Milyen tapasztalatokat szűrhetsz le, az eddigi kampányaidból?
Azonban az értékesítési kampányainkban
mindig vannak, olyan közös elemek, amiket érdemes újragondolni, ahhoz, hogy
megtegyük azt a lépést, ami eddig hiányzott. A kampányok mindig időszakosak. A
kampányok az üzleti élet taktikai elemei közé tartoznak, mint háborúkban a
csaták. A taktikai elemek, mindig egy stratégiát bontanak ki. Önmagukban a taktikai rendszerek és
szisztémák nem tudnak eredményesek lenni, éppen az időszakosságuk miatt, ha
nincs mögöttük egy hosszú távú stratégia, filozófia, amit kibontanának. Mégis
az esetek túlnyomó részében nálunk, a taktikai, kampányszerű, marketing elemek
vannak túlsúlyban. Ez elsősorban a hazai gazdaságtörténeti jellemzők miatt van
így. A piacgazdaság és privatizáció megjelenése óriási keresletet és pénz forrásigényt
generált a piacokon, aminek azonnali teljesítése volt a gazdaság legfőbb
feladata. Ezt radikálisan kettétörte a gazdasági válság.
Mindenki, aki vállalkozásba kezdett,
ezért az értékesítés korlátlan bővülési lehetőségét látta maga előtt és azonnal
reklámokkal, kampányokkal kezdte az üzletépítést. Volt valakinek egy ötlete, -
kapott termelő kapacitást a privatizációval - voltak termékek, szolgáltatások,
amit értékesíteni szeretett volna és ehhez vevőket kellett szereznie. Így
ezeken a területeken kifejezetten sok tapasztalatra tett szert mindenki. Sok taktikai, kampány tapasztalattal
rendelkezel Te is, és jó lenne ezeket úgy hasznosítani, hogy sokkal
gyümölcsözőbb legyen a tevékenységed. Most 9 pontban összegyűjtöttük, hogy
milyen módon építkezhetsz, ezekből a tapasztalatokból, amiket az évek alatt
drága pénzen sikerült megszerezni.
1. Meg kell érteni a vevőd problémáját?
A terméked az önmagában sohasem vonzó,
sőt semmilyen értéket sem tulajdoníthatunk neki, mindaddig, amíg valakinek
nincs szüksége rá. Minden, ami piacra kerül csakis a használata révén, amivel
hozzá tud járulni az emberek életéhez, nyeri el az értelmét. Ahogy azt közgazdasági
vizsgálatok is bebizonyították, az emberek még a pontos pénzbeni értékét
sem tudják meghatározni egy-egy terméknek az csupán egy viszonyszám, amit a
kampányaiddal épp Te tarthatsz mozgásban és a külső körülmények változása is,
nagyban befolyásol. S itt ne, a nálunk divatos árakciókra gondolj, hanem arra,
hogyan járul hozzá egy-egy ember problémájának megoldásához az adott termék.
Ennek szellemében biztosan megfelelő
módon kialakult a Te üzletmenetedben is, hogy ne a termékek előnyeiről, annak
paramétereiről és funkcióiról beszélj, hanem a használati értékéről, amivel az
segít a vevőnek. Szedd össze ezeket a mondataidat és fogalmazd újra, ahogyan az
évek tapasztalatai csiszoltak rajtuk. Nagyon sok új ötletet merítesz belőle, ha
újra nézed ezeket a mondatokat a vevő szemszögéből, amitől még hatékonyabb
lehetsz.
2. Szükséglet létrehozása!
Sokan a szükségletek piacán dolgoznak.
Ám, akár élelmiszerről, akár italról, vagy egészségügyi szolgáltatásról van
szó, amit ha fellép a probléma, mindenképp meg kell oldani, akkor is nagyon sok
szolgáltatóból választhat a vevő. Sokan hiszik, ha ilyen piacra lépnek be, ahol
az embereknek muszáj költeni, akkor garantált lesz a siker. Ám sokszor ezeken a
piacokon is az számít, hogyan teremted meg ezt a szükségletet.
S van egy sor dolog az életünkben, ami
inkább a gondolatokhoz, a vágyakhoz kapcsolódik. Ez igazán szép területe az
értékesítésnek. Itt valódi világokat teremthetsz megfelelő kommunikációval, és
el tudod érni, hogy az emberek arra, a dologra vágyjanak, amivel Te
foglalkozol. Nézd meg azt, milyen világot kínálsz a vevőidnek a termékeiddel, a
szolgáltatásaiddal. Próbáld ezt a
világot minél pontosabban megfogalmazni és gondold át mennyire pontosan
érthető ez a vevőid számára. Ne csupán dizájnban és dekorációban, képekben,
árakban, használati értékben gondolkodj, hanem abban a világban, ahol
gondolatok születnek, amitől a vevőnek valóban szüksége lesz arra, amit Te
teszel.
3. Ne akarj csak eladni!
Az első pontból kiderül, hogy a
termékeknek önmagukban nincs értékük, a másodikból, pedig, hogy teremthetsz,
olyan világot, ami sokaknak vonzó lesz, amiért a Te termékeid, szolgáltatásod
választják. Amennyiben valóban ezek a dolgok vezérelnek ki fog rajzolódni
belőle egy filozófia, és utána már nem akarsz csupán eladni, bármit megtenni
azért, hogy csak fizessék ki az árát. Ennél sokkal többet fogsz tenni!
Ne feledd, senki sem szereti, ha
eladnak neki, de szívesen követ számára
fontos témákban véleményformálókat. S az emberek 89%-a az adott piac
véleményformálóinál költi el a pénzét, míg a többiek a 10%-nyi maradékon
osztozkodnak.
4. Üzleti ajánlat!
Egy ajánlat sohasem csak egy terméket
és egy árat jelent. Az üzleti ajánlatod problémát kezel, és világot teremt.
Árulhatod a világ legprózaibb termékeit, akkor is, ha Te ilyen alapon állsz
hozzájuk, majd teljesen más jelentést nyernek. Gondolj valami egészen egyszerű
dologra, egy ételre, amit a nagymamád ajánlott neked. Csak egy vajaskenyérre, amit
ő kent meg Neked, valószínű sohasem ettél annál finomabbat. Egy szeg is nagyon
fontos része lehet, annak, amit a vevőd szeretne elérni az alkatrészekkel. A
gyerek versben is benne van, hogy a szeg miatt, egy ország elveszett. Az üzleti
ajánlatod, olyan legyen, amiben a kép és ár mellett ott vannak azok a szavak,
amivel szívesen ajánlod éppen azt a terméket. Az üzleti ajánlatod így sokkal több lesz, ez lesz a Te termék PR-od.
5. Érték és előny!
Önmagában egy terméknek nincs előnye,
neked kell megfogalmaznod azt. Az értékét, pedig abban nyeri el, hogy a vevő
számára előnyöket tartalmaz. Így a leíró jelleg helyett, a termékedről aktív módon beszélj, amitől valóban körvonalazódik
annak az értéke. Minél aktívabban tudod ezt megtenni, annál vonzóbb leszel a
vevőidnek. S ráadásul, ha valóban értékeket közvetítesz, annál könnyebben megy
az értékesítés.
6. Közvetítse a személyiséged!
Fontos, hogy érezzék a termékek és
szolgáltatások, a vállalkozás mögött a személyiséget. Az emberek, emberekkel
szeretnek kapcsolatban lenni, s szeretnek tőlük igazán emberi plusz dolgokat
kapni. A szakértelmedbe évek munkája van, de ezt, ha személyesen, egyszerűen és
emberien adod át a veled kapcsolatba lépőknek, sokkal személyesebbé válik a
tevékenységed. S ha átjön a személyiséged, amit a munkatársak is képviselnek,
ha így mélyebb lesz a kapcsolatod a vevőiddel, akkor sokkal jobban kitűnsz az egyéni történeted, látásmódod miatt a
versenytársak közül, mintha csak a termékeid és a szolgáltatásaid tartanád
előtérben, ahol az árak mögött teljesen elvész az ember, s így a munkád is
inkább lesz taposómalom, mint alkotó tevékenység.
7. Szólítson fel cselekvésre!
Egy túlzottan technika orientált
világban, túl nagy a passzivitás. Sokszor, ezért próbálják automatizált, gépi
módon rávenni az embereket a vásárlásra. Egy-két beépített technikai funkció,
egy-két rossz kattintás és máris vettél valamit. Azonban a passzivitás ellen,
még az eladásban sem jó, hogy technikai trükkökkel, extrém akciókkal és
ajándékokkal operálsz. Az ilyen passzív vevők sokszor elhagynak, ha máshol
látnak hasonló előnyöket, mert nagyon nehezen és csak ilyen módon mozdíthatók.
Szólíts fel valamilyen cselekvésre a kampányaiddal! Értesd meg, miért jó, ha
valaki megteszi azt, amit Te javasolsz neki!
Sok olyan közösségi oldal van, ahol
állandóan a termékek, vannak előtérben és minden nap arra buzdítanak, hogy
vegyél! Sőt az internet, a televíziók, a rádiók, nyomtatott anyagok világában, naponta több ezerszer találkozol ezzel a
felhívással, hogy vegyél valamit! Minél többször mondják neked és bárki
másnak, annál ellenállóbb leszel. Ezzel azt sikerült elérni, hogy a legtöbb
ember, ma már meg sem hall egy ajánlatot, amint hallja, hogy valamit
értékesíteni szeretnél, anélkül, hogy
megértené, mit ajánlasz neki, azt mondja, hogy nincs rá szüksége, most nem
aktuális, vagy van már ilyene. Próbálj meg változatos módon cselekvésre
ösztönözni, ehelyett, mert a piaci kommunikáció tömeges roncsolása, mindenki
számára egyre nagyobb költségekkel jár.
8. Hinni kell abban, amit csinálsz!
Amiért a taktika, a kampányok
túlságosan azonos módon működőkké váltak, azt a problémát okozták, hogy az
azonosságokban nehéz megtalálni a különbséget. Ezért kell a puszta eladás
felett hinni abban, amit csinálsz és ezzel a hittel dolgozni ki minden
részfeladatot. Ami egy különösen passzív környezetben nagyon fontos. A hited, a
meggyőződésed, segít, hogy az a termék, az a szolgáltatás, ami hozzád
kapcsolódik több legyen egyszerű árunál, mert ehhez állandóan tanulsz, s egyre
több tudásra teszel szert az adott területen, a több tudás, pedig tovább erősíti a hited. Ez az a folyamat, ami
lehetővé teszi, hogy igazán remek dolgokat tegyél a munkáddal.
9. Mondj újat!
A világ éppen olyan, ahogy ránézünk.
Sokan szeretnék, ha sokkal rosszabbnak látnád, mint amilyennek szeretnéd. Sok a
negatív vélemény, sok az elnyomó típusú és energiavámpír ember. Pontosan, ezért
ha teljesen új módon tudod megmutatni azt, amit szeretnél értékesíteni, ha
egészen új látásmódot találsz hozzá, az emberekben azt a képzeletet és vágyat
ébreszted fel, ahogy valóban látni szeretnének maguk körül.
Technikai trükkök, módszerek és szisztémák helyett
Mindenki a biztos módszert, a garantált szisztémát üldözi a kampányaival. Nem lehet azonban a hosszútávú stratégiát, a gondolkodás felcserélni automatizált módszerekkel. Az üzleti életbe bevezetett automatizmusok és technológiai újítások, inkább azt a célt szolgálják, hogy könnyebben át tud vinni a gondolataidat. Sőt ne csak könnyebben, kevesebb időráfordítással tedd meg ezt, de sokkal több emberhez sikerüljön ezeknek eljutnia, mintha mindent neked magad, egy adott időben kellene elvégezni. Ám ezek csak segítik, de nem helyettesítik az emberi tényezőket.
Technikai trükkök, módszerek és szisztémák helyett, gondold át sokkal mélyebben a kampány tevékenységed. Adj a kampányaiddal sokkal több értéket és kevesebb árengedményt, hogy sokkal színvonalasabb kommunikációs környezetben, világban és üzleti szférában élhess!
Technikai trükkök, módszerek és szisztémák helyett, gondold át sokkal mélyebben a kampány tevékenységed. Adj a kampányaiddal sokkal több értéket és kevesebb árengedményt, hogy sokkal színvonalasabb kommunikációs környezetben, világban és üzleti szférában élhess!
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése