Kövess:

Stratégia

A történelem és az üzleti élet is elismeri a nagy stratégákat, ugyanakkor viszont elítéli a taktikusokat, a taktikázókat. Hirtelen, ha nagy stratégákat kell mondani, akkor Nagy Sándor, Napóleon, Leónidasz király, Kutozov marsall, vagy Hannibál, Mátyás király és a fekete sereg jut az eszünkbe és még tudnánk sorolni több nevet is. Azért jegyeztük meg a stratégákat, mert tudunk hozzájuk kapcsolni egy-egy történetet: Leónidász 300 emberrel állította meg Xersest. Hannibál elefántokkal kelt át az Alpokon. Kutozov, mindent felégetve maga mögött, Borogyinónál óriási kitartásról és küzdő képességről tanúbizonyságot téve verte meg Napóleont. Mátyás király fekete seregét, amely a második zsoldos hadsereg volt a világon, a kitűnő szervezettség és a sokféle harcászati lehetőség jellemezte.

stratégiai gondolkodás
Mondjunk azonban nagy taktikusokat! Hát bizony nem fog eszünkbe jutni senki. A történelem néhány lavírozója, ha felrémlik előttünk, akkor sem tudunk hozzájuk semmilyen pozitív jelzőt csatolni. Ám egyszerűsítsük le a dolgot, amikor egy sport közvetítésnél azt mondják nagy taktikai csata folyik a pályán, biztosak lehetünk benne, hogy unalmas mérkőzést látunk. A taktikázókat nem szeretik. A taktika mindig valamilyen alkalmazott technika, s nem filozófia,  világlátás, vagy briliáns gondolat. Az üzleti életben a PR a stratégia, a Marketing pedig a taktika. Miért kezdenél el taktikázni, ha nincs stratégiád? Miért használnál mindenféle technikát, anélkül, hogy igazán tudnád miért teszed, mi a célod vele? A taktika, mindig csak a stratégia után jön.

Nem véletlen, hogyan írják le a stratégia fogalmát! A stratégia egy hosszabb távú terv, egy bizonyos cél elérésé érdekében. Megkülönböztetjük a taktikától és az azonnali akcióktól, mivel a stratégia a cselekvések és azok végrehajtásához szükséges erőforrások biztosítását időben, kiterjedten gondolkodva tervezi meg. A szót eredetileg a hadászatban használták, a háború megnyerésének művészetét, a seregek mozgatását és ellátását jelentette. Bonyolult összefüggéseket felismerni, célokat kijelölni és eredményeket elérni, amikre büszkék vagyunk és megfelelő hírnevet hoz nekünk, csakis stratégiai gondolkodással lehet.

Mindig, mindenben a stratégia az első lépés

Azért van szükségünk stratégiára, mert a jövő mindig is mozgó célpont. Annyi változó van benne, amivel számolni kell, hogy csakis a jó tervezés segíti a pontosabb célzást. A stratégiai gondolkodás és intellektuális teljesítmény legjobb metaforája a sakk játék. Mindig újabb és újabb terveket kell kidolgoznod a játék közben, az ellenfél lépései, az anyag, a tér és az idő függvényében. Egy-egy terv konkrét kivitelezéséhez kell viszont a technikai tudás. Hogyan adjunk mattot egy vezérrel, hogyan tudom a gyalogot eljuttatni az átváltozási mezőig és még nagyon sokféle taktikai elem van a sakkban is. Hiába tanulod meg azonban ezeket a technikákat, ha nem sikerül olyan tervet kidolgozni, amellyel olyan állások lennének elérhetőek, amikben alkalmazni is tudod a megtanult technikákat. Tervek nélkül, technikai tudással a sakkban örök vesztésre vagy ítélve! 
 
stratégia kivitelezése
1. Milyen stratégiai elemekre kell összpontosítanod az üzleti életben? Misszió-, vízió-, célmeghatározás: annak, amit teszel mi a végső célja, milyen eredményeket tudsz majd felmutatni, amire igazán büszke lehetsz. Egy nagyobb és újabb autó, egzotikus nyaralás, több profit, ezek nem stratégiai célok. Olyan szolgáltatások, termékek, amivel viszont sok problémát megoldasz és amiért igazán hálásak a vevőid, ez már célkitűzés.

 2. Ehhez tudnod kell azonosítani a jelenlegi közvetlen célokat és kiválasztani a megfelelő stratégiát. Elemezned kell az erőforrásokat, a környezetedet. Felismerni ebben a valódi stratégiai lehetőségeket és felismerni a fenyegetéseket, amik a megvalósítást megakadályozhatják.

A stratégia kialakításánál, hogy a kívánt cél valóban megvalósuljon, a hangsúlyt az alapvető képességekre kell helyezni, aminek teljes egészében a birtokában vagyunk, valamint a jelenlegi pozíciókra. Azért kell a saját képességeidhez igazítani a stratégiát, mert az nehezebben másolható. A kiváló stratégiában rejlő lehetőségeket ugyanis mások is felismerhetik, a technikákat, pedig nagyon egyszerűen másolhatják. Hannibálhoz hasonlóan a római Scipio is ellenfele szülőföldjén indított támadást és átkelt Afrikába, hogy ott küzdjön meg vele. Hannibál olyan hadvezér volt, akinek taktikai, harcászati tevékenysége, alapjául szolgált több modern kori hadművelet megtervezésének, még az öbölháborúban is. A döntő csatában Hannibált is ugyanazzal a taktikával verte meg Scipio, - a bekerítéses hadművelettel - amit korábban, olyan tökéletesen alkalmazott. Kiváló stratégaként, hiába lett volna képes, akár az átvett taktikai elemek ellenére is győzni és megfordítani a csatát, azt nem bírta el a hadserege, hogy 12.000 főnyi zsoldosa, a bekerítés veszélyét érzékelve, azonnal átállt a rómaikhoz és saját alkalmazójuk ellen fordult. Nyilván, ezért kell az erőforrásokat elemezni, mert hiába a legjobb stratégia is, ha nincsenek elkötelezett embereid, akikkel tűzön, vízen át meg tudod valósítani.

Dolgozz  folyamatosan a stratégiádon

stratégiai tervezés
Ezért kiemelkedő példa mindmáig Leónidasz, aki  felismerte a "piac összeszűkítésében" rejlő lehetőségeket. Ő jól elemezte az erőforrásait, tudta, hogy kisebb, de jól képzett és elvhű harcosokkal, a sokkal nagyobb túlerővel is szembe szállhat. Pontosan ezért van óriási jelentősége a küldetés megfogalmazásának. Ez irányt mutat a szervezeten belül, mindenki tudja jól, hogy miért küzd, s milyen eredményekre számíthat. A legtöbb taktikus ezzel szemben, már az első reklámkampánytól jelentős eredményeket vár. Az azonban nem stratégia, s az általa kijelölt célok elérése, hogy ha eddig senki nem  hallott felőlem és a taktika céljai szerint egy hónap alatt elérek több tízezer embert az üzenetemmel, de mégsem vásárolnak tőlem, akkor újra hallgatok, mert ez nem működik. Ez a zsoldosok gondolkodása, akik a döntő pillanatban nem küzdöttek tovább és cserben hagyták Hannibált.

A jó stratégia, amit megértenek a szervezeten belül és elkezdenek megvalósítani, alapot nyújt az erőforrások ésszerű felhasználásához. A jó stratégia hajtóerőt jelent a szervezet céljaival azonosulni szándékozók számára, akiket így könnyebb lesz megtalálni is. A stratégia hozzájárul az alkotó légkör, a célokért való küzdelem kialakulásához és megerősödéséhez.

Legyél hát stratéga, mielőtt bármilyen taktikát, marketing technikát el kezdenél használni! 

A jó stratégákra emlékeznek, a jó stratégáknak van történetük!


Amennyiben Te a termékeiddel szolgáltatásaiddal szeretnél más történetet építeni, mi segítünk ebben!

Ezen a linken, meg tudod nézni hogyan épülnek fel a szolgáltatásaink ehhez, és akár azonnal ki is választhatod, ami aktuálisan érdekel!


0 megjegyzés:








Népszerű bejegyzések