Kövess:

2012. szeptember 7., péntek

Egy új üzleti modellé a jövő, s ez a MESH!

Lisa Gansky könyvében egy új paradigma váltásra hívja fel a figyelmünket, amit minden üzleti életben dolgozónak érdemes szem előtt tartani. A fogyasztói társadalom birtoklás világát, a megosztás, a MESH modell váltja fel.

Biztosan mindenki tapasztalta már az üzleti életben, hogy rendkívüli kilengéseket mutat jelenleg a kereslet. Vannak jobb időszakaink, amikor nem győzzük kiszolgálni a vevőket és jönnek a teljesen csöndes napok. Ez a kiszámíthatatlan mini ciklikusság, a Káosz eredménye. Mivel káosz van a gazdaságban, ezért aztán sokszor tanácstalan az ember, hogy mi lenne a legjobb ötlet a folyamatos kereslet, a biztonság eléréséhez.

marketing tanácsadás
Koppenhága, mindenki számára elérhető pihenő és fürdőző terület
A régi üzleti modellek már nem működőképesek, hiszen egy olyan fogyasztói társadalomra épültek, ahol a birtoklásé volt a vezető szerep. A birtoklásért hajlandók voltunk virtuális pénzeket, hiteleket is alkalmazni, abban  a hitben, hogy a fogyasztás egyenletesen és folyamatosan növelhető. A fogyasztói társadalomnak, magának a fogyasztásnak sajnos nincs filozófiája, így a paradigmaváltás nemcsak gazdasági, hanem kommunikációs válságot is magával hozott. Hozzászoktunk, ahhoz, hogy az előnyök, árak hangsúlyozása a nyerő. Elég pár szlogen és fotó - hiszen a fogyasztói ember nem olvas - ahhoz, hogy értékesíteni tudjunk. Most radikálisan két feladat áll előttünk az üzletei modelljeink újra gondolása és a kommunikáció gyökeres megváltoztatása, feltöltése megfelelő tartalmakkal, termékek, szolgáltatások, előnyök és árak sorolása helyett.

A Lisa Gansky által vázolt MESH modell alapvetően az internet és informatikai struktúra kihasználásával működik. Ez ugyanis lehetővé teszi a mini ciklusokban rejlő lehetőségek tesztelését, azokra egy egyedi modell kidolgozását. Így gyorsan és könnyen alakítható ki az új modellnek megfelelő központ bárhol a világon, különösebb infrastrukturális beruházás nélkül. Az értékesítés kicsiben is elég, majd akkor indul el igazán, amikor már vannak teszteredményeink.

marketing tanácsadás
A megosztásra épülő autóhasználat a ZipCar
A MESH modellben a birtoklás helyett - ami megannyi tragédia, bedőlt hitelek, elszegényedés oka - itt az értékláncon megosztható termékeké a vezető szerep. A helyi szolgáltatást és viszont szolgáltatást érdekessé és fontossá teszik, hiszen megosztani dolgokat, termékeket, szolgáltatásokat csakis azok tudnak, akik egymás közvetlen környezetében élnek. Így a globalizációban, a helyi, lokális gazdaságok szerepe megerősödik. Mivel ez legközvetlenebbül a helyi közösség érdekeit szolgálja, ezért híveik elsősorban a közösségi hálón terjednek.

Az információs hálózatok által lehetővé tett egyedi bérleti megállapodások, éppen.azért sikeresek, mert az érintettek hajlandók megosztani a tulajdonukat. Az ideális MESH termék, amit ritkán használnak és sokba kerül. A kommunikációban ebben a modellben arra építenek elsősorban, hogy a  válság bizalmatlanságot szült a régi márkák és modellek iránt. Így az emberek hajlandók új márkát kipróbálni. A szolgáltatást és a termék struktúrát az azonos célcsoportnak kínálható sorokra kell kidolgozni. Így a használat révén nem egy vevőre teszünk szert, mint a birtoklásban, hanem az ügyfeleink bizalmi körében lévő családtagjaival, barátaival is kapcsolatba léphetünk.

Hogyan tegyük az információt részletesebbé és értékesebbé?

A technikai lehetőségek ma már mérsékelik a vállalatok indításának pénzbeli és időbeli korlátait. A termékek, szolgáltatások pontos bemutatása, a rendszer használatára való tanítás a legfontosabb kommunikációs követelmények. Ezután a használókból a közösség építés, az ami folyamatos kommunikációt igényel. A MESH addig működik, míg folyamatosan terjed a hír, fenntartjuk az érdeklődést és jelentős költségek megtakarításával  állandó vásárlókra, megosztókra teszünk szert.

Korábban az embereket arra szoktatták az eladók, hogy ne javíttassák meg az elromlott dolgaikat, hanem dobják ki és vegyenek újat. A tulajdonlásra épülő modell alapelve, az adj el minél többet! Amint az eladások esni kezdenek abban a pillanatban problémák sora gyűrűzik végig a rendszeren. Ezt egyetlen módon lehet orvosolni újra kell az eladásokat növelni, vagy csődbe lehet menni. A MESH-ben viszont a termék struktúra: tartós és rugalmas modulokból épül fel, javítható és környezetbarát elemekkel. Itt a minél több ember általi folyamatosan használaton van a hangsúly, az egymás közötti megosztáson.

marketing tanácsadás
Big Lunch Anglia, ebédelj együtt a szomszédokkal
Még ma is hihetetlen reklámköltségekkel óriás cégek igyekeznek elhitetni, hogy a tegnapi márkák örökre szólnak. Közben mivel emberek milliói szenvednek a birtoklás árától, kezdenek el azon gondolkodni, hogy felesleges a két autó - Annyi játék - Ekkora ház -- Sokkal emberibb értékek kora jön el. Természetesen nem akar senki lemondani az élet élvezéséről, nem fogja csökkenteni a kialakult igényszintjét, de más megoldásokat keres annak fenntarthatóságához.

A válság bizalmatlanságot szül. Így most újra átgondoljuk mi értékes a számunkra. Miközben az információs hálózatok miatt jobb és személyre szabottabb szolgáltatások alakíthatók ki. Sőt itt a birtoklás előtt biztosított a kipróbálás lehetősége. Az új kommunikációs modellekben már nem az a fontos, hogy minél több információt megtartsak magamnak, bennfentes tippeket, amikkel versenyelőnyre tehetek szert, hanem éppen a tudás, az információk megosztása a cél, amit mi is követünk.

Nevelj sokat tudókat! Ez a MESH alapvető jelszava. Ebbe beletartozik az a nyitottság: is, hogy bemutatjuk mi hogyan készül. A bizalom felépítéséhez, annak megtartásához, ugyanis miért lennének titkaink egy termék, vagy szolgáltatásról, sőt éppen az a célunk, hogy minél több mindenkit megtanítsunk arra, amit tudunk, hogy használja ezeknek az elveknek az alapján működő termékünket.

marketing tanácsadás
Művészeti alkotások finanszírozása KissKissBankBank
A legfontosabb feladat, így a paradigmaváltás idején, hogy keressünk egy piaci rést, még mielőtt valaki más megteszi. Személyre szabott tervezést biztosítsunk mindenkinek. A tudásunkat osszuk meg másokkal, mert így ők is hozzájárulhatnak annak építéséhez. Ilyenek a nyílt forráskódú szoftverek például. A legnagyobb internetes szolgáltatók is beépítik már az üzleti rendszerükbe a MESH stratégiát, a Google és a Facebook, fejlesztők millióinak ad lehetőséget, hogy hozzáférjenek alkalmazásokhoz, program kódokhoz, azért hogy a legjobb megoldásokkal bővüljön a termék palettájuk A Microsoft programjainak építésében, fejlesztésében volt programozónk révén mi is részt vettünk.

A MESH stratégia már számos magyar vállalkozásnál is megjelent. Az első fecske az "Oszkár" Telekocsi volt, amely arra épít, hogy sokan egyedül utaznak autóikban, akár nagyobb távolságokra is, ami jelentős költség. Azonban, ha valaki egy városból ugyanoda tart, mint az autó tulajdonosa, akkor miért ne lehetne mindkettejüknek haszna ebből. Az autó tulajdonos költséget takarít meg, az utas pedig a tömegközlekedés áráért, vagy annál olcsóbban, kényelmesebben és gyorsabban elérheti úti célját. Magam már többször szállítottam így utasokat, mikor egyedül mentem autóval valahová és igazán jól működik, Szimpatikus, intelligens utasok - hiszen az utazás lebonyolítás internetes rendszereken keresztül történik - voltak az útitársaim, akikkel jót beszélgetve telt az utazás és a benzin költségek kétharmadát megspóroltam.

marketing tanácsadás
Oszkár, oszd meg az autódat másokkal
Már működik az országban a gyerekjátékok bérlése is, tudjuk, hogy a gyereknek minden játék addig érdekes, amíg új, így viszonylag gyorsan kell újabb és újabb játékokat vásárolni, ezzel csökkentve a lakásban a helyet. A játék kölcsönzés alacsony áron teszi lehetővé, hogy amint a gyerek megun egy játékot újat hozzunk neki, anélkül, hogy ez jelentősebb kiadásokkal járna. Már Facebook hirdetésekben látható itthon is, az a modell, ami külföldön működik, hogy átutazóknak, nyaralóknak adják ki a házuk emberek, vagy biztosítanak nekik "kanapé" bérlést. Így a saját bevételeiket növelik, az utazók, világjárók költségeit, amiben mindig a szállás a legmagasabb tétel, pedig jelentősen csökkentik.

Jól látható, hogy a MESH modell egyre több helyen bukkan fel és érhető el már itthon is, aminek azért van jelentősége, mert jelentősen csökkenti minden rendszer használó költségét és erősebb közösségeket épít ki. S a közösség szolgáltatójaként megbecsülést és fixbevételeket jelent az üzleti modell alkalmazójának. Eladásra épülő vállalatok is használhatnak MESH stratégiát, hogy megismertessék a termékeiket, ahogy azt a Google és Facebook teszi. Sőt inkább használniuk kell, mi is azért vezettük be, hogy akár már havi 15 ezer forinttól, feladatoktól függően vállaljuk át cégek kommunikációs munkájából azokat az elemeket, amikre ahhoz, hogy szem előtt legyen valaki mindenképp szüksége van, de rendkívül sok időt elvesz. Így elsősorban online felületek honlapok, Facebook oldalak folyamatos frissítését, megfelelő tartalommal való feltöltését, kampányok kidolgozását, hírlevelek, blogbejegyzések elkészítését oldjuk meg, a legkorszerűbb kommunikációs elvárásoknak megfelelően.  Ehhez havonta egy konzultációval tudjuk biztosítani az eredmények mérését, a visszacsatolást, a mini vásárlói ciklusok elemzését.

marketing tanácsadás
Stratégiai gondolkodásunkból már nem nélkülözhetjük a MESH modell ismeretét. A versenytárs gyenge pontjain ugyanis könnyen építhetünk MESH modellt. Ám akár szoros partneri kapcsolatokat is kialakíthatunk, úgy hogy megosztjuk az erőforrásokat és az információkat. Széles elosztásra épülő ellátási láncon, pedig el kezdjük a rendszert használó közösség felépítését.

Eljött a paradigmaváltás korszaka. Legyünk allergiások a stagnálásra, építsünk új üzleti modelleket.



0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések