Egy kis csapat stratégiája a piacon maradáshoz – Dárdai Pál és a Hertha BSC
A sport és a harcászat kitűnő
metaforái az üzleti folyamatoknak, így az ezekhez a területekhez tartozó
történetek nagyon szemléletesen tudják bemutatni az üzleti életben követhető
stratégiákat. Bármely piaci területen, általában van két-három nagyobb piaci
szereplő, ők rendszerint ezeknek a piacoknak több mint a felét birtokolják. S a
megmaradó 20-45%-nyi piaci részesedésre nagyon sok cég, számtalan piaci
szereplő pályázik. A nagyok árnyékában, milyen lehetőségei vannak egy kis
cégnek. Erre lehet kiváló sport példa, a magyar Dárdai Pál vezetésével az
elmúlt szezonban éppen csak bent maradó Hertha Bsc Berlin is. A Manchester
United mellett, akiknél már az előző szezontól azt vizsgáljuk, hogy egy piacvezető,
az egyik legnagyobb tudással rendelkező menedzserrel az élen, aki komoly
taktikai tapasztalatokkal és az ehhez párosuló filozófiával rendelkezik, hogyan
valósítja meg a hosszú távú stratégiáját, - ez a 2014-ben indult projekt végül kudarcba fulladt, mert 2 év után az építkezés közepén, sok fiatal beépítésével és egy FA kupa győzelemmel a háta mögött menesztették Van Gaal-t, aki ezután végleg távozott a futball világából - most azt is nyomon követjük, hogy egy
kis csapat, hogyan birkózik meg azzal a feladattal, hogy egyáltalán
megmaradhasson a piacon, vagy elinduljon a növekedés útján.
A tét megmaradni a piacon
A futball csapatok bevételeit
nagymértékben meghatározza, hogy milyen ligában játszanak. A nézőszám, a TV
jogok, a merchandising és a szövetségektől érkező díjak mind-mind radikálisan
magasabbak, ha egy csapat rendszeresen az első osztályban játszik, mintha
mondjuk lecsúszik a második ligába. A kiesés ellen küzdő kiscsapatok a
Bundesligában sem elégedhetnek meg azonban azzal, hogy bent maradnak, hanem
minőségi játékot kell produkálniuk azért, hogy minél többen kilátogassanak a
mérkőzésekre, minél többször szerepelhessenek a TV-ben, a nagyobb csapatok
ellen és minél több mezt és egyéb relikviát eladjanak. A Hertha Berlin az
elmúlt évben a bent maradásért való küzdelemmel párhuzamosan egyre kisebb
nézőszámokat tudott produkálni a kiábrándító játék miatt. A 2010/2011-es
másodosztályú évadban átlagban 46.131 néző volt kíváncsi a mérkőzésekre a
74.400 férőhelyes stadionban. Ez a 2014/2015-ös első ligás utolsó szezonban
átlagban csak 50.185-re emelkedett. Dárdai Pál, mint klub legenda, -
játékosként ő szerepelt a legtöbbet a Hertha Bsc-ben - ezt a folyamatot is
igyekezett megállítani. Egy ikonikus klubjátékos vezetésével zajló heroikus
küzdelem a bent maradásért, a mutatott játék ellenére is megállította a
nézőszám csökkenést, sőt az utolsó fordulókra az emelkedés is megindult. Azonban Dárdai edzőségének második évére ez már önmagában kevés lesz ahhoz, hogy rendszeresen telt házzal
játsszon a csapat.
A Bundesligában való bent maradás,
mint elsődleges cél, konkrét számokban is mérhető egy klubnál. Nézzük meg 5
évre visszamenőleg, hogy egy olyan csapatnak, aki csak éppen bentmaradt,
milyen teljesítményt kellett nyújtania. Egy adott évben a piacon maradáshoz
szükséges minimális teljesítményt, hasonlóan az üzleti piacokhoz, nagymértékben
meghatározza a versenytársak teljesítménye is. Az utóbbi években ez a minimum
az alábbiak szerint nézett ki: 2014/15 Hertha a bent maradáshoz elért pontszám 35;
2013/14 a Stuttgart 32 ponttal maradt bent; 2012/13 az Ausburgnak 33 pont
kellett ehhez; 2011/12 a Hamburg 36 pontot teljesített és 2010/11-es szezonban
a Wolfsburgnak 38 ponttal sikerült bent maradnia. Az utóbbi évek statisztikái
azt mutatják, hogy a legoptimálisabb esetben 38 pontra, vagy annál 1-2 ponttal
többre van szüksége egy Bundesliga együttesnek a bentmaradáshoz.
Ez egy év statisztikájára lebontva azt
jelenti, hogy a 34 mérkőzésből, 12 győzelemre és 2 döntetlenre, az az minimum
38%-os teljesítményre van szükség. Természetesen minél kevesebb a győzelem,
akkor a döntetlenek számát kell növelni, 11 győzelemnél, 5 döntetlenre van
szükség, az az minden elszalasztott győzelmet 3 döntetlenre kell beváltani. A
sikerhez márpedig elengedhetetlenek a győzelmek, ezt díjazza a ponttáblázat és
a közönség is. Amennyiben egy csapat, mind a 34 mérkőzését döntetlennel
teljesítené, vagyis azt mondhatjuk róla, hogy verhetetlen, akkor is rendkívüli
veszélyben lenne a bentmaradása. A
piacon maradáshoz mindig győzelmek kellenek.
A technikai megoldások kerülnek előtérbe egy kis csapatnál
Egy kisebb csapat hatékonyságát, tehát
nagymértékben meghatározza, mennyi győzelmet tud elérni. A lehetőségek jóval
kisebb százalékát tudja kihasználni, mint nagy vetélytársai. A kisebb cégeknél
ez azt jelenti, hogy kevesebbszer kerül üzletkötési pozícióba és az ajánlatai
is kevesebbszer érnek célba. Ehhez a rendelkezésre álló eszközökből kívánja
kihozni a maximumot. Az építkezés, a csapat karakterének, arculatának
kialakítása, a hatékonyság növelésével párhuzamos. Míg a nagy csapatok inkább
építenek a hagyományaikra, a saját történetükre, egyedi stílusokra és az ehhez
kapcsolódó filozófiára és stratégiára, a kisebb vetélytársaknál ezzel szemben,
mindig a technikai megoldások értékelődnek fel. Ez óriási különbséget jelent
egyébként a cégvezetésben és eredményességben is, hatékonysági szempontból
ezért nagyon érdemes a stratégiai, történetépítési és PR területek tartós
fejlesztésére koncentrálni, hogy ne újból és újból a megmaradás legyen a
tét.
A meglévő erőforrások alapján, a teljesítmények
maximalizálására tett lépésekben fontos szerepet kap, még publikus módon is a
technika. A nagy csapatok is ugyanúgy élnek ezekkel az eszközökkel, de ezt ők
már nem tartják a kommunikáció homlokterében, mivel az előbb felsorolt tényezők
ezeknél sokkal fontosabbak. Az egyik Dárdai által bevezetett ilyen technika,
hogy az edzéseken és a felkészülési mérkőzéseken is használ egy innovatív
eszközt, amely rögzíti a futballisták
minden mozgását, ezzel pedig segít pontosabb képet adni az edzőknek, a
labdarúgók állapotáról. Nemcsak a fizikai állapot mérhető fel így, hanem a
mozgás irányokból és azok rendszerességéből, a szoftverek pontosabban
meghatározhatják, hogy egy adott csapatrendszerben, milyen posztokon, pozíciókban
lehet a leginkább bevetni és a mérkőzés melyik fázisában egy-egy játékost.
A technikai
megoldásoknál ugyanilyen fontos szerepe van, a saját teljesítmények fejlesztésének, a belső képzéseknek, amik
szintén növelik az eredményességet. Dárdai letöltette játékosaival a Wyscout nevezetű programot, amelyen a
futballisták a világ legszélesebb adatbázisát használhatják. A
programban több mint 30 ezer csapat és 273 ezer profi futballista adatlapja
található, s az egészen egyszerű adatoktól kezdve a
legbonyolultabb taktikai elemekig minden böngészhető a segítségével. Az
applikációval videókat is megtekinthetnek a játékosok, és kielemezhetik
ellenfelük erősségeit, valamint gyenge pontjait, sőt, még azt is megnézhetik,
melyik csatár melyik pontját célozza meg legszívesebben a kapunak, vagy épp
merre szereti elhúzni a labdát, ha a balszélen száguld.
„Nemrég vezettük be az applikáció
használatát a csapaton belül. Hatalmas segítség ez a mindennapokban. Egyetlen
kattintás és mindent megtudhatsz egy játékosról. Így a futballistáim még
hatékonyabban fel tudnak készülni az ellenfélből” – mondta Dárdai Pál.
A filozófia, ami nem az
A kis csapatoknál teljesen máshogy
jelenik meg az eredmény kényszer, ez nem a játékból, a futballról alkotott
filozófiából fakad közvetlenül, hanem önmagáért, a bent maradásért kell
megvalósítani. Ez felülírja a filozófiai, stratégiai módon történő
gondolkodást. Ezt Dárdai önmaga is elmondja, megerősítve ezt a tételt. „Az
eredmény mindennél fontosabb. Az eredményességnél nincs jobb filozófia, nem
hiszem, hogy kitaláltak már annál jobbat. Ehhez ki kell használni az ellenfelek
gyengeségeit. A statisztika azt mutatja, nyolc lövésből lesz egy gól. Ezért
nekünk 7 percenként kell kidolgozni egy támadást. S mindent meg fogunk tenni ehhez
futásban és ütközésben.” A kijelölt teljesítmény megvalósításához nagyon
pontosan le kell bontani a részfeladatokat, ami sokkal hatékonyabbá tehet mindent,
de ugyanakkor frusztráló is lehet, mint minden időgazdálkodás. Mi történik, ha
nem jönnek 7 percenként a támadások? Ez jobb teljesítményre, nagyobb
erőbedobásra sarkall, vagy esetleg félelemmel tölt el, hogy a kitűzött célokat
nem sikerül elérni?
Ezért minél többféle forgatókönyvet kell
párhuzamosan kidolgozni ahhoz, hogy a részfeladatok is megvalósíthatóak legyenek.
A tervezés fázisában is nagyon pontos és sokféle verzióra van szükség. Ráadásul
ezeket az egyes verziókat be kell gyakorolni. A piacon maradásért is ugyanolyan
tervszerűen kell küzdeni, mint a piacvezetésért. „Nem szerettem játékosként
sem, ha meglepetések érnek. Edzőként sem szeretem. A magyar válogatott a
kaputól 26 méterre védekezik, a Hertha két méterrel előrébb, mert a játékosok
komfortjának ez felel meg a legjobban. A kapus is jól érzi magát, a
mezőnyjátékosok is, mert stabilitást kapnak hátulról. A szélső védők, pedig
besegítenek ehhez.”
A pontos tervek kivitelezésénél, mivel
ez emberek kezében van, mindig fontos a pszichológia is. A pszichológiai
tényezőket is lehet azonban mennyiségi mutatókkal felülírni, ezzel csökkentve a
negatív tényezőket. „A Hertha egy mérkőzésen futott 124 kilométert is, mert a
küzdelem és a párharcok az alaptételei ennek a rendszernek. Másként nem megy.
Nálam alaptétel a futás, az ütközés.” Ugyanilyen mennyiségi tétel lehet a cég
életében a telefonálások száma, az ügyféltalálkozók, a kiadott ajánlatok száma.
Ezek, olyan konkrétan megvalósítható elemek, amelyekből tudjuk, hogy idővel
kijönnek az eredmények, s ha hosszú távon végezzük, a begyakorlás révén egyre
jobbak lesznek a statisztikai mutatók is.
Ezt Dárdai így fogalmazza meg: „Ha mi
nem fáradunk annyira, ha mentálisan rendben vagyunk, nincs pánik és stressz, és
tiszta a fej, akkor van esély utolsó perces gólokra. Persze, én is szeretnék
többet labdát birtokolva, szebben játszani, többet támadni, de ha ez nem megy,
ha nem megfelelő erre a játékosállomány, akkor keretek közé szorítva kell
teljesíteni.” S azért fontos az edző által kijelölt kereteket, előírásokat
betartani, mert „a fegyelmezetlenség őrli a kondíciót és az agyat is.”
Az építkezéshez, stratégiai gondolkodáshoz kell a tanulás
A kis csapatok sem táncolhatnak azonban
mindig borotvaélen, amennyire lehet maximalizálva a teljesítményt, de nem
mozdulva el innen semmilyen irányba. Dárdai ezt is pontosan fogalmazza meg: „Én
most tanulok. Mindennap tanulok. És amikor az előadásokon ülök, akkor rendszerezek
magamban. Amiket ott hallok, azt forgatom magamban. Nem nézek ki a fejemből,
hanem figyelek, analizálok. Itthon
túlzottan elmentünk az infrastruktúra felé.” Ahhoz, hogy valaki előre lépjen és
még többet hozzon ki a lehetőségeiből, elengedhetetlen a tudás mélyítése, míg
nálunk céges szinten is inkább jellemzőek az infrastrukturális beruházások,
anélkül, hogy bármi változna. Az
infrastruktúrafejlesztés is fontos, de ez inkább kell, hogy kövesse a kitűzött stratégia
célokat, semmint megfordítva, előbb fejlesztünk, ahhoz, hogy ne maradjunk le, s
abban reménykedünk, ez majd meghozza a megfelelő célokat és lehetőségeket is.
Ez így egy rendkívül költséges módszer, ami nem hoz el áttöréseket és jelentős
eredményeket.
Ennek a stratégiai gondolkodásnak az eléréséhez, természetesen a vezetők
személyiségében kell radikális változásoknak végbemennie. A jobban teljesítő
gazdaságokban, ez már fontos kérdés és egy-egy tulajdonos is ilyen típusú
stratégiai beállítottságú vezetőt keres, a végrehajtók helyett. Ezt Dárdai így fogalmazza meg „Egy ilyen
edzői álláshoz Németországban nem lehet anélkül jutni, hogy az életvitelét,
szemléletét ne tiszteljék az embernek. Ezért a szerencséért sokat tettem, mert amikor a 15 éveseknek
megtartottam az első edzésemet, azt felvették. Ha ez a referencia dolog szóba
került, nekem inkább az volt az. Látták az agilitásomat, hogyan dolgozom, mit
miért teszünk. Egy edzés egy avatott szemlélőnek árulkodó, nem kell ott lenni a
vonal mellett, minden szembetűnik a felvételről is.” A saját és céges PR-ban ma
már rendkívül fontos, ezt is többször leírtam, hogy szemléletessé, átláthatóvá
tegyük a dolgokat és ehhez remek eszköz a film, amit ma már bármilyen
vállalkozás kitűnően alkalmazhat a saját cégében.
A terv megvalósítása: a munka és a visszacsatolás
A kidolgozott tervek megvalósításához
elengedhetetlen a folyamatos munka és a dolgozók megfelelő állapota. „Figyelek
rá, hogy mentálisan és fizikailag is felkészültek legyünk. Ehhez adjuk hozzá
Rainer Widmayer [a másodedző] elemzéseit. Ha jól fel akarsz készülni, az azt
jelenti, hogy sok ellenfelet kell megnézned. Sajnos otthon sem tudom
szabályozni magam, és sok meccset megnézek az ellenfelekről.” Minden ellenfélre
nagyon alaposan, pontos kutatásokkal kell felkészülni, mint ahogy minden egyes
ügyfélnél ezt az alapos felkészülést kell követni.
Mindig a leggyengébb pontokat kell
javítani a munka során, ahhoz, hogy egyre jobb teljesítményt érjünk el. Így a
megalapozott kutatás és a gyenge pontok erősítése segíti az előrelépést. „A
gyorsaságot. Gyors játékosokat keresünk. Ha egészében nézem a csapatot,
rájövök, hogy ezen a ponton még szükségünk van előrelépésre. Megvan az akarat a
futásra, megvan a fej megfelelő használata. Ezekre mind szükség van a
Bundesligában. De hogy is volt mindez Robin Hooddal? Bújj ki a fa mögül, tüzelj
gyorsan, és rejtőzz el újra. Fejjel sok mindent meg lehet oldani, ha nehezebb
időket élünk, akkor is.” S ez a pont a gyorsaság, az, ami ma az üzleti életben
is nagyon fontos. Aki kevesebb idő alatt több feladatot végez el pontosan, az
sokkal hamarabb éri el a céljait.
A nyári átigazolási szezon a
futballkluboknál, pontosan a gyengeségek kijavítását célozza meg, valamint a
hatékonyság növelésében segíthet. Ehhez természetesen a játékrendszerbe
illeszkedő, a megfelelő posztokra olyan játékosok kellenek, akik javítani
tudnak a játék minőségén, vagy valamilyen módon hiányszerepet töltenek be. A
Hertha-hoz a nyári átigazolási szezonban 10 új játékos csatlakozott. Fizetni
azonban csak két játékosért fizettek, összesen 4,76 millió fontot, a
középpályára érkező középső középpályásért, Vladimir Daridaért és a védekező
középpályás Niklas Starkért. A középpálya megerősítése mind a támadásszervezéshez,
mind a védekezéshez, volt az a terület, amire igazán költöttek. A többi játékosból
ketten ingyen csatlakoztak a csapathoz, háromnak lejárt a kölcsönadási
szerződése a bérbevevő kluboknál és három játékost a Hertha utánpótlásából
emeltek a nagy csapathoz. Míg a Herthától 8-an távoztak, ketten pénzért
igazoltak el, ebből a saját nevelésű Nico Schulz-ot, akinek sok lehetőséget
biztosított, szerette volna megtartani Dárdai, de ő inkább a Mönchenladbachot
választotta. Négy játékos szabadon igazolható volt, kettőt pedig kölcsönadtak. Az
átigazolási szezon mérlege, mindent figyelembe véve, a futball piacon nagyon
szerénynek számító 1,51 milliós költést mutatott. Így Dárdai egy 28 fős
kerettel dolgozik az évben, amelynek a piaci értéke 43,31 millió font. Forrás: http://www.transfermarkt.co.uk
Célok
Amíg a hatékonyság növelés a
legfontosabb elem, amin dolgozunk, elsősorban csak rövid távú célokat tudunk
kijelölni. Ehhez elsősorban sok taktikai szintű feladatot kell megvalósítani.
Ezeket támogatják a technikai eszközök és minél apróbb részekre lebontott
feladatok megvalósítása és az ahhoz kapcsolódó tervezési folyamatok. A stratégia
célok követik ezeket, bár minden esetben jobb, ha stratégiai, hosszú távú
célokban gondolkodunk, az ehhez kapcsolódó filozófiával és küldetéssel, mert az
inkább lehetővé teszi a stabilitást.
A Hertha rövid távú céljai, csak a
német kupa szereplés tekintetében tartalmaz olyan elemet, amire egy hosszabb
történetet lehet majd építeni. „Mindenekelőtt, negyven pontot kell szereznünk a
bajnokságban – és a Német Kupában is jó lenne döntőt játszani. A stadion
közelében élek, és minden évben elsétálok a döntőre a feleségemmel, a fiaimmal
és az édesapámmal. Remek helyeink vannak a stadionban, de nagyon szép lenne
lentről is átélni a kupadöntőt – még akkor is, ha netán nem nyerünk. Óriási
ajándék lenne egy finálé a szurkolóinknak és a városunknak, ezt, mint motivációt,
át kell éreznie a játékosainknak is.” – mondta a fiatal magyar vezetőedző.
A részcélokat,
amivel a bentmaradás elérhető, pedig így fogalmazta meg: „A négymeccses
blokkok során változhatnak a célok attól függően, milyen ellenfelekkel
találkozunk. Vannak olyan meccsek, amelyeket kötelező megnyernünk és vannak
olyanok, amelyek elvesztése belefér egy ilyen hosszú szezonba.” Az az Dárdai
négymérkőzéses ciklusokban gondolkodik, ezekben átlagosan öt pontot szeretne
szerezni, tehát 32 mérkőzés után 40 pont a terv. S ezzel a Hertha teljes
mértékben elkerülné, hogy az utolsó két fordulóban még izgulnia kelljen, mint
az előző szezonban.
Dárdai Pállal készített interjú forrása:
http://ulloi129.hu/2015/03/27/dardai-az-eredmenyessegnel-nincs-jobb-filozofia/
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése