Üzleti terv
Milyen szempontok szerint írj üzleti tervet?
Akár kezdő vagy növekvő üzleti vállalkozásról van szó, kell, hogy legyen
üzleti terve. A terv biztosítja az ütemezést, ez jelöli ki a célokat, ez biztosítja, hogy lépésről-lépésre bárki el
tudja érni a kívánt sikert. Az nem kérdés, hogy kell írni egy üzleti
tervet, az viszont nagy dilemma, hogyan
kell megírni egy üzleti tervet. Olyan üzleti tervet, ami nem elmélet, hanem
valóban a cég előre jutását, sikerét segíti.
Az üzleti terv alapvetően válaszokat
kell, hogy tartalmazzon egy sor átfogó és alapvető üzleti kérdésre. Az első
és legfontosabb kérdés: mi az üzleti vállalkozás célja? Mit szeretne elérni?
Másképp megfogalmazva, mit akarunk, hogyan nézzen ki a vállalkozásunk három, öt
vagy akár 10, esetleg még ennél is több év múlva? Milyen szintű bevételekre és
a nyereségre van szükségünk ehhez? Hány munkatárssal, alkalmazottal vagy
alvállalkozóval valósítjuk meg ezt? Hány helyen, milyen földrajzi területen
szolgáltatunk? S amikor elkezdünk ezeken az alapvetéseken gondolkodni jönnek
egymásután a kérdések, amikre mind választ kell adnunk az üzleti tervünkben!
Az üzleti tervben válaszokat kell adni ezekre a kérdésekre rövidebb időszakaszok,
különösen egy év távlatában. Egy év
távlatában, azért mert ilyen időtávban tudjuk a stratégiánkat kibontó, taktika
elemeket meghatározni. Egy év statisztikái alapján, tudunk a lépéseken
évről-évre az üzleti tervünk átvizsgálásakor módosítani és javítani rajtuk. Azaz,
tudnunk kell, hogy milyen az üzleti
céljainak vannak a folyó évben, és mit kell, ahhoz elérni, hogy azt mondjuk
végül „ez az év sikeres volt.”
Egy üzleti terv részei
A válaszok
megtalálásához az üzleti tervezést, természetesen több fejezetre kell
bontanunk. A legfőbb területek a következők:
Saját magunk elemzése: milyen termékeket, / vagy szolgáltatásokat
nyújt most és / mit fog fejleszteni és kínálni a jövőben a cégünk? Milyen főbb
jellemzői vannak a szolgáltatásainknak, miken és hogyan kellene javítani?
Ágazati elemzés: mekkora a / piacunk (aink), és
hogyan változnak azok? Milyen trendek vannak hatással rájuk, és ezek a tendenciák
mit jelentenek a számunkra majd a jövőben?
Versenytársak elemzése: határozzuk meg pontosan, hogy kik a
versenytársaink, és mik a legfontosabb erősségeik és gyengeségeik? Milyen
területeken van versenyelőnyük, hogyan tudjuk csökkenteni azt? Milyen
területeken van előnyünk, hogyan tudjuk megőrizni, vagy növelni ezt?
Ügyfél Elemzés: kik a megcélzott vásárlóink? Milyen
demográfiai és/vagy pszicho gráfiai profilokkal rendelkeznek? Mik az ők igényei?
Marketing terv: hogyan fogjuk rendszeresen elérni a meglévő és leendő ügyfeleinket? Milyen promóciós taktikát és marketing csatornákat fogunk ehhez használni? Hogyan fogjuk beárazni a termékeket és / vagy a szolgáltatásokat? Milyen legyen a saját márkánk pozicionálása? Milyen megkülönböztető jegyekre fókuszáljunk a kommunikációban?
Irányítás: kikből áll a jelenlegi csapatod, és
az egyes tagjai hogyan fejlődhetnek? Milyen tanácsadókat alkalmazol a
tevékenységedhez és hogyan kívánod ezt bővíteni, módosítani?
Cselekvési terv: Melyek lesznek azok a mérföldkövek, amiket el szeretnél érni, ahhoz, hogy ott tarts az év végén, ahol eltervezted? Milyen irányokba kell tovább lépni, hogy az öt éves terved megvalósuljon?
Pénzügyi terv: Milyen a cég likviditása? Hogyan
valósul ez meg ebben az évben? Mennyi a külső finanszírozás, (adott esetben)
mit kell ennek csökkentéséhez tennie a vállalatnak? Mely területeken fogsz
plusz forrásokat befektetni? Mik a tervezett bevételek és a nyereség az
elkövetkező 1-5 évben? Milyen eszközöket kell beszerezni ebben az évben és/vagy
a távlati jövőben?
Az üzleti tervben, legalább minden fenti kérdésre válaszolj!
Ez a nyolc kulcsfontosságú terület átvizsgálása, ezek átgondolása, újra tervezése fogja meghatározni a konkrét üzleti célokat, évről-évre, amíg a víziód el nem éred, a küldetésed meg nem valósítod. Azt is segít megválaszolni a részkérdéseket, ha írsz egy Összefoglalót az üzleti tervedhez, ami a garanciákat tartalmazza arra vonatkozóan, hogy az üzleti terv sikerülni fog.
Sok olyan tényező van, ami garantálja, hogy a terved sikerülni fog. Ez lehet, a vezetés, az irányítás minősége. Lehet valami egyedülálló technológia és / vagy partneri, kapcsolat a kivitelezésben. A legfontosabb, azonban mindig az, hogy legyen valami egyedi, jól megkülönböztethető abban, amit csinálunk, legyünk bármekkorák is. Csakis a megkülönböztető jegyekre fókuszálva érhető el, hogy a versenytársaknak ne legyen túl egyszerű utánozni minket és ellopni az ügyfeleket, ezzel csökkentve a piaci részesedésünk.
A legjobb, ha ilyenkor év elején ez alapján
– rászánsz pár napot – és átgondolsz sok mindent és megírod az
üzleti terved. Amennyiben már van üzleti terved, akkor érdemes újra átgondolni, frissíteni azt.
A taktikai területeket, mint a marketing, vagy a cselekvési terv érdemes új motívumokkal bővíteni, a
kevésbé produktív kampányokat lecserélni. Ehhez indulásként elég, ha a fent
vázolt kérdésekre válaszokat keresel. Maga
a gondolkodás, ami végül az írásban teljesedik ki lesz az a hajtóerő, ami segít
elérni a célokat. Az üzleti tervet így bármikor elővehetjük módosíthatunk
rajta, mert az olyan, mint hajósnak az
iránytű, az visz minket a céljaink felé. Az üzleti tervben így ki fog rajzolódni az a stratégia,
amitől sikeressé válunk. Ehhez jól olvasható és formázható, írható kell legyen
az üzleti tervünk. Nincs annál nagyobb öröm ugyanis, mint ahogy a terveinkből egy virágzó üzlet születik.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése