Az üresség és a teltség elve - A háboró művészete VI.
A
munkavégzést is, mint az élet valamennyi eseményét is, ugyanolyan periódusok
jellemzik. Vannak időszakok, amikor, minden sikerül és vannak időszakok, amikor
semmi sem akar összejönni. Van, amikor csak lassan haladunk előre a
feladatainkkal és van, amikor nagyon gyorsan elérjük a kitűzött célokat.
Amennyiben ezeket a folyamatokat tökéletesen tudnánk szabályozni, úgy
radikálisan megnövekedne az esélyünk a sikerre. A csatamezőkön és a
sportpályákon, látványosan valósulnak meg ezek a dolgok. Nem véletlen, hogy a
hadvezérek és a menedzserek, mindent megtesznek, azért, hogy minél inkább
megtanítsák embereiknek, hogyan lehet elérni a jó periódusokat, amikből a
sikerek erednek és hogyan lehet „felülni” ezekre a jó periódusokra, hogy
tartósan fenn is maradjanak azok. A harcászatban Szun-Ce ezt az üresség és
teltség elvével fogalmazta meg.
„Általában úgy van, hogy aki előbb érkezik a csata
helyére, s ott várja meg az ellenséget, az ereje teljében van, aki pedig később
érkezik a csata helyére és sietve kénytelen felvenni a harcot, az máris
kimerült. Aki tehát igazán ért a harchoz, az maga irányítja az ellenséget, s
nem hagyja magát az ellenség által irányítani.”
Az
időzítés és a gyorsaság ma már, mint többször leírtuk elengedhetetlen része a
mai üzleti életnek. A kortárs, internetes technológiák segítségével már, akkor
szem előtt kell lennünk, amikor a potenciális vásárlónkban megfogalmazódik a
gondolat, amikor a problémájára megoldást keres. A harcászat tudománya is
bizonyítja, hogy, aki előbb érkezik egy csata helyszínére, és ott jól választja
ki a földrajzi pozíciókat, az már félig meg is nyerte a küzdelmet.
Amennyiben
az üzletmenetből, a kommunikációból hiányoznak ezek a megelőző lépések, úgy
mindig időhiányban szenvedünk, mindig szaladni kell az eredmények után. Annál
pedig nincs fárasztóbb, mint, amikor mindig menetből, mindig valami problémát
megoldva kell újabb eredményeket elérni, miközben azt látjuk, hogy
versenytársaink mennyire kényelmesen tudják megoldani ugyanezt. Az, aki meghatározó,
akar lenni a saját piaci közegében és nem, akar állandó ár és egyéb versenyben
lenni a konkurenciával, az jobb, ha a gyorsaságra és a megfelelő időzítésre
nagy figyelmet fordít. Kezdje el használni még ma azokat a technológiákat,
amivel mindig a potenciális és már meglévő vásárlói szeme előtt lehet. Ezek nélkül
ugyanis mindig rosszabb pozícióból kell küzdenie a versenytársaival.
„El kell hagyni azt a helyet, ahol gyors támadás
várható, s gyorsan le kell csapni ott, ahol éppen nem várják.
Ezért jól támadni annyit jelent, hogy az ellenség nem
tudja, hol védekezzék jól, védekezni, pedig annyit, hogy az ellenség nem tudja,
hol támadjon.”
A
legfontosabb ma már, hogy az elért eredményeket, az elfoglalt piaci pozíciót, a
megszerzett ügyfeleket mindenáron megtartsuk. Éppen, emiatt fontos, hogy azokra
az esetekre, amikor ezeket a pozíciókat támadhatják a versenytársaink, pontosan
kidolgozott taktikánk legyen. Olyan üzeneteket tudjunk küldeni azoknak, akikben
felkeltettük az érdeklődést, ami nem engedi elcsábulni őket. A versenytársak
ugyanis nem tudják blokkolni azokat a védekező lépéseket, amiket csak saját
ügyfélkörünknek propagálunk. Azokra az üzenetekre, amik csakis a mi partnereinknek
és vevőinknek szólnak, nem fognak tudni reagálni. Emiatt nagyon fontos, hogy
folyamatosan gyűjtsük a vásárlóink email címeit, telefonszámait, a közösségi
média oldalaink követőivé tegyük őket és a honlapunkra látogatók IP címet is
elraktározzuk a kampányainkhoz. Ezek a technológiák ma már mind elérhetőek és
gyorsan ki is dolgozhatóak. Vágj bele most, ha eddig még nem tetted ezt meg!
„Így ha én csatát akarok kezdeni, akkor építsen
bármily magas sáncokat és ásson bármilyen mély árkokat az ellenség, elkerülhetetlenül
harcba fog bocsátkozni velem, mert támadásom arra kényszeríti, hogy mentse
magát (védekezzék). De ha én nem akarok harcba bocsátkozni, akkor kiválasztom a
helyet, ahol védekezhetem, s az ellenségnek nem lesz módja csatát kezdeni
velem, mert én elmozdítottam a számára megfelelő helyről.”
A
védekezés legfontosabb szabályát, a saját személyre szabott kommunikációval, a
saját média felületek megfelelő menedzselésével, így könnyen be tudjuk tartani.
Mindig kommunikációs előnyben leszünk a konkurensekkel szemben, ha ezekre a
lépésekre nagyon ügyelünk. Így a konkurensek támadásait mindig tudjuk majd
blokkolni. Ellenben, ha látjuk, hogy valaki velünk szemben elmulasztja ezeket a
lépéseket megtenni, akkor mi könnyedén megtámadhatjuk ajánlatainkkal azt a
vevőkört, akinek a konkurensünk kommunikál. Sőt a jól felépített piacvédő
technológiák, a megfelelő védekezés stabil alapot teremt a támadásnak is. Mi
sokkal jobban ismerjük az adott típusú vevőkör szokásait, elvárásait, azokat a
kommunikációs elemeket, amire reagálnak. Így a jól kidolgozott védekezési
mechanizmusok lehetővé teszik, hogy a gondos taktika alapján felépített
kampányainkkal megtámadjuk a számunkra vonzó célcsoportokat.
„Erről mondják, hogy a győzelmet cselekvésünk tudja
biztosítani. Lehet az ellenségnek bármily sok katonája, mégis el lehet érni,
hogy még csak ne is kerüljön sor küzdelemre.”
Az állandó
cselekvés, a folyamatosság a kommunikációban, a taktikai, kampány motívumok
alkalmazásában és azok csiszolásában, mind olyan lehetőségeket teremt
számunkra, aminek a segítségével még a legnagyobb vetélytársakkal is szembe
tudunk szállni az értékesítésben. Bátran tudunk, olyan egyedi célcsoportot,
vagy termékkört választani a tapasztalatok és gyakorlat révén, aminek a
segítségével ezeket a pontokat könnyedén meg tudjuk majd támadni, a siker
reményében.
„Hadseregünk formája hasonló legyen a vízhez. A víz
formája olyan, hogy elkerüli a magasat és siet az alacsonyabban levő helyekre.
A hadsereg formája olyan legyen, hogy kerülje el a teltséget és mérjen csapást
az ürességre. A víz a földterülethez igazodik, úgy irányítja folyását; a hadsereg
az ellenséghez igazodjék, úgy biztosítsa magának a győzelmet.”
A víz
metafora pontosan megmutatja, hogyan kerüljük el a túlságosan telített
piacokat, erős versennyel és hogyan találjunk, olyan új szegmenseket, amikben sikeresek
lehetünk. Eleve kerülni kell, azokat a területeket, ahol túl nagy az árverseny
és sok a konkurens. Olyan stratégiát kell e helyett kidolgoznunk, ami eltér az
adott piaci szegmens szereplőitől. Meg kell alkotni azokat a stratégiai táblákat,
amiknek a segítségével fel tudjuk tárni azokat az üres területeket, ahol jóval
nagyobb a növekedés esélye.
Azonban a
stratégia megvalósításához, nagyon pontosan fel kell építeni azokat a taktikai
elemeket, amivel ezeket kibontod. A konkurenseid ugyanis, érzékelni fogják, ha
valami újba kezdesz. A nagyon gyors információ áramlás miatt korunk
legfontosabb szabályai, hogy nagyon gyorsan kell eredményeket elérned az
újdonságaiddal, mert hamarosan másolni fogják őket. Amennyiben a piacod
jellemző stratégiai pontjait sikerül, olyan módon módosítani, hogy mindenki más
számára nagy nehézséget okoz a váltás, akkor a versenytársaidnak nagyon nehéz
lesz igazodniuk hozzád. Ezért nagyon fontos ma a jó stratégia és az ezt kibontó
pontosan begyakorolt taktika, a kampányok kivitelezése.
„Mert az öt elem közül egyik sem lehet állandó
győztes, a négy évszak közül egyik sem maradhat meg örökre.”
Pontosan a
gyors információáramlás miatt, arra is fel kell készülnöd, hogy a korábban
alkalmazott és jó eredményeket hozó kampányaid lecseréld, és gyorsan átalakítsd.
A technikai, online eszközök ugyanis, amiket ma használsz, negyedévente
változnak. Aki folyamatosan nem alkalmazza ezeket, és nem tudja kiaknázni az
eszközök újdonságában lévő erőt, nem lesz képes a változásokkal lépést tartani.
Ez pedig a piaci pozíciók gondos megőrzése miatt rendkívül fontos.
Nagyon
fontos a számodra, bármivel is foglalkozz ezért, hogy mindig elkerüld azokat
telített pontokat, amik nagy küzdelem árán sem jósolnak győzelmet, de közben
valamennyi energiád kimerül. Keresd inkább azokat a lehetőségeket, ahol új
területeket hódíthatsz meg, és így energiád teljében leszel. Ehhez azonban
elengedhetetlen, hogy végre kidolgozd a stratégiád és az ahhoz tartozó
taktikát, kampányokat és azt be is gyakoroltasd a te hadseregeddel.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése