Kövess:

MagyarMarketing

magyar marketing
Olyan, hogy magyar marketing nem létezik. Nem hallottál még olyan egyedi piacra jutást, vagy vevőszerzést segítő módszerről sem, amely sajátosan magyar technika lenne és működik is. Skandinávia az az 5 ország - Norvégia, Izland, Svédország, Finnország, Dánia - összlakossága körülbelül 24,7 millió ember.  Amennyiben Skandináviáról beszélünk, a belső piacok 24,7 millió embert jelentenek, földrajzilag pedig óriási távolságokat, zord természeti körülmények között. Külön-külön országonként egyik sem éri el Magyarország lakosságának 10 milliós küszöbét. Ezeknek az országoknak viszont van egy jellegzetes kommunikációs brand-jük, a viking marketing.

Marketing, ami tulajdonképpen PR, mert a skandinávok mindig is PR-ban, valami egyedi történetben gondolkodtak, mert azt mondták a marketingre sohasem lesz elég pénzük. A legnagyobb amerikai vállalatoknak, mint amilyen az Apple, a Google, a Facebook vagy a Microsoft, biztos lenne elég pénzük a marketingre, mégis a PR-ban gondolkodnak, mert hosszútávon ez válik igazán jövedelmezővé, s ez segíti csak megfelelően a folyamatos marketinget is.

A marketinghez előbb stratégia kell

magyar marketing
Nem véletlen, ha skandináv világmárkákat kell sorolni, akkor már mondod is IKEA, NOKIA, LEGO, norvég lazac, Volvo és tudsz hozzájuk kapcsolni valami történetet. Mondj magyar világmárkákat! Talán egyet tudsz a Rubik Kockát, ami már jó régen volt igazi vezető márka, a játékpiacon és mellette jellegzetes magyar termékeket fogsz sorolni, mint a Tokaji bor, a piros paprika, a herendi porcelán, vagy a Pick szalámi. Mennyire meghatározóak, ismertek ezek a termékek a saját iparáguk piacán? Nézzük meg a magyar export adatokat, hogy milyen iparágak a meghatározóak benne.

A legnagyobb részesedésű a járműgyártás.  Ugyanakkor tudod, hogy nincs komoly magyar márka név alatt futó gép, vagy haszonjármű. Ez inkább a Magyarországra betelepült járműgyártók teljesítménye és a hozzájuk kapcsolódó beszállítói hálózaté. Nem beszélhetünk komoly magyar know how-ról a járműiparban, a beszállítói pozíciók pedig nem a piac csúcsát képezik. A vegyi anyag, termék gyártás exportja, ami még jelentős, azonban itt is betelepült külföldi gyárak  teljesítményéről és nyersanyag előállításról beszélhetünk. A vegyipari termékek valódi haszna sem nálunk csapódik le. Mi csak az olcsóbb, de minőségi termelés révén segítjük mások magasabb profitját.  A harmadik legnagyobb súlyú élelmiszeriparról pedig egyre inkább elmondható, hogy ennek az iparágnak a bevételeit sem a magas feldolgozottságú termékek, hanem az alapanyagok alkotják. A magyar mezőgazdasági termékek feldolgozása és értékesítése is mások számára hoz nyereséget. Magyarországon  jellegzetes mezőgazdasági országként még sohasem fordult elő az a mértékű éhezés, ami a vidéket jellemzi. A magyar falvakban az emberek, mindig igyekeztek megtermelni a jó minőségű önellátásukhoz elegendő élelmiszereket. Ma gazos udvarokat, legelőként, vagy erdőként hasznosított földterületeket találsz sok helyen. Nem éri meg megtermelni, nem éri meg állatot tartani mondják a vidéki emberek, mert olcsóbb a boltban. Egyre gyorsabban elfelejtődik az a háztáji kultúra, ami évszázadok óta jellemezte és táplálta a magyar embert. A második  legnagyobb részesedésű export terület a számítógép, elektronikai, optikai termékek gyártása. Ki tud nekem magyar számítástechnikai, elektronikai, vagy optikai terméket mondani? Inkább beszélhetünk ismét bérmunkákról.

magyar marketing
A magyar marketinget ma mindennél jobban jellemzi a központi elosztás és az időszakonkénti ötletelés, valamint egy ennek a sikeréről meggyőzni kívánó kommunikáció. Az igazi eredmények azonban ma már csak a nemzetközi piacokon érhetők el. A Nemzetközi piacokon mutatott komoly teljesítmény az igazán mérvadó. A sportban is figyelemre méltó eredmények, amit becsben tartunk, amire emlékezünk csak a nagy nemzetközi és világversenyeken mérhetők. Ha te vagy a magyar bajnok és az előselejtező, selejtezőjében szembe jön veled és kivégez az alig jegyzett albán, vagy montenegrói bajnok, mondhatsz bármit, nem versenyképes, amit csinálsz. Ekkor mindig legelőször is a teljesítmény javításán kell erősen dolgoznod, azért hogy komolyan vegyenek és nem a külsőségeken, amivel elfeded a hiányosságokat. 

Nem létezik magyar marketing, ha fordítva gondolkodunk, mint a versenytársaink. Nem lehet egy korlátozott belső piac elosztását szabályozni, erősen bürokratikusan, azt gondolva, hogy így megőrizve egy-egy érdekcsoportnak a piacot és az irányítást, versenyképesek leszünk a jövőben. Közben míg erősen szabályozzuk a belső piacot, a versenyhelyzetek korlátozásával, legnagyobb export bevételeinket alacsony hozzáadott értékű munkából szerezve, addig folyamatosan szorulunk hátra a versenyben. Az európai gazdaság vezető országai – élükön Németországgal – az elmúlt harminc évben folyamatosan arra törekednek, hogy megőrizzék a magas hozzáadott értékkel bíró munkahelyeket, és kitelepítsék az alacsony hozzáadott értékűeket a perifériára, mint amilyennek Közép-Kelet-Európát is ítélik. Ez a bérmunka azonban nem termeli ki azt a szintet, amivel mi is meg tudnánk vásárolni a nyugati termékeket és szolgáltatásokat.  A bérmunkával egyre romlik a versenyképességünk, mert nem tudjuk a magas hozzáadott értéket képviselő iparágak beruházásaival a lépést tartani. Nem tudjuk megfizetni az igazán magasan képzett magyar szakembereket, akik tudásukkal külföldi munkavállalásuk révén tovább mélyítik a szakadékot hazájuk és egy-egy külföldi ország között. A bérmunkával nem tudjuk a belső keresletet megfelelően növelni, a további bővüléshez.


Építs saját történetet, saját know-how-t



magyar marketing
A magyar gazdaság és benne minden szereplő, a legkisebb egyéni vállalkozó is ott tart, hogy nagyon nehezen tud elmozdulni, átalakulni a magas hozzáadott értékű munkahelyeket teremtő pozíciók felé. Egyszerűen a legtöbbünk gondolkodásából hiányzik mára ez a faktor és ezen a pici belső piacon, ahol a kereslet egy komoly zuhanás után, eléggé stagnált, szeretnének sokan, - ha épp nincsenek valami bérmunkában - komolyabb piaci pozíciót kivívni. A skandinávok viszont csak teszt piacnak tekintik saját hazájukat, ahol ha jól teljesít egy termék, szolgáltatás, azonnal azokat a lehetőségeket keresik, amivel komoly export cikk lehet belőlük. Módszereket, technikákat, rendszereket építenek fel arra, hogy egy-egy kitűnő termék megjelenjen a külföldi piacokon. Felépítik kommunikációban a PR-tól kezdve az értékesítésig vezető útvonalakat. S könnyen bővíthetővé, rugalmassá teszik a gyártástól a vevőhöz jutásig terjedő folyamatokat, amivel gyorsan tudnak terjeszkedni.

A XXI. század ugyanis a tudásalapú társadalmaké. Ebben van komoly szerepe a versenyképes oktatásnak. Az alap ötleteket kell kidolgozni jól és megtervezni a hozzájuk tartozó folyamatokat, amiket könnyen lehet terjeszteni. A nagy cégek nem gyárakban, termelő kapacitásban, hanem jól menedzselt folyamatokban gondolkodnak. Az egyedi tudás, a jól megtervezett folyamatok és kommunikáció hozza a bevételeket, mindent mást olcsón ki lehet szervezni. A nyugati vezető vállalkozások nem az alacsonyabb árban érdekeltek, hogy azzal megelőzzék a versenytársakat és az aukciós oldalakon első helyen szerepeljenek, hanem a magas hozzáadott értékben az egyedi tudásban.


magyar marketing
Az egyedi tudáshoz természetesen egy kiválasztott területen kell specialistának lenni és nem abban gondolkodni, hogy mit lehet olcsóbban megoldani házon belül. Így a folyamatok számos ponton ugyanazt az embert keresztezik, ami a hatékonyság gátja lesz. Ahhoz, hogy specialista legyél választani kell, hogy mi lesz a fő profilod és nem lehet számos dolgot csinálni egyszerre, mert aki csak az egyiket csinálja belőlük ő meg fog előzni azon a területen. A másik gondunk éppen az, hogy egy tízmilliós országnak nincs szüksége 15 ipari ágazatra. Elég lenne 2-3, ami jól működik. Meg kell tehát vizsgálni, mi az, amiben jók vagyunk, mihez vannak meg a természeti adottságaink. Ezekre  a területekre fókuszálva és minél több jól képzett ember munkáját mögé építve tudunk csak előre lépni a nemzetközi piacokon. Ezért borzasztóan elszomorító, hogy a legtöbb mezőgazdasági vállalkozás nem is akar kommunikálni, csak a megtermelt javakat valakinek eladni. A legnagyobb potenciálunk, ahogyan már évszázadok óta ugyanis a mezőgazdaságban lenne. Némaságra ítélve egy kicsiny angol, vagy német farm is meg tud verni minket.

Nincs magyar marketing, mert először egy világosan megfogalmazott gazdasági stratégiára lenne szükség, és arra, hogy ezt az eurozóna országaival is el tudjuk fogadtatni. A stratégia mentén pedig az egyedi tudásokat hasznosítva, végre létrehozni a magas hozzáadott értéket tartalmazó termékeket, szolgáltatásokat. Saját maguknak kell valamilyen úton megteremtenünk a boldogulásunkat. Ez az út hosszú, de ha nem az alacsonyabb tudást jelentő státuszt akarjuk tovább adni a minket követő nemzedéknek el kell indulni ezen az úton.

Amennyiben Te a termékeiddel szolgáltatásaiddal szeretnél más történetet építeni, mi segítünk ebben!

Ezen a linken, meg tudod nézni hogyan épülnek fel a szolgáltatásaink ehhez, és akár azonnal ki is választhatod, ami aktuálisan érdekel!


0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések