Kövess:

2015. május 29., péntek

Gyorsan mozgó egységekben az erő – a Legnanoi csata


Szövetség kontra nagyhatalom


Legnanoi csata
A csatára 1176. május 29-én került sor, Észak-Itáliában, Milánó mellett, Legnano helyiség közelében. A csatában az egyik oldalon a Milánó vezette Lombard városállamok szövetsége (Lombard Liga) állt, míg a másik oldalon Barbarossa Frigyes német-római császár katonái sorakoztak fel. A harcoló felek erőviszonyainál, a hazai területen küzdők élveztek előnyöket, a Lombard Liga 3500, míg Frigyes császár 3000 katonával jelent meg a hadszíntéren. A császári erők számára az jelentett előnyt, hogy ők a magaslatokat foglalták el. A Lombard Liga harcmodorának a különlegességét az úgynevezett Halál Osztag adta, amely egy rendkívül gyorsan mozgó és kegyetlen harcosokból álló 900 fős elit egység volt. A Lombard Ligába Milánóból 900 lovag érkezett, míg 550 másik három városból. A Liga erőinek nagy része azonban gyalogos katona volt.

Keress szövetségeseket, partnereket a kampányaidhoz, egymást kiegészítő, vagy kereszt termékeket is könnyebben tudtok így értékesíteni. Ráadásul a kampány költségeken osztozva, erősebb piaci szereplőkkel is szembe tudtok szállni. Az összefogásban sokkal nagyobb erő van, akár csak a kampányok szintjén és sokkal inkább rendszeressé tehetitek azt, mintsem önállóan küzdve a piacon. A közös érdek komoly kampány szövetségeket generálhat.

Legyen filozófiád, ami pontos célokat jelöl ki


A Lombard Liga 3500 emberét az Olano folyó nyugati partján helyezte el, Barbarossa Frigyes csapatainak felvonulási útvonalában.  A lombard sereg miután elfoglalta a harcállásokat, abban a hiszemben, hogy az ellenség még távol van, felderítőket küldött ki. Május 29-én hajnalban a kiküldött felderítő 700 lovas egység már szemben találta magát a császár seregeivel, akik már átkeltek az Olano folyón és déli irányba meneteltek. Itt egy gyors csata kezdődött, a Lombard felderítő erők és a 300 lovasból álló császári élcsapat között. Az összecsapás rövid volt és véres, a 700 lovast gyorsan megfutamították, akik visszatértek állásaikba Legnanonál. 

Az olaszok csapat mozgásainak szervezésében kitüntetett szerep volt az úgynevezett Carroccio-nak. Ez tulajdonképpen egy négykerekű háborús oltár volt, amit a csatába is magukkal vittek. Ez egy téglalap alakú, szokásos a városokban is használt szószék volt, amiről a papok prédikáltak a csata előtt és a papok mellett felsorakozó trombitások bátorították a harcosokat. 

Carroccio A csatában a Carroccio-t mindig a legbátrabb harcosok vették körül, - ez volt Legnanonál a Halál Osztag - mert ez ugyanakkor egyfajta tájékozódási és találkozási pont is volt a hadseregnél csata közben. A Carroccio mozgatásával és elhelyezésével irányították a taktikai mozgásokat. A Caroccio elfoglalását az ellenség részéről jóvátehetetlen vereségnek és megaláztatásnak érezték, emiatt védték a legbátrabb harcosok azt.

A csata első részében épp a gyalogság pozíció váltásai, egy falanxszerű vonal létrehozásával a Carroccio körül vezetett hosszú és véres küzdelemhez. Ez a harc azonban megállításra kényszeríttette a magaslatról érkező császári seregek rohamát. M. B. Synge ezt írta a Carrocciot körülvevő Halál Osztagról: "Kilencszáz elkeseredett hazafia alkotta a Halál Osztagot, akik a csatába magukkal vitt Szent Kocsit is védték. Mielőtt harcba indultak és látták a németek térnyerését, hirtelen letérdeltek és megújították a fogadalmukat Istenben, hogy most készek elveszni a hazájukért.”

Egy kampányban kellenek a tájékozódási pontok, amiket mindenki jól ismer. A Te kampányod résztvevői számára ezt jelenti a filozófiád, a küldetésed, amiben maradéktalanul hiszel. Tűnjék ez más számára, mégoly nevetségesnek és érthetetlennek, Te tarts ki mellette a legrosszabb körülmények között is. A filozófiád, az abba vetett hited kijelöli ugyanis azokat a célokat, amiket egy kampányban el akarsz érni. Valószínűleg Legnanonál is a német lovagok számára, még ha ismerték is a vallási jelentőségét a Carroccio-nak, teljesen nevetségesnek és érthetetlennek tűnt, hogy miért mozgat, annyi ember egy kereken nyugvó faemelvényt, a tetején egy haranggal. Azonban a lombardok számára ez az eszköz, olyan együttműködést, szervezett csapat mozgást tett lehetővé, amivel fölé tudtak kerekedni a harcban edzettebb németeknek.

Változtass bátran kampány közben is a pozícióidon


A Carroccio körül megállított, így egy helyben harcoló német seregre támadt a Lombard Liga átcsoportosított lovassága. Őket a lassabban, így később érkező császári gyalogság igyekezett megállítani, aki mielőtt elérte volna a már dúló közelharcot szembefordult a lombard lovagokkal. Mikor a falanxba tömörült olasz gyalogságot otthagyva – látva a kilátástalan küzdelmet - a német lovasság is a Lombard Liga lovas erői ellen fordult, akkor kapcsolódott be a küzdelembe a korábban elűzött 700 lovasból álló felderítő egység is. A közös támadás megfutamította a németeket, akik ismét szembe fordulva az olasz gyalogsággal a Coraccio ellen indultak, így próbálva megtörni az ellenfelet.  A Halál Osztag azonban gyorsan blokkolta ezt a támadást is. Sőt az ekkor már itt felsorakozó lombard íjászok nyilai váratlanul érték a német lovagokat. Egyébként is jellemző volt a harcba bekapcsolódó olasz egységekre, hogy nem a teljes erőkkel, hanem mindig tartalékot képezve szálltak harcba, így amikor a küzdelem kifáradni látszott, akkor újabb friss erőket tudtak bevetni.

Carroccio
Ekkor a lovasság az újabb hiábavaló támadás után visszatért, hogy segítse a gyalogságát a Lombard Liga lovasai ellen. Csakhogy az ide-oda manőverezéssel sok időt veszítettek, s ekkor már a nyomukban a Halál Osztag katonái is oda értek. A német lovasság újra és újra eltávolodott az állóharc helyétől, hogy új lendületet nyerve próbálják meg áttörni a védelmet. Az olasz lovasság is hátrébb húzódott és a Halál Osztag is menekülést színlelt, azért, hogy magukra húzva a császári erőket, a megosztott gyalogsági erők újabb egysége hátba támadhassa őket. Így a császári erők mintha egy üllőre kerültek volna, - hisz az átcsoportosításokkal a felderítő lovas csapatok, a lovasság és a két gyalogos egység, s az íjászok négy irányból támadta őket – s minden oldalról állniuk kellett a csapást. Miután így már nem volt kérdés a győzelem a lovasság egy része és a Halál Osztag közvetlenül Frigyes császár testőrsége ellen fordult. Ebben a támadásban a császári zászlóvivőt is megölték, Barbarossa pedig leesett a lováról, a császári csapatok pánikba estek és elmenekültek.

Erre a gyorsan mozgó, a kampány állásának megfelelő állandó pozícióváltoztatásra ma már a sokféle online eszköz kitűnő lehetőséget biztosít neked is. Amennyiben a Facebook-on hirdetsz és a kijelölt célcsoport aktivitása nem hozza a megfelelő eredményeket, könnyen változtathatsz rajta. Szűkítheted a földrajzi elérését, bővítheted a célcsoport jellemzőit, így csökkentve azok számát, akinek szólnak az üzeneteid, vagy akár egyszerűen célcsoportot is válthatsz és természetesen a kampány költségeid is át tudod állítani. Ugyanehhez hasonló módon a Google Adwords hirdetéseidben, rosszul teljesítő kulcsszavakat kikapcsolhatsz, hogy ezekre ne jelenjen meg az üzeneted bárki is ütné azt be a keresőbe. A tartalmi hálózaton a Googlenél is könnyen tudsz témaköröket, demográfiai adatokat módosítani, vagy direktben hirdetsz számodra releváns weboldalakra. Az email kampány üzeneteidet is gyorsan átírhatod, ha nem elég magas a megnyitási, vagy átkattintási arány.

Ma már az üzleti kampányok kivitelezésében, az online hirdető rendszerek és alkalmazások tudnak lenni a te Carrocciod, amivel menetközben is összehangolhatod az egyes kampány csatornák üzeneteit. S amikor sikerül eltalálni a tökéletes arányokat, jellemzőket, akkor aztán nyugodtan növelheted az erőforrásokat, hogy még hatásosabb legyen a kampányod.

Nem tudják megváltoztatni a filozófiád


Legnanoi vár
A legnanoi csata jelentősége, hogy a pápaválasztásba, illetve az itáliai városállamok belügyeibe beavatkozni kívánó, és a térségre súlyos adókat kivető császár ellen sikerrel harcoltak közösen a Lombard városállamok. A győzelem révén, a császár az 1183-ban megkötött konstanzi békében kénytelen volt elismerni a lombard városok önkormányzatát. Így végleg le kellett mondania arról, hogy saját embereit delegálja a városok élére, és megadóztassa azokat.

A gyorsan mozgó és változtatható kampány stratégia lehetővé teszi, hogy megtaláld azokat az embereket, akikkel szót tudsz érteni. Sokkal jobb, ha megtalálod azokat a vevőket, akikkel öröm együtt működni, mert akkor nem kell feladnod az elképzeléseid, a filozófiád, ahhoz, hogy eredményeket érj el. Sokan jutnak hasonló elvekhez és kampány módszerekhez az évek alatt, nem azért mert kifejezetten ezt szeretnék, hanem mert mások nyomása erre kényszeríti őket. Ilyen körülmények között viszont már nem lesz öröm, amit csinálnak, nem fognak rendszeresen kommunikálni és elvesztik a céljaikat is. Válts inkább gyorsan, keress minél előbb, olyan embereket, akiknek szívesen adsz el, a mai kor rendszerei lehetővé teszik neked is ennek a gyorsan mozgó taktikának az alkalmazását.

0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések