Kövess:

2015. szeptember 16., szerda

Egy kis csapat stratégiája a piacon maradáshoz – Dárdai Pál és a Hertha BSC



Hertha Bsc Berlin
A sport és a harcászat kitűnő metaforái az üzleti folyamatoknak, így az ezekhez a területekhez tartozó történetek nagyon szemléletesen tudják bemutatni az üzleti életben követhető stratégiákat. Bármely piaci területen, általában van két-három nagyobb piaci szereplő, ők rendszerint ezeknek a piacoknak több mint a felét birtokolják. S a megmaradó 20-45%-nyi piaci részesedésre nagyon sok cég, számtalan piaci szereplő pályázik. A nagyok árnyékában, milyen lehetőségei vannak egy kis cégnek. Erre lehet kiváló sport példa, a magyar Dárdai Pál vezetésével az elmúlt szezonban éppen csak bent maradó Hertha Bsc Berlin is. A Manchester United mellett, akiknél már az előző szezontól azt vizsgáljuk, hogy egy piacvezető, az egyik legnagyobb tudással rendelkező menedzserrel az élen, aki komoly taktikai tapasztalatokkal és az ehhez párosuló filozófiával rendelkezik, hogyan valósítja meg a hosszú távú stratégiáját, most azt is nyomon követjük, hogy egy kis csapat, hogyan birkózik meg azzal a feladattal, hogy egyáltalán megmaradhasson a piacon, vagy elinduljon a növekedés útján.

A tét megmaradni a piacon


A futball csapatok bevételeit nagymértékben meghatározza, hogy milyen ligában játszanak. A nézőszám, a TV jogok, a merchandising és a szövetségektől érkező díjak mind-mind radikálisan magasabbak, ha egy csapat rendszeresen az első osztályban játszik, mintha mondjuk lecsúszik a második ligába. A kiesés ellen küzdő kiscsapatok a Bundesligában sem elégedhetnek meg azonban azzal, hogy bent maradnak, hanem minőségi játékot kell produkálniuk azért, hogy minél többen kilátogassanak a mérkőzésekre, minél többször szerepelhessenek a TV-ben, a nagyobb csapatok ellen és minél több mezt és egyéb relikviát eladjanak. A Hertha Berlin az elmúlt évben a bent maradásért való küzdelemmel párhuzamosan egyre kisebb nézőszámokat tudott produkálni a kiábrándító játék miatt. A 2010/2011-es másodosztályú évadban átlagban 46.131 néző volt kíváncsi a mérkőzésekre a 74.400 férőhelyes stadionban. Ez a 2014/2015-ös első ligás utolsó szezonban átlagban csak 50.185-re emelkedett. Dárdai Pál, mint klub legenda, - játékosként ő szerepelt a legtöbbet a Hertha Bsc-ben - ezt a folyamatot is igyekezett megállítani. Egy ikonikus klubjátékos vezetésével zajló heroikus küzdelem a bent maradásért, a mutatott játék ellenére is megállította a nézőszám csökkenést, sőt az utolsó fordulókra az emelkedés is megindult. Ebben az évben azonban ez már önmagában kevés lesz ahhoz, hogy rendszeresen telt házzal játsszon a csapat.
 
A Bundesligában való bent maradás, mint elsődleges cél, konkrét számokban is mérhető egy klubnál. Nézzük meg 5 évre visszamenőleg, hogy egy olyan csapatnak, aki csak éppen bent maradt, milyen teljesítményt kellett nyújtania. Egy adott évben a piacon maradáshoz szükséges minimális teljesítményt, hasonlóan az üzleti piacokhoz, nagymértékben meghatározza a versenytársak teljesítménye is. Az utóbbi években ez a minimum az alábbiak szerint nézett ki: 2014/15 Hertha a bent maradáshoz elért pontszám 35; 2013/14 a Stuttgart 32 ponttal maradt bent; 2012/13 az Ausburgnak 33 pont kellett ehhez; 2011/12 a Hamburg 36 pontot teljesített és 2010/11-es szezonban a Wolfsburgnak 38 ponttal sikerült bent maradnia. Az utóbbi évek statisztikái azt mutatják, hogy a legoptimálisabb esetben 38 pontra, vagy annál 1-2 ponttal többre van szüksége egy Bundesliga együttesnek a bent maradáshoz.

Hertha Bsc
Ez egy év statisztikájára lebontva azt jelenti, hogy a 34 mérkőzésből, 12 győzelemre és 2 döntetlenre, az az minimum 38%-os teljesítményre van szükség. Természetesen minél kevesebb a győzelem, akkor a döntetlenek számát kell növelni, 11 győzelemnél, 5 döntetlenre van szükség, az az minden elszalasztott győzelmet 3 döntetlenre kell beváltani. A sikerhez márpedig elengedhetetlenek a győzelmek, ezt díjazza a ponttáblázat és a közönség is. Amennyiben egy csapat, mind a 34 mérkőzését döntetlennel teljesítené, vagyis azt mondhatjuk róla, hogy verhetetlen, akkor is rendkívüli veszélyben lenne a bent maradása.  A piacon maradáshoz mindig győzelmek kellenek.

A technikai megoldások kerülnek előtérbe egy kis csapatnál


Egy kisebb csapat hatékonyságát, tehát nagymértékben meghatározza, mennyi győzelmet tud elérni. A lehetőségek jóval kisebb százalékát tudja kihasználni, mint nagy vetélytársai. A kisebb cégeknél ez azt jelenti, hogy kevesebbszer kerül üzletkötési pozícióba és az ajánlatai is kevesebbszer érnek célba. Ehhez a rendelkezésre álló eszközökből kívánja kihozni a maximumot. Az építkezés, a csapat karakterének, arculatának kialakítása, a hatékonyság növelésével párhuzamos. Míg a nagy csapatok inkább építenek a hagyományaikra, a saját történetükre, egyedi stílusokra és az ehhez kapcsolódó filozófiára és stratégiára, a kisebb vetélytársaknál ezzel szemben, mindig a technikai megoldások értékelődnek fel. Ez óriási különbséget jelent egyébként a cégvezetésben és eredményességben is, hatékonysági szempontból ezért nagyon érdemes a stratégiai, történetépítési és PR területek tartós fejlesztésére koncentrálni, hogy ne újból és újból a megmaradás legyen a tét. 

A meglévő erőforrások alapján, a teljesítmények maximalizálására tett lépésekben fontos szerepet kap, még publikus módon is a technika. A nagy csapatok is ugyanúgy élnek ezekkel az eszközökkel, de ezt ők már nem tartják a kommunikáció homlokterében, mivel az előbb felsorolt tényezők ezeknél sokkal fontosabbak. Az egyik Dárdai által bevezetett ilyen technika, hogy az edzéseken és a felkészülési mérkőzéseken is használ egy innovatív eszközt, amely rögzíti a futballisták minden mozgását, ezzel pedig segít pontosabb képet adni az edzőknek, a labdarúgók állapotáról. Nemcsak a fizikai állapot mérhető fel így, hanem a mozgás irányokból és azok rendszerességéből, a szoftverek pontosabban meghatározhatják, hogy egy adott csapatrendszerben, milyen posztokon, pozíciókban lehet a leginkább bevetni és a mérkőzés melyik fázisában egy-egy játékost.

Hertha Bsc Berlin
A technikai megoldásoknál ugyanilyen fontos szerepe van, a saját teljesítmények fejlesztésének, a belső képzéseknek, amik szintén növelik az eredményességet. Dárdai letöltette játékosaival a Wyscout nevezetű programot, amelyen a futballisták a világ legszélesebb adatbázisát használhatják.  A programban több mint 30 ezer csapat és 273 ezer profi futballista adatlapja található, s az egészen egyszerű adatoktól kezdve a legbonyolultabb taktikai elemekig minden böngészhető a segítségével. Az applikációval videókat is megtekinthetnek a játékosok, és kielemezhetik ellenfelük erősségeit, valamint gyenge pontjait, sőt, még azt is megnézhetik, melyik csatár melyik pontját célozza meg legszívesebben a kapunak, vagy épp merre szereti elhúzni a labdát, ha a bal szélen száguld.

„Nemrég vezettük be az applikáció használatát a csapaton belül. Hatalmas segítség ez a mindennapokban. Egyetlen kattintás és mindent megtudhatsz egy játékosról. Így a futballistáim még hatékonyabban fel tudnak készülni az ellenfélből” – mondta Dárdai Pál.

A filozófia, ami nem az


A kis csapatoknál teljesen máshogy jelenik meg az eredmény kényszer, ez nem a játékból, a futballról alkotott filozófiából fakad közvetlenül, hanem önmagáért, a bent maradásért kell megvalósítani. Ez felülírja a filozófiai, stratégiai módon történő gondolkodást. Ezt Dárdai önmaga is elmondja, megerősítve ezt a tételt. „Az eredmény mindennél fontosabb. Az eredményességnél nincs jobb filozófia, nem hiszem, hogy kitaláltak már annál jobbat. Ehhez ki kell használni az ellenfelek gyengeségeit. A statisztika azt mutatja, nyolc lövésből lesz egy gól. Ezért nekünk 7 percenként kell kidolgozni egy támadást. S mindent meg fogunk tenni ehhez futásban és ütközésben.” A kijelölt teljesítmény megvalósításához nagyon pontosan le kell bontani a részfeladatokat, ami sokkal hatékonyabbá tehet mindent, de ugyanakkor frusztráló is lehet, mint minden időgazdálkodás. Mi történik, ha nem jönnek 7 percenként a támadások? Ez jobb teljesítményre, nagyobb erőbedobásra sarkall, vagy esetleg félelemmel tölt el, hogy a kitűzött célokat nem sikerül elérni?

Ezért minél többféle forgatókönyvet kell párhuzamosan kidolgozni ahhoz, hogy a részfeladatok is megvalósíthatóak legyenek. A tervezés fázisában is nagyon pontos és sokféle verzióra van szükség. Ráadásul ezeket az egyes verziókat be kell gyakorolni. A piacon maradásért is ugyanolyan tervszerűen kell küzdeni, mint a piacvezetésért. „Nem szerettem játékosként sem, ha meglepetések érnek. Edzőként sem szeretem. A magyar válogatott a kaputól 26 méterre védekezik, a Hertha két méterrel előrébb, mert a játékosok komfortjának ez felel meg a legjobban. A kapus is jól érzi magát, a mezőnyjátékosok is, mert stabilitást kapnak hátulról. A szélső védők, pedig besegítenek ehhez.”

Hertha Bsc Berlin
A pontos tervek kivitelezésénél, mivel ez emberek kezében van, mindig fontos a pszichológia is. A pszichológiai tényezőket is lehet azonban mennyiségi mutatókkal felülírni, ezzel csökkentve a negatív tényezőket. „A Hertha egy mérkőzésen futott 124 kilométert is, mert a küzdelem és a párharcok az alaptételei ennek a rendszernek. Másként nem megy. Nálam alaptétel a futás, az ütközés.” Ugyanilyen mennyiségi tétel lehet a cég életében a telefonálások száma, az ügyféltalálkozók, a kiadott ajánlatok száma. Ezek, olyan konkrétan megvalósítható elemek, amelyekből tudjuk, hogy idővel kijönnek az eredmények, s ha hosszú távon végezzük, a begyakorlás révén egyre jobbak lesznek a statisztikai mutatók is.

Ezt Dárdai így fogalmazza meg: „Ha mi nem fáradunk annyira, ha mentálisan rendben vagyunk, nincs pánik és stressz, és tiszta a fej, akkor van esély utolsó perces gólokra. Persze, én is szeretnék többet labdát birtokolva, szebben játszani, többet támadni, de ha ez nem megy, ha nem megfelelő erre a játékosállomány, akkor keretek közé szorítva kell teljesíteni.” S azért fontos az edző által kijelölt kereteket, előírásokat betartani, mert „a fegyelmezetlenség őrli a kondíciót és az agyat is.”

Az építkezéshez, stratégiai gondolkodáshoz kell a tanulás


A kis csapatok sem táncolhatnak azonban mindig borotvaélen, amennyire lehet maximalizálva a teljesítményt, de nem mozdulva el innen semmilyen irányba. Dárdai ezt is pontosan fogalmazza meg: „Én most tanulok. Mindennap tanulok. És amikor az előadásokon ülök, akkor rendszerezek magamban. Amiket ott hallok, azt forgatom magamban. Nem nézek ki a fejemből, hanem figyelek, analizálok.  Itthon túlzottan elmentünk az infrastruktúra felé.” Ahhoz, hogy valaki előre lépjen és még többet hozzon ki a lehetőségeiből, elengedhetetlen a tudás mélyítése, míg nálunk céges szinten is inkább jellemzőek az infrastrukturális beruházások, anélkül, hogy bármi változna.  Az infrastruktúrafejlesztés is fontos, de ez inkább kell, hogy kövesse a kitűzött stratégia célokat, semmint megfordítva, előbb fejlesztünk, ahhoz, hogy ne maradjunk le, s abban reménykedünk, ez majd meghozza a megfelelő célokat és lehetőségeket is. Ez így egy rendkívül költséges módszer, ami nem hoz el áttöréseket és jelentős eredményeket.

egy kis csapat stratégiája
Ennek a stratégiai gondolkodásnak az eléréséhez, természetesen a vezetők személyiségében kell radikális változásoknak végbemennie. A jobban teljesítő gazdaságokban, ez már fontos kérdés és egy-egy tulajdonos is ilyen típusú vezetőt keres, a végrehajtók helyett. Ezt Dárdai így fogalmazza meg „Egy ilyen edzői álláshoz Németországban nem lehet anélkül jutni, hogy az életvitelét, szemléletét ne tiszteljék az embernek. Ezért a szerencséért sokat tettem, mert amikor a 15 éveseknek megtartottam az első edzésemet, azt felvették. Ha ez a referencia dolog szóba került, nekem inkább az volt az. Látták az agilitásomat, hogyan dolgozom, mit miért teszünk. Egy edzés egy avatott szemlélőnek árulkodó, nem kell ott lenni a vonal mellett, minden szembetűnik a felvételről is.” A saját és céges PR-ban ma már rendkívül fontos, ezt is többször leírtam, hogy szemléletessé, átláthatóvá tegyük a dolgokat és ehhez remek eszköz a film, amit ma már bármilyen vállalkozás kitűnően alkalmazhat a saját cégében.

A terv megvalósítása: a munka és a visszacsatolás


A kidolgozott tervek megvalósításához elengedhetetlen a folyamatos munka és a dolgozók megfelelő állapota. „Figyelek rá, hogy mentálisan és fizikailag is felkészültek legyünk. Ehhez adjuk hozzá Rainer Widmayer [a másodedző] elemzéseit. Ha jól fel akarsz készülni, az azt jelenti, hogy sok ellenfelet kell megnézned. Sajnos otthon sem tudom szabályozni magam, és sok meccset megnézek az ellenfelekről.” Minden ellenfélre nagyon alaposan, pontos kutatásokkal kell felkészülni, mint ahogy minden egyes ügyfélnél ezt az alapos felkészülést kell követni.

Mindig a leggyengébb pontokat kell javítani a munka során, ahhoz, hogy egyre jobb teljesítményt érjünk el. Így a megalapozott kutatás és a gyenge pontok erősítése segíti az előrelépést. „A gyorsaságot. Gyors játékosokat keresünk. Ha egészében nézem a csapatot, rájövök, hogy ezen a ponton még szükségünk van előrelépésre. Megvan az akarat a futásra, megvan a fej megfelelő használata. Ezekre mind szükség van a Bundesligában. De hogy is volt mindez Robin Hooddal? Bújj ki a fa mögül, tüzelj gyorsan, és rejtőzz el újra. Fejjel sok mindent meg lehet oldani, ha nehezebb időket élünk, akkor is.” S ez a pont a gyorsaság, az, ami ma az üzleti életben is nagyon fontos. Aki kevesebb idő alatt több feladatot végez el pontosan, az sokkal hamarabb éri el a céljait.

Hertha Bsc Berlin
A nyári átigazolási szezon a futballkluboknál, pontosan a gyengeségek kijavítását célozza meg, valamint a hatékonyság növelésében segíthet. Ehhez természetesen a játékrendszerbe illeszkedő, a megfelelő posztokra olyan játékosok kellenek, akik javítani tudnak a játék minőségén, vagy valamilyen módon hiányszerepet töltenek be. A Hertha-hoz a nyári átigazolási szezonban 10 új játékos csatlakozott. Fizetni azonban csak két játékosért fizettek, összesen 4,76 millió fontot, a középpályára érkező középső középpályásért, Vladimir Daridaért és a védekező középpályás Niklas Starkért. A középpálya megerősítése mind a támadásszervezéshez, mind a védekezéshez, volt az a terület, amire igazán költöttek. A többi játékosból ketten ingyen csatlakoztak a csapathoz, háromnak lejárt a kölcsönadási szerződése a bérbevevő kluboknál és három játékost a Hertha utánpótlásából emeltek a nagy csapathoz. Míg a Herthától 8-an távoztak, ketten pénzért igazoltak el, ebből a saját nevelésű Nico Schulz-ot, akinek sok lehetőséget biztosított, szerette volna megtartani Dárdai, de ő inkább a Mönchenladbachot választotta. Négy játékos szabadon igazolható volt, kettőt pedig kölcsönadtak. Az átigazolási szezon mérlege, mindent figyelembe véve, a futball piacon nagyon szerénynek számító 1,51 milliós költést mutatott. Így Dárdai egy 28 fős kerettel dolgozik az évben, amelynek a piaci értéke 43,31 millió font. Forrás: http://www.transfermarkt.co.uk

Célok


Amíg a hatékonyság növelés a legfontosabb elem, amin dolgozunk, elsősorban csak rövid távú célokat tudunk kijelölni. Ehhez elsősorban sok taktikai szintű feladatot kell megvalósítani. Ezeket támogatják a technikai eszközök és minél apróbb részekre lebontott feladatok megvalósítása és az ahhoz kapcsolódó tervezési folyamatok. A stratégia célok követik ezeket, bár minden esetben jobb, ha stratégiai, hosszú távú célokban gondolkodunk, az ehhez kapcsolódó filozófiával és küldetéssel, mert az inkább lehetővé teszi a stabilitást.

Hertha Bsc Berlin
A Hertha rövid távú céljai, csak a német kupa szereplés tekintetében tartalmaz olyan elemet, amire egy hosszabb történetet lehet majd építeni. „Mindenekelőtt, negyven pontot kell szereznünk a bajnokságban – és a Német Kupában is jó lenne döntőt játszani. A stadion közelében élek, és minden évben elsétálok a döntőre a feleségemmel, a fiaimmal és az édesapámmal. Remek helyeink vannak a stadionban, de nagyon szép lenne lentről is átélni a kupadöntőt – még akkor is, ha netán nem nyerünk. Óriási ajándék lenne egy finálé a szurkolóinknak és a városunknak, ezt, mint motivációt, át kell éreznie a játékosainknak is.” – mondta a fiatal magyar vezetőedző.

A rész célokat, amivel a bent maradás elérhető, pedig így fogalmazta meg: „A négymeccses blokkok során változhatnak a célok attól függően, milyen ellenfelekkel találkozunk. Vannak olyan meccsek, amelyeket kötelező megnyernünk és vannak olyanok, amelyek elvesztése belefér egy ilyen hosszú szezonba.” Az az Dárdai négymérkőzéses ciklusokban gondolkodik, ezekben átlagosan öt pontot szeretne szerezni, tehát 32 mérkőzés után 40 pont a terv.  S ezzel a Hertha teljes mértékben elkerülné, hogy az utolsó két fordulóban még izgulnia kelljen, mint az előző szezonban.

Dárdai Pállal készített interjú forrása: http://ulloi129.hu/2015/03/27/dardai-az-eredmenyessegnel-nincs-jobb-filozofia/

0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések