Mi történik, ha rosszul építed fel a kampányod? - Kádesi csata
Célok, eszközök és erőforrások
A csata időpontjának pontos meghatározásában több elmélet létezik Krisztus
előtt, 1274. májusára, más források szerint viszont 1296. májusára esett.
Mindegyik forrás megegyezik azonban abban, hogy mindenképpen májusi az az nyár
eleji csatáról van szó.
A helyszíne
a Föníciai partok, Kádes városa volt. Ez a terület ma Szíria és Libanon határán
fekszik. A harcoló felek: a támadó egyiptomi hadsereg II. Ramszesz fáraó
vezetésével és a védekező Hettita Birodalom serege II. Muvatallis irányításával
volt.
Összecsapó haderők, a becslések szerint mindkét oldalon 20 – 20 ezer
katona harcolt, tehát egyik oldalon sem volt meghatározó erőfölény, ezért
inkább olyan piaci versenyhelyzethez szolgálhat analógiaként, ahol körülbelül
hasonló erőforrásokkal rendelkező cégek csapnak össze a vásárlók kegyeiért.
Természetesen az egyik fél terepismerete jobb, ő már régóta bent van a piacon, míg
a versenytársa az ellenfele kárára szeretné piaci pozícióit javítani. A piac elhódítása a
konkurenciától ma is minden esetben elég drasztikus és agresszív cselekedet,
bár az eredmények itt inkább a bevételek alakulásában lesznek tettenérhetőek.
A kor színvonalán használt legmagasabb technológia
Valószínűleg
ez volt a legnagyobb ütközet a történelem során, amelyet a harci szekerekre alapozva vívtak, mintegy 5000 ilyen jármű
részvételével. Ebből 2000 darab kétszemélyes egyiptomi volt, 3000 darab pedig
háromszemélyes hettita. Ezeken kívül több mint 38 000 gyalogos vett részt
a hadjáratban, 18 000 egyiptomi és körülbelül 20 000 hettita. A csata
kimenetelében tehát fontos szerepe volt a kor színvonalán álló legjobb hadi –
kampány – eszközöknek a minél magasabb szintű, minél több tudással való
begyakorolt használatának. Egy mai, a piacokért vívott ütközetben annak nem
lesz esélye, aki nem használja a legmodernebb kampány eszközöket. Ma
hírlevelek, PR cikkek, blog bejegyzések és Google és Facebook kampányok,
valamint kidolgozott értékesítési forgatókönyvek nélkül nem boldogulsz. Így ha
bármelyik is hiányzik egy cégben mielőtt harcba szállnál egy adott piac
meghódításáért jó ha pótolod ezeket, különben esélyed sem lesz a konkurenciával
szemben.
A kádesi
csata Ramszesz leghíresebb csatája. Erre az összecsapásra már trónra lépése óta
készült; emlékezett ugyanis az apja által ugyanitt vívott ütközetre, melyben ő
maga is részt vett, és amely az egyiptomiak számára kedvezőtlen eredményt
hozott. A vágy arra, hogy visszavágjon már régóta megvolt. A vágyak azonban
önmagukban, kidolgozott tervek nélkül sem a háborúban, sem az üzletépítésben
nem sok jóval kecsegtetnek. A csata
előtt a négy hadtestre (Amon, Ré, Ptah és Széth) osztott egyiptomi sereg
letáborozott Kádestől délre. A szokásos terepfelderítés közben az őrök elfogtak
két beduint, akik bevallották, hogy a hettitáktól szöktek el, mert félnek,
attól, hogy az egyiptomiak velük együtt elpusztítják őket. Hűséget esküdtek
Ramszesznek, és a védelméért cserébe elmondták, hogy a hettiták még mindig nagyjából
200 kilométerre járnak Kádestől, így nem érnek időben a város védelmére. Sőt a
sereg már fáradt a meneteléstől és megálltak, s letáboroztak Halpa környékén,
mert félnek megütközni vele. Ramszesz, elhitte, hogy a hettiták még csak
Halpánál járnak, így azonnal elindult, hogy elfoglalja Kádest, nem tudván, hogy
a két beduin valójában Muvatallisz kéme volt, akiket azért küldött, hogy
félrevezessék az egyiptomiakat.
A piac
nagyságáról, a konkurens
szolgáltatásairól érkező információkra sohasem szabad alapozni. Ezért
fontos a megfelelő piackutatás, ami tartalmazza a saját statisztikánkat is, a
magunk teljesítményéről, amivel igazán harcba szállhatunk. Ramszesz menetelése,
fölényének tudatéban és túlzott magabiztosságában Kádes felé hadászatilag teljesen
műkedvelői séta jellegű volt, annyira nélkülözött minden tervszerűséget. A
hadsereg négy részre szakadt, hadtestei külön-külön, kapcsolat nélkül vonultak,
mintha csak Egyiptom földjén járnának, s nem vették figyelembe, hogy ők a
hódítók, ők akarnak új területeket meghódítani. A Ré és Ámon hadtestek Ramszesz
parancsnoksága alatt álltak, a Ptah és Széth hadtesteket a folyó és erdők
választották el tőlük, és ez utóbbi kettő még Sabtuna mellett vesztegelt,
amikor Muvatallisz már akcióba lépett.
Muvatallisz
seregei ugyanis valójában az Orontész folyó túlpartján, a kádesi hegyek mögött
rejtőzött a király öccse, a későbbi III. Hattuszilisz király parancsnoksága
alatt. Ramszesz serege ketté-, majd négyfelé válva közeledett Kádeshez, nem
sejtve, hogy a város mögött Muvatallisz király várja őket seregével. Így Muvatallisz
előtt állt az a páratlan lehetőség, hogy az egyiptomi hadsereget részenként
számolja fel. A félretájékoztatott Ramszesz az igazságra csak két hettita futár
elfogása után jött rá.
Változtatási lehetőségek csata és kampány közben
Amennyiben
csak a kampány közben eszmélsz rá a valódi adatokra és a piac fogadtatására,
akkor már nagyon nehéz javítani a végső kimenetelén a kampányodnak. Sőt
amennyiben rosszul tervezel és hamis célokat tűzöl ki, félrevezető adatok
alapján, akkor még a piac valódi természetéről sem lesz visszajelzésed. Így sem
a kommunikációdon nem tudsz később javítani, sem a terméked menedzselésén.
Ramszesz
ebben a helyzetben azonnal futárokat küldött a leszakadt és az Orontész túlsó
partján haladó Ptah és a Széth hadtesteknek, hogy mielőbb zárkózzanak fel; ám
mielőtt a fáraó serege egyesülhetett volna, Muvatallisz mintegy 2500 harci
kocsival támadást intézett a Ré hadtest ellen. Az élen járó Amon-hadtest már
Kádes alatt volt és táborozásra készült, éppen azon a helyen, ahol reggel még
Muvatallisz táborozott. A hettita sereg a nap folyamán Kádes alatt átkelt az
Orontészen, majd Kádes felett újra átkelt rajta, így szembetalálta magát az
egyiptomi haderő negyedét képező alakulattal. A Ré hadtestet a hettiták egy
meglepetésszerű rohammal szinte teljesen elpusztították, Ramszesznek alig volt
ideje hadrendbe állítani az Ámon hadtestet, hogy visszaverjék a hettitákat, míg
meg nem érkezik az erősítés a folyón átkelő Ptah hadtesttől. A taktikai
megvalósításának és teljes győzelemmel végződő győzelemnek úgy tűnt semmi sem
állhat az útjában.
A saját dolgozók kiképzése
Muvatallisz
számításait azonban saját hadserege húzta keresztül, amelyik az egyiptomi tábor
elfoglalása után fosztogató hordává változtak.
Amennyiben
a pontos célokról az embereidnek nincsenek pontos adataik, már részcélok
eléréséből is arra következtethetnek, hogy minden rendben és megvalósították,
amit elvártál tőlük. Sok-sok cégnél mivel sem a vállalat küldetésével, sem a
filozófiájával nincsenek tisztában a dolgozók, nehéz azonosulniuk a vezetéssel.
Ugyanilyen módon, ha egy-egy kampány megvalósításában nincs pontosan betanítva
számukra, hogy mik a feladataik, mit kell kommunikálniuk a vevő felé és mi a
pontos cél, nem csupán az eladásban, hanem kommunikációban, a vevői igények
feltárásában, akkor nem lehetséges elérni
egy cégben még a taktikai szintű részcélokat sem.
Az
egyiptomiak visszavonultak, és noha maga Ramszesz kitüntette magát személyes
bátorságával, - legalábbis az egyiptomi feliratok szerint, ez történt, s így
talán ez volt minden idők első politikai PR-ja, amely egy kudarcra adott
megnyugtató válaszokat – a valóságban azonban alig menekült meg a fogságba
eséstől. Mivel nem sikerült a kitűzött taktikai célt megvalósítani a
hettitáknak, így azt lehet mondani a csata döntetlenül végződött. A védekező és
taktikusabb Hettiták azonban többet profitáltak az összecsapásból. A Hettita
Birodalom ugyanis a csata utáni békében megszerezte a szíriai területek nagy
részét, így Egyiptom rovására terjeszkedni tudott.
A rosszul
kivitelezett kampánnyal, a nem megfelelő kommunikációval, a konkurens
tevékenységének pontos feltérképezése nélkül a céged költségén sajnos mindig a
konkurensek kampány munkáját végzed el. Megismertetsz a piaccal egy terméket,
egy eljárást, egy szolgáltatást, sikerül is azt valamilyen módon rögzíteni a
potenciális vásárlók tudatában, de még sem kapcsolják azt hozzád. Így a
kampányod után, vagy ideje alatt lehet, hogy valóban igényt generálsz, de a
vásárlók a pénzüket a konkurenciánál fogják elkölteni.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése