Waterlooi csata. A stratégia, hogyan bukik el taktikai hibákon?
A stratégiai menedzsment első zsenije mindenképpen Napóleon volt
A
császár, ezért pontosan tudta, hogy az élet minden területén, mennyire
fontos a tervezés. Pontosan emiatt érdemes elemeznünk utolsó csatáját,
mert abból a saját tervezési, stratégia alkotási és az azt megvalósító taktikai lépésekre vonatkozóan nyerhetünk gyümölcsöző gondolatokat.
Hadvezéri szerepében,
a páratlan stratégiai tudásának köszönhetően mindössze kétszer vesztett
valójában csatát. Bár ez a két ütközet a hatalma teljes elvesztéséhez
vezetett. Hiába megannyi győzelem, ha a két döntő összecsapásban alulmaradt.
Lipcsénél, a majd kétszeres túlerővel szemben és Waterloo-nál.
Lipcsénél,
a népek csatájában ilyen létszám hátrányban - 140 ezer fő - esélye sem
volt, arra hogy megváltoztassa a harc kimenetelét. Korábban nagyobb
erőforrás hátrányból is sikerült fordítania, de ekkora már számos taktikai elemét kiismerték az ellenfelek. Bár a veszteségeket tekintve a franciák szerepeltek jobban, de az egyenetlen erőviszonyokat ez sem tudta jelentősen felülírni.
Waterloo-nál viszont a visszatérő Napelóeonnak - 1815. március, amikor újra visszaszerzi a trónt - minden esélye megvolt az újabb győzelemre.
A stratégiai tudása is messze felülmúlta a kortársakét, mégis a
taktikai hibák, amik mentén a stratégiát meg kellett volna valósítania
és a testi gyengélkedése meggátolta a győztes gondolatok megtalálásában.
Napóleon tökéletesen tisztában volt vele, hogy minden egyes csatához, teljesen, új és egyedi, alaposan átgondolt terv kell - a waterlooi csata esetében, ez vajon miért hiányzott mégis a nagy stratéga hadvezérnél?
Hogyan tervezd meg az ütközeteid?
A
terepviszonyok annyira fontosak egy-egy csatánál, ahogyan az aktuális piaci
helyzet az üzleti életben, hogy a híres ütközeteket is mindig az adott helységről
nevezik el, ahol történt.
Így vált híressé a belgiumi kis falucska Waterloo is,
Brüsszel közelében, ahol 1815. június 18-án került sor a történelmi összecsapásra. Az
egyik oldalon a hatalmat ismét magához ragadni akaró, így mindent egy lapra
feltevő, az Elba szigetéről Franciaországba érkező, Napóleon vezette francia seregek
álltak.
A másik oldalon, pedig a Napóleon nagyhatalmi törekvéseit mindenáron
végképp megállítani igyekvő angol - porosz - osztrák - orosz haderőkből álló
hetedik koalíció csapatai sorakoztak fel. A koalícióban rejlő harc erejéről már
a Legnanoi csata elemzésénél is írtunk.
Itt a koalíció ereje azonban, nemcsak
az összefogásban, hanem jelentős számbeli fölényben is
megnyilvánult, ahogyan korábban Lipcsénél is. Napóleon
oldalán 86 ezer katona állt, vele szemben pedig a 118 ezres, több mint
30 ezerrel
több, az az 37%-os erőfölényben lévő szövetségesek csapatai. Bár ez a
lipcsei csata 70%-os erőfölényéhez képest, már sokkal bíztatóbbnak tűnt a
francia seregek számára.
A csata egyik kulcstényezője az volt, hogy ezek az erőviszonyok hogyan oszlottak el az időben. A hadtestek felvonulásakor a 86 ezres francia seregekkel, szemben a fontos védelmi vonalakat elfoglaló 68 ezres szövetséges csapatok álltak. A korábban megfutamított 50 ezer főből álló porosz seregek helyzete ismeretlen volt a franciák számára.
A csata egyik kulcstényezője az volt, hogy ezek az erőviszonyok hogyan oszlottak el az időben. A hadtestek felvonulásakor a 86 ezres francia seregekkel, szemben a fontos védelmi vonalakat elfoglaló 68 ezres szövetséges csapatok álltak. A korábban megfutamított 50 ezer főből álló porosz seregek helyzete ismeretlen volt a franciák számára.
A
poroszok este 18:00 órakor kapcsolódtak be a harcokba, gyors menetből
érkezve, ami végül is, realizálva az erőfölényt, eldöntötte a csata
sorsát. Ezzel nyomasztóan nagy lett a létszámfölénye a koalíciónak. S
mivel a késlekedő Napóleon, estig nem volt képes felszámolni az
angolszász csapatok által elfoglalt védelmi vonalakat, így nem tudott
jobb pozíciókat elfoglalni a csatatéren. Így a rossz terep viszonyok között, pozíció
hátrányba kerülve, nem tudott ellenálni a túlerőnek.
A stratégiai tudás még waterlooi csata esetében is működött
A világ
egyik legnagyobb katonai stratégája Napóleon tökéletesen tudta mit kell tenni
ilyen helyzetben ahhoz, hogy a nála erősebb, vagy jobb pozícióban lévő ellenfeleket legyőzze. Napóleon szét akarta darabolni a francia hadaknál adott pontokon nagyobb, létszámú szövetségesek arcvonalát.
Ezután a szétdarabolt csapattestekkel
szemben, a tervei szerint már képes lesz relatív erőfölényt kialakítani. A
hadtestek megfelelő átcsoportosításával és jobb taktikai felkészültséggel,
külön-külön így már vereséget tud mérni rájuk.
A jól átgondolt haditervei, amik
komoly taktikai gyakorlatra épültek, szinte mindig működtek Napóleon vezetésével. Utolsó
csatájában a vesztét igazából a rossz kommunikáció és a harc közben rosszul
felmért pozíciók okozták.
Az
üzleti kampányokban is pontosan emiatt kell előkészíteni minden
eseményt, minden anyagot. A tartalmaktól kezdve, a hirdetéseken át a
kiküldött e-mailekig. Fel kell jól mérni az esélyeket, különösen, amikor
olyan
pontokon, olyan termékekkel, megszerzett saját tudással igyekszünk
eredményeket elérni, amivel kapcsolatban
biztosan tudjuk, hogy a versenytársak erőfölényben vannak.
Esetleg a mi termékünknek könnyű helyettesítő alternatívát találni. Ilyenkor pontosan
kell érzékelni mik azok a gyengeségek a konkurenseknél, amire felépíthetjük a
kampányunkat.
Nagyon pontosan kell meghatározni azokat a kommunikációs
elemeket, amivel rést tudunk ütni a vásárlóknál felépített pozíciókon, azokon a
gondolatokon, képeken, ami kialakult a vevők fejében egy-egy termékről, vagy
szolgáltatásról.
Nem tudod megtenni azokkal szemben, akik többet és több
csatornán folyamatosan kommunikálnak, hogy csupán termékelőnyöket, vagy árat
hangsúlyozol, így próbálva rávenni a vevőket, hogy most téged válasszanak.
Nagyon pontosan kell szétszedned apró pontokra, hogy mik azok a valóban
érzékelhető előnyök, vagy a jelenlegi kampányban meghatározható sarkalatos
pontok, amivel valóban célt érsz.
Ehhez
van szükséged a megfelelő taktikai
tudásra és tapasztalatra, amivel ezeket a lehetőségeket megragadhatod és
ami jól illeszkedik a vállalati stratégiádba. Nézzük, ez miért nem
működött már waterloonál Napóleon esetében?
A védekezés szabálya
Azok, akik folyamatosan, több
csatornán kommunikálnak, vagy valóban piacvezetők az adott szegmensben, mindig
előnyben vannak, mert könnyen blokkolhatják az ellenfelek támadásait.
A
védekezés – például a jól felépített csatornákon üzenetek eljuttatása a
vevőkhöz – sokkal egyszerűbb és kevesebb energiát igényel tőlük, mint a támadás
ezen pozíciók ellen.
Waterloonál az erőfölény tudatában pontosan ezért
a hetedik koalíció is előnyben volt Napóleonnal szemben. Ráadásul a védekezés
előnyét kihasználva számos stratégiai pontot birtokoltak a waterlooi csata helyszínén.
Wellington herceg
jobb szárnyát a megerősített Hougomont
farm biztosította, középen La Haye
Sainte-et erősítette meg, a bal szárnyon pedig több kisebb tanya
(például La Haie és Papelotte) nyújtott védelmet a
szövetségesek csapatainak.
Napóleon már a támadás megkezdése
előtt szembesült az egyik legnagyobb gondjával. Egyrészt nem ismerte a porosz
hadsereg pontos helyzetét, amióta az visszavonult Ligny-től, nem volt tehát
teljes képe az ellenfél lehetőségeiről.
A védekező pozíciók, pedig még számbeli
hátrányban is kitűnő lehetőségeket teremtenek a harcolóknak. A védekezés ellen
azzal pontosan tisztában volt, hogy a korszak legfélelmetesebb erejével, a
technikailag, a hadászat élvonalát jelentő francia tüzérséggel kell kezdenie a
támadást. Azonban erre hosszú órákon át nem volt lehetősége, mivel az előző
esti viharban felázott talajnak ki kellett száradnia, hogy elbírja az ágyúkat.
Ez
a sár ugyanakkor hátráltatta a gyalogságot és a lovasságot is, miközben az
állásaikat igyekeztek elfoglalni. A francia tüzérség csak 11:30 körül tudta
elkezdeni az ágyúzást, amire addig jól fel tudtak készülni a túloldalon. Wellington
a szövetségesek zömét a dombtető mögött helyezte el, így védve azt a várható
ágyúzástól. A sáros, puha föld, pedig elnyelte a becsapódó lövedékeket, így
ahogy máskor, most a szétszóródó repeszek sem tudtak kárt tenni az ellenfélben.
A legújabb kutatások szerint azonban ebben közrejátszott, -
a csata helyszínéül választott terepet Napóleon mindig nagyon pontosan
megvizsgálta és kielemezte, hogy az abban rejlő lehetőségeket
maximálisan kihasználhassa - a franciák, a kezükben egy hibás térképpel
tervezték meg a hadmozgásokat.
A távolságok, a tereptárgyak helyzetei nem feleltek meg a valóságnak.
Így a késlekedésen túl, az ágyúk olyan pozíciókban voltak, ahonnan az
ellenség lőtávolon kívül maradt. Wellington herceg csapatainak ez a súlyos
tévedés, döntő segítségére volt.
A rossz tervezés, a nem megfelelő időzítések, mind súlyos következménnyel járnak egy-egy üzleti kampányban is. Sok figyelmeztető jele van, annak,
amikor egy kampányt el kell halasztani, soha nem elég a majd menet közben
megoldjuk elvét követni.
1. Nem áll rendelkezésünkre elég adat, ahhoz hogy
pontosan tudjuk támadni azokat a pozíciókat, ahol a döntő eredményeket várjuk.
2. A kampányban fontos szerepet kapó kommunikációs csatorna, az itt folyó
kommunikációt támogató technikai eszköz hatása nem tud teljes egészében érvényesül.
3. Nem megfelelően választottuk ki a célcsoportot, nem elég jó az ajánlatunk.
4. Másik fő oka lehet, hogy a konkurenseknek van megfelelő forgatókönyvük ezeknek az
eseményeknek a blokkolására, mint amilyen az árakció, plusz szolgáltatások
csatolása egy termékhez.
Látnunk kell, - s a folyamatos kommunikáció erről szól, az állandó tesztelésről - hogy a kiválasztott célcsoportnál hogyan
érhetünk el eredményt. Amennyiben ehhez csúsznak az egyes elemek beállításai, elkészítése, akkor gyorsan változtatni kell.
A nyomtatott anyagot később adja át a nyomda. Nincsenek a honlapunkon, a levelező szoftverünkben elvégezve a megfelelő
beállítások, miközben több csatornán is hasonló termék promóciója fut a
konkurensek részéről, akkor érdemes újra gondolni és újra időzíteni mindent,
mint sem belerohanni egy kétséges eredményű kampányba.
Ebből a szempontból Waterloonál, a francia haditerv egyik
sarkalatos pontja volt, hogy elérjék a szövetségesek tartalékos erőit a jobb szárnyhoz
kelljen vezényelni. Így Wellingtonnra, ott fejtettek ki a jobb szárnyon nyomást. Ezzel akarták a
tartalékok gyors felhasználására kényszeríteni a koalíciót.
A francia támadások
azonban sorozatosan megtörtek ezen az oldalon, noha a francia csapatok egy
alkalommal már a tanyaépület udvarába is behatoltak, de még innen is
visszaverték őket.
A Hougomont farm elleni támadás külön csata lett a csatában
és egész nap tartott. A farm kitartó védelme, pedig ezernyi értékes francia
katonát kötött le a sikertelen rohamokban, míg a szövetségesek tartalékosai
zömmel egyhelyben maradtak.
Amikor jól kidolgozol egy tervet, de a
valóságban lesznek fontos pontok, amiknél mégsem tudsz megfelelő eredményeket
elérni – megszólított emberek száma, a boltba betérők, a honlap egy bizonyos
pontjának látogatói, stb. – akkor gyorsan át kell gondolni érdemes e ily módon
folytatni tovább?
Sok erőforrást és energiát köt le, hogy fokozd azokon a
pontokon a nyomást, amik nem hoznak eredményeket és nem teljesülnek az elvárt
célkitűzések. Ekkor sohase késlekedj, csoportosítsd át gyorsan az erőid oda, ahol
tudod tartani a terv sarokszámait.
A csapattestek mozgatása
13:30-kor a császár Ney marsallnak
megparancsolta, hogy küldje a Drouet d'Erlon vezette gyalogságot Wellington
arcvonalának középső része ellen La Haye Sainte-et nyugat felől kerülve. A
támadás a belga-holland 1. dandárra összpontosított, ami azon kevés egységek
egyike volt, melyeket a francia arcvonal lejtős részén helyeztek el.
Egyedül ezért itt
voltak jobb pozícióban, a földrajzi viszonyokat nézve a franciák. Intenzív
bombázás és d'Erlon csapatainak tüzelése nyomán nem egészen tíz perc után a
túlerőben levő franciák visszavonulásra kényszeríttették a dandárt neki nyomva
őket Thomas Picton tábornok hadosztályának.
Picton hadosztálya azonban nem
hátrált, hanem ellentámadásba ment át, s mivel ők már magaslaton álltak lefelé
a lejtőn harcolhattak azért, hogy feltartóztassák d'Erlon előretörő
gyalogságát. A brit alakulatok sokat szenvedtek a sortüzektől, amiket
szembekaptak, majd a heves közelharcoktól, de Picton katonái kitartottak, és
lassanként felőrölték a támadást.
A francia támadást végül a Picton segítségére
siető brit nehézlovasság és a hírhedt Skót Szürkék lovasrohama verte vissza.
Ezt a küzdelmet, hogy megtartsák a centrumban a pozícióikat, azonban annyira
megsínylette a szövetségesek nehézlovassága, hogy a csatában már nem játszott többé
jelentős szerepet.
Jól felmérve a pozíciókat az adott
szegmensben valóban érhetsz el olyan eredményeket, amiket kitűztél a kampány
elé. Ez mind a kitűnő tervezésből és taktikai tudásból fakadhatnak.
Azonban mindig
számolnod kell azzal, hogy az eredmények, ha megváltoztatják a piaci pozíciókat
és a konkurenseknek van elegendő tartaléka, hogy reagáljanak erre, nem
feltétlenül tartósak. Ezeknek a részpozícióknak a megvédésére is ki kell dolgoznoda megfelelő
alternatívákat.
Amennyiben nincsenek a pozíciót megszerző kampányodat követő, a figyelmet folyamatosan fenntartó tartalmaid, akkor a sok energia befektetéssel csak alkalmi és nem hosszútávú előnyöket fogsz elérni.
Napóleon a terep ezen részén jól használta ki, hogy lejtőn lefelé támadhat csapataival, így könnyebb és lendületesebb mozgást biztosítva a támadó félnek, - utána abban bízott, hogy a menekülők pánikot keltenek a hátvédben. Így a visszavonulást fejtvesztetté téve.
Napóleon a terep ezen részén jól használta ki, hogy lejtőn lefelé támadhat csapataival, így könnyebb és lendületesebb mozgást biztosítva a támadó félnek, - utána abban bízott, hogy a menekülők pánikot keltenek a hátvédben. Így a visszavonulást fejtvesztetté téve.
Azonban más eshetőségre már nem volt megfelelő támogatottság és terv. Nem tudták, hogy mi történjen, ha a
hátvéd csapatok ellen már hegymenetben kell rohamozni.
Az ellenfelek mindig
erősen fogják védeni a saját pozícióikat és mindent megtesznek, azért, hogy ne
kerülhess erőfölénybe ezeken a pontokon. Ne tudj tőlük vevőket elcsábítani, vagy új vevőket kitermelni az adott piaci szegmensben.
Árleszállításra, árleszállítással
reagálnak, több szolgáltatásra, szolgáltatási kör bővítésével, ezért kellenek a
tervedben alternatívák, hogy menet közben se veszítsd el az újonnan megszerzett
pozíciókat.
Egy
nem ismert információ galibát okoz
Mindeközben
a csatamező keleti részén felbukkantak a poroszok, akiknek a helyzetéről
korábban Napóleon nem tudott. Így Napóleon a waterlooi csata viszonylag korai szakaszában
kénytelen volt bevetni tartalékait, - ugyanerre kényszerítenie az ellenfelet,
ahogy láttuk neki nem sikerült a Hougomont farm elleni támadásoknál.
Lobau két
lovashadosztállyal megerősített VI. hadtestét küldte a poroszokra, mintegy 15.000
embert. Napóleon így gyakorlatilag minden gyalogsági tartalékát felélte, kivéve
az elit egységnek számító Császári Gárdát.
A porosz haderők helyzetének pontos nem ismerete, már a csata előkészületeinél komoly gondot okozott Napóleonnak. Sőt Emmanuel de Grouchy marsallnak adott félreérthető parancsai értelmében június 17-én 30.000 katonája a poroszok nyomába indult.
A porosz haderők helyzetének pontos nem ismerete, már a csata előkészületeinél komoly gondot okozott Napóleonnak. Sőt Emmanuel de Grouchy marsallnak adott félreérthető parancsai értelmében június 17-én 30.000 katonája a poroszok nyomába indult.
Ők össze is csaptak a Johann von Thielmann
altábornagy vezette hátvéddel a wavrei csatában. Így már a döntő csata előtt
sikerült Napóleon erőit megosztani, a hadtestek bevethetőségének idejét
korlátozni a szövetséges hadvezetésnek.
Ebben a Waterloo előtti kisebb csatában a porosz utóvédek
meghátráltak az erősebb francia sereg nyomása alatt. Azonban elég ideig ellenálltak
és sokáig lekötötték a francia haderőt, ahhoz, hogy a császári seregek közben zavartalanul elérjék a
waterlooi csatamezőt.
Ez a küzdelem, ugyanis elég időt biztosított Blücher porosz
tábornoknak, hogy időben odaérjen a waterlooi csatába és megfordítsa a csata
sorsát.
A francia haderő waterloo-i
vereségéhez több más szarvashiba is hozzájárult. Ezeket elsősorban Napóleon
követte el, a fő kommunikációs hiba a császár döntésképtelenségéből eredt.
A poroszok üldözését, - nem tudva még a seregek felvonulása idején sem, hogy az e a
poroszok főereje, vagy csak előőrs - sokáig halogatta. Homályos parancsokat
osztott ki, a vezetőitől várva a konkrét megoldásokat.
Emiatt sokszor hol ide, hol
oda rendelte az alakulatokat. A császár helyettese, a korábban legendás
bátorságáról ismert Ney marsall – aki egyébként nem számított nagy katonai
stratégának, inkább kivitelezőnek - ebben kulcsszerepet játszott.
Ney marsall, nem látva át a csatamező pontos erőviszonyait és nem rendelkezve egyértelmű
paranccsal a terv kivitelezéséről, ide-oda vezette a francia csapatokat. Majd
amikor a csata hevében a zűrzavar kialakult, önkontrollját vesztve, kapkodva és dühösen próbált
rendet teremteni, ezzel is hozzájárulva a katasztrófához.
A rossz döntések mögött mentális problémák húzódtak meg, Napóleon a csata előtt már beteg volt, megfázott és az aranyere kínozta. Mentálisan az oroszországi elleni, szinte harc nélküli kudarc, rontott sokat az ítélőképességén.
A rossz döntések mögött mentális problémák húzódtak meg, Napóleon a csata előtt már beteg volt, megfázott és az aranyere kínozta. Mentálisan az oroszországi elleni, szinte harc nélküli kudarc, rontott sokat az ítélőképességén.
Sőt a nagy hideg miatt már Borogyinónál is küzdött egészségi
problémákkal, amik befolyásolták később a döntéseit. Az 1812-es sikertelen oroszországi
hadjárat mind a császárt, mind Neyt alaposan kikezdték idegileg.
Oroszországban
gyakorlatilag katonai vereség nélkül veszítették el a sereg 95%-át. A
korábban tévedhetetlennek hitt katonai páros, ezek hatására már korábbi képességei
alatt teljesített.
A csatát bemutató animáción azonban jól látható, hogy stratégiailag Napóleon volt a jóval felkészültebb és nagyobb tudású hadvezér, itt Waterloonál is. A csapatmozgások is jól kirajzolják, hogy ő volt az aktívabb, kezdeményezőbb fél.
A csatát bemutató animáción azonban jól látható, hogy stratégiailag Napóleon volt a jóval felkészültebb és nagyobb tudású hadvezér, itt Waterloonál is. A csapatmozgások is jól kirajzolják, hogy ő volt az aktívabb, kezdeményezőbb fél.
A
megfelelő átcsoportosítások, a több hullámban érkező támadások végül is
áttörték volna az ellenséges vonalakat, a taktikai hibák ellenére is, ha nem érkeznek meg este 18 óra magasságában a poroszok.
Az időzítés és a tartalékok szerepe, azonban
mindig döntő egy csatában és a kampányokban is. Nem költheted el a
költségkereted nagy részét az elején, mert a végére kell tartalékolni ahhoz,
hogy elérd a kitűzött célokat.
A téves, nem tudott, csak vélt vagy félre értelmezett információk mindig nagybajt okoznak. Az időzítés ugyanilyen fontos, ha nem tudod a megfelelő
időben a szükséges kampány feladatokat elvégezni, akkor halaszd el az indulást - ezért jobb előre mindent elkészíteni
és csak utána kezdeni a kampányt.
Abból ugyanis később sok problémád lesz, mert rengeteg időt vesz el, hogy már folyik a kampány és még az ahhoz tartozó, előkészítő feladatokon dolgozol.
Abból ugyanis később sok problémád lesz, mert rengeteg időt vesz el, hogy már folyik a kampány és még az ahhoz tartozó, előkészítő feladatokon dolgozol.
Nincs megírva minden hírlevél, nem tanulták
meg rendesen a kampány üzeneteket az eladók, értékesítők, nem érkezett meg
elegendő mennyiségű áru, ezek mind olyan elemek, amiket pontosan ellenőrizni
kell még a kampányindulás előtt.
A vezetőnek is frissnek és eltökéltnek kell
lennie, amennyiben nem érzi igazán jól magát és így hoz döntéseket a rutinjára
hagyatkozva, akkor számos hiba és probléma kerül a kampánygépezetbe.
Ha nem dönt egy vezető
A döntésképtelenség és a téves
információk alapján való döntések sora a csata előrehaladtával csak nőtt a franciáknál. S az előzetesen kidolgozott zseniális tervből a csatatéren már szinte semmi
sem látszott.
Amikor a császár váratlanul elhagyta a csatamezőt kora délután, amikor
még megfelelő döntésekkel a haderő nagy része megmenthető lett volna, a heves
Ney félreértelmezett egy szövetséges átcsoportosítási manővert.
Wellington már
a döntő erőfölény kialakításának lehetőségeit kereste, amiről Ney azt vélte megkezdte
az általános visszavonulást, ezért meggondolatlanul lovasezredeket küldött
előre gyalogsági fedezet nélkül. Nem hiába, mint katonai parancsnok Ney
pontosan ezekről a bátor lovas rohamokról volt híres, amiknek ő maga állt az
élére.
Az 5000 lovas katona felfelé indított rohamot a meredek lejtőn, ám a nagy erejű támadásokat visszaverték a jobb pozícióban lévő és kitartó szövetségesek. Négy sor mélyen, négyzet alakban álltak fel a koalíció gyalogosai bajonettekkel felszerelkezve, melyekkel rengeteg francia támadót pusztítottak el.
Az 5000 lovas katona felfelé indított rohamot a meredek lejtőn, ám a nagy erejű támadásokat visszaverték a jobb pozícióban lévő és kitartó szövetségesek. Négy sor mélyen, négyzet alakban álltak fel a koalíció gyalogosai bajonettekkel felszerelkezve, melyekkel rengeteg francia támadót pusztítottak el.
A
visszavonuló, újracsoportosítani kívánt lovasságot a britek a tüzérséggel is
kitartóan lövették, közben a szövetséges könnyűlovassági ezredek és a holland
nehézlovas dandár ellentámadásokat indított. Hosszas csatározás után a túlerővel
és a hegymenetben való küzdésben a francia lovasság kimerült.
A jó kampánystratégia sem ér semmit,
ha a kivitelezésbe számos téves információ és hiba kerül. A legtöbbször a
feltételezések, mint prekoncepciók akadályozzák a kampány sikerét.
A termékünk
tulajdonságaiba vetett túlzott hit, vele párhuzamosan a konkurens termékek
erejének alulértékelése. A vezető nem követi nyomon az egyes eseményeket, vagy
túlzott elvárások akadályozzák a reális értékelést.
Egyes részelemek
túlértékelése a termékben, a kommunikációban – ma a kommunikációban döntően a
képi és dizájn elemeknek van ilyen túlértékelt szerepe, a többi tényezővel
szemben. Mintha régen az egyenruhák kivitelezése döntötte volna el a csatákat.
A vizuális elemek feladata csak a figyelem megragadás, a többit a kampány más tényezőinek kell eldöntenie. Olyan
pozíciók ellen indított harcok, olyan árakciók, amiben kevés esély van jó
eredményeket elérni, éppen a nehézségek miatt.
Amikor már a te pozícióidat veszélyeztetik
A poroszok már harcoltak a császári
haderő jobb szárnyával, amikor a kora esti órákban, a centrumban La Haye
Sainte-et elfoglalták a franciák.
A német egységek viszont kiűzték a franciákat
Plancenoit-ból, a csatamező egyik legmesszebbi pontjáról, ami mélyen bent volt
Napóleon vonalai mögött a jobbszárnyon. Ezzel már a bekerítés veszélye is fenyegette
a franciákat.
A csatamezőre visszatérő Napóleon, hogy jobbszárnyát megerősítse
a 10 zászlóaljból álló Ifjú Gárdát
küldte a poroszok ellen, amit azok kemény harcok árán visszavertek. A császár
ekkor a Régi Gárda 2 zászlóalját indította Plancenoit-ba, akik félelmetes
harcok árán visszaszorították a poroszokat.
Azonban nem sikerült elég messzire visszaverni
őket, így a 50 000 német katona ismét megrohanta a falut. A 20 000 francia védő,
főként a Régi Gárda tapasztalt egységei, majd egy órán át tartották
Plancenoit-t, mielőtt a kitartó és folyamatos porosz ellentámadás, félórányi
véres utcai csatározás után kiverte őket állásaikból.
Utolsóként a temetőt és a
templomot védő Régi Gárda futamodott meg. A nap végére a francia veszteségek
hatalmasra nőttek ezen a ponton, volt olyan alakulat, ami 92%-ban elpusztult.
Miközben
túlságosan egyetlen dologra koncentrálsz, és döntő előnyt akarsz elérni
egyetlen fontos ponton, nagyon kell vigyázni, hogy más pontokon támadás ne
érjen.
A konkurensek fontos termékeit támadod, miközben ők a termékvonalad más
elemei ellen indítanak kampányt, ezzel is csökkentve a fő kommunikáció és
kampány erejét.
Sokszor egy kampányban fel kell készülni a támadó és védekező
taktikára is. Túlságosan hangsúlyozva a kampány termék tulajdonságait, vigyázni
kell, hogy a terméklánc más pontjain ne legyenek problémák.
A kampány termék
megrendeléséből származó plusz energiák és erőráfordítások, nem
veszélyeztethetik a többi termék vevői számára a pontos és minőségi
kiszolgálást.
Nem tudsz elérni úgy tartós eredményeket, ha a kampányterméked –
akár akciós, akár bevezetésre kerülő – forgalmát növeled pár százalék ponttal,
miközben más termékeid forgalma 50-90%-al esik vissza.
Támadás szemből
Miközben Wellington arcvonalának
középső részét, a La Haye Sainte-et elfoglaló franciák veszélyeztették,
Napóleon az utolsó tartalékát is mozgósította: a mind ezidáig veretlen Császári
Gárdát.
Lövedék-
és repeszviharon keresztül indítottak rohamot, és a gárdisták. Öt
zászlóaljuk legyőzte a számbeli fölényben levő szövetségesek első
vonalainak
brit és német alakulatait. A gárdisták tovább törtek előre, a helyzet
azonban
így már kezdett kritikussá válni.
Az első győzelmek a túlerővel szemben nem
kerültek kihasználásra, a megfelelő pozíciókat kiépítve másutt törekedve
fölényre, hanem változatlanul az ellenfél főserege ellen igyekeztek meg
tovább rohamozni. Ez alapvetően ellentmondott Napóleon stratégiai rendszerének.
A koalíció seregei így ugyanis, újabb egységeket tudtak bevetni ennek, az egyetlen pontnak a védelmére. A
csata elején a jobbszárny támadásával, a jól kiépített védekező pozíciók ellen
Napóleonnak nem sikerült olyan támadást indítani, hogy ellenfelei feléljék
tartalékaikat. S ez a csata végső fázisában megbosszulta magát.
Ekkor ugyanis
Wellington Chassé holland hadosztályát küldte a császáriak feltartóztatására,
aki a tüzérséggel oldalba kapta a dicsőséges gránátosokat. A franciák a tűz és
túlerő ellenére nem hátráltak meg. Chassé kénytelen volt a közelharcot
választani a franciák félelmetes elitegységével szemben és katonáival rárontani
a gárdistákra, akik azonban még mindig tartották magukat.
A
Császári Gárda rohama közben, tőlük nem
messze nyugatra 1500 brit gárdista, fedezékben védekezett, s nem adta
fel
ezt a pozíciót. Tartották a pozíciót, mert féltek a teljes
megsemmisüléstől, ha ellen rohammal szállnak szembe a francia elit
katonákkal és
tüzérségi tűzzel.
Ebben a pillanatban azonban, mikor már más csapatok lekötötték a gárda
figyelmét, jól összehangolt módon emelkedtek ki a fedezékeikből és szétzúzták
a rémült Császári Gárdát, közvetlen közelről leadott sortüzeikkel. A francia
vadászhadosztályok megpróbáltak felfejlődni, hogy viszonozzák a tüzet – ekkor
indult meg a szövetséges bajonett-roham, amit egy újonnan érkezett francia
vadászzászlóalj még megfutamított, ám a siker csak ideiglenes volt.
A brit gárdistákat
üldöző franciák azonban újabb koalíciós tartalékokkal találták szemben maguk, a
Frederick Adam tábornok vezette friss brit dandár, ha képzettségben alatta is
állt a gárdistáknak, de frissességük kompenzálta ezt, végül megfutamította
őket.
A történelem folyamán először a
Császári Gárdát szétverték, és katonái fejetlenül menekültek vissza a francia
vonalak felé. Wellington, aki jól tudta, hogy a verhetetlen francia gárdisták
visszavonulása elbátortalanítja a többi napóleoni alakulatot, így azonnal jelt
adott az általános rohamra.
A Császári Gárda maradéka a sikertelen támadás után
a három francia tartalék zászlóalj mellett gyülekezett és délre La Haye
Sainte-től kiépítették az utolsó állásukat. Adam dandárja és az ötödik brigád
egy része támadásával teljesen összezavarta azonban a már bizonytalan
franciákat és csekély ellenállás után a félig-meddig megmaradt egységek a
főhadiszállás, La Belle Alliance felé menekültek.
Egy ilyen fontos katonai egység vesztét természetesen, a történetépítés szintjén is megörökíti a történelem. A sokkal kisebb katonai tudással és tapasztalattal bíró Hugh Halkett őrnagy fogadta ugyanis Pierre Cambronne tábornok megadását, s ekkor hangozhatott el az a Cambronne-nak tulajdonított híres mondás: „La Garde meurt, elle ne se rend pas!”, azaz „A Gárda meghal, de nem adja meg magát!”. Azonban a kilátástalan küzdelemben már a méltó halálra sem nyílt mód, a túlerő lefegyverezte őket.
Egy ilyen fontos katonai egység vesztét természetesen, a történetépítés szintjén is megörökíti a történelem. A sokkal kisebb katonai tudással és tapasztalattal bíró Hugh Halkett őrnagy fogadta ugyanis Pierre Cambronne tábornok megadását, s ekkor hangozhatott el az a Cambronne-nak tulajdonított híres mondás: „La Garde meurt, elle ne se rend pas!”, azaz „A Gárda meghal, de nem adja meg magát!”. Azonban a kilátástalan küzdelemben már a méltó halálra sem nyílt mód, a túlerő lefegyverezte őket.
A frontális
támadás, amikor teljesen szembe megyünk mások jól ismert termékeivel, vagy
pozícióival, a legköltségesebb és a leg erőforrás igényesebb kampány típus.
Természetesen
hiába alkalmazzuk ehhez akár a legjobb embereket, a legjobb technikai
eszközöket és azokat a csatornákat, amik a lehető legtöbb vevőt érik el
egyszerre, akkor sem bízhatunk abban, hogy teljes egészében, egyetlen
kampányban, olyan eredményeket érhetünk el, amivel teljesen magunkhoz
ragadhatjuk a kezdeményezést.
Egy frontális támadásnál is jobb részcélokat
kitűzni, a piaci részesedés pár százalékos elmozdulását is eredményként
elkönyvelni. Az így elért célok, pozíciók védelmét már bármelyik vezetőnkre
rábízhatjuk, hiszen egy megnyert pozíció védelme már jóval könnyebb feladat.
A
legjobb embereinket, a specialistáinkat és az általuk használt eszközöket, pedig
vessünk be más pontokon, más tervek végrehajtásánál, ahol szintén van esély a
pozíciók javítására.
Amennyiben a legjobb embereinket és eszközeinket, olyan
rutin feladatok végzésére szorítjuk, amit más is megtehetne, az ő képességeik
kezdenek el folyamatosan roncsolódni. Így hosszú távon a teljes
tanácstalanságukat és hozzáértésük elvesztését kockáztatjuk a számukra nem méltó feladatok kijelölésével.
Amikor minden szétesik egy kampányban
Körülbelül, a Császári Gárda
vereségével egy időben verték ki a poroszok a franciákat Plancenoit-ból. A brit és szövetséges erők előretörése és
Plancenoit elvesztése hatására a teljes francia front felbomlott.
Az utolsó
egységek, amelyek szervezett hadrendben maradtak, a Régi Gárda két, a
főhadiszállás körül állomásozó zászlóalja volt. Ez volt a legvégső tartalék,
egyúttal a császár személyes testőrsége.
Egy ideig Napóleon abban reménykedett,
hogy ha a két zászlóalj kitart, a francia haderő maradéka felfejlődhet mögötte,
ám a visszavonulás fejvesztett meneküléssé vált, így erre már nem kerülhetett
sor. A két egység négyzetalakba fejlődött fel La Belle Alliance két oldalán,
hogy felfogják az ellenfél előretörő lovasságának támadásait.
A császár – amíg nem tudták meggyőzni,
hogy a csata elveszett és távoznia kell – ellenállásra utasította a két
zászlóaljat. Ő maga is csatába szállt, személyesen a bázistól nyugatra eső egységet vezette. A poroszok a
keleti zászlóaljat támadták meg, Adam hadai, pedig a nyugatit kényszeríttették
visszavonulásra.
Az alkony leszálltával mindkét francia egység viszonylag
szervezett rendben visszavonult Franciaország felé. A francia tüzérség a britek
és poroszok kezébe került sok megfutamodó franciával együtt, akik miatt az
ágyúk visszavonása is lehetetlenné vált. A szövetséges lovasság mintegy este
11-ig üldözte a megfutamodókat, a poroszok, pedig egész éjjel követték őket.
Az ütközet
Napóleon végső és teljes értékű bukását hozta. Alig négy nappal a csata után
Napóleon lemondott minden címéről, majd másfél hónappal később az angolok Szent
Ilona szigetére szállították, ahonnan már soha többé nem tért vissza a
csatamezőre.
A
kampányterv nem megfelelő kivitelezése, a téves információk alapján hozott
döntések, majd, amikor feszültebbé válik a helyzet a döntésképtelenség, mind
komoly veszélyforrásaivá válnak saját kampányaidnak.
Amikor ezek ellenére
fokozzuk a nyomást és még költségesebb eszközöket – szórt média kampányok, a
reklámok növelése – vetünk be azért, hogy célt érjünk, akkor még nagyobbak
lesznek a veszteségeink.
Amikor a speciális tudással bíró embereinket más
feladatokra használjuk a kampányban, amikor a kollégáktól, az alvállalkozóként megbízott
specialistáinktól irreális dolgokat várunk el, ezért alulértékeljük a
teljesítményüket.
Ezek a tényezők, így együttesen mind azt idézik elő, hogy a konkrét tudás
helyett érzelmek, mások vélekedése, véleménye befolyásolja a döntéseink.
Ezek pedig az élet bármely részén, még ma is a stratégia követéséről és a taktikai tudásról való teljes lemondást jelentik.
Sodródást, amiből még soha nem jött ki jól egyetlen óriási tudással és
tapasztalattal rendelkező vezető sem.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése