Legyen az üzleti élet Barcelonája!
A siker eléréséhez gyakran hoznak példákat, motivációt a sportéletből,
de mindenki tudja, hogy a sportteljesítmény mögött is rengeteg munka van. A sportban piacvezetőnek lenni ugyanolyan
nehéz, s nem elég hozzá a sok pénz. A labdarúgásban még ma, - egy hét alatt
sok minden eldőlhet - mindenki szerint a Barcelona a piacvezető. Azonban hosszú
évekig a sikersorozat előtt, szinte semmilyen címet nem nyert. S mindig van éppen válságban lévő sztárklub, amibe évek óta ölik a pénzt,
még sem tud elérni megfelelő eredményeket. S mindig van meglepetés csapat, aki
a nagyok töredék költségvetéséből tud jobb eredményeket elérni, mint egy nagy
egyesület.
A kis csapat számára nem lehet megnyugvás, hogy mi úgy sem rúgunk labdába, hisz az ott dolgozók is ugyanúgy sikerre
vágynak. S a csapatból kell kihozni a legjobb teljesítményt, 20 sztár nem
csapat, s megfelelő stratégia nélkül senki
nem tud eredményeket elérni egy
eleve korlátozott piacon. Egy labdarúgó bajnokságban az elérhető pontok száma
korlátozott egy 20 csapatos bajnokságban, ahol a Barcelona játszik maximum 114
pont érhető el. Ehhez azonban mindenkitől meg kéne szerezni a 3 pontot,
totálisan lehetetlen uralni a piacot, de az sem jósolható meg előre, hogy a
piacvezetéshez hány pont szükséges.
Mindenki mindig fejleszt, törekszik a jobb megoldásokra, a jobb munkaerő
„megszerzésére”. Mindig ki jön valami újítással, valami új stratégiával az
ellenfél.
Mi lenne, ha minden egyes évben
másokhoz, külső körülményekhez szabná egy csapat a tevékenységét? Beárazná,
hogy a Real Madrid szerintem 80 pontra képes, ezért mi 81-re hajtunk. Ebben a
mezőnyben lehetetlen összegyűjteni 90 pontnál többet, tehát ha 80%-os lesz a
teljesítményünk, akkor 72 pontunk lehet. S még vállon is veregethetik magukat,
mert a 80%-os teljesítmény az igen rendkívüli. Jelenleg a Bajnokok Ligájában a
Chelsea védelme, olyan, hogy nem lehet nekik gólt rúgni. Csupa olyan dolgot tennének, mert a piac korlátozott – a
megszerezhető pontok száma véges – amit
ma a magyar vállalkozók többségétől hallani. Előre tudják, hogy nem lehet
eladni, mert nincs az embereknél pénz, de ráadásul emiatt nem is érdemes semmit
csinálni, hisz úgyis vesztes a helyzet. Nincs elég tőke ahhoz, hogy új
termékekkel, szolgáltatásokkal álljunk elő. Maximálisan megteszünk mindent,
amit tudunk az értékesítésért, hisz ennél többet nem lehet, de még sincs
eredménye.
Három fontos dolog van, amit piacvezetőként meg lehet tanulni a Barcelonától! Legyen
saját arculata egy csapatnak, amin folyamatosan mérkőzésről mérkőzésre dolgozik
– nem két meccsen, két hirdetéssel, két próbálkozással, hanem – hétről hétre.
Az arculathoz kell egy jó stratégia, egy terv, amihez tartva magunk bármi
történjen is, szilárdan hiszünk abban, hogy megváltoztathatjuk a helyzetünket.
A legtöbb mérkőzés, a legkiélezettebb csaták a 90. perc után dőlnek el. Ahhoz
azonban, hogy a 92. percben legyen esélyünk nyerni, 91 percen keresztül
keményen kell dolgozni. Lehetséges, hogy a válságban is még csak a második
félidő elején járunk, de keményen kell dolgozni még jó 40 percet, hogy
egyáltalán legyen esélyünk nyerni.
Hogyan építsünk ehhez stratégiát a Barcelona mintájára?
Mi a Barcelona taktikája, amivel kibontja ezt a stratégiát?
1. Labdabirtoklás
Valószínűleg a legfontosabb eleme a Barcelona
játékának. Az alaptaktikához korábban is hozzátartozott, hogy igyekeztek
megbecsülni a labdát, sokáig járatták, azonban Guardiola ezt szinte a
végletekig megköveteli. Szerinte a cél az, hogy minden meccsen 65-70
százalékban náluk legyen a labda, amit jellemzően sikerül is teljesíteni: az
elmúlt idényben a spanyol bajnokságban a Barca átlagban 72 százalékban
birtokolta a labdát, a mostaniban pedig ugyanez a szám 70.
Ennek kettős célja van: ha
náluk van a labda, az ellenfél biztosan nem szerez gólt, másrészt az ellenfél
sokkal gyorsabban elfárad a hiábavaló labdakergetésben. Hogy ezt mennyire
komolyan veszik, bizonyítja, hogy a védők is csak a lehető legritkább esetben
vágják ki céltalanul a labdát, még a legszorongatottabb helyzetben is próbálnak
passzolni, még Víctor Valdés kapus is.
A kezdeményezés legyen nálunk
Mindig legyen nálunk a labda, az irányítás a kezdeményes lehetősége.
Ehhez tudnunk kell irányítani a vevők, a
potenciális vásárlók figyelmét. Mindig legyenek, olyan kampányaink,
folyamatos híradásaink, amik ha nem is eredményeznek vásárlást azonnal, de
közelebb visznek a 90. perchez, ahol eldönthetjük a mérkőzést. Ez lesz a pont,
ahol a vevő nálunk költi el a pénzét, nem a 60.-dik, 75.-dik percben, hanem
csak később. Mivel mi irányítjuk a
kommunikációt, ezért mindig a versenytársaknak kell reagálni, amennyiben
változnak a külső körülmények, s mi birtokoljuk a figyelmet, sokkal könnyebb
lesz ritmust váltani.
2. Letámadás
Ezzel a módszerrel sok együttes él, a
Barcelonánál azonban tökéletesen működik, a csapat abban a pillanatban letámad,
amint elveszítette a labdát. Guardiola szerint az ellenfél játékosa akkor a
legsebezhetőbb, amikor labdát szerzett, figyelme ugyanis megoszlik a becsúszás
vagy szerelés miatt, ami ráadásul extra energiát vesz ki belőle. Éppen ezért a
lehető leggyorsabban meg kell próbálni visszaszerezni tőle a labdát, mielőtt
átlátná a játékhelyzetet. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a letámadást ne csak
egy vagy két játékos végezze: mindenkinek csatlakoznia kell, aki a labda
közelében van.
Azonnal
reagáljunk a piac változásaira, sőt menjünk elébe
Sokan
várnak a trendfordulásra piacaikon, s bíznak benne, amint fordul a trend ők
is azonnal lépnek, s kiveszik belőle a részüket. Ám, aki elébe megy a
trendeknek, lendületből érkezik, az már
el is vitte előlünk a lehetőséget, mielőtt mi léphettünk volna. A válság
hatására egyre rövidebb ciklusok
működnek, egy adott hónapban, vagy kettőben lehet nagyon jó a forgalom, de
ugyanilyen váratlanul három hónapra le is ülhet Szóval, amint érkezik lehet,
hogy tovább is áll a trend, mire
észrevenné, hogy profitálhat belőle, olyankor kezd el marketingezni, az
értékesítésre áldozni, amikor már késő.
Aki mindig támadja a piacát, azelőtt megnyílnak a lehetőségek, egy-egy
helyzetet képes lesz kihasználni, ami szintén a győzelemre segíti. Azok, akik
pedig várják, hogy kialakul egy helyzet, csodálkoznak, hogy mekkora hátrányban
vannak azokkal szemben, akik folyamatosan támadnak, s helyzeteket dolgoznak ki.
3. Az öt másodperces szabály
A letámadás azonban nem tart sokáig, egészen
pontosan csak öt másodpercig. Ha ennyi idő alatt nem sikerül megszerezni a
labdát, akkor a Barcelona rögtön visszaáll egy körülbelül 25-30-méteres sávba,
ekkora a távolság a legelső ember (rendszerint Messi) illetve a leghátsó
között. Az ellenfélnek ezen a rendkívül kompakt falon kellene átjutnia. A
csapat játékosai igyekeznek közel helyezkedni egymáshoz (főleg a
középpályások), és együtt mozogni. Johan Cruyff szerint a Barca azért tudja
mindig olyan gyorsan visszaszerezni a labdát, mert a játékosoknak csak ritkán kell
tíz méternél többet futni, vagy ennél hosszabban passzolni.
Ismerjük határainkat
Az előző szabály miatt, hogy azonnal reagáljunk,
már nem elég ugyanazt az üzenetet
sulykolni, nem elég az előnyöket hangsúlyozni. Egy-egy kampány szóljon csak
az adott időszaknak – legyenek támadás variációk – egy kampány, ha nem is
sikerült, maradjon meg a fegyvertárban, s később teszteljük más célcsoporton. Nem
engedhetjük meg, hogy lehetőségeink elpazaroljuk, de legyünk képesek gyorsan új
variációkkal előállni. Lehet épp öt másodpercnyi, amíg jól megy, ekkor megsokszorozni az erőinket, a hatékonyságot.
Számos helyen találkozom azzal a panasszal, hogy míg pangás van a dolgozók, a
csapat hozzászokik egy alacsony fordulatszámhoz, s mikor érkezik a trend,
amikor sebességet kell váltani egyszerűen már képtelenek erre. Az idő nyúlásával, pedig
a nyereség apad. Szóval gyorsan váltani,
kísérletezni, de ha nem jön az eredmény, akkor is legyen egy alapszisztéma, amire visszaállunk, ami nem öli ki a tettvágyat.
4. Labdaszerzés
Persze a kritikus öt másodperc után is próbál
labdát szerezni a Barcelona, de nem kezd ötletszerű letámadásba. Xaviék
pontosan tudják, melyek azok a pillanatok, amikor érdemes kilépni az előző
pontban említett falból. Az egyik lehetőség, mikor az ellenfél játékosa
labdakezelési hibát vét, ilyenkor a hozzá legközelebb álló barcás azonnal
letámadja, a többiek pedig követik.
Egy másik lehetőség, ha az ellenfél labdás
embere a saját kapuja felé fordul. Ilyenkor leszűkülnek a lehetőségei, amit
Guardiola szerint ki kell használni. Ha nem is veszik el tőle a labdát, akkor
is csak hátrafelé passzolhat, vagyis a Barcelona területet nyer.
Pontosan kell ismerni a
lehetőséget
Míg mindenki a kapu felé fordul hátra, leszűkítve a saját lehetőségeit,
nekünk támadásba kell lendülni. Ne beszélgessen sokat olyanokkal, akik régóta
hátrafelé fordulva játszanak, nincs pénz, nem lehet mit tenni, ő is hogy járt,
bezárta a boltot. Ők nem viszik győzelemre a mérkőzését, ne nézzen híradókat,
olvasson, olyan újságokat, amelyek az öngólra játszatják a csapatát. Fel kell ismernie, amikor lépni kell,
ha tudja, hogy évtizedek óta, - még ha tavaly nem is így volt - hogy a piaca
júniusban élénkül, s körülbelül szeptember végéig működik optimálisan, akkor
már májusban futnia kell a kampányainak, értékesítési találkozóinak, amit
gondosan megtervezett október végéig, mert amikor jön a munka már nem lesz erre
ideje. S mi történik, ha menet közben kell váltania, az akkor is sok energiát
igényel, s egészen biztos, hogy ezekben a hónapokban kell megtermelnie
bevételének a 75%-át. A lehetőséget fel
kell ismerni, s azonnal meg kell ragadnia, s ez általában, mivel a piac
korlátozott, a versenytársak hibáinál a lehetséges a leginkább.
5. A 3-1 szabály
Azért olykor az ellenfél közel kerül a Barcelona
tizenhatosához, ilyenkor jön az, amit az edző Olaszországban tanult. Guardiola
több mint két évet játszott a Serie A-ban, és az ott tapasztaltakból is
építkezik. Ha az ellenféltől valaki megközelíti a Barca tizenhatosát, életbe
lép a 3-1 szabály: a hozzá legközelebb álló hátvéd megpróbálja szerelni,
miközben három társa igyekszik őket körbevenni mintegy háromméteres
távolságban. Ezzel kettős védővonalat húznak az ellenfél köré.
Együttműködés
A válság miatt a lehetőségek beszűkültek, ezért
ahány területen csak lehet, vegye körül
magát partnerekkel, akik egyes feladatokat sokkal hatékonyabban,
precízebben oldanak meg, mint a cégéből bárki. Ne vegyen fel olyan feladatra
munkaerőt, amit távmunkában, akár a töredékéért megoldhat egy erre szakosodott
specialista. Építsen ki partner marketinget, amivel egy potenciális vevő
valamennyi igényét ki tudja szolgálni. Egyetlen vevőt szolgáljon ki 3 cég, s Ön
csak azt a munkát végezze el, amin a
legtöbb haszna van, a többit bízza másra. Tudja meg, milyen igényei vannak
még a vevőjének, amire ajánlhat partner céget. Ha mind így működnek, akkor a vevőszerzés mindannyijuknak sokkal
egyszerűbb lesz.
6. Nincs kontra
A legtöbb csapat a labdaszerzés után igyekszik a
lehető leggyorsabban támadást indítani. Sok edző szerint a labdát elveszítő
csapat általában rendezetlen, ezért egy gyors kontrával könnyebb helyzetbe
kerülni. Guardiola azonban nem így gondolkodik: szerinte a labdát szerző
játékos kifejezetten sebezhető (lásd a kettes pontot), a legjobb tehát, ha a
lehető leggyorsabban passzol.
A labdaszerzéssel megtette a
dolgát, utána semmi különlegeset nem kell tennie. A Barca-drukkerek néha a
hajukat tépik, hogy a csapat miért nem kontráz - itt a magyarázat. Az egyetlen
kivétel, ha a Barca az ellenfél tizenhatosánál szerez labdát, ez esetben irány
a kapu.
Ne
száguldjon vakon előre, de növelje cége sebességét
A legkritikusabb pont, mivel mindenki úgy érzi,
hogy döntési, s reakció képessége elég gyors, de a válság jelentősen lassított
ezeken a területeken. Egy megszerzett munka után nem lehet hátradőlni, azonnal le kell gyártani a terméket, a
munkát el kell végezni. A jövő
hónapra ígért vásárlás, a két hónap múlva elkezdődő beruházás nem létezik, az nem termel bevételt.
Amint meg van a labda, a lehetőség
építkezni kell belőle, tovább kell vinni a folyamatot, s nem előre vágni a
labdát, ami lehet nem ér célba. A lehetőségekből építsen hosszú távú kapcsolatot,
s legyen, olyan partner, aki bár gyors, de az építkezésben az, s nem a munka
összecsapásában, a pénzhajhászásban, mert nincs
kontra, csak gyors, de pontos építkezés.
7. Az egy másodperces szabály
Egyetlen csapat sem alkalmazza a fenti
módszereket, ami hátrányt is jelent a Barcelonának, amennyiben sokkal nehezebb
beépíteni a csapatba az új igazolásokat. Még a világklasszisok közül sem
mindenki tudja elfogadni, vagy alkalmazni ezt a futballfilozófiát, elég, ha
csak Zlatan Ibrahimovicra gondolunk.
A klub korábbi ügyvezetője,
Joan Oliver az egész rendszert az egy másodperces szabályban foglalta össze: ha
egy játékosnak egy másodpercnél tovább kell gondolkodnia azon, hogy a társa
merre mozog, hová érdemes passzolni, mi a következő lépés, akkor az az akció
sikertelen lesz. Éppen ezért élveznek előnyt Guardiola számára azok, akik a La
Masiában tanulták a sportág alapjait: számukra ez a stílus a természetes. Ezért
épült be gyorsan a csapatba Sergio Busquets, Pedro vagy Thiago Alcántara, és
ezért szorgalmazta ennyire Guardiola Fabregas visszahozását.
Ne
gondolkodjon sokat, cselekedjen
Mivel pontosan felépíti a stratégiáját, amiben mi
segítünk, így a megfelelő feladatokra meg vannak a megfelelő emberei, a kevésbé
hatékony pontokra, pedig a partnerei. Így gondolkodnia nem a pályán, mérkőzés
közben kell, hanem csak a stratégia, s taktika – arculat és kampányok kidolgozásakor.
A pályán állandóan lépni kell, s ezt
csak megfelelő stratégiával tudja megtenni, soha nem fordulhat vissza a kapu
felé. Piacaink elég korlátozottak
lettek, az elérhető pontszámok maximalizáltak, s csakis kizárólag a
versenytársaktól lehet pontot rabolni, amennyiben nem dolgozik ezen folyamatosan, akkor nem éri meg a 90. percet, ahol a
mérkőzések eldőlnek.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése