A kilenc terület - A háború művészete XI.
A hadvezetés törvényei szerint van laza
terület, van könnyű terület, van harcra ingerlő terület, van nyílt terület, van
kulcsfontosságú terület, van súlyos terület, van nehezen járható terület, van
körülzárással fenyegető terület, és van halálos terület.
Jó
tudni, hogy mire irányul éppen az aktuális üzleti tevékenységünk. A legtöbb
probléma abból ered, hogy mindig csak
egyetlen elemet, az értékesítést preferálunk, ami csupán a rövidtávú
jövedelmezőség és likviditás. Fontos stratégiai szempontból is részterületekre
bontani, azokat fokozatokat, lépcsőket, amelyek a hosszútávú fejlődéshez és
jövedelmezőséghez vezetnek. S igazából ez fogja garantálni a folyamatos
pénzáramlást és a rövidtávú likviditást is.
Minden egyes különálló területnél fontos
meghatározni, hogy mely taktikai lépések vezetnek ott eredményre. S minden egyes területen dolgozni kell
folyamatosan. A halálos területeket fel kell számolni. A körül zárással
fenyegetőknél meg kell találni a kiutat, a súlyos területeket gyümölcsözővé
kell tenni, a kulcsfontosságúakat el
kell foglalni. Minden terület más hozzáállást és feladatmegoldást jelent.
Amennyiben minden szervezeti tevékenység azonos rúgóra jár, azonos tematikával
van felépítve, akkor nincs semmilyen taktikai tudás, amely megfelelne az egyes
területek megoldásának.
Éppen ezért laza területen nem kell
harcolnunk, könnyű területen nem érdemes megállapodnunk, harcra ingerlő
területen nem szabad támadnunk, nyílt területen nem szabad elszakadnunk,
kulcsfontosságú területen egyesülni kell szövetségeseinkkel, súlyos területen
fosztogatnunk kell, nehezen járható területen mindig mennünk kell előre,
körülzárással fenyegető területen jó haditervet kell kovácsolnunk, halálos
területen pedig feltétlenül harcolnunk kell.
Szun-Ce is pontosan tudta, hogy minden
tevékenységi terület más taktikát igényel. A könnyű, alacsony
jövedelmezőségű területekre, a túl sok energiát lekötő vevőkre nem érdemes
energiát pazarolni. Ezeket a területeket el kell hagyni mielőbb.
Ingerlő
területek, amelyek arra csábítanak, hogy könnyed
módon jelentős hasznot érhetünk el, mindig
veszélyesek és többnyire csak költséget termelnek és elmarad a várt
nyereség. Itt nem szabad versenybe bocsátkozni, mert ezek azok a gazdasági
lufik, amik rendszerint idővel kidurrannak, súlyos károkat hagyva maga után.
Nyílt
területen, ahol sok a versenytárs,
nagyon célratörő, egységes tervet kell megvalósítani. Itt a hosszú távú előnyök kerüljenek inkább a fókuszba, mint a
rövidtávú ár akciók. Ezekkel ugyanis
csak egyre jobban elszakadsz az eredeti céljaidtól és mivel nő a távolság az
elképzeléseid és a tetteid között, ezért egyre inkább elveszted a fókuszt és a
kedved.
Kulcsfontosságú területeken biztos, hogy a legnagyobb cégek is jelen vannak, így a legjobb
üzleti politika, ha a kulcsfontosságú
területek megszerzésére szövetségeket kötsz, semmint még több résztvevővel
növelni a versenyt. A nagy verseny miatt ugyanis egyre kisebb területekre
szorulhatunk vissza, sok potenciális vevőt elveszítve.
A
súlyos területek, azok, amelyeken
erőteljes pozíciókat birtoklunk, s olyan
termékekkel vagyunk jelen, amelyek élettartama korlátos. Lehet ez kifutó,
vagy szezonális termék, itt a taktika célja a profit maximalizálás lesz. A
nehezen járható területek viszont, ahol megtaláljuk a helyes utat, többnyire
olyan helyekre vezetnek, amelyek jövedelmező, súlyos területekké válnak. Ehhez
viszont nem kell mást tenni, mint kitartani a nehezen járható utakon is és
megtalálni az ott alkalmazható taktikát, minél több verzió kipróbálása után.
Minden
cégnek vannak olyan pozíciói, termékei, ami vonzó más cégek számára is. Így
sokak tevékenység pontosan arra irányul, hogy ezeket a pozíciókat célba vegye
és roncsolja. A megtámadott pozícióknál a védekező háború, taktikai szabályait
kell alkalmaznunk. Ugyanilyen módon
vannak teljesen hasonló profilú vállalkozások, akik ugyanarra a területre,
hasonló taktikával próbálnak betörni. Itt válik létfontosságúvá a stratégia
megléte, mert ez az, ami minden tényező azonossága esetén a javunkra dönti
el a küzdelmet. A stratégiai gondolkodás von ugyanis óriási különbséget a vállalkozások
közé. A mások technikai, taktikai megoldásait tökéletesen másolók, ugyanis
sohasem lesznek egyediek, nincs történetük, ami hosszú távon íródik, csupán
aktuális módszerek interpretálói. Idővel
a harc mindig a stratégák javára billenti el a mérleg nyelvét.
A háború legfontosabb elve az legyen,
hogy minél gyorsabban igyekezzünk elfoglalni azt, amit az ellenség még nem ért
el, járjunk olyan utakon, amelyekre (ellenségünk) még csak nem is gondol, s
támadjunk ott, ahol (ellenségünk) nem készült fel a védelemre.
A
stratégák újítók. Új piaci pozíciókat
hoznak létre, ahová a konkurensek, csak idővel lesznek képesek eljutni. Így
az új pozíció jövedelmezősége mindig a stratégáké. Ennek megfelelően új
megoldásokat, új taktikát tudnak kidolgozni ahhoz, is hogy ezeket az
újdonságokat megismertessék a piacukkal. Ezek az újítások többnyire a meglévő
célcsoportokat köti még inkább hozzájuk és egyben újak megcélzását is lehetővé
teszi. Ez a típusú bővülés, a versenytársakat mindig váratlanul érinti és nem
is tudják követni a lépéseket.
A kilenc terület változásait, az összehúzódás
és kiegyenesedés előnyeit és az emberi érzelmek törvényeit mindenképpen
tanulmányoznunk kell.
Az a kérdés, hogy meg vannak e ezek a
jól körül határolt területek a mi cégünkben is. Ennek nemcsak a termékek,
szolgáltatások, hanem a szervezet és kommunikáció szintjén is meg kell lenniük.
Ettől lesz sikeres minden háború, mert minden változásra lesz eszközünk a
cégünkben.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése