Kövess:

2015. december 4., péntek

Kampány típusok, az az milyen kampányokkal gyakorolhatsz be taktikai elemeket?

Ár akciós napok

akciós napok
A legtöbb esettanulmányban, amivel találkozhat valaki, nagy összegű kampányok eredményeit írják le. Sok pénzzel, nagyon sok embert értek el és így ezek az eredmények, ha 1 milliós hirdetési költségre vetítenek több tízmilliós megtérülést, akkor valóban nagyon jók. Ám kevés cég engedhet meg magának milliós kampányokat, amik a rendkívüli tömegmozgósítás miatt, valóban megtérülnek.

Ezért lesznek mindig olyan kampányok is, amikhez csatlakozhatsz. Olyan akciós napok, mint a karácsonyi vásárlás kezdetét jelző Black Friday. Ezek az ismert akciós napok, azonban nem sokat tudnak hozzá tenni, a Te valódi kampány és taktikai tudásodhoz. Ezt évek alatt felépítették mások, így a legtöbb vevő pusztán azt nézi, hol mire és mekkora kedvezményt kap ezeken a napokon.

Amennyiben ezeken a köztudatban lévő akciós napokon kívül is csak mindig árakciókkal operálsz, akkor nem tudsz igazán vonzó lenni és nem is tudsz erre taktikai motívumokat építeni. Egyszerűen megnézik nálad, hogy most éppen mi az olcsóbb, és ha valakinek éppen kell, akkor hurrá megvette olcsóbban. Lehet, hogy lesz olyan vevői is, aki az akció miatt előrébb hozza a vásárlást, de nyilván az ő fejében is élt már a probléma, amit ezzel a termékkel meg akart oldani. Az ár akciókban nincs módod a taktika építésére, mert problémákat kezelsz, olcsóbban.

Plusz termékajándékok

termék ajándék
Az ajándék típusú kampányokban, úgy próbálod meg növelni az értékesítést, hogy adsz valami kiegészítőt, vagy vonzó ajándékot a termék mellé. Itt nem az árat mozgatod, de valamit kap bizonyos vásárlás mellé a vevőd ingyen. Ez már összehasonlításra készteti a vevődet, azt mérlegeli sokszor, hogy az ajándék arányban van e vásárlás értékével, ha egyáltalán vonzó számára az ajándék. Ebben az esetben is, mivel hozzá szokott az árakciókhoz, levetíti százalékos arányra a dolgot, az ajándék olyan lesz, mintha kedvezményt számolna.

Az ár akciók és a plusz ajándékok használata, nem igazán a taktikai gyakorlás, inkább a kísérletezés terepe. Próbálgatod, hogy mikor milyen kedvezményre, vagy plusz ajándékra vevők éppen az emberek. Ezek időszakosan változnak, az egyik kísérlet sikerül, a másik meg nem. Mindig jön az újabb kísérlet! Ezekkel nem tudsz igazából semmilyen módon elmozdulni a stratégia felé, mivel időszakosan változó eredményeid lesznek. Azt látod, hogy a múlt évben, vagy 3 hónapja még működött ez az ajándék, most meg már nem reagálnak rá úgy az emberek. A kísérletek mindig megmaradnak a saját hatókörükön belül! Kísérleti kampányból, ezért ne sokat csinálj, évente maximum kettőt, de még jobb, ha egyet, vagy egyet se.

Szezonalitás

szezonális kampányok
Számos iparágban működik a szezonalitás, ilyenek a divat, vagy az étkezés. Azonban mindenki ismeri idővel már, a saját iparágának a szezonális változásait. Ezek a szezonális alkalmak mindig lehetőséget teremtenek arra, hogy inkább a kreativitás domináljon a kampányainkban. Ilyenkor az adott szezonhoz illeszkedően lehet ételsorokat, divat együtteseket ajánlani és itt nem is fontos már az ár kommunikálása, hiszen kifejezetten csak ekkor lehet és érdemes ezekből a termékekből választani. Amennyiben valakinek már rendszeresen voltak ilyen szezonális ajánlatai, érdemes azokat újra átnézni, s így kideríteni, hogy vajon milyen olyan közös jegyek találhatók bennük, amiket már régebb óta alkalmazunk, működtetünk. Ezekből kirajzolódik egy kép, egy gondolkodásmód, amit, tudatosan meg is alkothatunk, s tovább írhatunk. A szezonális ajánlatoknál, így már láthatunk egy olyan taktikát megjelenni, ami egy stratégiát bonthat ki.

Nyilván a szezonalitás kampányaidban, ha ott is kifejezetten a termék árak dominálnak, nem lehet összefüggést találni. Ám ha ilyenkor mindig van valami újdonság, vagy luxus kategóriájú terméket kommunikálsz, akkor már mondhatod, hogy mi mindig a szezon legexkluzívabb termékeit kínáljuk. Ez már rangot ad annak, amit csinálsz, így a rendszereséggel, azok a vevők fognak visszatérni, akik szeretnék, ha egy-egy szezonban a legexkluzívabb dolgok az övék lennének, vagy a legegyedibb fogásokat megkóstolhatnák. S így idővel  látni fogod, hogy milyen trendek, milyen kommunikációs elemek váltanak ki több interakciót, és akkor azokat már érdemes csiszolni.  S ennek a folyamatos építkezésnek a segítségével kialakul az a kép, hogy ők kreatívok és exkluzívak. S ebből, majd alkothatsz egy olyan stratégiát, történetet, hogy „Mi mindig azt keressük minden évben, minden évszakban, hogy mitől lesz az adott évben egy tavasz különleges. Soha nem akarjuk, hogy a vendégeink, vevőink úgy éljenek meg egy újabb tavaszt, hogy nem élvezték annak egyediségét és újdonságát.”

Ez talán elkötelezettebb vevőket hozhat, mint az árengedmény. Emögé már felrajzolhatod a PR-t, azokat a történeteket, amik ezt alátámasztják. Hosszú távú stratégiád egyik alappillére így már lehet, a megújuló egyediség és kreativitás. Nyilván, amiket most leírok ötleteket, mind a fogalmak szintjén érthetők csak, pontosan ezért kellenek hozzájuk a történetek, amik kibontják és megértetik, ezeket a fogalmakat. S a taktika szintjén, akkor már a munkatársaktól is szezononként újabb kreatív ötleteket és azok prezentálását várhatod el, ami az ő munkájukat is gazdagítja, és jobban fogják érezni, hogy fontos, az, amit csinálnak. S ekkor már tudod csiszolni az ötleteket, mindig újra gondolni azokat a mondatokat, amiket a kampányban felhasználtok.

Bevezető kampányok

újdonság
Az újdonság varázsa mindig lenyűgöző, ám nehéz feladat is egy új terméket megismertetni igényt kelteni iránta és eladni. Általában az újdonságot nem is jó kampányszerűen bevinni a köztudatba. Az újdonságot inkább jó előre előkészített PR munka eredményeként lehet, majd a véghajrában kampányokkal megtámogatni. A Star Wars folytatását 2012. október 30-a után, mikor a Disney megvette a franchise jogokat Lucastól jelentették be. 2012. november 9-én a film előkészületei elkezdődtek. 2013. január 24-én megmondták ki lesz a film rendezője. 2013. november 9-én bejelentették, hogy a bemutató 2015. december 18-án lesz. Azóta ment a folyamatos PR munka, reklámmal, trailerrel csak 3-al találkoztál ezidő alatt. Az első előzetest pontosan 1 évvel a bemutató előtt mutatták be. S már nem sok idő van 18-áig, de a kampánynak alig van dolga, mivel az emberek javában foglalják  a jegyeket, a világpremierre.

Bevezető kampányokat, ezért sokkal inkább a hosszas PR munkával kellene felépíteni, s valóban csak hagyni, hogy amit addig felépítettél, azt a kampány megerősítse. A jó bevezető kampányok ugyanis, csak megerősítések. Amennyiben egy bevezető kampányban akarsz egy sor dolgot elmondani a termékről, funkciókról, új megoldásokról, már rég ott vannak a raktárban eladásra várva és áll bennük a pénz, s mire a vevő el kezdi értegetni, hogy mi mire jó, addigra lemondasz az egészről. Sok bevezető kampány, sok termék pontosan, emiatt bukik meg, mert egy ütős bevezető kampánnyal akarják értékesíteni, a piac, pedig nem reagál ilyen gyorsan.

Tematikus kampányok

tematikus kampányok
Végre elérkeztünk, ahhoz a területhez, ahol teljes a szabadságod. Tematikus kampányokat a saját filozófiád, stratégiai elképzeléseid és üzletágad jellegzetességei szerint végezhetsz. Lehetnek olyan időszakok, amikor gyengébb az üzletmenet erre felépítesz egy tematikát, amit rendszeresen alkalmazol. Itt is fontos, hogy ezeket rendszeresen ismételd, nem tudnak egy tematikát megjegyezni az ügyfelek, ha állandóan változik. S ezt a tematikát, történetet rendszeresen tovább kell építened. Ilyen tematikus időszakok lehetnek az év egy meghatározott része, konkrét dátumok szerint június 15-túl augusztus 20-ig például. Lehetnek rendszeresek a tematikáid, a hét egy adott napja, egy adott hét, az év minden harmadik hete, lehet minden héten egy nap. Ám akkor kifejezetten az adott általad választott témához, termékcsoporthoz tartozó ajánlatot fogod bemutatni.

A tematikák kirajzolják, hogy az ügyfelek, milyen ajánlatokat tartanak relevánsnak tőled. Ilyenkor sem kell már az árral foglalkoznod, csak az adott terméket mindig akkor lehessen elérni, ez a legfontosabb. Minden harmadik héten van csak friss lazac, hogy csak egy egyszerű példával éljek. Akkor neked is könnyebb lesz a termelést, eladást szervezni és így az értékesítést. A Joselito, Serrano sonkát a spanyolok, ugyanilyen módon már évekre előre eladják, le vannak kötve a fix mennyiségek, ha van többlet azt viszont extra profittal értékesítik. S itt is a sonka készítés rendje határozza meg, mikorra készül el az adott évben várva várt termék.

Próbálj ki többféle tematikát, időszakosan, ezek is segítik, hogy meglásd mit fogadnak el tőled inkább a vevők, mik azok a jellegzetességek, az a tudás, amire építhetsz. Ezeket erősítve, ezeket finomítva, a hozzájuk tartozó elemeket csiszolva, egyre erősebbek lesznek a kampányok és egyre jobban körvonalazódik a stratégiád.

Kampányok, amikből tanulsz

kampány tervezés
Ezek a típusú kampányok, főként, ha kisebb vállalkozásod van, - és még nem alakult ki az az eltökélt stratégia, vagy nem vettettek igénybe külső szakértőt, aki segít meglátni ezeket a jegyeket – sokat segítenek abban, hogy kilépj az arctalan cégek sorából, akiktől csak akkor vásárolnak, ha olcsók. A dizájn soha sem megoldás arra önmagában, hogy arculatod legyen. A jól megalkotott dizájn is csak akkor működik, ha van mögötte megfelelő tartalom, amit képviselsz. Ezeknek a kampányoknak a segítségével, ugyanis sokkal személyesebb, sokkal ötletesebb és sokkal vonzóbb lesz, az amivel foglalkozol. S az emberek is szívesen követnek, a számukra fontos témákban, olyan embereket, akiknek meg van ebben az egyediségük, így véleményformálók tudnak lenni. S az emberek nagy része a piaci véleményformálóknál költi el a pénzét. Ehhez egyébként csak annyit kell tenned, hogy folyamatosan vezetsz statisztikát a kampányaidról. Így fel tudod fedezni, milyen taktikai elemeken kell javítani és lehetőséged lesz arra, hogy lassan el kezd írni a saját stratégiád, a saját történeted. Ehhez megfelelő arányban kell dolgoznod azonban a különféle kampány típusokkal. Azokból használj többet, amelyek a kreativitásod, a látásmódod közvetítik és azokból kevesebbet, amelyek csak az árat.

0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések