. A történetek uralják az életünket. A történetek segítenek megérteni a lényeget, velük válik aktívvá az emberi képzelet, egyszerre hallunk és látunk velük.

Csukás István azt mondja: "Hatéves korig sokat kell mesélni nekik, mert a gyerekek a mesén keresztül tudják meghódítani a világot. Nyolc-tízévesen már rövidebb realisztikus történeteket adhatunk nekik, kiskamasz korukban pedig jöhetnek a kalandos-indiános könyvek. Ami kimarad, azt soha többet nem lehet pótolni." Ma már a gyerekek sok mindent készen kapnak a TV és internet korában. Részletesen megrajzolva, pontosan kidolgozva, anélkül, hogy el kellene képzelniük. A legősibb idegpályát teljes használaton kívül helyezve, sok problémájuk lesz később felnőttként a megértéssel a gyerekeknek. A világ egyes elemei közötti összefüggéseket sem tudják felismerni.

S ugyanez igaz az üzleti életben is. Történet nélkül nem tudnak  elhelyezni a világban, nem tudják miért lenne érdemes követni azokat a dolgokat, amik hozzád köthetők. S egy leszel abban az információs halmazban, ahol termék tulajdonságok és árak keringenek. Amiből néha kiemel valaki, mint a Mátrix című filmben, néha kiemelnek egy-egy ember elemet, vagy ha erősen marketingezel, akkor többen, többször emelnek ki. Amikor azonban elkezdted a munkád, a vállalkozásod, akkor ennél egy jóval szebb történet szerepelt a képzeletedben, nem az, hogy amit eladsz, abból fedezd a kiadásaid, s ha elég ügyes vagy, akkor több lesz a bevételed, így több kiadást tudsz fedezni.

a Public Relations figyelmet kelt
Alapvetően nem ez az ember, nem ez a munkád és nem ez a vállalkozásod története. Azért becsüljük a művészeket, feltalálókat, nagy sportolókat, mert egy-egy területen a látásmódjukkal, azzal, amit képviselnek új fénybe helyezik a dolgokat, segítenek sokkal jobban megérteni azt. Miért ne lehetnél azon a területen, amivel te foglalkozol, az egyik olyan ember, akire érdemes figyelni, aki új fénybe helyezi mindazt, amit csinál? Miért ne lehetne a sok egyforma történet között végre a tiéd olyan, amire érdemes figyelni?

Mit adsz tovább azzal amit most csinálsz a vevőidnek, a munkatársaidnak, a gyermekeidnek, a világnak? Mégis szinte mindenki lemond a PR-ról, legyen az belső, vagy külső, s minden bizalmát a marketingbe, reklámba, az értékesítésbe helyezi, mert majd abból jön a bevétel.

Ne mondj le arról, ami a legemberibb, legősibb tulajdonságod! 

Ne mondj le arról, hogy értékes dolgokat teremts az életben! 

Ne mondj le arról, hogy mások majd követhessenek az úton!

Építsd fel a PR alapokat, s építsd fel az értékesítésig vezető utat, hogy azzal valóban értéket adhass át az embereknek!





0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések