Kövess:

2015. december 2., szerda

Milyen tapasztalatokat szűrhetsz le, az eddigi kampányaidból?



értékesítési kampányMinden cég élt már a vásárlásösztönzés eszközével, vitelezett ki kampányokat, vagy csatlakozott ilyen eseményekhez. Ez egészen természetes az üzleti folyamatok része. Aztán mindenki már többféle szisztémával próbálkozott, hogy minél eredményesebb legyen. Ezekből sokszor mégsem tudunk egységes tapasztalatot leszűrni, amivel tovább építkezhetnénk, mert sokszor határozták meg külső piaci körülmények az eredményességet, a válság időszakában különösen kiszámíthatatlan lett a kereslet alakulása.

Azonban az értékesítési kampányainkban mindig vannak, olyan közös elemek, amiket érdemes újragondolni, ahhoz, hogy megtegyük azt a lépést, ami eddig hiányzott. A kampányok mindig időszakosak. A kampányok az üzleti élet taktikai elemei közé tartoznak, mint háborúkban a csaták. A taktikai elemek, mindig egy stratégiát bontanak ki. Önmagukban a taktikai rendszerek és szisztémák nem tudnak eredményesek lenni, éppen az időszakosságuk miatt, ha nincs mögöttük egy hosszú távú stratégia, filozófia, amit kibontanának. Mégis az esetek túlnyomó részében nálunk, a taktikai, kampányszerű, marketing elemek vannak túlsúlyban. Ez elsősorban a hazai gazdaságtörténeti jellemzők miatt van így. A piacgazdaság és privatizáció megjelenése óriási keresletet és pénz forrásigényt generált a piacokon, aminek azonnali teljesítése volt a gazdaság legfőbb feladata. Ezt radikálisan kettétörte a gazdasági válság.

Mindenki, aki vállalkozásba kezdett, ezért az értékesítés korlátlan bővülési lehetőségét látta maga előtt és azonnal reklámokkal, kampányokkal kezdte az üzletépítést. Volt valakinek egy ötlete, - kapott termelő kapacitást a privatizációval - voltak termékek, szolgáltatások, amit értékesíteni szeretett volna és ehhez vevőket kellett szereznie. Így ezeken a területeken kifejezetten sok tapasztalatra tett szert mindenki. Sok taktikai, kampány tapasztalattal rendelkezel Te is, és jó lenne ezeket úgy hasznosítani, hogy sokkal gyümölcsözőbb legyen a tevékenységed. Most 9 pontban összegyűjtöttük, hogy milyen módon építkezhetsz, ezekből a tapasztalatokból, amiket az évek alatt drága pénzen sikerült megszerezni.

1.    Meg kell érteni a vevőd problémáját?


vevő igények
A terméked az önmagában sohasem vonzó, sőt semmilyen értéket sem tulajdoníthatunk neki, mindaddig, amíg valakinek nincs szüksége rá. Minden, ami piacra kerül csakis a használata révén, amivel hozzá tud járulni az emberek életéhez, nyeri el az értelmét. Ahogy azt közgazdasági vizsgálatok is bebizonyították, az emberek még a pontos pénzbeni értékét sem tudják meghatározni egy-egy terméknek az csupán egy viszonyszám, amit a kampányaiddal épp Te tarthatsz mozgásban és a külső körülmények változása is, nagyban befolyásol. S itt ne, a nálunk divatos árakciókra gondolj, hanem arra, hogyan járul hozzá egy-egy ember problémájának megoldásához az adott termék.

Ennek szellemében biztosan megfelelő módon kialakult a Te üzletmenetedben is, hogy ne a termékek előnyeiről, annak paramétereiről és funkcióiról beszélj, hanem a használati értékéről, amivel az segít a vevőnek. Szedd össze ezeket a mondataidat és fogalmazd újra, ahogyan az évek tapasztalatai csiszoltak rajtuk. Nagyon sok új ötletet merítesz belőle, ha újra nézed ezeket a mondatokat a vevő szemszögéből, amitől még hatékonyabb lehetsz.

2.   Szükséglet létrehozása!


piaci szükségszerűség
Sokan a szükségletek piacán dolgoznak. Ám, akár élelmiszerről, akár italról, vagy egészségügyi szolgáltatásról van szó, amit ha fellép a probléma, mindenképp meg kell oldani, akkor is nagyon sok szolgáltatóból választhat a vevő. Sokan hiszik, ha ilyen piacra lépnek be, ahol az embereknek muszáj költeni, akkor garantált lesz a siker. Ám sokszor ezeken a piacokon is az számít, hogyan teremted meg ezt a szükségletet.

S van egy sor dolog az életünkben, ami inkább a gondolatokhoz, a vágyakhoz kapcsolódik. Ez igazán szép területe az értékesítésnek. Itt valódi világokat teremthetsz megfelelő kommunikációval, és el tudod érni, hogy az emberek arra, a dologra vágyjanak, amivel Te foglalkozol. Nézd meg azt, milyen világot kínálsz a vevőidnek a termékeiddel, a szolgáltatásaiddal. Próbáld ezt a világot minél pontosabban megfogalmazni és gondold át mennyire pontosan érthető ez a vevőid számára. Ne csupán dizájnban és dekorációban, képekben, árakban, használati értékben gondolkodj, hanem abban a világban, ahol gondolatok születnek, amitől a vevőnek valóban szüksége lesz arra, amit Te teszel.

3.   Ne akarj csak eladni!


eladási kényszer
Az első pontból kiderül, hogy a termékeknek önmagukban nincs értékük, a másodikból, pedig, hogy teremthetsz, olyan világot, ami sokaknak vonzó lesz, amiért a Te termékeid, szolgáltatásod választják. Amennyiben valóban ezek a dolgok vezérelnek ki fog rajzolódni belőle egy filozófia, és utána már nem akarsz csupán eladni, bármit megtenni azért, hogy csak fizessék ki az árát. Ennél sokkal többet fogsz tenni!

Ne feledd, senki sem szereti, ha eladnak neki, de szívesen követ számára fontos témákban véleményformálókat. S az emberek 89%-a az adott piac véleményformálóinál költi el a pénzét, míg a többiek a 10%-nyi maradékon osztozkodnak.


4.  Üzleti ajánlat!


üzleti ajánlat
Egy ajánlat sohasem csak egy terméket és egy árat jelent. Az üzleti ajánlatod problémát kezel, és világot teremt. Árulhatod a világ legprózaibb termékeit, akkor is, ha Te ilyen alapon állsz hozzájuk, majd teljesen más jelentést nyernek. Gondolj valami egészen egyszerű dologra, egy ételre, amit a nagymamád ajánlott neked. Csak egy vajaskenyérre, amit ő kent meg Neked, valószínű sohasem ettél annál finomabbat. Egy szeg is nagyon fontos része lehet, annak, amit a vevőd szeretne elérni az alkatrészekkel. A gyerek versben is benne van, hogy a szeg miatt, egy ország elveszett. Az üzleti ajánlatod, olyan legyen, amiben a kép és ár mellett ott vannak azok a szavak, amivel szívesen ajánlod éppen azt a terméket. Az üzleti ajánlatod így sokkal több lesz, ez lesz a Te termék PR-od.

5.   Érték és előny!


Önmagában egy terméknek nincs előnye, neked kell megfogalmaznod azt. Az értékét, pedig abban nyeri el, hogy a vevő számára előnyöket tartalmaz. Így a leíró jelleg helyett, a termékedről aktív módon beszélj, amitől valóban körvonalazódik annak az értéke. Minél aktívabban tudod ezt megtenni, annál vonzóbb leszel a vevőidnek. S ráadásul, ha valóban értékeket közvetítesz, annál könnyebben megy az értékesítés.

6.   Közvetítse a személyiséged!


személyiség az eladásban
Fontos, hogy érezzék a termékek és szolgáltatások, a vállalkozás mögött a személyiséget. Az emberek, emberekkel szeretnek kapcsolatban lenni, s szeretnek tőlük igazán emberi plusz dolgokat kapni. A szakértelmedbe évek munkája van, de ezt, ha személyesen, egyszerűen és emberien adod át a veled kapcsolatba lépőknek, sokkal személyesebbé válik a tevékenységed. S ha átjön a személyiséged, amit a munkatársak is képviselnek, ha így mélyebb lesz a kapcsolatod a vevőiddel, akkor sokkal jobban kitűnsz az egyéni történeted, látásmódod miatt a versenytársak közül, mintha csak a termékeid és a szolgáltatásaid tartanád előtérben, ahol az árak mögött teljesen elvész az ember, s így a munkád is inkább lesz taposómalom, mint alkotó tevékenység.

7.    Szólítson fel cselekvésre!


Vedd meg!
Egy túlzottan technika orientált világban, túl nagy a passzivitás. Sokszor, ezért próbálják automatizált, gépi módon rávenni az embereket a vásárlásra. Egy-két beépített technikai funkció, egy-két rossz kattintás és máris vettél valamit. Azonban a passzivitás ellen, még az eladásban sem jó, hogy technikai trükkökkel, extrém akciókkal és ajándékokkal operálsz. Az ilyen passzív vevők sokszor elhagynak, ha máshol látnak hasonló előnyöket, mert nagyon nehezen és csak ilyen módon mozdíthatók. Szólíts fel valamilyen cselekvésre a kampányaiddal! Értesd meg, miért jó, ha valaki megteszi azt, amit Te javasolsz neki!

Sok olyan közösségi oldal van, ahol állandóan a termékek, vannak előtérben és minden nap arra buzdítanak, hogy vegyél! Sőt az internet, a televíziók, a rádiók, nyomtatott anyagok világában, naponta több ezerszer találkozol ezzel a felhívással, hogy vegyél valamit! Minél többször mondják neked és bárki másnak, annál ellenállóbb leszel. Ezzel azt sikerült elérni, hogy a legtöbb ember, ma már meg sem hall egy ajánlatot, amint hallja, hogy valamit értékesíteni szeretnél, anélkül, hogy megértené, mit ajánlasz neki, azt mondja, hogy nincs rá szüksége, most nem aktuális, vagy van már ilyene. Próbálj meg változatos módon cselekvésre ösztönözni, ehelyett, mert a piaci kommunikáció tömeges roncsolása, mindenki számára egyre nagyobb költségekkel jár.

8.    Hinni kell abban, amit csinálsz!


Amiért a taktika, a kampányok túlságosan azonos módon működőkké váltak, azt a problémát okozták, hogy az azonosságokban nehéz megtalálni a különbséget. Ezért kell a puszta eladás felett hinni abban, amit csinálsz és ezzel a hittel dolgozni ki minden részfeladatot. Ami egy különösen passzív környezetben nagyon fontos. A hited, a meggyőződésed, segít, hogy az a termék, az a szolgáltatás, ami hozzád kapcsolódik több legyen egyszerű árunál, mert ehhez állandóan tanulsz, s egyre több tudásra teszel szert az adott területen, a több tudás, pedig tovább erősíti a hited. Ez az a folyamat, ami lehetővé teszi, hogy igazán remek dolgokat tegyél a munkáddal.

9.    Mondj újat!


A világ éppen olyan, ahogy ránézünk. Sokan szeretnék, ha sokkal rosszabbnak látnád, mint amilyennek szeretnéd. Sok a negatív vélemény, sok az elnyomó típusú és energiavámpír ember. Pontosan, ezért ha teljesen új módon tudod megmutatni azt, amit szeretnél értékesíteni, ha egészen új látásmódot találsz hozzá, az emberekben azt a képzeletet és vágyat ébreszted fel, ahogy valóban látni szeretnének maguk körül.

Technikai trükkök, módszerek és szisztémák helyett


technika helyett filozófia
Mindenki a biztos módszert, a garantált szisztémát üldözi a kampányaival. Nem lehet azonban a hosszútávú stratégiát, a gondolkodás felcserélni automatizált módszerekkel. Az üzleti életbe bevezetett automatizmusok és technológiai újítások, inkább azt a célt szolgálják, hogy könnyebben át tud vinni a gondolataidat. Sőt ne csak könnyebben, kevesebb időráfordítással tedd meg ezt, de sokkal több emberhez sikerüljön ezeknek eljutnia, mintha mindent neked magad, egy adott időben kellene elvégezni. Ám ezek csak segítik, de nem helyettesítik az emberi tényezőket.

Technikai trükkök, módszerek és szisztémák helyett, gondold át sokkal mélyebben a kampány tevékenységed. Adj a kampányaiddal sokkal több értéket és kevesebb árengedményt, hogy sokkal színvonalasabb kommunikációs környezetben, világban és üzleti szférában élhess!

0 megjegyzés:

Népszerű bejegyzések