Történet építés
A nagy elbeszélések, a posztmodern korral véget értek, mondja Lyotard. Ez igaz is, már nem léteznek, olyan nagy elbeszélések, amelyekben valamilyen központi eszme, elv, a sors, egy isten, vagy szellem határozza meg a célokat és igazolja a történéseket. Ezekben a nagy elbeszélésekben tulajdonképpen a világ ideológiai hátterét adták meg. Ezek a központi elemek, alkották a gondolkodás alapjait, ezek hozták létre az egységes, abszolút érvényű világmagyarázó elveket. A mai világunk azonban végérvényesen többértelmű, heterogén, önellentmondásos.
A nagy elbeszélések vége viszont nem azt jelenti, hogy nem lenne szükség történetekre. Az emberi agyban a legősibb idegpálya ugyanis a mesék iránt fogékony. A gyerek a meséken keresztül érti meg a világot, ahogy később a felnőttekben is a történetek révén "áll össze a kép", így értjük meg teljes összefüggéseiben a köröttünk zajló eseményeket.
Ám ki tudsz e próbálni, - hosszabb időn keresztül, hogy valódi tapasztalatod legyen róla - minden autómárkát, minden borotvát, vagy minden sütőt és még lehetne sorolni a termékeket? Természetesen nem tudsz! A sok hasonló szolgáltatást, vagy terméket kínáló közül amellett döntesz, akiről már hallottál valamit, ami megragadt a képzeletedben, amihez tudsz kapcsolódni. Mint ahogy étteremből is azt választod, amellett döntesz, amelyikkel kialakul egy közös történetetek. Például generációk óta ott ünnepli a családod, a legfontosabb évfordulóit. Így az egyes ételeket, már átszínezik azok az emlékek, amik a nagypapához kötnek, aki szintén azt a fogást ette mindig, éppen abban az étteremben, amit most te is választani fogsz.
Amennyiben a cégnek, akitől vásárolsz van egy története - amibe jól illeszkedik, a rendszeresen felépített többi kommunikációs elem is - jóval nagyobb az esélye, hogy az adott szolgáltatási területen mindig tőle vedd meg, amire szükséged van, mint attól, aki folyamatosan akciózik. Amennyiben nincs, amihez kötődnél, akkor jönnek az egyéb szempontok, legelöl az árral. Egy jó történet nélkül, ami a legősibb idegpályát veszi célba, beleolvadsz a többi cég közé a piacon.
A történetek és az üzleti kommunikáció
Nézz szét jól a ma használt üzleti kommunikációs sémákban és megérted miért van szükség a saját történetedre. Az azonos szolgáltatási területeken dolgozók - például az éttermek - esetében, mindig közel azonos akciók jutnak az eszükbe, az azonos területen dolgozóknak, főként így van ez az éttermeknél, ha valamilyen nagyobb ünnep közeleg. Hasonló menüsorok a kínálatban, s hasonló kedvezmények. Akkor, mégis hogyan tudsz választani közülük? Ott eszel, ahol nagyobb a kedvezmény, vagy ahol a legolcsóbb az ár - végül is közel ugyanazt kínálják - biztos, hogy a legnagyobb kedvezmény mellett döntesz. Azt mondod az alapján döntesz, hogy milyen a korábbi tapasztalatod! Nem kóstolhatsz azonban végig minden éttermet, vagy mi van akkor, ha az egyébként a legjobbnak tartott étteremben, pont akkor volt szabadságon a főszakács, amikor te ott jártál, aki aznap beugrott helyette azt az embert, viszont már akkor este elzavarták. Soha többet nem mész vissza oda és lehet, hogy ezzel lemondasz a legnagyobb gasztro élményekről. Lehet olyan helyen laksz, ahol valóban meg tudod tenni, mert kicsi a kínálat, hogy mindent végig kóstolsz!Amennyiben a cégnek, akitől vásárolsz van egy története - amibe jól illeszkedik, a rendszeresen felépített többi kommunikációs elem is - jóval nagyobb az esélye, hogy az adott szolgáltatási területen mindig tőle vedd meg, amire szükséged van, mint attól, aki folyamatosan akciózik. Amennyiben nincs, amihez kötődnél, akkor jönnek az egyéb szempontok, legelöl az árral. Egy jó történet nélkül, ami a legősibb idegpályát veszi célba, beleolvadsz a többi cég közé a piacon.
A történetek írásának a lehetőségei
A legfontosabb szempont az írás
megjelenése, volt. A történetek azonban az írás előtt is éltek az emberek között, mégpedig szájhagyomány, továbbmesélés útján. Ezért hisznek ma is sokan a szájpropagandában, mert ez a legősibb formája egy történet továbbadásának. A szájpropaganda egyébként, a mai kor körülményei között már rég nem funkcionál úgy, mint azt gondoljuk, de a történet mesélési hagyomány miatt még mindig hiszünk benne. A történetek ugyanis egyidejűek az emberi tudat kialakulásával és annak képessé válásával a
megismerésre.
A saját történetek, mindig élőek lesznek!
A bensőséges személyes történetnek mindenhol univerzális hatása van.
Minél személyesebb a történet, minél több részletet mondunk el, annál
jobban tudunk kapcsolódni másokhoz és mások hozzánk. Az emberi kommunikáció vizsgálata bebizonyította, hogy a történetmondásnak
mekkora ereje van mind a saját üzletfejlesztésében, mind az
ügyfelekkel való munkában, illetve a szervezeti és vezetőfejlesztésben is. Külföldön, a vállalatvezetőknek nyújtott coach szolgáltatásokban, kifejezetten alkalmazzák a történetmesélés fejlesztő hatását.
Miért kell az üzletépítéshez használni a történetmesélést?
1. Maga a történetmesélés - a kapcsolatteremtéshez
elengedhetetlen. Figyeld meg a legnagyobb vezetők a legjobb történetmondók is egyben. Tudják,
hogy a kapcsolatok megalapozásához kell egy jó történet. Ők azonban sohasem másokról mesélnek, nem más emberek, cégek példáit osztják meg veled, hanem a saját történetüket. Pontosan ezért hitelesek, ezért követed őket, mert nekik van történetük és nem kell a másokét tovább adniuk.
2. A történetmesélés fontos készségfejlesztő eszköz. Fontos kérdés hogyan halljuk meg a történeteiken keresztül a másikat? Hogyan tudjuk a történetekkel a saját
hitelességünket megalapozni? Hogyan teremtünk bizalmi légkört velük? Azzal,
ha elmesélünk egy személyes történetet magunkról, megalapozzuk a
bizalmat, inspirációt és bátorságot adunk a másiknak. Így a történeten keresztül a hallgatónk sokkal jobban elköteleződik felénk.
3. Az üzletépítés, az már önmagában is egy fontos történet. Miről is
szóljon ez a történet? Nézd meg a világ leghíresebb történetmondóit, a legnagyobb művészeteket! Shakespeare nem talált ki új történeteket, s ezekhez a meglévő történetekhez ugyanazokat a dramaturgiai sablonokat használta, mint a kortársak. Ahogyan viszont ő el tudta mondani ezeket a történeteket, plusz összefüggéseket fedezve fel az egyes eseményszálak között, azt úgy nem tudta senki más. Neked nem kell azonban Shakespeare-nek lenned, amikor elmeséled a történeted, akkor az benne a legfontosabb, hogy mi az, amit Te magad képviselsz?
Mi az, ami Neked fontos és az ügyfeled hogyan tudna ehhez kapcsolódni a problémájával, amire a megoldást keresi?
Milyen alapértékeket képviselsz? Mit közvetítesz a történeteddel?
Tehát, ha a saját történetünket egy olyan szemszögből mondjuk el,
amelyben átjön mindaz, amit képviselünk, és hogy mire vagyunk képesek,
akkor megváltoztathatjuk a valóságot, amit addig láttak a hallgatóink. Bizalmat azonban csak akkor
tudunk kialakítani, ha a történet hiteles és igaz. Mindenki felismer egy
hiteles történetet.
Nézd meg mit eredményez, ha úgy mutatkozol be, hogy beszélsz a
szenvedélyedről, arról hogy miben hiszel, az alap értékrendekről, a misszióról, amiért a munkáddal küzdesz és az ezt szolgáló
érdeklődési köreidről. Mennyivel másabb, mélyebb benyomást keltő
bemutatkozás ez, mint amikor elmondjuk a nevünket és a foglalkozásunkat, s pár szót arról pontosabban, hogy mivel foglalkozunk a szakterületünkön belül?
Amikor bemutatsz valamit, pontosan, ezért nem elég, ha csak a száraz adatokat mesélünk el, hanem fontos, hogy meséljünk magáról a küzdelemről is, amivel sikerült megvalósítani, hogy egy szolgáltatás, vagy termék éppen olyan lett, amilyent elképzeltünk. Természetesen, ahhoz, hogy minél hatásosabbá tegyük a történeteinket fontos, hogy tudjunk meg minél többet a
hallgatóságunkról, hogy számukra mi a fontos. Ha olyan alapértékeket vallasz, ami szöges ellentétben van a hallgatóságodéval, akkor hidd el ott nem érdemes üzletet kötnöd, mert csak rengeteg bajod lesz belőle.
Mikor elmeséled a történetedet, a hallgatóság reakcióiból megfogod érezni, hogy hogyan tudtok együttműködni és milyen közös történetekben gondolkozhattok. Mondj rengeteg száraz adatot, paramétert, technikai jellemzőt, amivel rendelkezik, amit árulsz és semmit sem fogsz megtudni arról, hogy milyen közös történetek van.
Mikor elmeséled a történetedet, a hallgatóság reakcióiból megfogod érezni, hogy hogyan tudtok együttműködni és milyen közös történetekben gondolkozhattok. Mondj rengeteg száraz adatot, paramétert, technikai jellemzőt, amivel rendelkezik, amit árulsz és semmit sem fogsz megtudni arról, hogy milyen közös történetek van.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése