Mit ér a céged rendszeres kommunikáció nélkül?
Egy év, azonos időszakának kommunikációs vizsgálata
A számok pontosan megmutatják, miért van szükséged folyamatos kampányokra
és kommunikációra!
Sokszor csak érzésből kampányol számtalan cég, vagy olyan adatokat vesz
figyelembe, ami nem releváns a kommunikációra és annak hatására nézve. Elindít
egy-egy kampányt valaki és azonnal várja az eredményeket, mikor sem őt, sem a
szolgáltatásait nem ismerik. Mire bekerülne a köztudatba, mikor már kezdenék
elfogadni szakértőként, akkor abbahagyja az addigi online kampányokat. Ehhez
akár 1 év távlata is lehet kevés, de sajnos ennél már sokkal korábban leáll a legtöbb vállalkozás, mert azt gondolják,
inkább megspóroljuk a reklám költségeket, hisz úgy sincs hatása.
Az alábbi Google
Analytics kimutatás 2013 október eleje és november vége időszakát hasonlítja
össze, - a közvetlenül karácsony elé eső fontos kampány időszakot - a 2014-es
hasonló időszakkal. A kimutatásban szereplő cégek profiljai éppen olyanok, ami a
karácsonyi ajándék piacon számos vevőt vonz. Jól láthatóak a kampányok, igazán
kidolgozott és fizetett hirdetések nélküli "eredményei". 2013
hasonló időszakában Facebook és Adwords hirdetések futottak a cégnél. 2014-ben
már egyik sem. Majd 28%-al csökkent a cég honlapját látogatók száma,
ez 1411 potenciális vásárló. Gyakran hallom azt a rendszeres fizetett kommunikáció ellenérveként, hogy a
hirdetésekből - még a kulcsszavasakból is, amikor konkrét dolgot keresve
érkeznek egy adott honlapra - csak rossz minőségű vevők jönnek.
Kampányok és fizetett
hirdetések nélkül romlott a látogatások minősége is, így az érdeklődés
szintje is. Egy-egy látogató 2014-ben átlagban két oldallal kevesebbre volt
kíváncsi a cég által kínált információkból. S a tisztán organikus találatokból
érkezők visszafordulási arány 2014-ben sokkal nagyobb lett, 10%-al többen
hagyták el azonnal a honlapot. Ezek nagyon magas számok, ha lineárisan történne
mindez, akkor 28%-al kevesebb vevőről beszélünk és a boltba betérők 10%-al
magasabb hányada azonnal vissza is fordul.
Ezt a látogatói
minőségromlást jól mutatják a célszámok. Olyan mutatók, mint az online vásárlás,
regisztráció, hírlevél feliratkozás, megnézett oldalak száma és az oldalon
töltött idő. Itt már a következetes kommunikáció hiányában 35%-os
visszaesésről beszélünk. Az egyes mutatók még rosszabbak 650-szer néztek
meg kevesebb oldalt a honlapon, mint tavaly. 554-szer töltöttek kevesebb időt,
olvastak kevesebb tartalmat az oldalon. Az online rendelések száma a
kifejezetten nagy értékű termékeknél, pedig 94%-al csökkent. "A
spórolás látható, hogy milyen jelentős mértékben megtérült!"
Ez a cég 2014 karácsonya előtt azt mondja: "Az embereknek egyre kevesebb a pénzük, már ilyenkor se költenek. Tavaly még jó volt, de egyre rosszabb lesz!" Ismerősek ezek a mondatok valahonnan?
Ez a cég 2014 karácsonya előtt azt mondja: "Az embereknek egyre kevesebb a pénzük, már ilyenkor se költenek. Tavaly még jó volt, de egyre rosszabb lesz!" Ismerősek ezek a mondatok valahonnan?
Az erős konkurencia harcban csöndben maradni, öngyilkosság!
Az élet úgy hozta, hogy egy márka két hazai forgalmazójának is dolgoztam egymást követően. Az ok nagyon prózai, az első, nevezzük őt piacvezetőnek, úgy gondolta, hogy ő már elég jól működik ahhoz, hogy ne fizessen tovább másnak a kommunikációs, online kampányok kivitelezéséért, mert megoldja ő maga is. Ezután pár hónappal keresett meg a nemrég indult konkurens, hogy segítsek. Mindkét cég forgalma jelentősebb hányadát online értékesítésből, a webáruházán keresztül szerzi. 2013 nyarán indultunk el az újabb cég kampányaival, hát itt is kíváncsi voltam mi történt a karácsony előtti közvetlen időszakban, amikor szintén jelentős online vásárlókkal lehet számolni.
A Google
Analytics fősorainál felül szerepelnek az új cég, míg egy sorral lejjebb a
piacvezető adatai. Természetesen a fiókok neveit kitakartuk. A piacvezető
hátradőlt és maga csinálta tovább a kampányait, - gyakorlatilag, ha kimerült a hirdetési egyenleg utalt rá, s frissítette a hirdetési szövegeket - míg a konkurensének mi kezdtük
el kezelni az online hirdetéseit. Pontosan 1 éve pár hónappal a kampányok indítása után, majd
10-szeres volt a látogatói számkülönbség a piacvezető javára. 1694 honlap látogató
állt szemben 12.044-el, ha tudja ezt a piacvezető biztosan csak kacag. 1 év
alatt azonban míg ő hátradőlt a konkurens 152%-al növelte meg a
látogatottságát, ugyanabban a vizsgált időszakban. Számokban ez 2581 új
látogatóval többet jelentett, akik természetesen nem ekkor jelentek meg
hirtelen a honlapon, hanem folyamatosan odaszoktak a kommunikációnak
köszönhetően. Piacvezetőnk látogatói száma pedig 2479-el csökkent.
Mit mutat ez
a kísértetiesen hasonló két szám, természetesen azt, hogy az adott piaci
szegmens vevőköre stagnál. 1 éve és 2014-ben is körülbelül ugyanakkora
mennyiségű látogató volt kíváncsi az adott márkakörre. Ez is jól mutatja, hogy
míg valaki visszafogja a kommunikációt, valaki pedig komolyan gondolva
folyamatosan végzi, ahhoz elkezdenek átvándorolni a vevők. Sőt a mutatók
azt is jelzik, hogy a jobb minőségű vevők jelennek meg annál, aki folyamatosan
ellátja őket információval. A piacvezetőnél, a honlapra látogatók esetében
jelentősen nőtt a visszafordulási arány mégpedig 76,5%-al, a konkurensnél
viszont csökkent mégpedig 19,6%-al.
Az adott
termékkör iránt érdeklődőkből a jobb vásárlók, a márkahűbbek megjelentek a
konkurensnél, hisz őket nem elégíti ki nyilvánvalóan az, hogy minden nap van
valamilyen termék eladó, sőt akciókkal is bombázzák őket. Az elért célok
százalékos aránya ebből a szempontból még szembeötlőbb - megnézett oldal,
olvasási idő, regisztráció, vásárlás - a konkurensnél a pár hónapnyi kampány
után még semmilyen hatás nem mutatkozott 1 éve, még vevő se volt, így a
célkonverziós mutató 0% volt. Mondhatta volna ügyfelünk, hogy 3 hónapnyi
kampányköltséget csak kidobott az ablakon, és hagyjuk az egészet abba. Így azonban 1
évvel később nem tapasztalhatta volna meg, hogy a látogatók 40,7%-nál
realizál valamilyen eredményt. A piacvezető célkonverziós mutatója 48,1-%-al
csökkent, a honlap látogatók 20%-nál képes csak, valamilyen eredményt
produkálni. Konkurense most kétszer jobb ennél.

Még beszédesebb a
"termékem van eladó, jó áron, mert sokan ismernek és nálam
vásárolnak," típusú kommunikáció hátulütője az olvasási időben. Sokan
úgy gondolják, hogy 1-2 mondatos kommunikációs panelekkel és a jó árakkal,
akcióknál nem kell több az embereknek. Sokszor elmondtam már ebben a típusú
eladásban az a legborzasztóbb, hogy eleve lenézi a vevőjét és csak két lábon
járó pénztárcát lát benne egy ilyen típusú cég. Szóval a piacvezetőt nem sikerült
meggyőznöm arról, hogy jobb minőségű kommunikációra van szükség, hisz jöttek
úgy is a vevők, maradt is ezen a jól kitaposott úton. Az induláskor a honlap
látogatók, hogy megismerjék, vagy összehasonlítsák a két cég termékkínálatát és
árait közel azonos időket töltöttek el. 4:06 másodperc a konkurensnél és 4:05
másodperc a piacvezetőnél.
2013-hoz képest 2014-ben
radikálisan megváltozott a helyzet. Egyrészt az összehasonlítást sokan
befejezték. Ők már döntöttek és tudták hol mit kaphatnak. A konkurens
oldalán eltöltött idő is csökkent 3:49 másodpercre. A 17 másodpercnyi
csökkenésben azonban már az is benne van, hogy a visszatérő vevők könnyebben
kiismerik magukat az oldalon. Piacvezető olvasási ideje viszont 2:34
másodpercre csökkent, az az 91 másodperccel az az 1,5 perccel. Mára sikerült elérni,
hogy csak olyan vevő nézelődik a honlapján, aki valóban egy adott terméknek
csak az árára kíváncsi, ha megnézte, akkor vagy vesz, vagy nem vesz.
Aki még mindig azon morfondírozik, hogy neki érdemese - foglalkozzon bármivel is, a PR-ra akkor is szüksége van - az online kommunikációban gondolkodni, az vágjon bele mielőbb, mert most épp a konkurense marketingjét végzi el. Lehet összehasonlító módon sokan megnézik az árait, s ha jók, akkor megkapja a piac legmacerásabb vevőit, miközben versenytársa megfelelő árréssel a jobb vevőknek adhat el.
Aki még mindig azon morfondírozik, hogy neki érdemese - foglalkozzon bármivel is, a PR-ra akkor is szüksége van - az online kommunikációban gondolkodni, az vágjon bele mielőbb, mert most épp a konkurense marketingjét végzi el. Lehet összehasonlító módon sokan megnézik az árait, s ha jók, akkor megkapja a piac legmacerásabb vevőit, miközben versenytársa megfelelő árréssel a jobb vevőknek adhat el.

Hogyan
látja 1 év távlatából a világot piacvezető és konkurense? A piacvezető meg van róla
győződve, hogy teljesen felesleges online kommunikálni és kampányolni. Hisz
mindennap posztol a Facebookon és mindig utal a Googlenek is a hirdető fiókjába, ami azóta is azokkal a beállításokkal futhat, amit mi csináltunk
neki és csak a hirdetések szövegén változtat, néha talán egy-egy kulcsszó limitjén.
Szóval mindez felesleges, mert az embereknek egyre kevesebb a pénzük és csak
egyre nyűgösebbek. Kevesebb bevételért most sokkal több befektetett energiával kell
megdolgoznia.
A
konkurense viszont azt mondja ma, hogy megéri kitartani az online kommunikáció
mellett mindaddig míg nem jönnek az eredmények, mert a konkurensei úgyis
belefáradnak egyszer és nem olyan kitartóak, mint ő. S ma azt látja, hogy van
pénz az embereknél a kiemelt márkák megvásárlására is, sőt csupa kedves és
hozzáértő vevővel találkozik, ami még szebbé teszi a munkáját.
Piacvezető
válasza egészen természetes abban a közegben, amiben gondolkodik, erre a
helyzetre. Mert mit is gondolhat? Nem jönnek az eredmények, akkor kevesebb a
pénz a vevőknél, s már technikailag sem működhet olyan jól a honlapom, mint
eddig, hisz állandóan változik a világ. Ezért 2015 elejére egy új honlapot
készítettet több százezer forintért és várja, hogy az új dizájn, az új és több
funkció - csupa technika vezérelt megoldás ugye - majd ismét elhozza a
sok és jó vevőt.
Folyamatos kampánnyal milyen eredményeket érhetünk el hosszú távon?
S
a tanulmány végén nézzünk meg valakit, aki folyamatosan kampányol már 3 éve és
egyre újabb sikereket könyvelhet el, pedig az indulás első félévében még a
kampányokra fordított költségeket is alig fedezte a bevétel. A lenti Google
Analytics kimutatáson jól látható, hogy a 2013-as év hasonló időszakához
képest az oldallátogatók száma 36%-al nőtt, vele párhuzamosan a
megtekintett oldalak, információk, termékek száma 26%-al 116.830-ról
147.584-re. Itt is beszédesebb azonban a nagy számok mögött meghúzódó célérték
mutató, ami 49,2%-al nőtt. Ez a webshopos értékesítésben 92,2%-os emelkedést
hozott. Az az 2230 eladás helyett, az adott időszakban 4287 darab eladott
tételről beszélhetünk. A webshop célértéke - amiben minden kommunikációs és
értékesítési mutató benne van - a két hasonló időszakban így 1.048.610
forintról, 1.723.510 forintra nőtt az az 674.900 forinttal sikerült
ugyanabban az időszakban 1 év távlatában növelni a kommunikációs értéket. Az ügyfél joggal lehet elégedett, de még sem azt gondolja, hogy
több pénz lett hirtelen, valamilyen rajta kívül álló körülmények hatására az
embereknél. Nem gondolja, mert pontos statisztikánk van a folyamatokról,
amit lentebb a 3-dik ábra szemléltet.
Az E-kereskedelmi
konverziós arány itt is 41,27%-al, nőtt ez a mutató is kísértetiesen hasonlít a
fentebb, a két konkurens cégről szóló résznél olvasható, célkonverziós arány
növekedéséhez. Jó kommunikációval egy ilyen arányú eredmény elérés, a honlapra
látogatóknál nem lehetetlen. Ez először jelentkezhet más mutatókban, mint
olvasási idő, megnézett oldal, de végül le fog csapódni az értékesítésben is.
Az eladáshoz hasonlóan a tranzakciók, rendelés, befizetés száma is 95,1%-al
nőtt. Ez a konkrét bevételben azt jelenti, hogy 831.559 forintról, 1.407.448
forintra nőtt a webshopos bevétel és a folyamatos kommunikáció jótékony hatása
a boltban is érezhető emellett természetesen. Így a bevétel növekedés 1 év
távlatában, egy hónapra levetítve 575.889 forintot mutat. A kommunikációs érték növekménye
magasabb ennél, de ne feledjük a webshop mellett ott a bolti értékesítés is,
ahol ez jelentkezik.
Ugyanakkor azt is látni
lehet, az átlagos megrendelési érték 13,2%-al csökkent, az az egy-egy
vevő kevesebbet költ ugyan a cégnél, de mivel a folyamatos kommunikációval
sikerült növelni a vásárlók számát, így a bevételek jelentősen növekedhettek.
Tegyük fel ezen a piacon, az adott cég és a konkurense is olyan
beállítódottságú, hogy nem fogok én "hirdetésekre" költeni, nem kell
ide mindenféle eredeti tartalom, "úgyis csak az árat nézik, meg, hogy
azért jó dolgot kapjanak érte". Akkor természetesen, mivel láthatjuk, hogy
stagnáló piacokról beszélhetünk, mindketten azt tapasztalnák meg, hogy csökken
az értékesítés. Az ügyfelem értékesítése 13,2%-al csökkenne, a 95%-os bővülés
helyett. Most viszont a kényelmes konkurensek kárára ugyan, de a saját
vevőkörét sikerült jelentősen növelni.

Így, ha ma
valaki ma még mindig azon gondolkodik, hogy érdemes e egyáltalán az online
kampányokra pénzt költenie, az ne gondolkodjon tovább, mert ha a konkurense
lép, akkor neki egyre rosszabbul fog menni.
A folyamatos kommunikációhoz, tőlünk óriási segítséget kaphatsz az aktuális kínálatunkból. Egy év
valamennyi kommunikációs gondját, velünk egyszerűen megoldhatod: